Art. 5. - Art. 5: Atribuţiile ACER referitoare la elaborarea şi implementarea codurilor de reţea şi a orientărilor - Regulamentul 942/05-iun-2019 de instituire a Agenţiei Uniunii Europene pentru Cooperarea Autorităţilor de Reglementare din Domeniul Energiei

Acte UE

Jurnalul Oficial 158L

În vigoare
Versiune de la: 5 Februarie 2025
Art. 5: Atribuţiile ACER referitoare la elaborarea şi implementarea codurilor de reţea şi a orientărilor
(1)ACER participă la elaborarea codurilor de reţea în conformitate cu articolul 59 din Regulamentul (UE) 2019/943 şi cu articolele 71 şi 72 din Regulamentul (UE) 2024/1789, precum şi a orientărilor în conformitate cu articolul 61 alineatul (6) din Regulamentul (UE) 2019/943 şi cu articolul 74 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2024/1789. În special, ACER:
a)prezintă Comisiei orientări-cadru fără caracter obligatoriu atunci când i se solicită acest lucru în temeiul articolului 59 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2019/943 sau al articolului 71 alineatul (4) ori al articolului 72 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2024/1789. ACER revizuieşte orientările-cadru şi le prezintă din nou Comisiei atunci când i se solicită acest lucru în temeiul articolului 59 alineatul (7) din Regulamentul (UE) 2019/943 sau al articolului 71 alineatul (7) ori al articolului 72 alineatul (7) din Regulamentul (UE) 2024/1789;
b)revizuieşte codul de reţea în conformitate cu articolul 59 alineatul (11) din Regulamentul (UE) 2019/943 sau cu articolul 71 alineatul (11) ori cu articolul 72 alineatul (11) din Regulamentul (UE) 2024/1789. Atunci când efectuează această revizuire, ACER ţine seama de opiniile exprimate de părţile implicate în cursul elaborării respectivului proiect de cod de reţea revizuit sub conducerea ENTSO pentru energie electrică, a ENTSO pentru gaze, a ENNOH sau a entităţii OSD UE şi consultă părţile interesate relevante cu privire la versiunea care urmează să fie transmisă Comisiei. În acest scop, ACER poate utiliza comitetul de redactare înfiinţat în conformitate cu codurile de reţea, după caz. ACER raportează Comisiei rezultatul consultărilor. Ulterior, ACER transmite Comisiei codul de reţea revizuit, în conformitate cu articolul 59 alineatul (11) din Regulamentul (UE) 2019/943 sau cu articolul 71 alineatul (11) ori cu articolul 72 alineatul (11) din Regulamentul (UE) 2024/1789. În cazul în care ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze, ENNOH sau entitatea OSD UE nu au elaborat un cod de reţea, ACER elaborează şi prezintă Comisiei un proiect de cod de reţea atunci când i se solicită acest lucru în temeiul articolului 59 alineatul (12) din Regulamentul (UE) 2019/943 sau al articolului 71 alineatul (12) ori al articolului 72 alineatul (12) din Regulamentul (UE) 2024/1789;
c)prezintă Comisiei un aviz motivat corespunzător, în conformitate cu articolul 32 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2019/943 sau cu articolul 27 alineatul (1) ori cu articolul 64 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2024/1789, în cazul în care ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze, ENNOH sau entitatea OSD UE nu a pus în aplicare un cod de reţea elaborat în temeiul articolului 30 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul (UE) 2019/943 sau al articolului 26 alineatul (1) ori al articolului 59 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul (UE) 2024/1789 sau un cod de reţea care a fost întocmit în conformitate cu articolul 59 alineatele (3)-(12) din Regulamentul (UE) 2019/943 sau cu articolul 71 alineatele (3)-(12) ori cu articolul 72 alineatele (3)-(12) din Regulamentul (UE) 2024/1789, dar care nu a fost adoptat de Comisie în temeiul articolului 59 alineatul (13) din Regulamentul (UE) 2019/943 sau al articolului 71 alineatul (13) ori al articolului 72 alineatul (13) din Regulamentul (UE) 2024/1789;
d)monitorizează şi analizează punerea în aplicare a codurilor de reţea adoptate de Comisie în conformitate cu articolul 59 din Regulamentul (UE) 2019/943 şi cu articolele 71 şi 72 din Regulamentul (UE) 2024/1789 şi a orientărilor adoptate în conformitate cu articolul 61 din Regulamentul (UE) 2019/943 şi cu articolul 74 din Regulamentul (UE) 2024/1789, precum şi efectul acestora asupra procesului de armonizare a normelor aplicabile destinate să faciliteze integrarea pieţei, precum şi asupra nediscriminării, a asigurării unei concurenţe efective şi a funcţionării corespunzătoare a pieţei, şi transmite un raport Comisiei în acest sens.

(2)Atunci când unul dintre următoarele acte juridice prevede elaborarea unor propuneri de termeni şi condiţii sau metodologii comune pentru implementarea codurilor de reţea şi a orientărilor care necesită aprobarea din partea tuturor autorităţilor de reglementare, respectivele propuneri de termeni şi condiţii sau metodologii comune se transmit ACER spre revizuire şi aprobare:
a)un act legislativ al Uniunii adoptat în cadrul procedurii legislative ordinare;
b)codurile de reţea şi orientările adoptate înainte de 4 iulie 2019 şi revizuirile ulterioare ale acestor coduri de reţea şi orientări; sau
c)codurile de reţea şi orientările adoptate ca acte de punere în aplicare în temeiul articolului 5 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului (20).
(20)Regulamentul (UE) nr. 182/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 februarie 2011 de stabilire a normelor şi principiilor generale privind mecanismele de control de către statele membre al exercitării competenţelor de executare de către Comisie (JO L 55, 28.2.2011, p. 13).
(3)Atunci când unul dintre următoarele acte juridice prevede elaborarea de propuneri de termeni şi condiţii sau metodologii pentru implementarea codurilor de reţea şi a orientărilor care necesită aprobarea din partea tuturor autorităţilor de reglementare competente din regiunea în cauză, respectivele autorităţi de reglementare ajung la un acord în unanimitate cu privire la termenii şi condiţiile sau metodologiile comune pe care fiecare dintre autorităţile de reglementare respective trebuie să le aprobe:
a)un act legislativ al Uniunii adoptat în cadrul procedurii legislative ordinare;
b)codurile de reţea şi orientările adoptate înainte de 4 iulie 2019, precum şi revizuirile ulterioare ale acestor coduri de reţea şi orientări; sau
c)codurile de reţea şi orientările adoptate ca acte de punere în aplicare în temeiul articolului 5 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.
Propunerile menţionate la primul paragraf se notifică ACER în termen de o săptămână de la transmiterea acestora către respectivele autorităţi de reglementare. Autorităţile de reglementare pot transmite propunerile către ACER spre aprobare în temeiul articolului 6 alineatul (10) al doilea paragraf litera (b) şi sunt obligate să facă acest lucru în temeiul articolului 6 alineatul (10) al doilea paragraf litera (a) în cazul în care nu se poate ajunge la un acord în unanimitate astfel cum se menţionează la primul paragraf.
Directorul sau Consiliul autorităţilor de reglementare, hotărând din proprie iniţiativă sau la propunerea unuia sau mai multora dintre membrii săi, poate solicita autorităţilor de reglementare din regiunea în cauză să transmită ACER propunerea spre aprobare. O astfel de solicitare se limitează la cazurile în care propunerea convenită la nivel regional ar avea un impact concret asupra pieţei interne a energiei sau asupra siguranţei alimentării în afara regiunii.
(4)Fără a aduce atingere alineatelor (2) şi (3), ACER are competenţa de a adopta o decizie în temeiul articolului 6 alineatul (10) atunci când autorităţile de reglementare competente nu ajung la un acord în ceea ce priveşte termenii şi condiţiile sau metodologiile pentru implementarea noilor coduri de reţea şi a noilor orientări adoptate ca acte delegate după 4 iulie 2019, atunci când termenii şi condiţiile şi metodologiile respective necesită aprobarea din partea tuturor autorităţilor de reglementare sau a tuturor autorităţilor de reglementare din regiunea în cauză.
(5)Până la 31 octombrie 2023 şi, ulterior, din trei în trei ani, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport privind eventuala necesitate de a spori implicarea ACER în elaborarea şi adoptarea termenilor şi condiţiilor sau a metodologiilor pentru implementarea codurilor de reţea şi orientărilor adoptate ca acte delegate după 4 iulie 2019. Dacă este cazul, raportul este însoţit de o propunere legislativă privind modificarea sau transferul competenţelor necesare către ACER.
(6)Înainte de aprobarea termenilor şi condiţiilor sau a metodologiilor menţionate la alineatele (2) şi (3), autorităţile de reglementare sau ACER, dacă este competentă, le revizuieşte atunci când este necesar, după consultarea ENTSO pentru energie electrică, a ENTSO pentru gaze sau a entităţii OSD UE, pentru a se asigura că acestea sunt în conformitate cu scopul codului de reţea sau al orientărilor şi contribuie la integrarea pieţei, la nediscriminare, la concurenţa efectivă şi la funcţionarea corespunzătoare a pieţei. ACER ia o decizie privind aprobarea în intervalul specificat în orientările şi codurile de reţea relevante. Perioada respectivă începe în ziua următoare celei în care propunerea fost transmisă ACER.
(7)ACER îşi îndeplineşte atribuţiile în ceea ce priveşte revizuirea zonei de ofertare în temeiul articolului 14 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2019/943.
(8)ACER monitorizează cooperarea regională a operatorilor de transport şi de sistem menţionată la articolul 34 din Regulamentul (UE) 2019/943 şi la articolul 12 din Regulamentul (CE) nr. 715/2009 şi ţine seama de rezultatul respectivei cooperări atunci când formulează avize, recomandări şi decizii.
ACER monitorizează platforma unică de alocare instituită în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/1719.

(9)ACER aprobă şi, acolo unde este necesar, modifică propunerea comună a ENTSO pentru energie electrică şi a entităţii OSD UE în ceea ce priveşte tipul de date şi formatul şi metodologia referitoare la analizele care trebuie furnizate în ceea ce priveşte nevoile de flexibilitate în temeiul articolului 19e alineatul (6) din Regulamentul (UE) 2019/943.