Art. 4. - Art. 4: Atribuţiile ACER referitoare la cooperarea operatorilor de transport şi de sistem şi a operatorilor de distribuţie - Regulamentul 942/05-iun-2019 de instituire a Agenţiei Uniunii Europene pentru Cooperarea Autorităţilor de Reglementare din Domeniul Energiei
Acte UE
Jurnalul Oficial 158L
În vigoare Versiune de la: 5 Februarie 2025
Art. 4: Atribuţiile ACER referitoare la cooperarea operatorilor de transport şi de sistem şi a operatorilor de distribuţie
(1)ACER prezintă Comisiei un aviz privind proiectul de statut, lista membrilor şi proiectul de regulament de procedură al ENTSO pentru energie electrică în conformitate cu articolul 29 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2019/943, privind cele ale ENTSO pentru gaze în conformitate cu articolul 25 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2024/1789 al Parlamentului European şi al Consiliului (*3), privind cele ale ENNOH în conformitate cu articolul 57 alineatul (9) din Regulamentul (UE) 2024/1789 şi privind cele ale entităţii OSD UE în conformitate cu articolul 53 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2019/943 şi cu articolul 40 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2024/1789.
(*3)Regulamentul (UE) 2024/1789 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iunie 2024 privind pieţele interne ale gazelor din surse regenerabile, gazelor naturale şi hidrogenului, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1227/2011, (UE) 2017/1938, (UE) 2019/942 şi (UE) 2022/869 şi a Deciziei (UE) 2017/684 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 715/2009 (JO L, 2024/1789, 15.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1789/oj).
(2)ACER monitorizează ducerea la îndeplinire a atribuţiilor ENTSO pentru energie electrică în conformitate cu articolul 32 din Regulamentul (UE) 2019/943, a atribuţiilor ENTSO pentru gaze în conformitate cu articolul 27 din Regulamentul (UE) 2024/1789, a atribuţiilor ENNOH în conformitate cu articolul 64 din Regulamentul (UE) 2024/1789 şi a atribuţiilor entităţii OSD UE stabilite la articolul 55 din Regulamentul (UE) 2019/943 şi la articolul 41 din Regulamentul (UE) 2024/1789.
(3)ACER poate emite un aviz pentru:
a)ENTSO pentru energie electrică, în conformitate cu articolul 30 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul (UE) 2019/943, ENTSO pentru gaze, în conformitate cu articolul 26 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2024/1789 şi ENNOH, în conformitate cu articolul 59 alineatul (1) din regulamentul respectiv, în ceea ce priveşte codurile de reţea;
b)ENTSO pentru energie electrică, în conformitate cu articolul 32 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2019/943, ENTSO pentru gaze, în conformitate cu articolul 26 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2024/1789, şi ENNOH, în conformitate cu articolul 60 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2024/1789, cu privire la proiectul de plan de dezvoltare a reţelei la nivelul Uniunii şi cu privire la alte documente relevante menţionate la articolul 30 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2019/943 şi la articolul 26 alineatul (3) şi la articolul 59 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/1789, ţinând seama de obiectivele nediscriminării, concurenţei efective şi funcţionării corespunzătoare şi sigure a pieţelor interne ale energiei electrice, hidrogenului şi gazelor naturale;
c)entitatea OSD UE în legătură cu proiectul de program anual de activitate şi alte documente relevante menţionate la articolul 55 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2019/943 şi la articolul 41 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1789, ţinând seama de obiectivele nediscriminării, concurenţei efective şi funcţionării corespunzătoare şi sigure a pieţei interne a energiei electrice, hidrogenului şi gazelor naturale.
(4)După caz, după ce a solicitat actualizări ale proiectelor prezentate de operatorii de transport şi de sistem, ACER aprobă metodologia privind utilizarea veniturilor provenite din congestionare, în temeiul articolului 19 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2019/943.
(5)Pe baza unor fapte concrete, ACER prezintă ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze, Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei un aviz motivat corespunzător, precum şi recomandări, în cazul în care apreciază că proiectul programului anual de activitate sau proiectul planului la nivelul Uniunii de dezvoltare a reţelei care i-a fost prezentat în conformitate cu articolul 32 alineatul (2) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) 2019/943 şi cu articolul 9 alineatul (2) al doilea paragraf din Regulamentul (CE) nr. 715/2009 nu contribuie la nediscriminare, asigurarea concurenţei efective şi funcţionarea eficientă a pieţei sau la asigurarea unui nivel suficient de interconectare transfrontalieră deschisă accesului părţilor terţe sau nu respectă dispoziţiile relevante din Regulamentul (UE) 2019/943 şi din Directiva (UE) 2019/944 sau Regulamentul (CE) nr. 715/2009 şi Directiva 2009/73/EC.
(6)Autorităţile de reglementare relevante se coordonează pentru a identifica în comun cazurile de nerespectare de către ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze, ENNOH, entitatea OSD UE sau centrele de coordonare regionale a obligaţiilor care le revin în temeiul dreptului Uniunii şi iau măsurile corespunzătoare în conformitate cu articolul 59 alineatul (1) litera (c) şi cu articolul 62 alineatul (1) litera (f) din Directiva (UE) 2019/944 sau cu articolul 78 alineatul (1) litera (e) din Directiva (UE) 2024/1788 a Parlamentului European şi a Consiliului (**).
(**)Directiva (UE) 2024/1788 a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iunie 2024 privind normele comune pentru pieţele interne ale gazelor din surse regenerabile, gazelor naturale şi hidrogenului, de modificare a Directivei (UE) 2023/1791 şi de abrogare a Directivei 2009/73/CE (JO L, 2024/1788, 15.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1788/oj).
La solicitarea uneia sau mai multor autorităţi de reglementare sau din proprie iniţiativă, ACER emite un aviz motivat, precum şi o recomandare adresată ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze, ENNOH, entităţii OSD UE sau centrelor de coordonare regionale cu privire la respectarea obligaţiilor acestora.
(7)În cazul în care un aviz motivat al ACER identifică un potenţial caz de nerespectare de către ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze, ENNOH, entitatea OSD UE sau un centru de coordonare regional a obligaţiilor care le revin, autorităţile de reglementare în cauză adoptă în unanimitate decizii coordonate, care stabilesc dacă există o nerespectare a obligaţiilor relevante şi, după caz, care identifică măsurile ce trebuie luate de ENTSO pentru energie electrică, de ENTSO pentru gaze, de ENNOH, de entitatea OSD UE sau de centrul de coordonare regional pentru a remedia nerespectarea respectivă. În cazul în care autorităţile de reglementare nu adoptă astfel de decizii coordonate în unanimitate în termen de patru luni de la data primirii avizului motivat al ACER, chestiunea este transmisă ACER în vederea adoptării unei decizii în temeiul articolului 6 alineatul (10).
(8)În cazul în care o nerespectare de către ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze, ENNOH, entitatea OSD UE sau un centru de coordonare regional, care a fost identificată în temeiul alineatului (6) sau (7) din prezentul articol, nu a fost remediată în termen de trei luni sau în cazul în care autoritatea de reglementare din statul membru în care entitatea îşi are sediul nu a luat nicio măsură pentru a asigura respectarea, ACER emite o recomandare adresată autorităţii de reglementare de a lua măsuri în conformitate cu articolul 59 alineatul (1) litera (c) şi cu articolul 62 alineatul (1) litera (f) din Directiva (UE) 2019/944 sau cu articolul 78 alineatul (1) litera (f) din Directiva (UE) 2024/1788, pentru a se asigura faptul că ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze, ENNOH, entitatea OSD UE sau centrul de coordonare regional îşi respectă obligaţiile, şi informează Comisia în acest sens.
(9)Alineatele (6), (7) şi (8) de la prezentul articol se aplică, de asemenea, platformei unice de alocare instituite în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/1719.