Capitolul iii - Accesul la CSD-uri - Regulamentul 909/23-iul-2014 privind îmbunătăţirea decontării titlurilor de valoare în Uniunea Europeană şi privind depozitarii centrali de titluri de valoare şi de modificare a Directivelor 98/26/CE şi 2014/65/UE şi a Regulamentului (UE) nr. 236/2012

Acte UE

Jurnalul Oficial 257L

În vigoare
Versiune de la: 17 Ianuarie 2025 până la: 16 Ianuarie 2026
CAPITOLUL III:Accesul la CSD-uri
Art. 49: Libertatea de a emite într-un CSD autorizat în Uniune
(1)Un emitent are dreptul să înregistreze titlurile sale de valoare admise la tranzacţionare pe pieţe reglementate sau prin MTF-uri sau tranzacţionate în locuri de tranzacţionare în orice CSD stabilit în orice stat membru, sub rezerva respectării de către CSD-ul respectiv a condiţiilor menţionate la art. 23.
Fără a aduce atingere dreptului emitentului menţionat la primul paragraf, continuă să se aplice dreptul societăţilor comerciale sau altă legislaţie similară a statului membru în temeiul căruia sunt constituite titlurile de valoare. Dreptul societăţilor comerciale sau altă legislaţie similară a statului membru în temeiul căruia sunt constituite titlurile de valoare înseamnă:
Statele membre întocmesc o listă a principalelor lor dispoziţii relevante din dreptul societăţilor comerciale sau altă legislaţie similară, astfel cum se menţionează la al doilea paragraf. Autorităţile competente transmit ESMA lista respectivă până la 17 ianuarie 2025. ESMA publică lista până la 17 februarie 2025. Statele membre actualizează lista respectivă în mod regulat şi cel puţin o dată la fiecare doi ani. Statele membre comunică ESMA lista actualizată la intervalele regulate respective. ESMA publică această listă actualizată.

CSD-ul poate percepe, pentru serviciile oferite emitenţilor, un comision comercial rezonabil calculat prin metoda cost- plus, cu excepţia cazului în care cele două părţi au convenit altfel.
(2)În cazul în care un emitent transmite o solicitare de înregistrare a titlurilor sale de valoare într-un CSD, acesta din urmă tratează solicitarea respectivă cu promptitudine şi într-un mod nediscriminatoriu şi oferă un răspuns emitentului solicitant în termen de trei luni.
(3)Un CSD poate refuza să furnizeze servicii unui emitent. Refuzul se poate baza doar pe o evaluare cuprinzătoare a riscurilor sau, dacă CSD-ul respectiv nu prestează serviciile menţionate în secţiunea A punctul 1 din anexă, în legătură cu titlurile de valoare constituite în temeiul dreptului societăţilor comerciale sau al altui tip de legislaţie similar din statul membru relevant.
(4)Fără a aduce atingere Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (1) şi Directivei 2006/70/CE a Comisiei (2), în cazul în care un CSD refuză să furnizeze servicii unui emitent, acestuia din urmă i se furnizează, în scris, motivaţia completă a refuzului.
Directiva 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 octombrie 2005 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor şi finanţării terorismului (JO L 309, 25.11.2005, p. 15). (2) Directiva 2006/70/CE a Comisiei din 1 august 2006 de stabilire a măsurilor de punere în aplicare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte definiţia "persoanelor expuse politic" şi criteriile tehnice de aplicare a procedurilor simplificate de precauţie privind clientela, precum şi de exonerare pe motivul unei activităţi financiare desfăşurate în mod ocazional sau la scară foarte limitată (JO L 214, 4.8.2006, p. 29).
În caz de refuz, emitentul solicitant are dreptul să depună o reclamaţie la autoritatea competentă a CSD-ului care refuză să furnizeze servicii.
Autoritatea competentă a CSD-ului respectiv examinează în mod corespunzător reclamaţia, evaluând motivaţia refuzului furnizată de CSD, şi îi oferă emitentului un răspuns motivat.
În procesul de evaluare a reclamaţiei, autoritatea competentă a CSD-ului consultă autoritatea competentă din locul de stabilire al emitentului solicitant. În cazul în care autoritatea competentă din locul de stabilire al emitentului solicitant nu este de acord cu rezultatul evaluării, oricare dintre cele două autorităţi competente poate înainta cazul către AEVMP, care poate acţiona în conformitate cu competenţele care îi sunt conferite în temeiul art. 19 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
În cazul în care refuzul CSD-ului de a furniza servicii unui emitent este considerat nejustificat, autoritatea competentă responsabilă emite un ordin prin care obligă CSD-ul să furnizeze servicii emitentului solicitant.
(5)AEVMP elaborează, în strânsă cooperare cu membrii SEBC, proiecte de standarde tehnice de reglementare care precizează riscurile care trebuie luate în considerare de CSD-uri atunci când efectuează o evaluare cuprinzătoare a riscurilor şi de autorităţile competente care evaluează motivele de refuz în conformitate cu alineatele (3) şi (4), precum şi elementele procedurii menţionate la alineatul (4).
ESMA prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 18 iunie 2015.

Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(6)AEVMP elaborează, în strânsă cooperare cu membrii SEBC, proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare care să stabilească formulare standard şi modele pentru procedura menţionată la alineatul (4).
ESMA prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare până la 18 iunie 2015.

Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu art. 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(a)dreptul societăţilor comerciale sau altă legislaţie similară a statului membru în care este constituit emitentul; şi
(b)dreptul societăţilor comerciale aplicabil sau altă legislaţie similară a statului membru în temeiul căruia sunt emise titlurile de valoare.

Art. 50: Accesul prin conexiune standard
Un CSD are dreptul să devină participant la un alt CSD şi să stabilească o conexiune standard cu CSD-ul respectiv în conformitate cu art. 33 şi cu condiţia informării prealabile cu privire la conexiunea cu CSD-ul prevăzute la art. 19 alineatul (5).
Art. 51: Accesul prin conexiune personalizată
(1)În cazul în care un CSD solicită unui alt CSD să stabilească o legătură personalizată pentru a avea acces la acesta, CSD-ul care primeşte solicitarea respectivă respinge o astfel de solicitare doar pe baza unor considerente de risc. Nu respinge o solicitare pe motivul scăderii cotei de piaţă.
(2)CSD-ul care primeşte solicitarea poate percepe de la CSD-ul solicitant un comision comercial rezonabil calculat prin metoda cost-plus pentru a pune la dispoziţie accesul prin conexiune personalizată, cu excepţia cazului în care cele două părţi au convenit altfel.
Art. 52: Procedura aplicabilă conexiunilor dintre CSD-uri
(1)În cazul în care un CSD transmite o solicitare de acces unui alt CSD în temeiul articolelor 50 şi 51, CSD-ul care primeşte solicitarea o tratează cu promptitudine şi oferă un răspuns CSD-ului solicitant în termen de trei luni. În cazul în care CSD-ul care primeşte solicitarea este de acord cu aceasta, conexiunea CSD se pune în aplicare într-un interval de timp rezonabil, care nu este mai mare de 12 luni.

(2)Un CSD poate refuza accesul unui CSD solicitant doar dacă accesul respectiv ar pune în pericol funcţionarea armonioasă şi ordonată a pieţelor financiare sau ar da naştere unui risc sistemic. Refuzul respectiv se poate baza doar pe o evaluare cuprinzătoare a riscurilor.
În cazul în care un CSD refuză accesul, acesta oferă CSD-ului solicitant motivaţia completă a refuzului.
În caz de refuz, CSD-ul solicitant are dreptul să depună o reclamaţie la autoritatea competentă a CSD-ului care a refuzat accesul.
Autoritatea competentă a CSD-ului care primeşte solicitarea examinează reclamaţia în mod corespunzător, evaluând motivele refuzului, şi oferă CSD-ului solicitant un răspuns motivat.
În procesul de evaluare a reclamaţiei, autoritatea competentă a CSD-ului care primeşte solicitarea consultă autoritatea competentă a CSD-ului solicitant şi autoritatea relevantă a CSD-ului solicitant menţionat la art. 12 alineatul (1) litera (a). În cazul în care una dintre autorităţile competente ale CSD-ului solicitant nu este de acord cu rezultatul evaluării, oricare dintre aceste autorităţi poate înainta cazul AEVMP, care poate acţiona în conformitate cu competenţele conferite în temeiul art. 19 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
În cazul în care refuzul CSD-ului de a acorda acces CSD-ului solicitant este considerat nejustificat, autoritatea competentă a CSD-ului care primeşte solicitarea emite un ordin prin care obligă CSD-ul respectiv să acorde acces CSD-ului solicitant.
(3)AEVMP elaborează, în strânsă cooperare cu membrii SEBC, proiecte de standarde tehnice de reglementare care precizează riscurile care trebuie luate în considerare de către CSD-uri atunci când efectuează o evaluare cuprinzătoare a riscurilor şi de către autorităţile competente atunci când evaluează motivele de refuz în conformitate cu alineatul (2), precum şi elementele procedurii menţionate la alineatul (2).
ESMA prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 18 iunie 2015.

Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(4)AEVMP elaborează, în strânsă cooperare cu membrii SEBC, proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare care să stabilească formulare standard şi modele pentru procedurile menţionate la alineatele (1) şi (2).
ESMA prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare până la 18 iunie 2015.

Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu art. 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 53: Accesul reciproc între un CSD şi o altă infrastructură de piaţă
(1)CPC-urile şi locurile de tranzacţionare furnizează CSD-urilor, la cerere, fluxuri de tranzacţii în mod nediscriminatoriu şi transparent şi, pentru acest serviciu, pot percepe CSD-ului solicitant un comision comercial rezonabil calculat prin metoda cost-plus, cu excepţia cazului în care cele două părţi au convenit altfel.
CSD-urile oferă CPC-urilor sau locurilor de tranzacţionare acces la sistemele sale de decontare a instrumentelor financiare în mod nediscriminatoriu şi transparent şi, pentru acest serviciu, pot percepe un comision comercial rezonabil calculat prin metoda cost-plus, cu excepţia cazului în care cele două părţi au convenit altfel.
(2)În cazul în care o parte transmite unei alte părţi o solicitare de acces în conformitate cu alineatul (1), solicitarea respectivă este tratată cu promptitudine, iar partea solicitantă primeşte un răspuns în termen de trei luni.
(3)Partea care a primit solicitarea refuză accesul doar dacă accesul respectiv ar afecta funcţionarea armonioasă şi ordonată a pieţelor financiare sau ar da naştere unui risc sistemic. Scăderea cotei de piaţă nu poate fi un motiv pentru respingere.
Partea care refuză accesul oferă părţii solicitante în scris motivaţia completă a refuzului, bazându-se pe o evaluare cuprinzătoare a riscurilor. În caz de refuz, partea solicitantă are dreptul să depună o reclamaţie la autoritatea competentă a părţii care a refuzat accesul.
Autoritatea competentă a părţii care primeşte solicitarea şi autoritatea relevantă menţionată la art. 12 alineatul (1) litera (a) examinează reclamaţia în mod corespunzător, evaluând motivele refuzului, şi oferă părţii solicitante un răspuns motivat.
În procesul de evaluare a reclamaţiei, autoritatea competentă a părţii care primeşte solicitarea consultă autoritatea competentă a părţii solicitante şi autoritatea relevantă menţionată la art. 12 alineatul (1) litera (a). În cazul în care una dintre autorităţile competente ale părţii solicitante nu este de acord cu rezultatul evaluării, autoritatea respectivă poate înainta cazul AEVMP, care poate acţiona în conformitate cu competenţele conferite în temeiul art. 19 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
În cazul în care refuzul unei părţi de a acorda acces este considerat nejustificat, autoritatea competentă responsabilă emite un ordin prin care cere părţii respective să acorde acces la serviciile sale în termen de trei luni.
(4)AEVMP elaborează, în strânsă cooperare cu membrii SEBC, proiecte de standarde tehnice de reglementare care precizează riscurile care trebuie luate în considerare de către CSD-uri atunci când efectuează o evaluare cuprinzătoare a riscurilor şi de către autorităţile competente atunci când evaluează motivele de refuz în conformitate cu alineatul (3), precum şi elementele procedurii menţionate la alineatul (3).
ESMA prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 18 iunie 2015.

Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(5)AEVMP elaborează, în strânsă cooperare cu membrii SEBC, proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare care să stabilească formulare standard şi modele pentru procedura menţionată la alineatele (2) şi (3).
ESMA prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare până la 18 iunie 2015.

Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu art. 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.