Art. 49. - Art. 49: Libertatea de a emite într-un CSD autorizat în Uniune - Regulamentul 909/23-iul-2014 privind îmbunătăţirea decontării titlurilor de valoare în Uniunea Europeană şi privind depozitarii centrali de titluri de valoare şi de modificare a Directivelor 98/26/CE şi 2014/65/UE şi a Regulamentului (UE) nr. 236/2012

Acte UE

Jurnalul Oficial 257L

În vigoare
Versiune de la: 17 Ianuarie 2025 până la: 16 Ianuarie 2026
Art. 49: Libertatea de a emite într-un CSD autorizat în Uniune
(1)Un emitent are dreptul să înregistreze titlurile sale de valoare admise la tranzacţionare pe pieţe reglementate sau prin MTF-uri sau tranzacţionate în locuri de tranzacţionare în orice CSD stabilit în orice stat membru, sub rezerva respectării de către CSD-ul respectiv a condiţiilor menţionate la art. 23.
Fără a aduce atingere dreptului emitentului menţionat la primul paragraf, continuă să se aplice dreptul societăţilor comerciale sau altă legislaţie similară a statului membru în temeiul căruia sunt constituite titlurile de valoare. Dreptul societăţilor comerciale sau altă legislaţie similară a statului membru în temeiul căruia sunt constituite titlurile de valoare înseamnă:
Statele membre întocmesc o listă a principalelor lor dispoziţii relevante din dreptul societăţilor comerciale sau altă legislaţie similară, astfel cum se menţionează la al doilea paragraf. Autorităţile competente transmit ESMA lista respectivă până la 17 ianuarie 2025. ESMA publică lista până la 17 februarie 2025. Statele membre actualizează lista respectivă în mod regulat şi cel puţin o dată la fiecare doi ani. Statele membre comunică ESMA lista actualizată la intervalele regulate respective. ESMA publică această listă actualizată.

CSD-ul poate percepe, pentru serviciile oferite emitenţilor, un comision comercial rezonabil calculat prin metoda cost- plus, cu excepţia cazului în care cele două părţi au convenit altfel.
(2)În cazul în care un emitent transmite o solicitare de înregistrare a titlurilor sale de valoare într-un CSD, acesta din urmă tratează solicitarea respectivă cu promptitudine şi într-un mod nediscriminatoriu şi oferă un răspuns emitentului solicitant în termen de trei luni.
(3)Un CSD poate refuza să furnizeze servicii unui emitent. Refuzul se poate baza doar pe o evaluare cuprinzătoare a riscurilor sau, dacă CSD-ul respectiv nu prestează serviciile menţionate în secţiunea A punctul 1 din anexă, în legătură cu titlurile de valoare constituite în temeiul dreptului societăţilor comerciale sau al altui tip de legislaţie similar din statul membru relevant.
(4)Fără a aduce atingere Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (1) şi Directivei 2006/70/CE a Comisiei (2), în cazul în care un CSD refuză să furnizeze servicii unui emitent, acestuia din urmă i se furnizează, în scris, motivaţia completă a refuzului.
Directiva 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 octombrie 2005 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor şi finanţării terorismului (JO L 309, 25.11.2005, p. 15). (2) Directiva 2006/70/CE a Comisiei din 1 august 2006 de stabilire a măsurilor de punere în aplicare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte definiţia "persoanelor expuse politic" şi criteriile tehnice de aplicare a procedurilor simplificate de precauţie privind clientela, precum şi de exonerare pe motivul unei activităţi financiare desfăşurate în mod ocazional sau la scară foarte limitată (JO L 214, 4.8.2006, p. 29).
În caz de refuz, emitentul solicitant are dreptul să depună o reclamaţie la autoritatea competentă a CSD-ului care refuză să furnizeze servicii.
Autoritatea competentă a CSD-ului respectiv examinează în mod corespunzător reclamaţia, evaluând motivaţia refuzului furnizată de CSD, şi îi oferă emitentului un răspuns motivat.
În procesul de evaluare a reclamaţiei, autoritatea competentă a CSD-ului consultă autoritatea competentă din locul de stabilire al emitentului solicitant. În cazul în care autoritatea competentă din locul de stabilire al emitentului solicitant nu este de acord cu rezultatul evaluării, oricare dintre cele două autorităţi competente poate înainta cazul către AEVMP, care poate acţiona în conformitate cu competenţele care îi sunt conferite în temeiul art. 19 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
În cazul în care refuzul CSD-ului de a furniza servicii unui emitent este considerat nejustificat, autoritatea competentă responsabilă emite un ordin prin care obligă CSD-ul să furnizeze servicii emitentului solicitant.
(5)AEVMP elaborează, în strânsă cooperare cu membrii SEBC, proiecte de standarde tehnice de reglementare care precizează riscurile care trebuie luate în considerare de CSD-uri atunci când efectuează o evaluare cuprinzătoare a riscurilor şi de autorităţile competente care evaluează motivele de refuz în conformitate cu alineatele (3) şi (4), precum şi elementele procedurii menţionate la alineatul (4).
ESMA prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 18 iunie 2015.

Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(6)AEVMP elaborează, în strânsă cooperare cu membrii SEBC, proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare care să stabilească formulare standard şi modele pentru procedura menţionată la alineatul (4).
ESMA prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare până la 18 iunie 2015.

Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu art. 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(a)dreptul societăţilor comerciale sau altă legislaţie similară a statului membru în care este constituit emitentul; şi
(b)dreptul societăţilor comerciale aplicabil sau altă legislaţie similară a statului membru în temeiul căruia sunt emise titlurile de valoare.