Secţiunea 2 - Accesul reciproc între CSD-uri - Regulamentul 909/23-iul-2014 privind îmbunătăţirea decontării titlurilor de valoare în Uniunea Europeană şi privind depozitarii centrali de titluri de valoare şi de modificare a Directivelor 98/26/CE şi 2014/65/UE şi a Regulamentului (UE) nr. 236/2012

Acte UE

Jurnalul Oficial 257L

În vigoare
Versiune de la: 17 Ianuarie 2025 până la: 16 Ianuarie 2026
SECŢIUNEA 2:Accesul reciproc între CSD-uri
Art. 50: Accesul prin conexiune standard
Un CSD are dreptul să devină participant la un alt CSD şi să stabilească o conexiune standard cu CSD-ul respectiv în conformitate cu art. 33 şi cu condiţia informării prealabile cu privire la conexiunea cu CSD-ul prevăzute la art. 19 alineatul (5).
Art. 51: Accesul prin conexiune personalizată
(1)În cazul în care un CSD solicită unui alt CSD să stabilească o legătură personalizată pentru a avea acces la acesta, CSD-ul care primeşte solicitarea respectivă respinge o astfel de solicitare doar pe baza unor considerente de risc. Nu respinge o solicitare pe motivul scăderii cotei de piaţă.
(2)CSD-ul care primeşte solicitarea poate percepe de la CSD-ul solicitant un comision comercial rezonabil calculat prin metoda cost-plus pentru a pune la dispoziţie accesul prin conexiune personalizată, cu excepţia cazului în care cele două părţi au convenit altfel.
Art. 52: Procedura aplicabilă conexiunilor dintre CSD-uri
(1)În cazul în care un CSD transmite o solicitare de acces unui alt CSD în temeiul articolelor 50 şi 51, CSD-ul care primeşte solicitarea o tratează cu promptitudine şi oferă un răspuns CSD-ului solicitant în termen de trei luni. În cazul în care CSD-ul care primeşte solicitarea este de acord cu aceasta, conexiunea CSD se pune în aplicare într-un interval de timp rezonabil, care nu este mai mare de 12 luni.

(2)Un CSD poate refuza accesul unui CSD solicitant doar dacă accesul respectiv ar pune în pericol funcţionarea armonioasă şi ordonată a pieţelor financiare sau ar da naştere unui risc sistemic. Refuzul respectiv se poate baza doar pe o evaluare cuprinzătoare a riscurilor.
În cazul în care un CSD refuză accesul, acesta oferă CSD-ului solicitant motivaţia completă a refuzului.
În caz de refuz, CSD-ul solicitant are dreptul să depună o reclamaţie la autoritatea competentă a CSD-ului care a refuzat accesul.
Autoritatea competentă a CSD-ului care primeşte solicitarea examinează reclamaţia în mod corespunzător, evaluând motivele refuzului, şi oferă CSD-ului solicitant un răspuns motivat.
În procesul de evaluare a reclamaţiei, autoritatea competentă a CSD-ului care primeşte solicitarea consultă autoritatea competentă a CSD-ului solicitant şi autoritatea relevantă a CSD-ului solicitant menţionat la art. 12 alineatul (1) litera (a). În cazul în care una dintre autorităţile competente ale CSD-ului solicitant nu este de acord cu rezultatul evaluării, oricare dintre aceste autorităţi poate înainta cazul AEVMP, care poate acţiona în conformitate cu competenţele conferite în temeiul art. 19 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
În cazul în care refuzul CSD-ului de a acorda acces CSD-ului solicitant este considerat nejustificat, autoritatea competentă a CSD-ului care primeşte solicitarea emite un ordin prin care obligă CSD-ul respectiv să acorde acces CSD-ului solicitant.
(3)AEVMP elaborează, în strânsă cooperare cu membrii SEBC, proiecte de standarde tehnice de reglementare care precizează riscurile care trebuie luate în considerare de către CSD-uri atunci când efectuează o evaluare cuprinzătoare a riscurilor şi de către autorităţile competente atunci când evaluează motivele de refuz în conformitate cu alineatul (2), precum şi elementele procedurii menţionate la alineatul (2).
ESMA prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 18 iunie 2015.

Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(4)AEVMP elaborează, în strânsă cooperare cu membrii SEBC, proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare care să stabilească formulare standard şi modele pentru procedurile menţionate la alineatele (1) şi (2).
ESMA prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare până la 18 iunie 2015.

Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu art. 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.