Secţiunea 3 - Accesul reciproc între un CSD şi o altă infrastructură de piaţă - Regulamentul 909/23-iul-2014 privind îmbunătăţirea decontării titlurilor de valoare în Uniunea Europeană şi privind depozitarii centrali de titluri de valoare şi de modificare a Directivelor 98/26/CE şi 2014/65/UE şi a Regulamentului (UE) nr. 236/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 257L
În vigoare Versiune de la: 17 Ianuarie 2025 până la: 16 Ianuarie 2026
SECŢIUNEA 3:Accesul reciproc între un CSD şi o altă infrastructură de piaţă
Art. 53: Accesul reciproc între un CSD şi o altă infrastructură de piaţă
(1)CPC-urile şi locurile de tranzacţionare furnizează CSD-urilor, la cerere, fluxuri de tranzacţii în mod nediscriminatoriu şi transparent şi, pentru acest serviciu, pot percepe CSD-ului solicitant un comision comercial rezonabil calculat prin metoda cost-plus, cu excepţia cazului în care cele două părţi au convenit altfel.
CSD-urile oferă CPC-urilor sau locurilor de tranzacţionare acces la sistemele sale de decontare a instrumentelor financiare în mod nediscriminatoriu şi transparent şi, pentru acest serviciu, pot percepe un comision comercial rezonabil calculat prin metoda cost-plus, cu excepţia cazului în care cele două părţi au convenit altfel.
(2)În cazul în care o parte transmite unei alte părţi o solicitare de acces în conformitate cu alineatul (1), solicitarea respectivă este tratată cu promptitudine, iar partea solicitantă primeşte un răspuns în termen de trei luni.
(3)Partea care a primit solicitarea refuză accesul doar dacă accesul respectiv ar afecta funcţionarea armonioasă şi ordonată a pieţelor financiare sau ar da naştere unui risc sistemic. Scăderea cotei de piaţă nu poate fi un motiv pentru respingere.
Partea care refuză accesul oferă părţii solicitante în scris motivaţia completă a refuzului, bazându-se pe o evaluare cuprinzătoare a riscurilor. În caz de refuz, partea solicitantă are dreptul să depună o reclamaţie la autoritatea competentă a părţii care a refuzat accesul.
Autoritatea competentă a părţii care primeşte solicitarea şi autoritatea relevantă menţionată la art. 12 alineatul (1) litera (a) examinează reclamaţia în mod corespunzător, evaluând motivele refuzului, şi oferă părţii solicitante un răspuns motivat.
În procesul de evaluare a reclamaţiei, autoritatea competentă a părţii care primeşte solicitarea consultă autoritatea competentă a părţii solicitante şi autoritatea relevantă menţionată la art. 12 alineatul (1) litera (a). În cazul în care una dintre autorităţile competente ale părţii solicitante nu este de acord cu rezultatul evaluării, autoritatea respectivă poate înainta cazul AEVMP, care poate acţiona în conformitate cu competenţele conferite în temeiul art. 19 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
În cazul în care refuzul unei părţi de a acorda acces este considerat nejustificat, autoritatea competentă responsabilă emite un ordin prin care cere părţii respective să acorde acces la serviciile sale în termen de trei luni.
(4)AEVMP elaborează, în strânsă cooperare cu membrii SEBC, proiecte de standarde tehnice de reglementare care precizează riscurile care trebuie luate în considerare de către CSD-uri atunci când efectuează o evaluare cuprinzătoare a riscurilor şi de către autorităţile competente atunci când evaluează motivele de refuz în conformitate cu alineatul (3), precum şi elementele procedurii menţionate la alineatul (3).
ESMA prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 18 iunie 2015.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(5)AEVMP elaborează, în strânsă cooperare cu membrii SEBC, proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare care să stabilească formulare standard şi modele pentru procedura menţionată la alineatele (2) şi (3).
ESMA prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare până la 18 iunie 2015.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu art. 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.