Titlul v - PUNEREA ÎN APLICARE A PLĂŢILOR DIRECTE ÎN NOILE STATE MEMBRE - Regulamentul 73/19-ian-2009 de stabilire a unor norme comune pentru sistemele de ajutor direct pentru agricultori în cadrul politicii agricole comune şi de instituire a anumitor sisteme de ajutor pentru agricultori, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1290/2005, (CE) nr. 247/2006, (CE) nr. 378/2007 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1782/2003

Acte UE

Jurnalul Oficial 30L

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 25 Septembrie 2014
TITLUL V:PUNEREA ÎN APLICARE A PLĂŢILOR DIRECTE ÎN NOILE STATE MEMBRE
Art. 121: Introducerea plăţilor directe
În noile state membre, altele decât Bulgaria, Croaţia şi România, plăţile directe sunt introduse în conformitate cu următorul calendar pentru creştere a acestora, exprimată în procente din nivelul aplicabil la momentul respectiv plăţilor în cauză în statele membre altele decât noile state membre:
- 60 % în 2009;
- 70 % în 2010;
- 80% în 2011;
- 90 % în 2012;
- 100 % începând din 2013.
În Bulgaria şi România, plăţile directe sunt introduse în conformitate cu următorul calendar pentru creştere a acestora, exprimată în procente din nivelul aplicabil la momentul respectiv plăţilor respective în statele membre altele decât noile state membre:
- 35 % în 2009;
- 40 % în 2010;
- 50% în 2011;
- 60 % în 2012;
- 70% în 2013;
- 80 % în 2014;
- 90% în 2015;
- 100 % începând din 2016.
În Croaţia, plăţile directe sunt introduse în conformitate cu următorul calendar pentru creştere a acestora, exprimată în procente din nivelul aplicabil la momentul respectiv plăţilor respective în statele membre altele decât noile state membre:
- 25% în 2013;
- 30 % în 2014;
- 35% în 2015;
- 40 % în 2016;
- 50% în 2017;
- 60 % în 2018;
- 70 % în 2019;
- 80 % în 2020;
- 90 % în 2021;
- 100 % începând cu 2022.

Art. 121a: Schema de plată unică în Croaţia
Pentru Croaţia, aplicarea articolelor 4, 5, 23, 24 şi 25 este opţională până la 31 decembrie 2013 în măsura în care dispoziţiile în cauză se referă la cerinţe de reglementare în materie de gestionare. Începând cu 1 ianuarie 2014, un agricultor care primeşte plăţi în cadrul schemei de plată unică în Croaţia îndeplineşte cerinţele de reglementare în materie de gestionare prevăzute în anexa II în conformitate cu următorul calendar:
a)cerinţele prevăzute la punctul A din anexa II se aplică începând cu 1 ianuarie 2014;
b)cerinţele prevăzute la punctul B din anexa II se aplică începând cu 1 ianuarie 2016;
c)cerinţele prevăzute la punctul C din anexa II se aplică începând cu 1 ianuarie 2018.

Art. 122: Schema de plată unică pe suprafaţă
(1)Noile state membre care au decis să înlocuiască plăţile directe cu o schemă unică de plată pe suprafaţă, cu excepţia, pentru 2009, 2010 şi 2011, a plăţilor tranzitorii pentru fructele de tip bacă prevăzute în titlul IV capitolul 1 secţiunea 9 din prezentul regulament şi, pentru 2009, a plăţilor pentru culturile energetice menţionate la titlul IV capitolul 5 din Regulamentul (CE) nr. 1783/2008, acordă ajutor agricultorilor în conformitate cu prezentul articol.
(2)Plata unică pe suprafaţă se efectuează anual. Aceasta se calculează prin divizarea pachetului financiar anual, stabilit în conformitate cu articolul 123, la suprafaţa agricolă a fiecărui nou stat membru, stabilită în conformitate cu articolul 124.
(3)Schema de plată unică pe suprafaţă este disponibilă până la 31 decembrie 2014.

(4)După încheierea perioadei de aplicare a schemei de plată unică pe suprafaţă, plăţile directe se vor aplica în conformitate cu normele comunitare în materie şi pe baza parametrilor cantitativi, cum ar fi suprafaţa de bază, plafoanele pentru prime şi cantităţile maxime garantate, prevăzute în Actele de aderare din 2003 şi 2005 şi în legislaţia comunitară ulterioară pentru fiecare plată directă. Ratele procentuale prevăzute la articolul 121 din prezentul regulament se aplică ulterior în anii respectivi.
Art. 123: Pachetul financiar anual
(1)Comisia stabileşte un pachet financiar anual pentru fiecare nou stat membru echivalent cu suma fondurilor disponibile pentru anul calendaristic în cauză, în vederea acordării plăţilor directe în noile state membre.
Pachetul financiar anual trebuie stabilit în conformitate cu reglementările comunitare în materie şi pe baza parametrilor cantitativi, cum ar fi suprafaţa de bază, plafoanele pentru prime şi cantităţile maxime garantate, prevăzute în Actele de aderare din 2003 şi 2005 şi în legislaţia comunitară ulterioară în cazul fiecărei plăţi directe.
Pachetul financiar anual se ajustează folosindu-se procentul corespunzător prevăzut la articolul 121 pentru introducerea treptată a plăţilor directe, cu excepţia sumelor valabile conform anexei XV sau conform diferenţei dintre aceste sume sau dintre sumele care corespund sectorului fructelor şi legumelor şi cele aplicate efectiv în conformitate cu articolul 130 alineatul (1).
(2)În cazul în care, într-un an dat, schema de plată unică pe suprafaţă dintr-un nou stat membru depăşeşte pachetul său financiar anual, cuantumul naţional aplicabil pe hectar în noul stat membru în cauză este redus proporţional prin aplicarea unui coeficient de reducere.
Art. 124: Suprafaţa inclusă în schema de plată unică pe suprafaţă
(1)Suprafaţa agricolă a unui nou stat membru inclusă în schema de plată unică pe suprafaţă reprezintă partea din suprafaţa agricolă utilizată de acesta care este menţinută în bune condiţii agricole, indiferent dacă se află sau nu în exploatare, ajustată în conformitate cu criteriile obiective şi nediscriminatorii care urmează să fie stabilite de noul stat membru în cauză după aprobarea Comisiei.
În sensul prezentului titlu, "suprafaţă agricolă utilizată" înseamnă suprafaţa totală a terenurilor arabile, a păşunilor permanente, a culturilor permanente şi a grădinilor familiale, conform definiţiei stabilite de Comisie în scopuri statistice.

(2)În scopul acordării de plăţi în cadrul schemei de plată unică pe suprafaţă, toate parcelele agricole care corespund criteriilor prevăzute la alineatul (1), precum şi parcelele agricole plantate cu specii forestiere cu ciclu scurt de producţie (cod NC ex 0602 90 41) sunt eligibile.
Exceptând cazurile de forţă majoră sau circumstanţele excepţionale, parcelele menţionate la primul paragraf se pun la dispoziţia agricultorului la data stabilită de statul membru, dată care nu poate fi ulterioară datei stabilite în statul membru respectiv pentru modificarea cererii de ajutor.
Suprafaţa minimă eligibilă pe exploataţie pentru care pot fi solicitate plăţi este de 0,3 ha. Cu toate acestea, oricare dintre noile state membre poate decide, pe baza unor criterii obiective şi după aprobarea Comisiei, să stabilească suprafaţa minimă eligibilă pe exploataţie la un nivel mai ridicat, cu condiţia ca aceasta să nu depăşească 1 ha.

(3)Nu există obligaţia de a produce sau de a folosi factorii de producţie. Cu toate acestea, agricultorii pot folosi terenul la care se face referire la paragraful (4) din prezentul articol în orice scop agricol. În ceea ce priveşte producţia de cânepă, se aplică articolul 39.
(4)Orice teren care beneficiază de plăţile din cadrul schemei de plată unică pe suprafaţă trebuie menţinut în bune condiţii agricole şi de mediu, în conformitate cu articolul 6.
(5)Orice agricultor care primeşte ajutor în cadrul schemei de plată unică pe suprafaţă respectă cerinţele legale în materie de gestionare prevăzute în anexa II, în conformitate cu următorul calendar:
a)cerinţele prevăzute la punctul A din anexa II se aplică de la 1 ianuarie 2009;
b)cerinţele prevăzute la punctul B din anexa II se aplică începând cu 1 ianuarie 2011;
c)cerinţele prevăzute la punctul C din anexa II se aplică începând cu 1 ianuarie 2013;
(6)Pentru Bulgaria şi România, aplicarea articolelor 4, 5, 23, 24 şi 25 este opţională până la 31 decembrie 2011 în măsura în care dispoziţiile în cauză se referă la cerinţe legale în materie de gestionare. Începând cu 1 ianuarie 2012, un agricultor care primeşte plăţi în cadrul schemei de plată unică pe suprafaţă în statele membre în cauză trebuie să îndeplinească cerinţele legale în materie de gestionare prevăzute în anexa II în conformitate cu următorul calendar:
a)cerinţele prevăzute la punctul A din anexa II se aplică începând cu 1 ianuarie 2012;
b)cerinţele prevăzute la punctul B din anexa II se aplică începând cu 1 ianuarie 2014;
c)cerinţele prevăzute la punctul C din anexa II se aplică începând cu 1 ianuarie 2016.
(7)Noile state membre pot aplica, de asemenea, opţiunile prevăzute la alineatele (5) şi (6) în cazul în care hotărăsc încetarea aplicării schemei de plată unică pe suprafaţă înainte de sfârşitul perioadei de aplicare prevăzută la articolul 122 alineatul (3).
(8)Aplicarea schemei de plată unică pe suprafaţă nu afectează în niciun fel obligaţia noilor state membre cu privire la punerea în aplicare a normelor comunitare privind identificarea şi înregistrarea animalelor, astfel cum este prevăzut în Regulamentul (CE) nr. 1760/2000 şi în Regulamentul (CE) nr. 21/2004.
Art. 125: Comunicarea
Noile state membre furnizează Comisiei informaţii detaliate privind măsurile luate în vederea aplicării prezentului capitol, în special măsurile luate în temeiul articolului 123 alineatul (2).
Art. 125a: Norme generale
(1)Noile state membre care aplică schema de plată unică pe suprafaţă pot decide, până la 1 martie 2014, să acorde o plată, pentru anul 2014, fermierilor care au dreptul la o plată în cadrul schemei de plată unice menţionată la capitolul 2 (denumită în continuare "plata redistributivă pentru noile state membre").
Noile state membre în cauză notifică Comisiei decizia lor până la 1 martie 2014.
(2)Fără a aduce atingere aplicării disciplinei financiare şi aplicării articolelor 21 şi 23, plata redistributivă pentru noile state membre ia forma unei majorări a cuantumurilor pe hectar acordate în cadrul schemei de plată unică pe suprafaţă.
(3)Statele membre calculează plata redistributivă pentru noile state membre înmulţind o cifră care urmează a fi stabilită de statul membru şi care nu depăşeşte 65 % din valoarea medie a plăţii naţionale pe hectar cu numărul de hectare eligibile pentru care fermierului i se acordă plăţi în cadrul schemei de plată unică pe suprafaţă. Numărul respectivelor hectare nu depăşeşte un maxim stabilit de statele membre care nu depăşeşte 30 de hectare sau suprafaţa medie a exploataţiilor agricole stabilite în anexa VIIIb, în cazul în care respectiva suprafaţă medie depăşeşte 30 de hectare în noul stat membru vizat.
(4)Cu condiţia respectării limitelor maxime prevăzute la alineatul (3), statele membre pot stabili, la nivel naţional, o gradaţie în cadrul numărului de hectare stabilit în conformitate cu respectivul paragraf, care se aplică în mod identic tuturor fermierilor.
(5)Plata medie pe hectar acordată la nivel naţional menţionată la alineatul (3) se stabileşte de către statele membre pe baza plafonului naţional prevăzut în anexa VIIIc şi a numărului de hectare eligibile declarate în cadrul schemei de plată unică pe suprafaţă în 2014.
(6)Noile state membre se asigură că nu se acordă niciun avantaj în temeiul prezentului capitol fermierilor în cazul cărora s-a stabilit că, după 18 octombrie 2011, şi-au împărţit exploataţiile doar în scopul de a beneficia de plata redistributivă pentru noile state membre. Această dispoziţie se aplică şi fermierilor ale căror exploataţii sunt rezultatul împărţirii respective.
Art. 125b: Dispoziţii financiare
(1)În vederea finanţării plăţii redistributive pentru noile state membre, noile state membre pot decide, până la 1 martie 2014, să utilizeze până la 30 % din plafonul naţional anual menţionat la articolul 40 pentru anul de cerere 2014, sau, în cazul Bulgariei şi României, din cuantumurile stabilite în anexa VIIId. Acestea notifică Comisiei orice astfel de decizie până la data respectivă.
Pachetul financiar anual prevăzut la articolul 123 se reduce cu valoarea menţionată la primul paragraf.
(2)Pe baza procentului din plafonul naţional care urmează să fie utilizat de noile state membre vizate în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol, Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care fixează plafonul corespunzător pentru plata redistributivă pentru noile state membre şi reducerea corespunzătoare a pachetului financiar anual menţionat la articolul 123. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 141b alineatul (2).

Art. 126: Plăţi separate pentru zahăr
(1)În cazul în care un nou stat membru şi-a exercitat dreptul prevăzut la articolul 143ba din Regulamentul (CE) nr. 1782/2003, acesta acordă o plată separată pentru zahăr agricultorilor eligibili conform schemei de plată unică pe suprafaţă. Plata respectivă se acordă pe baza criteriilor adoptate de statele membre în cauză în 2006 şi 2007.
(2)Plăţile separate pentru zahăr trebuie să fie acordate în limitele plafoanelor stabilite în anexa XV.
(3)Prin derogare de la alineatul (2), fiecare dintre noile state membre în cauză poate decide, până la data de 31 martie a anului pentru care se acordă plăţile separate pentru zahăr, pe baza unor criterii obiective, să solicite un plafon mai mic decât cel specificat în anexa XV pentru plăţile separate pentru zahăr. Dacă suma cuantumurilor stabilite în conformitate cu alineatul (1) depăşeşte plafonul stabilit de noile state membre în cauză, cuantumul anual acordat agricultorilor va fi redus proporţional.
Art. 127: Plata separată pentru fructe şi legume
(1)În cazul în care un nou stat membru a recurs la posibilitatea prevăzută la articolul 143bb din Regulamentul (CE) nr. 1782/2003, acesta acordă o plată separată pentru fructe şi legume agricultorilor eligibili conform schemei de plată unică pe suprafaţă. Această plată se acordă în conformitate cu criteriile adoptate de statele membre în 2007.
(2)Plata separată pentru fructe şi legume se acordă în limitele componentei plafonului naţional care corespunde fructelor şi legumelor, prevăzut la articolul 40 din prezentul regulament sau, în cazul în care un nou stat membru a recurs la posibilitatea prevăzută la articolul 143bb alineatul (3) din Regulamentul (CE) nr. 1782/2003, la un plafon mai scăzut.
Art. 128: Plăţi separate tranzitorii pentru fructe şi legume
(1)În cazul în care un nou stat membru a recurs la posibilitatea prevăzută la articolul 143bc alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 1782/2003, statul membru respectiv poate reţine, până la 31 decembrie 2011, până la 50 % din componenta plafoanelor naţionale prevăzute la articolul 40 din prezentul regulament care corespund tomatelor încadrate la codul NC 0702 00 00, în conformitate cu decizia statului membru respectiv din 2007.
În acest caz şi în limita plafoanelor stabilite în conformitate cu procedura menţionată la articolul 141 alineatul (2) din prezentul regulament, statul membru în cauză va acorda agricultorilor anual o plată suplimentară.
Plata suplimentară se acordă agricultorilor care produc tomate în condiţiile prevăzute în secţiunea 8 din capitolul 1 a titlului IV din prezentul regulament.
(2)În cazul în care un stat membru nou a recurs la posibilitatea prevăzută la articolul 143bc alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 1782/2003, statul membru respectiv poate reţine, în conformitate cu decizia sa din 2007:
a)până la 100 % din componenta plafoanelor naţionale prevăzute la articolul 40 din prezentul regulament, care corespund culturilor de fructe şi legume, altele decât culturile anuale specificate la articolul 54 alineatul (2) paragraful al treilea din prezentul regulament, până la 31 decembrie 2010;
b)până la 75 % din componentele plafoanelor naţionale prevăzute la articolul 40 din prezentul regulament, care corespund culturilor de fructe şi legume, altele decât culturile anuale specificate la articolul 54 alineatul (2) paragraful al treilea din prezentul regulament, în perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2011 şi 31 decembrie 2012.
În acest caz şi în limita plafoanelor stabilite în conformitate cu procedura menţionată la articolul 141 alineatul (2) din prezentul regulament, statul membru în cauză va acorda agricultorilor anual o plată suplimentară.
Plata suplimentară se acordă agricultorilor care produc unul sau mai multe din produsele de categoria fructelor şi legumelor specificat la articolul 54 alineatul (2) paragraful al treilea din prezentul regulament, astfel cum se hotărăşte de către statul membru în cauză.
(3)Noile state membre care au utilizat opţiunile prevăzute la articolul 143bc din Regulamentul (CE) nr. 1782/2003 pot decide, până la 1 august 2009, să reexamineze decizia adoptată în 2007:
a)fie pentru a integra total sau parţial plăţile în cauză în schema de plată unică pe suprafaţă. În acest caz, prin derogare de la articolul 130 din prezentul regulament, sumele în cauză se includ în pachetul financiar anual menţionat la articolul 123 alineatul (1) din prezentul regulament,
b)fie pentru a integra total sau parţial plăţile în plata separată pentru fructe şi legume menţionată la articolul 127 din prezentul regulament. În acest caz, noua plată se acordă pe baza unor criterii obiective şi nediscriminatorii, precum cele enunţate la punctul A subpunctul 2 din anexa IX la prezentul regulament şi pentru o perioadă reprezentativă care se încheie în 2008.
Art. 129: Plăţi separate pentru fructe de tip bacă
(1)Prin derogare de la articolul 122, noile state membre care aplică schema de plată unică pe suprafaţă pot hotărî, până în august 2011, să acorde începând cu 2012 o plată separată pentru fructele de tip bacă. Aceasta va fi acordată pe baza unor criterii obiective şi nediscriminatorii, cum ar fi plăţile primite în cadrul plăţilor tranzitorii pentru fructe de tip bacă prevăzute la articolul 98 şi cu respectarea perioadei reprezentative care va fi stabilită de statul membru respectiv, dar nu mai târziu decât în anul 2008.
(2)Plata separată pentru fructe de tip bacă se va acorda în limitele sumelor prevăzute la anexa XII corespunzătoare plăţii pentru fructe de tip bacă.
(3)În 2012, statele membre care aplică prezentul articol pot acorda un ajutor naţional pe lângă plata separată pentru fructe de tip bacă. Suma totală a ajutorului comunitar şi naţional nu trebuie să depăşească următoarele plafoane:
- Bulgaria: 960 000 EUR
- Letonia: 160 000 EUR
- Lituania: 240 000 EUR
- Ungaria: 680 000 EUR
- Polonia: 19 200 000 EUR
Art. 130: Dispoziţii comune pentru plăţile separate
(1)Fondurile puse la dispoziţie pentru acordarea plăţii prevăzute la articolele 126, 127, 128 şi 129 nu sunt incluse în pachetul financiar anual menţionat la articolul 123 alineatul (1). Cu toate acestea, în cazul aplicării articolului 126 alineatul (3), diferenţa dintre plafonul menţionat în anexa XV şi cel aplicat efectiv se include în pachetul financiar anual menţionat la articolul 123 alineatul (1).
(2)Articolul 132 nu se aplică plăţilor separate prevăzute la articolele 127, 128 şi 129. Cu excepţia Bulgariei şi a României, articolul 132 nu se aplică plăţilor separate prevăzute la articolul 126.
(3)În eventualitatea unei moşteniri sau a unei anticipaţii de moştenire, plata separată pentru zahăr menţionate la articolul 126, plata separată pentru fructe şi legume menţionată la articolul 127 şi plata separată pentru fructe de tip bacă menţionată la articolul 129 se acordă agricultorului care a moştenit exploataţia, cu condiţia ca agricultorul să fie eligibil pentru schema de plată unică pe suprafaţă.
Art. 131: Ajutor specific
(1)Noile state membre care aplică schema de plată unică pe suprafaţă pot decide, până la 1 august 2009, până la 1 august 2010, până la 1 august 2011, până la 1 septembrie 2012 sau până la 1 februarie 2014, să utilizeze, din anul următor deciziei respective sau, în cazul unei decizii luate până la 1 februarie 2014, din anul 2014, până la 10 % din plafoanele lor naţionale menţionate la articolul 40 pentru a acorda ajutor fermierilor astfel cum se stabileşte la articolul 68 alineatul (1) şi în conformitate cu titlul III capitolul 5, astfel cum le sunt aplicabile.

(2)Prin derogare de la articolul 68 alineatul (4) litera (c), ajutorul pentru măsurile prevăzute la articolul 68 alineatul (1) litera (c) ia forma unei majorări de cuantum pe hectar, acordată în cadrul schemei de plată unică pe suprafaţă.
- Articolul 68 alineatul (3) al doilea paragraf nu se aplică noilor state membre care aplică schema de plată unică pe suprafaţă.
(3)Prin derogare de la dispoziţiile articolului 69 alineatul (6), noile state membre care aplică schema de plată unică menţionată la articolul 122 colectează fondurile necesare pentru acordarea ajutorului prevăzut la alineatul (1) din prezentul articol prin:
a)reducerea pachetului lor financiar anual menţionat la articolul 123 şi/sau
b)aplicarea unei reduceri liniare altor plăţi directe decât schema de plată unică pe suprafaţă.
(4)Cuantumurile prevăzute la alineatul (1) din prezentul articol sunt stabilite de Comisie, în conformitate cu procedura menţionată la articolul 141 alineatul (2).
Aceste cuantumuri sunt deduse din pachetele financiare anuale ale noilor state membre în cauză prevăzute la articolul 123 alineatul (1).
Art. 132: Plăţi naţionale directe complementare şi plăţi directe
(1)În sensul prezentului articol, "schema naţională de tip PAC" înseamnă orice schemă naţională de plăţi directe aplicabilă anterior datei aderării noilor state membre, în temeiul căruia agricultorilor le-a fost acordat ajutor pentru producţie în cadrul unei plăţi directe.
(2)Noile state membre altele decât Bulgaria şi România au posibilitatea, sub rezerva autorizării de către Comisie, să completeze orice plăţi directe:
a)în ceea ce priveşte toate plăţile directe, până la 30 de procente peste nivelul aplicabil, menţionat la articolul 121 pentru anul în cauză. În ceea ce priveşte Bulgaria şi România, se aplică următoarele: la 65 % din nivelul plăţilor directe din Comunitate stabilite la 30 aprilie 2004 în anul 2009, iar începând din anul 2010, până la 50 de procente peste nivelul aplicabil menţionat la al doilea paragraf din articolul 121 pentru anul în cauză. Cu toate acestea, Republica Cehă poate completa plăţile directe în sectorul amidonului din cartofi până la 100 % din nivelul aplicabil în statele membre, altele decât noile state membre. Pentru plăţile directe menţionate în capitolul 7 din titlul IV din Regulamentul (CE) nr. 1782/2003, noile state membre pot completa plăţile directe până la 100 %. În ceea ce priveşte Bulgaria şi România se aplică următoarele niveluri maxime: 95 % în anul 2009 şi 100 % începând din 2010;
sau
b)_
(i)în ceea ce priveşte plăţile directe altele decât cele din schema de plată unică, până la nivelul total, majorat cu 10 puncte procentuale, al ajutorului direct pe care agricultorul ar fi avut dreptul să îl primească, pentru fiecare produs în parte, în noul stat membru în anul calendaristic 2003 în cadrul unei scheme naţionale de tip PAC. Cu toate acestea, pentru Lituania, anul de referinţă este anul calendaristic 2002. Pentru Bulgaria şi România, anul de referinţă este anul calendaristic 2006. În cazul Sloveniei, majorarea este de 25 de procente;
(ii)în ceea ce priveşte schema de plată unică, până la nivelul total al ajutorului naţional direct complementar care poate fi acordat de un nou stat membru pentru un an dat este limitată la un pachet financiar specific. Acest pachet trebuie să fie egal cu diferenţa dintre:
- cuantumul total al ajutorului naţional direct de tip PAC care ar fi disponibil în noul stat membru în cauză pentru anul calendaristic 2003 sau, în cazul Lituaniei, pentru anul calendaristic 2002, majorat, în fiecare caz, cu 10 procente. Cu toate acestea, pentru Bulgaria şi România anul de referinţă este anul calendaristic 2006. Pentru Slovenia, majorarea este de 25 procente şi
- plafonul naţional al noului stat membru respectiv prevăzut în anexa VIII modificat, dacă este cazul, în conformitate cu articolul 51 alineatul (2).
Prin derogare de la literele (a) şi (b) din primul paragraf, Croaţia are posibilitatea de a suplimenta plăţile directe cu până la 100 % din nivelul aplicabil în statele membre, altele decât noile state membre.

În vederea calculării valorii totale la care se face referire la prima liniuţă a prezentului punct, se includ plăţile naţionale directe sau componentele acestora corespunzătoare plăţilor directe comunitare sau componentele acestora care au fost luate în considerare la calcularea plafonului real al noului stat membru în cauză în conformitate cu articolul 40 şi articolul 51 alineatul (2).

Pentru fiecare plată directă în cauză un nou stat membru poate alege să aplice fie litera (a), fie litera (b) din primul paragraf.

Ajutorul direct total care poate fi acordat unui agricultor în noile state membre după aderare sub forma plăţii directe relevante, care include şi toate plăţile naţionale directe complementare, nu trebuie să depăşească nivelul ajutorului direct pe care agricultorul ar avea dreptul să îl primească în cadrul plăţii directe corespunzătoare aplicabile statelor membre, altele decât noile state membre, ţinând seama, începând din 2012, de aplicarea articolului 7 coroborat cu articolul 10.

(3)Cipru poate completa ajutorul direct plătit agricultorilor sub forma oricărei plăţi directe din cadrul schemelor de sprijin prevăzute în anexa I până la nivelul total al ajutorului pe care agricultorul ar fi fost îndreptăţit să îl primească în Cipru în 2001.
Autorităţile cipriote se asigură ca ajutorul direct total acordat unui agricultor, după aderarea Ciprului sub forma plăţii directe relevante, incluzând toate plăţile naţionale directe complementare, nu depăşeşte în niciun caz nivelul ajutorului direct pe care un agricultor ar fi îndreptăţit sa îl primească în cadrul plăţii directe în anul în cauză în statele membre, altele decât noile state membre.
Cuantumurile totale ale ajutorului naţional complementar care urmează să fie acordat sunt cele indicate în anexa XVI.
Ajutorul naţional complementar care urmează să fie acordat este supus oricăror modificări considerate necesare în contextul evoluţiei PAC.
Alineatele (2) şi (5) nu se aplică pentru Cipru.
(4)În cazul în care un nou stat membru decide să aplice schema de plată unică pe suprafaţă, noul stat membru respectiv poate acorda ajutor naţional direct complementar în condiţiile prevăzute la alineatele (5) şi (8).
(5)Cuantumurile totale ale ajutorului naţional complementar acordat în anul în care se aplică schema de plată unică pe suprafaţă pot fi limitate de un pachet financiar specific pe sector (subsector) cu condiţia ca un astfel de pachet financiar specific pe sector (subsector) să vizeze numai:
a)plăţile directe combinate către schema de plată unică pe suprafaţă; şi/sau
b)pentru 2009, una sau mai multe plăţi directe care sunt sau ar putea fi excluse din schema de plăţi directe în conformitate cu articolul 70 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 1782/2003, sau care ar putea fi aplicate parţial, în conformitate cu articolul 65 alineatul (2) din regulamentul respectiv;
c)începând cu 2010, una sau mai multe plăţi directe care ar putea fi aplicate parţial sau ar putea face obiectul sprijinului specific, conform articolului 51 alineatul (2) şi articolului 68 din prezentul regulament.
Acest pachet trebuie să fie egal cu diferenţa dintre:
a)cuantumul total al ajutorului pe sector (subsector) rezultat din aplicarea literei (a) sau a literei (b) din primul paragraf al alineatului (2), după caz, şi
b)cuantumul total al ajutorului direct care ar fi disponibil în noul stat membru în cauză pentru acelaşi sector (subsector) în anul în cauză, în cadrul schemei de plată unică pe suprafaţă.
(6)Noile state membre pot decide, pe baza unor criterii obiective şi după autorizarea din partea Comisiei, cuantumurile de ajutor naţional complementar care urmează să fie acordate.
(7)Autorizarea din partea Comisiei:
a)specifică, în cazul în care se aplică litera (b) din primul paragraf al alineatului (2), scheme naţionale de plăţi unice de tip PAC în cauză;
b)stabileşte nivelul până la care se poate plăti ajutorul naţional complementar, nivelul ajutorului naţional complementar şi, dacă este cazul, condiţiile pentru acordarea acestuia;
c)este supusă oricăror modificări considerate necesare în contextul evoluţiei PAC.
(8)Nu se acordă ajutor sau plăţi naţionale complementare pentru activităţi agricole pentru care nu sunt prevăzute plăţi directe pentru statele membre, altele decât noile state membre.
Art. 133: Ajutorul de stat în Cipru
Cipru poate acorda, pe lângă plăţile naţionale directe complementare, ajutor naţional tranzitoriu şi degresiv până la sfârşitul anului 2012. Acest ajutor de stat este acordat într-o formă similară ajutorului comunitar, sub formă de plăţi decuplate.
Având în vedere natura şi cuantumul ajutorului naţional acordat în 2001, Cipru poate acorda ajutor de stat sectoarelor (subsectoarelor) menţionate în anexa XVII şi până la cuantumurile specificate în anexă.
Ajutorul de stat care urmează să fie acordat este supus oricăror modificări considerate necesare în contextul evoluţiei PAC. În cazul în care aceste modificări se dovedesc a fi necesare, cuantumul ajutorului sau condiţiile pentru acordarea acestuia sunt modificate pe baza unei decizii a Comisiei.
Cipru trebuie să prezinte Comisiei un raport anual privind punerea în aplicare a măsurilor de ajutor de stat, indicând forma ajutorului şi cuantumul pe sector (subsector).
Art. 133a: Ajutoarele naţionale tranzitorii în 2013
(1)Cu excepţia Bulgariei şi a României, statele membre noi care pun în aplicare schema de plată unică pe suprafaţă au posibilitatea să acorde ajutoare naţionale tranzitorii în 2013.
Cu excepţia Ciprului, acordarea acestor ajutoare face obiectul autorizării de către Comisie, care urmează să fie acordată în conformitate cu alineatul (5).
(2)Ajutoarele naţionale tranzitorii pot fi acordate agricultorilor din sectoarele pentru care, în 2012, au fost autorizate plăţi directe naţionale complementare, iar în cazul Ciprului, ajutoare de stat, în temeiul articolelor 132 şi 133.
(3)Condiţiile acordării ajutoarelor sunt identice cu cele autorizate pentru acordarea de plăţi în temeiul articolelor 132 şi 133 pentru 2012.
(4)Cuantumul total al ajutoarelor care pot fi acordate agricultorilor în oricare dintre sectoarele menţionate la alineatul (2) este limitat la valoarea pachetului financiar sectorial specific, care este egală cu diferenţa dintre:
a)sprijinul direct total care poate fi acordat agricultorilor din sectorul relevant în 2012, inclusiv toate plăţile primite în temeiul articolului 132; şi
b)cuantumul total al sprijinului direct care ar fi disponibil pentru acelaşi sector în cadrul schemei de plată unică pe suprafaţă în 2013.
Pentru Cipru, valorile pachetelor financiare sectoriale specifice sunt prevăzute în anexa XVIIa.
(5)Pe baza unei notificări prezentate, Comisia adoptă acte de punere în aplicare, fără aplicarea procedurii menţionate la articolul 141 alineatul (2) sau articolul 141b alineatul (2), de autorizare a ajutoarelor naţionale tranzitorii şi:
a)de stabilire a valorii pachetului financiar sectorial;
b)de stabilire a ratei maxime a ajutoarelor naţionale tranzitorii, după caz;
c)de stabilire a condiţiilor de acordare a acestora; şi
d)de definire a ratei de schimb aplicabile care urmează să fie folosită pentru plăţi.
(6)Statele membre noi pot decide, pe baza unor criterii obiective şi în limitele autorizate de Comisie în temeiul alineatului (5), asupra cuantumurilor ajutoarelor naţionale tranzitorii care urmează să fie acordate.
*) - Articolul 133a alineatele (5) si (6) se aplică de la 7 august 2012.

Art. 133b: Ajutoarele naţionale tranzitorii în 2014
(1)Noile state membre care aplică schema de plată unică pe suprafaţă în conformitate cu articolul 122 pot decide să acorde ajutoare naţionale tranzitorii în 2014.
(2)Bulgaria şi România pot acorda ajutoare în temeiul prezentului articol doar în cazul în care decid până la 1 februarie 2014 să nu acorde în 2014 nicio plată directă naţională complementară în temeiul articolului 132.
(3)Ajutoarele în temeiul prezentului articol pot fi acordate fermierilor din sectoarele pentru care au fost acordate în 2013 ajutoare naţionale tranzitorii în temeiul articolului 133a sau, în cazul Bulgariei şi României, plăţi directe naţionale complementare în temeiul articolului 132.
(4)Condiţiile de acordare a ajutoarelor în temeiul prezentului articol sunt identice cu cele autorizate pentru acordarea plăţilor aferente anului 2013 în temeiul articolului 132 sau articolului 133a, cu excepţia reducerilor realizate ca urmare a aplicării articolului 132 alineatul (2) coroborat cu articolele 7 şi 10.
(5)Cuantumul total al ajutoarelor care pot fi acordate fermierilor din oricare dintre sectoarele prevăzute la alineatul (3) este limitat la 80 % din pachetele financiare sectoriale specifice aferente anului 2013, astfel cum este autorizat de către Comisie în conformitate cu articolul 133a alineatul (5) sau, în cazul Bulgariei şi României, în conformitate cu articolul 132 alineatul (7).
Pentru Cipru, valorile pachetelor financiare sectoriale specifice sunt prevăzute în anexa XVIIa.
(6)Alineatele (3) şi (4) nu se aplică pentru Cipru.
(7)Noile state membre notifică Comisiei deciziile menţionate la alineatele (1) şi (2) până cel târziu la data de 31 martie 2014. Notificarea deciziei menţionate la alineatul (1) include următoarele informaţii:
a)pachetul financiar pentru fiecare sector;
b)rata maximă a ajutoarelor naţionale tranzitorii, după caz.
(8)Noul stat membru poate decide, pe baza unor criterii obiective şi în limitele autorizate de Comisie în temeiul alineatului (5), asupra cuantumurilor ajutoarelor naţionale tranzitorii care urmează să fie acordate.