Capitolul 4 - Plaţi naţionale directe complementare şi plaţi directe - Regulamentul 73/19-ian-2009 de stabilire a unor norme comune pentru sistemele de ajutor direct pentru agricultori în cadrul politicii agricole comune şi de instituire a anumitor sisteme de ajutor pentru agricultori, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1290/2005, (CE) nr. 247/2006, (CE) nr. 378/2007 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1782/2003
Acte UE
Jurnalul Oficial 30L
Ieşit din vigoare Versiune de la: 25 Septembrie 2014
CAPITOLUL 4:Plaţi naţionale directe complementare şi plaţi directe
Art. 132: Plăţi naţionale directe complementare şi plăţi directe
(1)În sensul prezentului articol, "schema naţională de tip PAC" înseamnă orice schemă naţională de plăţi directe aplicabilă anterior datei aderării noilor state membre, în temeiul căruia agricultorilor le-a fost acordat ajutor pentru producţie în cadrul unei plăţi directe.
(2)Noile state membre altele decât Bulgaria şi România au posibilitatea, sub rezerva autorizării de către Comisie, să completeze orice plăţi directe:
a)în ceea ce priveşte toate plăţile directe, până la 30 de procente peste nivelul aplicabil, menţionat la articolul 121 pentru anul în cauză. În ceea ce priveşte Bulgaria şi România, se aplică următoarele: la 65 % din nivelul plăţilor directe din Comunitate stabilite la 30 aprilie 2004 în anul 2009, iar începând din anul 2010, până la 50 de procente peste nivelul aplicabil menţionat la al doilea paragraf din articolul 121 pentru anul în cauză. Cu toate acestea, Republica Cehă poate completa plăţile directe în sectorul amidonului din cartofi până la 100 % din nivelul aplicabil în statele membre, altele decât noile state membre. Pentru plăţile directe menţionate în capitolul 7 din titlul IV din Regulamentul (CE) nr. 1782/2003, noile state membre pot completa plăţile directe până la 100 %. În ceea ce priveşte Bulgaria şi România se aplică următoarele niveluri maxime: 95 % în anul 2009 şi 100 % începând din 2010;
sau
b)_
(i)în ceea ce priveşte plăţile directe altele decât cele din schema de plată unică, până la nivelul total, majorat cu 10 puncte procentuale, al ajutorului direct pe care agricultorul ar fi avut dreptul să îl primească, pentru fiecare produs în parte, în noul stat membru în anul calendaristic 2003 în cadrul unei scheme naţionale de tip PAC. Cu toate acestea, pentru Lituania, anul de referinţă este anul calendaristic 2002. Pentru Bulgaria şi România, anul de referinţă este anul calendaristic 2006. În cazul Sloveniei, majorarea este de 25 de procente;
(ii)în ceea ce priveşte schema de plată unică, până la nivelul total al ajutorului naţional direct complementar care poate fi acordat de un nou stat membru pentru un an dat este limitată la un pachet financiar specific. Acest pachet trebuie să fie egal cu diferenţa dintre:
- cuantumul total al ajutorului naţional direct de tip PAC care ar fi disponibil în noul stat membru în cauză pentru anul calendaristic 2003 sau, în cazul Lituaniei, pentru anul calendaristic 2002, majorat, în fiecare caz, cu 10 procente. Cu toate acestea, pentru Bulgaria şi România anul de referinţă este anul calendaristic 2006. Pentru Slovenia, majorarea este de 25 procente şi
- plafonul naţional al noului stat membru respectiv prevăzut în anexa VIII modificat, dacă este cazul, în conformitate cu articolul 51 alineatul (2).
Prin derogare de la literele (a) şi (b) din primul paragraf, Croaţia are posibilitatea de a suplimenta plăţile directe cu până la 100 % din nivelul aplicabil în statele membre, altele decât noile state membre.
În vederea calculării valorii totale la care se face referire la prima liniuţă a prezentului punct, se includ plăţile naţionale directe sau componentele acestora corespunzătoare plăţilor directe comunitare sau componentele acestora care au fost luate în considerare la calcularea plafonului real al noului stat membru în cauză în conformitate cu articolul 40 şi articolul 51 alineatul (2).
Pentru fiecare plată directă în cauză un nou stat membru poate alege să aplice fie litera (a), fie litera (b) din primul paragraf.
Ajutorul direct total care poate fi acordat unui agricultor în noile state membre după aderare sub forma plăţii directe relevante, care include şi toate plăţile naţionale directe complementare, nu trebuie să depăşească nivelul ajutorului direct pe care agricultorul ar avea dreptul să îl primească în cadrul plăţii directe corespunzătoare aplicabile statelor membre, altele decât noile state membre, ţinând seama, începând din 2012, de aplicarea articolului 7 coroborat cu articolul 10.
(3)Cipru poate completa ajutorul direct plătit agricultorilor sub forma oricărei plăţi directe din cadrul schemelor de sprijin prevăzute în anexa I până la nivelul total al ajutorului pe care agricultorul ar fi fost îndreptăţit să îl primească în Cipru în 2001.
Autorităţile cipriote se asigură ca ajutorul direct total acordat unui agricultor, după aderarea Ciprului sub forma plăţii directe relevante, incluzând toate plăţile naţionale directe complementare, nu depăşeşte în niciun caz nivelul ajutorului direct pe care un agricultor ar fi îndreptăţit sa îl primească în cadrul plăţii directe în anul în cauză în statele membre, altele decât noile state membre.
Cuantumurile totale ale ajutorului naţional complementar care urmează să fie acordat sunt cele indicate în anexa XVI.
Ajutorul naţional complementar care urmează să fie acordat este supus oricăror modificări considerate necesare în contextul evoluţiei PAC.
Alineatele (2) şi (5) nu se aplică pentru Cipru.
(4)În cazul în care un nou stat membru decide să aplice schema de plată unică pe suprafaţă, noul stat membru respectiv poate acorda ajutor naţional direct complementar în condiţiile prevăzute la alineatele (5) şi (8).
(5)Cuantumurile totale ale ajutorului naţional complementar acordat în anul în care se aplică schema de plată unică pe suprafaţă pot fi limitate de un pachet financiar specific pe sector (subsector) cu condiţia ca un astfel de pachet financiar specific pe sector (subsector) să vizeze numai:
a)plăţile directe combinate către schema de plată unică pe suprafaţă; şi/sau
b)pentru 2009, una sau mai multe plăţi directe care sunt sau ar putea fi excluse din schema de plăţi directe în conformitate cu articolul 70 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 1782/2003, sau care ar putea fi aplicate parţial, în conformitate cu articolul 65 alineatul (2) din regulamentul respectiv;
c)începând cu 2010, una sau mai multe plăţi directe care ar putea fi aplicate parţial sau ar putea face obiectul sprijinului specific, conform articolului 51 alineatul (2) şi articolului 68 din prezentul regulament.
Acest pachet trebuie să fie egal cu diferenţa dintre:
a)cuantumul total al ajutorului pe sector (subsector) rezultat din aplicarea literei (a) sau a literei (b) din primul paragraf al alineatului (2), după caz, şi
b)cuantumul total al ajutorului direct care ar fi disponibil în noul stat membru în cauză pentru acelaşi sector (subsector) în anul în cauză, în cadrul schemei de plată unică pe suprafaţă.
(6)Noile state membre pot decide, pe baza unor criterii obiective şi după autorizarea din partea Comisiei, cuantumurile de ajutor naţional complementar care urmează să fie acordate.
(7)Autorizarea din partea Comisiei:
a)specifică, în cazul în care se aplică litera (b) din primul paragraf al alineatului (2), scheme naţionale de plăţi unice de tip PAC în cauză;
b)stabileşte nivelul până la care se poate plăti ajutorul naţional complementar, nivelul ajutorului naţional complementar şi, dacă este cazul, condiţiile pentru acordarea acestuia;
c)este supusă oricăror modificări considerate necesare în contextul evoluţiei PAC.
(8)Nu se acordă ajutor sau plăţi naţionale complementare pentru activităţi agricole pentru care nu sunt prevăzute plăţi directe pentru statele membre, altele decât noile state membre.
Art. 133: Ajutorul de stat în Cipru
Cipru poate acorda, pe lângă plăţile naţionale directe complementare, ajutor naţional tranzitoriu şi degresiv până la sfârşitul anului 2012. Acest ajutor de stat este acordat într-o formă similară ajutorului comunitar, sub formă de plăţi decuplate.
Având în vedere natura şi cuantumul ajutorului naţional acordat în 2001, Cipru poate acorda ajutor de stat sectoarelor (subsectoarelor) menţionate în anexa XVII şi până la cuantumurile specificate în anexă.
Ajutorul de stat care urmează să fie acordat este supus oricăror modificări considerate necesare în contextul evoluţiei PAC. În cazul în care aceste modificări se dovedesc a fi necesare, cuantumul ajutorului sau condiţiile pentru acordarea acestuia sunt modificate pe baza unei decizii a Comisiei.
Cipru trebuie să prezinte Comisiei un raport anual privind punerea în aplicare a măsurilor de ajutor de stat, indicând forma ajutorului şi cuantumul pe sector (subsector).
Art. 133a: Ajutoarele naţionale tranzitorii în 2013
(1)Cu excepţia Bulgariei şi a României, statele membre noi care pun în aplicare schema de plată unică pe suprafaţă au posibilitatea să acorde ajutoare naţionale tranzitorii în 2013.
Cu excepţia Ciprului, acordarea acestor ajutoare face obiectul autorizării de către Comisie, care urmează să fie acordată în conformitate cu alineatul (5).
(2)Ajutoarele naţionale tranzitorii pot fi acordate agricultorilor din sectoarele pentru care, în 2012, au fost autorizate plăţi directe naţionale complementare, iar în cazul Ciprului, ajutoare de stat, în temeiul articolelor 132 şi 133.
(3)Condiţiile acordării ajutoarelor sunt identice cu cele autorizate pentru acordarea de plăţi în temeiul articolelor 132 şi 133 pentru 2012.
(4)Cuantumul total al ajutoarelor care pot fi acordate agricultorilor în oricare dintre sectoarele menţionate la alineatul (2) este limitat la valoarea pachetului financiar sectorial specific, care este egală cu diferenţa dintre:
a)sprijinul direct total care poate fi acordat agricultorilor din sectorul relevant în 2012, inclusiv toate plăţile primite în temeiul articolului 132; şi
b)cuantumul total al sprijinului direct care ar fi disponibil pentru acelaşi sector în cadrul schemei de plată unică pe suprafaţă în 2013.
Pentru Cipru, valorile pachetelor financiare sectoriale specifice sunt prevăzute în anexa XVIIa.
(5)Pe baza unei notificări prezentate, Comisia adoptă acte de punere în aplicare, fără aplicarea procedurii menţionate la articolul 141 alineatul (2) sau articolul 141b alineatul (2), de autorizare a ajutoarelor naţionale tranzitorii şi:
a)de stabilire a valorii pachetului financiar sectorial;
b)de stabilire a ratei maxime a ajutoarelor naţionale tranzitorii, după caz;
c)de stabilire a condiţiilor de acordare a acestora; şi
d)de definire a ratei de schimb aplicabile care urmează să fie folosită pentru plăţi.
(6)Statele membre noi pot decide, pe baza unor criterii obiective şi în limitele autorizate de Comisie în temeiul alineatului (5), asupra cuantumurilor ajutoarelor naţionale tranzitorii care urmează să fie acordate.
*) - Articolul 133a alineatele (5) si (6) se aplică de la 7 august 2012.
Art. 133b: Ajutoarele naţionale tranzitorii în 2014
(1)Noile state membre care aplică schema de plată unică pe suprafaţă în conformitate cu articolul 122 pot decide să acorde ajutoare naţionale tranzitorii în 2014.
(2)Bulgaria şi România pot acorda ajutoare în temeiul prezentului articol doar în cazul în care decid până la 1 februarie 2014 să nu acorde în 2014 nicio plată directă naţională complementară în temeiul articolului 132.
(3)Ajutoarele în temeiul prezentului articol pot fi acordate fermierilor din sectoarele pentru care au fost acordate în 2013 ajutoare naţionale tranzitorii în temeiul articolului 133a sau, în cazul Bulgariei şi României, plăţi directe naţionale complementare în temeiul articolului 132.
(4)Condiţiile de acordare a ajutoarelor în temeiul prezentului articol sunt identice cu cele autorizate pentru acordarea plăţilor aferente anului 2013 în temeiul articolului 132 sau articolului 133a, cu excepţia reducerilor realizate ca urmare a aplicării articolului 132 alineatul (2) coroborat cu articolele 7 şi 10.
(5)Cuantumul total al ajutoarelor care pot fi acordate fermierilor din oricare dintre sectoarele prevăzute la alineatul (3) este limitat la 80 % din pachetele financiare sectoriale specifice aferente anului 2013, astfel cum este autorizat de către Comisie în conformitate cu articolul 133a alineatul (5) sau, în cazul Bulgariei şi României, în conformitate cu articolul 132 alineatul (7).
Pentru Cipru, valorile pachetelor financiare sectoriale specifice sunt prevăzute în anexa XVIIa.
(6)Alineatele (3) şi (4) nu se aplică pentru Cipru.
(7)Noile state membre notifică Comisiei deciziile menţionate la alineatele (1) şi (2) până cel târziu la data de 31 martie 2014. Notificarea deciziei menţionate la alineatul (1) include următoarele informaţii:
a)pachetul financiar pentru fiecare sector;
b)rata maximă a ajutoarelor naţionale tranzitorii, după caz.
(8)Noul stat membru poate decide, pe baza unor criterii obiective şi în limitele autorizate de Comisie în temeiul alineatului (5), asupra cuantumurilor ajutoarelor naţionale tranzitorii care urmează să fie acordate.