Capitolul 2 - Reguli de conduită - Regulamentul 648/04-iul-2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărţile centrale şi registrele centrale de tranzacţii

Acte UE

Jurnalul Oficial 201L

În vigoare
Versiune de la: 27 Iunie 2025 până la: 29 Ianuarie 2027
CAPITOLUL 2:Reguli de conduită
Art. 36: Dispoziţii generale
(1)Atunci când prestează servicii membrilor săi compensatori şi, dacă este cazul, clienţilor acestora, CPC acţionează corect şi cu profesionalism pentru a servi interesele acestor membri compensatori şi clienţi, şi aplică bune practici de gestionare a riscurilor.
(2)CPC dispune de reguli accesibile, transparente şi echitabile pentru gestionarea promptă a reclamaţiilor.
Art. 37: Condiţii de participare
(1)O CPC stabileşte, atunci când este cazul în funcţie de tipul de produs compensat, categoriile de membri compensatori admisibili şi criteriile de admitere, în funcţie de recomandările comitetului de risc în temeiul articolului 28 alineatul (3). Aceste criterii sunt nediscriminatorii, transparente şi obiective pentru a asigura accesul deschis şi echitabil la CPC şi garantează că membrii compensatori dispun de o capacitate operaţională şi de resurse financiare suficiente pentru a-şi îndeplini obligaţiile care decurg din participarea la o CPC. Criteriile care restricţionează accesul sunt permise numai în măsura în care au obiectivul de a controla riscul la care este expusă CPC. Fără a aduce atingere acordurilor de interoperabilitate încheiate în temeiul titlului V sau activităţilor de investiţii derulate în conformitate cu articolul 47, criteriile garantează că CPC-urile sau casele de compensare nu pot fi, direct sau indirect, membri compensatori ai CPC.
(11)O CPC acceptă contrapărţi nefinanciare în calitate de membri compensatori numai dacă respectivele contrapărţi nefinanciare sunt în măsură să demonstreze cum intenţionează să îndeplinească cerinţele de marjă şi să efectueze contribuţii la fondul de garantare, inclusiv în condiţii de criză a pieţei.
Autoritatea competentă a unei CPC care acceptă contrapărţi nefinanciare ca membri compensatori examinează cu regularitate mecanismele instituite de CPC pentru a monitoriza dacă este îndeplinită condiţia prevăzută la primul paragraf. Autoritatea competentă a CPC raportează anual colegiului menţionat la articolul 18 produsele compensate de contrapărţile nefinanciare respective, expunerea lor globală şi orice riscuri identificate.
O contraparte nefinanciară care acţionează în calitate de membru compensator al unei CPC poate furniza servicii de compensare pentru clienţi numai contrapărţilor nefinanciare care fac parte din acelaşi grup ca şi contrapartea nefinanciară respectivă şi poate deţine conturi la CPC numai pentru activele şi poziţiile deţinute pe cont propriu sau în contul contrapărţilor nefinanciare respective.
ESMA poate emite un aviz sau o recomandare cu privire la oportunitatea unor astfel de mecanisme în urma unei evaluări inter pares ad-hoc.

(2)CPC se asigură de aplicarea în permanenţă a criteriilor menţionate la alineatul (1) şi are acces rapid la informaţiile relevante pentru această evaluare. CPC efectuează, cel puţin o dată pe an, o examinare completă a respectării prezentului articol de către membrii săi compensatori.
CPC informează autoritatea competentă cu privire la orice evoluţie negativă semnificativă în ceea ce priveşte profilul de risc al oricăruia dintre membrii săi compensatori stabilită în contextul evaluării CPC menţionate la primul paragraf sau al oricărei alte evaluări cu o concluzie similară, inclusiv cu privire la o eventuală creştere a riscului pe care oricare dintre membrii săi compensatori îl prezintă pentru CPC, despre care CPC consideră că are potenţialul de a declanşa o procedură de neîndeplinire a obligaţiilor de plată.

(3)Membrii compensatori care compensează tranzacţii în numele clienţilor lor dispun de o capacitate operaţională şi de resurse financiare suplimentare suficiente pentru realizarea acestei activităţi. Normele CPC privind membrii compensatori permit colectarea de informaţii relevante de bază pentru identificarea, monitorizarea şi gestionarea concentraţiilor relevante de riscuri legate de furnizarea de servicii către clienţi. Membrii compensatori informează CPC, la cerere, în legătură cu criteriile şi dispoziţiile adoptate pentru a le permite clienţilor lor să aibă acces la serviciile CPC. Răspunderea pentru respectarea obligaţiilor de către clienţi rămâne în sarcina membrilor compensatori.
(4)CPC dispune de proceduri obiective şi transparente pentru suspendarea şi pentru retragerea în mod ordonat a membrilor compensatori care nu mai îndeplinesc criteriile menţionate la alineatul (1).
(5)CPC poate refuza accesul membrilor compensatori care îndeplinesc criteriile menţionate la alineatul (1) numai dacă motivează această decizie în scris şi pe baza unei analize exhaustive a riscurilor.
(6)O CPC poate impune membrilor compensatori obligaţii suplimentare specifice, cum ar fi participarea la licitaţii pentru poziţiile unui membru compensator aflat în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată. Aceste obligaţii suplimentare sunt proporţionale cu riscul creat de membrul compensator şi nu limitează participarea la anumite categorii de membri compensatori.
(7)ESMA, după consultarea ABE şi SEBC, elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a detalia elementele care trebuie să fie luate în considerare atunci când o CPC:
a)îşi stabileşte criteriile de admitere menţionate la alineatul (1);
b)evaluează capacitatea contrapărţilor nefinanciare care acţionează în calitate de membri compensatori de a îndeplini cerinţele de marjă şi contribuţiile la fondul de garantare menţionate la alineatul (1a).
Atunci când elaborează proiectele de standarde tehnice de reglementare respective, ESMA ţine cont de:
(a)modalităţile şi condiţiile specifice prin care contrapărţile nefinanciare ar putea avea sau au deja acces la servicii de compensare, inclusiv ca membri compensatori direcţi în modele sponsorizate;
(b)necesitatea de a facilita accesul direct, supus unei abordări prudenţiale juste, al contrapărţilor nefinanciare la serviciile şi activităţile de compensare ale CPC-urilor;
(c)necesitatea de a asigura proporţionalitatea;
(d)necesitatea de a asigura o bună gestionare a riscurilor.
ESMA înaintează Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 25 decembrie 2025.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.

Art. 38: Transparenţă
(1)O CPC şi membrii săi compensatori publică preţurile şi comisioanele aferente serviciilor prestate. Aceştia fac publice preţurile şi comisioanele aferente fiecărui serviciu prestat separat, inclusiv reducerile şi rabaturile şi condiţiile pentru a beneficia de acestea. CPC permit membrilor lor compensatori şi, dacă este cazul, clienţilor acestora, accesul separat la serviciile specifice prestate.
O CPC înregistrează separat costurile şi veniturile aferente serviciilor prestate şi pune informaţiile respective la dispoziţia ESMA şi a autorităţilor competente.
(2)O CPC îşi informează membrii compensatori şi clienţii în legătură cu riscurile aferente serviciilor furnizate.
(3)O CPC pune la dispoziţia ESMA, a membrilor lor compensatori şi autorităţilor lor competente informaţii despre preţuri utilizate pentru a calcula expunerile la sfârşitul zilei faţă de membrii compensatori.
O CPC publică volumele agregate ale tranzacţiilor compensate pentru fiecare clasă de instrumente compensate de CPC.
(4)O CPC publică cerinţele operaţionale şi tehnice legate de protocoalele de comunicare care cuprind conţinutul şi formatul mesajelor folosite pentru a interacţiona cu părţi terţe, inclusiv cerinţele operaţionale şi tehnice menţionate la articolul 7.
(5)O CPC publică situaţiile în care membrii compensatori au încălcat criteriile menţionate la articolul 37 alineatul (1) şi cerinţele prevăzute la alineatul (1) de la prezentul articol, cu excepţia cazurilor în care autoritatea competentă consideră că divulgarea acestor informaţii ar constitui o ameninţare la adresa stabilităţii financiare sau a încrederii în pieţe, ar pune grav în pericol pieţele financiare sau ar cauza prejudicii disproporţionate părţilor implicate.
(6)O CPC pune la dispoziţia membrilor săi compensatori un instrument de simulare care să le permită să determine cuantumul marjei iniţiale suplimentare la nivel de portofoliu, pe care CPC ar putea să o solicite la compensarea unei noi tranzacţii, inclusiv simularea cerinţelor de marjă care li s-ar putea aplica în diferite scenarii. Instrumentul respectiv trebuie să fie accesibil numai printr-un acces securizat, iar rezultatele simulării nu antrenează răspunderea legală a CPC.
(7)O CPC furnizează membrilor săi compensatori într-un mod clar şi transparent informaţii despre modelele de calculare a marjei pe care le utilizează, inclusiv metodologiile pentru orice majorări. Informaţiile respective:
a)explică în mod clar cum este structurat şi cum funcţionează modelul de calcul al marjei iniţiale, inclusiv în condiţii de criză a pieţei;
b)descriu în mod clar principalele ipoteze şi limitări ale modelului de calcul al marjei iniţiale şi circumstanţele în care aceste premise nu mai sunt valabile;
c)sunt susţinute de documente justificative.
(8)Membrii compensatori care prestează servicii de compensare şi clienţii care prestează servicii de compensare le oferă clienţilor lor cel puţin următoarele:
a)informaţii despre modul în care funcţionează modelele de marjă ale CPC;
b)informaţii despre situaţiile şi condiţiile care ar putea declanşa apeluri în marjă;
c)informaţii despre procedurile aplicate pentru a stabili suma care urmează să fie depusă de clienţi; şi
d)o simulare a cerinţelor de marjă la care ar putea fi supuşi clienţii în diferite scenarii.
În scopurile de la litera (d), simularea cerinţelor de marjă include atât marjele cerute de CPC, cât şi eventualele marje suplimentare cerute de membrii compensatori şi de clienţii care prestează ei înşişi servicii de compensare. Rezultatele unei astfel de simulări nu sunt obligatorii.
La cererea unui membru compensator, o CPC furnizează, fără întârzieri nejustificate, membrului compensator respectiv informaţiile solicitate care să îi permită să se conformeze primului paragraf de la prezentul alineat, exceptând cazul când informaţiile respective sunt deja furnizate în temeiul alineatelor (1)-(7). Dacă este cazul, membrul compensator sau un client care furnizează servicii de compensare transmite informaţiile respective clienţilor săi.
(9)Membrii compensatori ai CPC şi clienţii care prestează servicii de compensare îşi informează în mod clar clienţii existenţi şi potenţiali în privinţa pierderilor potenţiale sau a altor costuri pe care aceştia le pot suporta ca urmare a aplicării procedurilor de gestionare a situaţiilor de neîndeplinire a obligaţiilor de plată şi a mecanismelor de alocare a pierderilor şi a poziţiilor în conformitate cu normele de funcţionare ale CPC, inclusiv în privinţa tipului de despăgubiri pe care le pot primi, ţinând seama de articolul 48 alineatul (7). Clienţii primesc informaţii suficient de detaliate pentru a se asigura faptul că aceştia înţeleg pierderile sau alte costuri pe care le-ar putea suporta în scenariul cel mai defavorabil cu care s-ar putea confrunta în cazul în care CPC ar lua măsuri de redresare.
(10)ESMA, consultându-se cu ABE şi SEBC, elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a detalia:
a)cerinţele pe care trebuie să le respecte instrumentul de simulare şi tipul de rezultate care trebuie furnizate în temeiul alineatului (6);
b)informaţiile pe care CPC-urile trebuie să le furnizeze membrilor compensatori despre transparenţa modelelor de marjă în temeiul alineatului (7);
c)informaţiile pe care membrii compensatori şi clienţii care furnizează servicii de compensare trebuie să le transmită clienţilor lor în temeiul alineatelor (7) şi (8); şi
d)cerinţele pe care trebuie să le respecte simularea marjelor care trebuie furnizată clienţilor şi tipul de rezultate care trebuie furnizate în temeiul alineatului (8);
ESMA înaintează Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 25 decembrie 2025.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.

Art. 39: Segregare şi portabilitate
(1)O CPC ţine o evidenţă şi o contabilitate separate care să îi permită, în orice moment şi fără întârziere, să facă distincţia în conturile deţinute la CPC între activele şi poziţiile deţinute pentru contul unui membru compensator şi activele şi poziţiile deţinute pentru contul oricărui alt membru compensator, precum şi în raport cu activele proprii.
(2)O CPC se oferă să ţină o evidenţă şi o contabilitate separate care să permită fiecărui membru compensator să facă distincţia în conturile deţinute la CPC între activele şi poziţiile membrului compensator respectiv şi cele deţinute pentru conturile clienţilor săi (procedură denumită în continuare "segregare de tip omnibus a clienţilor").
(3)O CPC se oferă să ţină o evidenţă şi o contabilitate separate care să permită fiecărui membru compensator să facă distincţia în conturile deţinute la CPC între activele şi poziţiile deţinute pentru contul unui client şi cele deţinute pentru conturile altor clienţi (procedură denumită în continuare "segregare per client"). La cerere, CPC oferă membrilor compensatori posibilitatea de a deschide mai multe conturi în numelor lor sau în numele clienţii lor.
(4)Membrii compensatori ţin o evidenţă şi o contabilitate separate care să le permită să facă distincţia, atât în conturile deţinute la o CPC, cât şi în conturile proprii, între activele şi poziţiile lor şi activele şi poziţiile deţinute pentru contul clienţilor lor la acea CPC.
(5)Membrii compensatori oferă clienţilor lor cel puţin posibilitatea de a alege între segregarea de tip omnibus a clienţilor şi segregarea per client şi îi informează cu privire la costurile şi nivelul de protecţie menţionate la alineatul (7) aferente fiecărei opţiuni. Clientul îşi confirmă alegerea în scris.
(6)În cazul în care un client optează pentru segregarea per client, orice marjă în exces peste cerinţa clientului este, de asemenea, depusă la CPC şi distinsă de marjele altor clienţi sau membri compensatori şi nu este expusă pierderilor legate de poziţiile înregistrate în alt cont.
(7)CPC şi membrii compensatori fac publice nivelurile de protecţie şi costurile aferente diferitelor niveluri de segregare pe care le oferă şi furnizează aceste servicii în condiţii comerciale rezonabile. Detaliile aferente diferitelor niveluri de segregare includ o descriere a principalelor implicaţii juridice ale nivelurilor respective de segregare oferite, inclusiv informaţii despre legislaţia în materie de insolvenţă aplicabilă în jurisdicţiile relevante.
(8)O CPC are dreptul să utilizeze contribuţiile legate de marje sau contribuţiile la fondul de garantare colectate printr-un contract de garanţie financiară fără transfer de proprietate, în sensul articolului 2 alineatul (1) litera (c) din Directiva 2002/47/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 6 iunie 2002 privind contractele de garanţie financiară (1), cu condiţia ca utilizarea unor astfel de acorduri să fie prevăzută în normele lor de funcţionare. Membrii compensatori confirmă în scris acceptarea normelor de funcţionare. CPC face public acest drept de utilizare, care se exercită în conformitate cu articolul 47.
(1)JO L 168, 27.6.2002, p. 43.
(9)Cerinţa de a face distincţia dintre activele şi poziţiile din conturile deţinute la CPC este îndeplinită dacă:
a)activele şi poziţiile sunt înregistrate în conturi separate;
b)nu este posibilă compensarea (netting) poziţiilor înregistrate în diferite conturi;
c)activele care acoperă poziţiile înregistrate într-un cont nu sunt expuse pierderilor legate de poziţiile înregistrate în alt cont.
(10)Activele se referă la garanţiile deţinute pentru a acoperi poziţiile şi includ dreptul de transfer al activelor pentru o valoare echivalentă cu cea a garanţiei sau a veniturilor din realizarea oricărei garanţii, dar nu includ contribuţiile la fondul de garantare.
(11)Legislaţiile naţionale în materie de insolvenţă ale statelor membre nu împiedică o CPC să acţioneze în conformitate cu articolul 48 alineatele (5), (6) şi (7) în ceea ce priveşte activele şi poziţiile înregistrate în conturi, astfel cum se menţionează la alineatele (2)-(5) de la prezentul articol.