Art. 37. - Art. 37: Condiţii de participare - Regulamentul 648/04-iul-2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărţile centrale şi registrele centrale de tranzacţii

Acte UE

Jurnalul Oficial 201L

În vigoare
Versiune de la: 27 Iunie 2025 până la: 29 Ianuarie 2027
Art. 37: Condiţii de participare
(1)O CPC stabileşte, atunci când este cazul în funcţie de tipul de produs compensat, categoriile de membri compensatori admisibili şi criteriile de admitere, în funcţie de recomandările comitetului de risc în temeiul articolului 28 alineatul (3). Aceste criterii sunt nediscriminatorii, transparente şi obiective pentru a asigura accesul deschis şi echitabil la CPC şi garantează că membrii compensatori dispun de o capacitate operaţională şi de resurse financiare suficiente pentru a-şi îndeplini obligaţiile care decurg din participarea la o CPC. Criteriile care restricţionează accesul sunt permise numai în măsura în care au obiectivul de a controla riscul la care este expusă CPC. Fără a aduce atingere acordurilor de interoperabilitate încheiate în temeiul titlului V sau activităţilor de investiţii derulate în conformitate cu articolul 47, criteriile garantează că CPC-urile sau casele de compensare nu pot fi, direct sau indirect, membri compensatori ai CPC.
(11)O CPC acceptă contrapărţi nefinanciare în calitate de membri compensatori numai dacă respectivele contrapărţi nefinanciare sunt în măsură să demonstreze cum intenţionează să îndeplinească cerinţele de marjă şi să efectueze contribuţii la fondul de garantare, inclusiv în condiţii de criză a pieţei.
Autoritatea competentă a unei CPC care acceptă contrapărţi nefinanciare ca membri compensatori examinează cu regularitate mecanismele instituite de CPC pentru a monitoriza dacă este îndeplinită condiţia prevăzută la primul paragraf. Autoritatea competentă a CPC raportează anual colegiului menţionat la articolul 18 produsele compensate de contrapărţile nefinanciare respective, expunerea lor globală şi orice riscuri identificate.
O contraparte nefinanciară care acţionează în calitate de membru compensator al unei CPC poate furniza servicii de compensare pentru clienţi numai contrapărţilor nefinanciare care fac parte din acelaşi grup ca şi contrapartea nefinanciară respectivă şi poate deţine conturi la CPC numai pentru activele şi poziţiile deţinute pe cont propriu sau în contul contrapărţilor nefinanciare respective.
ESMA poate emite un aviz sau o recomandare cu privire la oportunitatea unor astfel de mecanisme în urma unei evaluări inter pares ad-hoc.

(2)CPC se asigură de aplicarea în permanenţă a criteriilor menţionate la alineatul (1) şi are acces rapid la informaţiile relevante pentru această evaluare. CPC efectuează, cel puţin o dată pe an, o examinare completă a respectării prezentului articol de către membrii săi compensatori.
CPC informează autoritatea competentă cu privire la orice evoluţie negativă semnificativă în ceea ce priveşte profilul de risc al oricăruia dintre membrii săi compensatori stabilită în contextul evaluării CPC menţionate la primul paragraf sau al oricărei alte evaluări cu o concluzie similară, inclusiv cu privire la o eventuală creştere a riscului pe care oricare dintre membrii săi compensatori îl prezintă pentru CPC, despre care CPC consideră că are potenţialul de a declanşa o procedură de neîndeplinire a obligaţiilor de plată.

(3)Membrii compensatori care compensează tranzacţii în numele clienţilor lor dispun de o capacitate operaţională şi de resurse financiare suplimentare suficiente pentru realizarea acestei activităţi. Normele CPC privind membrii compensatori permit colectarea de informaţii relevante de bază pentru identificarea, monitorizarea şi gestionarea concentraţiilor relevante de riscuri legate de furnizarea de servicii către clienţi. Membrii compensatori informează CPC, la cerere, în legătură cu criteriile şi dispoziţiile adoptate pentru a le permite clienţilor lor să aibă acces la serviciile CPC. Răspunderea pentru respectarea obligaţiilor de către clienţi rămâne în sarcina membrilor compensatori.
(4)CPC dispune de proceduri obiective şi transparente pentru suspendarea şi pentru retragerea în mod ordonat a membrilor compensatori care nu mai îndeplinesc criteriile menţionate la alineatul (1).
(5)CPC poate refuza accesul membrilor compensatori care îndeplinesc criteriile menţionate la alineatul (1) numai dacă motivează această decizie în scris şi pe baza unei analize exhaustive a riscurilor.
(6)O CPC poate impune membrilor compensatori obligaţii suplimentare specifice, cum ar fi participarea la licitaţii pentru poziţiile unui membru compensator aflat în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată. Aceste obligaţii suplimentare sunt proporţionale cu riscul creat de membrul compensator şi nu limitează participarea la anumite categorii de membri compensatori.
(7)ESMA, după consultarea ABE şi SEBC, elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a detalia elementele care trebuie să fie luate în considerare atunci când o CPC:
a)îşi stabileşte criteriile de admitere menţionate la alineatul (1);
b)evaluează capacitatea contrapărţilor nefinanciare care acţionează în calitate de membri compensatori de a îndeplini cerinţele de marjă şi contribuţiile la fondul de garantare menţionate la alineatul (1a).
Atunci când elaborează proiectele de standarde tehnice de reglementare respective, ESMA ţine cont de:
(a)modalităţile şi condiţiile specifice prin care contrapărţile nefinanciare ar putea avea sau au deja acces la servicii de compensare, inclusiv ca membri compensatori direcţi în modele sponsorizate;
(b)necesitatea de a facilita accesul direct, supus unei abordări prudenţiale juste, al contrapărţilor nefinanciare la serviciile şi activităţile de compensare ale CPC-urilor;
(c)necesitatea de a asigura proporţionalitatea;
(d)necesitatea de a asigura o bună gestionare a riscurilor.
ESMA înaintează Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 25 decembrie 2025.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.