Titlul vi - ACTIVITĂŢILE UNIUNII - Regulamentul 625/15-mar-2017 privind controalele oficiale şi alte activităţi oficiale efectuate pentru a asigura aplicarea legislaţiei privind alimentele şi furajele, a normelor privind sănătatea şi bunăstarea animalelor, sănătatea plantelor şi produsele de protecţie a plantelor, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 999/2001, (CE) nr. 396/2005, (CE) nr. 1069/2009, (CE) nr. 1107/2009, (UE) nr. 1151/2012, (UE) nr. 652/2014, (UE) 2016/429 şi (UE) 2016/2031 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, a Regulamentelor (CE) nr. 1/2005 şi (CE) nr. 1099/2009 ale Consiliului şi a Directivelor 98/58/CE, 1999/74/CE, 2007/43/CE, 2008/119/CE şi 2008/120/CE ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 854/2004 şi (CE) nr. 882/2004 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi a Directivelor 89/608/CEE, 89/662/CEE, 90/425/CEE, 91/496/CEE, 96/23/CE, 96/93/CE şi 97/78/CE ale Consiliului şi a Deciziei 92/ 438/CEE a Consiliului (Regulamentul privind controalele oficiale)
Acte UE
Jurnalul Oficial 95L
În vigoare Versiune de la: 3 Martie 2025
TITLUL VI:ACTIVITĂŢILE UNIUNII
Art. 116: Controalele efectuate de Comisie în statele membre
(1)Experţii Comisiei efectuează controale, inclusiv audituri, în fiecare stat membru în vederea:
a)verificării aplicării normelor menţionate la articolul 1 alineatul (2) şi a celor prevăzute în prezentul regulament;
b)verificării modului de funcţionare a sistemelor naţionale de control în domeniile reglementate prin normele menţionate la articolul 1 alineatul (2), precum şi prin cele prevăzute de prezentul regulament şi a autorităţilor competente care le operează;
c)investigării şi colectării de informaţii:
(i)privind controalele oficiale şi aplicarea măsurilor de asigurare a respectării legislaţiei în domeniile reglementate prin normele menţionate la articolul 1 alineatul (2), precum şi prin cele prevăzute de prezentul regulament;
(ii)privind problemele importante sau recurente în ceea ce priveşte aplicarea sau asigurarea aplicării normelor menţionate la articolul 1 alineatul (2);
(iii)în legătură cu situaţiile de urgenţă, cu problemele emergente sau cu noile evoluţii din statele membre în domeniile reglementate prin normele menţionate la articolul 1 alineatul (2), precum şi prin cele prevăzute de prezentul regulament.
(2)Controalele prevăzute la alineatul (1) se organizează în cooperare cu autorităţile competente din statele membre şi se efectuează cu regularitate.
(3)Controalele prevăzute la alineatul (1) pot include verificări la faţa locului. Experţii Comisiei pot însoţi personalul din cadrul autorităţilor competente care efectuează controale oficiale.
(4)Experţii Comisiei pot fi asistaţi de către experţi din statele membre. Experţii naţionali care îi însoţesc pe experţii Comisiei beneficiază de aceleaşi drepturi de acces ca şi experţii Comisiei.
Art. 117: Rapoartele Comisiei privind controalele efectuate în statele membre
Comisia:
(a)întocmeşte un proiect de raport cu privire la constatările şi recomandările legate de deficienţele identificate de experţii săi în cadrul controalelor efectuate în conformitate cu articolul 116 alineatul (1);
(b)transmite statului membru în care au fost efectuate aceste controale o copie a proiectului de raport prevăzut la litera (a), pentru observaţii;
(c)ţine seama de observaţiile statului membru menţionate la litera (b) la întocmirea raportului final cu privire la constatările controalelor efectuate de către experţii ei în statele membre, astfel cum se prevede la articolul 116 alineatul (1); şi
(d)pune la dispoziţia publicului raportul final menţionat la litera (c), precum şi observaţiile statului membru, menţionate la litera (b).
Art. 118: Programul controalelor efectuate de Comisie în statele membre
(1)Prin intermediul unor acte de punere în aplicare, Comisia:
a)stabileşte un program anual sau multianual al controalelor pe care urmează să le efectueze experţii săi în statele membre în conformitate cu articolul 116 alineatul (1); şi
b)până la sfârşitul fiecărui an, comunică statelor membre programul de control anual sau orice actualizare a programului de control multianual pentru anul următor.
(2)Prin intermediul unor acte de punere în aplicare, Comisia îşi poate modifica programul de control pentru a lua în considerare evoluţiile din domeniile reglementate prin normele menţionate la articolul 1 alineatul (2). Orice astfel de modificare este comunicată, fără întârziere, statelor membre.
Art. 119: Obligaţiile statelor membre în ceea ce priveşte controalele efectuate de Comisie
Statele membre:
(a)aplică măsuri subsecvente corespunzătoare în vederea remedierii eventualelor probleme specifice sau sistemice identificate în timpul controalelor efectuate de către experţii Comisiei în conformitate cu articolul 116 alineatul (1);
(b)acordă asistenţa tehnică necesară şi furnizează documentele disponibile, inclusiv rezultatele auditurilor menţionate la articolul 6, la cerere motivată, precum şi alte forme de asistenţă tehnică pe care le solicită experţii Comisiei, pentru a le permite să efectueze controale eficiente şi eficace; şi
(c)acordă asistenţa necesară pentru a se asigura că experţii Comisiei au acces la toate sediile sau părţi ale acestora, la animale şi bunuri, precum şi la informaţiile relevante pentru îndeplinirea atribuţiilor lor, inclusiv la sistemele computerizate.
Art. 120: Controalele efectuate de Comisie în ţări terţe
(1)Experţii Comisiei pot efectua controale în ţări terţe în vederea:
a)verificării conformităţii sau a echivalenţei legislaţiei şi a sistemelor din ţările terţe, inclusiv a certificării oficiale şi a emiterii de certificate oficiale, etichete oficiale, mărci şi alte atestate oficiale, cu cerinţele stabilite în normele menţionate la articolul 1 alineatul (2);
b)verificării capacităţii sistemului de control al ţării terţe de a asigura conformitatea transporturilor de animale şi bunuri exportate în Uniune cu cerinţele relevante stabilite în normele menţionate la articolul 1 alineatul (2) sau cu cerinţe recunoscute a fi cel puţin echivalente acestora;
c)colectării de informaţii şi date cu scopul de a elucida cauzele problemelor recurente sau emergente în legătură cu exporturile de animale şi bunuri dintr-o ţară terţă.
(2)Controalele prevăzute la alineatul (1) vizează, în special:
a)legislaţia ţării terţe;
b)modul de organizare a autorităţilor competente din ţara terţă, competenţele şi independenţa acestora, supravegherea lor şi autoritatea de care dispun pentru a asigura respectarea efectivă a legislaţiei aplicabile;
c)formarea personalului angajat de autoritatea competentă din ţara terţă în ceea ce priveşte efectuarea controalelor oficiale;
d)resursele de care dispun autorităţile competente, inclusiv facilităţile de analizare, testare şi diagnosticare;
e)existenţa unor proceduri de control documentate şi a unor sisteme de control bazate pe priorităţi, precum şi modul de funcţionare a acestora;
f)după caz, situaţia în materie de sănătate a animalelor, bunăstare a animalelor, zoonoze şi sănătate a plantelor, precum şi procedurile de notificare a Comisiei şi a organismelor internaţionale relevante cu privire la focarele epidemice de boli ale animalelor şi de organisme dăunătoare plantelor;
g)amploarea şi modul de desfăşurare a controalelor efectuate de autoritatea competentă a ţării terţe asupra animalelor, plantelor şi produselor derivate din acestea care provin din alte ţări terţe; şi
h)asigurările pe care le poate oferi ţara terţă cu privire la conformitatea sau echivalenţa cu cerinţele prevăzute în normele menţionate la articolul 1 alineatul (2).
(3)Pentru a facilita eficienţa şi eficacitatea sporită a controalelor prevăzute la alineatul (1), Comisia poate impune ţării terţe în cauză, înainte de efectuarea acestor controale, obligaţia de a furniza:
a)informaţiile necesare menţionate la articolul 125 alineatul (1); şi
b)după caz şi dacă este necesar, rapoarte scrise cu privire la controalele pe care le efectuează autorităţile sale competente.
(4)Comisia poate numi experţi din statele membre care să îi asiste pe experţii săi în timpul controalelor prevăzute la alineatul (1).
Art. 121: Frecvenţa controalelor efectuate de Comisie în ţări terţe
Frecvenţa controalelor efectuate de către Comisie în ţările terţe, menţionate la articolul 120, se stabileşte în funcţie de următoarele criterii:
(a)evaluarea riscului pe care îl reprezintă animalele şi bunurile exportate din ţările terţe în cauză în Uniune;
(b)normele menţionate la articolul 1 alineatul (2);
(c)volumul şi natura animalelor şi a bunurilor care intră în Uniune din ţara terţă în cauză;
(d)rezultatele controalelor efectuate deja de către experţii Comisiei sau de către alte organisme de control;
(e)rezultatele controalelor oficiale efectuate asupra animalelor şi bunurilor care intră în Uniune din ţara terţă în cauză respectivă şi ale oricăror alte controale oficiale efectuate de către autorităţile competente din statele membre;
(f)informaţiile primite de la EFSA sau de la organisme similare;
(g)informaţiile primite de la organisme recunoscute pe plan internaţional, precum:
(i)Organizaţia Mondială a Sănătăţii;
(ii)Comisia Codex Alimentarius;
(iii)Organizaţia Mondială pentru Sănătatea Animalelor (OIE);
(iv)Organizaţia Europeană şi Mediteraneeană pentru Protecţia Plantelor şi orice alte organizaţii regionale pentru protecţia plantelor înfiinţate în cadrul Convenţiei internaţionale pentru protecţia plantelor (CIPP);
(v)secretariatul CIPP;
(vi)Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică;
(vii)Comisia Economică pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite;
(viii)secretariatul Protocolului de la Cartagena privind biosecuritatea la Convenţia privind diversitatea biologică;
(h)dovezi cu privire la boli emergente sau la alte circumstanţe care ar putea avea ca rezultat intrarea în Uniune, dintr-o ţară terţă, a unor animale şi bunuri care prezintă riscuri pentru sănătate sau mediu sau riscul unor practici înşelătoare sau frauduloase;
(i)nevoia de a investiga sau de a reacţiona la situaţiile de urgenţă din anumite ţări terţe.
Art. 122: Rapoartele Comisiei privind controalele efectuate în ţări terţe
Comisia întocmeşte un raport cu privire la constatările fiecărui control efectuat în conformitate cu articolele 120 şi 121. Dacă este cazul, raportul conţine recomandări.
Comisia pune rapoartele sale la dispoziţia publicului.
Art. 123: Programul controalelor efectuate de Comisie în ţări terţe
Comisia comunică statelor membre, în avans, programul său de controale în ţările terţe şi transmite rapoarte privind rezultatele acestora. Comisia îşi poate modifica programul astfel încât să ţină seama de evoluţiile din domeniile reglementate prin normele menţionate la articolul 1 alineatul (2). Orice astfel de modificare este comunicată în avans statelor membre.
Art. 124: Controalele efectuate de ţări terţe în statele membre
(1)Statele membre informează Comisia cu privire la controalele planificate în domeniile reglementate de normele menţionate la articolul 1 alineatul (2), pe teritoriul lor, de către autorităţile competente din ţările terţe.
(2)Experţii Comisiei pot participa la controalele menţionate la alineatul (1), la cererea autorităţilor competente din statele membre în care se efectuează aceste controale.
(3)Participarea experţilor Comisiei la controalele menţionate la alineatul (1) are drept scop în special:
a)să ofere consiliere privind normele menţionate la articolul 1 alineatul (2);
b)să ofere informaţii şi date disponibile la nivelul Uniunii care pot fi utile pentru controlul efectuat de autorităţile competente din ţara terţă;
c)să asigure coerenţa şi uniformitatea în raport cu controalele efectuate de către autorităţile competente ale ţărilor terţe în diferite state membre.
Art. 125: Informaţii privind sistemele de control ale ţărilor terţe
(1)Comisia solicită ţărilor terţe care intenţionează să exporte animale şi bunuri în Uniune să furnizeze următoarele informaţii, exacte şi actualizate, cu privire la modul general de organizare şi gestionare a sistemelor de control sanitar şi fitosanitar de pe teritoriul acestora:
a)orice norme sanitare sau fitosanitare adoptate sau propuse pe teritoriul lor;
b)procedurile de evaluare a riscului şi factorii care s-au luat în considerare pentru evaluarea riscurilor şi pentru stabilirea nivelului adecvat de protecţie sanitară sau fitosanitară;
c)orice proceduri şi mecanisme de control şi inspecţie, inclusiv cu privire la animalele sau bunurile care provin din alte ţări terţe, dacă este cazul;
d)mecanismele de certificare oficială;
e)după caz, orice măsuri luate ca urmare a recomandărilor menţionate la articolul 122 primul paragraf;
f)dacă este relevant, rezultatele controalelor efectuate asupra animalelor şi bunurilor destinate a fi exportate în Uniune; şi
g)dacă este relevant, informaţii cu privire la modificările aduse structurii şi modului de funcţionare a sistemelor de control adoptate în vederea îndeplinirii cerinţelor sanitare sau fitosanitare ale Uniunii sau a recomandărilor menţionate la articolul 122 primul paragraf.
(2)Cererea de informaţii menţionată la alineatul (1) este proporţională, ţinând seama de natura animalelor şi bunurilor care urmează să fie exportate în Uniune şi de situaţia şi structura specifică a ţării terţe.
Art. 126: Stabilirea unor condiţii suplimentare pentru intrarea în Uniune a animalelor şi bunurilor
(1)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate, în conformitate cu articolul 144, pentru completarea prezentului regulament în ceea ce priveşte condiţiile care trebuie respectate de animalele şi bunurile care intră în Uniune din ţări terţe, în cazul în care acestea sunt necesare în vederea asigurării conformităţii animalelor şi bunurilor cu cerinţele relevante stabilite prin normele menţionate la articolul 1 alineatul (2), cu excepţia articolului 1 alineatul (2) literele (d), (e), (g) şi (h) sau cu cerinţe recunoscute a fi cel puţin echivalente cu acestea.
(2)Condiţiile prevăzute în actele delegate menţionate la alineatul (1) identifică animalele şi bunurile prin trimitere la codurile acestora din Nomenclatorul combinat şi pot include:
a)cerinţa ca anumite animale şi bunuri să intre în Uniune numai dintr-o ţară terţă sau dintr-o regiune a unei ţări terţe care figurează în lista întocmită de Comisie în acest sens;
b)cerinţa ca transporturile de anumite animale şi bunuri din ţările terţe să fie expediate, respectiv obţinute sau preparate, din/în unităţi care respectă cerinţele relevante menţionate la alineatul (1) sau cerinţe recunoscute a fi cel puţin echivalente cu acestea;
c)cerinţa ca transporturile de anumite animale şi bunuri să fie însoţite de un certificat oficial, un atestat oficial sau de orice altă dovadă care să ateste conformitatea transportului cu cerinţele relevante prevăzute la alineatul (1) sau cu cerinţe recunoscute a fi cel puţin echivalente cu acestea, inclusiv rezultatele analizelor efectuate de un laborator acreditat;
d)obligaţia de a furniza dovezile menţionate la litera (c) cu respectarea unui format specific;
e)orice altă cerinţă necesară în vederea asigurării faptului că animalele şi bunurile oferă un nivel de protecţie a sănătăţii şi, în cazul OMG, şi un nivel de protecţie a mediului echivalent celui asigurat prin cerinţele menţionate la alineatul (1).
(3)Prin intermediul unor acte de punere în aplicare, Comisia poate stabili norme privind formatul şi tipul certificatelor oficiale, atestatelor oficiale sau ale dovezilor necesare în conformitate cu normele prevăzute la alineatul (2) litera (c) din prezentul articol. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 145 alineatul (2).
Art. 127: Includerea în lista ţărilor terţe menţionată la articolul 126 alineatul (2) litera (a)
(1)Includerea unei ţări terţe sau a uneia din regiunile sale în lista menţionată la articolul 126 alineatul (2) litera (a) se efectuează în conformitate cu alineatele (2) şi (3) din prezentul articol.
(2)Prin intermediul unor acte de punere în aplicare, Comisia aprobă cererea transmisă în scopul menţionat la alineatul (1) din prezentul articol de către ţara terţă, însoţită de dovezi şi garanţii adecvate care atestă conformitatea animalelor şi bunurilor vizate din ţara terţă respectivă cu cerinţele relevante menţionate la articolul 126 alineatul (1) sau cu cerinţe echivalente acestora. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă şi se actualizează în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 145 alineatul (2).
(3)Comisia decide cu privire la cererea menţionată la alineatul (2) luând în considerare, după caz:
a)legislaţia ţării terţe privind sectorul în cauză;
b)structura şi organizarea autorităţilor competente din ţara terţă şi ale serviciilor sale de control, competenţele de care dispun, garanţiile care pot fi furnizate cu privire la aplicarea şi asigurarea respectării legislaţiei ţării terţe aplicabile sectorului în cauză, precum şi fiabilitatea procedurilor de certificare oficială;
c)desfăşurarea de către autorităţile competente din ţara terţă a unor controale oficiale adecvate şi a altor activităţi în vederea stabilirii prezenţei eventualelor pericole pentru sănătatea umană, a animalelor sau a plantelor, pentru bunăstarea animalelor, iar în ceea ce priveşte OMG şi produsele de protecţie a plantelor, şi pentru mediu;
d)periodicitatea şi rapiditatea furnizării de către ţara terţă a informaţiilor cu privire la prezenţa pericolelor pentru sănătatea umană, a animalelor sau a plantelor, pentru bunăstarea animalelor, iar în ceea ce priveşte OMG şi produsele de protecţie a plantelor, şi pentru mediu;
e)garanţiile oferite de către ţara terţă cu privire la:
(i)conformitatea condiţiilor aplicate unităţilor din care provin animalele sau bunurile exportate în Uniune cu cerinţe echivalente celor menţionate la articolul 126 alineatul (1);
(ii)întocmirea şi actualizarea unei liste a unităţilor menţionate la punctul (i);
(iii)transmiterea către Comisie, fără întârziere, a listei unităţilor menţionate la punctul (i) şi a versiunilor actualizate;
(iv)efectuarea de către autorităţile competente din ţara terţă, cu regularitate şi eficacitate, a unor controale asupra unităţilor menţionate la punctul (i);
f)constatările controalelor efectuate de către Comisie în ţara terţă în conformitate cu articolul 120 alineatul (1);
g)orice alte informaţii sau date privind capacitatea ţării terţe de a se asigura că în Uniune intră numai animale sau bunuri care oferă nivelul de protecţie asigurat prin cerinţele relevante menţionate la articolul 126 alineatul (1) sau un nivel echivalent.
(4)Comisia elimină menţiunea referitoare la o ţară terţă sau o regiune a unei ţări terţe de pe lista menţionată la articolul 126 alineatul (2) litera (a), în cazul în care condiţiile pentru înscrierea pe listă nu mai sunt îndeplinite. Se aplică procedura menţionată la alineatul (2) din prezentul articol.
Art. 128: Măsuri speciale privind intrarea în Uniune a anumitor animale şi bunuri
(1)Dacă, în alte situaţii decât cele menţionate la articolul 53 din Regulamentul (CE) nr. 178/2002 şi la articolul 249 din Regulamentul (UE) 2016/429 există dovezi care atestă că intrarea în Uniune a anumitor animale sau bunuri care provin dintr-o ţară terţă, dintr-o regiune a acesteia sau dintr-un grup de ţări terţe constituie un risc pentru sănătatea umană, a animalelor sau a plantelor sau, în cazul OMG, şi pentru mediu, sau în cazul în care există dovezi privind o potenţială neconformitate, gravă şi de amploare, faţă de normele menţionate la articolul 1 alineatul (2) din prezentul regulament, Comisia adoptă, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, măsurile necesare în vederea limitării acestor riscuri sau a eliminării neconformităţii identificate. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 145 alineatul (2) din prezentul regulament.
(2)Măsurile menţionate la alineatul (1) identifică animalele şi bunurile prin trimitere la codurile acestora din Nomenclatorul combinat şi pot include:
a)interdicţia de intrare în Uniune a animalelor şi bunurilor menţionate la alineatul (1) originare sau expediate din ţările terţe sau regiunile acestora în cauză;
b)cerinţa ca animalele şi bunurile menţionate la alineatul (1), originare sau expediate din anumite ţări terţe sau regiuni ale acestora, să facă obiectul unui tratament sau al unor controale specifice înainte de expediere;
c)cerinţa ca animalele şi bunurile menţionate la alineatul (1), originare sau expediate din anumite ţări terţe sau regiuni ale acestora, să facă obiectul unui tratament sau al unor controale specifice la intrarea în Uniune;
d)cerinţa ca transporturile de animale şi bunuri dintre cele menţionate la alineatul (1) din prezentul articol, originare sau expediate din anumite ţări terţe sau regiuni ale acestora, să fie însoţite de un certificat oficial, de un atestat oficial sau de orice altă dovadă care să ateste conformitatea transportului cu cerinţele prevăzute în normele menţionate la articolul 1 alineatul (2) sau cu cerinţe recunoscute a fi cel puţin echivalente cu acestea;
e)cerinţa ca dovezile menţionate la litera (d) să fie transmise cu respectarea unui format specific;
f)orice alte măsuri necesare în vederea limitării riscului.
(3)La adoptarea măsurilor menţionate la alineatul (2), se ţine seama de:
a)informaţiile colectate în conformitate cu articolul 125;
b)orice alte informaţii furnizate de către ţările terţe în cauză; şi
c)după caz, de rezultatele controalelor efectuate de către Comisie în temeiul articolului 120 alineatul (1).
(4)În cazul existenţei unor motive imperative de urgenţă, justificate corespunzător, care privesc sănătatea umană şi a animalelor, iar în ceea ce priveşte OMG şi produsele de protecţie a plantelor, şi protecţia mediului, Comisia adoptă acte de punere în aplicare cu aplicabilitate imediată, în conformitate cu procedura menţionată la articolul 145 alineatul (3).
Art. 129: Echivalenţa
(1)În domeniile reglementate prin normele menţionate la articolul 1 alineatul (2), cu excepţia articolului 1 alineatul (2) literele (d), (e), (g) şi (h), Comisia poate recunoaşte, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, că măsurile aplicate într-o ţară terţă sau în regiuni ale acesteia sunt echivalente cerinţelor prevăzute în normele respective, pe baza:
a)examinării minuţioase a informaţiilor şi a datelor furnizate de către ţara terţă în cauză în conformitate cu articolul 125 alineatul (1); şi
b)după caz, a rezultatelor satisfăcătoare ale controlului efectuat în conformitate cu articolul 120 alineatul (1).
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 145 alineatul (2).
(2)Actele de punere în aplicare menţionate la alineatul (1) stabilesc modalităţile practice de intrare în Uniune a animalelor şi bunurilor din ţara terţă sau regiunea respectivă şi pot include:
a)natura şi conţinutul certificatelor sau atestatelor oficiale care trebuie să însoţească animalele sau bunurile;
b)cerinţe specifice aplicabile la intrarea animalelor sau a bunurilor în Uniune şi controalele oficiale care se efectuează la intrarea în Uniune;
c)după caz, proceduri pentru întocmirea şi modificarea listelor cu regiunile sau unităţile din ţara terţă în cauză din care se permite intrarea animalelor şi a bunurilor în Uniune.
(3)În cazul în care oricare dintre condiţiile de recunoaştere a echivalenţei încetează să mai fie îndeplinită, Comisia abrogă fără întârziere, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, actele de punere în aplicare prevăzute la alineatul (1) din prezentul articol. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 145 alineatul (2).
Art. 130: Formarea şi schimbul de personal
(1)Comisia poate organiza activităţi de formare pentru personalul autorităţilor competente şi, după caz, pentru personalul altor autorităţi din statele membre implicate în investigarea posibilelor cazuri de încălcare a prezentului regulament şi a normelor menţionate la articolul 1 alineatul (2).
Comisia organizează aceste activităţi în cooperare cu statele membre respective.
(2)Activităţile de formare menţionate la alineatul (1) facilitează dezvoltarea unei abordări armonizate a controalelor oficiale şi a altor activităţi oficiale în statele membre. Acestea includ, după caz, instruire privind:
a)prezentul regulament şi normele menţionate la articolul 1 alineatul (2);
b)metodele şi tehnicile de control relevante pentru controalele oficiale şi pentru celelalte activităţi oficiale efectuate de autorităţile competente;
c)metodele şi tehnicile de producţie, prelucrare şi comercializare.
(3)Activităţile de formare prevăzute la alineatul (1) se pot adresa şi personalului din cadrul autorităţilor competente ale ţărilor terţe şi pot fi organizate în afara Uniunii.
(4)Autorităţile competente asigură diseminarea cunoştinţelor dobândite prin intermediul activităţilor de formare prevăzute la alineatul (1) din prezentul articol după necesităţi, precum şi utilizarea adecvată a acestor cunoştinţe în activităţile de formare a personalului prevăzute la articolul 5 alineatul (4).
Activităţile de formare care vizează difuzarea cunoştinţelor respective sunt incluse în programele de formare profesională menţionate la articolul 5 alineatul (4).
(5)Comisia poate organiza, în cooperare cu statele membre, programe de schimb de personal între două sau mai multe state membre pentru personalul autorităţilor competente care efectuează controale oficiale şi alte activităţi oficiale.
Aceste schimburi pot avea loc prin detaşarea temporară a membrilor personalului autorităţilor competente dintr-un stat membru în altul sau prin schimburi de personal între autorităţile competente relevante.
(6)Prin intermediul unor acte de punere în aplicare, Comisia poate stabili norme privind organizarea activităţilor de formare menţionate la alineatul (1) şi a programelor menţionate la alineatul (5) din prezentul articol. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 145 alineatul (2).
Art. 131: Sistemul de gestionare a informaţiilor pentru controalele oficiale (IMSOC)
(1)Comisia, în colaborare cu statele membre, instituie şi administrează un sistem computerizat de gestionare a informaţiilor pentru controalele oficiale (IMSOC) în vederea operării integrate a mecanismelor şi a instrumentelor prin care se gestionează, se tratează şi se schimbă automat date, informaţii şi documente referitoare la controalele oficiale şi la alte activităţi oficiale.
(2)Prelucrarea datelor cu caracter personal de către statele membre şi de către Comisie, prin intermediul IMSOC şi al oricăreia dintre componentele sale, se realizează numai în scopul efectuării controalelor oficiale şi al altor activităţi oficiale, în conformitate cu prezentul regulament şi cu normele menţionate la articolul 1 alineatul (2).
Art. 132: Funcţiile generale ale IMSOC
IMSOC:
(a)permite gestionarea şi schimbul computerizat al informaţiilor, datelor şi documentelor necesare pentru efectuarea controalelor oficiale, rezultate în urma efectuării controalelor oficiale, a rapoartelor aferente sau a rezultatelor acestora, în toate cazurile în care prezentul regulament, normele menţionate la articolul 1 alineatul (2) sau actele delegate şi actele de punere în aplicare menţionate la articolele 16-27 prevăd schimbul acestor informaţii, date şi documente între autorităţile competente, între autorităţile competente şi Comisie şi, după caz, între acestea şi alte autorităţi şi operatori;
(b)asigură un mecanism de schimb de date, informaţii şi documente în conformitate cu articolele 102-108;
(c)asigură un instrument de colectare şi gestionare a rapoartelor cu privire la controalele oficiale, furnizate de către statele membre Comisiei;
(d)permite producerea, gestionarea şi transmiterea, inclusiv în format electronic, a jurnalului de călătorie menţionat la articolul 5 alineatul (4) din Regulamentul (CE) nr. 1/2005, a înregistrărilor obţinute cu ajutorul sistemului de navigaţie prevăzut la articolul 6 alineatul (9) din respectivul regulament, a certificatelor oficiale şi a DSCI menţionat la articolul 56 din prezentul regulament; şi
(e)integrează sistemele computerizate existente gestionate de către Comisie şi utilizate pentru schimbul rapid de date, informaţii şi documente cu privire la riscurile pentru sănătatea umană, sănătatea şi bunăstarea animalelor şi sănătatea plantelor, instituite prin articolul 50 din Regulamentul (CE) nr. 178/2002, prin articolul 20 din Regulamentul (UE) 2016/429 şi prin articolul 103 din Regulamentul (UE) 2016/2031 şi asigură legături corespunzătoare între aceste sisteme şi celelalte componente ale lor.
Art. 133: Utilizarea IMSOC în cazul animalelor şi al bunurilor care fac obiectul anumitor controale oficiale
(1)În cazul animalelor sau bunurilor a căror circulaţie în interiorul Uniunii sau a căror introducere pe piaţă face obiectul unor cerinţe sau proceduri specifice stabilite prin normele menţionate la articolul 1 alineatul (2), IMSOC permite autorităţilor competente de la locul de expediere şi altor autorităţi competente responsabile de efectuarea controalelor oficiale asupra acestor animale şi bunuri să realizeze în timp real schimb de date, informaţii şi documente referitoare la animalele sau bunurile care sunt deplasate dintr-un stat membru în altul şi la controalele oficiale efectuate.
Primul paragraf de la prezentul alineat nu se aplică bunurilor care fac obiectul normelor menţionate la articolul 1 alineatul (2) literele (g) şi (h).
(2)În cazul animalelor şi bunurilor exportate pentru care se aplică normele Uniunii privind emiterea certificatului de export, IMSOC permite autorităţilor competente de la locul de expediere şi altor autorităţi competente responsabile de efectuarea controalelor oficiale să realizeze în timp real schimb de date, informaţii şi documente referitoare la animalele şi bunurile respective, precum şi la rezultatele controalelor efectuate asupra acestora.
(3)În cazul animalelor sau bunurilor care fac obiectul controalelor oficiale menţionate la articolele 44-64, IMSOC:
a)permite autorităţilor competente de la posturile de control la frontieră şi altor autorităţi competente responsabile de efectuarea controalelor oficiale asupra acestor animale sau bunuri să realizeze în timp real schimb de date, informaţii şi documente referitoare la animalele şi bunurile respective, precum şi la controalele efectuate asupra acestora;
b)permite autorităţilor competente de la posturile de control la frontieră să realizeze schimb de date, informaţii şi documente relevante cu autorităţile vamale şi cu alte autorităţi responsabile de efectuarea controalelor asupra animalelor sau bunurilor care intră în Uniune din ţări terţe, precum şi cu operatorii implicaţi în procedurile de intrare, în conformitate cu normele adoptate în temeiul articolului 15 alineatul (4) şi al articolului 75 alineatul (2), precum şi cu alte norme relevante ale Uniunii; şi
c)sprijină şi aplică procedurile menţionate la articolul 54 alineatul (3) litera (a) şi la articolul 65 alineatul (6).
(4)În sensul prezentului articol, IMSOC integrează sistemul Traces existent.
Art. 134: Funcţionarea IMSOC
Comisia adoptă acte de punere în aplicare pentru funcţionarea IMSOC care stabilesc:
(a)specificaţiile tehnice ale sistemului IMSOC şi ale componentelor sistemice ale acestuia, inclusiv mecanismul de schimb electronic de date pentru schimburile cu sistemele naţionale existente, identificarea standardelor aplicabile, definiţia structurilor mesajelor, dicţionarele de date, schimbul de protocoale şi proceduri;
(b)normele specifice privind funcţionarea IMSOC şi a componentelor sistemice ale acestuia pentru a asigura protecţia datelor cu caracter personal şi securitatea schimbului de informaţii;
(c)norme specifice privind funcţionarea şi utilizarea IMSOC şi a componentelor sale, inclusiv normele de actualizare şi creare a legăturilor necesare între sistemele menţionate la articolul 132 litera (e) şi la articolul 133 alineatul (4);
(d)procedurile pentru situaţii de urgenţă care să fie aplicate în caz de indisponibilitate a oricăreia dintre funcţiile IMSOC;
(e)cazurile şi condiţiile în care se poate acorda acces parţial la funcţiile IMSOC ţărilor terţe şi organizaţiilor internaţionale implicate, precum şi modalităţile practice de acces;
(f)cazurile şi condiţiile în care datele, informaţiile şi documentele se transmit prin intermediul sistemului IMSOC;
(g)normele privind un sistem electronic prin care certificatele electronice eliberate de autorităţile competente din ţările terţe să fie acceptate de către autorităţile competente; şi
(h)cazurile şi condiţiile în care se pot acorda scutiri de la utilizarea IMSOC utilizatorilor ocazionali.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 145 alineatul (2).
Art. 135: Protecţia datelor
(1)Directiva 95/46/CE şi Regulamentul (CE) nr. 45/2001 al Parlamentului European şi al Consiliului (1) se aplică în măsura în care informaţiile prelucrate prin intermediul IMSOC conţin date cu caracter personal astfel cum sunt definite la articolul 2 litera (a) din Directiva 95/46/CE şi la articolul 2 litera (a) din Regulamentul (CE) nr. 45/2001.
(1)Regulamentul (CE) nr. 45/2001 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 decembrie 2000 privind protecţia persoanelor fizice cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituţiile şi organele comunitare şi privind libera circulaţie a acestor date (JO L 8, 12.1.2001, p. 1).
(2)În ceea ce priveşte responsabilităţile lor de a transmite IMSOC informaţiile relevante şi prelucrarea oricăror date cu caracter personal care ar putea rezulta din activitatea respectivă, autorităţile competente din statele membre sunt considerate operatori în sensul articolului 2 litera (d) din Directiva 95/46/CE.
(3)În ceea ce priveşte responsabilitatea sa de a gestiona IMSOC şi prelucrarea oricăror date cu caracter personal care ar putea rezulta din activitatea respectivă, Comisia este considerată operator în sensul articolului 2 litera (d) din Regulamentul (CE) nr. 45/2001.
(4)Statele membre pot restrânge drepturile şi obligaţiile prevăzute la articolul 6 alineatul (1), articolul 10, articolul 11 alineatul (1) şi articolul 12 din Directiva 95/46/CE pentru a proteja interesul menţionat la articolul 13 alineatul (1) literele (d) şi (f) din directiva menţionată anterior.
(5)Comisia poate restrânge drepturile şi obligaţiile prevăzute la articolul 4 alineatul (1), articolul 11, articolul 12 alineatul (1) şi articolele 13-17 din Regulamentul (CE) nr. 45/2001 în cazul în care această restricţie constituie o măsură necesară pentru protecţia intereselor menţionate la articolul 20 alineatul (1) literele (a) şi (e) din regulamentul respectiv în perioada în care sunt planificate sau efectuate acţiuni în vederea verificării conformităţii cu legislaţia privind alimentele sau furajele sau pentru a asigura aplicarea legislaţiei privind alimentele sau furajele în cazul specific la care se referă informaţiile.
Art. 136: Securitatea datelor
Statele membre şi Comisia garantează respectarea de către IMSOC a normelor privind securitatea datelor adoptate de către Comisie în temeiul articolului 17 din Directiva 95/46/CE şi cu articolul 22 din Regulamentul (CE) nr. 45/2001.