Secţiunea 1 - Aprobare şi cerinţe de fonduri proprii - Regulamentul 575/26-iun-2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012

Acte UE

Jurnalul Oficial 176L

În vigoare
Versiune de la: 3 Noiembrie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
Secţiunea 1:Aprobare şi cerinţe de fonduri proprii
Art. 325a^z: Abordarea bazată pe modele interne alternativă şi aprobarea de a utiliza modele interne alternative
(1)Abordarea bazată pe modele interne alternativă poate fi utilizată de o instituţie pentru a-şi calcula cerinţele de fonduri proprii pentru riscul de piaţă, cu condiţia ca instituţia să îndeplinească toate cerinţele prevăzute în prezentul capitol.

(2)După ce verifică dacă instituţiile respectă cerinţele prevăzute la articolele 325bh, 325bi şi 325bj, autorităţile competente acordă instituţiilor respective aprobarea de a-şi calcula cerinţele de fonduri proprii pentru portofoliul cuprinzând toate poziţiile atribuite birourilor de tranzacţionare utilizând modelele lor interne alternative în conformitate cu articolul 325ba, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele cerinţele:
a)birourile de tranzacţionare au fost înfiinţate în conformitate cu articolul 104b;
b)instituţia a furnizat autorităţii competente o justificare pentru includerea birourilor de tranzacţionare în domeniul de aplicare al abordării bazate pe modele interne alternative;
c)birourile de tranzacţionare au îndeplinit cerinţele privind testarea ex post menţionate la articolul 325bf alineatul (3);

d)birourile de tranzacţionare au îndeplinit cerinţele privind atribuirea profitului şi a pierderii menţionate la articolul 325bg;

e)în cazul birourilor de tranzacţionare cărora li s-a atribuit cel puţin una dintre poziţiile din portofoliul de tranzacţionare menţionate la articolul 325bl, birourile de tranzacţionare îndeplinesc cerinţele stabilite la articolul 325bm pentru modelul intern pentru riscul de nerambursare;
f)nu au fost atribuite poziţii provenite din securitizare sau din resecuritizare birourilor de tranzacţionare.
În sensul literei (b) de la primul paragraf din prezentul alineat, neincluderea unui birou de tranzacţionare în domeniul de aplicare al abordării bazate pe modele interne alternative nu poate fi motivată de faptul că cerinţa de fonduri proprii calculată în conformitate cu abordarea standardizată alternativă prevăzută la articolul 325 alineatul (3) litera (a) ar fi mai redusă decât cerinţa de fonduri proprii calculată în conformitate cu abordarea bazată pe modele interne alternative.
g)nu au fost atribuite birourilor de tranzacţionare poziţii pe OPC-uri care îndeplinesc condiţia prevăzută la articolul 104 alineatul (8) litera (b).

(3)Instituţiile care au primit aprobarea de a utiliza abordarea bazată pe modele interne alternativă îndeplinesc, de asemenea, cerinţa de raportare prevăzută la articolul 325 alineatul (3).

(4)O instituţie căreia i s-a acordat aprobarea menţionată la alineatul (2) notifică imediat autorităţilor sale competente faptul că unul dintre birourile sale de tranzacţionare nu mai îndeplineşte cel puţin una dintre cerinţele prevăzute la alineatul respectiv. Instituţiei în cauză nu i se mai permite să aplice prevederile prezentului capitol niciuneia dintre poziţiile atribuite biroului de tranzacţionare respectiv şi aceasta calculează cerinţele de fonduri proprii pentru riscul de piaţă în conformitate cu abordarea prevăzută în capitolul 1a pentru toate poziţiile atribuite biroului de tranzacţionare de la prima dată de raportare care urmează şi până când instituţia demonstrează autorităţilor competente că biroul de tranzacţionare îndeplineşte din nou toate cerinţele prevăzute la alineatul (2).
(5)Prin derogare de la alineatul (4), în circumstanţe excepţionale autorităţile competente pot permite unei instituţii să continue să utilizeze modelele sale interne alternative în scopul calculării cerinţelor de fonduri proprii pentru riscul de piaţă aferente unui birou de tranzacţionare care nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute la alineatul (2) litera (c) de la prezentul articol şi la articolul 325bg alineatul (1). În cazul în care autorităţile competente exercită puterea de apreciere menţionată mai sus, acestea notifică ABE şi îşi motivează decizia.
(6)În cazul poziţiilor atribuite birourilor de tranzacţionare pentru care unei instituţii nu i s-a acordat aprobarea, astfel cum se prevede la alineatul (2), cerinţele de fonduri proprii pentru riscul de piaţă se calculează de către instituţia respectivă în conformitate cu capitolul 1a din prezentul titlu. În scopul efectuării acestui calcul, toate poziţiile în cauză sunt considerate, în mod de sine stătător, un portofoliu distinct.
(7)Pentru modificările semnificative ale utilizării modelelor interne alternative pentru care o instituţie a primit aprobare, pentru extinderea sferei de utilizare a modelelor interne alternative pentru care instituţia a primit aprobare, precum şi pentru modificările semnificative ale subsetului de factori de risc modelabili ales de instituţie menţionat la articolul 325bc alineatul (2) este necesară o aprobare separată din partea autorităţilor competente ale instituţiei.
Instituţiile notifică autorităţilor competente toate celelalte extinderi şi modificări ale utilizării modelelor interne alternative pentru care instituţia a primit aprobare.
(8)ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza:
a)condiţiile de evaluare a caracterului semnificativ al extinderilor şi modificărilor utilizării modelelor interne alternative şi al modificărilor subsetului de factori de risc modelabili menţionat la articolul 325bc;
b)metodologia de evaluare pe baza căreia autorităţile competente verifică conformitatea unei instituţii cu cerinţele prevăzute în prezentul capitol.
ABE prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 28 iunie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE)nr. 1093/2010.
(9)ABE emite un aviz cu privire la existenţa circumstanţelor extraordinare menţionate la alineatul (5) de la prezentul articol şi la articolul 325bf alineatul (6) al doilea paragraf.
În scopul emiterii avizului respectiv, ABE monitorizează condiţiile de piaţă pentru a evalua dacă au apărut circumstanţe extraordinare şi, în cazul în care acest lucru a avut loc, îl notifică imediat Comisiei.
(10)ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza condiţiile şi indicatorii pe care ABE trebuie să îi utilizeze pentru a stabili dacă au apărut circumstanţe extraordinare.
ABE prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 30 iunie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf din prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.

Art. 325b^a: Cerinţe de fonduri proprii în cazul utilizării unor modele interne alternative
(1)O instituţie care utilizează un model intern alternativ calculează cerinţele de fonduri proprii pentru portofoliul cuprinzând toate poziţiile atribuite birourilor de tranzacţionare pentru care instituţia a primit aprobare astfel cum se prevede la articolul 325az alineatul (2) ca cea mai mare valoare dintre următoarele elemente:
a)suma următoarelor valori:
(i)măsura valorii la risc condiţionate a instituţiei pentru ziua anterioară (ESt-1), calculată în conformitate cu articolul 325bb; şi
(ii)măsura riscului pentru scenarii de criză a instituţiei pentru ziua anterioară (SSt-1), calculată în conformitate cu secţiunea 5; sau
b)suma următoarelor valori:
(i)media nivelurilor zilnice ale măsurii valorii la risc condiţionate a instituţiei, calculată conform articolului 325bb pentru fiecare dintre cele şaizeci de zile lucrătoare anterioare (ESavg), înmulţită cu factorul de multiplicare (mc); şi
(ii)media nivelurilor zilnice ale măsurii riscului pentru scenarii de criză a instituţiei, calculată în conformitate cu secţiunea 5 pentru fiecare dintre cele şaizeci de zile lucrătoare anterioare (SSavg).
Atunci când calculează cerinţele de fonduri proprii pentru riscul de piaţă utilizând un model intern în conformitate cu primul paragraf, o instituţie nu include propriile sale marje de credit în calculul măsurilor menţionate la literele (a) şi (b) pentru poziţiile pe propriile sale instrumente de datorie.

(2)Instituţiile care deţin poziţii pe titluri de datorie şi de capital tranzacţionate care sunt incluse în domeniul de aplicare al modelului intern pentru riscul de nerambursare şi sunt atribuite birourilor de tranzacţionare menţionate la alineatul (1) îndeplinesc o cerinţă suplimentară de fonduri proprii, exprimată ca fiind cea mai mare dintre următoarele valori:
a)cea mai recentă cerinţă de fonduri proprii pentru riscul de nerambursare, calculată în conformitate cu secţiunea 3;
b)media valorii menţionate la litera (a) în cursul celor 12 săptămâni anterioare.
Prin derogare de la primul paragraf, o instituţie nu face obiectul cerinţei de fonduri proprii suplimentare pentru deţinerile reprezentate de propriile sale instrumente de datorie.
(3)O instituţie care utilizează un model intern alternativ calculează cerinţele de fonduri proprii totale pentru riscul de piaţă pentru toate poziţiile din portofoliul de tranzacţionare şi pentru toate poziţiile din afara portofoliului de tranzacţionare care generează un risc valutar sau un risc de marfă în conformitate cu următoarea formulă:
unde:

AIMA

= suma cerinţelor de fonduri proprii menţionate la alineatele (1) şi (2);

PLAaddon

= cerinţa de fonduri proprii suplimentare menţionată la articolul 325bg alineatul (2);

ASAnon-aima

= cerinţele de fonduri proprii pentru riscul de piaţă calculate conform abordării standardizate alternative, astfel cum este menţionată la articolul 325 alineatul (1) litera (a), pentru portofoliul cuprinzând poziţiile din portofoliul de tranzacţionare şi poziţiile din afara portofoliului de tranzacţionare care generează un risc valutar sau un risc de marfă în cazul cărora instituţia utilizează abordarea standardizată alternativă pentru a calcula cerinţele de fonduri proprii pentru riscul de piaţă;

ASAtotportofoliul

= cerinţele de fonduri proprii pentru riscul de piaţă calculate conform abordării standardizate alternative, astfel cum este menţionată la articolul 325 alineatul (1) litera (a), pentru portofoliul cuprinzând toate poziţiile din portofoliul de tranzacţionare şi toate poziţiile din afara portofoliului de tranzacţionare care generează un risc valutar sau un risc de marfă;

ASAaima

= cerinţele de fonduri proprii pentru riscul de piaţă calculate conform abordării standardizate alternative, astfel cum este menţionată la articolul 325 alineatul (1) litera (a), pentru portofoliul cuprinzând poziţiile din portofoliul de tranzacţionare şi poziţiile din afara portofoliului de tranzacţionare care generează un risc valutar sau un risc de marfă în cazul cărora instituţia utilizează abordarea menţionată la articolul 325 alineatul (1) litera (b) pentru a calcula cerinţele de fonduri proprii pentru riscul de piaţă;