Titlul vii - DECLARAŢII VAMALE - PROCEDURA NORMALĂ - Regulamentul 2454/02-iul-1993 de stabilire a unor dispoziţii de aplicare a Regulamentului (CEE) nr. 2913/92 al Consiliului de instituire a Codului Vamal Comunitar

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 8 Decembrie 2015
TITLUL VII:DECLARAŢII VAMALE - PROCEDURA NORMALĂ
Art. 198
(1)În cazul în care o declaraţie vamală se referă la două sau mai multe articole, se consideră că datele referitoare la fiecare articol reprezintă o declaraţie separată.
(2)Părţile componente ale echipamentelor industriale care se clasifică la un singur cod din Nomenclatura Combinată se consideră ca reprezentând un singur articol de marfă.
Art. 199
(1)Fără a se aduce atingere eventualei aplicări a dispoziţiilor penale, depunerea la biroul vamal a unei declaraţii semnate de către declarant sau de către reprezentantul acestuia sau a unei declaraţii de tranzit depuse prin intermediul tehnicilor electronice de prelucrare a datelor angajează răspunderea declarantului sau a reprezentantului acestuia în conformitate cu dispoziţiile în vigoare cu privire la:
- corectitudinea informaţiilor înscrise în declaraţie;
- autenticitatea documentelor prezentate; şi
- respectarea tuturor obligaţiilor care decurg din plasarea respectivelor mărfuri sub regimul avut în vedere.

(2)În cazul în care declarantul utilizează sisteme informatice pentru întocmirea declaraţiilor vamale, inclusiv în cazul declaraţiilor de tranzit întocmite în conformitate cu articolul 353 alineatul (2) litera (b), autorităţile vamale pot prevedea ca semnătura olografă să poată fi înlocuită cu o altă tehnică de identificare bazată, eventual, pe utilizarea de coduri. Această facilitate se acordă numai în cazul în care sunt îndeplinite condiţiile tehnice şi administrative stabilite de autorităţile vamale.
Autorităţile vamale pot prevedea, de asemenea, ca declaraţiile întocmite cu ajutorul sistemelor informatizate vamale, inclusiv declaraţiile de tranzit întocmite în conformitate cu articolul 353 alineatul (2) litera (b), să poată fi autentificate direct prin aceste sisteme, în locul aplicării manuale sau mecanice a ştampilei biroului vamal şi a semnăturii funcţionarului competent.

(3)Autorităţile vamale pot permite, în condiţiile şi în conformitate cu modalităţile pe care le stabilesc, ca anumite date ale declaraţiei scrise menţionate în anexa 3 7 să fie înlocuite prin transmisia acestor date către biroul vamal desemnat în acest scop pe cale electronică, sub formă codată, după caz

Art. 200
Documentele prezentate în sprijinul declaraţiei se păstrează de către autorităţile vamale cu excepţia cazurilor în care există dispoziţii contrare sau dacă pot fi utilizate de către persoana interesată pentru alte operaţiuni. În acest din urmă caz, autorităţile vamale adoptă toate dispoziţiile necesare pentru a se asigura că documentele respective nu se pot folosi ulterior decât pentru cantitatea sau valoarea mărfurilor pentru care ele rămân valabile.
Art. 201
(1)Declaraţia vamală se depune la unul din următoarele birouri vamale:
a)biroul vamal competent pentru locul în care mărfurile sunt prezentate sau cerute să fie prezentate la vamă, în conformitate cu legislaţia vamală;
b)biroul vamal competent pentru a asigura supravegherea locului în care este stabilit exportatorul sau a celui în care mărfurile sunt condiţionate sau încărcate pentru export, cu excepţia cazurilor prevăzute la articolele 789, 790, 791 şi 794.
Declaraţia vamală poate fi depusă imediat ce mărfurile sunt prezentate sau puse la dispoziţia autorităţilor vamale în vederea controlului.
(2)Autorităţile vamale pot autoriza depunerea declaraţiei vamale înainte ca declarantul să fie în măsură să prezinte mărfurile sau să le pună la dispoziţie în vederea controlului acestora, la biroul vamal unde se depune declaraţia vamală sau la un alt birou vamal sau loc desemnat de aceste autorităţi.
Autorităţile vamale pot stabili un termen, care este determinat în funcţie de împrejurări, în care mărfurile trebuie prezentate sau puse la dispoziţie. În cazul în care mărfurile nu sunt prezentate sau puse la dispoziţie în acest termen, se consideră că declaraţia vamală nu a fost depusă.
Declaraţia vamală nu poate fi acceptată decât după ce mărfurile respective au fost prezentate autorităţilor vamale sau au fost puse la dispoziţie în vederea controlului acestora, la cererea autorităţilor vamale.

(3)Autorităţile vamale pot permite depunerea declaraţiei vamale la un alt birou vamal decât cel la care mărfurile sunt prezentate sau vor fi prezentate sau puse la dispoziţie pentru control, dacă este îndeplinită una dintre următoarele condiţii:
a)birourile vamale menţionate în fraza introductivă se află în acelaşi stat membru;
b)mărfurile vor fi supuse unei proceduri vamale de către titularul unei autorizaţii unice pentru declaraţia simplificată sau pentru procedura de vămuire la domiciliu.

Art. 202
(1)Declaraţia se depune la biroul vamal competent în zilele şi în orele de program.
Cu toate acestea, la solicitarea declarantului şi cu suportarea de către acesta a cheltuielilor aferente, autorităţile vamale pot autoriza depunerea declaraţiei în afara zilelor şi orelor de program.
(2)Declaraţia prezentată funcţionarilor unui birou vamal situat în alt loc anume desemnat în acest scop prin acordul încheiat între autorităţile vamale şi persoana interesată se consideră ca fiind prezentată la biroul vamal respectiv.
(3)Depunerea declaraţiei de tranzit comunitar şi prezentarea mărfurilor se fac la biroul de plecare în zilele şi între orele stabilite de autorităţile vamale.
Biroul de plecare poate, la cererea şi pe cheltuiala principalului obligat, să autorizeze prezentarea mărfurilor în alt loc.

Art. 203
(1)Data acceptării declaraţiei se înscrie pe declaraţie.
(2)Declaraţia de tranzit comunitar este acceptată şi înregistrată de către biroul de plecare în zilele şi între orele stabilite de autorităţile vamale.

Art. 204
Autorităţile vamale pot permite sau pot solicita efectuarea rectificărilor prevăzute la articolul 65 din cod prin depunerea unei noi declaraţii care să înlocuiască declaraţia originală. În acest caz, data primirii declaraţiei originale se consideră ca dată relevantă pentru stabilirea drepturilor datorate şi pentru aplicarea celorlalte dispoziţii ce reglementează regimul vamal în cauză.
Art. 205
(1)Modelul oficial de declaraţie vamală a mărfurilor întocmită în scris în cadrul procedurii normale, în scopul plasării mărfurilor sub un anumit regim vamal sau al reexportării acestora în conformitate cu articolul 182 alineatul (3) din cod este Documentul Administrativ Unic.
(2)În cazul în care dispoziţiile privind regimul vamal respectiv permit acest lucru, pot fi folosite în acest scop şi alte formulare.
(3)Dispoziţiile alineatelor (1) şi (2) nu exclud:
- acordarea scutirii de obligaţia prezentării declaraţiei scrise prevăzute la articolele 225-236 pentru punerea în liberă circulaţie, exportul sau importul temporar;
- posibilitatea ca statele membre să elimine obligaţia prezentării formularului prevăzut la alineatul (1) în cazul în care se aplică dispoziţiile speciale stabilite la articolele 237 şi 238 pentru trimiterile poştale (simple şi colete poştale);
- utilizarea de formulare speciale pentru facilitarea declarării în anumite cazuri, dacă autorităţile vamale permit acest lucru;
- posibilitatea ca statele membre să elimine obligaţia prezentării formularului prevăzut la alineatul (1) în cazul existenţei unor acorduri sau înţelegeri prezente sau viitoare încheiate între administraţiile a două sau mai multe state membre, în scopul simplificării formalităţilor pentru toate sau o parte dintre schimburile comerciale efectuate între acele state membre;
- posibilitatea ca persoanele interesate să folosească listele de încărcătură în scopul îndeplinirii formalităţilor de tranzit comunitar pentru transporturile alcătuite din mai multe tipuri de mărfuri, în cazul în care se aplică articolul 353 alineatul (2) şi articolul 441;

- tipărirea cu ajutorul sistemelor publice sau private de prelucrare a datelor, în condiţiile stabilite de statele membre, dacă este cazul chiar şi pe hârtie obişnuită, de declaraţii de export, de import şi de tranzit, în cazul în care se aplică articolul 353 alineatul (2), precum şi de documente care să ateste statutul comunitar al mărfurilor care nu circulă sub regimul de tranzit comunitar intern.

- posibilitatea ca statele membre, în cazul în care utilizează un sistem informatic de prelucrare a declaraţiilor, să prevadă ca declaraţia, în sensul alineatului (1), să fie constituită de documentul administrativ unic tipărit cu ajutorul acestui sistem.
(4)
[textul din Art. 205, alin. (4) din partea 1, titlul VII, capitolul 1, sectiunea 2 a fost abrogat la 01-ian-2007 de Art. 1, punctul 12. din Regulamentul 3665/21-dec-1993]
(5)În cazul în care legislaţia comunitară se referă la o declaraţie de export, reexport sau import, sau la o declaraţie în urma căreia se plasează mărfurile sub un alt regim vamal, statele membre nu pot cere alte documente administrative cu excepţia celor care:
- sunt create în mod expres prin acte comunitare sau prevăzute de aceste acte;
- decurg din convenţii internaţionale compatibile cu tratatul;
- sunt obligatorii pentru operatorii care, la cererea lor, doresc să beneficieze de un avantaj sau de o anumită facilitate;
- sunt necesare, în conformitate cu dispoziţiile tratatului, pentru punerea în aplicare a unor reglementări specifice a căror aplicare nu se poate realiza numai prin utilizarea documentului menţionat la alineatul (1).
Art. 206
Dacă este necesar, formularul Documentului Administrativ Unic se foloseşte şi în perioada de tranziţie prevăzută de actul de aderare a Spaniei şi Portugaliei, în legătură cu schimburile comerciale dintre Comunitate, astfel cum era constituită la 31 decembrie 1985, şi Spania sau Portugalia, precum şi între aceste două state membre pentru mărfuri pentru care nu beneficiază încă de eliminarea totală a drepturilor vamale şi a taxelor cu efect echivalent sau care se supun altor măsuri stabilite prin actul de aderare.
În conformitate cu primul paragraf, exemplarul 2 sau, după caz, exemplarul 7 al formularelor utilizate în schimburile comerciale cu Spania şi Portugalia sau între aceste state membre se distruge.
Documentul Administrativ Unic se foloseşte şi în schimburile comerciale efectuate cu mărfuri comunitare între părţi ale teritoriului vamal al Comunităţii pentru care se aplică dispoziţiile Directivei 77/388/CEE a Consiliului (1) şi părţi ale acestui teritoriu cărora nu li se aplică aceste dispoziţii sau în schimburile comerciale efectuate între părţi ale acestui teritoriu în care nu se aplică aceste dispoziţii.
(1)JOL 145, 13.6.1977, p. 1.
Art. 207
Fără a aduce atingere dispoziţiilor articolului 205 alineatul (3), administraţiile vamale ale statelor membre pot renunţa, în general, în scopul îndeplinirii formalităţilor pentru export sau import, la prezentarea anumitor exemplare ale Documentului Administrativ Unic destinate autorităţile din statul membru respectiv, cu condiţia ca informaţiile în cauză să fie disponibile pe alte suporturi.
Art. 208
(1)Documentul Administrativ Unic se prezintă sub forma unor subseturi conţinând numărul de exemplare necesare pentru îndeplinirea formalităţilor referitoare la regimul vamal sub care se plasează mărfurile.
(2)În cazul în care regimul de tranzit comunitar sau regimul de tranzit comun este precedat sau urmat de un alt regim vamal, se poate prezenta un subset care să conţină numărul necesar de exemplare pentru îndeplinirea formalităţilor aferente regimului de tranzit, în cazul în care se aplică articolul 353 alineatul (2), precum şi regimului vamal precedent sau ulterior.

(3)Subseturile prevăzute la alineatele (2) şi (3) se iau:
- fie din setul complet alcătuit din 8 exemplare, în conformitate cu modelul din anexa 31;
- fie, mai ales în cazul tipăririi cu ajutorul unui sistem informatic pentru prelucrarea declaraţiilor, două seturi succesive de câte patru exemplare, în conformitate cu modelul din anexa 32.
(4)Fără a se aduce atingere dispoziţiilor articolului 205 alineatul (3), articolelor 222-224 sau articolelor 254-289, formularele de declaraţie se pot completa, după caz, cu unul sau mai multe formulare suplimentare, prezentate în subseturi conţinând exemplarele de declaraţie prevăzute pentru îndeplinirea formalităţilor referitoare la regimul vamal sub care se plasează mărfurile, la care se pot anexa, după caz, exemplarele prevăzute pentru îndeplinirea formalităţilor referitoare la regimurile vamale anterioare sau ulterioare.
Aceste subseturi se iau:
- fie din setul complet de 8 exemplare, în conformitate cu modelul din anexa 33;
- fie din două seturi de câte patru exemplare, în conformitate cu modelul din anexa 34.
Formularele suplimentare constituie parte integrantă a Documentului Administrativ Unic la care se referă.
(5)Prin derogare de la alineatul (4), autorităţile vamale pot stabili să nu se folosească formulare suplimentare în cazul în care se utilizează un sistem informatic de prelucrare a declaraţiilor pentru tipărirea lor.
Art. 209
(1)În cazul aplicării dispoziţiilor articolului 208 alineatul (2), fiecare parte interesată răspunde numai de datele privind regimul pentru care face cerere în calitate de declarant, principal obligat sau reprezentant al unuia dintre aceştia.
(2)În sensul alineatului (1), în cazul în care foloseşte un Document Administrativ Unic eliberat pe durata regimului vamal anterior, declarantului i se cere ca înainte de a prezenta declaraţia să verifice, pentru cazurile care îl privesc, exactitatea datelor existente şi aplicabilitatea lor pentru mărfurile în cauză şi pentru regimul solicitat şi să efectueze completărilor necesare.
În cazurile prevăzute la primul alineat, declarantul informează imediat biroul vamal la care se depune declaraţia în legătură cu orice diferenţă constatată între mărfurile respective şi datele existente. În acest caz, declarantul întocmeşte declaraţia pe exemplare noi ale formularului de document unic.
Art. 210
în cazul în care se foloseşte Documentul Administrativ Unic pentru a acoperi mai multe regimuri vamale succesive, autorităţile vamale verifică concordanţa datelor înscrise în declaraţiile referitoare la diferitele regimuri în cauză.
Art. 211
Declaraţia trebuie întocmită într-una dintre limbile oficiale ale Comunităţii, care este acceptată de autorităţile vamale ale statului membru în care se îndeplinesc formalităţile.
Dacă este necesar, autorităţile vamale ale statului membru de destinaţie pot cere declarantului sau reprezentantului său din acest stat membru traducerea declaraţiei în limba oficială sau în una dintre limbile oficiale ale acestuia din urmă. Traducerea înlocuieşte datele corespunzătoare din declaraţia în cauză.
Prin derogare de la alineatul precedent, declaraţia se întocmeşte în limba oficială sau într-una din limbile oficiale ale statului membru de destinaţie în toate cazurile în care declaraţia din acest din urmă stat membru se întocmeşte pe alte exemplare decât cele prezentate iniţial biroului vamal al statul membru de plecare.
Art. 212
(1)Documentul Administrativ Unic trebuie completat în conformitate cu nota explicativă de la anexa 37 şi, după caz, ţinând seama de instrucţiunile suplimentare prevăzute în alte reglementări comunitare.
În cazul în care o declaraţie vamală este utilizată ca declaraţie sumară de intrare, în conformitate cu articolul 36c alineatul (1) din cod, această declaraţie include, pe lângă datele cerute pentru procedura specifică din anexa 37, datele cerute pentru o declaraţie sumară de intrare, care figurează în anexa 30a.

(2)Autorităţile vamale asigură accesul neîngrădit al utilizatorilor la exemplare ale notei explicative prevăzute la alineatul (1).
(3)Administraţiile vamale ale fiecărui stat membru pot completa această notă explicativă, dacă este necesar.
(4)Statele membre comunică Comisiei lista datelor pe care le solicită pentru fiecare din procedurile prevăzute în anexa 37. Comisia publică lista cu aceste date.

Art. 213
Codurile care se folosesc la completarea formularelor prevăzute la articolul 205 alineatul (1) se găsesc în anexa 38.
Statele membre comunică Comisiei lista codurilor naţionale utilizate pentru rubricile 37 a doua subdiviziune, 44 şi 47 prima subdiviziune. Comisia publică lista acestor coduri.

Art. 214
În cazurile în care reglementările impun existenţa unor exemplare suplimentare ale formularului prevăzut la articolul 205 alineatul (1), declarantul poate folosi în acest sens exemplare suplimentare sau fotocopii ale formularului respectiv.
Aceste exemplare suplimentare sau fotocopii se semnează de către declarant, se prezintă autorităţilor vamale şi se vizează de către acestea din urmă în aceleaşi condiţii ca şi documentul administrativ unic. Ele sunt acceptate de către autorităţile vamale ca şi cum ar fi documente oficiale, dacă autorităţile vamale stabilesc că acestea îndeplinesc condiţiile de calitate şi lizibilitate.
Art. 215
(1)Formularul menţionat la articolul 20 5 alineatul (1) se tipăreşte pe hârtie finisată pentru scriere, autocopiantă şi care cântăreşte cel puţin 40 g/m2. Hârtia trebuie să fie suficient de opacă pentru ca informaţiile de pe o parte să nu afecteze lizibilitatea informaţiilor de pe cealaltă parte şi rezistenţa ei trebuie să fie astfel încât să nu se rupă sau să se şifoneze cu uşurinţă în cursul folosirii normale.
Hârtia este de culoare albă pentru toate exemplarele. Cu toate acestea, în cazul exemplarelor utilizate pentru tranzitul comunitar în conformitate cu articolul 353 alineatul (2), casetele 1 (prima şi cea de-a treia subdiviziune), 2, 3, 4, 5, 6, 8, 15, 17, 18, 19, 21, 25, 27, 31, 32, 33 (prima subdiviziune din partea stângă), 35, 38, 40, 44, 50, 51, 52, 53, 55 şi 56 au fond verde.

Formularele se tipăresc în verde.

(2)Dimensiunile casetelor au la bază o unitate de măsură de o zecime de ţol pe orizontală şi o şesime de ţol pe verticală. Subdiviziunile casetelor au la bază o unitate de măsură de o zecime de ţol pe orizontală.
(3)Marcajul colorat al diferitelor exemplare de formular se realizează în modul următor:
a)la formularele în conformitate cu modelele din anexele 31 şi 33:
- exemplarele 1, 2, 3, şi 5 prezintă pe marginea din dreapta o bandă continuă colorată în roşu, verde, galben şi respectiv albastru;
- exemplarele 4, 6, 7 şi 8 prezintă pe marginea din dreapta o bandă întreruptă colorată în albastru, roşu, verde şi respectiv galben;
b)la formularele în conformitate cu modelele din anexele 32 şi 34, exemplarele 1/6, 2/7, 3/8 şi 4/5 prezintă pe marginea din dreapta o bandă continuă şi la dreapta acesteia o bandă întreruptă colorată în roşu, verde, galben şi respectiv albastru.
Lăţimea acestor benzi este de aproximativ 3 mm. Banda întreruptă cuprinde o serie de pătrate cu latura de 3 mm fiecare, cu spaţii de 3 mm între ele.
(4)În anexa 35 sunt prezentate exemplarele pe care datele cuprinse în formularele indicate în anexele 31 şi 33 trebuie să apară printr-un procedeu de autocopiere.
În anexa 36 sunt prezentate exemplarele pe care datele conţinute în formularele indicate în anexele 32 şi 34 trebuie să apară printr-un procedeu de autocopiere.
(5)Formatul formularelor este de 210 x 297 mm, cu o toleranţă maximă în lungime de 5 mm în minus şi de 8 mm în plus.
(6)Administraţiile vamale ale statelor membre pot solicita ca formularele să specifice numele şi adresa imprimeriei sau să prezinte un semn care să permită identificarea acesteia. De asemenea, ele pot condiţiona tipărirea formularelor de obţinerea în prealabil a unei aprobări tehnice.
Art. 216
Lista căsuţelor care pot fi completate în cazul unei declaraţii de plasare sub un regim vamal determinat în cazul utilizării documentului administrativ unic este inclusă în anexa 37.

În cazul în care o declaraţie vamală este cerută pentru mărfuri care urmează a părăsi teritoriul vamal al Comunităţii, în conformitate cu articolul 182b din cod, această declaraţie include, pe lângă datele cerute pentru procedura specifică din anexa 3 7, datele cerute pentru o declaraţie sumară de ieşire care figurează în anexa 30a.

Art. 217
Datele de identificare necesare în cazul utilizării unuia dintre formularele prevăzute la articolul 205 alineatul (2) sunt prevăzute în formularul în cauză şi sunt completate, după caz, de dispoziţii privind regimul vamal în cauză.
Art. 218
(1)Declaraţia vamală pentru punerea în liberă circulaţie este însoţită de următoarele documente:
a)factura în baza căreia se declară valoarea în vamă a mărfurilor, în conformitate cu articolul 181;
b)în cazul în care acest lucru este cerut în conformitate cu articolul 178, declaraţia cu elementele necesare pentru stabilirea valorii în vamă a mărfurilor declarate, întocmită în condiţiile stabilite la articolul menţionat anterior;
c)documentele necesare pentru aplicarea unui regim tarifar preferenţial sau a altor măsuri de derogare de la regimul de drept comun aplicabil mărfurilor declarate;
d)toate celelalte documente cerute pentru aplicarea dispoziţiilor ce reglementează punerea în liberă circulaţie a mărfurilor declarate.
(2)La prezentarea declaraţiei, autorităţile vamale pot cere documentele de transport sau, după caz, documentele aferente regimului vamal anterior.
În cazul în care în vamă se prezintă o singură marfă în mai multe ambalaje, ele pot cere să se prezinte lista coletelor sau un document echivalent indicând conţinutul fiecărui ambalaj.
(3)Cu toate acestea, în cazul în care mărfurile sunt eligibile pentru drepturile forfetare menţionate în secţiunea II (D) a dispoziţiilor preliminare din Nomenclatura Combinată sau sunt eligibile pentru exonerarea de drepturi de import, nu este necesar să se solicite documentele menţionate la alineatul (1) literele (a), (b) şi (c), cu excepţia cazului în care autorităţile vamale consideră că acest lucru este necesar în sensul aplicării dispoziţiilor care reglementează punerea în liberă circulaţie a mărfurilor în cauză.

Art. 219
(1)Mărfurile care fac obiectul declaraţiei de tranzit sunt prezentate împreună cu documentul de transport.
Autorităţile vamale ale biroului de plecare pot renunţa la prezentarea acestui document la data îndeplinirii formalităţilor vamale, cu condiţia ca acesta să fie păstrat la dispoziţia lor.
Cu toate acestea, documentul de transport trebuie prezentat la cererea autorităţilor vamale sau a oricărei alte autorităţi competente, în timpul transportului.

(2)Fără a se aduce atingere nici unei măsuri de simplificare aplicabile, documentul vamal de export/expediţie sau de reexport al mărfurilor de pe teritoriul vamal al Comunităţii sau orice document cu putere juridică echivalentă se prezintă biroului de plecare împreună cu declaraţia de tranzit aferentă.
(3)Autorităţile vamale pot solicita, dacă este cazul, prezentarea documentului aferent regimului vamal anterior.
Art. 220
(1)Fără să se aducă atingere dispoziţiilor speciale, documentele care însoţesc declaraţia de plasare sub un regim vamal cu incidenţă economică sunt următoarele:
a)pentru regimul de antrepozitare vamală:
- tipul D; documentele prevăzute la articolul 218 alineatul (1) literele (a) şi (b),
- altele decât tip D; nici un document;
b)pentru regimul de perfecţionare activă
- sistemul drawback; documentele prevăzute la articolul 218 alineatul (1),
- sistemul de suspendare; documentele prevăzute la articolul 218 alineatul (1) literele (a) şi (b) şi, când este necesar, autorizaţia scrisă pentru regimul vamal respectiv sau o copie a cererii pentru autorizaţie când se aplică al doilea paragraf al articolului 508 alineatul (1);

c)pentru transformare sub control vamal, documentele prevăzute la articolul 218 alineatul (1) literele (a) şi (b) şi, când este necesar, autorizaţia scrisă pentru regimul vamal respectiv sau un exemplar al cererii de autorizare atunci când se aplică articolul 508 alineatul (1)

d)pentru regimul de import temporar:
- cu scutire parţială de drepturi de import; documentele prevăzute la articolul 218 alineatul (1),
- cu scutire totală de drepturi de import; documentele prevăzute la articolul 218 alineatul (1) literele (a) şi (b) şi, când este necesar, autorizaţia scrisă pentru regimul vamal respectiv sau un exemplar al cererii de autorizare atunci când se aplică articolul 508 alineatul (1)

e)pentru regimul de perfecţionare pasivă, documentele prevăzute la articolul 221 alineatul (1) şi, când este necesar, autorizaţia scrisă sau o copie după cererea de autorizaţie unde se aplică al doilea paragraf al articolului articolul 508 alineatul (1).

(2)Articolul 218 alineatul (2) se aplică declaraţiilor de intrare sub orice regim vamal cu impact economic.
(3)Autorităţile vamale pot permite păstrarea autorizaţiei unui regim sau a copiei cererii de autorizare la dispoziţia lor în loc de a însoţi declaraţia.

Art. 221
(1)Declaraţia de export sau reexport este însoţită de orice document necesar în vederea unei corecte aplicări a drepturilor de export şi a dispoziţiilor care reglementează exportul mărfurilor în cauză.
(2)Pentru declaraţiile de export sau reexport se aplică articolul 218 alineatul (2).
Art. 222
(1)În cazul în care declaraţia vamală se întocmeşte prin procedee informatice, datele declaraţiei scrise menţionate în anexa 37 se înlocuiesc prin transmiterea către biroul vamal desemnat în acest scop, în vederea prelucrării lor pe calculator, de date în formă codificată sau date întocmite în orice altă formă prevăzută de autorităţile vamale şi care să corespundă informaţiilor cerute pentru declaraţiile scrise.
(2)În cazul în care se face o declaraţie vamală prin SED, declaraţia se consideră a fi depusă atunci când este primit mesajul SED de către autorităţile vamale.
Acceptarea unei declaraţii vamale făcută prin SED se comunică declarantului prin intermediul unui mesaj de răspuns care conţine cel puţin datele de identificare ale mesajului primit sau numărul de înregistrare al declaraţiei vamale şi data acceptării.
(3)În cazul în care declaraţia vamală se face prin SED, autorităţile vamale stabilesc dispoziţiile de punere în aplicare a dispoziţiilor stabilite în articolul 247.
(4)În cazul în care declaraţia vamală se face prin SED, acordarea liberului de vamă pentru mărfuri se comunică declarantului indicându-se cel puţin datele de identificare ale declaraţiei şi data acordării.
(5)În cazul în care datele declaraţiei vamale se introduc în sistemele informatice vamale, se aplică alineatele (2), (3) şi (4) mutatis mutandis.
Art. 223
În cazul în care, în vederea îndeplinirii altor formalităţi, este necesară întocmirea unui exemplar pe suport hârtie al declaraţiei vamale, acesta se întocmeşte şi se autentifică, la cererea declarantului, fie de către biroul vamal respectiv, fie în conformitate cu articolul 199 alineatul (2) al doilea paragraf.
Art. 224
Autorităţile vamale pot autoriza, în condiţiile şi în conformitate cu modalităţile pe care le stabilesc, ca documentele necesare pentru plasarea mărfurilor sub un regim vamal să fie întocmite şi transmise pe cale electronică

Art. 225
Pot face obiectul unei declaraţii vamale verbale pentru punerea în liberă circulaţie:
a)mărfurile fără caracter comercial:
- aflate în bagajele personale ale călătorilor sau
- expediate către persoane fizice sau
- în alte cazuri de importanţă neglijabilă, dacă acest lucru este autorizat de autorităţile vamale;
b)mărfurile cu caracter comercial, dacă:
- valoarea globală pe transport de mărfuri şi pe declarant nu depăşeşte pragul statistic prevăzut de dispoziţiile comunitare în vigoare şi
- lotul nu face parte dintr-o serie regulată de transporturi similare şi
- mărfurile nu sunt transportate de un transportator independent ca parte a unui transport mai mare;
c)mărfurile menţionate la articolul 229, în cazul în care se încadrează în categoria mărfurilor reintroduse;
d)mărfurile menţionate la articolul 230 literele (b) şi (c).
Art. 226
Pot fi făcute declaraţii vamale verbale pentru:
a)mărfuri fără caracter comercial:
- aflate în bagajele personale ale călătorilor sau
- expediate de persoane fizice;
b)mărfurile menţionate la articolul 225 alineatul (b);
c)mărfurile menţionate la articolul 231 literele (b) şi (c);
d)alte mărfuri în cazuri de importanţă economică neglijabilă, când acest lucru este autorizat de către autorităţile vamale.
Art. 227
(1)Autorităţile vamale pot prevedea ca articolele 225 şi 226 să nu se aplice în cazul în care persoana care face vămuirea mărfurilor acţionează pe seama altei persoane în calitate de agent vamal.
(2)În cazul în care au îndoieli referitor la exactitatea sau integralitatea datelor declarate, autorităţile vamale pot solicita o declaraţie scrisă.
Art. 228
În cazul în care mărfurile declarate verbal la vamă în conformitate cu dispoziţiile articolelor 225 şi 226 se supun drepturilor de import sau export, autorităţile vamale eliberează persoanei interesate o chitanţă după achitarea drepturilor datorate.
Recipisa trebuie să conţină cel puţin informaţiile următoare:
a)o descriere a mărfurilor care să fie suficient de precisă pentru a permite acestora să fie identificate; aceasta poate include poziţia tarifară;
b)valoarea facturii şi/sau cantitatea mărfurilor, de la caz la caz;
c)o listă detaliată a încasărilor;
d)data la care a fost întocmită;
e)numele autorităţii care a emis-o.
Statele membre trebuie să informeze Comisia despre introducerea oricăror recipise standard în conformitate cu acest articol. Comisia transmite orice astfel de informaţii statelor membre.

Art. 229
(1)Pot fi făcute declaraţii vamale verbale de admitere temporară, conform condiţiilor stabilite la articolul 497 alineatul (3) paragraful al doilea, pentru următoarele mărfuri:
a)- animale pentru transhumantă sau păscut sau pentru efectuarea de muncă sau transport şi alte mărfuri ce îndeplinesc condiţiile prevăzute în articolul 567 paragraful al doilea litera (a);
- ambalaje menţionate în articolul 571 litera (a), purtând însemnele permanente, imposibil de şters, ale unei persoane stabilite în afara teritoriului vamal al Comunităţii
- echipamentele destinate producţiei şi transmisiei de programe de radio şi televiziune şi vehiculele special adaptate scopului prevăzut mai sus şi echipamentele acestora, importate de către organizaţii publice sau private cu sediul în afara teritoriului vamal al Comunităţii şi aprobate de autorităţile vamale care eliberează autorizaţiile pentru regimul de admitere temporară a unor astfel de echipamente şi vehicule;
- instrumente şi aparate necesare medicilor pentru acordarea de asistenţă pacienţilor în aşteptarea unui transplant de organe în conformitate cu articolul 569;

b)mărfurile menţionate la articolul 232;
c)alte mărfuri, în cazul în care acest lucru este autorizat de către autorităţile vamale.
(2)Mărfurile menţionate la alineatul (1) pot constitui obiectul unei declaraţii verbale în vederea reexportului care încheie regimul de admitere temporară.
Art. 230
În cazul în care nu fac obiectul unei declaraţii vamale exprese, se consideră ca fiind declarate în vederea punerii în liberă circulaţie, prin acţiunea menţionată la articolul 233, următoarele:
a)mărfurile fără caracter comercial, aflate în bagajele personale ale călătorilor care beneficiază de scutire fie în conformitate cu dispoziţiile capitolului I titlul XI din Regulamentul (CEE) nr. 918/83 al Consiliului (1), fie ca mărfuri reintroduse;
(1)JOL 105, 23.4.1983, p. 1.
b)mărfuri care beneficiază de scutire conform capitolului I titlul XI din Regulamentul (CEE) nr. 918/83 al Consiliului;
c)mijloace de transport care beneficiază de scutire în calitate de mărfuri reintroduse;
d)mărfurile importate în cadrul unui trafic de importanţă neglijabilă şi care sunt scutite de obligaţia de a fi prezentate unui birou vamal în conformitate cu articolul 38 alineatul (4) din cod, dacă nu sunt supuse plăţii drepturilor de import.
e)instrumentele muzicale portabile importate de călători şi care beneficiază de scutire în calitate de mărfuri reintroduse.

Art. 231
În cazul în care nu fac obiectul unei declaraţii vamale exprese, se consideră ca fiind declarate în vederea exportului prin acţiunea prevăzută la articolul 233 litera (b), următoarele:
a)mărfurile fără caracter comercial, care nu se supun plăţii drepturilor de export şi se află în bagajele personale ale călătorilor;
b)mijloacele de transport înregistrate pe teritoriul vamal al Comunităţii şi destinate reimportului;
c)mărfurile menţionate în capitolul II din Regulamentul (CEE) nr. 918/83 al Consiliului;
d)alte mărfuri în cazuri de importanţă economică neglijabilă, când acest lucru este autorizat de către autorităţile vamale.
e)instrumentele muzicale portabile ale călătorilor.

Art. 232
(1)Următoarele articole, atunci când nu sunt declarate la vamă în scris sau verbal, se consideră că au fost declarate pentru admitere temporară prin documentul menţionat în articolul 233, în conformitate cu articolul 579:
a)obiecte de uz personal şi mărfuri în scopuri sportive importate de călători în conformitate cu articolul 563;
b)mijlocul de transport menţionat în articolele 556-561;
c)bunuri oferite gratuit de către stat pentru navigatori folosite pe un vas angajat în trafic maritim internaţional în conformitate cu articolul 564 litera (a).

d)instrumente muzicale portabile menţionate la articolul 569 alineatul (1a).

(2)În cazul în care nu fac obiectul unei declaraţii scrise sau verbale, mărfurile menţionate la alineatul (1) se consideră ca fiind declarate pentru reexport, încheind regimul de admitere temporară prin acţiunea menţionată la articolul 233.
Art. 233
(1)În sensul articolelor 230-232, acţiunea considerată a fi o declaraţie vamală poate avea următoarele forme:
a)în cazul mărfurilor trimise la un birou vamal sau în orice alt loc desemnat sau acceptat în conformitate cu articolul 38 alineatul (1) litera (a) din cod :
- trecerea prin culoarul verde sau "nimic de declarat" la birourile vamale în care funcţionează sistemul cu două culoare de control;
- trecerea printr-un birou vamal care nu foloseşte sistemul cu două culoare fără a face o declaraţie vamală voluntară;
- aplicarea pe parbrizul autoturismelor a unui disc de declaraţie vamală sau a unui autocolant cu inscripţia "nimic de declarat", în cazul în care această posibilitate este prevăzută de dispoziţiile naţionale;
b)în cazul scutirii de obligaţia prezentării în vamă a mărfurilor în conformitate cu articolul 38 alineatul (4) din cod , în cazul exportului în conformitate cu articolul 231 şi în cazul reexportului în conformitate cu articolul 232 alineatul (2):
- simpla acţiune de trecere a frontierei teritoriului vamal al Comunităţii.
(2)În cazul în care mărfurile menţionate la articolul 230 litera (a), articolul 231 litera (a), articolul 232 alineatul (1) litera (a) şi articolul 232 alineatul (2), conţinute în bagajele călătorului, sunt transportate pe calea ferată neînsoţite de călător şi sunt declarate la vamă fără ca acesta să fie prezent, poate fi utilizat documentul menţionat în anexa 38a în condiţiile şi cu restricţiile menţionate în aceasta.

Art. 234
(1)În cazul în care se îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolele 230-232, se consideră că mărfurile au fost prezentate în vamă în sensul articolului 63 din cod, că s-a acceptat declaraţia şi că s-a acordat liberul de vamă la data la care se desfăşoară acţiunea menţionată la articolul 233.
(2)În cazul în care un control dovedeşte că s-a desfăşurat acţiunea menţionată la articolul 233, dar mărfurile introduse sau scoase de pe teritoriul Comunităţii nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolele 230-232, se consideră că mărfurile respective au fost introduse sau exportate ilegal.
Art. 235
Dispoziţiile articolelor 225-232 nu se aplică în cazul mărfurilor pentru care se impun sau se solicită restituiri sau alte sume ori rambursarea drepturilor sau care fac obiectul unor interdicţii sau restricţii ori oricărei alte formalităţi speciale.
Art. 236
În scopul aplicării dispoziţiilor secţiunilor 1 şi 2, "călător" reprezintă:
(A)la import:
1.orice persoană care intră temporar pe teritoriul vamal al Comunităţii, unde nu are reşedinţa obişnuită, precum şi
2.orice persoană care se întoarce pe teritoriul vamal al Comunităţii, unde are reşedinţa obişnuită, după ce a fost temporar într-o ţară terţă;
(B)la export:
1.orice persoană care părăseşte temporar teritoriul vamal al Comunităţii unde nu are reşedinţa obişnuită, precum şi
2.orice persoană care părăseşte, după o şedere temporară, teritoriul vamal al Comunităţii, unde nu are reşedinţa obişnuită.
Art. 237
(1)În cadrul traficului poştal se consideră ca declarate în vamă:
A.pentru punerea în liberă circulaţie:
a)la data introducerii lor pe teritoriul vamal al Comunităţii, următoarele mărfuri:
- cărţi poştale şi scrisori conţinând numai mesaje personale;
- scrisori în alfabet Braille;
- materiale tipărite care nu se supun drepturilor de import şi
- toate celelalte trimiteri poştale sub formă de scrisori sau colete poştale scutite de obligaţia prezentării în vamă în conformitate cu dispoziţiile articolului 38 alineatul (4) din cod;
b)la data prezentării lor în vamă:
- trimiteri poştale sub formă de scrisori sau colete poştale, altele decât cele prevăzute la litera (a), cu condiţia să fie însoţite de o declaraţie CN22 şi/sau CN23;

B.la export:
a)la data acceptării lor de către autorităţile poştale, în cazul trimiterilor poştale sub formă de scrisori sau colete poştale pentru care nu se plătesc drepturi de export;
b)la data prezentării în vamă, în cazul trimiterilor poştale sub formă de scrisori sau colete poştale care se supun drepturilor de export, cu condiţia să fie însoţite de o declaraţie CN22 şi/sau CN23.

(2)Este considerat declarant şi, după caz, debitor în cazurile menţionate la alineatul (1) litera A destinatarul şi în cazurile prevăzute la alineatul (1) B expeditorul. Autorităţile vamale pot prevedea ca administraţia poştală să se considere declarant şi, atunci când este cazul, debitor.
(3)În scopul aplicării alineatului (1), mărfurile care nu se supun drepturilor se consideră ca prezentate la vamă în sensul articolului 63 din cod, declaraţia vamală se consideră ca acceptată şi eliberarea acordată;
a)în cazul importului, la data la care mărfurile se livrează destinatarului;
b)în cazul exportului, la data acceptării mărfurilor de către autorităţile poştale.
(4)În cazul în care o trimitere expediată prin scrisoare sau colet poştal care nu este exceptată de la obligaţia prezentării la vamă în conformitate cu dispoziţiile articolului 38 alineatul (4) din cod se prezintă fără o declaraţie CN22 şi/sau CN23 sau în cazul în care o astfel de declaraţie este incompletă autorităţile vamale stabilesc forma în care trebuie întocmită sau completată declaraţia vamală.

Art. 238
- Articolul 237 nu se aplică:
- trimiterilor sau coletelor conţinând mărfuri destinate comercializării cu o valoare globală ce depăşeşte pragul statistic stabilit prin dispoziţiile comunitare în vigoare; autorităţile vamale pot stabili praguri mai ridicate;
- trimiterilor sau coletelor conţinând mărfuri destinate comercializării ce fac parte dintr-o serie regulată de operaţiuni similare;
- în cazul în care se face o declaraţie vamală în scris, verbal sau printr-un procedeu informatic;
- trimiterilor sau coletelor conţinând mărfurile menţionate la articolul 235.