Secţiunea 6 - Alte dispoziţii privind obligaţiile de diligenţă - Regulamentul 2065/19-oct-2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale)

Acte UE

Jurnalul Oficial 277L

În vigoare
Versiune de la: 22 Februarie 2024
SECŢIUNEA 6:Alte dispoziţii privind obligaţiile de diligenţă
Art. 44: Standarde
(1)Comisia se consultă cu comitetul şi sprijină şi promovează elaborarea şi punerea în aplicare de standarde voluntare stabilite de organismele de standardizare europene şi internaţionale relevante, cel puţin în ceea ce priveşte:
a)transmiterea electronică a notificărilor în temeiul articolului 16;
b)modele, standarde de proiectare şi de proces pentru comunicarea cu destinatarii serviciului, într-un mod uşor de utilizat, cu privire la restricţiile rezultate condiţiile generale de utilizare şi din modificările aduse acestora;
c)transmiterea electronică a notificărilor de către notificatorii de încredere în temeiul articolului 22, inclusiv prin interfeţe de programare a aplicaţiilor;
d)interfeţe specifice, inclusiv interfeţe de programare a aplicaţiilor, pentru a facilita respectarea obligaţiilor prevăzute la articolele 39 şi 40;
e)auditarea platformelor online foarte mari şi a motoarelor de căutare online foarte mari în temeiul articolului 37;
f)interoperabilitatea registrelor cu evidenţa comunicărilor cu caracter publicitar menţionate la articolul 39 alineatul (2);
g)transmiterea de date între intermediarii de publicitate în sprijinul obligaţiilor în materie de transparenţă în temeiul articolului 26 alineatul (1) literele (b), (c) şi (d);
h)măsuri tehnice pentru a permite respectarea obligaţiilor referitoare la publicitate cuprinse în prezentul regulament, inclusiv a obligaţiilor privind marcajele proeminente pentru comunicările cu caracter publicitar şi comerciale, menţionate la articolul 26;
i)interfeţe de alegere şi prezentarea informaţiilor privind principalii parametri ai diferitelor tipuri de sisteme de recomandare, în conformitate cu articolele 27 şi 38;
j)standarde pentru măsuri specifice de protecţie a minorilor în mediul online.
(2)Comisia sprijină actualizarea standardelor în lumina evoluţiilor tehnologice şi a comportamentului destinatarilor serviciilor în cauză. Informaţiile relevante privind actualizarea standardelor se pun la dispoziţia publicului şi trebuie să fie uşor accesibile.
Art. 45: Codurile de conduită
(1)Comisia şi comitetul încurajează şi facilitează elaborarea de coduri de conduită voluntare la nivelul Uniunii care să contribuie la aplicarea corespunzătoare a prezentului regulament, ţinând seama mai ales de provocările specifice legate de abordarea diferitelor tipuri de conţinut ilegal şi a riscurilor sistemice, în conformitate cu dreptul Uniunii, în special în ceea ce priveşte concurenţa şi protecţia datelor cu caracter personal.
(2)În cazul în care apare un risc sistemic semnificativ în sensul articolului 34 alineatul (1) care afectează mai multe platforme online foarte mari sau motoare de căutare online foarte mari, Comisia poate invita furnizorii platformelor online foarte mari în cauză sau furnizorii motoarelor de căutare online foarte mari în cauză şi alţi furnizori de platforme online foarte mari, de motoare de căutare online foarte mari, de platforme online şi de alte servicii intermediare, după caz, precum şi autorităţile competente relevante, organizaţiile societăţii civile şi alţi factori interesaţi să participe la elaborarea codurilor de conduită, inclusiv prin stabilirea unor angajamente de a lua măsuri specifice de atenuare a riscurilor, precum şi a unui cadru de raportare periodică cu privire la orice măsuri luate şi la rezultatele acestora.
(3)Atunci când pun în aplicare alineatele (1) şi (2), Comisia şi comitetul şi, după caz, alte organisme relevante urmăresc să se asigure că codurile de conduită stabilesc în mod clar obiectivele specifice, conţin indicatori-cheie de performanţă pentru a măsura realizarea obiectivelor respective şi ţin seama în mod corespunzător de nevoile şi interesele tuturor părţilor interesate, şi în special ale cetăţenilor, la nivelul Uniunii. Comisia şi comitetul urmăresc, de asemenea, să se asigure că participanţii prezintă periodic rapoarte Comisiei şi coordonatorilor serviciilor digitale din ţara de stabilire cu privire la eventualele măsurile luate şi rezultatele acestora, astfel cum sunt măsurate în raport cu indicatorii-cheie de performanţă pe care îi conţin. Indicatorii-cheie de performanţă şi angajamentele de raportare ţin cont de diferenţele dintre participanţi în ceea ce priveşte dimensiunea şi capacitatea.
(4)Comisia şi comitetul evaluează dacă codurile de conduită îndeplinesc obiectivele menţionate la alineatele (1) şi (3) şi monitorizează şi analizează periodic îndeplinirea obiectivelor respectivelor coduri, având în vedere indicatorii-cheie de performanţă pe care i-ar putea conţine. Comisia şi comitetul îşi publică concluziile.
De asemenea, Comisia şi comitetul încurajează şi facilitează revizuirea şi adaptarea în mod regulat a codurilor de conduită.
În cazul încălcării sistematice a codurilor de conduită, Comisia şi comitetul pot invita semnatarii codurilor de conduită să ia măsurile necesare.
Art. 46: Coduri de conduită pentru publicitatea online
(1)Comisia încurajează şi facilitează elaborarea de coduri de conduită voluntare la nivelul Uniunii de către furnizorii de platforme online şi alţi furnizori de servicii relevanţi, cum ar fi furnizorii de servicii intermediare de publicitate online, alţi actori implicaţi în lanţul valoric al publicităţii programatice sau organizaţiile care îi reprezintă pe destinatarii serviciului şi organizaţiile societăţii civile sau autorităţile relevante, pentru a contribui la sporirea transparenţei pentru actorii din lanţul valoric al publicităţii online dincolo de cerinţele prevăzute la articolele 26 şi 39.
(2)Comisia urmăreşte să se asigure că codurile de conduită urmăresc transmiterea eficace a informaţiilor, cu respectarea deplină a drepturilor şi intereselor tuturor părţilor implicate, precum şi crearea unui mediu concurenţial, transparent şi echitabil în publicitatea online, în conformitate cu dreptul Uniunii şi cu dreptul intern, în special în ceea ce priveşte concurenţa şi protecţia vieţii private şi a datelor cu caracter personal. Comisia se asigură că codurile de conduită abordează cel puţin:
a)transmiterea informaţiilor deţinute de furnizorii de servicii intermediare de publicitate online către destinatarii serviciului în ceea ce priveşte cerinţele prevăzute la articolul 26 alineatul (1) literele (b), (c) şi (d);
b)transmiterea informaţiilor deţinute de furnizorii de servicii intermediare de publicitate online către registre în temeiul articolului 39;
c)informaţii utile privind monetizarea datelor.
(3)Comisia încurajează elaborarea de coduri de conduită până la 18 februarie 2025 şi aplicarea lor până la 18 august 2025.
(4)Comisia încurajează toţi actorii din lanţul valoric de publicitate online menţionat la alineatul (1) să aprobe şi să respecte angajamentele prevăzute în codurile de conduită.
Art. 47: Coduri de conduită referitoare la accesibilitate
(1)Comisia încurajează şi facilitează elaborarea de coduri de conduită la nivelul Uniunii cu implicarea furnizorilor de platforme online şi a altor furnizori de servicii relevanţi, a organizaţiilor care reprezintă destinatarii serviciului şi a organizaţiilor societăţii civile sau a autorităţilor relevante, pentru a promova participarea egală, deplină şi efectivă, prin îmbunătăţirea accesului la servicii online care, prin proiectarea lor iniţială sau adaptarea lor ulterioară, abordează nevoile specifice ale persoanelor cu dizabilităţi.
(2)Comisia urmăreşte să se asigure că codurile de conduită urmăresc obiectivul de a garanta accesibilitatea serviciilor respective, în conformitate cu dreptul Uniunii şi cu dreptul intern, pentru a maximiza utilizarea previzibilă a acestora de către persoanele cu dizabilităţi. Comisia urmăreşte să se asigure că codurile de conduită abordează cel puţin următoarele obiective:
a)conceperea şi adaptarea serviciilor pentru a le face accesibile persoanelor cu dizabilităţi, făcându-le perceptibile, utilizabile, uşor de înţeles şi solide;
b)explicarea modului în care serviciile îndeplinesc cerinţele de accesibilitate aplicabile şi punerea acestor informaţii la dispoziţia publicului, într-un mod accesibil pentru persoanele cu dizabilităţi;
c)punerea la dispoziţie a informaţiilor, formularelor şi măsurilor furnizate în temeiul prezentului regulament, astfel încât să fie uşor de găsit, uşor de înţeles şi accesibile persoanelor cu dizabilităţi.
(3)Comisia încurajează elaborarea de coduri de conduită până la 18 februarie 2025 şi aplicarea lor până la 18 august 2025.
Art. 48: Protocoale pentru situaţii de criză
(1)Comitetul poate recomanda Comisiei să iniţieze elaborarea, în conformitate cu alineatele (2), (3) şi (4), a unor protocoale voluntare pentru situaţii de criză care să abordeze situaţii de criză. Situaţiile respective sunt strict limitate la circumstanţe extraordinare care afectează siguranţa publică sau sănătatea publică.
(2)Comisia încurajează şi facilitează participarea furnizorilor de platforme online foarte mari, de motoare de căutare online foarte mari şi, după caz, a furnizorilor de alte platforme online sau de alte motoare de căutare online la elaborarea, testarea şi aplicarea respectivelor protocoale pentru situaţii de criză. Comisia urmăreşte să asigure că respectivele protocoale pentru situaţii de criză includ una sau mai multe dintre următoarele măsuri:
a)afişarea în mod vizibil de informaţii privind situaţia de criză, furnizate de autorităţile statelor membre sau la nivelul Uniunii sau, în funcţie de contextul situaţiei de criză, de către alte organisme relevante de încredere;
b)asigurarea faptului că furnizorul de servicii intermediare desemnează un punct de contact specific pentru gestionarea situaţiei de criză; după caz, acesta poate fi punctul electronic de contact menţionat la articolul 11 sau, în cazul furnizorilor de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari, responsabilul de conformitate menţionat la articolul 41;
c)după caz, să adapteze resursele dedicate respectării obligaţiilor prevăzute la articolele 16, 20, 22, 23 şi 35 la nevoile generate de situaţia de criză.
(3)Comisia implică, după caz, autorităţile statelor membre şi poate implica, de asemenea, organele, oficiile şi agenţiile Uniunii în elaborarea, testarea şi supravegherea aplicării protocoalelor pentru situaţii de criză. În cazul în care este necesar şi oportun, Comisia poate, de asemenea, să implice organizaţiile societăţii civile sau alte organizaţii relevante în elaborarea protocoalelor pentru situaţii de criză.
(4)Comisia se asigură că protocoalele pentru situaţii de criză stabilesc în mod clar toate elementele următoare:
a)parametrii specifici pentru a determina care este circumstanţa excepţională specifică pe care protocolul pentru situaţii de criză urmăreşte să o abordeze şi obiectivele pe care le urmăreşte;
b)rolul fiecărui participant şi măsurile pe care trebuie să le pună în aplicare pentru pregătirea activării protocolului şi după activarea protocolului pentru situaţii de criză;
c)o procedură clară care să stabilească momentul în care se activează protocolul pentru situaţii de criză;
d)o procedură clară care să stabilească perioada în care trebuie luate măsurile de întreprins ca urmare a activării protocolului pentru situaţii de criză, această perioadă trebuind să se limiteze la strictul necesar pentru abordarea circumstanţelor extraordinare specifice în cauză;
e)garanţii care să abordeze efectele negative asupra exercitării drepturilor fundamentale consacrate în Cartă, în special a libertăţii de exprimare şi de informare şi a dreptului la nediscriminare;
f)un proces de raportare publică cu privire la măsurile luate, durata şi rezultatele acestora, care să se desfăşoare la încetarea situaţiei de criză.
(5)În cazul în care Comisia consideră că un protocol pentru situaţii de criză nu remediază în mod eficace situaţia de criză sau nu garantează exercitarea drepturilor fundamentale, astfel cum se menţionează la alineatul (4) litera (e), Comisia le solicită participanţilor să revizuiască protocolul pentru situaţii de criză, inclusiv prin adoptarea de măsuri suplimentare.