Art. 48. - Art. 48: Protocoale pentru situaţii de criză - Regulamentul 2065/19-oct-2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale)

Acte UE

Jurnalul Oficial 277L

În vigoare
Versiune de la: 22 Februarie 2024
Art. 48: Protocoale pentru situaţii de criză
(1)Comitetul poate recomanda Comisiei să iniţieze elaborarea, în conformitate cu alineatele (2), (3) şi (4), a unor protocoale voluntare pentru situaţii de criză care să abordeze situaţii de criză. Situaţiile respective sunt strict limitate la circumstanţe extraordinare care afectează siguranţa publică sau sănătatea publică.
(2)Comisia încurajează şi facilitează participarea furnizorilor de platforme online foarte mari, de motoare de căutare online foarte mari şi, după caz, a furnizorilor de alte platforme online sau de alte motoare de căutare online la elaborarea, testarea şi aplicarea respectivelor protocoale pentru situaţii de criză. Comisia urmăreşte să asigure că respectivele protocoale pentru situaţii de criză includ una sau mai multe dintre următoarele măsuri:
a)afişarea în mod vizibil de informaţii privind situaţia de criză, furnizate de autorităţile statelor membre sau la nivelul Uniunii sau, în funcţie de contextul situaţiei de criză, de către alte organisme relevante de încredere;
b)asigurarea faptului că furnizorul de servicii intermediare desemnează un punct de contact specific pentru gestionarea situaţiei de criză; după caz, acesta poate fi punctul electronic de contact menţionat la articolul 11 sau, în cazul furnizorilor de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari, responsabilul de conformitate menţionat la articolul 41;
c)după caz, să adapteze resursele dedicate respectării obligaţiilor prevăzute la articolele 16, 20, 22, 23 şi 35 la nevoile generate de situaţia de criză.
(3)Comisia implică, după caz, autorităţile statelor membre şi poate implica, de asemenea, organele, oficiile şi agenţiile Uniunii în elaborarea, testarea şi supravegherea aplicării protocoalelor pentru situaţii de criză. În cazul în care este necesar şi oportun, Comisia poate, de asemenea, să implice organizaţiile societăţii civile sau alte organizaţii relevante în elaborarea protocoalelor pentru situaţii de criză.
(4)Comisia se asigură că protocoalele pentru situaţii de criză stabilesc în mod clar toate elementele următoare:
a)parametrii specifici pentru a determina care este circumstanţa excepţională specifică pe care protocolul pentru situaţii de criză urmăreşte să o abordeze şi obiectivele pe care le urmăreşte;
b)rolul fiecărui participant şi măsurile pe care trebuie să le pună în aplicare pentru pregătirea activării protocolului şi după activarea protocolului pentru situaţii de criză;
c)o procedură clară care să stabilească momentul în care se activează protocolul pentru situaţii de criză;
d)o procedură clară care să stabilească perioada în care trebuie luate măsurile de întreprins ca urmare a activării protocolului pentru situaţii de criză, această perioadă trebuind să se limiteze la strictul necesar pentru abordarea circumstanţelor extraordinare specifice în cauză;
e)garanţii care să abordeze efectele negative asupra exercitării drepturilor fundamentale consacrate în Cartă, în special a libertăţii de exprimare şi de informare şi a dreptului la nediscriminare;
f)un proces de raportare publică cu privire la măsurile luate, durata şi rezultatele acestora, care să se desfăşoare la încetarea situaţiei de criză.
(5)În cazul în care Comisia consideră că un protocol pentru situaţii de criză nu remediază în mod eficace situaţia de criză sau nu garantează exercitarea drepturilor fundamentale, astfel cum se menţionează la alineatul (4) litera (e), Comisia le solicită participanţilor să revizuiască protocolul pentru situaţii de criză, inclusiv prin adoptarea de măsuri suplimentare.