Capitolul iv - Eligibilitate şi dispoziţii administrative - Regulamentul 1974/15-dec-2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1698/2005 al Consiliului privind sprijinul pentru dezvoltarea rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR)
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
Ieşit din vigoare Versiune de la: 18 Iulie 2013
CAPITOLUL IV:Eligibilitate şi dispoziţii administrative
SUBSECŢIUNEA 1:Verificarea şi controlul măsurilor
Art. 48
(1)În sensul articolului 74 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005, statele membre se asigură că toate măsurile de dezvoltare rurală pe care intenţionează să le pună în aplicare pot face obiectul unor controale şi verificări. Ele elaborează, în acest scop, dispoziţii privind controalele, care să le permită asigurarea, în mod satisfăcător, a respectării criteriilor de eligibilitate şi a altor angajamente.
(2)În vederea susţinerii şi confirmării caracterului adecvat şi a exactităţii calculului plăţilor în temeiul articolelor 31, 38, 39, 40 şi 43-47 din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005, statele membre se asigură că se furnizează o expertiză corespunzătoare de către organismele sau serviciile care funcţionează independent de cele responsabile pentru aceste calcule. În programele de dezvoltare rurală trebuie să figureze documente justificative ale recurgerii la o astfel de expertiză.
SUBSECŢIUNEA 2:Subvenţii la dobândă
Art. 49
În temeiul articolului 71 alineatul (5) din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005, FEADR poate cofinanţa subvenţii la dobândă. În cazul în care propun subvenţii la dobândă, statele membre indică în programele lor modul de calcul care urmează să fie utilizat în acest sens.
Statele membre pot institui un regim de capitalizare a tranşelor anuale rămase de plată din subvenţiile la dobândă oricând pe durata împrumutului. Orice tranşă anuală care a rămas de plată după data limită de realizare a plăţilor este capitalizată şi plătită până la 31 decembrie. În sensul cererilor de plată adresate Comisiei, sumele plătite instituţiei financiare de intermediere care efectuează plata sumelor corespunzătoare valorii actualizate a subvenţiilor sunt considerate cheltuieli pretinse în mod efectiv.
În sensul celui de-al doilea paragraf, trebuie să existe o convenţie între agenţia de plată a statului membru şi instituţia financiară de intermediere care efectuează plata sumelor corespunzătoare valorii actualizate a subvenţiilor. Statele membre indică în programele lor modul de calcul şi ipotezele valorii viitoare care urmează să fie utilizată pentru calculul valorii capitalizate a subvenţiilor la dobândă care urmează încă să fie acordate, precum şi dispoziţiile prevăzute pentru ca ajutorul să ajungă în continuare la beneficiar.
Statele membre rămân responsabile de gestionarea plăţii sumelor corespunzătoare valorii actualizate a subvenţiilor, pe toată durata împrumutului, către instituţia financiară de intermediere, precum şi de orice recuperare a sumelor plătite în mod necorespunzător, în conformitate cu articolul 33 din Regulamentul (CE) nr. 1290/2005 al Consiliului (1).
(1)JO L 209, 11.8.2005, p. 1.
SUBSECŢIUNEA 3:Alte acţiuni de inginerie financiară
Art. 50
În temeiul articolului 71 alineatul (5) din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005, FEADR poate, în cadrul unui program de dezvoltare rurală, cofinanţa cheltuielile legate de o acţiune care include contribuţii de sprijinire la fondurile de capital de risc, la fondurile de garantare sau la fondurile de împrumut (denumite în continuare "fondurile"), în conformitate cu articolele 51 şi 52 din prezentul regulament.
Art. 51
(1)Cofinanţatorii fondurilor sau comanditarii acestora prezintă autorităţii de gestionare un plan de activitate în care precizează, printre altele, piaţa sau portofoliul de garanţii avut în vedere, criteriile şi modalităţile de finanţare, bugetul operaţional al fondurilor, regimul de proprietate şi partenerii de cofinanţare, cerinţele în materie de profesionalism, de competenţă şi de independenţă a gestiunii, statutul fondurilor, justificarea şi utilizarea prevăzută a contribuţiei FEADR, politica de ieşire a investiţiilor şi normele de lichidare a fondurilor, inclusiv reutilizarea resurselor atribuibile contribuţiei FEADR. Planul de activitate este evaluat şi punerea sa în aplicare este monitorizată de autoritatea de gestionare sau este de competenţa acesteia.
(2)Fondurile sunt instituite ca entităţi juridice independente, reglementate prin acorduri între acţionari sau ca entităţi de finanţare separate în cadrul unei instituţii financiare existente. În acest din urmă caz, fondul este supus unor norme de punere în aplicare specifice, care prevăd în special ţinerea unei contabilităţi separate în vederea diferenţierii noilor resurse investite în fond (inclusiv cele provenite din FEADR) de resursele iniţiale ale instituţiei financiare. Comisia nu poate deveni partener sau acţionar al fondului.
(3)Fondurile investesc sau furnizează garanţii întreprinderilor la înfiinţarea acestora, la demararea sau extinderea lor, numai în activităţi pe care gestionarii fondului le consideră parţial viabile. Evaluarea viabilităţii economice ţine seama de toate sursele de venit ale întreprinderilor în cauză. Fondurile nu pot investi, nici furniza garanţii întreprinderilor aflate în dificultate în sensul orientărilor comunitare privind ajutoarele de stat pentru salvarea sau restructurarea întreprinderilor aflate în dificultate (1).
(1)JO L 244, 1.10.2004, p. 2.
(4)Autorităţile de gestionare şi fondurile îşi iau măsuri de precauţie pentru a reduce la minimum denaturările concurenţei pe piaţa capitalului de risc sau a împrumuturilor. În special, veniturile provenite din investiţii în fonduri proprii şi din împrumuturi (mai puţin partea cheltuielilor de gestiune la pro rata) pot fi alocate de preferinţă acţionarilor din sectorul privat până la nivelul remuneraţiei, fixat în acordul dintre acţionari, iar ulterior sunt repartizate în mod proporţional între toţi acţionarii şi FEADR.
(5)Cheltuielile de gestiune a fondurilor nu pot depăşi 3 % (2 % în cazul fondurilor de garantare) din capitalul plătit, la o medie anuală şi pe durata programului, cu condiţia ca un procentaj mai ridicat să nu se dovedească necesar în urma unei cereri de oferte competitive.
(6)Modalităţile de contribuire la fonduri din programele de dezvoltare rurală, inclusiv în ceea ce priveşte rezultatele aşteptate, strategia şi planificarea investiţiilor, monitorizarea punerii în aplicare, politica de ieşire a investiţiilor şi normele de lichidare a fondului sunt stabilite într-o convenţie de finanţare încheiată între, pe de o parte, fondul respectiv şi pe de altă parte, statul membru sau autoritatea de gestionare.
(7)Contribuţiile la fondurile provenite din FEADR şi din alte surse publice, precum şi investiţiile realizate de fonduri sau garanţiile acordate de acestea în favoarea întreprinderilor individuale sunt supuse normelor din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005 sau reglementării comunitare privind ajutoarele de stat.
Art. 52
(1)În ceea ce priveşte acţiunile de inginerie financiară prevăzute la articolul 51 din prezentul regulament, se declară Comisiei, în conformitate cu articolul 26 alineatul (3) litera (a) din Regulamentul (CE) nr. 1290/2005, cheltuielile totale realizate în scopul constituirii fondurilor sau al contribuţiilor la fonduri.
Cu toate acestea, în cazul plăţii soldului sau al încheierii programului de dezvoltare rurală în conformitate cu articolul 28 din Regulamentul (CE) nr. 1290/2005, cheltuielile eligibile reprezintă suma totală:
a)a plăţilor pentru investiţii în întreprinderi, provenite din fiecare dintre fondurile în cauză sau a garanţiilor furnizate, inclusiv sumele angajate drept garanţii de către fondurile de garantare;
b)a costurilor de gestionare eligibile.
Rata de cofinanţare care urmează să se aplice corespunde ratei de cofinanţare a măsurii la care contribuie fondul. Dacă fondul contribuie la mai multe măsuri cu rate de cofinanţare diferite, aceste rate se aplică la nivelul cheltuielilor eligibile respective.
Diferenţa între contribuţia FEADR plătită efectiv în temeiul primului paragraf şi cheltuielile eligibile prevăzute la al doilea paragraf literele (a) sau (b) este eliminată în cadrul conturilor anuale din ultimul an de implementare a programului. Aceste conturi includ informaţiile financiare detaliate necesare.
(2)Dacă FEADR cofinanţează operaţiuni care cuprind fonduri de garantare pentru investiţii rambursabile, în conformitate cu articolul 50 din prezentul regulament, se efectuează o evaluare ex ante corespunzătoare a pierderilor estimate, luându-se în considerare practicile actuale ale pieţei în cazul unor operaţiuni similare pentru tipul de investiţii şi pentru piaţa în cauză. Evaluarea pierderilor estimate poate fi reexaminată, dacă acest lucru este justificat de situaţii ulterioare survenite pe piaţă. Resursele angajate pentru achitarea garanţiilor trebuie să reflecte această evaluare.
(3)Resursele reintrate în circuitul operaţional în timpul perioadei de programare ca urmare a investiţiilor efectuate de fonduri sau rămase după achitarea unei garanţii sunt reutilizate de fond în conformitate cu acordul de finanţare menţionat la articolul 51 alineatul (6) din prezentul regulament sau sunt eliminate în cadrul conturilor anuale. După data finală de eligibilitate a programului de dezvoltare rurală, resursele reintrate în circuitul operaţional ca urmare a investiţiilor efectuate de fonduri sau rămase după ce toate garanţiile au fost plătite sunt utilizate de statele membre în cauză în beneficiul întreprinderilor individuale.
Dobânzile generate de plăţile efectuate de programele de dezvoltare rurală către fonduri se utilizează în conformitate cu primul paragraf.
SUBSECŢIUNEA 4:Costuri standard şi ipoteze privind pierderile de venituri, contribuţii în natură
Art. 53
(1)Dacă este cazul, statele membre pot stabili nivelul ajutorului prevăzut la articolele 27, 31, 37-41 şi 43-49 din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005 pe bază de costuri standard şi de ipoteze standard privind pierderile de venit.
Fără a aduce atingere dispoziţiilor de fond şi procedurale privind ajutoarele de stat, primul alineat se aplică, de asemenea, investiţiilor asociate întreţinerii, restaurării şi punerii în valoare a patrimoniului natural şi dezvoltării spaţiilor de mare valoare naturală, astfel cum se prevede la articolul 57 litera (a) din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005.
(2)Statele membre asigură că sumele corespunzătoare ale ajutorului şi calculele, menţionate la alineatul (1):
a)nu conţin decât elemente care pot fi verificate;
b)se bazează pe sume stabilite prin intermediul unei expertize corespunzătoare;
c)sunt însoţite de o menţiune clară referitoare la originea sumelor;
d)se diferenţiază astfel încât să ţină seama de condiţiile specifice ale siturilor, la nivel local sau regional şi, după caz, utilizarea efectivă a solurilor;
e)în caz de măsuri în temeiul articolelor 31, 37-40 şi 43-47 din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005 nu conţin elemente legate de costurile fixe de investiţii.
Art. 54
(1)Contribuţiile în natură ale unui beneficiar public sau privat, şi anume furnizarea de bunuri sau prestarea de servicii care nu fac obiectul niciunei plăţi în numerar cu factură sau alt document cu valoare justificativă echivalentă, pot constitui cheltuieli eligibile, în cazul în care se îndeplinesc următoarele condiţii:
a)contribuţiile constau din terenuri sau bunuri imobile, echipamente sau materii prime, activităţi de cercetare, profesionale sau de voluntariat;
b)contribuţiile nu sunt aduse în cadrul unor activităţi de inginerie financiară prevăzute la articolul 50;
c)valoarea contribuţiilor poate face obiectul unei evaluări şi a unei verificări independente.
În caz de contribuţie în terenuri sau bunuri imobile, valoarea este certificată de către un expert independent calificat sau de către un organism oficial autorizat în mod corespunzător.
În caz de muncă voluntară neplătită, valoarea prestaţiilor se stabileşte în funcţie de timpul petrecut, precum şi de remuneraţia pe oră sau pe zi a sarcinilor echivalente, pe baza unui sistem prestabilit de calcul a costurilor standard, după caz, cu condiţia ca sistemul de control să permită confirmarea, în mod satisfăcător, a faptului că munca respectivă a fost efectuată corespunzător.
(2)Cheltuielile publice cofinanţate de FEADR, care sunt destinate unei operaţiuni care include contribuţii în natură, nu pot depăşi suma totală a cheltuielilor eligibile, cu excepţia ajutoarelor în natură, astfel cum s-a stabilit la încheierea operaţiunii.
SUBSECŢIUNEA 5:Investiţii
Art. 55
(1)În caz de investiţii, cheltuielile eligibile sunt limitate la:
a)construcţia, achiziţia, inclusiv prin contract de locaţiune sau renovarea de bunuri imobile;
b)cumpărarea sau cumpărarea prin contract de închiriere de materiale sau de echipamente noi, inclusiv programe de calculator, până la concurenţa valorii de piaţă a bunurilor. Celelalte costuri legate de contractele de închiriere, cum ar fi marja locatorului, costurile de refinanţare a dobânzilor, cheltuielile generale şi cheltuielile de asigurare, nu constituie cheltuieli eligibile;
c)costurile generale legate de cheltuielile prevăzute la literele (a) şi (b), cum ar fi, în special, onorariile arhitecţilor şi remuneraţiile inginerilor şi consultaţilor, precum şi costurile legate de studiile de fezabilitate, de obţinerea brevetelor şi licenţelor.
Prin derogare de la primul paragraf, litera (b) şi numai în cazul microîntreprinderilor, întreprinderilor mici şi mijlocii, în sensul Recomandării 2003/361/CE a Comisiei(1), statele membre pot, în cazuri justificate în mod corespunzător, stabili condiţiile în care cumpărarea de echipamente de ocazie poate fi considerată cheltuială eligibilă.
(1)JO L 124, 20.5.2003, p. 36.
(2)În cazul investiţiilor agricole, achiziţia de drepturi de producţie agricolă, de drepturi de plată, de animale şi de plante anuale, precum şi plantarea acestora din urmă nu sunt eligibile pentru ajutoare pentru investiţii.
Investiţiile privind operaţiunile de simplă înlocuire nu constituie cheltuieli eligibile.
Cu toate acestea, în caz de reconstituire a potenţialului de producţie agricolă distrus de catastrofe naturale, în conformitate cu articolul 20 litera (b) punctul (vi) din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005, cheltuielile pentru achiziţionarea de animale şi pentru investiţiile privind operaţiunile de simplă înlocuire pot fi considerate cheltuieli eligibile.
SUBSECŢIUNEA 6:Plata de avansuri pentru sprijinirea investiţiilor
Art. 56
(1)Prin derogare de la dispoziţiile articolului 24 alineatul (6) din Regulamentul (CE) nr. 65/2011, statele membre pot plăti un avans beneficiarilor ajutorului pentru investiţii, la cererea acestora. În ceea ce priveşte beneficiarii publici, acest avans poate fi plătit administraţiilor şi asociaţiilor locale, precum şi autorităţilor regionale şi organismelor de drept public.
(2)Valoarea avansului nu trebuie să depăşească 50 % din ajutorul public pentru investiţii, iar plata acestuia este condiţionată de constituirea unei garanţii bancare sau a unei garanţii echivalente care corespunde unui procent de 110 % din valoarea avansului.
O instalaţie oferită ca garanţie de o autoritate publică este considerată ca fiind echivalentă cu garanţia menţionată la primul paragraf, cu condiţia ca autoritatea respectivă să se angajeze să plătească suma acoperită de garanţia respectivă, în cazul în care nu a fost prevăzut dreptul la avansul plătit.
(3)Garanţia poate fi emisă atunci când agenţia de plăţi competentă constată că valoarea cheltuielilor reale care corespund ajutorului public pentru investiţii depăşeşte valoarea avansului.
Art. 57
(1)Programele de dezvoltare rurală nu pot integra ajutoare de stat al căror scop este de a furniza o finanţare naţională suplimentară, în conformitate cu articolul 89 din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005, pentru măsurile sau operaţiunile care intră în sfera de aplicare a articolului 36 din tratat, decât în cazul în care aceste ajutoare de stat sunt identificate în conformitate cu anexa II punctul 9.A la prezentul regulament.
(2)Programele de dezvoltare rurală pot acoperi plăţi efectuate de statele membre pentru dezvoltare rurală, care nu se încadrează în domeniul de aplicare al articolului 36 din tratat, în favoarea unor măsuri în temeiul articolelor 25, 43-49 şi 52 din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005 şi a unor operaţiuni reglementate de măsurile prevăzute la articolele 21, 24, 28, 29, 30 şi 35a din regulamentul menţionat sau finanţări naţionale suplimentare, care nu se încadrează în domeniul de aplicare al articolului 36 din tratat, în favoarea măsurilor în temeiul articolelor 25, 27, 43-49 şi 52 din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005 şi a unor operaţiuni reglementate de măsurile prevăzute la articolele 21, 24, 28, 29, 30 şi 35a din regulamentul menţionat doar dacă ajutoarele de stat sunt identificate în conformitate cu punctul 9.B din anexa II la prezentul regulament.
(3)Cheltuielile atrase în cadrul măsurilor şi acţiunilor prevăzute la alineatul (2) de la prezentul articol nu sunt eligibile decât în cazul în care ajutorul subiacent nu reprezintă un ajutor ilegal în sensul articolului 1 litera (f) din Regulamentul (CE) nr. 659/1999 al Consiliului (1) la data acordării ajutorului.
(1)JO L 83, 27.3.1999, p. 1.
Autoritatea de gestionare sau orice altă autoritate competentă a statului membru asigură că, în cazul în care se prevede acordarea unui ajutor unor operaţiuni reglementate de măsurile prevăzute la alineatul (2) de la prezentul articol pe baza schemelor de ajutor existente în sensul articolului 1 literele (b) şi (d) din Regulamentul (CE) nr. 659/1999, se respectă orice cerinţă de notificare aplicabilă ajutoarelor individuale în sensul articolului 1 litera (e) din regulamentul menţionat şi că operaţiunile respective nu sunt selectate decât după ce ajutorul subiacent a fost notificat Comisiei şi aprobat de către aceasta, în conformitate cu articolul 88 alineatul (3) din tratat.
Art. 58
(1)Programul de dezvoltare rurală cuprinde un plan de comunicare care indică:
a)obiectivele şi grupurile ţintă;
b)conţinutul şi strategia măsurilor de comunicare şi de informare, precum şi măsurile care urmează să fie luate;
c)bugetul orientativ;
d)serviciile administrative sau organismele responsabile de punerea în aplicare;
e)criteriile care urmează să fie utilizate pentru a evalua impactul măsurilor de informare şi de publicitate în termeni de transparenţă, de notorietate a programelor de dezvoltare rurală şi în ceea ce priveşte rolul jucat de Comunitate.
(2)Suma prevăzută pentru informare şi publicitate poate fi integrată în cadrul componentei "asistenţă tehnică" a programului de dezvoltare rurală.
(3)Normele detaliate referitoare la informare şi publicitate sunt stabilite în anexa VI.
Art. 59
În cadrul reuniunilor comitetului de monitorizare instituit în conformitate cu articolul 77 din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005, preşedintele prezintă un raport privind progresele realizate în ceea ce priveşte punerea în aplicare a măsurilor de informare şi de publicitate şi prezintă membrilor comitetului exemple de astfel de măsuri.
Art. 59a
În sensul articolului 78 litera (f) din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005, «propuneri importante referitoare la modificări» include modificările în cazul cărora este obligatorie o decizie a Comisiei şi modificările menţionate la articolul 9 alineatul (1) din regulament, dar nu cuprinde modificările legate de excepţia menţionată la articolul 5 alineatul (6) din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005 şi descrierile şi informaţiile privind măsurile care fac parte deja din program.
Art. 60
Structura şi elementele rapoartelor anuale de execuţie prevăzute la articolul 82 din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005 sunt stabilite în anexa VII din prezentul regulament.
Art. 61
Evaluările intermediare şi ex post prevăzute la articolul 86 alineatele (4) şi (5) din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005 sunt prezentate Comisiei până la 31 decembrie 2010 şi, respectiv, 31 decembrie 2015.
În caz de nerespectare de către un stat membru a termelor de prezentare a rapoartelor de evaluare intermediare şi ex post prevăzute la primul paragraf din prezentul articol, Comisia poate aplica procedura de suspendare temporară a plăţilor intermediare prevăzute la articolul 27 alineatul (3) din Regulamentul (CE) nr. 1290/2005 până la primirea respectivelor rapoarte.
Art. 62
(1)Lista indicatorilor comuni de referinţă, de realizare, de rezultat şi de impact aplicabili programelor de dezvoltare rurală figurează în anexa VIII la prezentul regulament. Această listă de indicatori constituie cadrul comun de monitorizare şi de evaluare (CCME) prevăzut la articolul 80 din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005.
După caz, aceşti indicatori sunt defalcaţi, pe de o parte, în funcţie de vârsta şi sexul beneficiarilor şi, pe de altă parte, în funcţie de tipul de zonă în care măsurile sunt puse în aplicare (zonele defavorizate sau zonele la care se referă obiectivul "convergenţă").
Pentru măsurile care conţin tipuri de operaţiuni în conformitate cu dispoziţiile articolului 16a din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005, indicatorii de realizare şi obiectivele orientative pentru indicatorii de realizare se defalchează pe tipuri de operaţiuni.
(2)Progresele realizate în ceea ce priveşte indicatorii de realizare şi de rezultat sunt prezentate în raportul anual de execuţie. Acesta include atât indicatori comuni, cât şi indicatori suplimentari.
Pentru a măsura progresele făcute în realizarea obiectivelor programului de dezvoltare rurală, se stabilesc obiective orientative pentru perioada de punere în aplicare a programului în ceea ce priveşte indicatorii de realizare, de rezultat şi de impact, inclusiv o finanţare naţională suplimentară prevăzută la articolul 89 din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005.
(3)Comisia, în parteneriat cu statele membre, defineşte orientările referitoare la CCME. Orientările respective se referă cel puţin la următoarele elemente:
a)cerinţele de monitorizare;
b)organizarea evaluărilor ex ante, intermediare şi ex post, precum şi cadrul comun de evaluare privind fiecare din măsurile de dezvoltare rurală;
c)orientările privind sistemul de raportare care permit evaluarea progreselor pe bază de indicatori;
d)fişe de informare pentru fiecare măsură care conţin logica intervenţiei şi diferiţii indicatori;
e)fişe de informare care descriu indicatorii de referinţă, de realizare, de rezultat şi de impact.
Art. 63
(1)Comisia instituie, în colaborare cu statele membre, un sistem de informare (denumit în continuare "sistem") care să permită schimbul securizat de date de interes comun între Comisie şi fiecare stat membru. Aceste date privesc atât aspectele administrative şi operaţionale, cât şi aspectele financiare prevăzute la articolul 18din Regulamentul (CE) nr. 883/2006 al Comisiei (1).
(1)JO L 171, 23.6.2006, p. 1.
Sistemul este instituit şi actualizat de Comisie, în parteneriat cu statele membre.
(2)În ceea ce priveşte gestiunea administrativă şi operaţională, sistemul include aspecte documentare de interes comun care să permită efectuarea monitorizării şi, în special: planurile strategice naţionale şi actualizarea acestora, rapoartele de sinteză, programele şi modificările acestora, deciziile Comisiei, rapoartele anuale de execuţie, inclusiv codificarea măsurilor în conformitate cu tabelul din anexa II punctul 7 şi indicatorii de monitorizare şi de evaluare din anexa VIII.
(3)Autoritatea de gestionare şi Comisia introduc şi actualizează în cadrul sistemului, în formatul cerut, documentele care sunt de competenţa lor.
(4)Sistemul este accesibil statelor membre şi Comisiei fie direct, fie prin intermediul unei interfeţe care să asigure sincronizarea şi intrarea automată a datelor cu sistemele informatizate de gestionare naţionale şi regionale.
Statele membre centralizează şi trimit Comisiei cererile de drepturi de acces la sistem.
(5)Schimburile de date sunt semnate electronic în conformitate cu articolul 5 din Directiva 1999/93/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (2). Statele membre şi Comisia recunosc valabilitatea juridică şi admisibilitatea ca probă în procedurile judiciare a semnăturii electronice utilizate în sistem.
(2)JO L 13, 19.1.2000, p. 12.
(6)Data luată în considerare în ceea priveşte trimiterea documentelor la Comisie este cea la care statul membru transmite documentele pe care le-a introdus în prealabil în sistem.
Un document este considerat ca fiind trimis Comisiei în cazul în care nu mai este posibil ca statul membru să-l modifice sau să-l şteargă din sistem.
(7)Costurile de proiectare şi de actualizare a elementelor comune ale sistemului sunt finanţate din bugetul Comisiei în conformitate cu articolul 66 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005.
Costurile eventuale ale unei interfeţe între sistem, pe de o parte şi sistemele naţionale şi locale, pe de altă parte, precum şi costurile eventuale de adaptare a sistemelor naţionale şi locale pot fi eligibile în temeiul articolului 66 alineatul (2) din regulamentul menţionat.
(8)În cazuri de forţă majoră sau de împrejurări excepţionale şi, în special, de funcţionare defectuoasă a sistemului sau de probleme care afectează continuitatea conexiunii, statul membru poate transmite documentele Comisiei în formă imprimată sau prin alte mijloace electronice adecvate. În cazul transmiterii documentelor în formă imprimată sau prin alte mijloace electronice este obligatorie notificarea prealabilă a Comisiei.
Imediat după încetarea cazului de forţă majoră sau de împrejurare excepţională care împiedică utilizarea sistemului, statul membru introduce în sistem documentele în cauză. În acest caz, data expedierii se consideră a fi data la care se transmit documentele în formă imprimată sau prin alte mijloace electronice adecvate.