Partea 6 - INTERESUL UNIUNII - Regulamentul 1690/09-nov-2018 de instituire a unor taxe compensatorii definitive la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/1579 al Comisiei de instituire a unei taxe antidumping definitive şi de percepere definitivă a taxei provizorii impuse la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/163

Acte UE

Jurnalul Oficial 283L

În vigoare
Versiune de la: 12 Noiembrie 2018
PARTEA 6:INTERESUL UNIUNII
(873)În conformitate cu articolul 31 din regulamentul de bază, Comisia a examinat posibilitatea de a concluziona în mod clar că, în pofida stabilirii faptului că există o subvenţionare prejudiciabilă, adoptarea unor măsuri în cazul de faţă nu este în interesul Uniunii. Determinarea interesului Uniunii s-a bazat pe evaluarea diferitelor interese implicate în ansamblul lor, printre care cele ale industriei şi ale importatorilor din Uniune.
(874)Este probabil ca efectul potenţialelor măsuri antisubvenţie să fie pozitiv în ceea ce-i priveşte pe producătorii din Uniune, în special pentru IMM-uri. Aceştia ar fi în măsură să beneficieze de creşterea consumului şi de o piaţă în care există condiţii echitabile. Se preconizează în special ca, în aceste condiţii, producătorii din Uniune să fie în măsură să-şi mărească vânzările şi, prin urmare, să recâştige o parte din cota de piaţă pierdută. La rândul său, acest lucru ar spori şi mai mult producţia Uniunii şi rata de utilizare a capacităţii. în condiţii echitabile, industria din Uniune ar fi capabilă să-şi mărească preţurile şi să-şi îmbunătăţească situaţia financiară.
(875)Având în vedere interconexiunea dintre activitatea de reşapare şi producţia de anvelope reşapabile, măsurile propuse ar asigura, în particular, viabilitatea industriei de reşapare. Acest lucru ar avea un efect pozitiv asupra ocupării forţei de muncă, ţinând cont în special de faptul că industria anvelopelor reşapabile se caracterizează printr-o utilizare intensivă a forţei de muncă şi că este situată pe întreg teritoriul Uniunii.
(876)Anumite părţi interesate (Grupul China National Tire, Pirelli, Grupul Giti şi Kirkby) au considerat că industria de reşapare din Uniune ar fi afectată de o ofertă redusă şi de un preţ mai mare al carcaselor. în opinia acestora, măsurile antidumping referitoare la anvelopele de nivelul 1 şi nivelul 2 ar avea un impact negativ asupra reşapatorilor independenţi din Uniune, care utilizează carcasele de la nivelurile respective pe liniile lor de producţie.
(877)Comisia nu a fost de acord cu această evaluare. în pofida faptului că marii producători din Uniune au operaţiuni de reşapare integrate, multe dintre carcasele acestora continuă să fie reşapate de reşapatori independenţi din Uniune. în plus, reşapatorii independenţi din Uniune au indicat Comisiei că, la momentul actual, există un excedent de aprovizionare cu carcase. în opinia lor, mulţi consumatori consideră că este mai ieftin să cumpere anvelope de nivel inferior din China decât să le reşapeze pe cele existente. Aceasta înseamnă că a trebuit să se elimine multe carcase care ar fi putut fi reşapate. Aspectul cel mai important este că, în timp ce reşapatorii independenţi şi asociaţiile au sprijinit măsurile, niciun reşapator din Uniune nu s-a manifestat pentru a se opune măsurilor. Acest lucru arată că măsurile sunt în interesul industriei de reşapare din Uniune.
(878)Avizul de deschidere a fost trimis unui număr de peste 40 de importatori şi utilizatori ai produsului în cauză şi asociaţiilor acestora.
(879)La chestionarul de eşantionare au răspuns cinci importatori neafiliaţi. Ei reprezintă între 10 % şi 15 % din totalul importurilor din RPC. Dintre aceste cinci societăţi, două au fost incluse în eşantion pe baza volumului importurilor acestora (reprezentând între 6 % şi 10 % din totalul importurilor din China) şi au răspuns la chestionar.
(880)Pentru ambii importatori eşantionaţi, importurile de produs în cauză din China reprezentau o parte semnificativă a cifrei de afaceri în cursul perioadei de anchetă. Modelul lor de afaceri se bazează, în principal, pe încheierea unor contracte cu producătorii-exportatori chinezi, deşi ei dispun totodată de surse alternative (fie pe piaţa internă, fie în alte ţări terţe). Prin urmare, deşi măsurile ar avea un impact asupra activităţii acestora, este de aşteptat, de asemenea, ca impunerea de măsuri să conducă la o creştere a preţurilor de pe piaţa Uniunii la niveluri corecte.
(881)Există un alt model de afaceri, care se bazează pe o strategie de tranzacţionare "la container" (container only trading strategy). În acest caz, importatorii beneficiază de mai multă flexibilitate în ceea ce priveşte schimbarea surselor de aprovizionare. Trei dintre importatorii neincluşi în eşantion se încadrează în această categorie, reprezentând sub 2 % din totalul importurilor din China în cursul perioadei de anchetă. Un nivel de cooperare atât de scăzut indică faptul că impunerea de măsuri nu ar avea un impact semnificativ asupra activităţii acestora.
(882)Alţi doisprezece importatori, precum şi două asociaţii de importatori, s-au făcut cunoscuţi, majoritatea lor după publicarea regulamentului de înregistrare. S-au făcut observaţii privind înregistrarea şi posibila impunere de măsuri. Cu toate acestea, niciunul dintre importatorii din Uniune nu a prezentat cereri documentate.
(883)Grupul China National Tire, Pirelli, Grupul Giti şi Heuver au susţinut că, dacă măsurile ar fi adoptate, s-ar înregistra o scădere a importurilor din China, ceea ce ar conduce la o scădere generală a ofertei. La rândul său, aceasta ar genera o creştere speculativă a preţurilor, în detrimentul utilizatorilor finali. Măsurile de protejare a industriei din Uniune ar presupune, de asemenea, o ofertă redusă de produse pentru utilizatorii finali.
(884)Comisia a considerat că exista suficientă capacitate generală în Uniune pentru a aproviziona piaţa internă, aşa cum se indică în tabelul 1 şi tabelul 6. Mai mult, există mulţi producători situaţi în ţări terţe (Turcia, Coreea de Sud, Japonia, Rusia, Thailanda şi multe alte ţări) care îşi comercializează deja produsele pe piaţa Uniunii. în cursul perioadei examinate, volumele lor de vânzări combinate au fost relativ stabile, cu o cotă de piaţă de aproximativ 12%. Comisia a reamintit faptul că preţurile chineze se situau mult sub preţurile tuturor celorlalte ţări din care se importă în UE: potrivit Eurostat, în perioada de anchetă, preţul mediu de import din China a fost de 128,8 EUR/articol, în timp ce preţul de import din toate celelalte ţări a fost de 189 EUR/articol. Prin urmare, se poate preconiza în mod rezonabil că, odată ce pe piaţa Uniunii sunt restabilite condiţii echitabile, importurile din toate ţările vor asigura oferta necesară.
(885)Comisia a reamintit, de asemenea, că piaţa Uniunii este o piaţă competitivă, pe care există o concurenţă acerbă între mulţi producători activi pe toate nivelurile. în consecinţă, importurile la un nivel echitabil al preţurilor vor continua să exercite o presiune concurenţială suplimentară asupra preţurilor industriei din Uniune.
(886)Mai mulţi importatori au susţinut că s-ar putea să părăsească de tot piaţa dacă se vor impune măsurile respective. Comisia a reamintit că scopul impunerii de măsuri antisubvenţie este restabilirea unor condiţii echitabile, astfel încât producătorii din Uniune şi cei din ţările terţe să poată concura în condiţii echitabile. Prin urmare, nivelul taxelor este astfel stabilit încât să permită totuşi importurilor din China să concureze în continuare cu producătorii din Uniune, dar la preţuri corecte. în plus, dat fiind că prin măsurile respective se va reduce diferenţa mare dintre preţurile chineze subvenţionate şi preţurile de import din toate celelalte ţări, importatorii vor avea oportunităţi comerciale sporite de a vinde anvelope pentru autobuze şi camioane din alte ţări.
(887)Comisia a concluzionat că măsurile nu ar fi în interesul importatorilor care se bazează în principal pe importurile de anvelope foarte ieftine din China. Cu toate acestea, este puţin probabil ca importatorii cu un portofoliu mai amplu să fie afectaţi grav de restabilirea unei concurenţe loiale.
(888)Interesul furnizorilor
(889)Furnizorii de bandă de rulare au prezentat observaţii în sprijinul impunerii de măsuri antisubvenţie, susţinând că aceste măsuri sunt esenţiale pentru supravieţuirea industriei de reşapare. în absenţa activităţilor de reşapare, activitatea lor comercială va fi grav afectată. Comisia a concluzionat că măsurile ar fi în interesul furnizorilor de bandă de rulare.
(890)Reducerea deşeurilor şi gestionarea materiilor prime în mod sustenabil sunt politici consacrate ale Uniunii (128). într-adevăr, politica Uniunii are două obiective: evitarea generării deşeurilor şi încurajarea reciclării (129). Pe lângă acestea, există obiectivul politic orizontal de a încuraja prezenţa întreprinderilor mici şi mijlocii pe piaţa Uniunii (130).
(128)A se vedea Directiva 2008/98/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind deşeurile şi de abrogare a anumitor directive, JO L 312, 22.11.2008, p. 3.
(129)A se vedea Planul de acţiune privind economia circulară, adoptat în ianuarie 2018; http://ec.europa.eu/environment/circular-economy/index_en.htm.
(130)A se vedea politica Comisiei de sprijinire a întreprinderilor mici şi mijlocii; https://ec.europa.eu/growth/smes/business-friendly- environment/small-business-act_en.
(891)Reşaparea este esenţială pentru o economie circulară virtuoasă. Pe lângă garantarea unui înalt standard de fiabilitate, performanţă şi siguranţă, reşaparea reprezintă un avantaj important şi din punctul de vedere al mediului (o utilizare mai scăzută a materiilor prime şi a energiei, producerea unor cantităţi mai reduse de CO2, reducerea poluării şi un consum de apă mai mic). Prin urmare, ea ar contribui şi la realizarea acestor obiective societale mai ample, recunoscute prin politici specifice ale Uniunii.
(892)Mai multe părţi interesate au subliniat faptul că producătorii de anvelope premium produc anvelope noi de calitate superioară, care sunt concepute să aibă un ciclu de viaţă lung şi care pot fi reşapate. în absenţa industriei de reşapare, concurenţa din industria anvelopelor va provoca o uniformizare la nivelul inferior, ceea ce va conduce la epuizare industrială, la o pierdere de valoare de-a lungul întregului lanţ de aprovizionare şi la minimizarea calităţii ofertei în Uniune.
(893)AIRP a declarat că activitatea de reşapare este un exemplu de economie circulară, întrucât, comparativ cu producerea de anvelope noi, pentru reşaparea unei singure anvelope se utilizează cu 70 % mai puţine materii prime, cu 65 % mai puţină energie şi cu 19 % mai puţină apă, se produce cu 37 % mai puţin CO2 şi se reduce cu 21 % poluarea aerului (cu particule), şi se cauzează o eroziune a solului cu 29 % mai mică în ţările în care este produs cauciucul natural.
(894)În plus, industria de reşapare împiedică în prezent crearea a aproximativ 240 000 de tone de anvelope uzate în fiecare an. în consecinţă, măsurile de protejare a anvelopelor de calitate superioară reşapabile din Uniune, care sunt impuse în esenţă împotriva anvelopelor de unică folosinţă, ar contribui de asemenea la evitarea producerii de deşeuri în conformitate cu obiectivele Directivei privind deşeurile, întrucât măsurile menţionate ar sprijini menţinerea unei activităţi de reşapare viabile în Uniune.
(895)Conform studiilor efectuate de AIRP, datorită reşapării, Italia economiseşte în medie 30 de milioane de litri de ţiţei pe an, precum şi peste 20 000 de tone de alte materii prime strategice - cum ar fi cauciucul natural şi cel sintetic, negrul de fum, fibrele textile, oţelul şi cuprul - la care se adaugă o reducere a emisiilor de CO2 cu 10 202 tone. Conform aceloraşi studii, fiecare anvelopă reşapată reduce emisiile de CO2 cu 26,5 kg.
(896)În consecinţă, măsurile de protejare a anvelopelor de calitate superioară reşapabile din Uniune, care sunt impuse în esenţă împotriva anvelopelor de unică folosinţă, ar contribui de asemenea la coerenţa politicilor cu obiectivele Uniunii privind reducerea deşeurilor şi economia circulară, întrucât ele ar sprijini menţinerea unei activităţi de reşapare viabile în Uniune. în plus, dat fiind faptul că în acest sector activează în principal IMM-uri, aceste măsuri ar fi, de asemenea, în concordanţă cu importantul obiectiv al Comisiei de sprijinire a acestor întreprinderi.
(897)Efectele măsurilor antisubvenţie asupra producătorilor din Uniune ar fi pozitive. în ciuda afirmaţiilor potrivit cărora taxa ar avea un impact potenţial negativ asupra importatorilor din Uniune, ea ar continua să nu fie disproporţionată, ţinând cont de efectele globale asupra industriei din Uniune în ansamblul ei. În fapt, se consideră că riscurile ar fi atenuate de capacitatea liberă disponibilă în industria din Uniune şi de importurile din alte ţări, prin oferirea unor surse de aprovizionare alternative. Reinstaurarea unei concurenţei loiale şi a unor condiţii competitive egale, prin eliminarea importurilor subvenţionate, ar fi benefică pentru dezvoltarea sănătoasă a pieţei globale a anvelopelor din Uniune şi ar promova coerenţa politicilor cu obiectivele privind economia circulară, evitarea generării deşeurilor şi protecţia IMM-urilor în Uniune. Pe baza acestor elemente, nu există motive imperioase împotriva instituirii de măsuri privind importurile de anvelope pentru autobuze şi camioane din RPC.
(898)În urma comunicării constatărilor finale, Hammerling a susţinut că impunerea de taxe antisubvenţie nu este în interesul Uniunii în temeiul articolului 31 din regulamentul de bază. Societatea a citat concluzia Comisiei, prezentată la considerentul anterior, şi a afirmat că "o asemenea abordare depreciativă" nu putea fi acceptată. Cu toate acestea, întrucât Hammerling nu a prezentat niciun argument sau element de probă suplimentar privind existenţa unor costuri în mod clar disproporţionat de ridicate, suportate de importatori ca urmare a acestei măsuri - fapt care ar putea sugera necesitatea de a revizui cântărirea intereselor concurente - Comisia a respins această afirmaţie.
(899)Prin urmare, se poate aprecia că instituirea de măsuri antisubvenţie ar permite industriei din Uniune să rămână pe piaţă şi, ulterior, să-şi îmbunătăţească situaţia. Există un risc ridicat ca, în cazul în care nu s-ar institui măsuri, industria din Uniune să fie obligată să ia în considerare retragerea din activitatea de reşapare a anvelopelor pe termen mediu, având ca rezultat o pierdere inevitabilă de locuri de muncă, aşa cum s-a întâmplat deja cu închiderea a zeci de IMM-uri, astfel cum se arată la considerentul 729. Din perspectiva importatorilor sau a utilizatorilor, nu s-au identificat motive convingătoare împotriva instituirii de măsuri antisubvenţie la importurile de anvelope pentru autobuze şi camioane originare din RPC în acest stadiu al anchetei. Nu există motive imperioase în temeiul articolului 31 din regulamentul de bază care să prevadă că impunerea de măsuri nu ar fi în interesul Uniunii.