Titlul vii - BUNA GESTIONARE DIN PUNCTUL DE VEDERE AL MEDIULUI ŞI APLICAREA NORMELOR - Regulamentul 1157/11-apr-2024 privind transferurile de deşeuri, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1257/2013 şi (UE) 2020/1056 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1013/2006
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
Neintrat în vigoare Versiune de la: 21 Ianuarie 2025
TITLUL VII:BUNA GESTIONARE DIN PUNCTUL DE VEDERE AL MEDIULUI ŞI APLICAREA NORMELOR
Art. 59: Buna gestionare din punctul de vedere al mediului
(1)Producătorul de deşeuri, notificatorul, persoana care organizează transferul şi orice altă întreprindere implicată într-un transfer de deşeuri sau în valorificarea sau eliminarea acestora adoptă măsurile necesare pentru a se asigura că, pe toată durata transferului şi în timpul valorificării şi al eliminării acestora, deşeurile sunt gestionate fără a pune în pericol sănătatea umană şi într-un mod care asigură protecţia mediului.
(2)În scopul exportului de deşeuri, deşeurile sunt considerate a fi gestionate într-un mod care asigură protecţia mediului în ceea ce priveşte valorificarea sau eliminarea dacă se poate demonstra că deşeurile respective, precum şi orice deşeuri reziduale generate prin valorificare sau eliminare, vor fi gestionate în conformitate cu cerinţe privind sănătatea umană, clima şi protecţia mediului care sunt considerate echivalente cu cerinţele privind sănătatea umană şi protecţia mediului în temeiul legislaţiei Uniunii. Atunci când se evaluează o astfel de echivalenţă, nu este necesară respectarea deplină a cerinţelor care decurg din legislaţia Uniunii, dar trebuie să se demonstreze că respectivele cerinţe aplicate în ţara de destinaţie asigură un nivel de protecţie a sănătăţii umane şi a mediului similar celui asigurat de cerinţele care decurg din legislaţia Uniunii. Pentru a evalua echivalenţa, se utilizează ca puncte de referinţă dispoziţiile relevante din legislaţia Uniunii şi orientările internaţionale menţionate în anexa IX.
Art. 60: Controale
(1)În scopul asigurării respectării prezentului regulament, statele membre se asigură că se efectuează controale asupra unităţilor, întreprinderilor, brokerilor şi comercianţilor în conformitate cu articolul 34 din Directiva 2008/98/CE, precum şi controale asupra transferurilor de deşeuri şi asupra operaţiunilor de valorificare sau eliminare aferente.
(2)Controalele asupra transferurilor se efectuează cel puţin într-unul dintre următoarele puncte:
a)la punctul de origine, asupra producătorului de deşeuri, a colectorului, a deţinătorului de deşeuri, a notificatorului sau a persoanei care organizează transferul;
b)la punctul de destinaţie, inclusiv în legătură cu valorificarea intermediară şi definitivă sau eliminarea intermediară şi definitivă, asupra destinatarului sau a instalaţiei;
c)la frontierele Uniunii;
d)pe durata transferului în interiorul Uniunii.
Art. 61: Documentaţie şi dovezi
(1)Controalele asupra transferurilor includ cel puţin verificarea documentelor, confirmarea identităţii actorilor implicaţi în transferurile respective şi, după caz, controlul fizic al deşeurilor.
(2)Pentru a stabili că o substanţă sau un obiect transportat pe cale rutieră, feroviară, aeriană, maritimă sau pe căi navigabile interioare nu reprezintă deşeuri, autorităţile care participă la controale pot solicita persoanei fizice sau juridice care deţine substanţa sau obiectul în cauză sau care organizează transferul acestora să furnizeze documente justificative:
a)cu privire la originea şi destinaţia substanţei sau ale obiectului în cauză; şi
b)care să arate că substanţa sau obiectul în cauză nu reprezintă deşeuri, inclusiv, după caz, dovada de funcţionalitate.
În scopul menţionat la primul paragraf, se stabileşte, de asemenea, dacă substanţa este protejată sau obiectul este protejat împotriva deteriorării în timpul transportului, al încărcării şi al descărcării, cum ar fi prin ambalarea adecvată şi dispunerea corespunzătoare.
Pentru a face distincţia între bunurile uzate şi deşeuri, în scopul controlului, se aplică condiţiile prevăzute la articolul 29 alineatul (1) al treilea paragraf, precum şi orice criteriu stabilit în temeiul articolului 29 alineatul (3), după caz.
Prezentul alineat nu aduce atingere aplicării articolului 23 alineatul (2) şi a anexei VI la Directiva 2012/19/UE şi nici aplicării articolului 72 alineatul (2) şi al anexei XIV la Regulamentul (UE) 2023/1542.
(3)Autorităţile care participă la controale pot concluziona că substanţa sau obiectul în cauză reprezintă deşeuri dacă:
a)documentele justificative menţionate la alineatul (2) sau solicitate în temeiul altui act legislativ al Uniunii pentru a stabili că o substanţă sau un obiect nu reprezintă deşeuri nu au fost transmise în termenul specificat de acestea; sau
b)acestea consideră documentele justificative şi informaţiile de care dispun insuficiente pentru a ajunge la o concluzie sau consideră că protecţia împotriva deteriorării menţionată la alineatul (2) al doilea paragraf este insuficientă.
În cazul în care autorităţile au ajuns la concluzia că o substanţă sau un obiect este deşeu în conformitate cu primul paragraf, transportul substanţei sau al obiectului în cauză sau transferul de deşeuri în cauză este considerat ilegal. În consecinţă, se procedează în conformitate cu articolele 25 şi 26, iar autorităţile care participă la controale informează fără întârziere, în mod corespunzător, autoritatea competentă din ţara în care a avut loc controlul în cauză.
(4)Pentru a stabili dacă un transfer de deşeuri respectă dispoziţiile prezentului regulament, autorităţile care participă la controale pot solicita notificatorului, persoanei care organizează transferul respectiv de deşeuri, deţinătorului de deşeuri, transportatorului, destinatarului şi instalaţiei care primeşte deşeurile să le furnizeze documente justificative relevante într-un termen specificat de acestea şi pot reţine deşeurile dintr-un transfer şi, dacă este necesar, mijloacele de transport care conţin deşeurile şi, de asemenea, pot suspenda transportul deşeurilor până la furnizarea documentaţiei respective.
(5)Pentru a stabili dacă un transfer de deşeuri care face obiectul cerinţelor generale de informare prevăzute la articolul 18 este destinat unor operaţiuni de valorificare în conformitate cu articolul 59, autorităţile care participă la controale pot solicita persoanei care organizează transferul şi destinatarului să furnizeze documente justificative relevante, puse la dispoziţie de instalaţia de valorificare intermediară şi definitivă şi, după caz, aprobate de autoritatea competentă de destinaţie. În cazul exportului din Uniune, autorităţile care participă la controale solicită documente justificative privind auditul efectuat în conformitate cu articolul 46.
(6)În situaţiile în care documentele justificative menţionate la alineatul (4) sau (5) nu au fost transmise autorităţilor care participă la controale în termenul specificat de acestea sau dacă acestea consideră documentele justificative şi informaţiile de care dispun drept insuficiente pentru a se ajunge la o concluzie, transferul este considerat ilegal, procedându-se în conformitate cu articolele 25 şi 26. Autorităţile care participă la controale informează fără întârziere, în mod corespunzător, autoritatea competentă din ţara în care a avut loc controlul în cauză.
(7)Comisia este împuternicită să adopte, prin acte de punere în aplicare, un tabel de corespondenţă între codurile Nomenclaturii combinate prevăzute de Regulamentul (CEE) nr. 2658/87 şi menţiunile privind deşeurile cuprinse în anexele III, IIIA, IIIB, IV şi V la prezentul regulament. Comisia actualizează actele respective pentru a reflecta modificările aduse nomenclaturii respective şi menţiunilor din anexele respective, precum şi pentru a include orice noi coduri din Nomenclatura sistemului armonizat referitoare la deşeuri pe care Organizaţia Mondială a Vămilor le-ar putea adopta. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 81 alineatul (2). Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2016/1245 al Comisiei (46) rămâne în vigoare până la exercitarea de către Comisie a împuternicirii menţionate la prezentul articol.
(46)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2016/1245 al Comisiei din 28 iulie 2016 de stabilire a unui tabel de corespondenţă preliminar între codurile Nomenclaturii combinate prevăzute în Regulamentul (CEE) nr. 2658/87 al Consiliului şi menţiunile privind deşeurile cuprinse în anexele III, IV şi V la Regulamentul (CE) nr. 1013/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind transferurile de deşeuri (JO L 204, 29.7.2016, p. 11).
Art. 62: Planuri de control
(1)Statele membre se asigură că se întocmesc, în ceea ce priveşte întregul lor teritoriu geografic, unul sau mai multe planuri, fie separat, fie ca parte clar definită a altor planuri, pentru controalele care urmează să fie efectuate în temeiul articolului 60 alineatul (1) (denumit în continuare "planul de control").
Planurile de control se bazează pe o evaluare a riscurilor care vizează fluxuri şi surse de deşeuri specifice ale transferurilor ilegale, precum şi pe rezultatele controalelor anterioare şi care ţin cont, după caz, de informaţii care au la bază date operative, cum ar fi datele privind anchetele desfăşurate de poliţie şi de autorităţile vamale şi analizele activităţilor infracţionale, precum şi pe informaţii fiabile din partea persoanelor fizice sau juridice cu privire la posibile transferuri ilegale, pe informaţii relevante referitoare la gestionarea deşeurilor transferate şi pe informaţii care arată că un transfer prezintă similitudini cu transferuri identificate anterior ca transferuri ilegale. Respectiva evaluare a riscurilor ţine seama, în special, de necesitatea de a realiza verificări periodice pentru a stabili dacă persoanele fizice şi juridice care exportă deşeuri din Uniune respectă obligaţiile menţionate la articolul 46. Evaluarea riscurilor vizează, printre altele, identificarea numărului minim de controale necesar, precum şi a frecvenţei acestora, inclusiv în legătură cu controalele fizice efectuate asupra unităţilor, întreprinderilor, brokerilor, comercianţilor şi transferurilor de deşeuri sau asupra operaţiunilor de valorificare sau de eliminare aferente.
(2)Planurile de control cuprind cel puţin următoarele elemente:
a)obiectivele şi priorităţile controalelor, inclusiv o descriere a modului în care au fost identificate respectivele obiective şi priorităţi;
b)zona geografică acoperită de planul de control;
c)informaţii privind controalele planificate, inclusiv privind un număr minim de controale şi controalele fizice care trebuie efectuate în fiecare an calendaristic asupra unităţilor, a întreprinderilor, a brokerilor, a comercianţilor şi a transferurilor de deşeuri sau în ceea ce priveşte valorificările sau eliminările aferente, identificate în conformitate cu evaluarea riscurilor menţionată la alineatul (1);
d)sarcinile atribuite fiecărei autorităţi care participă la controale;
e)acorduri de cooperare între autorităţile care participă la controale;
f)informaţii privind formarea inspectorilor în ceea ce priveşte aspecte legate de controale; şi
g)informaţii privind resursele umane, financiare şi de altă natură pentru punerea în aplicare a respectivului plan de control.
(3)Planul de control se revizuieşte cel puţin o dată la trei ani şi, dacă este cazul, se actualizează. Respectiva revizuire evaluează în ce măsură au fost realizate obiectivele şi alte elemente ale planului de control.
(4)Fără a aduce atingere cerinţelor de confidenţialitate aplicabile, statele membre notifică Comisiei planurile de control menţionate la alineatul (1) şi orice revizuire substanţială a acestora o dată la trei ani şi, pentru prima dată, la un an de la data intrării în vigoare a prezentului regulament.
(5)Comisia analizează planurile de control notificate de statele membre în conformitate cu alineatul (4) şi, dacă este cazul, întocmeşte rapoarte, pe baza analizei acestor planuri, cu privire la punerea în aplicare a prezentului articol. Astfel de rapoarte pot include, printre altele, recomandări privind priorităţile controalelor şi cooperarea şi coordonarea în materie de aplicare a normelor între autorităţile relevante care participă la controale. Rapoartele pot fi, de asemenea, prezentate, după caz, în reuniunile grupului pentru aplicarea normelor privind transferurile de deşeuri înfiinţat în temeiul articolului 66 şi sunt puse la dispoziţia Parlamentului European şi a Consiliului.
Art. 63: Sancţiuni
(1)Fără a aduce atingere obligaţiilor statelor membre stabilite de Directiva 2008/99/CE, statele membre adoptă regimul sancţiunilor care se aplică în cazul încălcării dispoziţiilor prezentului regulament şi iau toate măsurile necesare pentru a asigura aplicarea acestora. Sancţiunile trebuie să fie efective, proporţionale şi cu efect de descurajare.
(2)Statele membre se asigură că sancţiunile stabilite în temeiul prezentului articol ţin seama în mod corespunzător de următoarele, după caz:
a)natura, gravitatea şi amploarea încălcării;
b)după caz, dacă încălcarea a fost săvârşită cu intenţie sau din neglijenţă;
c)soliditatea financiară a persoanei fizice sau juridice declarate responsabilă;
d)avantajele economice obţinute în urma încălcării de către persoana fizică sau juridică declarată responsabilă, în măsura în care acestea pot fi stabilite;
e)prejudiciile aduse mediului cauzate de încălcare;
f)orice acţiune întreprinsă de persoana fizică sau juridică declarată responsabilă pentru a atenua sau a remedia prejudiciul cauzat;
g)caracterul, repetitiv sau singular, al încălcării;
h)orice alt factor agravant sau atenuant aplicabil circumstanţelor cazului.
(3)Atunci când este cazul, statele membre pot impune cel puţin următoarele sancţiuni în cazul încălcării prezentului regulament:
a)amenzi;
b)revocarea sau suspendarea temporară a autorizaţiei de desfăşurare a activităţilor legate de gestionarea şi transferul deşeurilor, în măsura în care aceste activităţi intră în domeniul de aplicare al prezentului regulament;
c)excluderea temporară de la procedurile de achiziţii publice.
(4)Statele membre notifică Comisiei normele şi măsurile menţionate la alineatul (1) fără întârzieri şi îi comunică orice modificare ulterioară a acestora.
Art. 64: Cooperarea în materie de aplicare a normelor la nivel naţional
Statele membre menţin sau instituie, în legătură cu toate autorităţile relevante implicate în aplicarea prezentului regulament pe teritoriul lor, inclusiv autorităţile competente şi autorităţile care participă la controale, mecanisme eficace care să le permită să coopereze şi să se coordoneze la nivel intern în ceea ce priveşte elaborarea şi punerea în aplicare a politicilor şi a activităţilor de aplicare a normelor pentru combaterea transferurilor ilegale de deşeuri, inclusiv pentru stabilirea şi punerea în aplicare a planurilor de control.
Art. 65: Cooperarea în materie de aplicare a normelor între statele membre
(1)Statele membre cooperează bilateral şi multilateral pentru a facilita prevenirea şi detectarea transferurilor ilegale de deşeuri. Acestea fac schimb de informaţii relevante privind aceste activităţi de prevenire şi de detectare, inclusiv privind transferurile de deşeuri, fluxurile de deşeuri, operatorii şi instalaţiile, şi de experienţă şi cunoştinţe privind măsurile de aplicare a normelor, inclusiv evaluarea riscurilor desfăşurată în temeiul articolului 62 alineatul (1), în cadrul unor structuri stabilite, în special prin intermediul grupului pentru aplicarea normelor privind transferurile de deşeuri înfiinţat în temeiul articolului 66.
(2)Statele membre desemnează autoritatea sau autorităţile şi membrii personalului lor permanent responsabil pentru cooperarea menţionată la alineatul (1) şi, de asemenea, desemnează o autoritate sau autorităţi şi membri responsabili ai personalului lor permanent drept punctul (punctele) focal(e) pentru controalele fizice menţionate la articolul 61 alineatul (1). Statele membre transmit aceste informaţii Comisiei, care compilează informaţiile şi le pun la dispoziţia autorităţilor identificate şi a membrilor personalului lor permanent.
(3)La solicitarea unei autorităţi din alt stat membru, o autoritate dintr-un stat membru poate adopta măsuri de aplicare a normelor împotriva persoanelor suspectate a fi implicate în transferuri ilegale de deşeuri şi care se află în statul membru respectiv.
Art. 66: Grupul pentru aplicarea normelor privind transferurile de deşeuri
(1)Se înfiinţează un grup pentru aplicarea normelor pentru a facilita şi a îmbunătăţi cooperarea şi coordonarea între statele membre în vederea prevenirii şi a detectării transferurilor ilegale (denumit în continuare "grupul pentru aplicarea normelor privind transferurile de deşeuri").
(2)Grupul pentru aplicarea normelor privind transferurile de deşeuri este format din cel mult trei reprezentanţi pentru fiecare stat membru, selectaţi din rândul personalului permanent desemnat responsabil cu cooperarea menţionat la articolul 65 alineatul (2) sau din personalul permanent al altor autorităţi relevante implicate în aplicarea prezentului regulament, care urmează să fie desemnate de statele membre, care vor informa Comisia. Grupul respectiv este coprezidat de reprezentantul sau reprezentanţii Comisiei şi de un reprezentant al unui stat membru ales de grup.
(3)Grupul pentru aplicarea normelor privind transferurile de deşeuri este un forum pentru schimbul de informaţii relevante pentru prevenirea şi detectarea transferurilor ilegale, inclusiv de informaţii şi date operative privind tendinţele generale legate de transferurile ilegale, evaluările bazate pe riscuri efectuate de autorităţile statelor membre şi experienţa şi cunoştinţele privind măsurile de aplicare a normelor, precum şi pentru schimbul de opinii cu privire la cele mai bune practici şi pentru facilitarea cooperării şi coordonării între autorităţile relevante. Grupul pentru aplicarea normelor privind transferurile de deşeuri poate examina orice aspect de ordin tehnic legat de aplicarea prezentului regulament semnalat de preşedinţi, fie din proprie iniţiativă, fie la cererea membrilor grupului sau ai comitetului menţionat la articolul 81.
(4)Grupul de aplicare a normelor privind transferurile de deşeuri se întruneşte periodic, cel puţin o dată pe an. Pe lângă membrii menţionaţi la alineatul (2), preşedinţii pot invita la reuniuni sau părţi ale reuniunilor, după caz, reprezentanţi ai altor instituţii, organisme, oficii, agenţii, reţele sau alte părţi interesate.
(5)Comisia transmite opiniile exprimate în cadrul grupului pentru aplicarea normelor privind transferurile de deşeuri comitetului menţionat la articolul 81.
Art. 67: Dispoziţii generale
(1)Fără a aduce atingere Regulamentului (CE) nr. 515/97, Comisia exercită competenţele conferite prin articolele 67-71 pentru a sprijini şi completa activităţile de aplicare a normelor ale statelor membre şi pentru a contribui la o aplicare uniformă a prezentului regulament în întreaga Uniune.
(2)Comisia îşi poate exercita competenţele care îi sunt conferite prin prezentul regulament în ceea ce priveşte transferurile de deşeuri care intră în domeniul de aplicare al prezentului regulament în temeiul articolului 2 alineatul (1), care sunt de natură complexă şi pot avea efecte adverse grave asupra sănătăţii umane sau asupra mediului, şi în cazul în care investigaţia necesară are o dimensiune transfrontalieră care implică cel puţin două ţări. Comisia poate iniţia acţiuni în conformitate cu aceste competenţe din proprie iniţiativă, la cererea autorităţilor din unul sau mai multe state membre sau în urma unei plângeri în cazul în care există suficiente suspiciuni că transportul substanţei sau al obiectului în cauză sau transferul de deşeuri în cauză este ilegal. De asemenea, Comisia poate transmite astfel de plângeri autorităţilor competente ale statelor membre în cauză.
Dacă Comisia decide să nu acţioneze, aceasta răspunde autorităţii statelor membre sau persoanelor care au trimis plângerea într-un termen rezonabil, precizând motivele pentru care consideră că nu există suficiente suspiciuni, cu excepţia cazului în care există motive de interes public, cum ar fi protejarea confidenţialităţii procedurilor administrative sau penale, pentru a nu face acest lucru.
În plus, Comisia acordă asistenţă statelor membre pentru organizarea unei cooperări strânse şi regulate între autorităţile lor competente, în conformitate cu articolul 71.
(3)În exercitarea competenţelor sale, Comisia ţine seama de controalele, de urmăririle penale şi de procedurile juridice sau administrative în curs sau deja efectuate cu privire la aceleaşi transferuri de către autorităţile unui stat membru în temeiul prezentului regulament şi nu intervine în astfel de proceduri. Atunci când îşi exercită competenţele, Comisia ia în considerare orice cerere de amânare din partea unei autorităţi a unui stat membru prin intermediul personalului său permanent responsabil cu cooperarea sau prin intermediul punctelor focale menţionate la articolul 65 alineatul (2).
(4)La finalizarea acţiunilor întreprinse de aceasta, Comisia întocmeşte un raport. În cazul în care Comisia ajunge la concluzia că transportul substanţei sau al obiectului în cauză sau transferul de deşeuri în cauză este ilegal, aceasta informează în consecinţă autorităţile competente din ţara sau ţările în cauză şi recomandă ca, în legătură cu un astfel de transfer ilegal, să se procedeze în conformitate cu articolele 25 şi 26. Comisia poate recomanda, de asemenea, anumite acţiuni subsecvente autorităţilor relevante ale statelor membre şi, dacă este necesar, poate informa instituţiile, organismele, oficiile şi agenţiile Uniunii în cauză.
(5)Rapoartele întocmite în temeiul alineatului (4), împreună cu toate dovezile care vin în sprijinul lor şi care sunt anexate la acestea, constituie mijloace de probă admisibile:
a)în procedurile judiciare fără caracter penal în faţa instanţelor naţionale şi în procedurile administrative din statele membre;
b)în procedurile penale dintr-un stat membru atunci când utilizarea acestora se dovedeşte necesară, în acelaşi mod şi în aceleaşi condiţii precum în cazul rapoartelor administrative întocmite de autorităţile administrative naţionale, fiind supuse aceloraşi reguli de evaluare precum cele aplicabile rapoartelor administrative întocmite de către autorităţile administrative naţionale şi având aceeaşi valoare probatorie precum rapoartele respective;
c)proceduri judiciare în faţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene.
Competenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene şi a instanţelor şi a autorităţilor competente naţionale de a evalua în mod liber valoarea probatorie a rapoartelor întocmite de Comisie în conformitate cu alineatul (4) nu este afectată de prezentul regulament.
Art. 68: Controale efectuate de Comisie
(1)Comisia poate, în conformitate cu articolul 67, efectua controale asupra transferurilor în temeiul articolului 60 alineatele (1) şi (2) din prezentul regulament.
(2)Comisia efectuează un control numai dacă există suficiente suspiciuni cu privire la un transfer ilegal.
(3)Comisia pregăteşte şi efectuează controale în strânsă cooperare cu autorităţile relevante ale statului membru în cauză. Această cooperare include schimbul de informaţii şi de opinii cu privire la planificarea controalelor şi la măsurile care vor fi luate. Comisia ia în considerare orice controale, urmăriri penale în curs, proceduri judiciare sau administrative desfăşurate de autorităţile administrative sau judiciare ale unui stat membru.
Comisia notifică cu 15 zile înainte obiectul, scopul şi temeiul juridic al controalelor asupra personalului său permanent responsabil cu cooperarea sau asupra punctelor focale menţionate la articolul 65 alineatul (2) din statul membru în cauză pe teritoriul căruia urmează să se desfăşoare controlul respectiv, astfel încât autorităţile relevante să poată oferi asistenţa necesară. În acest scop, funcţionarilor autorităţilor relevante ale statului membru în cauză li se dă posibilitatea de a participa la controale. În cazuri urgente, dacă nu este posibilă respectarea termenului de 15 zile, Comisia trimite notificarea în primul moment util.
În plus, la cererea autorităţilor relevante ale statului membru în cauză, controalele sunt efectuate în comun de către Comisie şi autorităţile relevante ale statului membru respectiv.
(4)Personalul şi alte persoane însoţitoare autorizate de Comisie să efectueze un control îşi exercită competenţele pe baza prezentării unei autorizări scrise în acest sens, în care se specifică obiectul şi scopul controlului.
(5)Personalul Comisiei care efectuează un control este împuternicit:
a)să aibă acces la orice incinte, terenuri şi mijloace de transport ale notificatorului, ale persoanei care organizează transferul, ale producătorului de deşeuri, ale deţinătorului de deşeuri, ale transportatorului, ale destinatarului sau ale instalaţiei care primeşte deşeurile;
b)să examineze orice documente relevante legate de obiectul şi scopul controalelor, indiferent de suportul pe care sunt stocate, şi să ia sau să obţină sub orice formă copii sau extrase din astfel de documente;
c)să solicite notificatorului, persoanei care organizează transferul, producătorului de deşeuri, deţinătorului de deşeuri, transportatorului, destinatarului sau instalaţiei care primeşte deşeurile explicaţii privind faptele sau documentele referitoare la obiectul şi scopul controalelor şi să consemneze răspunsurile acestora;
d)să ia şi să consemneze declaraţiile notificatorului, ale persoanei care organizează transferul, ale producătorului de deşeuri, ale deţinătorului de deşeuri, ale transportatorului, ale destinatarului sau ale instalaţiei care primeşte deşeurile legate de obiectul şi scopul controalelor;
e)să verifice fizic deşeurile şi să preleveze probe din deşeuri pentru teste de laborator, după caz.
(6)Notificatorul, persoana care organizează transferul, producătorul de deşeuri, deţinătorul de deşeuri, transportatorul deşeurilor, destinatarul şi instalaţia care primeşte deşeurile cooperează cu Comisia în cursul controalelor efectuate de aceasta.
(7)Autorităţile statelor membre care participă la controalele asupra transferurilor pe teritoriul cărora urmează să se desfăşoare controlul Comisiei furnizează, la cererea Comisiei, asistenţa necesară personalului Comisiei.
(8)Notificatorul, persoana care organizează transferul, producătorul de deşeuri, deţinătorul de deşeuri, transportatorul deşeurilor, destinatarul şi instalaţia care primeşte deşeurile trebuie să se supună controalelor Comisiei.
(9)În cazul în care Comisia constată că notificatorul, persoana care organizează transferul, producătorul de deşeuri, deţinătorul de deşeuri, transportatorul deşeurilor, destinatarul sau instalaţia care primeşte deşeurile se opun efectuării unui control, autorităţile relevante ale statului membru în cauză acordă Comisiei asistenţa necesară, solicitând, după caz, asistenţa autorităţilor de aplicare a normelor, astfel încât Comisia să poată efectua controlul respectiv. Dacă asistenţa respectivă necesită o autorizare din partea unei autorităţi judiciare în conformitate cu dreptul intern, se solicită această autorizare.
Art. 69: Solicitări de informaţii
(1)Comisia poate audia orice persoană fizică sau juridică care consimte să fie audiată în scopul colectării tuturor informaţiilor necesare referitoare la transferurile relevante de deşeuri.
(2)În cazul în care o astfel de audiere se desfăşoară la sediul unei unităţi, al unei întreprinderi, al unui broker sau al unui comerciant, Comisia informează personalul său permanent responsabil cu cooperarea sau punctele focale menţionate la articolul 65 alineatul (2) din statul membru în cauză pe teritoriul căruia are loc audierea. În cazul în care autoritatea statului membru respectiv solicită acest lucru, funcţionarii săi pot acorda asistenţă personalului Comisiei în legătură cu desfăşurarea audierii.
Invitaţia la o audiere i se trimite persoanei vizate cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte. Acest termen poate fi redus cu consimţământul expres al persoanei vizate sau din motive justificate în mod corespunzător legate de caracterul urgent al controlului.
În ultimul caz, perioada de preaviz nu poate fi mai scurtă de 24 de ore. Invitaţia cuprinde o enumerare a drepturilor persoanei vizate inclusiv, în special, dreptul de a fi asistată de o persoană la alegerea sa.
(3)Comisia poate solicita persoanelor fizice sau juridice responsabile pentru o unitate sau o întreprindere sau oricărui broker şi comerciant să furnizeze toate informaţiile necesare referitoare la transferurile relevante de deşeuri. Comisia precizează temeiul juridic şi scopul solicitării şi informaţiile necesare şi stabileşte termenul în care trebuie furnizate informaţiile respective.
(4)Comisia pune la dispoziţie fără întârziere o copie a solicitării respective autorităţilor competente ale statului membru pe al cărui teritoriu se află sediul unităţii, al întreprinderii, al brokerului sau al comerciantului respectiv şi autorităţilor statului membru al cărui teritoriu este afectat.
(5)În cazul în care unitatea, întreprinderea, brokerul sau comerciantul respectiv nu furnizează informaţiile solicitate sau Comisia consideră că informaţiile primite sunt insuficiente pentru a ajunge la o concluzie, se aplică mutatis mutandis articolul 61 alineatul (6) a doua teză.
Art. 70: Garanţii procedurale
(1)Comisia efectuează controale şi solicită informaţii cu respectarea deplină a garanţiilor procedurale stabilite la prezentul articol ale notificatorului, ale persoanei care organizează transferul, ale producătorului de deşeuri, ale deţinătorului de deşeuri, ale transportatorului deşeurilor, ale destinatarului sau ale instalaţiei care primeşte deşeurile.
(2)Notificatorul, persoana care organizează transferul, producătorul de deşeuri, deţinătorul de deşeuri, transportatorul deşeurilor, destinatarul sau instalaţia care primeşte deşeurile are:
a)dreptul de a nu face declaraţii autoincriminatoare;
b)dreptul de a fi asistat(ă) de o persoană la alegerea sa;
c)dreptul de a utiliza oricare dintre limbile oficiale ale statului membru în care are loc controlul;
d)dreptul de a prezenta observaţii cu privire la faptele care îl/o privesc, după încheierea controlului şi înainte de adoptarea unui raport în temeiul articolului 67 alineatul (4). Invitaţia de a prezenta observaţii include un rezumat al faptelor referitoare la persoana în cauză şi indică un termen adecvat pentru prezentarea observaţiilor. În cazuri justificate în mod corespunzător, atunci când acest lucru este necesar pentru a păstra confidenţialitatea controlului sau a unei investigaţii administrative sau penale în curs sau viitoare efectuate de o autoritate naţională, Comisia poate decide să amâne invitaţia de a prezenta observaţii;
e)dreptul de a primi un exemplar al procesului-verbal al audierii şi fie de a-l aproba, fie de a adăuga observaţii;
f)în cazul în care Comisia a formulat recomandări judiciare în temeiul articolului 67 alineatul (4) şi fără a aduce atingere drepturilor de confidenţialitate ale avertizorilor şi ale informatorilor şi în conformitate cu normele aplicabile în materie de confidenţialitate şi de protecţie a datelor, persoana în cauză îi poate solicita Comisiei să furnizeze raportul întocmit în temeiul articolului 67 alineatul (4), în măsura în care acesta se referă la persoana respectivă. Comisia acordă acces la raport numai cu consimţământul explicit al tuturor destinatarilor acestuia.
Comisia acţionează în sensul identificării de dovezi în favoarea şi împotriva notificatorului, a persoanei care organizează transferul, a producătorului de deşeuri, a deţinătorului de deşeuri, a transportatorului deşeurilor, a destinatarului sau a instalaţiei care primeşte deşeurile şi efectuează controale şi solicită informaţii în mod obiectiv şi imparţial şi în conformitate cu principiul prezumţiei de nevinovăţie.
(3)Comisia asigură confidenţialitatea controalelor, a audierii şi a cererii realizate în temeiul prezentei secţiuni. Informaţiile transmise sau obţinute în cursul controalelor, al audierilor şi al cererilor în temeiul prezentei secţiuni fac obiectul normelor privind protecţia datelor.
Art. 71: Asistenţă reciprocă
În scopul aplicării prezentului regulament şi fără a aduce atingere articolelor 64 şi 65 din prezentul regulament, Regulamentul (CE) nr. 515/97, cu excepţia articolul 2a, a articolelor 18a-18e, a titlurilor IV-VII şi a anexei, se aplică mutatis mutandis cooperării dintre autorităţile relevante ale statelor membre şi Comisie pentru punerea în aplicare a dispoziţiilor din prezenta secţiune.