Secţiunea 3 - Acţiuni întreprinse de Comisie - Regulamentul 1157/11-apr-2024 privind transferurile de deşeuri, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1257/2013 şi (UE) 2020/1056 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1013/2006
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
Neintrat în vigoare Versiune de la: 21 Ianuarie 2025
SECŢIUNEA 3:Acţiuni întreprinse de Comisie
Art. 67: Dispoziţii generale
(1)Fără a aduce atingere Regulamentului (CE) nr. 515/97, Comisia exercită competenţele conferite prin articolele 67-71 pentru a sprijini şi completa activităţile de aplicare a normelor ale statelor membre şi pentru a contribui la o aplicare uniformă a prezentului regulament în întreaga Uniune.
(2)Comisia îşi poate exercita competenţele care îi sunt conferite prin prezentul regulament în ceea ce priveşte transferurile de deşeuri care intră în domeniul de aplicare al prezentului regulament în temeiul articolului 2 alineatul (1), care sunt de natură complexă şi pot avea efecte adverse grave asupra sănătăţii umane sau asupra mediului, şi în cazul în care investigaţia necesară are o dimensiune transfrontalieră care implică cel puţin două ţări. Comisia poate iniţia acţiuni în conformitate cu aceste competenţe din proprie iniţiativă, la cererea autorităţilor din unul sau mai multe state membre sau în urma unei plângeri în cazul în care există suficiente suspiciuni că transportul substanţei sau al obiectului în cauză sau transferul de deşeuri în cauză este ilegal. De asemenea, Comisia poate transmite astfel de plângeri autorităţilor competente ale statelor membre în cauză.
Dacă Comisia decide să nu acţioneze, aceasta răspunde autorităţii statelor membre sau persoanelor care au trimis plângerea într-un termen rezonabil, precizând motivele pentru care consideră că nu există suficiente suspiciuni, cu excepţia cazului în care există motive de interes public, cum ar fi protejarea confidenţialităţii procedurilor administrative sau penale, pentru a nu face acest lucru.
În plus, Comisia acordă asistenţă statelor membre pentru organizarea unei cooperări strânse şi regulate între autorităţile lor competente, în conformitate cu articolul 71.
(3)În exercitarea competenţelor sale, Comisia ţine seama de controalele, de urmăririle penale şi de procedurile juridice sau administrative în curs sau deja efectuate cu privire la aceleaşi transferuri de către autorităţile unui stat membru în temeiul prezentului regulament şi nu intervine în astfel de proceduri. Atunci când îşi exercită competenţele, Comisia ia în considerare orice cerere de amânare din partea unei autorităţi a unui stat membru prin intermediul personalului său permanent responsabil cu cooperarea sau prin intermediul punctelor focale menţionate la articolul 65 alineatul (2).
(4)La finalizarea acţiunilor întreprinse de aceasta, Comisia întocmeşte un raport. În cazul în care Comisia ajunge la concluzia că transportul substanţei sau al obiectului în cauză sau transferul de deşeuri în cauză este ilegal, aceasta informează în consecinţă autorităţile competente din ţara sau ţările în cauză şi recomandă ca, în legătură cu un astfel de transfer ilegal, să se procedeze în conformitate cu articolele 25 şi 26. Comisia poate recomanda, de asemenea, anumite acţiuni subsecvente autorităţilor relevante ale statelor membre şi, dacă este necesar, poate informa instituţiile, organismele, oficiile şi agenţiile Uniunii în cauză.
(5)Rapoartele întocmite în temeiul alineatului (4), împreună cu toate dovezile care vin în sprijinul lor şi care sunt anexate la acestea, constituie mijloace de probă admisibile:
a)în procedurile judiciare fără caracter penal în faţa instanţelor naţionale şi în procedurile administrative din statele membre;
b)în procedurile penale dintr-un stat membru atunci când utilizarea acestora se dovedeşte necesară, în acelaşi mod şi în aceleaşi condiţii precum în cazul rapoartelor administrative întocmite de autorităţile administrative naţionale, fiind supuse aceloraşi reguli de evaluare precum cele aplicabile rapoartelor administrative întocmite de către autorităţile administrative naţionale şi având aceeaşi valoare probatorie precum rapoartele respective;
c)proceduri judiciare în faţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene.
Competenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene şi a instanţelor şi a autorităţilor competente naţionale de a evalua în mod liber valoarea probatorie a rapoartelor întocmite de Comisie în conformitate cu alineatul (4) nu este afectată de prezentul regulament.
Art. 68: Controale efectuate de Comisie
(1)Comisia poate, în conformitate cu articolul 67, efectua controale asupra transferurilor în temeiul articolului 60 alineatele (1) şi (2) din prezentul regulament.
(2)Comisia efectuează un control numai dacă există suficiente suspiciuni cu privire la un transfer ilegal.
(3)Comisia pregăteşte şi efectuează controale în strânsă cooperare cu autorităţile relevante ale statului membru în cauză. Această cooperare include schimbul de informaţii şi de opinii cu privire la planificarea controalelor şi la măsurile care vor fi luate. Comisia ia în considerare orice controale, urmăriri penale în curs, proceduri judiciare sau administrative desfăşurate de autorităţile administrative sau judiciare ale unui stat membru.
Comisia notifică cu 15 zile înainte obiectul, scopul şi temeiul juridic al controalelor asupra personalului său permanent responsabil cu cooperarea sau asupra punctelor focale menţionate la articolul 65 alineatul (2) din statul membru în cauză pe teritoriul căruia urmează să se desfăşoare controlul respectiv, astfel încât autorităţile relevante să poată oferi asistenţa necesară. În acest scop, funcţionarilor autorităţilor relevante ale statului membru în cauză li se dă posibilitatea de a participa la controale. În cazuri urgente, dacă nu este posibilă respectarea termenului de 15 zile, Comisia trimite notificarea în primul moment util.
În plus, la cererea autorităţilor relevante ale statului membru în cauză, controalele sunt efectuate în comun de către Comisie şi autorităţile relevante ale statului membru respectiv.
(4)Personalul şi alte persoane însoţitoare autorizate de Comisie să efectueze un control îşi exercită competenţele pe baza prezentării unei autorizări scrise în acest sens, în care se specifică obiectul şi scopul controlului.
(5)Personalul Comisiei care efectuează un control este împuternicit:
a)să aibă acces la orice incinte, terenuri şi mijloace de transport ale notificatorului, ale persoanei care organizează transferul, ale producătorului de deşeuri, ale deţinătorului de deşeuri, ale transportatorului, ale destinatarului sau ale instalaţiei care primeşte deşeurile;
b)să examineze orice documente relevante legate de obiectul şi scopul controalelor, indiferent de suportul pe care sunt stocate, şi să ia sau să obţină sub orice formă copii sau extrase din astfel de documente;
c)să solicite notificatorului, persoanei care organizează transferul, producătorului de deşeuri, deţinătorului de deşeuri, transportatorului, destinatarului sau instalaţiei care primeşte deşeurile explicaţii privind faptele sau documentele referitoare la obiectul şi scopul controalelor şi să consemneze răspunsurile acestora;
d)să ia şi să consemneze declaraţiile notificatorului, ale persoanei care organizează transferul, ale producătorului de deşeuri, ale deţinătorului de deşeuri, ale transportatorului, ale destinatarului sau ale instalaţiei care primeşte deşeurile legate de obiectul şi scopul controalelor;
e)să verifice fizic deşeurile şi să preleveze probe din deşeuri pentru teste de laborator, după caz.
(6)Notificatorul, persoana care organizează transferul, producătorul de deşeuri, deţinătorul de deşeuri, transportatorul deşeurilor, destinatarul şi instalaţia care primeşte deşeurile cooperează cu Comisia în cursul controalelor efectuate de aceasta.
(7)Autorităţile statelor membre care participă la controalele asupra transferurilor pe teritoriul cărora urmează să se desfăşoare controlul Comisiei furnizează, la cererea Comisiei, asistenţa necesară personalului Comisiei.
(8)Notificatorul, persoana care organizează transferul, producătorul de deşeuri, deţinătorul de deşeuri, transportatorul deşeurilor, destinatarul şi instalaţia care primeşte deşeurile trebuie să se supună controalelor Comisiei.
(9)În cazul în care Comisia constată că notificatorul, persoana care organizează transferul, producătorul de deşeuri, deţinătorul de deşeuri, transportatorul deşeurilor, destinatarul sau instalaţia care primeşte deşeurile se opun efectuării unui control, autorităţile relevante ale statului membru în cauză acordă Comisiei asistenţa necesară, solicitând, după caz, asistenţa autorităţilor de aplicare a normelor, astfel încât Comisia să poată efectua controlul respectiv. Dacă asistenţa respectivă necesită o autorizare din partea unei autorităţi judiciare în conformitate cu dreptul intern, se solicită această autorizare.
Art. 69: Solicitări de informaţii
(1)Comisia poate audia orice persoană fizică sau juridică care consimte să fie audiată în scopul colectării tuturor informaţiilor necesare referitoare la transferurile relevante de deşeuri.
(2)În cazul în care o astfel de audiere se desfăşoară la sediul unei unităţi, al unei întreprinderi, al unui broker sau al unui comerciant, Comisia informează personalul său permanent responsabil cu cooperarea sau punctele focale menţionate la articolul 65 alineatul (2) din statul membru în cauză pe teritoriul căruia are loc audierea. În cazul în care autoritatea statului membru respectiv solicită acest lucru, funcţionarii săi pot acorda asistenţă personalului Comisiei în legătură cu desfăşurarea audierii.
Invitaţia la o audiere i se trimite persoanei vizate cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte. Acest termen poate fi redus cu consimţământul expres al persoanei vizate sau din motive justificate în mod corespunzător legate de caracterul urgent al controlului.
În ultimul caz, perioada de preaviz nu poate fi mai scurtă de 24 de ore. Invitaţia cuprinde o enumerare a drepturilor persoanei vizate inclusiv, în special, dreptul de a fi asistată de o persoană la alegerea sa.
(3)Comisia poate solicita persoanelor fizice sau juridice responsabile pentru o unitate sau o întreprindere sau oricărui broker şi comerciant să furnizeze toate informaţiile necesare referitoare la transferurile relevante de deşeuri. Comisia precizează temeiul juridic şi scopul solicitării şi informaţiile necesare şi stabileşte termenul în care trebuie furnizate informaţiile respective.
(4)Comisia pune la dispoziţie fără întârziere o copie a solicitării respective autorităţilor competente ale statului membru pe al cărui teritoriu se află sediul unităţii, al întreprinderii, al brokerului sau al comerciantului respectiv şi autorităţilor statului membru al cărui teritoriu este afectat.
(5)În cazul în care unitatea, întreprinderea, brokerul sau comerciantul respectiv nu furnizează informaţiile solicitate sau Comisia consideră că informaţiile primite sunt insuficiente pentru a ajunge la o concluzie, se aplică mutatis mutandis articolul 61 alineatul (6) a doua teză.
Art. 70: Garanţii procedurale
(1)Comisia efectuează controale şi solicită informaţii cu respectarea deplină a garanţiilor procedurale stabilite la prezentul articol ale notificatorului, ale persoanei care organizează transferul, ale producătorului de deşeuri, ale deţinătorului de deşeuri, ale transportatorului deşeurilor, ale destinatarului sau ale instalaţiei care primeşte deşeurile.
(2)Notificatorul, persoana care organizează transferul, producătorul de deşeuri, deţinătorul de deşeuri, transportatorul deşeurilor, destinatarul sau instalaţia care primeşte deşeurile are:
a)dreptul de a nu face declaraţii autoincriminatoare;
b)dreptul de a fi asistat(ă) de o persoană la alegerea sa;
c)dreptul de a utiliza oricare dintre limbile oficiale ale statului membru în care are loc controlul;
d)dreptul de a prezenta observaţii cu privire la faptele care îl/o privesc, după încheierea controlului şi înainte de adoptarea unui raport în temeiul articolului 67 alineatul (4). Invitaţia de a prezenta observaţii include un rezumat al faptelor referitoare la persoana în cauză şi indică un termen adecvat pentru prezentarea observaţiilor. În cazuri justificate în mod corespunzător, atunci când acest lucru este necesar pentru a păstra confidenţialitatea controlului sau a unei investigaţii administrative sau penale în curs sau viitoare efectuate de o autoritate naţională, Comisia poate decide să amâne invitaţia de a prezenta observaţii;
e)dreptul de a primi un exemplar al procesului-verbal al audierii şi fie de a-l aproba, fie de a adăuga observaţii;
f)în cazul în care Comisia a formulat recomandări judiciare în temeiul articolului 67 alineatul (4) şi fără a aduce atingere drepturilor de confidenţialitate ale avertizorilor şi ale informatorilor şi în conformitate cu normele aplicabile în materie de confidenţialitate şi de protecţie a datelor, persoana în cauză îi poate solicita Comisiei să furnizeze raportul întocmit în temeiul articolului 67 alineatul (4), în măsura în care acesta se referă la persoana respectivă. Comisia acordă acces la raport numai cu consimţământul explicit al tuturor destinatarilor acestuia.
Comisia acţionează în sensul identificării de dovezi în favoarea şi împotriva notificatorului, a persoanei care organizează transferul, a producătorului de deşeuri, a deţinătorului de deşeuri, a transportatorului deşeurilor, a destinatarului sau a instalaţiei care primeşte deşeurile şi efectuează controale şi solicită informaţii în mod obiectiv şi imparţial şi în conformitate cu principiul prezumţiei de nevinovăţie.
(3)Comisia asigură confidenţialitatea controalelor, a audierii şi a cererii realizate în temeiul prezentei secţiuni. Informaţiile transmise sau obţinute în cursul controalelor, al audierilor şi al cererilor în temeiul prezentei secţiuni fac obiectul normelor privind protecţia datelor.
Art. 71: Asistenţă reciprocă
În scopul aplicării prezentului regulament şi fără a aduce atingere articolelor 64 şi 65 din prezentul regulament, Regulamentul (CE) nr. 515/97, cu excepţia articolul 2a, a articolelor 18a-18e, a titlurilor IV-VII şi a anexei, se aplică mutatis mutandis cooperării dintre autorităţile relevante ale statelor membre şi Comisie pentru punerea în aplicare a dispoziţiilor din prezenta secţiune.