Secţiunea 1 - Controale efectuate de statele membre şi sancţiuni - Regulamentul 1157/11-apr-2024 privind transferurile de deşeuri, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1257/2013 şi (UE) 2020/1056 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1013/2006
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
Neintrat în vigoare Versiune de la: 21 Ianuarie 2025
SECŢIUNEA 1:Controale efectuate de statele membre şi sancţiuni
Art. 60: Controale
(1)În scopul asigurării respectării prezentului regulament, statele membre se asigură că se efectuează controale asupra unităţilor, întreprinderilor, brokerilor şi comercianţilor în conformitate cu articolul 34 din Directiva 2008/98/CE, precum şi controale asupra transferurilor de deşeuri şi asupra operaţiunilor de valorificare sau eliminare aferente.
(2)Controalele asupra transferurilor se efectuează cel puţin într-unul dintre următoarele puncte:
a)la punctul de origine, asupra producătorului de deşeuri, a colectorului, a deţinătorului de deşeuri, a notificatorului sau a persoanei care organizează transferul;
b)la punctul de destinaţie, inclusiv în legătură cu valorificarea intermediară şi definitivă sau eliminarea intermediară şi definitivă, asupra destinatarului sau a instalaţiei;
c)la frontierele Uniunii;
d)pe durata transferului în interiorul Uniunii.
Art. 61: Documentaţie şi dovezi
(1)Controalele asupra transferurilor includ cel puţin verificarea documentelor, confirmarea identităţii actorilor implicaţi în transferurile respective şi, după caz, controlul fizic al deşeurilor.
(2)Pentru a stabili că o substanţă sau un obiect transportat pe cale rutieră, feroviară, aeriană, maritimă sau pe căi navigabile interioare nu reprezintă deşeuri, autorităţile care participă la controale pot solicita persoanei fizice sau juridice care deţine substanţa sau obiectul în cauză sau care organizează transferul acestora să furnizeze documente justificative:
a)cu privire la originea şi destinaţia substanţei sau ale obiectului în cauză; şi
b)care să arate că substanţa sau obiectul în cauză nu reprezintă deşeuri, inclusiv, după caz, dovada de funcţionalitate.
În scopul menţionat la primul paragraf, se stabileşte, de asemenea, dacă substanţa este protejată sau obiectul este protejat împotriva deteriorării în timpul transportului, al încărcării şi al descărcării, cum ar fi prin ambalarea adecvată şi dispunerea corespunzătoare.
Pentru a face distincţia între bunurile uzate şi deşeuri, în scopul controlului, se aplică condiţiile prevăzute la articolul 29 alineatul (1) al treilea paragraf, precum şi orice criteriu stabilit în temeiul articolului 29 alineatul (3), după caz.
Prezentul alineat nu aduce atingere aplicării articolului 23 alineatul (2) şi a anexei VI la Directiva 2012/19/UE şi nici aplicării articolului 72 alineatul (2) şi al anexei XIV la Regulamentul (UE) 2023/1542.
(3)Autorităţile care participă la controale pot concluziona că substanţa sau obiectul în cauză reprezintă deşeuri dacă:
a)documentele justificative menţionate la alineatul (2) sau solicitate în temeiul altui act legislativ al Uniunii pentru a stabili că o substanţă sau un obiect nu reprezintă deşeuri nu au fost transmise în termenul specificat de acestea; sau
b)acestea consideră documentele justificative şi informaţiile de care dispun insuficiente pentru a ajunge la o concluzie sau consideră că protecţia împotriva deteriorării menţionată la alineatul (2) al doilea paragraf este insuficientă.
În cazul în care autorităţile au ajuns la concluzia că o substanţă sau un obiect este deşeu în conformitate cu primul paragraf, transportul substanţei sau al obiectului în cauză sau transferul de deşeuri în cauză este considerat ilegal. În consecinţă, se procedează în conformitate cu articolele 25 şi 26, iar autorităţile care participă la controale informează fără întârziere, în mod corespunzător, autoritatea competentă din ţara în care a avut loc controlul în cauză.
(4)Pentru a stabili dacă un transfer de deşeuri respectă dispoziţiile prezentului regulament, autorităţile care participă la controale pot solicita notificatorului, persoanei care organizează transferul respectiv de deşeuri, deţinătorului de deşeuri, transportatorului, destinatarului şi instalaţiei care primeşte deşeurile să le furnizeze documente justificative relevante într-un termen specificat de acestea şi pot reţine deşeurile dintr-un transfer şi, dacă este necesar, mijloacele de transport care conţin deşeurile şi, de asemenea, pot suspenda transportul deşeurilor până la furnizarea documentaţiei respective.
(5)Pentru a stabili dacă un transfer de deşeuri care face obiectul cerinţelor generale de informare prevăzute la articolul 18 este destinat unor operaţiuni de valorificare în conformitate cu articolul 59, autorităţile care participă la controale pot solicita persoanei care organizează transferul şi destinatarului să furnizeze documente justificative relevante, puse la dispoziţie de instalaţia de valorificare intermediară şi definitivă şi, după caz, aprobate de autoritatea competentă de destinaţie. În cazul exportului din Uniune, autorităţile care participă la controale solicită documente justificative privind auditul efectuat în conformitate cu articolul 46.
(6)În situaţiile în care documentele justificative menţionate la alineatul (4) sau (5) nu au fost transmise autorităţilor care participă la controale în termenul specificat de acestea sau dacă acestea consideră documentele justificative şi informaţiile de care dispun drept insuficiente pentru a se ajunge la o concluzie, transferul este considerat ilegal, procedându-se în conformitate cu articolele 25 şi 26. Autorităţile care participă la controale informează fără întârziere, în mod corespunzător, autoritatea competentă din ţara în care a avut loc controlul în cauză.
(7)Comisia este împuternicită să adopte, prin acte de punere în aplicare, un tabel de corespondenţă între codurile Nomenclaturii combinate prevăzute de Regulamentul (CEE) nr. 2658/87 şi menţiunile privind deşeurile cuprinse în anexele III, IIIA, IIIB, IV şi V la prezentul regulament. Comisia actualizează actele respective pentru a reflecta modificările aduse nomenclaturii respective şi menţiunilor din anexele respective, precum şi pentru a include orice noi coduri din Nomenclatura sistemului armonizat referitoare la deşeuri pe care Organizaţia Mondială a Vămilor le-ar putea adopta. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 81 alineatul (2). Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2016/1245 al Comisiei (46) rămâne în vigoare până la exercitarea de către Comisie a împuternicirii menţionate la prezentul articol.
(46)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2016/1245 al Comisiei din 28 iulie 2016 de stabilire a unui tabel de corespondenţă preliminar între codurile Nomenclaturii combinate prevăzute în Regulamentul (CEE) nr. 2658/87 al Consiliului şi menţiunile privind deşeurile cuprinse în anexele III, IV şi V la Regulamentul (CE) nr. 1013/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind transferurile de deşeuri (JO L 204, 29.7.2016, p. 11).
Art. 62: Planuri de control
(1)Statele membre se asigură că se întocmesc, în ceea ce priveşte întregul lor teritoriu geografic, unul sau mai multe planuri, fie separat, fie ca parte clar definită a altor planuri, pentru controalele care urmează să fie efectuate în temeiul articolului 60 alineatul (1) (denumit în continuare "planul de control").
Planurile de control se bazează pe o evaluare a riscurilor care vizează fluxuri şi surse de deşeuri specifice ale transferurilor ilegale, precum şi pe rezultatele controalelor anterioare şi care ţin cont, după caz, de informaţii care au la bază date operative, cum ar fi datele privind anchetele desfăşurate de poliţie şi de autorităţile vamale şi analizele activităţilor infracţionale, precum şi pe informaţii fiabile din partea persoanelor fizice sau juridice cu privire la posibile transferuri ilegale, pe informaţii relevante referitoare la gestionarea deşeurilor transferate şi pe informaţii care arată că un transfer prezintă similitudini cu transferuri identificate anterior ca transferuri ilegale. Respectiva evaluare a riscurilor ţine seama, în special, de necesitatea de a realiza verificări periodice pentru a stabili dacă persoanele fizice şi juridice care exportă deşeuri din Uniune respectă obligaţiile menţionate la articolul 46. Evaluarea riscurilor vizează, printre altele, identificarea numărului minim de controale necesar, precum şi a frecvenţei acestora, inclusiv în legătură cu controalele fizice efectuate asupra unităţilor, întreprinderilor, brokerilor, comercianţilor şi transferurilor de deşeuri sau asupra operaţiunilor de valorificare sau de eliminare aferente.
(2)Planurile de control cuprind cel puţin următoarele elemente:
a)obiectivele şi priorităţile controalelor, inclusiv o descriere a modului în care au fost identificate respectivele obiective şi priorităţi;
b)zona geografică acoperită de planul de control;
c)informaţii privind controalele planificate, inclusiv privind un număr minim de controale şi controalele fizice care trebuie efectuate în fiecare an calendaristic asupra unităţilor, a întreprinderilor, a brokerilor, a comercianţilor şi a transferurilor de deşeuri sau în ceea ce priveşte valorificările sau eliminările aferente, identificate în conformitate cu evaluarea riscurilor menţionată la alineatul (1);
d)sarcinile atribuite fiecărei autorităţi care participă la controale;
e)acorduri de cooperare între autorităţile care participă la controale;
f)informaţii privind formarea inspectorilor în ceea ce priveşte aspecte legate de controale; şi
g)informaţii privind resursele umane, financiare şi de altă natură pentru punerea în aplicare a respectivului plan de control.
(3)Planul de control se revizuieşte cel puţin o dată la trei ani şi, dacă este cazul, se actualizează. Respectiva revizuire evaluează în ce măsură au fost realizate obiectivele şi alte elemente ale planului de control.
(4)Fără a aduce atingere cerinţelor de confidenţialitate aplicabile, statele membre notifică Comisiei planurile de control menţionate la alineatul (1) şi orice revizuire substanţială a acestora o dată la trei ani şi, pentru prima dată, la un an de la data intrării în vigoare a prezentului regulament.
(5)Comisia analizează planurile de control notificate de statele membre în conformitate cu alineatul (4) şi, dacă este cazul, întocmeşte rapoarte, pe baza analizei acestor planuri, cu privire la punerea în aplicare a prezentului articol. Astfel de rapoarte pot include, printre altele, recomandări privind priorităţile controalelor şi cooperarea şi coordonarea în materie de aplicare a normelor între autorităţile relevante care participă la controale. Rapoartele pot fi, de asemenea, prezentate, după caz, în reuniunile grupului pentru aplicarea normelor privind transferurile de deşeuri înfiinţat în temeiul articolului 66 şi sunt puse la dispoziţia Parlamentului European şi a Consiliului.
Art. 63: Sancţiuni
(1)Fără a aduce atingere obligaţiilor statelor membre stabilite de Directiva 2008/99/CE, statele membre adoptă regimul sancţiunilor care se aplică în cazul încălcării dispoziţiilor prezentului regulament şi iau toate măsurile necesare pentru a asigura aplicarea acestora. Sancţiunile trebuie să fie efective, proporţionale şi cu efect de descurajare.
(2)Statele membre se asigură că sancţiunile stabilite în temeiul prezentului articol ţin seama în mod corespunzător de următoarele, după caz:
a)natura, gravitatea şi amploarea încălcării;
b)după caz, dacă încălcarea a fost săvârşită cu intenţie sau din neglijenţă;
c)soliditatea financiară a persoanei fizice sau juridice declarate responsabilă;
d)avantajele economice obţinute în urma încălcării de către persoana fizică sau juridică declarată responsabilă, în măsura în care acestea pot fi stabilite;
e)prejudiciile aduse mediului cauzate de încălcare;
f)orice acţiune întreprinsă de persoana fizică sau juridică declarată responsabilă pentru a atenua sau a remedia prejudiciul cauzat;
g)caracterul, repetitiv sau singular, al încălcării;
h)orice alt factor agravant sau atenuant aplicabil circumstanţelor cazului.
(3)Atunci când este cazul, statele membre pot impune cel puţin următoarele sancţiuni în cazul încălcării prezentului regulament:
a)amenzi;
b)revocarea sau suspendarea temporară a autorizaţiei de desfăşurare a activităţilor legate de gestionarea şi transferul deşeurilor, în măsura în care aceste activităţi intră în domeniul de aplicare al prezentului regulament;
c)excluderea temporară de la procedurile de achiziţii publice.
(4)Statele membre notifică Comisiei normele şi măsurile menţionate la alineatul (1) fără întârzieri şi îi comunică orice modificare ulterioară a acestora.