Art. 61. - Art. 61: Documentaţie şi dovezi - Regulamentul 1157/11-apr-2024 privind transferurile de deşeuri, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1257/2013 şi (UE) 2020/1056 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1013/2006
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
Neintrat în vigoare Versiune de la: 21 Ianuarie 2025
Art. 61: Documentaţie şi dovezi
(1)Controalele asupra transferurilor includ cel puţin verificarea documentelor, confirmarea identităţii actorilor implicaţi în transferurile respective şi, după caz, controlul fizic al deşeurilor.
(2)Pentru a stabili că o substanţă sau un obiect transportat pe cale rutieră, feroviară, aeriană, maritimă sau pe căi navigabile interioare nu reprezintă deşeuri, autorităţile care participă la controale pot solicita persoanei fizice sau juridice care deţine substanţa sau obiectul în cauză sau care organizează transferul acestora să furnizeze documente justificative:
a)cu privire la originea şi destinaţia substanţei sau ale obiectului în cauză; şi
b)care să arate că substanţa sau obiectul în cauză nu reprezintă deşeuri, inclusiv, după caz, dovada de funcţionalitate.
În scopul menţionat la primul paragraf, se stabileşte, de asemenea, dacă substanţa este protejată sau obiectul este protejat împotriva deteriorării în timpul transportului, al încărcării şi al descărcării, cum ar fi prin ambalarea adecvată şi dispunerea corespunzătoare.
Pentru a face distincţia între bunurile uzate şi deşeuri, în scopul controlului, se aplică condiţiile prevăzute la articolul 29 alineatul (1) al treilea paragraf, precum şi orice criteriu stabilit în temeiul articolului 29 alineatul (3), după caz.
Prezentul alineat nu aduce atingere aplicării articolului 23 alineatul (2) şi a anexei VI la Directiva 2012/19/UE şi nici aplicării articolului 72 alineatul (2) şi al anexei XIV la Regulamentul (UE) 2023/1542.
(3)Autorităţile care participă la controale pot concluziona că substanţa sau obiectul în cauză reprezintă deşeuri dacă:
a)documentele justificative menţionate la alineatul (2) sau solicitate în temeiul altui act legislativ al Uniunii pentru a stabili că o substanţă sau un obiect nu reprezintă deşeuri nu au fost transmise în termenul specificat de acestea; sau
b)acestea consideră documentele justificative şi informaţiile de care dispun insuficiente pentru a ajunge la o concluzie sau consideră că protecţia împotriva deteriorării menţionată la alineatul (2) al doilea paragraf este insuficientă.
În cazul în care autorităţile au ajuns la concluzia că o substanţă sau un obiect este deşeu în conformitate cu primul paragraf, transportul substanţei sau al obiectului în cauză sau transferul de deşeuri în cauză este considerat ilegal. În consecinţă, se procedează în conformitate cu articolele 25 şi 26, iar autorităţile care participă la controale informează fără întârziere, în mod corespunzător, autoritatea competentă din ţara în care a avut loc controlul în cauză.
(4)Pentru a stabili dacă un transfer de deşeuri respectă dispoziţiile prezentului regulament, autorităţile care participă la controale pot solicita notificatorului, persoanei care organizează transferul respectiv de deşeuri, deţinătorului de deşeuri, transportatorului, destinatarului şi instalaţiei care primeşte deşeurile să le furnizeze documente justificative relevante într-un termen specificat de acestea şi pot reţine deşeurile dintr-un transfer şi, dacă este necesar, mijloacele de transport care conţin deşeurile şi, de asemenea, pot suspenda transportul deşeurilor până la furnizarea documentaţiei respective.
(5)Pentru a stabili dacă un transfer de deşeuri care face obiectul cerinţelor generale de informare prevăzute la articolul 18 este destinat unor operaţiuni de valorificare în conformitate cu articolul 59, autorităţile care participă la controale pot solicita persoanei care organizează transferul şi destinatarului să furnizeze documente justificative relevante, puse la dispoziţie de instalaţia de valorificare intermediară şi definitivă şi, după caz, aprobate de autoritatea competentă de destinaţie. În cazul exportului din Uniune, autorităţile care participă la controale solicită documente justificative privind auditul efectuat în conformitate cu articolul 46.
(6)În situaţiile în care documentele justificative menţionate la alineatul (4) sau (5) nu au fost transmise autorităţilor care participă la controale în termenul specificat de acestea sau dacă acestea consideră documentele justificative şi informaţiile de care dispun drept insuficiente pentru a se ajunge la o concluzie, transferul este considerat ilegal, procedându-se în conformitate cu articolele 25 şi 26. Autorităţile care participă la controale informează fără întârziere, în mod corespunzător, autoritatea competentă din ţara în care a avut loc controlul în cauză.
(7)Comisia este împuternicită să adopte, prin acte de punere în aplicare, un tabel de corespondenţă între codurile Nomenclaturii combinate prevăzute de Regulamentul (CEE) nr. 2658/87 şi menţiunile privind deşeurile cuprinse în anexele III, IIIA, IIIB, IV şi V la prezentul regulament. Comisia actualizează actele respective pentru a reflecta modificările aduse nomenclaturii respective şi menţiunilor din anexele respective, precum şi pentru a include orice noi coduri din Nomenclatura sistemului armonizat referitoare la deşeuri pe care Organizaţia Mondială a Vămilor le-ar putea adopta. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 81 alineatul (2). Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2016/1245 al Comisiei (46) rămâne în vigoare până la exercitarea de către Comisie a împuternicirii menţionate la prezentul articol.
(46)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2016/1245 al Comisiei din 28 iulie 2016 de stabilire a unui tabel de corespondenţă preliminar între codurile Nomenclaturii combinate prevăzute în Regulamentul (CEE) nr. 2658/87 al Consiliului şi menţiunile privind deşeurile cuprinse în anexele III, IV şi V la Regulamentul (CE) nr. 1013/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind transferurile de deşeuri (JO L 204, 29.7.2016, p. 11).