Capitolul iii - Obligaţii privind gestionarea riscurilor FPM - Regulamentul 1131/14-iun-2017 privind fondurile de piaţă monetară
Acte UE
Jurnalul Oficial 169L
În vigoare Versiune de la: 9 Ianuarie 2024
CAPITOLUL III:Obligaţii privind gestionarea riscurilor FPM
Art. 24: Reguli de portofoliu pentru FPM pe termen scurt
(1)Un FPM pe termen scurt îndeplineşte în mod continuu următoarele cerinţele de portofoliu cumulative:
a)portofoliul său să aibă o scadenţă medie ponderată (WAM) de cel mult 60 de zile;
b)portofoliul său să aibă o durată de viaţă medie ponderată (WAL) de cel mult 120 de zile, sub rezerva celui de-al doilea şi al treilea paragraf;
c)în cazul FPM cu VAN cu volatilitate scăzută şi al FPM cu VAN constantă pentru datoria publică cel puţin 10 % din activele lor să fie alcătuite din active cu scadenţă zilnică, din acorduri reverse repo care pot fi reziliate cu o notificare prealabilă de o zi lucrătoare sau din numerar care poate fi retras cu o notificare prealabilă de o zi lucrătoare. Un FPM cu VAN cu volatilitate scăzută sau FPM cu VAN constantă pentru datoria publică să nu achiziţioneze niciun alt tip de active în afară de active cu scadenţă zilnică dacă o astfel de achiziţie ar face ca ponderea investiţiilor respectivului FPM în active cu scadenţă zilnică să fie sub 10 % din portofoliul său;
d)în cazul unui FPM pe termen scurt cu VAN variabilă cel puţin 7,5 % din activele sale să fie alcătuite din active cu scadenţă zilnică, din acorduri reverse repo care pot fi reziliate cu o notificare prealabilă de o zi lucrătoare sau din numerar care poate fi retras, cu o notificare prealabilă de o zi lucrătoare. Un FPM pe termen scurt cu VAN variabilă să nu achiziţioneze niciun alt tip de active în afară de active cu scadenţă zilnică dacă o astfel de achiziţie ar face ca ponderea investiţiilor respectivului FPM în active cu scadenţă zilnică să fie sub 7,5 % din portofoliul său;
e)în cazul FPM cu VAN cu volatilitate scăzută şi al FPM cu VAN constantă pentru datoria publică cel puţin 30 % din activele lor să fie alcătuite din active cu scadenţă săptămânală, din acorduri reverse repo care pot fi reziliate cu o notificare prealabilă de cinci zile lucrătoare sau din numerar care poate fi retras cu o notificare prealabilă de cinci zile lucrătoare. Un FPM cu VAN cu volatilitate scăzută sau un FPM cu VAN constantă pentru datoria publică să nu achiziţioneze niciun alt tip de active în afară de active cu scadenţă săptămânală dacă o astfel de achiziţie ar face ca ponderea investiţiilor respectivului FPM în active cu scadenţă săptămânală să fie sub 30 % din portofoliul său;
f)în cazul unui FPM pe termen scurt cu VAN variabilă cel puţin 15 % din activele sale să fie alcătuite din active cu scadenţă săptămânală, acorduri reverse repo care pot fi reziliate cu o notificare prealabilă de cinci zile lucrătoare sau numerar care poate fi retras cu o notificare prealabilă de cinci zile lucrătoare. Un FPM pe termen scurt cu VAN variabilă să nu achiziţioneze niciun alt tip de active în afară de active cu scadenţă săptămânală dacă o astfel de achiziţie ar face ca ponderea investiţiilor respectivului FPM în active cu scadenţă săptămânală să fie sub 15 % din portofoliul său;
g)pentru efectuarea calculului menţionat la litera (e), activele menţionate la articolul 17 alineatul (7) care au un grad ridicat de lichiditate şi care pot fi răscumpărate şi decontate în termen de o zi lucrătoare şi care au o scadenţă reziduală de până la 190 de zile pot fi incluse, de asemenea, printre activele cu scadenţă săptămânală ale unui FPM cu VAN cu volatilitate scăzută şi ale unui FPM cu VAN constantă pentru datoria publică, până la 17,5 % din activele acestora;
h)pentru efectuarea calculului menţionat la litera (f), instrumentele de piaţă monetară sau unităţile sau acţiunile altor FPM pot fi incluse printre activele cu scadenţă săptămânală până la 7,5 % din activele FPM, cu condiţia ca acestea să poată fi răscumpărate şi decontate în termen de cinci zile lucrătoare.
La calcularea WAL menţionate la litera (b) pentru titluri de valoare, inclusiv pentru instrumente financiare structurate, un FPM pe termen scurt îşi calculează scadenţa pe baza scadenţei reziduale până la răscumpărarea legală a instrumentelor. Cu toate acestea, în cazul în care un instrument financiar include o opţiune put, un FPM pe termen scurt îşi poate calcula scadenţa pe baza datei de exercitare a opţiunii put în locul scadenţei reziduale, dar numai dacă următoarele condiţii cumulative sunt îndeplinite permanent:
(i)opţiunea put poate fi exercitată în mod liber de către FPM pe termen scurt la data de exercitare a acesteia;
(ii)preţul de exercitare al opţiunii put rămâne apropiat de valoarea preconizată a instrumentului la data de exercitare;
(iii)strategia de investiţii a FPM pe termen scurt implică existenţa unei probabilităţi ridicate ca opţiunea să fie exercitată la data de exercitare.
Prin derogare de la al doilea paragraf, la calcularea WAL pentru securitizări şi ABCP, un FPM pe termen scurt poate, alternativ, în cazul instrumentelor de amortizare, să îşi calculeze scadenţa:
(i)fie pe baza profilului de amortizare prevăzut în contractul aferent acestor instrumente;
(ii)fie pe baza profilului de amortizare al activelor suport care generează fluxul de trezorerie necesar pentru răscumpărarea acestor instrumente.
(2)În cazul în care limitele prevăzute la prezentul articol sunt depăşite din motive independente de voinţa FPM sau ca rezultat al exercitării drepturilor de subscriere sau de răscumpărare, respectivul FPM îşi stabileşte ca obiectiv prioritar remedierea acestei situaţii, luând în considerare interesele deţinătorilor unităţilor sale sau cele ale acţionarilor.
(3)Toate FPM menţionate la articolul 3 alineatul (1) din prezentul regulament pot fi constituite sub forma unui FPM pe termen scurt.
Art. 25: Reguli de portofoliu pentru FPM standard
(1)Un FPM standard îndeplineşte în mod continuu următoarele cerinţe de portofoliu cumulative:
a)portofoliul său să aibă în orice moment o scadenţă medie ponderată (WAM) de cel mult 6 luni;
b)portofoliul său să aibă în orice moment o durată de viaţă medie ponderată (WAL) de cel mult 12 luni, sub rezerva celui de al doilea şi al treilea paragraf;
c)cel puţin 7,5 % din activele sale să fie alcătuite din active cu scadenţă zilnică, din acorduri reverse repo care pot fi reziliate cu o notificare prealabilă de o zi lucrătoare sau din numerar care poate fi retras cu o notificare prealabilă de o zi lucrătoare. Un FPM standard nu achiziţionează niciun alt tip de active în afară de active cu scadenţă zilnică dacă o astfel de achiziţie ar face ca ponderea investiţiilor respectivului FPM standard în active cu scadenţă zilnică să fie sub 7,5 % din portofoliul său;
d)cel puţin 15 % din activele sale să fie alcătuite din active cu scadenţă săptămânală, din acorduri reverse repo care pot fi reziliate cu o notificare prealabilă de cinci zile lucrătoare sau din numerar care poate fi retras cu o notificare prealabilă de cinci zile lucrătoare. Un FPM standard nu achiziţionează niciun alt tip de active în afară de active cu scadenţă săptămânală dacă o astfel de achiziţie ar face ca ponderea investiţiilor respectivului FPM standard în active cu scadenţă săptămânală să fie sub 15 % din portofoliul său;
e)pentru efectuarea calculului menţionat la litera (d), instrumentele de piaţă monetară sau unităţile sau acţiunile altor FPM pot fi incluse printre activele cu scadenţă săptămânală până la 7,5 % din activele FPM, cu condiţia ca acestea să poată fi răscumpărate şi decontate în termen de cinci zile lucrătoare.
La calcularea WAL menţionate la litera (b) de la primul paragraf, pentru titluri de valoare, inclusiv pentru instrumentele financiare structurate, un FPM standard calculează scadenţa pe baza scadenţei reziduale până la răscumpărarea legală a instrumentelor. Cu toate acestea, în cazul în care un instrument financiar include o opţiune put, un FPM standard poate calcula scadenţa pe baza datei de exercitare a opţiunii put în locul scadenţei reziduale, dar numai dacă următoarele condiţii cumulative sunt îndeplinite permanent:
(i)opţiunea put poate fi exercitată în mod liber de către FPM standard la data sa de exercitare;
(ii)preţul de exercitare al opţiunii put rămâne apropiat de valoarea preconizată a instrumentului la data de exercitare;
(iii)strategia de investiţii a FPM standard implică existenţa unei probabilităţi ridicate ca opţiunea să fie exercitată la data de exercitare;
Prin derogare de la al doilea paragraf, la calcularea WAL pentru securitizări şi ABCP, un FPM standard poate, alternativ, în cazul instrumentelor de amortizare, să îşi calculeze scadenţa:
(i)ie pe baza profilului de amortizare prevăzut în contractul aferent acestor instrumente;
(ii)fie pe baza profilului de amortizare al activelor suport care generează fluxul de trezorerie necesar pentru răscumpărarea acestor instrumente.
(2)În cazul în care limitele prevăzute la prezentul articol sunt depăşite din motive independente de voinţa unui FPM standard sau ca rezultat al exercitării drepturilor de subscriere sau de răscumpărare, respectivul FPM îşi stabileşte ca obiectiv prioritar remedierea acestei situaţii, luând în considerare interesele deţinătorilor unităţilor sale sau cele ale acţionarilor.
(3)Un FPM standard nu este constituit sub forma unui FPM cu VAN constantă pentru datoria publică sau a unui FPM cu VAN cu volatilitate scăzută.
Art. 26: Ratinguri de credit ale FPM
Un FPM care solicită sau finanţează un rating de credit extern procedează în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1060/2009. FPM sau administratorul FPM menţionează clar în prospectul FPM şi în toate comunicările cu investitorii în care este menţionat ratingul de credit extern faptul că ratingul a fost solicitat sau finanţat de FPM sau de administratorul FPM.
Art. 27: Politica "cunoaşte-ţi clientul"
(1)Fără a aduce atingere oricăror cerinţe mai stricte prevăzute în Directiva (UE) 2015/849 a Parlamentului European şi a Consiliului (1), administratorul unui FPM stabileşte, implementează şi aplică procedurile şi întreprinde toate procesele de diligenţă pentru a anticipa efectul unor răscumpărări concomitente solicitate de mai mulţi investitori, luând în considerare cel puţin tipul de investitori, numărul de unităţi sau acţiuni deţinute în cadrul fondului de un singur investitor şi evoluţia intrărilor şi ieşirilor.
(1)Directiva (UE) 2015/849 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului şi de abrogare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Directivei 2006/70/CE a Comisiei (JO L 141, 5.6.2015, p. 73).
(2)Dacă valoarea unităţilor sau a acţiunilor deţinute de un investitor unic depăşeşte suma lichidităţilor zilnice prevăzute corespunzătoare unui FPM, administratorul FPM are în vedere, pe lângă factorii menţionaţi la alineatul (1), toate aspectele de mai jos:
a)tendinţele identificabile în ceea ce priveşte necesarul de numerar al investitorilor, inclusiv evoluţia ciclică a numărului de acţiuni deţinute în FPM;
b)aversiunea faţă de risc a diferiţilor investitori;
c)gradul de corelare sau legăturile strânse între diferiţii investitori ai FPM.
(3)În cazul în care investitorii îşi direcţionează investiţiile printr-un intermediar, administratorul unui FPM solicită intermediarului informaţii privind respectarea alineatelor (1) şi (2), cu scopul de a gestiona în mod corespunzător lichidităţile şi concentrarea investitorilor FPM.
(4)Administratorul unui FPM se asigură că valoarea unităţilor sau a acţiunilor deţinute de un singur investitor nu afectează semnificativ profilul de lichiditate al FPM atunci când acesta reprezintă o parte substanţială a VAN totale a FPM.
Art. 28: Simularea situaţiilor de criză
(1)Pentru fiecare FPM se elaborează procese solide de simulare a situaţiilor de criză prin care să se identifice evenimentele posibile sau schimbările viitoare ale condiţiilor economice care ar putea avea efecte nefavorabile asupra FPM. FPM sau administratorul unui FPM evaluează posibilul impact al respectivelor evenimente sau schimbări asupra FPM. FPM sau administratorul unui FPM efectuează în mod regulat simulări ale situaţiilor de criză pentru diferitele scenarii posibile.
Simulările situaţiilor de criză se bazează pe criterii obiective şi iau în considerare efectele unor scenarii plauzibile de crize grave. Scenariile simulărilor situaţiilor de criză iau în considerare parametrii de referinţă, care includ următorii factori:
a)modificări ipotetice ale nivelului de lichiditate al activelor deţinute în portofoliul FPM;
b)modificări ipotetice ale nivelului de risc de credit al activelor deţinute în portofoliul FPM, inclusiv evenimente de credit şi evenimente de rating;
c)evoluţii ipotetice ale ratelor dobânzii şi ale cursului de schimb valutar;
d)niveluri ipotetice de răscumpărare;
e)extinderea sau limitarea ipotetică a marjelor între indicii de care sunt legate ratele dobânzii aferente titlurilor de valoare din portofoliu;
f)şocuri macrosistemice ipotetice care afectează economia în ansamblu.
(2)În plus, în cazul FPM cu VAN constantă pentru datoria publică şi al FPM cu VAN cu volatilitate scăzută, simulările situaţiilor de criză estimează pentru diferite scenarii diferenţa dintre VAN constantă pe unitate sau pe acţiune şi VAN pe unitate sau pe acţiune.
(3)Simulările situaţiilor de criză sunt efectuate cu o frecvenţă stabilită de consiliul de administraţie al FPM, după caz, sau de consiliul de administraţie al administratorului unui FPM, după ce se stabileşte ce înseamnă un interval adecvat şi rezonabil în funcţie de condiţiile de piaţă şi de orice modificare preconizată în portofoliul FPM. Această frecvenţă este cel puţin semestrială.
(4)În cazul în care, în urma simulării situaţiilor de criză, se constată o vulnerabilitate a unui FPM, administratorul acestuia întocmeşte un raport detaliat privind rezultatele simulării situaţiilor de criză, precum şi o propunere de plan de acţiune.
Dacă este cazul, administratorul unui FPM ia măsuri pentru a consolida robusteţea FPM, inclusiv acţiuni menite să consolideze lichiditatea sau calitatea activelor FPM, şi informează imediat autoritatea competentă a FPM cu privire la măsurile luate.
(5)Raportul detaliat privind rezultatele simulărilor situaţiilor de criză şi propunerea de plan de acţiune sunt prezentate spre examinare consiliului de administraţie al FPM, după caz, sau consiliului de administraţie al administratorului unui FPM. Consiliul de administraţie modifică planul de acţiune propus, dacă este necesar, şi aprobă planul de acţiune final. Raportul detaliat şi planul de acţiune sunt păstrate pentru o perioadă de cel puţin cinci ani.
Raportul detaliat şi planul de acţiune sunt înaintate autorităţii competente a FPM spre a fi analizate.
(6)Autoritatea competentă a FPM transmite raportul detaliat menţionat la alineatul (5) către ESMA.
(7)ESMA emite linii directoare în vederea stabilirii unor parametrii de referinţă comuni pentru scenariile de simulare a situaţiilor de criză care trebuie incluse în simularea situaţiilor de criză luând în considerare factorii prevăzuţi la alineatul (1). Liniile directoare sunt actualizate cel puţin anual, ţinând seama de cele mai recente evoluţii ale pieţei.