Art. 28. - Art. 28: Simularea situaţiilor de criză - Regulamentul 1131/14-iun-2017 privind fondurile de piaţă monetară
Acte UE
Jurnalul Oficial 169L
În vigoare Versiune de la: 9 Ianuarie 2024
Art. 28: Simularea situaţiilor de criză
(1)Pentru fiecare FPM se elaborează procese solide de simulare a situaţiilor de criză prin care să se identifice evenimentele posibile sau schimbările viitoare ale condiţiilor economice care ar putea avea efecte nefavorabile asupra FPM. FPM sau administratorul unui FPM evaluează posibilul impact al respectivelor evenimente sau schimbări asupra FPM. FPM sau administratorul unui FPM efectuează în mod regulat simulări ale situaţiilor de criză pentru diferitele scenarii posibile.
Simulările situaţiilor de criză se bazează pe criterii obiective şi iau în considerare efectele unor scenarii plauzibile de crize grave. Scenariile simulărilor situaţiilor de criză iau în considerare parametrii de referinţă, care includ următorii factori:
a)modificări ipotetice ale nivelului de lichiditate al activelor deţinute în portofoliul FPM;
b)modificări ipotetice ale nivelului de risc de credit al activelor deţinute în portofoliul FPM, inclusiv evenimente de credit şi evenimente de rating;
c)evoluţii ipotetice ale ratelor dobânzii şi ale cursului de schimb valutar;
d)niveluri ipotetice de răscumpărare;
e)extinderea sau limitarea ipotetică a marjelor între indicii de care sunt legate ratele dobânzii aferente titlurilor de valoare din portofoliu;
f)şocuri macrosistemice ipotetice care afectează economia în ansamblu.
(2)În plus, în cazul FPM cu VAN constantă pentru datoria publică şi al FPM cu VAN cu volatilitate scăzută, simulările situaţiilor de criză estimează pentru diferite scenarii diferenţa dintre VAN constantă pe unitate sau pe acţiune şi VAN pe unitate sau pe acţiune.
(3)Simulările situaţiilor de criză sunt efectuate cu o frecvenţă stabilită de consiliul de administraţie al FPM, după caz, sau de consiliul de administraţie al administratorului unui FPM, după ce se stabileşte ce înseamnă un interval adecvat şi rezonabil în funcţie de condiţiile de piaţă şi de orice modificare preconizată în portofoliul FPM. Această frecvenţă este cel puţin semestrială.
(4)În cazul în care, în urma simulării situaţiilor de criză, se constată o vulnerabilitate a unui FPM, administratorul acestuia întocmeşte un raport detaliat privind rezultatele simulării situaţiilor de criză, precum şi o propunere de plan de acţiune.
Dacă este cazul, administratorul unui FPM ia măsuri pentru a consolida robusteţea FPM, inclusiv acţiuni menite să consolideze lichiditatea sau calitatea activelor FPM, şi informează imediat autoritatea competentă a FPM cu privire la măsurile luate.
(5)Raportul detaliat privind rezultatele simulărilor situaţiilor de criză şi propunerea de plan de acţiune sunt prezentate spre examinare consiliului de administraţie al FPM, după caz, sau consiliului de administraţie al administratorului unui FPM. Consiliul de administraţie modifică planul de acţiune propus, dacă este necesar, şi aprobă planul de acţiune final. Raportul detaliat şi planul de acţiune sunt păstrate pentru o perioadă de cel puţin cinci ani.
Raportul detaliat şi planul de acţiune sunt înaintate autorităţii competente a FPM spre a fi analizate.
(6)Autoritatea competentă a FPM transmite raportul detaliat menţionat la alineatul (5) către ESMA.
(7)ESMA emite linii directoare în vederea stabilirii unor parametrii de referinţă comuni pentru scenariile de simulare a situaţiilor de criză care trebuie incluse în simularea situaţiilor de criză luând în considerare factorii prevăzuţi la alineatul (1). Liniile directoare sunt actualizate cel puţin anual, ţinând seama de cele mai recente evoluţii ale pieţei.