Capitolul 2 - Obligaţiile emitenţilor de tokenuri raportate la active - Regulamentul 1114/31-mai-2023 privind pieţele criptoactivelor şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 1095/2010 şi a Directivelor 2013/36/UE şi (UE) 2019/1937

Acte UE

Jurnalul Oficial 150L

În vigoare
Versiune de la: 23 Octombrie 2025
CAPITOLUL 2:Obligaţiile emitenţilor de tokenuri raportate la active
Art. 27: Obligaţia de a acţiona cu onestitate, corectitudine şi profesionalism în interesul superior al deţinătorilor de tokenuri raportate la active
(1)Emitenţii de tokenuri raportate la active acţionează cu onestitate, corectitudine şi profesionalism şi comunică cu deţinătorii şi cu potenţialii deţinători de tokenuri semnificative raportate la active într-un mod corect, clar şi care nu induce în eroare.
(2)Emitenţii de tokenuri raportate la active acţionează în interesul superior al deţinătorilor respectivelor tokenuri şi îi tratează în mod egal, cu excepţia cazului în care tratamentul preferenţial este menţionat în cartea albă pentru criptoactive şi, după caz, în comunicările cu caracter publicitar.
Art. 28: Publicarea cărţii albe pentru criptoactive
Emitentul unui token raportat la active îşi publică pe website cartea albă pentru criptoactive aprobată menţionată la articolul 17 alineatul (1) sau la articolul 21 alineatul (1), şi, dacă este cazul, cartea albă pentru criptoactive modificată menţionată la articolul 25. Cartea albă pentru criptoactive aprobată trebuie să fie accesibilă publicului până la data începerii ofertei publice a tokenurilor raportate la active sau până la admiterea la tranzacţionare a respectivului token. Cartea albă pentru criptoactive aprobată şi, dacă este cazul, cartea albă pentru criptoactive modificată rămân disponibile pe website-ul emitentului atât timp cât tokenul raportat la active este deţinut de public.
Art. 29: Comunicările cu caracter publicitar
(1)Orice comunicări cu caracter publicitar referitoare la o ofertă publică privind un token raportat la active sau la admiterea la tranzacţionare a unui astfel de token raportat la active respectă toate cerinţele următoare:
a)comunicările cu caracter publicitar sunt identificate în mod clar ca atare;
b)informaţiile incluse în comunicările cu caracter publicitar sunt corecte, clare şi să nu inducă în eroare;
c)informaţiile din comunicările cu caracter publicitar sunt consecvente cu informaţiile din cartea albă pentru criptoactive;
d)comunicările cu caracter publicitar menţionează în mod clar că s-a publicat o carte albă pentru criptoactive şi indică în mod clar adresa website-ului emitentului tokenului raportat la active, precum şi un număr de telefon şi o adresă de e-mail pentru a contacta emitentul.
(2)Comunicările cu caracter publicitar conţin o declaraţie clară şi lipsită de ambiguitate din care să reiasă că deţinătorii tokenului raportat la active au un drept de răscumpărare împotriva emitentului în orice moment.
(3)Comunicările cu caracter publicitar şi orice modificare aferentă se publică pe website-ul emitentului.
(4)Autorităţile competente nu impun aprobarea în prealabil a comunicărilor cu caracter publicitar înainte de publicarea lor.
(5)La cerere, comunicările cu caracter publicitar se transmit autorităţilor competente.
(6)Nu se difuzează comunicări cu caracter publicitar înainte de publicarea cărţii albe pentru criptoactive. O astfel de restricţie nu afectează capacitatea emitentului tokenului raportat la active de a desfăşura activităţi de sondare a pieţei.
Art. 30: Informarea continuă a deţinătorilor de tokenuri raportate la active
(1)Emitenţii de tokenuri raportate la active publică pe website-ul lor, într-un loc uşor accesibil publicului, în mod clar, exact şi transparent, numărul de tokenuri raportate la active aflate în circulaţie, precum şi valoarea şi componenţa rezervei de active menţionate la articolul 36. Astfel de informaţii se actualizează cel puţin lunar.
(2)Emitenţii de tokenuri raportate la active publică pe website-ul lor, într-un loc uşor accesibil publicului, cât mai curând posibil, un rezumat succint, clar, exact şi transparent al raportului de audit, precum şi raportul integral şi nemodificat de audit efectuat asupra rezervei de active menţionate la articolul 36.
(3)Fără a aduce atingere articolului 88, emitenţii de tokenuri raportate la active publică pe website-ul lor, într-un loc uşor accesibil publicului, cât mai curând posibil şi în mod clar, exact şi transparent, orice eveniment care are sau este probabil să aibă un efect semnificativ asupra valorii tokenurilor raportate la active sau asupra rezervei de active menţionate la articolul 36.
Art. 31: Procedura de tratare a plângerilor
(1)Emitenţii de tokenuri raportate la active stabilesc şi menţin proceduri eficace şi transparente pentru tratarea promptă, echitabilă şi consecventă a plângerilor primite de la deţinătorii de tokenuri raportate la active şi de la alte părţi interesate, inclusiv de la asociaţii de consumatori care îi reprezintă pe deţinătorii de tokenuri raportate la active şi publică descrierea respectivelor proceduri. În cazul în care tokenurile raportate la active sunt distribuite, integral sau parţial, de entităţi terţe, astfel cum se menţionează la articolul 34 alineatul (5) primul paragraf litera (h), emitenţii tokenurilor raportate la active instituie proceduri pentru a înlesni, de asemenea, tratarea plângerilor între deţinătorii tokenurilor raportate la active şi entităţile terţe respective.
(2)Deţinătorii de tokenuri raportate la active trebuie să poată depune, cu titlu gratuit, plângeri adresate emitenţilor tokenurilor lor raportate la active sau, după caz, la entităţile terţe menţionate la alineatul (1).
(3)Emitenţii de tokenuri raportate la active şi, după caz, entităţile terţe menţionate la alineatul (1) elaborează şi pun la dispoziţia deţinătorilor de tokenuri raportate la active un model pentru depunerea plângerilor şi păstrează o evidenţă a tuturor plângerilor primite şi a eventualelor măsuri luate ca răspuns la respectivele plângeri.
(4)Emitenţii de tokenuri raportate la active analizează toate plângerile în timp util şi în mod corect şi le comunică deţinătorilor de tokenuri raportate la active rezultatul acestor analize într-un termen rezonabil.
(5)În strânsă cooperare cu ESMA, ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a detalia cerinţele, modelele şi procedurile pentru tratarea plângerilor.
ABE prezintă Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
Art. 32: Identificarea, prevenirea, gestionarea şi divulgarea conflictelor de interese
(1)Emitenţii de tokenuri raportate la active pun în aplicare şi menţin politici şi proceduri eficace de identificare, prevenire, gestionare şi divulgare a conflictelor de interese dintre aceştia şi:
a)acţionarii sau asociaţii lor;
b)orice acţionar sau asociat, direct sau indirect, care deţine o participaţie calificată în emitent;
c)membrii organului lor de conducere;
d)angajaţii lor;
e)deţinătorii de tokenuri raportate la active; sau
f)orice terţ care asigură una dintre funcţiile menţionate la articolul 34 alineatul (5) primul paragraf litera (h).
(2)Emitenţii de tokenuri raportate la active iau, în special, toate măsurile adecvate pentru a identifica, a preveni, a gestiona şi a divulga conflictele de interese care rezultă din administrarea şi investirea rezervei de active menţionate la articolul 36.
(3)Emitenţii de tokenuri raportate la active divulgă, într-un loc vizibil pe website-ul lor, persoanelor care deţin tokenurile raportate la active emise de respectivii emitenţi informaţii privind natura generală şi sursele conflictelor de interese menţionate la alineatul (1), precum şi măsurile luate pentru atenuarea acestora.
(4)Divulgarea informaţiilor menţionată la alineatul (3) trebuie să fie suficient de precisă, astfel încât deţinătorii potenţiali ai respectivelor tokenuri raportate la active să poată să ia o decizie de cumpărare în cunoştinţă de cauză cu privire la tokenurile raportate la active.
(5)ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a detalia:
a)cerinţele privind politicile şi procedurile menţionate la alineatul (1);
b)detaliile şi metodologia pentru conţinutul divulgării informaţiilor menţionate la alineatul (3);
ABE prezintă Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
Art. 33: Notificarea cu privire la modificările aduse organului de conducere
Emitenţii de tokenuri raportate la active comunică imediat autorităţii lor competente orice modificări în ceea ce priveşte organul lor de conducere şi transmit autorităţii competente toate informaţiile necesare pentru evaluarea respectării articolului 34 alineatul (2).
Art. 34: Cadrul de guvernanţă
(1)Emitenţii de tokenuri raportate la active dispun de un cadru solid de guvernanţă, care include o structură organizatorică clară, cu responsabilităţi bine definite, transparente şi coerente, procese eficace de identificare, gestionare, monitorizare şi comunicare a riscurilor la care sunt sau pot fi expuse, precum şi mecanisme adecvate de control intern, inclusiv proceduri administrative şi contabile solide.
(2)Membrii organului de conducere al emitenţilor de tokenuri raportate la active trebuie să aibă o reputaţie suficient de bună şi să deţină cunoştinţele, competenţele şi experienţa adecvate, atât individual, cât şi colectiv, pentru a-şi îndeplini sarcinile. În special, aceştia trebuie să nu fi fost condamnaţi pentru infracţiuni legate de spălarea banilor sau de finanţarea terorismului sau pentru orice alte infracţiuni care le-ar afecta buna reputaţie. Aceştia trebuie, de asemenea, să demonstreze că sunt capabili să consacre suficient timp pentru a-şi îndeplini în mod eficace atribuţiile.
(3)Organul de conducere al emitenţilor de tokenuri raportate la active evaluează şi reexaminează în mod periodic eficacitatea mecanismelor şi a procedurilor în ceea ce priveşte politicile care au fost instituite pentru respectarea obligaţiilor prevăzute în capitolele 2, 3, 5 şi 6 din prezentul titlu şi ia măsurile corespunzătoare pentru remedierea eventualelor deficienţe în acest sens.
(4)Acţionarii sau asociaţii, direcţi sau indirecţi, care deţin participaţii calificate în emitenţii de tokenuri raportate la active trebuie să aibă o reputaţie suficient de bună şi, în special, să nu fi fost condamnate pentru infracţiuni legate de spălarea banilor sau finanţarea terorismului sau pentru orice alte infracţiuni care le-ar afecta buna reputaţie.
(5)Emitenţii de tokenuri raportate la active adoptă politici şi proceduri suficient de eficace pentru a asigura respectarea prezentului regulament. Emitenţii de tokenuri raportate la active instituie, menţin şi pun în aplicare în special politici şi proceduri cu privire la:
a)rezerva de active menţionată la articolul 36;
b)custodia activelor de rezervă, inclusiv separarea activelor, astfel cum se prevede la articolul 37;
c)drepturile acordate deţinătorilor de tokenuri raportate la active, astfel cum se prevede la articolul 39;
d)mecanismul de emitere şi răscumpărare a tokenurilor raportate la active;
e)protocoalele de validare a tranzacţiilor cu tokenuri raportate la active;
f)funcţionarea tehnologiei registrelor distribuite, supuse drepturilor de proprietate ale emitenţilor, în cazul în care tokenurile raportate la active sunt emise, transferate şi stocate utilizând această tehnologie a registrelor distribuite sau o tehnologie similară care este exploatată de emitenţi sau de un terţ care acţionează în numele acestora;
g)mecanismele de asigurare a lichidităţii tokenurilor raportate la active, inclusiv politica şi procedurile de gestionare a lichidităţii pentru emitenţii de tokenuri semnificative raportate la active menţionate la articolul 45;
h)acordurile cu entităţile terţe pentru gestionarea rezervei de active şi pentru investirea activelor de rezervă, custodia activelor de rezervă şi, după caz, distribuirea către public a tokenurilor raportate la active;
i)consimţământul scris al emitenţilor de tokenuri raportate la active acordat altor persoane care ar putea oferi sau solicita admiterea la tranzacţionare a tokenurilor raportate la active;
j)tratarea plângerilor, astfel cum se prevede la articolul 31;
k)conflictele de interese, astfel cum sunt prevăzute la articolul 32.
În cazul în care emitenţii de tokenuri raportate la active încheie acordurile menţionate la primul paragraf litera (h), acordurile respective se stabilesc într-un contract încheiat cu entităţile terţe. Respectivele acorduri contractuale descriu rolurile, responsabilităţile, drepturile şi obligaţiile atât ale emitenţilor de tokenuri raportate la active, cât şi ale entităţilor terţe. Orice acord contractual cu implicaţii în mai multe jurisdicţii stipulează într-un mod lipsit de ambiguitate opţiunea de drept aplicabil.
(6)Cu excepţia cazului în care au iniţiat un plan de răscumpărare menţionat la articolul 47, emitenţii de tokenuri raportate la active utilizează sisteme, resurse şi proceduri adecvate şi proporţionale pentru a asigura prestarea continuă şi regulată a serviciilor şi a activităţilor lor. În acest scop, emitenţii de tokenuri raportate la active îşi menţin toate sistemele şi protocoalele privind accesul securizat în conformitate cu standardele adecvate ale Uniunii.
(7)În cazul în care emitentul unui token raportat la active decide să întrerupă prestarea serviciilor şi activităţilor sale, inclusiv prin încetarea emiterii respectivului token raportat la active, acesta prezintă autorităţii competente un plan pentru aprobarea întreruperii respective.
(8)Emitenţii de tokenuri raportate la active identifică sursele de risc operaţional şi reduc la minimum riscurile respective, prin dezvoltarea unor sisteme, controale şi proceduri adecvate.
(9)Emitenţii de tokenuri raportate la active instituie o politică şi planuri de continuitate a activităţii pentru a asigura, în eventualitatea întreruperii sistemelor şi a procedurilor lor de TIC, conservarea datelor şi a funcţiilor esenţiale, precum şi menţinerea activităţilor lor sau, atunci când acest lucru nu este posibil, recuperarea în timp util a datelor şi a funcţiilor respective şi reluarea în timp util a activităţilor lor.
(10)Emitenţii de tokenuri raportate la active dispun de mecanisme de control intern şi de proceduri eficace de gestionare a riscurilor, inclusiv de mecanisme eficace de control şi de protecţie pentru gestionarea sistemelor TIC, astfel cum prevede Regulamentul (UE) 2022/2554 al Parlamentului European şi al Consiliului (37). Procedurile prevăd o evaluare cuprinzătoare cu privire la dependenţa de entităţile terţe, astfel cum se menţionează la alineatul (5) primul paragraf litera (h) de la prezentul articol. Emitenţii de tokenuri raportate la active monitorizează şi evaluează periodic caracterul adecvat şi eficacitatea mecanismelor de control intern şi ale procedurilor de evaluare a riscurilor şi iau măsurile corespunzătoare pentru remedierea eventualelor deficienţe în acest sens.
(37)Regulamentul (UE) 2022/2554 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 decembrie 2022 privind rezilienţa operaţională digitală a sectorului financiar şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 909/2014 şi (UE) 2016/1011 (JO L 333, 27.12.2022, p. 1).
(11)Emitenţii de tokenuri raportate la active instituie sisteme şi proceduri adecvate de protejare a disponibilităţii, autenticităţii, integrităţii şi confidenţialităţii datelor, astfel cum prevede Regulamentul (UE) 2022/2554 şi în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679. Sistemele respective înregistrează şi protejează datele şi informaţiile relevante colectate şi generate în cursul activităţilor emitenţilor.
(12)Emitenţii de tokenuri raportate la active se asigură că sunt auditaţi în mod periodic de auditori independenţi. Rezultatele acestor audituri se transmit organului de conducere al emitentului şi se pun la dispoziţia autorităţii competente.
(13)Până la 30 iunie 2024, în strânsă cooperare cu ESMA şi cu BCE, ABE emite ghiduri în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 care specifică conţinutul minim al cadrului de guvernanţă cu privire la:
a)instrumentele de monitorizare a riscurilor menţionate la alineatul (8);
b)planul de continuitate a activităţii menţionat la alineatul (9);
c)mecanismul de control intern menţionat la alineatul (10);
d)auditurile menţionate la alineatul (12), inclusiv documentaţia minimă care trebuie utilizată în cadrul auditului.
Atunci când emite ghidurile menţionate la primul paragraf, ABE ţine seama de dispoziţiile privind cerinţele de guvernanţă din alte acte legislative ale Uniunii privind serviciile financiare, inclusiv Directiva 2014/65/UE.
Art. 35: Cerinţe de fonduri proprii
(1)Emitenţii de tokenuri raportate la active dispun în permanenţă de fonduri proprii cel puţin egale cu cel mai mare dintre următoarele cuantumuri:
a)350 000 EUR;
b)2% din valoarea medie a rezervei de active menţionate la articolul 36;
c)un sfert din cheltuielile generale fixe din anul precedent.
În sensul primului paragraf litera (b), valoarea medie a rezervei de active reprezintă valoarea medie a activelor de rezervă la sfârşitul fiecărei zile calendaristice, calculată pentru cele şase luni precedente.
În cazul în care un emitent oferă mai mult de un token raportat la active, cuantumul menţionat la primul paragraf litera (b) este suma valorilor medii ale activelor de rezervă care garantează fiecare token raportat la active.
Cuantumul menţionat la primul paragraf litera (c) este revizuit anual şi calculat în conformitate cu articolul 67 alineatul (3).
(2)Fondurile proprii menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol constau în elementele şi instrumentele de fonduri proprii de nivel 1 de bază menţionate la articolele 26-30 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, după aplicarea integrală a deducerilor în temeiul articolului 36 din regulamentul respectiv, fără aplicarea derogărilor privind pragurile de deducere menţionate la articolul 46 alineatul (4) şi articolul 48 din regulamentul respectiv.
(3)Autoritatea competentă din statul membru de origine poate impune unui emitent al unui token raportat la active să deţină un cuantum al fondurilor proprii cu până la 20% mai mare decât cuantumul rezultat din aplicarea alineatului (1) primul paragraf litera (b), în cazul în care o evaluare a oricăruia dintre următoarele elemente indică un grad mai mare de risc:
a)evaluarea proceselor de gestionare a riscurilor şi a mecanismelor de control intern ale emitentului tokenului raportat la active, astfel cum se menţionează la articolul 34 alineatele (1), (8) şi (10);
b)calitatea şi volatilitatea rezervei de active menţionate la articolul 36;
c)tipurile de drepturi acordate de emitentul tokenului raportat la active deţinătorilor tokenului raportat la active, în conformitate cu articolul 39;
d)în cazul în care rezerva de active include investiţii, riscurile pe care le prezintă politica de investiţii pentru rezerva de active;
e)valoarea agregată şi numărul de tranzacţii decontate cu tokenul raportat la active;
f)importanţa pieţelor pe care se oferă şi se comercializează tokenul raportat la active;
g)dacă este cazul, capitalizarea de piaţă a tokenului raportat la active.
(4)Autoritatea competentă din statul membru de origine poate solicita unui emitent al unui token raportat la active care nu este semnificativ să respecte oricare dintre cerinţele prevăzute la articolul 45, dacă este necesar, pentru a aborda riscurile mai mari identificate în conformitate cu alineatul (3) din prezentul articol sau orice alte riscuri vizate de articolul 45, cum ar fi riscurile de lichiditate.
(5)Fără a aduce atingere alineatului (3), emitentul tokenului raportat la active efectuează periodic simulări de criză care iau în considerare scenarii de criză financiară gravă, dar plauzibilă, cum ar fi şocurile legate de rata dobânzii, şi scenarii de criză nefinanciară, cum ar fi riscul operaţional. Pe baza rezultatelor simulărilor de criză respective, autoritatea competentă din statul membru de origine îi impune emitentului tokenului raportat la active să deţină un cuantum al fondurilor proprii cu 20% până la 40% mai mare decât cuantumul ce rezultă din aplicarea alineatului (1) primul paragraf litera (b) în anumite circumstanţe, având în vedere perspectivele de risc şi rezultatele simulărilor de criză.
(6)În strânsă cooperare cu ESMA şi cu BCE, ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a detalia:
a)procedura şi calendarul pentru ca un emitent al unui token semnificativ raportat la active să se adapteze la cerinţele de fonduri proprii mai ridicate, astfel cum sunt prevăzute la alineatul (3);
b)criteriile pentru impunerea unui cuantum mai mare al fondurilor proprii, astfel cum sunt prevăzute la alineatul (3);
c)cerinţele minime pentru conceperea programelor de simulare de criză, ţinând seama de dimensiunea, complexitatea şi natura tokenului raportat la active, inclusiv, dar fără a se limita la:
(i)tipurile de simulări de criză şi principalele obiective şi aplicaţii ale acestora;
(ii)frecvenţa diferitelor exerciţii de simulare de criză;
(iii)cadrul intern de guvernanţă;
(iv)infrastructura de date relevantă;
(v)metodologia şi plauzibilitatea ipotezelor;
(vi)aplicarea principiului proporţionalităţii tuturor cerinţelor minime, cantitative sau calitative; şi
(vii)periodicitatea minimă a simulărilor de criză şi parametrii de referinţă comuni ai scenariilor de simulare de criză.
ABE prezintă Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.