Art. 35. - Art. 35: Cerinţe de fonduri proprii - Regulamentul 1114/31-mai-2023 privind pieţele criptoactivelor şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 1095/2010 şi a Directivelor 2013/36/UE şi (UE) 2019/1937
Acte UE
Jurnalul Oficial 150L
În vigoare Versiune de la: 23 Octombrie 2025
Art. 35: Cerinţe de fonduri proprii
(1)Emitenţii de tokenuri raportate la active dispun în permanenţă de fonduri proprii cel puţin egale cu cel mai mare dintre următoarele cuantumuri:
a)350 000 EUR;
b)2% din valoarea medie a rezervei de active menţionate la articolul 36;
c)un sfert din cheltuielile generale fixe din anul precedent.
În sensul primului paragraf litera (b), valoarea medie a rezervei de active reprezintă valoarea medie a activelor de rezervă la sfârşitul fiecărei zile calendaristice, calculată pentru cele şase luni precedente.
În cazul în care un emitent oferă mai mult de un token raportat la active, cuantumul menţionat la primul paragraf litera (b) este suma valorilor medii ale activelor de rezervă care garantează fiecare token raportat la active.
Cuantumul menţionat la primul paragraf litera (c) este revizuit anual şi calculat în conformitate cu articolul 67 alineatul (3).
(2)Fondurile proprii menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol constau în elementele şi instrumentele de fonduri proprii de nivel 1 de bază menţionate la articolele 26-30 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, după aplicarea integrală a deducerilor în temeiul articolului 36 din regulamentul respectiv, fără aplicarea derogărilor privind pragurile de deducere menţionate la articolul 46 alineatul (4) şi articolul 48 din regulamentul respectiv.
(3)Autoritatea competentă din statul membru de origine poate impune unui emitent al unui token raportat la active să deţină un cuantum al fondurilor proprii cu până la 20% mai mare decât cuantumul rezultat din aplicarea alineatului (1) primul paragraf litera (b), în cazul în care o evaluare a oricăruia dintre următoarele elemente indică un grad mai mare de risc:
a)evaluarea proceselor de gestionare a riscurilor şi a mecanismelor de control intern ale emitentului tokenului raportat la active, astfel cum se menţionează la articolul 34 alineatele (1), (8) şi (10);
b)calitatea şi volatilitatea rezervei de active menţionate la articolul 36;
c)tipurile de drepturi acordate de emitentul tokenului raportat la active deţinătorilor tokenului raportat la active, în conformitate cu articolul 39;
d)în cazul în care rezerva de active include investiţii, riscurile pe care le prezintă politica de investiţii pentru rezerva de active;
e)valoarea agregată şi numărul de tranzacţii decontate cu tokenul raportat la active;
f)importanţa pieţelor pe care se oferă şi se comercializează tokenul raportat la active;
g)dacă este cazul, capitalizarea de piaţă a tokenului raportat la active.
(4)Autoritatea competentă din statul membru de origine poate solicita unui emitent al unui token raportat la active care nu este semnificativ să respecte oricare dintre cerinţele prevăzute la articolul 45, dacă este necesar, pentru a aborda riscurile mai mari identificate în conformitate cu alineatul (3) din prezentul articol sau orice alte riscuri vizate de articolul 45, cum ar fi riscurile de lichiditate.
(5)Fără a aduce atingere alineatului (3), emitentul tokenului raportat la active efectuează periodic simulări de criză care iau în considerare scenarii de criză financiară gravă, dar plauzibilă, cum ar fi şocurile legate de rata dobânzii, şi scenarii de criză nefinanciară, cum ar fi riscul operaţional. Pe baza rezultatelor simulărilor de criză respective, autoritatea competentă din statul membru de origine îi impune emitentului tokenului raportat la active să deţină un cuantum al fondurilor proprii cu 20% până la 40% mai mare decât cuantumul ce rezultă din aplicarea alineatului (1) primul paragraf litera (b) în anumite circumstanţe, având în vedere perspectivele de risc şi rezultatele simulărilor de criză.
(6)În strânsă cooperare cu ESMA şi cu BCE, ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a detalia:
a)procedura şi calendarul pentru ca un emitent al unui token semnificativ raportat la active să se adapteze la cerinţele de fonduri proprii mai ridicate, astfel cum sunt prevăzute la alineatul (3);
b)criteriile pentru impunerea unui cuantum mai mare al fondurilor proprii, astfel cum sunt prevăzute la alineatul (3);
c)cerinţele minime pentru conceperea programelor de simulare de criză, ţinând seama de dimensiunea, complexitatea şi natura tokenului raportat la active, inclusiv, dar fără a se limita la:
(i)tipurile de simulări de criză şi principalele obiective şi aplicaţii ale acestora;
(ii)frecvenţa diferitelor exerciţii de simulare de criză;
(iii)cadrul intern de guvernanţă;
(iv)infrastructura de date relevantă;
(v)metodologia şi plauzibilitatea ipotezelor;
(vi)aplicarea principiului proporţionalităţii tuturor cerinţelor minime, cantitative sau calitative; şi
(vii)periodicitatea minimă a simulărilor de criză şi parametrii de referinţă comuni ai scenariilor de simulare de criză.
ABE prezintă Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.