Art. 34. - Art. 34: Cadrul de guvernanţă - Regulamentul 1114/31-mai-2023 privind pieţele criptoactivelor şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 1095/2010 şi a Directivelor 2013/36/UE şi (UE) 2019/1937
Acte UE
Jurnalul Oficial 150L
În vigoare Versiune de la: 23 Octombrie 2025
Art. 34: Cadrul de guvernanţă
(1)Emitenţii de tokenuri raportate la active dispun de un cadru solid de guvernanţă, care include o structură organizatorică clară, cu responsabilităţi bine definite, transparente şi coerente, procese eficace de identificare, gestionare, monitorizare şi comunicare a riscurilor la care sunt sau pot fi expuse, precum şi mecanisme adecvate de control intern, inclusiv proceduri administrative şi contabile solide.
(2)Membrii organului de conducere al emitenţilor de tokenuri raportate la active trebuie să aibă o reputaţie suficient de bună şi să deţină cunoştinţele, competenţele şi experienţa adecvate, atât individual, cât şi colectiv, pentru a-şi îndeplini sarcinile. În special, aceştia trebuie să nu fi fost condamnaţi pentru infracţiuni legate de spălarea banilor sau de finanţarea terorismului sau pentru orice alte infracţiuni care le-ar afecta buna reputaţie. Aceştia trebuie, de asemenea, să demonstreze că sunt capabili să consacre suficient timp pentru a-şi îndeplini în mod eficace atribuţiile.
(3)Organul de conducere al emitenţilor de tokenuri raportate la active evaluează şi reexaminează în mod periodic eficacitatea mecanismelor şi a procedurilor în ceea ce priveşte politicile care au fost instituite pentru respectarea obligaţiilor prevăzute în capitolele 2, 3, 5 şi 6 din prezentul titlu şi ia măsurile corespunzătoare pentru remedierea eventualelor deficienţe în acest sens.
(4)Acţionarii sau asociaţii, direcţi sau indirecţi, care deţin participaţii calificate în emitenţii de tokenuri raportate la active trebuie să aibă o reputaţie suficient de bună şi, în special, să nu fi fost condamnate pentru infracţiuni legate de spălarea banilor sau finanţarea terorismului sau pentru orice alte infracţiuni care le-ar afecta buna reputaţie.
(5)Emitenţii de tokenuri raportate la active adoptă politici şi proceduri suficient de eficace pentru a asigura respectarea prezentului regulament. Emitenţii de tokenuri raportate la active instituie, menţin şi pun în aplicare în special politici şi proceduri cu privire la:
a)rezerva de active menţionată la articolul 36;
b)custodia activelor de rezervă, inclusiv separarea activelor, astfel cum se prevede la articolul 37;
c)drepturile acordate deţinătorilor de tokenuri raportate la active, astfel cum se prevede la articolul 39;
d)mecanismul de emitere şi răscumpărare a tokenurilor raportate la active;
e)protocoalele de validare a tranzacţiilor cu tokenuri raportate la active;
f)funcţionarea tehnologiei registrelor distribuite, supuse drepturilor de proprietate ale emitenţilor, în cazul în care tokenurile raportate la active sunt emise, transferate şi stocate utilizând această tehnologie a registrelor distribuite sau o tehnologie similară care este exploatată de emitenţi sau de un terţ care acţionează în numele acestora;
g)mecanismele de asigurare a lichidităţii tokenurilor raportate la active, inclusiv politica şi procedurile de gestionare a lichidităţii pentru emitenţii de tokenuri semnificative raportate la active menţionate la articolul 45;
h)acordurile cu entităţile terţe pentru gestionarea rezervei de active şi pentru investirea activelor de rezervă, custodia activelor de rezervă şi, după caz, distribuirea către public a tokenurilor raportate la active;
i)consimţământul scris al emitenţilor de tokenuri raportate la active acordat altor persoane care ar putea oferi sau solicita admiterea la tranzacţionare a tokenurilor raportate la active;
j)tratarea plângerilor, astfel cum se prevede la articolul 31;
k)conflictele de interese, astfel cum sunt prevăzute la articolul 32.
În cazul în care emitenţii de tokenuri raportate la active încheie acordurile menţionate la primul paragraf litera (h), acordurile respective se stabilesc într-un contract încheiat cu entităţile terţe. Respectivele acorduri contractuale descriu rolurile, responsabilităţile, drepturile şi obligaţiile atât ale emitenţilor de tokenuri raportate la active, cât şi ale entităţilor terţe. Orice acord contractual cu implicaţii în mai multe jurisdicţii stipulează într-un mod lipsit de ambiguitate opţiunea de drept aplicabil.
(6)Cu excepţia cazului în care au iniţiat un plan de răscumpărare menţionat la articolul 47, emitenţii de tokenuri raportate la active utilizează sisteme, resurse şi proceduri adecvate şi proporţionale pentru a asigura prestarea continuă şi regulată a serviciilor şi a activităţilor lor. În acest scop, emitenţii de tokenuri raportate la active îşi menţin toate sistemele şi protocoalele privind accesul securizat în conformitate cu standardele adecvate ale Uniunii.
(7)În cazul în care emitentul unui token raportat la active decide să întrerupă prestarea serviciilor şi activităţilor sale, inclusiv prin încetarea emiterii respectivului token raportat la active, acesta prezintă autorităţii competente un plan pentru aprobarea întreruperii respective.
(8)Emitenţii de tokenuri raportate la active identifică sursele de risc operaţional şi reduc la minimum riscurile respective, prin dezvoltarea unor sisteme, controale şi proceduri adecvate.
(9)Emitenţii de tokenuri raportate la active instituie o politică şi planuri de continuitate a activităţii pentru a asigura, în eventualitatea întreruperii sistemelor şi a procedurilor lor de TIC, conservarea datelor şi a funcţiilor esenţiale, precum şi menţinerea activităţilor lor sau, atunci când acest lucru nu este posibil, recuperarea în timp util a datelor şi a funcţiilor respective şi reluarea în timp util a activităţilor lor.
(10)Emitenţii de tokenuri raportate la active dispun de mecanisme de control intern şi de proceduri eficace de gestionare a riscurilor, inclusiv de mecanisme eficace de control şi de protecţie pentru gestionarea sistemelor TIC, astfel cum prevede Regulamentul (UE) 2022/2554 al Parlamentului European şi al Consiliului (37). Procedurile prevăd o evaluare cuprinzătoare cu privire la dependenţa de entităţile terţe, astfel cum se menţionează la alineatul (5) primul paragraf litera (h) de la prezentul articol. Emitenţii de tokenuri raportate la active monitorizează şi evaluează periodic caracterul adecvat şi eficacitatea mecanismelor de control intern şi ale procedurilor de evaluare a riscurilor şi iau măsurile corespunzătoare pentru remedierea eventualelor deficienţe în acest sens.
(37)Regulamentul (UE) 2022/2554 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 decembrie 2022 privind rezilienţa operaţională digitală a sectorului financiar şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 909/2014 şi (UE) 2016/1011 (JO L 333, 27.12.2022, p. 1).
(11)Emitenţii de tokenuri raportate la active instituie sisteme şi proceduri adecvate de protejare a disponibilităţii, autenticităţii, integrităţii şi confidenţialităţii datelor, astfel cum prevede Regulamentul (UE) 2022/2554 şi în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679. Sistemele respective înregistrează şi protejează datele şi informaţiile relevante colectate şi generate în cursul activităţilor emitenţilor.
(12)Emitenţii de tokenuri raportate la active se asigură că sunt auditaţi în mod periodic de auditori independenţi. Rezultatele acestor audituri se transmit organului de conducere al emitentului şi se pun la dispoziţia autorităţii competente.
(13)Până la 30 iunie 2024, în strânsă cooperare cu ESMA şi cu BCE, ABE emite ghiduri în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 care specifică conţinutul minim al cadrului de guvernanţă cu privire la:
a)instrumentele de monitorizare a riscurilor menţionate la alineatul (8);
b)planul de continuitate a activităţii menţionat la alineatul (9);
c)mecanismul de control intern menţionat la alineatul (10);
d)auditurile menţionate la alineatul (12), inclusiv documentaţia minimă care trebuie utilizată în cadrul auditului.
Atunci când emite ghidurile menţionate la primul paragraf, ABE ţine seama de dispoziţiile privind cerinţele de guvernanţă din alte acte legislative ale Uniunii privind serviciile financiare, inclusiv Directiva 2014/65/UE.