Titlul iv - MONITORIZARE, EVALUARE, COMUNICARE ŞI VIZIBILITATE - Regulamentul 1060/24-iun-2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize

Acte UE

Jurnalul Oficial 231L

În vigoare
Versiune de la: 30 Iunie 2024 până la: 30 Iunie 2026
TITLUL IV:MONITORIZARE, EVALUARE, COMUNICARE ŞI VIZIBILITATE
Art. 38: Comitetul de monitorizare
(1)Fiecare stat membru înfiinţează un comitet de monitorizare a implementării programului ("comitetul de monitorizare"), după consultarea autorităţii de management, în termen de trei luni de la data notificării statului membru în cauză cu privire la decizia de aprobare a programului.
Statul membru poate înfiinţa un singur comitet de monitorizare pentru a monitoriza mai multe programe.
(2)Fiecare comitet de monitorizare îşi adoptă propriul regulament de procedură, inclusiv dispoziţii privind prevenirea oricărui conflict de interese şi aplicarea principiului transparenţei.
(3)Comitetul de monitorizare se reuneşte cel puţin o dată pe an şi examinează toate chestiunile care afectează progresele făcute de program în realizarea obiectivelor sale.
(4)Regulamentul de procedură al comitetului de monitorizare, precum şi datele şi informaţiile partajate cu comitetul de monitorizare se publică pe site-ul internet menţionat la articolul 49 alineatul (1), fără a se aduce atingere articolului 69 alineatul (5).
(5)Alineatele (1)-(4) de la prezentul articol nu se aplică programelor care se limitează la obiectivul specific prevăzut la articolul 4 alineatul (1) litera (m) din Regulamentul FSE+ şi asistenţei tehnice conexe.
Art. 39: Componenţa comitetului de monitorizare
(1)Fiecare stat membru stabileşte componenţa comitetului de monitorizare şi asigură o reprezentare echilibrată a autorităţilor şi organismelor intermediare relevante ale statului membru şi a reprezentanţilor partenerilor menţionaţi la articolul 8 alineatul (1), printr-un proces transparent.
Fiecare membru al comitetului de monitorizare dispune de un vot. Regulamentul de procedură reglementează exercitarea dreptului de vot şi detaliile privind procedura în cadrul comitetului de monitorizare în conformitate cu cadrul instituţional, juridic şi financiar al statului membru în cauză.
Regulamentul de procedură poate permite terţilor, inclusiv BEI, să participe la lucrările comitetului de monitorizare.
Comitetul de monitorizare este prezidat de un reprezentant al statului membru sau al autorităţii de management.
Lista membrilor comitetului de monitorizare se publică pe site-ul internet menţionat la articolul 49 alineatul (1).
(2)Reprezentanţii Comisiei participă la lucrările comitetului de monitorizare, cu rol de monitorizare şi consultativ.
(3)În cazul FAMI, al FSI şi al IMFV, agenţiile descentralizate relevante pot participa la lucrările comitetului de monitorizare.
Art. 40: Funcţiile comitetului de monitorizare
(1)Comitetul de monitorizare examinează:
a)progresele înregistrate în ceea ce priveşte implementarea programului şi realizarea obiectivelor de etapă şi a ţintelor;
b)orice probleme care influenţează performanţa programului şi măsurile luate pentru a le remedia;
c)contribuţia programului la abordarea provocărilor identificate în recomandările relevante specifice fiecărei ţări, care au legătură cu implementarea programului;
d)elementele evaluării ex ante enumerate la articolul 58 alineatul (3) şi în documentul de strategie menţionat la articolul 59 alineatul (1);
e)progresele înregistrate cu privire la efectuarea evaluărilor, la sinteza evaluărilor şi la orice acţiuni ulterioare constatărilor;
f)punerea în aplicare a acţiunilor în legătură cu comunicarea şi vizibilitatea;
g)progresele înregistrate în implementarea operaţiunilor de importanţă strategică, dacă este cazul;
h)îndeplinirea condiţiilor favorizante şi aplicarea acestora pe întreg parcursul perioadei de programare;
i)progresele înregistrate în ceea ce priveşte consolidarea capacităţii administrative pentru instituţiile publice, parteneri şi beneficiari, dacă este cazul;
j)informaţii privind implementarea contribuţiei programului la Programul InvestEU în conformitate cu articolul 14 sau a resurselor transferate în conformitate cu articolul 26, după caz.
În ceea ce priveşte programele sprijinite de FEAMPA, comitetul de monitorizare este consultat şi, dacă consideră că este cazul, emite un aviz cu privire la orice modificare a programului propusă de autoritatea de management.
(2)Comitetul de monitorizare aprobă:
a)metodologia şi criteriile folosite pentru selectarea operaţiunilor, inclusiv orice modificări ale acestora, fără a aduce atingere articolului 33 alineatul (3) literele (b), (c) şi (d); la cererea Comisiei, metodologia şi criteriile folosite pentru selectarea operaţiunilor, inclusiv orice modificări ale acestora, se transmit Comisiei cu cel puţin 15 zile lucrătoare înainte de a fi prezentate comitetului de monitorizare;
b)rapoartele anuale privind performanţa pentru programele sprijinite din FAMI, FSI şi de IMFV şi raportul final privind performanţa pentru programele sprijinite din FEDR, FSE+, Fondul de coeziune, FTJ şi FEAMPA;
c)planul de evaluare şi orice modificare a acestuia;
d)orice propunere de modificare a unui program, formulată de autoritatea de management, inclusiv cu privire la transferuri, în conformitate cu articolul 24 alineatul (5) şi cu articolul 26, cu excepţia programelor sprijinite din FEAMPA.
(3)Comitetul de monitorizare poate adresa recomandări autorităţii de management, inclusiv cu privire la măsurile de reducere a sarcinii administrative pentru beneficiari.
Art. 41: Evaluarea anuală a performanţei
(1)Anual, se organizează reuniuni de evaluare între Comisie şi fiecare stat membru, pentru analizarea performanţei fiecărui program. Autorităţile de management competente participă la reuniunile de evaluare.
Reuniunea de evaluare poate viza mai multe programe.
Reuniunea de evaluare este prezidată de Comisie sau, la cererea statului membru, coprezidată de statul membru şi de Comisie.
(2)Prin derogare de la alineatul (1) primul paragraf, pentru programele sprijinite din FAMI, FSI şi de IMFV, reuniunile de evaluare se organizează cel puţin de două ori pe parcursul perioadei de programare.
(3)Pentru programele sprijinite din FEDR, FSE+, Fondul de coeziune, FTJ şi FEAMPA, statul membru pune la dispoziţia Comisiei, cu cel puţin o lună înainte de reuniunea de evaluare, informaţii concise cu privire la elementele enumerate la articolul 40 alineatul (1). Respectivele informaţii se bazează pe cele mai recente date aflate la dispoziţia statului membru.
Pentru programele limitate la obiectivul specific prevăzut la articolul 4 alineatul (1) litera (m) din Regulamentul FSE+, informaţiile care trebuie furnizate, pe baza celor mai recente date disponibile, se limitează la articolul 40 alineatul (1) literele (a), (b), (e), (f) şi (h) din prezentul regulament.
(4)Statul membru şi Comisia pot conveni să nu organizeze o reuniune de evaluare. În acest caz, evaluarea se poate efectua în scris.
(5)Rezultatele reuniunii de evaluare se consemnează într-un proces-verbal convenit.
(6)Statul membru ia măsuri pentru a soluţiona problemele ridicate în cadrul reuniunii de evaluare, care afectează implementarea programului, şi informează Comisia în termen de trei luni în legătură cu măsurile întreprinse.
(7)Pentru programele sprijinite din FAMI, FSI şi de IMFV, statul membru prezintă un raport anual privind performanţa, în conformitate cu regulamentele specifice fiecărui fond.
Art. 42: Transmiterea datelor
(1)Statul membru sau autoritatea de management transmite Comisiei, în format electronic, date cumulative pentru fiecare program până la 31 ianuarie, 30 aprilie, 31 iulie, 30 septembrie şi 30 noiembrie în fiecare an, cu excepţia datelor prevăzute la alineatul (2) litera (b) şi la alineatul (3), care se transmit în format electronic până la 31 ianuarie şi 31 iulie în fiecare an, în conformitate cu modelul prevăzut în anexa VII.
Prima transmitere a datelor trebuie efectuată până la 31 ianuarie 2022, iar ultima până la 31 ianuarie 2030.
Pentru priorităţile care sprijină obiectivul specific prevăzut la articolul 4 alineatul (1) litera (m) din Regulamentul FSE+, datele se transmit anual până la 31 ianuarie.
Regulamentul FSE+ poate stabili norme specifice pentru frecvenţa colectării şi transmiterii indicatorilor de rezultat pe termen mai lung.
(2)Datele sunt defalcate pentru fiecare prioritate pe obiective specifice şi, după caz, pe categorii de regiuni şi se referă la:
a)numărul de operaţiuni selectate, costurile totale eligibile ale acestora, contribuţia din fonduri şi cheltuielile totale eligibile declarate de beneficiari către autoritatea de management, toate defalcate în funcţie de tipul de intervenţie;
b)valorile indicatorilor de realizare şi de rezultat pentru operaţiunile selectate şi valorile obţinute pe operaţiuni.
(3)Pentru instrumentele financiare se furnizează, de asemenea, date cu privire la următoarele:
a)cheltuielile eligibile, pe tip de produs financiar;
b)cuantumul costurilor şi comisioanelor de gestiune declarate drept cheltuieli eligibile;
c)cuantumul resurselor publice şi private mobilizate, pe lângă fonduri, pe tip de produs financiar;
d)dobânzi şi alte câştiguri generate de sprijinul din fonduri pentru instrumentele financiare menţionate la articolul 60 şi resursele restituite care pot fi atribuite sprijinului din fonduri, astfel cum se prevede la articolul 62;
e)valoarea totală a împrumuturilor şi a investiţiilor de capital sau cvasicapital în favoarea destinatarilor finali, care au fost garantate cu resurse din programe şi care au fost plătite efectiv destinatarilor finali.
(4)Datele transmise în conformitate cu prezentul articol sunt fiabile şi reflectă datele stocate în format electronic potrivit articolului 72 alineatul (1) litera (e), începând cu sfârşitul lunii anterioare celei în care sunt transmise.
(5)Statul membru sau autoritatea de management publică sau furnizează un link către toate datele transmise Comisiei, pe portalul de internet menţionat la articolul 46 litera (b) sau pe site-ul de internet menţionat la articolul 49 alineatul (1).
Art. 43: Raportul final privind performanţa
(1)Pentru programele sprijinite din FEDR, FSE+, Fondul de coeziune, FTJ şi FEAMPA, fiecare autoritate de management transmite Comisiei, până la 15 februarie 2031, un raport final privind performanţa programului.
(2)Raportul final privind performanţa evaluează realizarea obiectivelor programului pe baza elementelor enumerate la articolul 40 alineatul (1), cu excepţia informaţiilor prevăzute la litera (d) de la respectivul alineat.
(3)Comisia examinează raportul final privind performanţa şi informează autoritatea de management cu privire la eventualele observaţii în termen de cinci luni de la data primirii raportului. Atunci când se formulează astfel de observaţii, autoritatea de management furnizează toate informaţiile necesare cu privire la aceste observaţii şi, dacă este cazul, informează Comisia în termen de trei luni în legătură cu măsurile luate. Comisia informează autoritatea de management cu privire la acceptarea raportului, în termen de două luni de la primirea tuturor informaţiilor necesare. În cazul în care Comisia nu informează autoritatea de management în aceste termene, raportul este considerat ca fiind acceptat.
(4)Autoritatea de management publică rapoartele finale privind performanţa pe site-ul de internet menţionat la articolul 49 alineatul (1).
(5)În vederea asigurării unor condiţii uniforme pentru punerea în aplicare a prezentului articol, Comisia adoptă un act de punere în aplicare care stabileşte modelul pentru raportul final privind performanţa. Actul de punere în aplicare respectiv se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 115 alineatul (2).
Art. 44: Evaluări efectuate de statul membru
(1)Statul membru sau autoritatea de management efectuează evaluări ale programelor din perspectiva unuia sau a mai multor dintre următoarele criterii: eficacitate, eficienţă, relevanţă, coerenţă şi valoarea adăugată pentru Uniune, cu scopul de a îmbunătăţi nivelul de calitate al elaborării şi implementării programelor. Evaluările pot viza şi alte criterii relevante, cum ar fi caracterul inclusiv, nediscriminarea şi vizibilitatea; de asemenea, ele pot viza mai multe programe.
(2)În plus, până la 30 iunie 2029, se efectuează o evaluare care analizează impactul fiecărui program.
(3)Evaluările se încredinţează unor experţi interni sau externi care sunt independenţi din punct de vedere operaţional.
(4)Statul membru sau autoritatea de management se asigură că sunt stabilite procedurile necesare pentru generarea şi colectarea datelor necesare în scopul evaluărilor.
(5)Statul membru sau autoritatea de management elaborează un plan de evaluare care poate viza mai multe programe. Pentru FAMI, FSI şi IMFV, planul respectiv include o evaluare intermediară, care se finalizează până la 31 martie 2024.
(6)Statul membru sau autoritatea de management prezintă planul de evaluare comitetului de monitorizare în termen de un an de la decizia prin care se aprobă programul.
(7)Toate evaluările se publică pe site-ul internet menţionat la articolul 49 alineatul (1).
Art. 45: Evaluarea de către Comisie
(1)Comisia efectuează, până la sfârşitul anului 2024, o evaluare intermediară pentru a analiza fiecare fond din perspectiva eficacităţii, a eficienţei, a relevanţei, a coerenţei şi a valorii adăugate pentru Uniune. Comisia poate utiliza toate informaţiile relevante disponibile deja în conformitate cu articolul 128 din Regulamentul financiar.
(2)Comisia efectuează, până la 31 decembrie 2031, o evaluare retrospectivă pentru a analiza fiecare fond din perspectiva eficacităţii, a eficienţei, a relevanţei, a coerenţei şi a valorii adăugate pentru Uniune. În cazul FEDR, FSE+, Fondului de coeziune şi FEAMPA, respectiva evaluare se axează în special pe impactul social, economic şi teritorial al acestor fonduri în raport cu obiectivele de politică menţionate la articolul 5 alineatul (1).
(3)Comisia publică rezultatele evaluării retrospective pe site-ul său de internet şi le comunică Parlamentului European, Consiliului, Comitetului Economic şi Social European şi Comitetului Regiunilor.
Art. 46: Vizibilitate
Fiecare stat membru asigură:
(a)vizibilitatea sprijinului în toate activităţile care privesc operaţiunile sprijinite de fonduri, acordând o atenţie deosebită operaţiunilor de importanţă strategică;
(b)informarea cetăţenilor Uniunii cu privire la rolul şi realizările fondurilor prin intermediul unui portal unic de internet care oferă acces la toate programele care implică statul membru respectiv.
Art. 47: Emblema Uniunii
Statele membre, autorităţile de management şi beneficiarii utilizează emblema Uniunii în conformitate cu anexa IX atunci când desfăşoară activităţi de vizibilitate, transparenţă şi comunicare.
Art. 48: Responsabili cu comunicarea şi reţele de comunicare
(1)Fiecare stat membru desemnează un coordonator pentru comunicare pentru activităţile de vizibilitate, transparenţă şi comunicare în legătură cu sprijinul din fonduri, inclusiv pentru programele din cadrul obiectivului Cooperare teritorială europeană (Interreg), în cazul în care statul membru respectiv găzduieşte autoritatea de management. Coordonatorul pentru comunicare poate fi numit la nivelul organismului definit la articolul 71 alineatul (6) şi coordonează măsurile de comunicare şi vizibilitate între programe.
Coordonatorul pentru comunicare implică în activităţile de vizibilitate, transparenţă şi comunicare următoarele organisme:
a)reprezentanţele Comisiei Europene şi birourile de legătură ale Parlamentului European din statele membre, precum şi centrele de informare Europe Direct şi alte reţele, instituţii de învăţământ şi organizaţii de cercetare relevante;
b)alţi parteneri relevanţi, astfel cum se menţionează la articolul 8 alineatul (1).
(2)Fiecare autoritate de management desemnează un responsabil cu comunicarea pentru fiecare program. Un responsabil cu comunicarea poate răspunde de mai multe programe.
(3)Comisia menţine reţeaua compusă din coordonatorii pentru comunicare, responsabilii cu comunicarea şi reprezentanţi ai Comisiei pentru a face schimb de informaţii privind activităţile de vizibilitate, transparenţă şi comunicare.
Art. 49: Responsabilităţile autorităţii de management
(1)Autoritatea de management se asigură că, în termen de şase luni de la decizia prin care se aprobă programul, informaţiile privind programele aflate sub responsabilitatea sa sunt puse la dispoziţie pe un site de internet, care prezintă inclusiv obiectivele, activităţile, posibilităţile de finanţare disponibile şi realizările programelor.
(2)Autoritatea de management se asigură că pe site-ul internet menţionat la alineatul (1) sau pe portalul unic de internet menţionat la articolul 46 litera (b) este publicat un calendar al cererilor de propuneri planificate, care este actualizat de cel puţin trei ori pe an şi conţine următoarele date orientative:
a)zona geografică vizată de cererea de propuneri;
b)obiectivul de politică sau obiectivul specific vizat;
c)tipul de solicitanţi eligibili;
d)cuantumul total al sprijinului pentru cererea de propuneri;
e)data de începere şi de încheiere a cererii de propuneri.
(3)Autoritatea de management publică pe site-ul de internet lista operaţiunilor selectate pentru sprijin din fonduri în cel puţin una dintre limbile oficiale ale instituţiilor Uniunii şi actualizează lista respectivă cel puţin la fiecare patru luni. Fiecare operaţiune are un cod unic. Lista conţine următoarele date:
a)în cazul persoanelor juridice, denumirea beneficiarului şi, în cazul unei achiziţii publice, denumirea contractantului;
b)în cazul în care beneficiarul este o persoană fizică, prenumele şi numele;
c)pentru operaţiuni FEAMPA în legătură cu o navă de pescuit, numărul de identificare din registrul flotei de pescuit a Uniunii, astfel cum se prevede în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/218 al Comisiei (47);
(47)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/218 al Comisiei din 6 februarie 2017 privind registrul flotei de pescuit a Uniunii (JO L 34, 9.2.2017, p. 9).
d)denumirea operaţiunii;
e)scopul operaţiunii şi realizările preconizate sau efective ale acesteia;
f)data de începere a operaţiunii;
g)data preconizată sau efectivă de încheiere a operaţiunii;
h)costul total al operaţiunii;
i)fondul vizat;
j)obiectivul specific vizat;
k)rata de cofinanţare a Uniunii;
l)indicatorul de localizare sau datele de geolocalizare pentru operaţiunea şi ţara în cauză;
m)pentru operaţiuni mobile sau operaţiuni care acoperă mai multe locuri, localizarea beneficiarului, atunci când acesta este o persoană juridică, sau nivelul de regiune NUTS 2, atunci când beneficiarul este o persoană fizică;
n)tipul de intervenţie pentru operaţiune, în conformitate cu articolul 73 alineatul (2) litera (g).
Datele menţionate la primul paragraf literele (b) şi (c) se şterg după doi ani de la data publicării iniţiale pe site-ul internet.
(4)Datele menţionate la alineatele (2) şi (3) de la prezentul articol se publică pe site-ul internet menţionat la alineatul (1) sau pe portalul unic de internet menţionat la articolul 46 litera (b) din prezentul regulament, în formate deschise şi prelucrabile automat, potrivit articolului 5 alineatul (1) din Directiva (UE) 2019/1024 a Parlamentului European şi a Consiliului (48), care permit sortarea, căutarea, extragerea, compararea şi reutilizarea datelor.
(48)Directiva (UE) 2019/1024 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 iunie 2019 privind datele deschise şi reutilizarea informaţiilor din sectorul public (JO L 172, 26.6.2019, p. 56).
(5)Înainte de publicarea datelor în conformitate cu prezentul articol, autoritatea de management informează beneficiarii că datele vor fi publicate.
(6)Autoritatea de management se asigură că materialele de comunicare şi vizibilitate, inclusiv cele de la nivelul beneficiarilor, sunt puse la dispoziţia instituţiilor, organelor, oficiilor sau agenţiilor Uniunii, la cererea acestora, şi că se acordă Uniunii o licenţă fără redevenţe, neexclusivă şi irevocabilă pentru utilizarea acestor materiale şi a oricăror drepturi preexistente aferente acestora, în conformitate cu anexa IX. Acest lucru nu implică costuri suplimentare semnificative şi nici o sarcină administrativă semnificativă pentru beneficiari sau pentru autoritatea de management.
(7)În cazul în care sprijinul este programat pentru obiectivele platformei STEP menţionate la articolul 2 din Regulamentul.(UE) 2024/795, autoritatea de management se asigură că toate informaţiile care urmează să fie publicate în conformitate cu alineatul (2) de la prezentul articol sunt transmise, de asemenea, Comisiei în formatul prevăzut la alineatul (4) de la prezentul articol pentru a fi publicate pe Portalul pentru suveranitate înfiinţat în temeiul articolul 6 din Regulamentul (UE) 2024/795, inclusiv un calendar al cererilor de propuneri planificate care este actualizat cel puţin de trei ori pe an, precum şi linkul către cererile de propuneri la data publicării lor.

Art. 50: Responsabilităţile beneficiarilor
(1)Beneficiarii şi organismele care execută instrumentele financiare menţionează sprijinul din partea fondurilor pentru operaţiune, inclusiv resursele reutilizate în conformitate cu articolul 62, prin:
a)afişarea pe site-ul oficial de internet, dacă există, şi pe paginile de comunicare socială ale beneficiarului a unei scurte descrieri a operaţiunii, proporţională cu nivelul sprijinului, inclusiv a scopurilor şi rezultatelor acesteia, evidenţiind sprijinul financiar din partea Uniunii;
b)includerea unei menţiuni care subliniază sprijinul din partea Uniunii într-un mod vizibil în documentele şi în materialele de comunicare referitoare la implementarea operaţiunii care sunt destinate publicului sau participanţilor;
c)expunerea, de la începerea implementării fizice a operaţiunilor care implică investiţii fizice sau de la instalarea echipamentelor achiziţionate, a unor plăci sau panouri rezistente, clar vizibile publicului, care conţin emblema Uniunii în conformitate cu caracteristicile tehnice stabilite în anexa IX şi informaţii cu privire la:
(i)operaţiunile sprijinite din FEDR şi Fondul de coeziune al căror cost total depăşeşte 500 000 EUR;
(ii)operaţiunile sprijinite din FSE+, FTJ, FEAMPA, FAMI, FSI sau de IMFV al căror cost total depăşeşte 100 000 EUR;
d)în cazul operaţiunilor care nu se încadrează la litera (c), prin expunerea într-un loc uşor vizibil publicului cel puţin a unui afiş cu dimensiunea minimă A3 sau a unui afişaj electronic echivalent conţinând informaţii despre operaţiune care evidenţiază sprijinul din partea fondurilor; în cazul în care beneficiarul este o persoană fizică, acesta se asigură, în măsura posibilului, că sunt disponibile informaţii adecvate care evidenţiază sprijinul din partea fondurilor, într-un loc vizibil publicului sau prin intermediul unui afişaj electronic;
e)în cazul operaţiunilor de importanţă strategică şi al operaţiunilor al căror cost total depăşeşte 10 000 000 EUR, prin organizarea unui eveniment sau a unei activităţi de comunicare, după caz, cu implicarea Comisiei şi a autorităţii de management competente în timp util.
În cazul în care un beneficiar al FSE+ este o persoană fizică sau pentru operaţiunile sprijinite în cadrul obiectivului specific prevăzut la articolul 4 alineatul (1) litera (m) din Regulamentul FSE+, cerinţa prevăzută la litera (d) de la primul paragraf nu se aplică.
Prin derogare de la primul paragraf literele (c) şi (d), pentru operaţiunile sprijinite din FAMI, FSI şi de IMFV, documentul care stabileşte condiţiile de acordare a sprijinului poate stabili cerinţe specifice pentru afişarea publică a informaţiilor privind sprijinul din partea fondurilor, în cazul în care acest lucru este justificat de motive de securitate şi de ordine publică în conformitate cu articolul 69 alineatul (5).
(2)În cazul fondurilor pentru proiecte mici, beneficiarul respectă obligaţiile prevăzute la articolul 36 alineatul (5) din Regulamentul Interreg.
În cazul instrumentelor financiare, beneficiarul se asigură, prin intermediul condiţiilor contractuale, că destinatarii finali respectă cerinţele prevăzute la alineatul (1) litera (c).
(3)În cazul în care beneficiarul nu îşi respectă obligaţiile ce îi revin în temeiul articolului 47 sau al alineatelor (1) şi (2) de la prezentul articol şi în cazul în care nu se iau măsuri de remediere, autoritatea de management aplică măsuri, cu luarea în considerare a principiului proporţionalităţii, anulând până la 3 % din sprijinul din partea fondurilor pentru operaţiunea în cauză.