Capitolul i - Monitorizare - Regulamentul 1060/24-iun-2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize

Acte UE

Jurnalul Oficial 231L

În vigoare
Versiune de la: 30 Iunie 2024 până la: 30 Iunie 2026
CAPITOLUL I:Monitorizare
Art. 38: Comitetul de monitorizare
(1)Fiecare stat membru înfiinţează un comitet de monitorizare a implementării programului ("comitetul de monitorizare"), după consultarea autorităţii de management, în termen de trei luni de la data notificării statului membru în cauză cu privire la decizia de aprobare a programului.
Statul membru poate înfiinţa un singur comitet de monitorizare pentru a monitoriza mai multe programe.
(2)Fiecare comitet de monitorizare îşi adoptă propriul regulament de procedură, inclusiv dispoziţii privind prevenirea oricărui conflict de interese şi aplicarea principiului transparenţei.
(3)Comitetul de monitorizare se reuneşte cel puţin o dată pe an şi examinează toate chestiunile care afectează progresele făcute de program în realizarea obiectivelor sale.
(4)Regulamentul de procedură al comitetului de monitorizare, precum şi datele şi informaţiile partajate cu comitetul de monitorizare se publică pe site-ul internet menţionat la articolul 49 alineatul (1), fără a se aduce atingere articolului 69 alineatul (5).
(5)Alineatele (1)-(4) de la prezentul articol nu se aplică programelor care se limitează la obiectivul specific prevăzut la articolul 4 alineatul (1) litera (m) din Regulamentul FSE+ şi asistenţei tehnice conexe.
Art. 39: Componenţa comitetului de monitorizare
(1)Fiecare stat membru stabileşte componenţa comitetului de monitorizare şi asigură o reprezentare echilibrată a autorităţilor şi organismelor intermediare relevante ale statului membru şi a reprezentanţilor partenerilor menţionaţi la articolul 8 alineatul (1), printr-un proces transparent.
Fiecare membru al comitetului de monitorizare dispune de un vot. Regulamentul de procedură reglementează exercitarea dreptului de vot şi detaliile privind procedura în cadrul comitetului de monitorizare în conformitate cu cadrul instituţional, juridic şi financiar al statului membru în cauză.
Regulamentul de procedură poate permite terţilor, inclusiv BEI, să participe la lucrările comitetului de monitorizare.
Comitetul de monitorizare este prezidat de un reprezentant al statului membru sau al autorităţii de management.
Lista membrilor comitetului de monitorizare se publică pe site-ul internet menţionat la articolul 49 alineatul (1).
(2)Reprezentanţii Comisiei participă la lucrările comitetului de monitorizare, cu rol de monitorizare şi consultativ.
(3)În cazul FAMI, al FSI şi al IMFV, agenţiile descentralizate relevante pot participa la lucrările comitetului de monitorizare.
Art. 40: Funcţiile comitetului de monitorizare
(1)Comitetul de monitorizare examinează:
a)progresele înregistrate în ceea ce priveşte implementarea programului şi realizarea obiectivelor de etapă şi a ţintelor;
b)orice probleme care influenţează performanţa programului şi măsurile luate pentru a le remedia;
c)contribuţia programului la abordarea provocărilor identificate în recomandările relevante specifice fiecărei ţări, care au legătură cu implementarea programului;
d)elementele evaluării ex ante enumerate la articolul 58 alineatul (3) şi în documentul de strategie menţionat la articolul 59 alineatul (1);
e)progresele înregistrate cu privire la efectuarea evaluărilor, la sinteza evaluărilor şi la orice acţiuni ulterioare constatărilor;
f)punerea în aplicare a acţiunilor în legătură cu comunicarea şi vizibilitatea;
g)progresele înregistrate în implementarea operaţiunilor de importanţă strategică, dacă este cazul;
h)îndeplinirea condiţiilor favorizante şi aplicarea acestora pe întreg parcursul perioadei de programare;
i)progresele înregistrate în ceea ce priveşte consolidarea capacităţii administrative pentru instituţiile publice, parteneri şi beneficiari, dacă este cazul;
j)informaţii privind implementarea contribuţiei programului la Programul InvestEU în conformitate cu articolul 14 sau a resurselor transferate în conformitate cu articolul 26, după caz.
În ceea ce priveşte programele sprijinite de FEAMPA, comitetul de monitorizare este consultat şi, dacă consideră că este cazul, emite un aviz cu privire la orice modificare a programului propusă de autoritatea de management.
(2)Comitetul de monitorizare aprobă:
a)metodologia şi criteriile folosite pentru selectarea operaţiunilor, inclusiv orice modificări ale acestora, fără a aduce atingere articolului 33 alineatul (3) literele (b), (c) şi (d); la cererea Comisiei, metodologia şi criteriile folosite pentru selectarea operaţiunilor, inclusiv orice modificări ale acestora, se transmit Comisiei cu cel puţin 15 zile lucrătoare înainte de a fi prezentate comitetului de monitorizare;
b)rapoartele anuale privind performanţa pentru programele sprijinite din FAMI, FSI şi de IMFV şi raportul final privind performanţa pentru programele sprijinite din FEDR, FSE+, Fondul de coeziune, FTJ şi FEAMPA;
c)planul de evaluare şi orice modificare a acestuia;
d)orice propunere de modificare a unui program, formulată de autoritatea de management, inclusiv cu privire la transferuri, în conformitate cu articolul 24 alineatul (5) şi cu articolul 26, cu excepţia programelor sprijinite din FEAMPA.
(3)Comitetul de monitorizare poate adresa recomandări autorităţii de management, inclusiv cu privire la măsurile de reducere a sarcinii administrative pentru beneficiari.
Art. 41: Evaluarea anuală a performanţei
(1)Anual, se organizează reuniuni de evaluare între Comisie şi fiecare stat membru, pentru analizarea performanţei fiecărui program. Autorităţile de management competente participă la reuniunile de evaluare.
Reuniunea de evaluare poate viza mai multe programe.
Reuniunea de evaluare este prezidată de Comisie sau, la cererea statului membru, coprezidată de statul membru şi de Comisie.
(2)Prin derogare de la alineatul (1) primul paragraf, pentru programele sprijinite din FAMI, FSI şi de IMFV, reuniunile de evaluare se organizează cel puţin de două ori pe parcursul perioadei de programare.
(3)Pentru programele sprijinite din FEDR, FSE+, Fondul de coeziune, FTJ şi FEAMPA, statul membru pune la dispoziţia Comisiei, cu cel puţin o lună înainte de reuniunea de evaluare, informaţii concise cu privire la elementele enumerate la articolul 40 alineatul (1). Respectivele informaţii se bazează pe cele mai recente date aflate la dispoziţia statului membru.
Pentru programele limitate la obiectivul specific prevăzut la articolul 4 alineatul (1) litera (m) din Regulamentul FSE+, informaţiile care trebuie furnizate, pe baza celor mai recente date disponibile, se limitează la articolul 40 alineatul (1) literele (a), (b), (e), (f) şi (h) din prezentul regulament.
(4)Statul membru şi Comisia pot conveni să nu organizeze o reuniune de evaluare. În acest caz, evaluarea se poate efectua în scris.
(5)Rezultatele reuniunii de evaluare se consemnează într-un proces-verbal convenit.
(6)Statul membru ia măsuri pentru a soluţiona problemele ridicate în cadrul reuniunii de evaluare, care afectează implementarea programului, şi informează Comisia în termen de trei luni în legătură cu măsurile întreprinse.
(7)Pentru programele sprijinite din FAMI, FSI şi de IMFV, statul membru prezintă un raport anual privind performanţa, în conformitate cu regulamentele specifice fiecărui fond.
Art. 42: Transmiterea datelor
(1)Statul membru sau autoritatea de management transmite Comisiei, în format electronic, date cumulative pentru fiecare program până la 31 ianuarie, 30 aprilie, 31 iulie, 30 septembrie şi 30 noiembrie în fiecare an, cu excepţia datelor prevăzute la alineatul (2) litera (b) şi la alineatul (3), care se transmit în format electronic până la 31 ianuarie şi 31 iulie în fiecare an, în conformitate cu modelul prevăzut în anexa VII.
Prima transmitere a datelor trebuie efectuată până la 31 ianuarie 2022, iar ultima până la 31 ianuarie 2030.
Pentru priorităţile care sprijină obiectivul specific prevăzut la articolul 4 alineatul (1) litera (m) din Regulamentul FSE+, datele se transmit anual până la 31 ianuarie.
Regulamentul FSE+ poate stabili norme specifice pentru frecvenţa colectării şi transmiterii indicatorilor de rezultat pe termen mai lung.
(2)Datele sunt defalcate pentru fiecare prioritate pe obiective specifice şi, după caz, pe categorii de regiuni şi se referă la:
a)numărul de operaţiuni selectate, costurile totale eligibile ale acestora, contribuţia din fonduri şi cheltuielile totale eligibile declarate de beneficiari către autoritatea de management, toate defalcate în funcţie de tipul de intervenţie;
b)valorile indicatorilor de realizare şi de rezultat pentru operaţiunile selectate şi valorile obţinute pe operaţiuni.
(3)Pentru instrumentele financiare se furnizează, de asemenea, date cu privire la următoarele:
a)cheltuielile eligibile, pe tip de produs financiar;
b)cuantumul costurilor şi comisioanelor de gestiune declarate drept cheltuieli eligibile;
c)cuantumul resurselor publice şi private mobilizate, pe lângă fonduri, pe tip de produs financiar;
d)dobânzi şi alte câştiguri generate de sprijinul din fonduri pentru instrumentele financiare menţionate la articolul 60 şi resursele restituite care pot fi atribuite sprijinului din fonduri, astfel cum se prevede la articolul 62;
e)valoarea totală a împrumuturilor şi a investiţiilor de capital sau cvasicapital în favoarea destinatarilor finali, care au fost garantate cu resurse din programe şi care au fost plătite efectiv destinatarilor finali.
(4)Datele transmise în conformitate cu prezentul articol sunt fiabile şi reflectă datele stocate în format electronic potrivit articolului 72 alineatul (1) litera (e), începând cu sfârşitul lunii anterioare celei în care sunt transmise.
(5)Statul membru sau autoritatea de management publică sau furnizează un link către toate datele transmise Comisiei, pe portalul de internet menţionat la articolul 46 litera (b) sau pe site-ul de internet menţionat la articolul 49 alineatul (1).
Art. 43: Raportul final privind performanţa
(1)Pentru programele sprijinite din FEDR, FSE+, Fondul de coeziune, FTJ şi FEAMPA, fiecare autoritate de management transmite Comisiei, până la 15 februarie 2031, un raport final privind performanţa programului.
(2)Raportul final privind performanţa evaluează realizarea obiectivelor programului pe baza elementelor enumerate la articolul 40 alineatul (1), cu excepţia informaţiilor prevăzute la litera (d) de la respectivul alineat.
(3)Comisia examinează raportul final privind performanţa şi informează autoritatea de management cu privire la eventualele observaţii în termen de cinci luni de la data primirii raportului. Atunci când se formulează astfel de observaţii, autoritatea de management furnizează toate informaţiile necesare cu privire la aceste observaţii şi, dacă este cazul, informează Comisia în termen de trei luni în legătură cu măsurile luate. Comisia informează autoritatea de management cu privire la acceptarea raportului, în termen de două luni de la primirea tuturor informaţiilor necesare. În cazul în care Comisia nu informează autoritatea de management în aceste termene, raportul este considerat ca fiind acceptat.
(4)Autoritatea de management publică rapoartele finale privind performanţa pe site-ul de internet menţionat la articolul 49 alineatul (1).
(5)În vederea asigurării unor condiţii uniforme pentru punerea în aplicare a prezentului articol, Comisia adoptă un act de punere în aplicare care stabileşte modelul pentru raportul final privind performanţa. Actul de punere în aplicare respectiv se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 115 alineatul (2).