Protocol din 11-dec-1997 PROTOCOLUL DE LA KYOTO LA CONVENŢIA-CADRU A ORGANIZAŢIEI NAŢIUNILOR UNITE ASUPRA SCHIMBĂRILOR CLIMATICE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
În vigoare1. Gaze cu efect de seră |
Dioxid de carbon (CO2) |
Metan (CH4) |
Oxid azotos (N2O) |
Hidrofluorocarburi (HFC) |
Perfluorocarburi (PFC) |
Hexafluorură de sulf (SF6) |
2. Sectoare/cateogorii de surse |
2.1. Energie |
2.1.1. Arderea combustibililor |
Industria energetică |
Industrii producătoare şi construcţii |
Transport |
Alte sectoare |
Altele |
2.1.2. Emisii fugitive de la combustibili |
Combustibili solizi |
Petrol şi gaze naturale |
Altele |
2.2. Procese industriale |
Produse minerale |
Industria chimică |
Producţia de metale |
Alte ramuri ale producţiei |
Producţie de hidrocarburi halogenate şi de hexafluorură de sulf |
Consum de hidrocarburi halogenate şi de hexafluorură de sulf |
Altele |
2.3. Utilizarea solvenţilor şi a altor produse |
2.4. Agricultură |
Fermentaţie enterică |
Gestionarea gunoiului de grajd |
Cultivarea orezului |
Soluri agricole |
Incendierea programată a savanelor |
Arderea reziduurilor agricole în câmp |
Altele |
2.5. Deşeuri |
Depozitarea deşeurilor solide pe sol |
Manipularea apelor reziduale |
Incinerarea deşeurilor |
Altele |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Partea | Angajamente cantitative de limitare sau de reducere a emisiilor (2008 - 2012) (procentaj pentru anul sau perioada de bază) | Angajamente cantitative de limitare sau de reducere a emisiilor (2013 - 2020) (procentaj pentru anul sau perioada de bază) | Anul de referinţă (1) | Angajamente cantitative de limitare sau de reducere a emisiilor (2013 - 2020) (exprimate ca procentaj pentru anul de referinţă) (1) | Angajamente de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră până în 2020 (procentaj pentru anul de referinţă) (2) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Australia | 108 | 99,5 | 2000 | 98 | - 5 - - 15 % sau - 25 % (3) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Austria | 92 | 80 (4) | NA | NA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Belarus (5) (*) | 88 | 1990 | NA | - 8 % | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Belgia | 92 | 80 (4) | NA | NA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bulgaria (*) | 92 | 80 (4) | NA | NA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Croaţia (*) | 95 | 80 (6) | NA | NA | - 20 %/- 30 % (7) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cipru | 80 (4) | NA | NA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Republica Cehă (*) | 92 | 80 (4) | NA | NA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Danemarca | 92 | 80 (4) | NA | NA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Estonia (*) | 92 | 80 (4) | NA | NA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uniunea Europeană | 92 | 80 (4) | 1990 | NA | - 20 %/- 30 % (7) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Finlanda | 92 | 80 (4) | NA | NA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Franţa | 92 | 80 (4) | NA | NA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Germania | 92 | 80 (4) | NA | NA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grecia | 92 | 80 (4) | NA | NA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ungaria (*) | 94 | 80 (4) | NA | NA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Islanda | 110 | 80 (8) | NA | NA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Irlanda | 92 | 80 (4) | NA | NA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Italia | 92 | 80 (4) | NA | NA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kazahstan (*) | 95 | 1990 | 95 | - 7 % | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Letonia (*) | 92 | 80 (4) | NA | NA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liechtenstein | 92 | 84 | 1990 | 84 | - 20 %/- 30 % (9) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lituania (*) | 92 | 80 (4) | NA | NA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Luxemburg | 92 | 80 (4) | NA | NA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Malta | 80 (4) | NA | NA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Monaco | 92 | 78 | 1990 | 78 | - 30 % | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ţările de Jos | 92 | 80 (4) | NA | NA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Norvegia | 101 | 84 | 1990 | 84 | - 30 % - - 40 % (10) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Polonia (*) | 94 | 80 (4) | NA | NA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Portugalia | 92 | 80 (4) | NA | NA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
România (*) | 92 | 80 (4) | NA | NA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Slovacia (*) | 92 | 80 (4) | NA | NA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Slovenia (*) | 92 | 80 (4) | NA | NA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spania | 92 | 80 (4) | NA | NA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Suedia | 92 | 80 (4) | NA | NA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Elveţia | 92 | 84,2 | 1990 | NA | - 20 % - - 30 % (11) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ucraina (*) | 100 | 76 n | 1990 | NA | - 20 % | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord | 92 | 80 (4) | NA | NA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Partea | Angajamente cantitative de limitare sau de reducere a emisiilor (2008 - 2012) (procentaj pentru anul sau perioada de bază) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Canada (13) | 94 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Japonia (14) | 94 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Noua Zeelandă (15) | 100 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Federaţia Rusă (16) (*) | 100 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Abreviere: NA = nu se aplică. (*)Ţări în tranziţie spre economia de piaţă. Toate notele de subsol de mai jos, cu excepţia notelor de subsol 1, 2 şi 5, au fost comunicate de părţile respective. (1)Un an de referinţă poate fi folosit opţional de către o parte, în scopuri proprii, pentru a-şi exprima angajamentele cantitative de limitare sau de reducere a emisiilor (QELRO), ca procentaj din emisiile pentru anul respectiv, care nu decurge dintr-o obligaţie asumată la nivel internaţional în temeiul Protocolului de la Kyoto, pe lângă includerea angajamentelor sale cantitative de limitare sau de reducere a emisiilor pentru anul de bază în a doua şi a treia coloană din acest tabel, care decurge dintr-o obligaţie juridică asumată la nivel internaţional. (2)Pentru informaţii suplimentare privind aceste angajamente, a se consulta documentele FCCC/SB/2011/INF.1/Rev.1 şi FCCC/KP/ AWG/2012/MISC.1, Add.1 şi Add.2. (3)Angajamentele cantitative ale Australiei de limitare sau de reducere a emisiilor în a doua perioadă de angajament din cadrul Protocolului de la Kyoto sunt în concordanţă cu realizarea obiectivului necondiţionat al Australiei de reducere cu 5 %, până în 2020, faţă de nivelurile din 2000. Australia păstrează opţiunea de a-şi mări ulterior obiectivul de reducere, până în 2020, cu 5, 15 sau 25 %, în comparaţie cu nivelurile din 2000, cu condiţia respectării anumitor condiţii. Această referinţă menţine statu-quoul acestor angajamente, aşa cum au fost asumate în cadrul acordurilor de la Cancun, şi nu conduc la un nou angajament obligatoriu din punct de vedere juridic în temeiul prezentului protocol sau al normelor şi modalităţilor sale conexe. (4)Angajamentele cantitative ale Uniunii Europene şi ale statelor membre ale acesteia de limitare sau de reducere a emisiilor în a doua perioadă de angajament din cadrul Protocolului de la Kyoto au la bază înţelegerea că vor fi îndeplinite în comun de Uniunea Europeană şi statele sale membre, în conformitate cu articolul 4 din Protocolul de la Kyoto. Aceste angajamente nu aduc atingere notificării ulterioare de către Uniunea Europeană şi statele sale membre referitoare la un acord privind îndeplinirea în comun a angajamentelor, în conformitate cu dispoziţiile Protocolului de la Kyoto. (5)Ţară adăugată la anexa B în temeiul unei modificări adoptate în temeiul Deciziei 10/CMP.2. Această modificare nu a intrat încă în vigoare. (6)Angajamentele cantitative ale Croaţiei de limitare sau de reducere a emisiilor în a doua perioadă de angajament din cadrul Protocolului de la Kyoto au la bază înţelegerea că vor fi îndeplinite în comun cu Uniunea Europeană şi statele sale membre, în conformitate cu articolul 4 din Protocolul de la Kyoto. Prin urmare, aderarea Croaţiei la Uniunea Europeană nu afectează participarea sa la acordul privind îndeplinirea în comun, în conformitate cu articolul 4 şi nici angajamentele sale cantitative de limitare sau de reducere a emisiilor. (7)În cadrul unui acord global şi cuprinzător pentru perioada de după 2012, Uniunea Europeană îşi reiterează oferta condiţionată de a se angaja la o reducere cu 30 % până în 2020, comparativ cu nivelurile din 1990, cu condiţia ca şi alte ţări dezvoltate să se angajeze la reduceri comparabile ale emisiilor şi ca ţările în curs de dezvoltare să contribuie în mod corespunzător, în funcţie de responsabilităţile care le revin şi capacităţile de care dispun. (8)Angajamentele cantitative ale Islandei de limitare sau de reducere a emisiilor în a doua perioadă de angajament din cadrul Protocolului de la Kyoto au la bază înţelegerea că vor fi îndeplinite în comun cu Uniunea Europeană şi statele sale membre, în conformitate cu articolul 4 din Protocolul de la Kyoto. (9)Angajamentele cantitative de limitare sau de reducere a emisiilor prezentate în coloana a treia se referă la un obiectiv de reducere de 20 % până în 2020, în comparaţie cu nivelurile din 1990. Liechtenstein este dispus să ia în considerare un obiectiv mai mare, de reducere cu până la 30 % până în 2020, în comparaţie cu nivelurile din 1990, cu condiţia ca şi alte ţări dezvoltate să se angajeze să realizeze reduceri comparabile ale emisiilor şi ca ţările în curs de dezvoltare mai avansate din punct de vedere economic să contribuie în mod corespunzător în funcţie de responsabilităţile care le revin şi capacităţile de care dispun. (10)Angajamentele cantitative ale Norvegiei de limitare sau de reducere a emisiilor cu 84 % sunt coerente cu obiectivul său de reducere cu 30 % a nivelurilor de emisii până în 2020, în comparaţie cu nivelurile din 1990. În cazul în care poate contribui la un acord global şi cuprinzător prin care părţile cu cel mai mare volum de emisii convin asupra reducerii emisiilor în conformitate cu obiectivul de 2 °C, Norvegia va opta pentru reducerea cu 40 % a nivelurilor de emisii până în 2020, în comparaţie cu nivelurile din 1990. Această referinţă menţine statu-quoul angajamentelor din cadrul acordurilor de la Cancun şi nu conduc la un nou angajament obligatoriu din punct de vedere juridic în temeiul prezentului protocol. (11)Angajamentele cantitative de limitare sau de reducere a emisiilor prezentate în acest tabel se referă la un obiectiv de reducere cu 20 % până în 2020, în comparaţie cu nivelurile din 1990. Elveţia este dispusă să ia în considerare un obiectiv mai mare de reducere, de până la 30 % până în 2020, în comparaţie cu nivelurile din 1990, cu condiţia ca şi alte ţări dezvoltate să se angajeze să realizeze reduceri comparabile ale emisiilor şi ca ţările în curs de dezvoltare să contribuie în mod corespunzător în funcţie de responsabilităţile care le revin şi capacităţile de care dispun, în conformitate cu obiectivul de 2 °C. Această referinţă menţine statu-quoul angajamentelor din cadrul acordurilor de la Cancun şi nu conduc la un nou angajament obligatoriu din punct de vedere juridic în temeiul prezentului protocol sau al normelor şi modalităţilor sale conexe. (12)Reportarea ar trebui să fie deplină şi nu se acceptă nicio anulare sau limitare a utilizării acestui bun suveran dobândit în mod legal. (13)La 15 decembrie 2011, depozitarul a primit notificarea scrisă a retragerii Canadei din Protocolul de la Kyoto. Retragerea Canadei intră în vigoare la 15 decembrie 2012. (14)Într-o comunicare din data de 10 decembrie 2010, Japonia a arătat că nu intenţionează să îşi asume obligaţii pentru cea de a doua perioadă de angajament din cadrul Protocolului de la Kyoto după 2012. (15)Noua Zeelandă rămâne parte la Protocolul de la Kyoto. Aceasta îşi va fixa un obiectiv cantitativ de reducere a emisiilor la nivelul întregii economii în temeiul Convenţiei-cadru a Organizaţiei Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice în perioada 2013 - 2020. (16)Într-o comunicare din data de 8 decembrie 2010, pe care secretariatul a primit-o la 9 decembrie 2010, Federaţia Rusă a indicat că nu intenţionează să îşi asume un angajament cantitativ de limitare sau de reducere a emisiilor pentru cea de a doua perioadă de angajament. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||