Capitolul iii - SCHIMBAREA CONTURILOR - Directiva 2014/92/UE/23-iul-2014 privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plăţi, schimbarea conturilor de plăţi şi accesul la conturile de plăţi cu servicii de bază

Acte UE

Jurnalul Oficial 257L

În vigoare
Versiune de la: 31 Ianuarie 2018
CAPITOLUL III:SCHIMBAREA CONTURILOR
Art. 9: Furnizarea serviciului de schimbare a conturilor
Statele membre se asigură că prestatorii de servicii de plată furnizează un serviciu de schimbare a conturilor, în conformitate cu art. 10, între conturi de plăţi deţinute în aceeaşi monedă oricărui consumator care deschide sau deţine un cont de plăţi la un prestator de servicii de plată situat pe teritoriul statului membru în cauză.
Art. 10: Serviciul de schimbare a conturilor
(1)Statele membre se asigură că serviciul de schimbare a conturilor este iniţiat de către prestatorul de servicii de plată destinatar la cererea consumatorului. Serviciul de schimbare a conturilor respectă cel puţin alineatele (2)-(6).
Statele membre pot stabili sau menţine măsuri alternative celor prezentate la alineatele (2)-(6), cu condiţia ca:
a)acest lucru să fie în mod clar în interesul consumatorului;
b)să nu constituie o sarcină suplimentară pentru consumatori; şi
c)schimbarea conturilor să se finalizeze, cel târziu, în acelaşi interval de timp general indicat la alineatele (2)-(6).
(2)Prestatorul de servicii de plată destinatar realizează serviciul de schimbare a conturilor la primirea autorizării din partea consumatorului. În cazul unui cont cu doi sau mai mulţi titulari, autorizarea se obţine de la fiecare dintre aceştia.
Autorizarea este redactată într-o limbă oficială a statului membru în care este iniţiat serviciul de schimbare a conturilor sau în orice altă limbă convenită între părţi.
Autorizarea permite consumatorului să prezinte prestatorului de servicii de plată care efectuează transferul acordul specific în ceea ce priveşte efectuarea fiecăreia dintre sarcinile menţionate la alineatul (3) şi să prezinte prestatorului de servicii de plată destinatar acordul specific în ceea ce priveşte efectuarea fiecăreia dintre sarcinile menţionate la alineatul (5).
Autorizarea permite consumatorului să identifice în mod specific încasările prin transfer credit, ordinele de plată programată pentru transferuri de credit şi mandatele de debitare directă care vor fi schimbate. Autorizarea permite, de asemenea, consumatorilor să precizeze data de la care ordinele de plată programată pentru transferuri de credit şi debitările directe trebuie executate din contul de plăţi deschis sau deţinut la prestatorul de servicii de plată destinatar. Această dată cade cu cel puţin şase zile lucrătoare după data la care prestatorul de servicii de plată destinatar primeşte documentele transferate din partea prestatorului de servicii de plată care efectuează transferul în temeiul alineatului (4). Statele membre pot impune ca autorizarea din partea consumatorului să fie în scris, iar o copie a autorizaţiei să fie furnizată consumatorului.
(3)În termen de două zile lucrătoare de la primirea autorizaţiei menţionate la alineatul (2), prestatorul de servicii de
plată destinatar solicită prestatorului de servicii de plată care efectuează transferul să îndeplinească următoarele sarcini,
dacă sunt prevăzute în autorizaţia consumatorului:
a)să transmită prestatorului de servicii de plată destinatar şi, în cazul în care consumatorul solicită în mod specific aceasta, consumatorului o listă cu ordinele de plată programată existente pentru transferurile de credit şi informaţiile disponibile cu privire la mandatele de debitare directă care sunt schimbate;
b)să transmită prestatorului de servicii de plată destinatar şi, în cazul în care consumatorul solicită în mod specific aceasta, consumatorului informaţiile disponibile privind încasările recurente prin transfer credit şi debitările directe generate de către creditor, executate în contul de plăţi al consumatorului în ultimele 13 luni;
c)în cazul în care prestatorul de servicii de plată care efectuează transferul nu pune la dispoziţie un sistem pentru redirecţionarea automată a încasărilor prin transfer de credit şi a debitărilor directe în contul de plăţi deţinut de consumator la prestatorul de servicii de plată destinatar, să nu mai accepte debitări directe şi încasări prin transfer de credit începând cu data indicată în autorizaţie;
d)să anuleze ordinele de plată permanentă începând cu data indicată în autorizaţie;
e)să transfere orice sold pozitiv rămas în contul de plăţi deschis sau deţinut la prestatorul de servicii de plată destinatar, la data indicată de către consumator; şi
f)să închidă contul de plăţi deţinut la prestatorul de servicii de plată care efectuează transferul la data indicată de consumator.
(4)La primirea unei cereri din partea prestatorului de servicii de plată destinatar, prestatorul de servicii de plată care
efectuează transferul îndeplineşte următoarele sarcini, dacă sunt prevăzute în autorizaţia consumatorului:
a)transmite prestatorului de servicii destinatar informaţiile indicate la alineatul (3) literele (a) şi (b), în termen de cinci zile lucrătoare;
b)în cazul în care prestatorul de servicii de plată care efectuează transferul nu pune la dispoziţie un sistem pentru redirecţionarea automată a încasărilor prin transfer de credit şi a debitărilor directe în contul de plăţi deţinut sau deschis de consumator la prestatorul de servicii de plată destinatar, nu mai acceptă încasări prin transfer de credit şi debitări directe din contul de plăţi începând cu data indicată în autorizaţie. Statele membre pot impune prestatorului de servicii de plată care efectuează transferul să îl informeze pe plătitor sau pe beneficiarul plăţii cu privire la motivul neacceptării operaţiunii de plată;
c)anulează ordinele de plată permanentă începând cu data indicată în autorizaţie;
d)transferă soldul pozitiv rămas din contul de plăţi în contul de plăţi deschis sau deţinut la prestatorul de servicii de plată destinatar, la data indicată în autorizaţie;
e)fără a aduce atingere art. 45 alineatele (1) şi (6) din Directiva 2007/64/CE, închide contul de plăţi la data indicată în autorizaţie în cazul în care consumatorul nu are obligaţii restante referitoare la contul de plăţi în cauză şi cu condiţia îndeplinirii acţiunilor prevăzute la literele (a), (b) şi (d) de la prezentul alineat. Prestatorul de servicii de plată informează imediat consumatorul atunci când aceste obligaţii restante împiedică închiderea contului său de plăţi.
(5)În termen de cinci zile lucrătoare de la data la care sunt primite informaţiile solicitate de la prestatorul de servicii de plată care efectuează transferul, menţionate la alineatul (3), prestatorul de servicii de plată destinatar îndeplineşte următoarele sarcini, dacă sunt prevăzute în autorizaţie şi astfel cum sunt prevăzute în aceasta şi în măsura în care informaţiile furnizate de prestatorul de servicii de plată care efectuează transferul sau de consumator împuternicesc prestatorul de servicii de plată destinatar să facă astfel:
a)stabileşte ordinele de plată programată pentru transferurile de credit solicitate de consumator şi le execută începând cu data indicată în autorizaţie;
b)efectuează eventualele pregătiri necesare pentru a accepta debitările directe şi le acceptă începând cu data indicată în autorizaţie;
c)informează consumatorii, după caz, cu privire la drepturile lor în conformitate cu art. 5 alineatul (3) litera (d) din Regulamentul (UE) nr. 260/2012;
d)îi informează pe plătitorii menţionaţi în autorizaţie care efectuează încasări recurente prin transfer credit în contul de plăţi al unui consumator în legătură cu detaliile contului de plăţi al consumatorului deţinut la presatorul de servicii de plată destinatar şi transmite plătitorilor o copie a autorizaţiei consumatorului. În cazul în care prestatorul de servicii de plată destinatar nu deţine toate informaţiile de care are nevoie pentru a îl informa pe plătitor, solicită consumatorului sau prestatorului de servicii de plată care efectuează transferul să furnizeze informaţiile lipsă;
e)îi informează pe beneficiarii plăţilor menţionaţi în autorizaţie care folosesc o facilitate de debitare directă pentru a colecta fonduri din contul de plăţi al consumatorului în legătură cu detaliile aferente contului de plăţi deţinut de consumator la prestatorul de servicii de plată destinatar şi cu data de la care debitările directe sunt colectate din contul de plăţi respectiv şi transmite beneficiarilor plăţilor o copie a autorizaţiei consumatorului. În cazul în care prestatorul de servicii de plată destinatar nu deţine toate informaţiile de care are nevoie pentru a îl informa pe plătitor, solicită consumatorului sau prestatorului de servicii de plată care efectuează transferul să furnizeze informaţiile lipsă.
În cazul în care consumatorul alege să furnizeze personal informaţiile indicate la literele (d) şi (e) de la primul paragraf de la prezentul alineat plătitorilor sau beneficiarilor plăţii, în locul acordării, în conformitate cu alineatul (2), a acordului specific prestatorului de servicii de plată destinatar de a face acest lucru, prestatorul de servicii de plată destinatar furnizează consumatorului scrisori standard cuprinzând detalii privind contul de plăţi şi data începerii indicată în autorizaţie în termenul prevăzut la primul paragraf de la prezentul alineat.
(6)Fără a aduce atingere art. 55 alineatul (2) din Directiva 2007/64/CE, prestatorul de servicii de plată care efectuează transferul nu blochează instrumentele de plată înainte de data indicată în autorizaţia consumatorului, astfel încât prestarea serviciilor de plată către consumator să nu fie întreruptă în timpul prestării serviciului de schimbare a conturilor.
Art. 11: Facilitarea deschiderii transfrontaliere de conturi pentru consumatori
(1)Statele membre se asigură că, în cazul în care un consumator îl informează pe prestatorul său de servicii de plată că doreşte să deschidă un cont de plăţi la un prestator de servicii de plată aflat într-un alt stat membru, la primirea unei astfel de solicitări, prestatorul de servicii de plată la care un consumator deţine un cont de plăţi acordă consumatorului următoarele tipuri de asistenţă:
a)furnizează în mod gratuit consumatorului o listă a tuturor ordinelor de plată programate active la momentul respectiv pentru transferurile de credit şi mandatele de debitare directă generate de către debitor, atunci când acestea sunt disponibile, şi informaţiile disponibile privind încasările recurente prin transfer de credit şi debitările directe generate de către creditor executate în contul de plăţi al consumatorului în ultimele 13 luni. Lista respectivă nu implică nicio obligaţie pentru noul prestator de servicii de plată de a institui servicii pe care nu le oferă;
b)transferă eventualul sold pozitiv rămas în contul de plăţi deţinut de consumator către contul de plăţi deschis sau deţinut de consumator la noul prestator de servicii de plată, cu condiţia ca solicitarea să includă informaţii complete care să permită identificarea noului prestator de servicii de plată şi a contului de plăţi al consumatorului;
c)închide contul de plăţi deţinut de consumator.
(2)Fără a aduce atingere art. 45 alineatele (1) şi (6) din Directiva 2007/64/CE şi în cazul în care consumatorul nu are obligaţii restante cu privire la un cont de plăţi, prestatorul de servicii de plată la care consumatorul deţine contul de plăţi respectiv efectuează paşii de la alineatul (1) literele (a), (b) şi (c) de la prezentul articol la data indicată de consumator, care este de cel puţin şase zile lucrătoare calculate de la primirea de către prestatorul de servicii de plată respectiv a solicitării consumatorului, cu excepţia cazului în care părţile au convenit altfel. Prestatorul de servicii de plată informează imediat consumatorul atunci când obligaţii restante împiedică închiderea contului său de plăţi.
Art. 12: Comisioane aferente serviciului de schimbare a conturilor
(1)Statele membre se asigură că consumatorii pot să aibă acces gratuit la informaţiile lor personale privind ordinele de plată programată existente şi debitările directe deţinute de prestatorul de servicii de plată care efectuează transferul sau de prestatorul de servicii de plată destinatar.
(2)Statele membre se asigură că prestatorul de servicii de plată care efectuează transferul furnizează informaţiile solicitate de către prestatorul de servicii de plată destinatar în conformitate cu art. 10 alineatul (4) litera (a), fără a percepe nicio taxă consumatorului sau prestatorului de servicii de plată destinatar.
(3)Statele membre se asigură că, în cazul în care prestatorul de servicii de plată care efectuează transferul percepe consumatorului comisioane pentru închiderea contului de plăţi deţinut la acesta, comisioanele respective sunt stabilite în conformitate cu art. 45 alineatele (2), (4) şi (6) din Directiva 2007/64/CE.
(4)Statele membre se asigură că, în cazul în care prestatorul de servicii de plată care efectuează transferul sau prestatorul de servicii de plată destinatar percepe consumatorului alte comisioane decât cele menţionate la alineatele (1), (2) şi (3) de la prezentul articol, pentru orice serviciu furnizat în conformitate cu art. 10, aceste comisioane sunt rezonabile şi în concordanţă cu costurile efective ale prestatorului de servicii de plată respectiv.
Art. 13: Pierderi financiare ale consumatorilor
(1)Statele membre se asigură că prestatorul de servicii de plată despăgubeşte consumatorul fără întârziere pentru orice pierdere financiară, inclusiv taxe şi dobânzi, suferită de consumator şi care decurge direct din nerespectarea de către prestatorul de servicii de plată implicat în procesul de schimbare a conturilor a obligaţiilor ce îi revin în conformitate cu art. 10.
(2)Răspunderea în temeiul alineatului (1) nu intervine în împrejurări anormale şi imprevizibile, în afara controlului prestatorului de servicii de plată care le invocă, ale căror consecinţe nu ar fi putut să fie evitate în pofida tuturor diligenţelor în acest sens sau în cazul în care un prestator de servicii de plată are alte obligaţii juridice prevăzute în acte legislative ale Uniunii sau naţionale.
(3)Statele membre se asigură că răspunderea în temeiul alineatelor (1) şi (2) se stabileşte în conformitate cu cerinţele legale aplicabile la nivel naţional.
Art. 14: Informaţii privind serviciul de schimbare a conturilor
(1)Statele membre se asigură că prestatorul de servicii de plată pune la dispoziţia consumatorilor următoarele informaţii privind serviciul de schimbare a conturilor:
a)rolurile prestatorului de servicii de plată care efectuează transferul şi ale prestatorului de servicii de plată destinatar pentru fiecare etapă a procesului de schimbare a conturilor, după cum se indică la art. 10;
b)termenul de finalizare a etapelor respective;
(c)comisioanele percepute pentru procesul de schimbare a conturilor, dacă este cazul;
d)orice informaţii care vor fi solicitate consumatorului; şi
e)procedurile de soluţionare alternativă a litigiilor menţionate la art. 24.
Statele membre pot solicita, de asemenea, prestatorilor de servicii de plată să pună la dispoziţie alte informaţii, inclusiv, după caz, informaţii necesare pentru identificarea sistemului de garantare a depozitelor în cadrul Uniunii la care participă prestatorul de servicii de plată.
(2)Informaţiile menţionate la alineatul (1) se pun la dispoziţie în mod gratuit, pe suport tipărit sau pe alt suport durabil, în toate incintele prestatorului de servicii de plată la care consumatorii pot avea acces, şi sunt în permanenţă disponibile în format electronic pe site-ul internet al acestuia şi se furnizează consumatorilor la cerere.