Capitolul iii - INFORMAŢII DESTINATE CONSUMATORILOR ŞI DREPTUL DE RETRAGERE DIN CONTRACTELE LA DISTANŢĂ ŞI CELE NEGOCIATE ÎN AFARA SPAŢIILOR COMERCIALE - Directiva 2011/83/UE/25-oct-2011 privind drepturile consumatorilor, de modificare a Directivei 93/13/CEE a Consiliului şi a Directivei 1999/44/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivei 85/577/CEE a Consiliului şi a Directivei 97/7/CE a Parlamentului European şi a Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 304L

În vigoare
Versiune de la: 26 Martie 2024
CAPITOLUL III:INFORMAŢII DESTINATE CONSUMATORILOR ŞI DREPTUL DE RETRAGERE DIN CONTRACTELE LA DISTANŢĂ ŞI CELE NEGOCIATE ÎN AFARA SPAŢIILOR COMERCIALE
Art. 6: Cerinţe de informare pentru contractele la distanţă şi cele negociate în afara spaţiilor comerciale
(1)Înainte ca un contract la distanţă sau negociat în afara spaţiilor comerciale sau orice ofertă similară să producă efecte obligatorii asupra consumatorului, comerciantul trebuie să îi furnizeze consumatorului următoarele informaţii în mod clar şi inteligibil:
a)principalele caracteristici ale bunurilor sau serviciilor, în mod corespunzător cu mediul de comunicare şi cu bunurile sau serviciile în cauză;
b)identitatea comerciantului, cum ar fi denumirea sa comercială;
c)adresa fizică la care este stabilit comerciantul, precum şi numărul său de telefon şi adresa sa de e-mail. În plus, în cazul în care comerciantul oferă alte mijloace de comunicare online care să garanteze conservarea la dispoziţia consumatorului, pe un suport durabil, a oricărei corespondenţe scrise cu comerciantul, inclusiv a datei şi a orie unei astfel de corespondenţe, informaţiile includ şi detalii referitoare la aceste alte mijloace; toate aceste mijloace de comunicare oferite de comerciant permit consumatorului să contacteze rapid comerciantul şi să comunice în mod eficient cu acesta; dacă este cazul, comerciantul furnizează, de asemenea, adresa fizică şi identitatea comerciantului în numele căruia acţionează.

d)în cazul în care este diferită de adresa furnizată în conformitate cu litera (c), adresa geografică a locului în care comerciantul îşi desfăşoară activitatea şi, după caz, adresa comerciantului în numele căruia acţionează, la care consumatorul poate trimite eventualele reclamaţii;
e)preţul total al bunurilor şi serviciilor cu toate taxele incluse sau, în cazul în care preţul nu poate fi calculat în dinainte în mod rezonabil dată fiind natura bunurilor sau a serviciilor, modalitatea de calcul al preţului şi, după caz, toate costurile suplimentare de transport, de livrare, taxele poştale sau de orice altă natură sau, în cazul în care acestea nu pot fi calculate dinainte în mod rezonabil, menţionarea faptului că aceste costuri suplimentare ar putea fi suportate de consumator; în cazul unui contract pe durată nedeterminată sau al unui contract care include un abonament, preţul total va include costurile totale pe perioada de facturare. În cazul în care aceste contracte sunt taxate la un tarif fix, preţul total va cuprinde şi costurile lunare totale. În cazul în care costul total nu poate fi calculat dinainte, ar trebui indicat modul în care se calculează preţul;
e1)dacă este cazul, faptul că preţul a fost personalizat pe baza unui proces decizional automatizat;

f)costul de utilizare a mijloacelor de comunicare la distanţă în vederea încheierii contractului, atunci când este calculat pe baza unui alt tarif decât tariful de bază;
g)modalităţile de plată şi de livrare, inclusiv, dacă sunt disponibile, modalităţile de livrare ecologice, modalităţile de executare, termenul până la care comerciantul se angajează să livreze bunurile sau să presteze serviciile şi, după caz, politica de soluţionare a reclamaţiilor a comerciantului;

h)în cazul în care există un drept de retragere, condiţiile, termenul şi procedurile de exercitare a dreptului respectiv, în conformitate cu articolul 11 alineatul (1), formularul tipizat de retragere, prezentat în anexa I partea B, precum şi, după caz, informaţii cu privire la existenţa şi amplasarea funcţiei de retragere menţionate la articolul 11a;

i)acolo unde este cazul, faptul că consumatorul va trebui să suporte costul aferent returnării bunurilor în caz de retragere şi, pentru contractele la distanţă, dacă bunurile, prin însăşi natura lor, nu pot fi, în mod normal, returnate prin poştă, costul aferent returnării bunurilor;
j)în cazul în care consumatorul îşi exercită dreptul de retragere după formularea unei cereri în conformitate cu articolul 7 alineatul (3) sau cu articolul 8 alineatul (8), informaţia potrivit căreia consumatorul este ţinut să achite comerciantului costuri rezonabile, în conformitate cu articolul 14 alineatul (3);
k)în cazul în care dreptul de retragere nu este prevăzut în conformitate cu articolul 16, informaţia conform căreia consumatorul nu va beneficia de un drept de retragere sau, după caz, circumstanţele în care consumatorul îşi pierde dreptul de retragere;
l)o menţiune a existenţei garanţiei legale de conformitate pentru bunuri şi a principalelor sale elemente, inclusiv durata sa minimă de doi ani, astfel cum se prevede în Directiva (UE) 2019/771, într-un mod vizibil, utilizând notificarea armonizată menţionată la articolul 22a din prezenta directivă;
l1)în cazul în care producătorul îi oferă consumatorului o garanţie comercială de durabilitate fără costuri suplimentare, care acoperă întregul bun şi cu o durată mai mare de doi ani, iar producătorul pune aceste informaţii la dispoziţia comerciantului, informaţiile conform cărora bunul în cauză beneficiază de o astfel de garanţie, privind durata acesteia şi o menţiune cu privire la existenţa garanţiei legale de conformitate, într-un mod vizibil, utilizând eticheta armonizată menţionată la articolul 22a din prezenta directivă;
l2)o menţiune referitoare la existenţa unei garanţii legale de conformitate pentru conţinutul digital şi serviciile digitale;
l3)pentru bunurile cu elemente digitale, pentru conţinutul digital şi pentru serviciile digitale, în cazul în care producătorul sau furnizorul pune la dispoziţie astfel de informaţii comerciantului, perioada minimă, exprimată fie ca perioadă de timp, fie prin referire la o dată, în care producătorul sau furnizorul furnizează actualizări de software.

m)acolo unde este cazul, existenţa şi condiţiile de asistenţă după vânzare acordată consumatorului, serviciile prestate după vânzare şi garanţiile comerciale;
n)existenţa codurilor de conduită relevante, astfel cum sunt definite la articolul 2 litera (f) din Directiva 2005/29/CE, şi modalitatea în care pot fi obţinute copii ale acestora, după caz;
o)durata contractului, după caz, sau, dacă contractul este încheiat pe durată nedeterminată sau urmează să fie prelungit în mod automat, condiţiile de reziliere a contractului;
p)acolo unde este cazul, durata minimă de valabilitate a obligaţiilor care revin consumatorului conform contractului;
q)acolo unde este cazul, existenţa şi condiţiile aferente avansurilor sau altor garanţii financiare care trebuie plătite sau oferite de consumator la cererea comerciantului;
r)dacă este cazul, funcţionalitatea bunurilor cu elemente digitale, a conţinutului digital şi a serviciilor digitale, inclusiv măsurile tehnice de protecţie aplicabile;

s)dacă este cazul, orice compatibilitate şi interoperabilitate relevante ale bunurilor cu elemente digitale, ale conţinutului digital şi ale serviciilor digitale de care comerciantul are cunoştinţă sau se poate presupune în mod rezonabil că are cunoştinţă.

t)acolo unde este cazul, posibilitatea şi modalitatea de a recurge la un mecanism extrajudiciar de depunere şi soluţionare a reclamaţiilor căruia i se supune comerciantul.
u)dacă este cazul, punctajul posibilităţii de reparare al bunurilor;
v)în cazul în care litera (u) nu se aplică, iar producătorul pune astfel de informaţii la dispoziţia comerciantului, informaţiile cu privire la disponibilitatea, costul estimat şi procedura de comandare a pieselor de schimb care sunt necesare pentru a menţine conformitatea bunurilor, cu privire la disponibilitatea instrucţiunilor de reparare şi întreţinere, precum şi informaţii privind restricţiile de reparare.

(2)Alineatul (1) se aplică şi contractelor de furnizare a apei, gazelor sau energiei electrice, atunci când acestea nu sunt puse în vânzare într-un volum limitat sau cantitate prestabilită, a încălzirii centralizate şi a conţinuturilor digitale care nu sunt livrate pe un suport material.
(3)În cazul unei licitaţii publice, informaţiile menţionate la alineatul (1) literele (b), (c) şi (d) pot fi înlocuite cu datele echivalente ale adjudecătorului.
(4)Informaţiile menţionate la alineatul (1) literele (h), (i) şi (j) din prezentul articol pot fi furnizate utilizând modelul de instrucţiuni privind retragerea, prevăzut în anexa I partea A. Comerciantul respectă cerinţele de informare stabilite la alineatul (1) literele (h), (i) şi (j) din prezentul articol dacă a furnizat consumatorului aceste instrucţiuni, corect completate. Trimiterile la perioada de retragere de 14 zile din modelul de instrucţiuni privind retragerea, prevăzut în anexa I partea A, se înlocuiesc cu trimiteri la o perioadă de retragere de 30 de zile, în cazurile în care statele membre au adoptat norme în conformitate cu articolul 9 alineatul (1a).

(5)Informaţiile menţionate la alineatul (1) fac parte integrantă din contractul la distanţă sau din contractul negociat în afara spaţiilor comerciale şi nu pot fi modificate decât în cazul în care părţile contractante decid altfel în mod explicit.
(6)În cazul în care comerciantul nu îndeplineşte cerinţele în materie de informare cu privire la taxele suplimentare sau alte costuri, conform celor menţionate la alineatul (1) litera (e), sau la costurile aferente returnării bunurilor, conform celor menţionate la alineatul (1) litera (i), consumatorul nu suportă respectivele taxe sau costuri.
(7)Statele membre pot menţine sau introduce în legislaţia lor naţională cerinţe lingvistice cu privire la informaţiile contractuale, astfel încât să garanteze că aceste informaţii sunt înţelese uşurinţă de către consumator.
(8)Cerinţele în materie de informare prevăzute în prezenta directivă se adaugă cerinţelor de informare conţinute în Directiva 2006/31/CE şi în Directiva 2000/31/CE şi nu împiedică statele membre să impună cerinţe de informare suplimentare în conformitate cu respectivele directive.
Fără a aduce atingere primului paragraf, dacă o dispoziţie din Directiva 2006/123/CE sau Directiva 2000/31/CE cu privire la conţinutul şi modul în care trebuie furnizate informaţiile contravine unei dispoziţii din prezenta directivă, prevalează dispoziţiile prezentei directive.
(9)Sarcina probei în ceea ce priveşte îndeplinirea cerinţelor în materie de informare stabilite în prezentul capitol revine comerciantului.
Art. 6a: Cerinţe suplimentare de informare specifice pentru contractele încheiate pe pieţele online
(1)Înainte ca un contract la distanţă sau orice ofertă similară de pe o piaţă online să producă efecte obligatorii asupra consumatorului, furnizorul de piaţă online furnizează consumatorului, fără a aduce atingere Directivei 2005/29/CE, următoarele informaţii, într-un mod clar şi uşor de înţeles şi adecvat mijloacelor de comunicare la distanţă:
a)informaţii generale, puse la dispoziţie într-o secţiune specifică a interfeţei online, care este direct şi uşor accesibilă de pe pagina unde sunt prezentate ofertele, privind principalii parametri de stabilire a ierarhiei ofertelor prezentate consumatorului ca urmare a căutării efectuate, astfel cum se prevede la articolul 2 alineatul (1) litera (m) din Directiva 2005/29/CE şi importanţa relativă a acestor parametri, prin raportare la alţi parametri;
b)dacă partea terţă care oferă bunurile, serviciile sau conţinutul digital este sau nu un comerciant, pe baza declaraţiei respectivei părţi terţe faţă de furnizorul de piaţă online;
c)dacă partea terţă care oferă bunurile, serviciile sau conţinutul digital nu este un comerciant, faptul că drepturile consumatorilor care decurg din dreptul Uniunii în materie de protecţie a consumatorilor nu se aplică contractului încheiat;
d)dacă este cazul, modul în care obligaţiile legate de contract sunt partajate de partea terţă care oferă bunurile, serviciile sau conţinutul digital şi furnizorul de piaţă online, fără ca această informare să aducă atingere responsabilităţii furnizorului de piaţă online sau a terţului comerciant în legătură cu contractul în temeiul altor norme de drept al Uniunii sau de drept intern.
(2)Fără a aduce atingere Directivei 2000/31/CE, prezentul articol nu împiedică statele membre să impună cerinţe suplimentare de informare în sarcina furnizorilor de pieţe online. Astfel de dispoziţii trebuie să fie proporţionale, nediscriminatorii şi justificate de motive privind protecţia consumatorului.

Art. 7: Condiţii de formă pentru contractele negociate în afara spaţiilor comerciale
(1)În cazul contractelor negociate în afara spaţiului comercial, comerciantul transmite informaţiile prevăzute la articolul 6 alineatul (1) consumatorului pe suport de hârtie sau, în cazul în care consumatorul este de acord, pe un alt suport durabil. Aceste informaţii sunt lizibile şi redactate într-un limbaj simplu şi inteligibil.
(2)Comerciantul furnizează consumatorului o copie a contractului semnat sau confirmarea contractului pe suport de hârtie sau, dacă consumatorul este de acord, pe un alt suport durabil, inclusiv, dacă este cazul, confirmarea acordului prealabil expres al consumatorului în conformitate cu articolul 16 litera (m).
(3)În cazul în care consumatorul doreşte ca prestarea unor servicii sau furnizarea de apă, gaz sau electricitate, atunci când acestea nu sunt puse în vânzare într-un volum limitat sau cantitate prestabilită, sau de încălzire centralizată să înceapă în timpul perioadei de retragere prevăzute la articolul 9 alineatul (2), iar contractul dă naştere unei obligaţii de plată pentru consumator, comerciantul solicită consumatorului să formuleze o astfel de cerere expresă pe un suport durabil şi să confirme că a luat cunoştinţă de faptul că, odată ce contractul a fost executat integral de către comerciant, consumatorul nu mai are dreptul de retragere.

(4)În ceea ce priveşte contractele negociate în afara spaţiilor comerciale, unde consumatorul a solicitat expres serviciile comerciantului pentru a efectua lucrări de reparaţie sau de întreţinere, iar comerciantul şi consumatorul îşi îndeplinesc imediat obligaţiile contractuale care le revin, iar suma care trebuie plătită de consumator nu depăşeşte 200 EUR:
a)comerciantul furnizează consumatorului informaţiile menţionate la articolul 6 alineatul (1) literele (b) şi (c) şi informaţii referitoare la preţ sau la maniera de calculare a preţului, împreună cu o estimare a costului total, pe suport de hârtie sau, dacă consumatorul este de acord, pe un alt suport durabil; comerciantul furnizează informaţiile menţionate la articolul 6 alineatul (1) literele (a), (h) şi (k), dar poate opta să nu le furnizeze pe suport de hârtie sau pe un alt suport durabil dacă consumatorul îşi dă acordul expres;
b)confirmarea contractului furnizată în conformitate cu alineatul (2) din prezentul articol conţine informaţiile menţionate la articolul 6 alineatul (1);
Statele membre pot decide să nu aplice prezentul alineat.
(5)Statele membre nu impun alte condiţii suplimentare de formă referitoare la informarea precontractuală pentru îndeplinirea obligaţiilor de informare prevăzute în prezenta directivă.
Art. 8: Condiţii de formă pentru contractele la distanţă
(1)În cazul contractelor la distanţă, comerciantul transmite informaţiile prevăzute la articolul 6 alineatul (1) sau pune la dispoziţia consumatorului respectivele informaţii într-un mod adecvat mijlocului de comunicare la distanţă utilizat, folosind un limbaj simplu şi inteligibil. În măsura în care respectiva informaţie este prezentată pe un suport durabil, aceasta este lizibilă.
(2)Dacă un contract la distanţă care urmează să fie încheiat prin mijloace electronice obligă consumatorul să plătească, comerciantul aduce la cunoştinţa consumatorului de o manieră clară şi foarte vizibilă, imediat înainte ca acesta să facă comanda, informaţiile prevăzute la articolul 6 alineatul (1) literele (a), (e), (la), (o) şi (p).
Comerciantul se asigură că consumatorul confirmă explicit, atunci când face comanda, că această comandă implică o obligaţie de a plăti. Dacă pentru a face comanda este necesar să se activeze un buton sau o funcţie similară, butonul sau funcţia similară sunt etichetate de o manieră lizibilă doar cu menţiunea "comandă ce implică o obligaţie de plată" sau o formulare neambiguă corespunzătoare, care să indice că a face comanda implică obligaţia de a plăti comerciantului. Dacă comerciantul încalcă prezentul paragraf, consumatorul nu are nicio obligaţie în temeiul contractului sau al comenzii.
(3)Site-urile comerciale indică clar şi lizibil, cel mai târziu la începutul procesului de formulare a comenzii, dacă se aplică vreo restricţie în ceea ce priveşte livrarea şi care sunt mijloacele de plată acceptate.
(4)În cazul în care contractul este încheiat printr-un mijloc de comunicare la distanţă ce permite un spaţiu sau un timp limitat pentru afişarea informaţiei, comerciantul furnizează în cadrul mijlocului de comunicare respectiv sau prin intermediul acestuia, înaintea încheierii contractului, cel puţin informaţiile precontractuale referitoare la principalele caracteristici ale bunului sau serviciului, identitatea comerciantului, preţul total, dreptul la retragere, durata contractului şi, în cazul contractelor pe durată nedeterminată, modalităţile de încetare a contractului, astfel cum se menţionează la articolul 6 alineatul (1) literele (a), (b), (e), (h) şi, respectiv, (o), cu excepţia formularului tipizat de retragere prevăzut în anexa I partea B, menţionat la litera (h). Celelalte informaţii menţionate la articolul 6 alineatul (1), inclusiv formularul tipizat de retragere, sunt furnizate consumatorului de comerciant într-un mod adecvat, în conformitate cu alineatul (1) din prezentul articol.

(5)Fără a aduce atingere alineatului (4), în cazul în care comerciantul îi telefonează consumatorului în vederea încheierii unui contract la distanţă, comerciantul îşi declină identitatea la începutul conversaţiei cu consumatorul şi, dacă este cazul, declină identitatea persoanei în numele căreia telefonează şi specifică scopul comercial al apelului.
(6)În cazul în care urmează să se încheie un contract la distanţă prin intermediul telefonului, statele membre pot dispune că comerciantul trebuie să confirme oferta consumatorului, al cărui angajament începe doar după ce a semnat oferta sau după ce şi-a trimis consimţământul scris. Statele membre pot dispune şi că aceste confirmări trebuie făcute pe un suport durabil.
(7)Comerciantul transmite consumatorului confirmarea încheierii contractului, pe un suport durabil, într-un termen rezonabil din momentul încheierii contractului la distanţă şi cel târziu la momentul livrării bunurilor sau înainte de începerea prestării serviciului solicitat. Respectiva confirmare include:
a)toate informaţiile menţionate la articolul 6 alineatul (1), cu excepţia cazului în care comerciantul a transmis deja informaţiile respective consumatorului, pe un suport durabil, înaintea încheierii contractului la distanţă; şi
b)acolo unde este cazul, confirmarea acordului prealabil expres al consumatorului şi confirmarea în conformitate cu articolul 16 litera (m).
(8)În cazul în care consumatorul doreşte ca prestarea unor servicii sau furnizarea de apă, gaz sau electricitate, atunci când acestea nu sunt puse în vânzare într-un volum limitat sau cantitate prestabilită, sau de încălzire centralizată să înceapă în timpul perioadei de retragere prevăzute la articolul 9 alineatul (2), iar contractul dă naştere unei obligaţii de plată pentru consumator, comerciantul solicită consumatorului să formuleze o cerere expresă şi să confirme că a luat cunoştinţă de faptul că, odată ce contractul a fost executat integral de către comerciant, consumatorul nu mai are dreptul de retragere.

(9)Prezentul articol nu aduce atingere dispoziţiilor privind încheierea prin mijloace electronice a contractelor şi comenzile prin Internet, astfel cum sunt stabilite la articolele 9 şi 11 din Directiva 2000/31/CE.
(10)Statele membre nu impun alte condiţii suplimentare de formă referitoare la informarea precontractuală pentru îndeplinirea obligaţiilor de informare prevăzute în prezenta directivă.
Art. 9: Dreptul de retragere
(1)Cu excepţia cazurilor prevăzute la articolul 16, consumatorul beneficiază de o perioadă de 14 zile pentru a se retrage dintr-un contract la distanţă sau dintr-un contract negociat în afara spaţiului comercial, fără a fi nevoit să justifice decizia de retragere şi fără a suporta alte costuri decât cele prevăzute la articolul 13 alineatul (2) şi la articolul 14.
(11)Statele membre pot adopta norme conform cărora termenul de retragere de 14 zile menţionat la alineatul (1) se extinde la 30 de zile pentru contractele încheiate în contextul vizitelor nesolicitate efectuate de un comerciant la domiciliul unui consumator sau al deplasărilor organizate de un comerciant cu scopul sau efectul de a promova sau a vinde produse consumatorilor, în scopul protejării intereselor legitime ale consumatorilor în ceea ce priveşte practicile comerciale sau de vânzare agresive sau înşelătoare. Astfel de norme trebuie să fie proporţionale, nediscriminatorii şi justificate de motive privind protecţia consumatorului.

(2)Fără a aduce atingere articolului 10, termenul de retragere menţionat la alineatul (1) din prezentul articol expiră după 14 zile sau, în cazurile în care statele membre au adoptat norme în conformitate cu alineatul (1a) din prezentul articol, după 30 de zile, de la:
a)în cazul contractelor de prestări servicii, ziua care urmează datei de încheiere a contractului;
b)în cazul contractelor de vânzare, ziua în care consumatorul sau o parte terţă alta decât transportatorul şi care este indicată de consumator intră în posesia fizică a bunurilor sau:
(i)în cazul în care consumatorul comandă printr-o singură comandă bunuri multiple care vor fi livrate separat, ziua în care consumatorul sau o parte terţă alta decât transportatorul şi care este indicată de consumator intră în posesia fizică a ultimului bun;
(ii)în cazul livrării unui bun care constă din mai multe loturi sau piese, ziua în care consumatorul sau o parte terţă alta decât transportatorul şi care este indicată de consumator intră în posesia fizică a ultimului bun sau piesă;
(iii)în cazul contractelor pentru livrarea periodică de bunuri pe o perioadă de timp determinată, ziua în care consumatorul sau o parte terţă alta decât transportatorul şi care este indicată de consumator intră în posesia fizică a primului bun;
c)în cazul contractelor pentru furnizarea de apă, gaz sau electricitate, atunci când acestea nu prevăd vânzarea într-un volum limitat sau cantitate stabilită, de încălzire centralizată sau de conţinuturi digitale care nu sunt livrate pe un suport material, data încheierii contractului.
(3)Statele membre nu împiedică părţile contractante să îşi îndeplinească obligaţiile contractuale pe parcursul perioadei de retragere. Cu toate acestea, în cazul contractelor negociate în afara spaţiului comercial, statele membre pot menţine în vigoare legislaţia naţională existentă prin care comerciantului i se interzice încasarea plăţii de la consumator pe o anumită perioadă ulterioară încheierii contractului.
Art. 10: Omisiunea informaţiilor privind dreptul de retragere
(1)În cazul în care comerciantul nu a transmis consumatorului informaţiile privind dreptul de retragere conform articolului 6 alineatul (1) litera (h), perioada de retragere expiră la 12 luni de la sfârşitul perioadei iniţiale de retragere, astfel cum este stabilită în conformitate cu articolul 9 alineatul (2).
(2)În cazul în care comerciantul a transmis consumatorului informaţiile prevăzute la alineatul (1) din prezentul articol în termen de 12 luni de la data menţionată la articolul 9 alineatul (2), perioada de retragere expiră după 14 zile de la data la care consumatorul primeşte informaţiile respective sau, în cazurile în care statele membre au adoptat norme în conformitate cu articolul 9 alineatul (1a), după 30 de zile de la data respectivă.

Art. 11: Exercitarea dreptului de retragere
(1)Înainte de expirarea perioadei de retragere, consumatorul informează comerciantul cu privire la decizia sa de retragere din contract. În acest scop, consumatorul are posibilitatea:
a)de a folosi modelul de formular de retragere prevăzut în anexa I partea B; sau
b)de a face orice altă declaraţie neechivocă în care îşi exprimă decizia de retragere din contract.
Statele membre nu stabilesc nicio altă condiţie de formă aplicabilă modelului de formular de retragere, în afară de cele prevăzute în anexa I partea B.
(2)Consumatorul şi-a exercitat dreptul de retragere în perioada de retragere menţionată la articolul 9 alineatul (2) şi la articolul 10 în cazul în care comunicarea cu privire la exercitarea dreptului de retragere este transmisă de către consumator înaintea expirării perioadei respective.
(3)Comerciantul poate, în afara posibilităţilor menţionate la alineatul (1), să acorde consumatorului opţiunea de a completa şi de a transmite în format electronic, pe site-ul Internet al comerciantului, fie modelul de formular de retragere prevăzut în anexa I partea B, fie o declaraţie neechivocă de orice alt tip. În aceste cazuri, comerciantul comunică consumatorului, fără întârziere, pe un suport durabil, confirmarea de primire a formularului de retragere.
(4)Sarcina probei privind exercitarea dreptului de retragere în conformitate cu dispoziţiile din prezentul articol revine consumatorului.
Art. 11a: Exercitarea dreptului de retragere din contractele la distanţă încheiate prin intermediul unei interfeţe online
(1)În cazul contractelor la distanţă încheiate prin intermediul unei interfeţe online, comerciantul se asigură că consumatorul se poate de asemenea retrage din contract utilizând o funcţie de retragere.
Funcţia de retragere este etichetată cu menţiunea «retrageţi-vă din contract aici» sau o formulare similară, lipsită de ambiguitate, într-un mod uşor de citit. Funcţia de retragere este disponibilă în permanenţă pe toată durata perioadei de retragere. Aceasta este afişată în mod vizibil pe interfaţa online şi este uşor accesibilă consumatorului.
(2)Funcţia de retragere permite consumatorului să trimită o declaraţie online de retragere prin care informează comerciantul cu privire la decizia sa de a se retrage din contract. Declaraţia online de retragere respectivă permite consumatorului să furnizeze sau să confirme cu uşurinţă următoarele informaţii:
a)numele său;
b)detalii de identificare a contractului din care doreşte să se retragă;
c)detalii privind mijlocul electronic prin care confirmarea retragerii va fi trimisă consumatorului.
(3)Odată ce consumatorul a completat declaraţia online de retragere în conformitate cu alineatul (2), comerciantul îi permite consumatorului să i-o transmită prin intermediul unei funcţii de confirmare.
Funcţia de confirmare respectivă este etichetată într-un mod uşor de citit şi numai cu menţiunea «confirmaţi retragerea» sau o formulare similară, lipsită de ambiguitate.
(4)Odată ce consumatorul activează funcţia de confirmare, comerciantul trimite consumatorului, fără întârzieri nejustificate, o confirmare de primire a retragerii pe un suport durabil, inclusiv conţinutul acesteia, precum şi data şi ora transmiterii acesteia.
(5)Se consideră că consumatorul şi-a exercitat dreptul de retragere în perioada de retragere relevantă dacă a trimis declaraţia de retragere online menţionată în prezentul articol înainte de expirarea perioadei respective.

Art. 12: Efectele retragerii
Exercitarea dreptului de retragere pune capăt obligaţiilor părţilor contractuale:
(a)de a executa contractul la distanţă sau contractul negociat în afara spaţiului comercial; sau
(b)de a încheia un contract la distanţă sau negociat în afara spaţiului comercial, în cazul în care consumatorul a efectuat o comandă.
Art. 13: Obligaţiile care revin comerciantului în cazul retragerii
(1)Comerciantul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată şi, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului în conformitate cu articolul 11.
Comerciantul rambursează sumele menţionate la primul paragraf folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia ca consumatorul să nu trebuiască să plătească comisioane în urma rambursării.
(2)Fără a aduce atingere alineatului (1), comerciantul nu este obligat să ramburseze costurile suplimentare în cazul în care consumatorul a ales în mod explicit un alt tip de livrare decât livrarea standard oferită de comerciant.
(3)Cu excepţia cazului în care comerciantul s-a oferit să recupereze el însuşi bunurile, în cazul contractelor de vânzare, comerciantul poate amâna rambursarea până la data recepţionării bunurilor care au făcut obiectul vânzării sau până la momentul primirii unei dovezi din partea consumatorului conform căreia acesta a trimis bunurile către comerciant, luându-se în considerare data cea mai apropiată.
(4)În ceea ce priveşte datele cu caracter personal ale consumatorului, comerciantul respectă obligaţiile aplicabile prevăzute în Regulamentul (UE) 2016/679.
(5)Comerciantul se abţine de la utilizarea oricărui conţinut, altul decât datele cu caracter personal, care a fost furnizat sau creat de consumator la utilizarea conţinutului digital sau a serviciului digital furnizat de comerciant, cu excepţia cazului în care acest conţinut:
a)nu are nicio utilitate în afara contextului conţinutului digital sau al serviciului digital furnizat de comerciant;
b)are legătură doar cu activitatea consumatorului atunci când foloseşte conţinutul digital sau serviciul digital furnizat de comerciant;
c)a fost agregat cu alte date de către comerciant şi nu poate fi dezagregat sau poate fi dezagregat doar cu eforturi disproporţionate; sau
d)a fost generat în comun de către consumator şi alte persoane, iar alţi consumatori pot continua să utilizeze conţinutul.
(6)Cu excepţia cazurilor menţionate la alineatul (5) litera (a), (b) sau (c), comerciantul pune la dispoziţia consumatorului, la cererea acestuia, orice conţinut, altul decât datele cu caracter personal, care a fost furnizat sau creat de consumator la utilizarea conţinutului digital sau a serviciului digital furnizat de comerciant.
(7)Consumatorul are dreptul de a recupera respectivul conţinut digital fără costuri, fără impedimente din partea comerciantului, într-un termen rezonabil şi într-un format utilizat în mod curent şi care poate fi citit automat.
(8)În cazul retragerii din contract, comerciantul poate împiedica orice utilizare ulterioară a conţinutului digital sau a serviciului digital de către consumator, în special prin blocarea accesului consumatorului la conţinutul digital sau la serviciul digital sau prin dezactivarea contului de utilizator al consumatorului, fără a aduce atingere alineatului (6).

Art. 14: Obligaţiile consumatorului în cazul retragerii
(1)Cu excepţia cazului în care comerciantul s-a oferit să recupereze el însuşi bunurile, consumatorul returnează bunurile sau le înmânează comerciantului sau unei persoane autorizate de comerciant să recepţioneze bunurile, fără întârziere nejustificată şi în decurs de cel mult 14 zile de la data la care acesta a comunicat comerciantului decizia sa de retragere din contract în conformitate cu articolul 11. Termenul este respectat dacă bunurile sunt trimise înapoi de consumator înainte de expirarea perioadei de 14 zile.
Consumatorul suportă doar costurile directe legate de returnarea bunurilor, cu excepţia cazului în care comerciantul acceptă să suporte acele costuri sau în care comerciantul nu a informat consumatorul că aceste costuri trebuie suportate de consumator.
În cazul contractelor negociate în afara spaţiilor comerciale, în cazul cărora bunurile au fost livrate la domiciliul consumatorului la momentul încheierii contractului, comerciantul preia bunurile pe cheltuiala sa dacă bunurile, prin natura lor, nu pot fi returnate în mod normal prin poştă.
(2)Consumatorul este responsabil doar în ceea ce priveşte diminuarea valorii bunurilor care rezultă din manipularea bunurilor, altele decât cele necesare pentru determinarea naturii, caracteristicilor şi funcţionării bunurilor. Indiferent de situaţie, consumatorul nu este responsabil pentru diminuarea valorii bunurilor în cazul în care comerciantul a omis să îl informeze cu privire la dreptul de retragere în conformitate cu articolul 6 alineatul (1) litera (h).
(21)În cazul retragerii din contract, consumatorul se abţine de la utilizarea conţinutului digital sau a serviciului digital şi de la punerea acestuia la dispoziţia terţilor.

(3)Atunci când consumatorul îşi exercită dreptul de retragere după transmiterea cererii în conformitate cu articolul 7 alineatul (3) sau cu articolul 8 alineatul (8), consumatorul plăteşte comerciantului o sumă proporţională cu ceea ce s-a furnizat până la momentul în care consumatorul a informat comerciantul cu privire la exercitarea dreptului de retragere, în raport cu acoperirea totală a contractului. Suma proporţională care trebuie plătită comerciantului de către consumator este calculată pe baza preţului total convenit în contract. Dacă preţul total este excesiv, suma proporţională este calculată pe vaza valorii de piaţă a ceea ce s-a furnizat.
(4)Consumatorul nu suportă costurile pentru:
a)prestarea serviciilor sau furnizarea de apă, gaze sau energie electrică, atunci când acestea nu sunt puse în vânzare într-un volum limitat sau cantitate prestabilită, sau încălzirea centralizată furnizată, în totalitate sau parţial, în cursul perioadei de retragere, dacă:
(i)comerciantul nu a furnizat informaţii în conformitate cu articolul 6 alineatul (1) litera (h) sau (i); sau
(ii)consumatorul nu a cerut expres ca prestarea să înceapă în timpul perioadei de retragere în conformitate cu articolul 7 alineatul (3) şi cu articolul 8 alineatul (8); sau
b)furnizarea, în totalitate sau parţial, de conţinut digital care nu este livrat pe un suport material, dacă:
(i)consumatorul nu şi-a dat acordul prealabil expres cu privire la începerea prestării înainte de sfârşitul perioadei de 14 zile sau de 30 de zile menţionate la articolul 9;

(ii)consumatorul nu a confirmat că a luat cunoştinţă de faptul că îşi pierde dreptul de retragere în momentul în care îşi dă consimţământul; sau
(iii)comerciantul nu a furnizat confirmarea în conformitate cu articolul 7 alineatul (2) sau cu articolul 8 alineatul (7).
(5)Cu excepţia celor prevăzute la articolul 13 alineatul (2) şi la prezentul articol, exercitarea dreptului de retragere nu atrage răspunderea consumatorului.
Art. 15: Efectele exercitării dreptului de retragere asupra contractelor auxiliare
(1)Fără a aduce atingere articolului 15 din Directiva 2008/48/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2008 privind contractele de credit pentru consumatori (1), în cazul în care consumatorul exercită dreptul său de retragere din cadrul unui contract la distanţă sau al unui contract negociat în afara spaţiului comercial în conformitate cu articolele 9-14 din prezenta directivă, orice contract auxiliar este reziliat în mod automat, fără costuri pentru consumator, cu excepţia cazurilor prevăzute la articolul 13 alineatul (2) şi la articolul 14 din prezenta directivă.
(1)JO L 133, 22.5.2008, p. 66.
(2)Statele membre stabilesc norme detaliate privind rezilierea unor astfel de contracte.
Art. 16: Exceptări de la dreptul de retragere
Statele membre nu asigură dreptul de retragere prevăzut la articolele 9-15 în ceea ce priveşte contractele la distanţă şi contractele negociate în afara spaţiilor comerciale pentru:
(a)contractele de servicii, după prestarea integrală a serviciilor şi, în cazul în care contractul dă naştere unei obligaţii de plată pentru consumator, dacă executarea a început cu acordul prealabil expres al consumatorului şi după ce acesta a confirmat că a luat cunoştinţă de faptul că îşi va pierde dreptul de retragere după executarea integrală a contractului de către comerciant;

(b)furnizarea de bunuri sau servicii al căror preţ depinde de fluctuaţiile de pe piaţa financiară pe care comerciantul nu le poate controla şi care pot avea loc pe parcursul perioadei de retragere;
(c)furnizarea de bunuri confecţionate după specificaţiile prezentate de consumator sau personalizate în mod clar;
(d)furnizarea de bunuri care sunt susceptibile a se deteriora sau a se perima rapid;
(e)furnizarea de bunuri sigilate care nu pot fi returnate din motive de protecţie a sănătăţii sau din motive de igienă şi care au fost desigilate de consumator;
(f)furnizarea de bunuri care sunt, după livrare, potrivit naturii acestora, inseparabil amestecate cu alte elemente;
(g)furnizarea de băuturi alcoolice al căror preţ a fost convenit în momentul încheierii contractului de vânzare, a căror livrare nu poate fi efectuată înainte de 30 de zile şi a căror valoare reală depinde de fluctuaţiile de pe piaţă pe care comerciantul nu le poate controla;
(h)contractele în cazul cărora consumatorul a solicitat în mod specific comerciantului să se deplaseze la domiciliul său pentru a efectua lucrări urgente de reparaţie sau de întreţinere. Dacă, cu ocazia unei astfel de vizite, comerciantul prestează alte servicii în afara celor solicitate în mod expres de consumator sau furnizează alte bunuri decât piesele de schimb indispensabile pentru executarea lucrărilor de întreţinere sau de reparaţie, dreptul de retragere se aplică respectivelor servicii sau bunuri suplimentare;
(i)furnizării de înregistrări audio sau video sigilate sau de programe informatice sigilate care au fost desigilate după livrare;
(j)furnizării de ziare, periodice şi reviste, cu excepţia contractelor de abonament pentru furnizarea de astfel de publicaţii;
(k)contracte încheiate în cadrul unei licitaţii publice;
(l)prestarea de servicii de cazare, pentru alt scop decât cel rezidenţial, transport de mărfuri, închiriere de maşini, catering sau în legătură cu agrementul, în cazul în care contractul prevede o dată sau o perioadă de executare specifică;
(m)contractele de furnizare de conţinut digital care nu este livrat pe un suport material, dacă executarea a început şi, în cazul în care contractul dă naştere unei obligaţii de plată pentru consumator, dacă:
(i)consumatorul şi-a dat acordul prealabil expres pentru începerea executării în cursul perioadei de retragere;
(ii)consumatorul a confirmat că a luat cunoştinţă de faptul că îşi va pierde dreptul de retragere în consecinţă; şi
(iii)comerciantul a furnizat confirmarea în conformitate cu articolul 7 alineatul (2) sau cu articolul 8 alineatul (7).
Statele membre pot acorda derogări de la exceptările de la dreptul de retragere stabilite la primul paragraf literele (a), (b), (c) şi (e) pentru contractele încheiate în contextul vizitelor nesolicitate efectuate de un comerciant la domiciliul unui consumator sau al deplasărilor organizate de un comerciant cu scopul sau efectul de a promova sau a vinde produse consumatorilor, în scopul protejării intereselor legitime ale consumatorilor în ceea ce priveşte practicile comerciale e sau de vânzare agresive sau înşelătoare. Astfel de dispoziţii trebuie să fie proporţionale, nediscriminatorii şi justificate de motive privind protecţia consumatorului.
În cazul contractelor de servicii care dau naştere unei obligaţii de plată pentru consumator, atunci când consumatorul a solicitat în mod expres o vizită din partea comerciantului în scopul efectuării de reparaţii, statele membre pot să prevadă pierderea de către consumator a dreptului de retragere după ce serviciul a fost executat integral dacă executarea a început cu consimţământul prealabil expres al consumatorului.