Art. 6. - Art. 6: Cerinţe de informare pentru contractele la distanţă şi cele negociate în afara spaţiilor comerciale - Directiva 2011/83/UE/25-oct-2011 privind drepturile consumatorilor, de modificare a Directivei 93/13/CEE a Consiliului şi a Directivei 1999/44/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivei 85/577/CEE a Consiliului şi a Directivei 97/7/CE a Parlamentului European şi a Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 304L

În vigoare
Versiune de la: 26 Martie 2024
Art. 6: Cerinţe de informare pentru contractele la distanţă şi cele negociate în afara spaţiilor comerciale
(1)Înainte ca un contract la distanţă sau negociat în afara spaţiilor comerciale sau orice ofertă similară să producă efecte obligatorii asupra consumatorului, comerciantul trebuie să îi furnizeze consumatorului următoarele informaţii în mod clar şi inteligibil:
a)principalele caracteristici ale bunurilor sau serviciilor, în mod corespunzător cu mediul de comunicare şi cu bunurile sau serviciile în cauză;
b)identitatea comerciantului, cum ar fi denumirea sa comercială;
c)adresa fizică la care este stabilit comerciantul, precum şi numărul său de telefon şi adresa sa de e-mail. În plus, în cazul în care comerciantul oferă alte mijloace de comunicare online care să garanteze conservarea la dispoziţia consumatorului, pe un suport durabil, a oricărei corespondenţe scrise cu comerciantul, inclusiv a datei şi a orie unei astfel de corespondenţe, informaţiile includ şi detalii referitoare la aceste alte mijloace; toate aceste mijloace de comunicare oferite de comerciant permit consumatorului să contacteze rapid comerciantul şi să comunice în mod eficient cu acesta; dacă este cazul, comerciantul furnizează, de asemenea, adresa fizică şi identitatea comerciantului în numele căruia acţionează.

d)în cazul în care este diferită de adresa furnizată în conformitate cu litera (c), adresa geografică a locului în care comerciantul îşi desfăşoară activitatea şi, după caz, adresa comerciantului în numele căruia acţionează, la care consumatorul poate trimite eventualele reclamaţii;
e)preţul total al bunurilor şi serviciilor cu toate taxele incluse sau, în cazul în care preţul nu poate fi calculat în dinainte în mod rezonabil dată fiind natura bunurilor sau a serviciilor, modalitatea de calcul al preţului şi, după caz, toate costurile suplimentare de transport, de livrare, taxele poştale sau de orice altă natură sau, în cazul în care acestea nu pot fi calculate dinainte în mod rezonabil, menţionarea faptului că aceste costuri suplimentare ar putea fi suportate de consumator; în cazul unui contract pe durată nedeterminată sau al unui contract care include un abonament, preţul total va include costurile totale pe perioada de facturare. În cazul în care aceste contracte sunt taxate la un tarif fix, preţul total va cuprinde şi costurile lunare totale. În cazul în care costul total nu poate fi calculat dinainte, ar trebui indicat modul în care se calculează preţul;
e1)dacă este cazul, faptul că preţul a fost personalizat pe baza unui proces decizional automatizat;

f)costul de utilizare a mijloacelor de comunicare la distanţă în vederea încheierii contractului, atunci când este calculat pe baza unui alt tarif decât tariful de bază;
g)modalităţile de plată şi de livrare, inclusiv, dacă sunt disponibile, modalităţile de livrare ecologice, modalităţile de executare, termenul până la care comerciantul se angajează să livreze bunurile sau să presteze serviciile şi, după caz, politica de soluţionare a reclamaţiilor a comerciantului;

h)în cazul în care există un drept de retragere, condiţiile, termenul şi procedurile de exercitare a dreptului respectiv, în conformitate cu articolul 11 alineatul (1), formularul tipizat de retragere, prezentat în anexa I partea B, precum şi, după caz, informaţii cu privire la existenţa şi amplasarea funcţiei de retragere menţionate la articolul 11a;

i)acolo unde este cazul, faptul că consumatorul va trebui să suporte costul aferent returnării bunurilor în caz de retragere şi, pentru contractele la distanţă, dacă bunurile, prin însăşi natura lor, nu pot fi, în mod normal, returnate prin poştă, costul aferent returnării bunurilor;
j)în cazul în care consumatorul îşi exercită dreptul de retragere după formularea unei cereri în conformitate cu articolul 7 alineatul (3) sau cu articolul 8 alineatul (8), informaţia potrivit căreia consumatorul este ţinut să achite comerciantului costuri rezonabile, în conformitate cu articolul 14 alineatul (3);
k)în cazul în care dreptul de retragere nu este prevăzut în conformitate cu articolul 16, informaţia conform căreia consumatorul nu va beneficia de un drept de retragere sau, după caz, circumstanţele în care consumatorul îşi pierde dreptul de retragere;
l)o menţiune a existenţei garanţiei legale de conformitate pentru bunuri şi a principalelor sale elemente, inclusiv durata sa minimă de doi ani, astfel cum se prevede în Directiva (UE) 2019/771, într-un mod vizibil, utilizând notificarea armonizată menţionată la articolul 22a din prezenta directivă;
l1)în cazul în care producătorul îi oferă consumatorului o garanţie comercială de durabilitate fără costuri suplimentare, care acoperă întregul bun şi cu o durată mai mare de doi ani, iar producătorul pune aceste informaţii la dispoziţia comerciantului, informaţiile conform cărora bunul în cauză beneficiază de o astfel de garanţie, privind durata acesteia şi o menţiune cu privire la existenţa garanţiei legale de conformitate, într-un mod vizibil, utilizând eticheta armonizată menţionată la articolul 22a din prezenta directivă;
l2)o menţiune referitoare la existenţa unei garanţii legale de conformitate pentru conţinutul digital şi serviciile digitale;
l3)pentru bunurile cu elemente digitale, pentru conţinutul digital şi pentru serviciile digitale, în cazul în care producătorul sau furnizorul pune la dispoziţie astfel de informaţii comerciantului, perioada minimă, exprimată fie ca perioadă de timp, fie prin referire la o dată, în care producătorul sau furnizorul furnizează actualizări de software.

m)acolo unde este cazul, existenţa şi condiţiile de asistenţă după vânzare acordată consumatorului, serviciile prestate după vânzare şi garanţiile comerciale;
n)existenţa codurilor de conduită relevante, astfel cum sunt definite la articolul 2 litera (f) din Directiva 2005/29/CE, şi modalitatea în care pot fi obţinute copii ale acestora, după caz;
o)durata contractului, după caz, sau, dacă contractul este încheiat pe durată nedeterminată sau urmează să fie prelungit în mod automat, condiţiile de reziliere a contractului;
p)acolo unde este cazul, durata minimă de valabilitate a obligaţiilor care revin consumatorului conform contractului;
q)acolo unde este cazul, existenţa şi condiţiile aferente avansurilor sau altor garanţii financiare care trebuie plătite sau oferite de consumator la cererea comerciantului;
r)dacă este cazul, funcţionalitatea bunurilor cu elemente digitale, a conţinutului digital şi a serviciilor digitale, inclusiv măsurile tehnice de protecţie aplicabile;

s)dacă este cazul, orice compatibilitate şi interoperabilitate relevante ale bunurilor cu elemente digitale, ale conţinutului digital şi ale serviciilor digitale de care comerciantul are cunoştinţă sau se poate presupune în mod rezonabil că are cunoştinţă.

t)acolo unde este cazul, posibilitatea şi modalitatea de a recurge la un mecanism extrajudiciar de depunere şi soluţionare a reclamaţiilor căruia i se supune comerciantul.
u)dacă este cazul, punctajul posibilităţii de reparare al bunurilor;
v)în cazul în care litera (u) nu se aplică, iar producătorul pune astfel de informaţii la dispoziţia comerciantului, informaţiile cu privire la disponibilitatea, costul estimat şi procedura de comandare a pieselor de schimb care sunt necesare pentru a menţine conformitatea bunurilor, cu privire la disponibilitatea instrucţiunilor de reparare şi întreţinere, precum şi informaţii privind restricţiile de reparare.

(2)Alineatul (1) se aplică şi contractelor de furnizare a apei, gazelor sau energiei electrice, atunci când acestea nu sunt puse în vânzare într-un volum limitat sau cantitate prestabilită, a încălzirii centralizate şi a conţinuturilor digitale care nu sunt livrate pe un suport material.
(3)În cazul unei licitaţii publice, informaţiile menţionate la alineatul (1) literele (b), (c) şi (d) pot fi înlocuite cu datele echivalente ale adjudecătorului.
(4)Informaţiile menţionate la alineatul (1) literele (h), (i) şi (j) din prezentul articol pot fi furnizate utilizând modelul de instrucţiuni privind retragerea, prevăzut în anexa I partea A. Comerciantul respectă cerinţele de informare stabilite la alineatul (1) literele (h), (i) şi (j) din prezentul articol dacă a furnizat consumatorului aceste instrucţiuni, corect completate. Trimiterile la perioada de retragere de 14 zile din modelul de instrucţiuni privind retragerea, prevăzut în anexa I partea A, se înlocuiesc cu trimiteri la o perioadă de retragere de 30 de zile, în cazurile în care statele membre au adoptat norme în conformitate cu articolul 9 alineatul (1a).

(5)Informaţiile menţionate la alineatul (1) fac parte integrantă din contractul la distanţă sau din contractul negociat în afara spaţiilor comerciale şi nu pot fi modificate decât în cazul în care părţile contractante decid altfel în mod explicit.
(6)În cazul în care comerciantul nu îndeplineşte cerinţele în materie de informare cu privire la taxele suplimentare sau alte costuri, conform celor menţionate la alineatul (1) litera (e), sau la costurile aferente returnării bunurilor, conform celor menţionate la alineatul (1) litera (i), consumatorul nu suportă respectivele taxe sau costuri.
(7)Statele membre pot menţine sau introduce în legislaţia lor naţională cerinţe lingvistice cu privire la informaţiile contractuale, astfel încât să garanteze că aceste informaţii sunt înţelese uşurinţă de către consumator.
(8)Cerinţele în materie de informare prevăzute în prezenta directivă se adaugă cerinţelor de informare conţinute în Directiva 2006/31/CE şi în Directiva 2000/31/CE şi nu împiedică statele membre să impună cerinţe de informare suplimentare în conformitate cu respectivele directive.
Fără a aduce atingere primului paragraf, dacă o dispoziţie din Directiva 2006/123/CE sau Directiva 2000/31/CE cu privire la conţinutul şi modul în care trebuie furnizate informaţiile contravine unei dispoziţii din prezenta directivă, prevalează dispoziţiile prezentei directive.
(9)Sarcina probei în ceea ce priveşte îndeplinirea cerinţelor în materie de informare stabilite în prezentul capitol revine comerciantului.