Capitolul ii - AUTORIZAREA AFIA - Directiva 2011/61/UE/08-iun-2011 privind administratorii fondurilor de investiţii alternative şi de modificare a Directivelor 2003/41/CE şi 2009/65/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 şi (UE) nr. 1095/2010

Acte UE

Jurnalul Oficial 174L

În vigoare
Versiune de la: 25 Iunie 2024
CAPITOLUL II:AUTORIZAREA AFIA
Art. 6: Condiţii pentru iniţierea activităţilor de AFIA
(1)Statele membre se asigură că niciun AFIA nu administrează FIA, în afara cazului în care sunt autorizaţi în temeiul prezentei directive.
AFIA autorizaţi în conformitate cu prezenta directivă îndeplinesc în orice moment condiţiile de autorizare prevăzute în prezenta directivă.
(2)Statele membre prevăd că un AFIA extern nu are dreptul să se implice în alte activităţi decât cele prevăzute în anexa I la prezenta directivă şi administrarea suplimentară a OPCVM sub rezerva autorizării în conformitate cu Directiva 2009/65/CE.
(3)Statele membre prevăd că FIA administrate intern nu au dreptul de a se implica în alte activităţi decât administrarea internă a FIA în cauză în conformitate cu anexa I.
(4)Prin derogare de la alineatul (2), statele membre pot autoriza un AFIA extern să furnizeze următoarele servicii:
a)administrarea de portofolii de investiţii, inclusiv cele deţinute de fonduri de pensii şi de instituţii pentru furnizarea de pensii ocupaţionale în sensul articolului 19 alineatul (1) din Directiva 2003/41/CE în conformitate cu mandatele acordate de investitori în mod individual şi discreţionar;
b)servicii conexe care cuprind:
(i)consultanţă de investiţii;
(ii)activităţi de păstrare şi administrare legate de acţiunile sau unităţile organismelor de plasament colectiv;
(iii)preluarea şi transmiterea de ordine privind instrumente financiare.
(iv)orice altă funcţie sau activitate care este deja furnizată de AFIA în legătură cu un FIA pe care îl administrează în conformitate cu prezentul articol sau în legătură cu serviciile pe care le furnizează în conformitate cu prezentul alineat, cu condiţia ca orice potenţial conflict de interese creat prin furnizarea funcţiei sau activităţii respective către alte părţi să fie gestionat în mod corespunzător.

c)administrarea indicilor de referinţă în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/1011;
d)activităţile de administrare a creditelor în conformitate cu Directiva (UE) 2021/2167 a Parlamentului European şi a Consiliului (*3).
(*3)Directiva (UE) 2021/2167 a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 noiembrie 2021 privind administratorii de credite şi cumpărătorii de credite şi de modificare a Directivelor 2008/48/CE şi 2014/17/UE (JO L 438, 8.12.2021, p. 1).

(5)AFIA nu sunt autorizaţi în temeiul prezentei directive să presteze:
a)numai serviciile prevăzute la alineatul (4);
b)[textul din Art. 6, alin. (5), litera B. din capitolul II a fost abrogat la 15-apr-2024 de Art. 1, punctul 2., alin. (C) din Directiva 927/13-mar-2024]
c)activităţile menţionate la punctul 2 din anexa I; sau
d)serviciile menţionate la punctul 1 litera (a) din anexa I fără a presta, de asemenea, serviciile menţionate la punctul 1 litera (b) din anexa I ori invers.
e)administrarea indicilor de referinţă în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/1011 care sunt utilizaţi în FIA pe care le administrează.

(6)Articolul 15, articolul 16, cu excepţia alineatului (5) primul paragraf şi articolele 23, 24 şi 25 din Directiva 2014/65/UE se aplică în cazul în care serviciile menţionate la alineatul (4) literele (a) şi (b) de la prezentul articol, în legătură cu unul sau mai multe dintre instrumentele enumerate în secţiunea C din anexa I la Directiva 2014/65/UE, sunt furnizate de AFIA.

(7)Statele membre solicită AFIA să furnizeze autorităţilor competente din statul lor membru de origine informaţiile care le sunt necesare acestora pentru a monitoriza în orice moment respectarea condiţiilor prevăzute prin prezenta directivă.
(8)Firmele de investiţii autorizate în temeiul Directivei 2004/39/CE şi instituţiile de credit autorizate în temeiul Directivei 2006/48/CE nu sunt obligate să obţină o autorizaţie în temeiul prezentei directive pentru a furniza servicii de investiţii, cum ar fi administrarea de portofolii individuale în ceea ce priveşte FIA. Cu toate acestea, firmele de investiţii, în mod direct sau indirect, oferă sau plasează unităţi sau acţiuni ale FIA unor investitori din Uniune, numai în măsura în care unităţile sau acţiunile pot fi distribuite în conformitate cu prezenta directivă.
Art. 7: Cererea de autorizare
(1)Statele membre impun ca AFIA să solicite autorizarea de către autorităţile competente din statul lor membru de origine.
(2)Statele membre impun ca AFIA care solicită autorizarea să furnizeze autorităţilor competente din statul membru de origine următoarele informaţii privind AFIA:
a)informaţii despre persoanele care conduc în mod efectiv activitatea AFIA, în special în ceea ce priveşte funcţiile menţionate în anexa I, inclusiv:
(i)o descriere a rolului, titlului şi nivelului ierarhic al persoanelor respective;
(ii)o descriere a liniilor ierarhice şi a responsabilităţilor de raportare care le revin persoanelor respective în cadrul AFIA şi în afara acestuia;
(iii)o prezentare generală a timpului pe care fiecare dintre aceste persoane îl alocă fiecărei responsabilităţi;
(iv)o descriere a resurselor umane şi tehnice care sprijină activităţile respectivelor persoane;
aa) denumirea juridică şi identificatorul relevant al AFIA;
b)informaţii cu privire la identitatea acţionarilor sau membrilor direcţi sau indirecţi ai AFIA, persoane fizice sau juridice, care deţin participaţii calificate, precum şi valoarea respectivelor participaţii;
c)un program de activitate care prezintă structura organizatorică a AFIA, inclusiv informaţii despre modul în care AFIA intenţionează să îşi respecte obligaţiile care îi revin în temeiul capitolelor II, III, IV şi, după caz, în temeiul capitolelor V-VIII din prezenta directivă, precum şi obligaţiile care îi revin în temeiul articolului 3 alineatul (1), al articolului 6 alineatul (1) litera (a) şi al articolului 13 din Regulamentul (UE) 2019/2088 al Parlamentului European şi al Consiliului (*4), şi o descriere detaliată a resurselor umane şi tehnice adecvate care vor fi utilizate de AFIA în acest scop;
(*4)Regulamentul (UE) 2019/2088 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind informaţiile privind durabilitatea în sectorul serviciilor financiare (JO L 317, 9.12.2019, p. 1).
d)informaţii privind politicile şi practicile de remunerare ale AFIA în conformitate cu articolul 13;
e)informaţii privind dispoziţiile luate pentru delegarea şi subdelegarea către terţi a funcţiilor în conformitate cu articolul 20, cuprinzând cel puţin următoarele informaţii:
(i)pentru fiecare delegat:
- denumirea juridică şi identificatorul relevant al acestuia;
- jurisdicţia în care este stabilit; şi
- după caz, autoritatea sa de supraveghere;
(ii)o descriere detaliată a resurselor umane şi tehnice utilizate de AFIA pentru:
- îndeplinirea sarcinilor curente de administrare a portofoliului sau de administrare a riscurilor în cadrul AFIA; şi
- monitorizarea activităţii delegate;
(iii)pentru fiecare FIA pe care AFIA îl administrează sau intenţionează să îl administreze:
- o scurtă descriere a funcţiilor delegate de administrare a portofoliului, inclusiv dacă fiecare astfel de delegare reprezintă o delegare parţială sau totală; şi
- o scurtă descriere a funcţiei delegate de administrare a riscurilor, inclusiv dacă o astfel de delegare reprezintă o delegare parţială sau totală;
(iv)o descriere a măsurilor periodice de diligenţă care trebuie aplicate de AFIA pentru monitorizarea activităţii delegate.

(3)Statele membre impun ca AFIA care solicită autorizarea să furnizeze autorităţilor competente din statul membru de origine următoarele informaţii privind FIA pe care intenţionează să le administreze:
a)informaţii privind strategiile de investiţii, inclusiv tipurile de fonduri de bază, dacă FIA este un fond de fonduri, politica AFIA cu privire la utilizarea efectului de levier, profilurile de risc şi alte caracteristici ale FIA pe care le administrează sau intenţionează să le administreze, inclusiv informaţii privind statele membre sau ţările terţe în care FIA sunt stabiliţi sau se aşteaptă să fie stabiliţi;
b)informaţii cu privire la locul unde este stabilit FIA de tip "master", dacă FIA în cauză este un fond de tip "feeder";
c)regulile sau actul constitutiv ale fiecărui FIA pe care AFIA intenţionează să îl administreze;
d)informaţii privind dispoziţiile luate pentru numirea depozitarului în conformitate cu articolul 21 pentru fiecare FIA pe care AFIA intenţionează să îl administreze;
e)orice informaţii suplimentare menţionate la articolul 23 alineatul (1) pentru fiecare FIA pe care AFIA intenţionează să îl administreze.
(4)În cazul în care o societate de administrare este autorizată în conformitate cu Directiva 2009/65/CE (denumită în continuare "societate de administrare a OPCVM") şi solicită autorizarea în calitate de AFIA în temeiul prezentei directive, autorităţile competente nu solicită societăţii de administrare a OPCVM să furnizeze informaţii sau documente pe care aceasta le-a furnizat deja pentru autorizarea în temeiul Directivei 2009/65/CE, dacă informaţiile şi documentele în cauză sunt în continuare actuale.
(5)Autorităţile competente informează trimestrial ESMA cu privire la autorizaţiile acordate sau retrase în conformitate cu prezentul capitol, precum şi cu privire la orice modificare a listei FIA administrate sau ale căror unităţi sau acţiuni sunt distribuite în Uniune de către AFIA autorizaţi.
ESMA păstrează un registru central public care identifică fiecare AFIA autorizat în temeiul prezentei directive, autorităţile competente ale fiecărui astfel de AFIA, precum şi o listă a FIA administrate sau ale căror unităţi sau acţiuni sunt distribuite în Uniune de către astfel de AFIA. Registrul este pus la dispoziţia publicului în format electronic.

(6)
[textul din Art. 7, alin. (6) din capitolul II a fost abrogat la 15-apr-2024 de Art. 1, punctul 3., alin. (B) din Directiva 927/13-mar-2024]
(8)Până la 16 aprilie 2029, ESMA prezintă Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei un raport de analiză a practicilor de piaţă privind delegarea şi conformitatea cu alineatele (1)-(5) de la prezentul articol şi cu articolul 20, pe baza, printre altele, a datelor raportate autorităţilor competente în conformitate cu articolul 24 alineatul (2) litera (d) şi a exercitării competenţelor de convergenţă în materie de supraveghere ale ESMA. Raportul respectiv analizează, de asemenea, conformitatea cu cerinţele de fond ale prezentei directive.

Art. 8: Condiţii de acordare a autorizaţiei
(1)Autorităţile competente din statul membru de origine al AFIA acordă autorizaţia doar dacă:
a)acestea estimează că AFIA va putea să îndeplinească condiţiile prevăzute în prezenta directivă;
b)AFIA deţine un capital iniţial şi fonduri proprii suficiente în conformitate cu articolul 9;
c)persoanele care conduc în mod efectiv activitatea AFIA au o bună reputaţie şi o experienţă suficientă inclusiv în legătură cu strategiile de investiţii urmărite de FIA administrate de AFIA; identitatea persoanelor respective şi a oricărei persoane care le succedă în funcţie este comunicată de îndată autorităţilor competente din statele membre de origine ale AFIA, iar activitatea AFIA este decisă de cel puţin două persoane fizice care îndeplinesc astfel de condiţii, care fie sunt angajate cu normă întreagă de AFIA, fie sunt membri executivi sau membri ai organului de conducere al AFIA care au sarcina de a conduce cu normă întreagă activitatea respectivului AFIA şi care sunt domiciliaţi în Uniune;

d)acţionarii sau membrii AFIA care deţin participaţii calificate corespund cerinţelor privind necesitatea de a asigura administrarea solidă şi prudentă a AFIA; şi
e)sediul central şi sediul social ale AFIA sunt situate în acelaşi stat membru.
Autorizaţia este valabilă în toate statele membre.
(2)Autorităţile competente din celelalte state membre implicate sunt consultate anterior autorizării următorilor AFIA:
a)o filială a altui AFIA, a unei societăţi de administrare a OPCVM, a unei firme de investiţii, a unei instituţii de credit sau a unei societăţi de asigurare, autorizate într-un alt stat membru;
b)o filială a societăţii-mamă a unui alt AFIA, a unei societăţi de administrare a OPCVM, a unei firme de investiţii, a unei instituţii de credit sau a unei societăţi de asigurare, autorizate într-un alt stat membru; şi
c)o societate controlată de aceleaşi persoane fizice sau juridice ca şi cele care controlează: un alt AFIA, o societate de administrare a OPCVM, o firmă de investiţii, o instituţie de credit sau o societate de asigurare autorizată într-un alt stat membru.
(3)Autorităţile competente din statul membru de origine al AFIA refuză autorizarea când buna desfăşurare a activităţilor lor de supraveghere este împiedicată de:
a)legături strânse între AFIA şi alte persoane fizice sau juridice;
b)actele cu putere de lege sau actele administrative ale unei ţări terţe aplicabile persoanelor fizice sau juridice cu care AFIA are legături strânse;
c)dificultăţile legate de aplicarea respectivelor acte cu putere de lege şi acte administrative.
(4)Autorităţile competente din statul membru de origine al AFIA pot restrânge domeniul de aplicare al autorizaţiei, în special în privinţa strategiilor de investiţii ale FIA pe care AFIA este autorizat să le administreze.
(5)Autorităţile competente din statul membru de origine al AFIA informează solicitantul în scris, în termen de trei luni de la data depunerii unei cereri complete, dacă i s-a acordat sau nu autorizaţia. Autorităţile competente pot prelungi acest termen cu maximum trei luni suplimentare, în cazul în care consideră necesar, având în vedere circumstanţele specifice cazului şi după ce au notificat AFIA cu privire la aceasta.
În sensul prezentului alineat, se consideră că o cerere este completă dacă AFIA a prezentat cel puţin informaţiile menţionate la articolul 7 alineatul (2) literele (a)-(d) şi la articolul 7 alineatul (3) literele (a) şi (b).
AFIA pot începe administrarea FIA prin utilizarea strategiilor de investiţii descrise în cerere în conformitate cu articolul 7 alineatul (3) litera (a) în statul lor membru de origine din momentul acordării autorizaţiei, dar nu mai devreme de o lună de la transmiterea eventualelor informaţii lipsă în conformitate cu articolul 7 alineatul (2) litera (e) şi cu articolul 7 alineatul (3) literele (c), (d) şi (e).
(6)În vederea asigurării armonizării consecvente a prezentului articol, AEVPM poate elabora proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a determina:
a)cerinţele aplicabile AFIA în conformitate cu alineatul (3);
b)cerinţele aplicabile acţionarilor şi membrilor care deţin participaţii calificate menţionaţi la alineatul (1) litera (d);
c)obstacolele care ar putea împiedica exercitarea eficace a funcţiilor de supraveghere ale autorităţii competente.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 9: Capital iniţial şi fonduri proprii
(1)Statele membre solicită ca un AFIA care este un FIA administrat intern să aibă un capital iniţial de cel puţin 300 000 EUR.
(2)Atunci când un AFIA este numit ca administrator extern al FIA, AFIA în cauză are un capital iniţial de cel puţin 125 000 EUR.
(3)Atunci când valoarea portofoliilor FIA administrate de AFIA depăşeşte 250 de milioane EUR, AFIA dispune de fonduri proprii suplimentare. Valoarea fondurilor proprii suplimentare este egală cu 0,02 % din suma cu care valoarea portofoliilor AFIA depăşeşte 250 de milioane EUR. Cu toate acestea, totalul necesar al capitalului iniţial şi al sumei suplimentare nu depăşeşte 10 milioane EUR.
(4)În sensul alineatului (3), FIA administrate de AFIA, inclusiv FIA pentru care AFIA a delegat funcţii în conformitate cu articolul 20, cu excepţia portofoliilor FIA pe care AFIA le administrează prin delegare, sunt considerate a fi portofoliile AFIA.
(5)Independent de alineatul (3), valoarea fondurilor proprii ale AFIA nu este niciodată inferioară valorii prevăzute la articolul 13 din Regulamentul (UE) 2019/2033 al Parlamentului European şi al Consiliului (*7).
(*7)Regulamentul (UE) 2019/2033 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind cerinţele prudenţiale ale firmelor de investiţii şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 575/2013, (UE) nr. 600/2014 şi (UE) nr. 806/2014 (JO L 314, 5.12.2019, p. 1).

(6)Statele membre pot autoriza AFIA să nu asigure până la 50 % din fondurile proprii suplimentare menţionate la alineatul (3) în cazul în care aceştia beneficiază de o garanţie egală cu suma specificată emisă de o instituţie de credit sau de o societate de asigurare care are sediul social într-un stat membru sau într-o ţară terţă, cu condiţia să facă obiectul unor norme prudenţiale pe care autorităţile competente le consideră echivalente cu cele prevăzute în legislaţia Uniunii.
(7)Pentru a acoperi eventualele riscuri de răspundere civilă profesională aferente activităţilor pe care AFIA le pot desfăşura în temeiul prezentei directive, atât FIA administrate intern, cât şi AFIA externi:
a)fie deţin fonduri proprii suplimentare corespunzătoare pentru a acoperi eventualele riscuri de răspundere civilă care decurg din neglijenţa profesională; fie
b)deţin o asigurare de răspundere civilă profesională pentru răspunderea care decurge din neglijenţa profesională care este corespunzătoare riscurilor acoperite.
(8)Fondurile proprii, inclusiv fondurile proprii suplimentare menţionate la alineatul (7) litera (a), sunt investite în active lichide sau în active uşor convertibile în numerar pe termen scurt şi nu includ poziţii speculative.
(9)Comisia adoptă prin intermediul unor acte delegate, în conformitate cu articolul 56 şi în condiţiile prevăzute la articolele 57 şi 58, măsuri în legătură cu alineatul (7) de la prezentul articol, care precizează:
a)riscurile pe care trebuie să le acopere fondurile proprii suplimentare sau asigurarea de răspundere civilă profesională;
b)condiţiile pentru a determina adecvarea fondurilor proprii suplimentare sau acoperirea furnizată de asigurarea de răspundere civilă profesională; şi
c)modalitatea de determinare a adaptărilor permanente ale fondurilor proprii suplimentare sau ale acoperirii furnizate de asigurarea de răspundere civilă profesională.
(10)Cu excepţia alineatelor (7) şi (8) şi a măsurilor lor de aplicare adoptate în temeiul alineatului (9), prezentul articol nu se aplică AFIA care sunt şi societăţi de administrare a OPCVM.
Art. 10: Modificarea domeniului de aplicare al autorizaţiei
(1)Statele membre solicită ca, înainte de punerea în aplicare, AFIA să notifice autorităţilor competente din statul membru de origine al acestora orice schimbări substanţiale aduse condiţiilor pentru autorizarea iniţială, în special schimbările substanţiale aduse informaţiilor comunicate în conformitate cu articolul 7.
(2)Dacă autorităţile competente din statul membru de origine decid să impună restricţii sau să respingă respectivele schimbări, acestea informează AFIA în termen de o lună de la primirea notificării. Autorităţile competente pot prelungi acest termen cu până la o lună, în cazul în care consideră necesar datorită circumstanţelor specifice cazului şi după ce au notificat AFIA cu privire la aceasta. Modificările sunt puse în aplicare dacă autorităţile competente nu se opun schimbărilor în decursul perioadei de evaluare prevăzute.
Art. 11: Retragerea autorizaţiei
Autorităţile competente din statul membru de origine al AFIA pot retrage autorizaţia eliberată unui AFIA în cazul în care acesta:
(a)nu îşi începe activitatea în termen de 12 luni de la data obţinerii autorizaţiei, renunţă în mod expres la autorizaţie sau a renunţat să exercite activitatea reglementată prin prezenta directivă în ultimele şase luni, cu excepţia cazului în care statul membru în cauză a prevăzut că în aceste cazuri autorizaţia devine caducă;
(b)a obţinut autorizaţia prin declaraţii false sau alte modalităţi neregulamentare;
(c)nu mai îndeplineşte condiţiile în care i-a fost acordată autorizaţia;
(d)nu mai respectă dispoziţiile Directivei 2006/49/CE în cazul în care autorizaţia acoperă şi serviciul de administrare de portofolii în mod discreţionar, menţionat la articolul 6 alineatul (4) litera (a) din prezenta directivă;
(e)a încălcat în mod grav sau sistematic dispoziţiile adoptate în temeiul prezentei directive; sau
(f)se încadrează în oricare dintre cazurile în care dreptul intern prevede retragerea autorizaţiei pentru aspecte care nu intră în domeniul de aplicare al prezentei directive.