Secţiunea 3 - Evaluări ale riscurilor - Directiva 1640/31-mai-2024 privind mecanismele care trebuie instituite de statele membre pentru prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului, de modificare a Directivei (UE) 2019/1937 şi de modificare şi abrogare a Directivei (UE) 2015/849

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 19 Iunie 2024
SECŢIUNEA 3:Evaluări ale riscurilor
Art. 7: Evaluarea riscurilor la nivelul Uniunii
(1)Comisia realizează o evaluare privind riscurile de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului, precum şi de neaplicare şi eludare a sancţiunilor financiare specifice, care afectează piaţa internă şi sunt legate de activităţi transfrontaliere.
(2)Până la 10 iulie 2028, Comisia întocmeşte un raport care să identifice, să analizeze şi să evalueze aceste riscuri la nivelul Uniunii. Comisia actualizează ulterior raportul respectiv o dată la patru ani. Comisia poate actualiza mai frecvent anumite părţi ale raportului, dacă este cazul.
Atunci când, actualizând raportul, Comisia identifică noi riscuri, aceasta poate recomanda statelor membre să ia în considerare actualizarea evaluărilor lor naţionale ale riscurilor sau să efectueze evaluări sectoriale ale riscurilor în temeiul articolului 8 pentru a evalua riscurile respective.
Raportul menţionat la primul paragraf se publică, cu excepţia părţilor care conţin informaţii clasificate.
(3)Raportul menţionat la alineatul (1) se referă cel puţin la următoarele aspecte:
a)domeniile şi sectoarele pieţei interne care sunt expuse riscurilor de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului;
b)natura şi nivelul riscurilor asociate fiecărui domeniu şi fiecărui sector;
c)cele mai răspândite mijloace utilizate pentru a spăla produse ilicite, inclusiv, dacă sunt disponibile, cele utilizate în mod special în tranzacţiile dintre statele membre şi ţările terţe, independent de identificarea unei ţări terţe în temeiul capitolului III secţiunea 2 din Regulamentul (UE) 2024/1624;
d)o evaluare a riscurilor de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului asociate persoanelor juridice şi construcţiilor juridice, inclusiv a expunerii la riscuri generate de persoane juridice străine şi construcţii juridice străine;
e)riscurile de neaplicare şi de eludare a sancţiunilor financiare specifice.
(4)Comisia emite recomandări statelor membre privind măsurile adecvate pentru a răspunde riscurilor identificate. În cazul în care statele membre decid să nu aplice vreuna dintre recomandări în cadrul regimurilor lor naţionale privind CSB/CFT, acestea notifică acest lucru Comisiei şi furnizează o justificare detaliată în care expun motivele care stau la baza deciziei respective.
(5)Până la 10 iulie 2030 şi ulterior o dată la doi ani, ACSB, în conformitate cu articolul 55 din Regulamentul (UE) 2024/1620, emite un aviz adresat Comisiei cu privire la riscurile de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului care afectează Uniunea. ACSB poate emite avize sau actualizări ale avizelor sale anterioare mai frecvent, atunci când consideră adecvat. Avizele emise de ACSB se publică, cu excepţia părţilor care conţin informaţii clasificate.
(6)La realizarea evaluării menţionate la alineatul (1), Comisia organizează activitatea la nivelul Uniunii, ţine cont de avizele menţionate la alineatul (5) şi implică experţii din domeniul CSB/CFT din statele membre, reprezentanţii autorităţilor de supraveghere naţionale şi ai FIU, ACSB şi alte organisme de la nivelul Uniunii, precum şi, după caz, alte părţi interesate relevante.
(7)În termen de doi ani de la adoptarea raportului menţionat la alineatul (1) şi, ulterior, la fiecare patru ani, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport privind măsurile luate pe baza constatărilor din raportul respectiv.
Art. 8: Evaluarea naţională a riscurilor
(1)Fiecare stat membru efectuează o evaluare naţională a riscurilor pentru identificarea, evaluarea, înţelegerea şi atenuarea riscurilor de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului, precum şi a riscurilor de neaplicare şi eludare a sancţiunilor financiare specifice la care este expus. Statul membru actualizează evaluarea riscurilor şi o revizuieşte cel puţin o dată la patru ani.
În cazul în care consideră că situaţia în materie de riscuri impune acest lucru, statele membre pot revizui mai frecvent evaluarea naţională a riscurilor sau pot efectua evaluări sectoriale ad-hoc ale riscurilor.
(2)Fiecare stat membru desemnează o autoritate sau instituie un mecanism pentru a coordona răspunsul naţional la riscurile menţionate la alineatul (1). Identitatea autorităţii respective sau descrierea mecanismului este notificată Comisiei. Comisia publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene lista autorităţilor desemnate sau a mecanismelor instituite.
(3)Atunci când efectuează evaluările naţionale ale riscurilor menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, statele membre iau în considerare raportul menţionat la articolul 7 alineatul (2), inclusiv sectoarele şi produsele vizate, precum şi constatările raportului respectiv.
(4)Statele membre utilizează evaluarea naţională a riscurilor pentru:
a)a îmbunătăţi regimurile lor privind CSB/CFT, în special prin identificarea domeniilor în care entităţile obligate trebuie să aplice măsuri sporite în conformitate cu o abordare bazată pe riscuri şi, după caz, prin specificarea măsurilor care trebuie luate;
b)a identifica, după caz, sectoarele sau domeniile cu risc mai scăzut sau mai ridicat de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului;
c)a evalua riscurile de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului asociate fiecărui tip de persoană juridică stabilită pe teritoriul lor şi fiecărui tip de construcţie juridică care este reglementată de dreptul intern sau care este administrată pe teritoriul lor sau ale cărei persoane care deţin calitatea de trustee sau care deţin poziţii echivalente în construcţii juridice similare îşi au reşedinţa pe teritoriul lor; şi a înţelege expunerea la riscuri generată de persoane juridice străine şi construcţii juridice străine;
d)a decide cu privire la alocarea şi prioritizarea resurselor pentru combaterea spălării banilor şi a finanţării terorismului, precum şi cu privire la neaplicarea şi eludarea sancţiunilor financiare specifice;
e)a se asigura că pentru fiecare sector sau domeniu se elaborează reglementări corespunzătoare, în funcţie de riscurile de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului;
f)a pune prompt la dispoziţia autorităţilor competente şi a entităţilor obligate informaţiile adecvate pentru a facilita efectuarea propriilor evaluări ale riscurilor de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului, precum şi a evaluării riscurilor de neaplicare şi eludare a sancţiunilor financiare specifice menţionate la articolul 10 din Regulamentul (UE) 2024/1624.
În evaluarea naţională a riscurilor, statele membre descriu structura instituţională şi procedurile extinse ale regimului lor privind CSB/CFT, inclusiv FIU, autorităţile fiscale şi parchetele, mecanismele de cooperare cu omologii din Uniune sau din ţări terţe, precum şi resursele umane şi financiare alocate, în măsura în care aceste informaţii sunt disponibile.
(5)Statele membre asigură participarea adecvată a autorităţilor competente şi a părţilor interesate relevante atunci când efectuează evaluarea lor naţională a riscurilor.
(6)Statele membre pun la dispoziţia Comisiei, a ACSB şi a celorlalte state membre rezultatele evaluărilor naţionale ale riscurilor, inclusiv actualizările şi revizuirile acestora. Orice stat membru poate furniza informaţii suplimentare relevante statului membru care efectuează evaluarea naţională a riscurilor, dacă este cazul. Rezumatul rezultatelor evaluării se publică. Rezumatul respectiv nu conţine informaţii clasificate. Orice document diseminat sau publicat în temeiul prezentului alineat nu conţine nicio informaţie care să permită identificarea unei persoane fizice sau a denumirii unei persoane juridice.
Art. 9: Statistici
(1)Statele membre menţin statistici cuprinzătoare privind aspecte relevante pentru eficacitatea cadrelor lor privind CSB/CFT, pentru a examina eficacitatea cadrelor respective.
(2)Statisticile menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol includ:
a)date de măsurare a dimensiunii şi a importanţei diferitelor sectoare care intră în domeniul de aplicare al prezentei directive, inclusiv numărul persoanelor fizice şi juridice, precum şi importanţa economică a fiecărui sector;
b)date de măsurare a fazelor de raportare, de investigare şi judiciare ale regimului naţional privind CSB/CFT, inclusiv numărul de rapoarte privind tranzacţii suspecte transmise FIU, acţiunile întreprinse ca urmare a rapoartelor respective, informaţiile privind transferurile fizice transfrontaliere de numerar transmise FIU în conformitate cu articolul 9 din Regulamentul (UE) 2018/1672, împreună cu măsurile luate ca urmare a informaţiilor transmise, şi, anual, numărul de cazuri investigate, numărul de persoane urmărite penal, numărul de persoane condamnate pentru infracţiuni de spălare a banilor sau de finanţare a terorismului, tipurile de infracţiuni premisă în domeniul spălării banilor identificate în conformitate cu articolul 2 din Directiva (UE) 2018/1673 a Parlamentului European şi a Consiliului (38), în cazul în care aceste informaţii sunt disponibile, precum şi valoarea în euro a bunurilor care au fost indisponibilizate, puse sub sechestru sau confiscate;
(38)Directiva (UE) 2018/1673 a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 octombrie 2018 privind combaterea prin măsuri de drept penal a spălării banilor (JO L 284, 12.11.2018, p. 22).
c)numărul şi procentajul de rapoarte privind tranzacţii suspecte care au drept rezultat efectuarea de comunicări către alte autorităţi competente şi, dacă sunt disponibile, numărul şi procentajul de rapoarte care au drept rezultat o investigaţie suplimentară, împreună cu raportul anual întocmit de FIU în temeiul articolului 27;
d)date privind numărul de cereri transfrontaliere de informaţii care au fost efectuate, primite, respinse sau parţial ori complet soluţionate de FIU, defalcate în funcţie de ţara parteneră;
e)numărul de cereri de asistenţă judiciară reciprocă sau de alte cereri internaţionale de informaţii privind beneficiarii reali şi de informaţii privind conturile bancare, astfel cum se menţionează în capitolul IV din Regulamentul (UE) 2024/1624 şi în capitolul II secţiunile 1 şi 2 din prezenta directivă, primite de la omologi din afara Uniunii sau adresate acestora, defalcate în funcţie de autoritatea competentă şi de ţara parteneră;
f)resursele umane alocate supraveghetorilor, precum şi resursele umane alocate FIU pentru a-şi îndeplini sarcinile prevăzute la articolul 19;
g)numărul de acţiuni de supraveghere la faţa locului şi de la distanţă, numărul de încălcări identificate pe baza acţiunilor de supraveghere şi de sancţiuni pecuniare şi penalităţi cu titlu cominatoriu impuse sau măsuri administrative aplicate de autorităţile de supraveghere şi de organismele de autoreglementare în temeiul capitolului IV secţiunea 4;
h)numărul şi tipul de încălcări identificate în legătură cu obligaţiile prevăzute în capitolul IV din Regulamentul (UE) 2024/1624 şi sancţiunile pecuniare impuse sau măsurile administrative aplicate în legătură cu încălcările respective, numărul de discrepanţe raportate registrului central menţionat la articolul 10 din prezenta directivă, precum şi numărul de verificări efectuate de entitatea responsabilă de registrul central sau în numele acesteia în temeiul articolului 10 alineatul (11) din prezenta directivă;
i)următoarele informaţii referitoare la punerea în aplicare a articolului 12:
(i)numărul de cereri de acces la informaţii privind beneficiarii reali în registrul central pe baza categoriilor prevăzute la articolul 12 alineatul (2);
(ii)procentajul de cereri de acces la informaţii care sunt refuzate în cadrul fiecărei categorii prevăzute la articolul 12 alineatul (2);
(iii)un rezumat al categoriilor de persoane cărora li s-a acordat acces la informaţiile privind beneficiarii reali în temeiul articolului 12 alineatul (2) al doilea paragraf;
j)numărul de căutări efectuate de autorităţile competente în registrele de conturi bancare sau folosind mecanismele de extragere a datelor, defalcate pe categorii de autorităţi competente, şi numărul de căutări efectuate de FIU şi de autorităţile de supraveghere în sistemul de interconectare a registrelor de conturi bancare;
k)următoarele date privind punerea în aplicare a sancţiunilor financiare specifice:
(i)valoarea fondurilor sau a altor active indisponibilizate, defalcată pe tipuri;
(ii)resursele umane alocate autorităţilor competente pentru punerea în aplicare şi executarea sancţiunilor financiare specifice.
(3)Statele membre se asigură că statisticile menţionate la alineatul (2) sunt colectate şi transmise anual Comisiei. Statisticile menţionate la alineatul (2) literele (a), (c), (d) şi (f) se transmit şi către ACSB.
ACSB stochează aceste statistici în baza sa de date în conformitate cu articolul 11 din Regulamentul (UE) 2024/1620.
(4)Până la 10 iulie 2029, ACSB adoptă un aviz adresat Comisiei privind metodologia de colectare a statisticilor menţionate la alineatul (2) literele (a), (c), (d), (f) şi (g).
(5)Comisia poate stabili prin intermediul unor acte de punere în aplicare metodologia de colectare a statisticilor menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol şi a modalităţilor de transmitere a acestora către Comisie şi ACSB. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 72 alineatul (2).
(6)Până la 10 iulie 2030 şi, ulterior, o dată la doi ani, Comisia publică un raport care rezumă şi explică statisticile menţionate la alineatul (2) şi îl pune la dispoziţie pe site-ul său web.