Art. 8. - Art. 8: Evaluarea naţională a riscurilor - Directiva 1640/31-mai-2024 privind mecanismele care trebuie instituite de statele membre pentru prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului, de modificare a Directivei (UE) 2019/1937 şi de modificare şi abrogare a Directivei (UE) 2015/849

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 19 Iunie 2024
Art. 8: Evaluarea naţională a riscurilor
(1)Fiecare stat membru efectuează o evaluare naţională a riscurilor pentru identificarea, evaluarea, înţelegerea şi atenuarea riscurilor de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului, precum şi a riscurilor de neaplicare şi eludare a sancţiunilor financiare specifice la care este expus. Statul membru actualizează evaluarea riscurilor şi o revizuieşte cel puţin o dată la patru ani.
În cazul în care consideră că situaţia în materie de riscuri impune acest lucru, statele membre pot revizui mai frecvent evaluarea naţională a riscurilor sau pot efectua evaluări sectoriale ad-hoc ale riscurilor.
(2)Fiecare stat membru desemnează o autoritate sau instituie un mecanism pentru a coordona răspunsul naţional la riscurile menţionate la alineatul (1). Identitatea autorităţii respective sau descrierea mecanismului este notificată Comisiei. Comisia publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene lista autorităţilor desemnate sau a mecanismelor instituite.
(3)Atunci când efectuează evaluările naţionale ale riscurilor menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, statele membre iau în considerare raportul menţionat la articolul 7 alineatul (2), inclusiv sectoarele şi produsele vizate, precum şi constatările raportului respectiv.
(4)Statele membre utilizează evaluarea naţională a riscurilor pentru:
a)a îmbunătăţi regimurile lor privind CSB/CFT, în special prin identificarea domeniilor în care entităţile obligate trebuie să aplice măsuri sporite în conformitate cu o abordare bazată pe riscuri şi, după caz, prin specificarea măsurilor care trebuie luate;
b)a identifica, după caz, sectoarele sau domeniile cu risc mai scăzut sau mai ridicat de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului;
c)a evalua riscurile de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului asociate fiecărui tip de persoană juridică stabilită pe teritoriul lor şi fiecărui tip de construcţie juridică care este reglementată de dreptul intern sau care este administrată pe teritoriul lor sau ale cărei persoane care deţin calitatea de trustee sau care deţin poziţii echivalente în construcţii juridice similare îşi au reşedinţa pe teritoriul lor; şi a înţelege expunerea la riscuri generată de persoane juridice străine şi construcţii juridice străine;
d)a decide cu privire la alocarea şi prioritizarea resurselor pentru combaterea spălării banilor şi a finanţării terorismului, precum şi cu privire la neaplicarea şi eludarea sancţiunilor financiare specifice;
e)a se asigura că pentru fiecare sector sau domeniu se elaborează reglementări corespunzătoare, în funcţie de riscurile de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului;
f)a pune prompt la dispoziţia autorităţilor competente şi a entităţilor obligate informaţiile adecvate pentru a facilita efectuarea propriilor evaluări ale riscurilor de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului, precum şi a evaluării riscurilor de neaplicare şi eludare a sancţiunilor financiare specifice menţionate la articolul 10 din Regulamentul (UE) 2024/1624.
În evaluarea naţională a riscurilor, statele membre descriu structura instituţională şi procedurile extinse ale regimului lor privind CSB/CFT, inclusiv FIU, autorităţile fiscale şi parchetele, mecanismele de cooperare cu omologii din Uniune sau din ţări terţe, precum şi resursele umane şi financiare alocate, în măsura în care aceste informaţii sunt disponibile.
(5)Statele membre asigură participarea adecvată a autorităţilor competente şi a părţilor interesate relevante atunci când efectuează evaluarea lor naţională a riscurilor.
(6)Statele membre pun la dispoziţia Comisiei, a ACSB şi a celorlalte state membre rezultatele evaluărilor naţionale ale riscurilor, inclusiv actualizările şi revizuirile acestora. Orice stat membru poate furniza informaţii suplimentare relevante statului membru care efectuează evaluarea naţională a riscurilor, dacă este cazul. Rezumatul rezultatelor evaluării se publică. Rezumatul respectiv nu conţine informaţii clasificate. Orice document diseminat sau publicat în temeiul prezentului alineat nu conţine nicio informaţie care să permită identificarea unei persoane fizice sau a denumirii unei persoane juridice.