Partea iii - Cauze penale - Tratat din 1996 intre Romania si Republica Moldova privind asistenta juridica in materie civila si penala
M.Of. 310
În vigoare Versiune de la: 13 Noiembrie 1997
PARTEA III:Cauze penale
CAPITOLUL I:Asistenta juridica
Art. 58: Obiectul asistentei juridice
Asistenta juridica in materie penala cuprinde: inmanarea de acte judiciare si extrajudiciare, luarea de declaratii invinuitilor si inculpatilor, audierea martorilor si expertilor, efectuarea de expertize, perchezitii, cercetari la fata locului, predari de probe materiale, precum si alte activitati procesuale legate de administrarea probelor.
Art. 59: Cererea de asistenta juridica
Cererea de asistenta juridica in cauzele penale trebuie sa cuprinda, pe langa datele prevazute la art. 15, si descrierea succinta a faptelor si incadrarea lor juridica.
Art. 60: Executarea cererilor si informarea asupra rezultatelor indeplinirii acestora
Prevederile art. 16, 17 si 18 se aplica in mod corespunzator si in cauzele penale.
Art. 61: Comunicarea hotararilor de condamnare
Partile contractante isi comunica semestrial date privind hotararile penale definitive, pronuntate de instantele unei parti contractante impotriva cetatenilor celeilalte parti contractante. Aceasta dispozitie se aplica si cu privire la modificarile ulterioare ce vor interveni in legatura cu hotararile mentionate.
Art. 62: Informatii din cazierul judiciar
La cererea autoritatilor competente ale unei parti contractante se vor transmite, gratuit informatii din cazierul judiciar al persoanelor urmarite sau supuse judecatii penale pe teritoriul patii contractante solicitante.
Art. 63: Refuzul asistentei juridice in cauzele penale
1.Asistenta juridica poate fi refuzata daca:
a)cererea se refera fie la infractiuni considerate de partea contractanta solicitata ca infractiuni politice sau infractiuni conexe la astfel de infractiuni, fie la infractiuni militare;
b)partea contractanta solicitata apreciaza ca executarea cererii de asistenta juridica este de natura sa aduca atingere suveranitatii, securitatii sau ordinii sale publice;
c)potrivit legii partii contractante solicitate, fapta sau faptele invocate in cerere nu constituie infractiuni
2.Partea contractanta solicitata va comunica partii contractante solicitante motivele refuzului asistentei juridice.
CAPITOLUL II:Extradarea
Art. 64: Obligatia extradarii
1.Partile contractante se obliga sa-si extradeze, reciproc, la cerere, in conditiile prezentului tratat persoanele aflate pe teritoriul lor, pentru a fi trase la raspundere penala sau pentu executarea pedepsei
2.Extradarea se admite numai daca fapta care face obiectul cererii de extradare constituie infractiune, potrivit legilor ambelor parti contractante.
3.Extradarea, in vederea urmaririi sau judecarii, se admite numai pentru fapte a caror savarsire atrage, potrivit legilor ambelor parti contractante o pedeapsa privativa de libertate mai mare de un an, iar cand este ceruta in vederea executarii pedepsei, numai daca pedeapsa pronuntata este mai mare de 6 luni.
4.Considerarea infractiunii ca fiind pedepsita de legile ambelor parti contractante nu este conditionata de imprejurarea ca legile partilor contractante inscriu fapta in aceeasi categorie de infractiuni sau o denumesc prin aceeasi terminologie.
5.Daca cererea de extradare se refera la doua sau mai multe infractiuni sanctionate cu o pedeapsa privativa de libertate de legile ambelor parti contractante, chiar daca numai una dintre ele corespunde conditiilor prevazute la paragraful 3 privind durata pedepsei, extradarea poate fi admisa si pentru celelalte infractiuni.
Art. 65: Refuzul extradarii
1.Partile contractante nu-si extradeaza propriii lor cetiteni.
2.Extr darea va fi, de asemenea, refuzata, daca:
a)infractiunea a fost savarsita pe teritoriul partii contractante solicitate;
b)infractiunea a fost savarsita in afara teritoriului partii contractante solicitante, iar legea partii contractante solicitate nu permite exercitarea actiunii penale pentru asemenea infractiuni savarsite in afara teritoriului sau ori nu admite extradarea pentru infractiunea care face obiectul cererii de extradare;
c)potrivit legii uneia dintre partile contractante, infractiunea pentru care se cere extradarea este amnistiata sau actiunea penala nu poate fi exercitata ori hotararea nu poate fi executata ca urmare a implinirii termenului de prescriptie sau pentru alt temei legal;
d)persoana a carei extradare se cere a fost timisa in judecata sau a fost judecata pentru aceeasi infractiune ori daca in cauza s-a dat o ordonanta sau o hotarare de incetare a procesului penal, pe teritoriul partii contractante solicitate;
e)potrivit legii ambelor parti contractante, actiunea penala nu poate fi pusa in miscare decat la plangerea prealabila a partii vatamate;
f)infractiunea este considerata de partea contractanta solicitata ca infractiune politica sau ca infractiune conexa la asemenea infractiune;
g)partea contractanta solicitata are motive serioase sa creada ca cererea de extradare a fost prezentata in scopul de a urmari sau pedepsi o persoana pentu considerente de rasa, religie, sex, nationalitate, origine etnica sau opinii politice ori ca situatia acestei persoane risca sa fie agravata pentru unul sau altul dintre aceste motive;
h)este ceruta pentru o infractiune militara
Art. 66: Infractiuni fiscale
1.In materie de taxe, impozite, vama si schimb valutar, extradarea va fi acordata intre partile contractante, conform dispozitiilor prezentului tratat pentru fapte care corespund, potrivit legii partii contractante solicitate, unei infractiuni de aceeasi natura.
2.Extradarea nu va putea fi refuzata pe motiv ca legea partii contractante solicitate nu prevede acelasi regim de taxe si impozite sau nu contine acelasi tip de reglementare in materie de taxe si impozite, vamasau schimb valutar ca legislatia partii contractavte solicitante.
Art. 67: Actele-anexa la cererea de extradare
La cererea de extradare se anexeaza:
a)originalul sau copia certificata de pe mandatul de arestare sau orice alt act avand aceeasi forta, emis in forma prevazuta de legea partii contractante solicitante, iar la cererea de extradare pentru executarea pedepsei copia certificata de pe hotararea ramasa definitiva;
b)o expunere a faptelor pentru care extradarea este ceruta, timpul si locul savarsirii infractiunii, calificarea infractiunii si referiri la dispozitiile legale care si sunt aplicabile, precum si date cu privire la durata pedepsei executate pana atunci; daca prin infractiune s-au produs pagube materiale, se va mentiona cuantumul stabilit sau aproximativ al acestora;
c)copia de pe textele de lege ale partii contractante solicitante, aplicabile sau aplicate in cauza respectiva;
d)in masura in care este posibil, date privind persoana a carei extradare se cere, cetatenia ei, domiciliul sau resedinta ei precum si descrierea fizionomiei, fotografii si amprente digitale.
Art. 68: Date suplimentare
1.Daca datele primite de la partea contractanta solicitanta nu sunt suficiente pentru luarea in considerare a cererii de extradare, partea contractanta solicitata poate cere completarea lor. Ea poate stabili un termen care nu va putea depasi 2 luni pentru trimiterea datelor suplimentare. Acest termen poate fi prelungit la cererea motivata a partii contractante solicitante, cu inca 15 zile.
2.Daca persoana la care se refera cererea a fost arestata, iar partea contractanta solicitanta nu trimite in termenul stabilit datele cerute, partea contractanta solicitata poate pune in libertate acea persoana.
Art. 69: Arestarea in vederea extradarii
1 Dupa primirea cererii de extradare, partea contractanta solicitata va lua neintarziat masuri pentru arestarea persoanei a carei extradare se cere, cu exceptia cazurilor in care, potrivit prezentului tratat extradarea nu poate avea loc.
2.In caz de urgenta, arestarea poate avea loc si inainte de primirea cererii de extradare, daca s-a receptionat o interventie in acest sens de la partea contractanta solicitanta. In interventie se va mentiona, dupa caz, mandatul de arestare ori dispozitia de arestare preventiva sau hotararea definitiva data impotriva acelei persoane si mentiunea potrivit careia cererea de extradare va fi transmisa ulterior. Interventia in vederea arestarii poate fi facuta prin Interpol, prin posta, telegraf, telex, fax sau prin orice alt mijloc care lasa urma scrisa ori este admis de partea contractanta solicitata. Autoritatea solicitanta va fi informata in cel mai scurt timp despre cursul dat cererii sale.
3.Persoana arestata in aplicarea prevederilor paragrafului 2 poate fi pusa in libertate daca, in termen de o luna de la data trimiterii instiintarii, nu se primeste cererea de extradare. Acest termen poate fi prelungit cu 15 zile, la cererea motivata a partii contractante solicitante. Cu toate acestea, punerea in libertate provizorie este oricand posibila, cu conditia ca partea contractanta solicitata sa ia orice masura pe care o considera necesara in vederea evitarii ca persoana sa se sustaga.
4.Punerea in libertate nu impiedica o noua arestare si extradare, daca cererea de extradare parvine ulterior.
Art. 70: Amanarea extradarii
Daca persoana a carei extradare se cere este inculpata intr-un proces penal in curs sau daca a fost condamnata pentru o alta infractiune decat aceea in legatura cu care se cere extradarea pe teritoriul partii contractante solicitate extradarea poate fi amanata pana la sfarsitul procesului penal, pana la executarea completa a pedepsei pronuntate sau pana la eliberarea definitiva inainte de expirarea duratei acesteia.
Art. 71: Extradarea temporara
1.Daca amanarea extradarii prevazute la art. 70 din prezentul tratat ar putea atrage dupa sine impfinirea termenului de prescriptie a actiunii penale sau ar putea aduce prejudicii serioase pentru stabiflrea faptelor, persoana a carei extradare se cere poate fi extradata temporar, pe baza unei cereri motivate.
2.Persoana extadata temporar va fi trimisa inapoi imediat dupa efectuarea actelor procesuale pentru care a fost extradata.
Art. 72: Predarea
1.Partea contractanta solicitata va face cunoscut partii contractante solicitante hotararea sa cu privire la extradare.
2.In caz de acceptare, partea contractanta solicitata este obligata sa comunice partii contractante solicitante locul si data predarii precum si durata detentiei executare in vederea extrdarii de catre persoana in cauza.
3.Daca partea contractanta solicitanta nu ia in primire persoana la data fixata pentru predare si daca nu s-a solicitat o amanare, aceasta poate fi pusa in libertate la expirarea unui termen de 15 zile, calculat de la data stabilita pentru predare. Partea contractanta solicitata poate refuza extradarea pentru aceeasi fapta.
Art. 73
1.Patile contractante se obliga sa-si transmita reciproc, la cerere:
a)obiectele si valorile care au fost procurate de infractor prin infractiunea care a atras extradarea;
b)obiectele care pot avea importanta ca probe in cauza penala pentru care s-a cerut extradarea.
2.Obiectele si valorile prevazute la paragraful 1 se transmit chiar daca extradarea infractorului nu poate fi facuta din cauza decesului sau, sustragerii de la judecata sau din alte motive.
3.Daca obiectele cerute sunt necesare partii contractante solicitate ca probe intr-o alta cauza penala, transmiterea lor poate fi amanata pana la terminarea procesului in cauza sau pot fi predate cu conditia de a fi restituite.
4.Drepturile partii contractante solicitate sau ale tertilor asupra obiectelor cerute raman neatinse. Obiectele asupra carora exista asemenea drepturi se restituie partii contractante solicitate, dupa terminarea procedurii, cat mai curand posibil si fara cheltuieli.
Art. 74: Repetarea extradarii
Daca persoana extradata se sustage de la urmarirea penala sau de la judecata ori de la executarea pedepsei si se inapoiaza de bunivoie pe teritoriul partii contractante solicitate, ea va putea fi din nou extradata, la cererea scrisa a partii contractante solicitante, fara a mai fi necesara prezentarea actelor prevazute la art 67.
Art. 75: Cereri de extradare primite din partea mai multor state
Daca extradarea este ceruta concomitent de mai multe state fie pentru aceeasi fapta, fie pentru fapte diferite, par tea contractanta solicitata hotaraste tinand seama de toate circumstantele si, in special, de gravitatea si locul infractiunilor, de data respectivelor cereri de cetatenia persoanei cerute si de posibilitatea unei extradari ulterioare unui alt stat.
Art. 76: Limitele urmaririi penale impotriva persoanei extradate
1.Persoana extradata nu va putea fi urmarita, judecata sau detinuta in vederea executarii unei pedepse sau supusa unei restrictii a libertatii sale individuale, pentru o infractiune savarsita anterior predarii, alta decat aceea pentru care s-a cerut extradarea, sau nu poate fi reextradata unui stat tert decat in urmatoarele cazuri:
a)statul care a predat-o consimte. In acest scop va trebui prezentata o cerere, insotita de actele prevazute de art. 67 si de un proces-verbal incheiat de autoritatea competenta continand declaratiile extextradatului. Acest consimtamant va putea fi dat daca infractiunea pentru care este cerut antreneaza ea insasi obligatia de extradare;
b)desi a avut posibilitatea, persoana extradata nu a parasit teritoriul partii contractante solicitante in termen de o luna de la sfarsitul procesului penal, iar in cazul condamnarii de la executarea pedepsei sau daca se inapoiaza pe teritoriul acestei din urma parti. In acest termen nu se socoteste timpul in care persoana extradata nu a putut parasi teritoriul partii contractante solicitante din motive independente de vointa sa.
2.Daca calificarea data infractiunii este modificata in cursul procesului persoana extradata nu va fi urmarita sau judecata decat in masura in care elementele constitutiva ale infractiunii, in noua calificare, ar permite extradarea.
Art. 77: Informatii cu privire la rezultatul procesului penal
Partile contractante isi comunica reciproc informatii cu privire la rezultatul procesului penal pornit impotriva persoanei extradate. Daca impotriva acestei persoane a fost pronuntata o hotarare definitiva, se va transmite si copia de pe aceasta hotarare.
Art. 78: Tranzitarea
1.Fiecare dintre partile contractante va autoriza, la cererea celeilalte parti contractante, transportul pe teritoriul sau al persoanelor extradate celeilalte parti contractante de catre un stat tert. Aceasti prevedere nu se va aplica daca, potrivit prevederilor prezentului tratat nu ar exista obligatia de extradare.
2.Cererea pentru autorizarea tranzitului se inainteaza si se rezolva dupa aceleasi reguli ca si cererea de extradare.
Art. 79: Cheltuieli de extradare si de tranzit
1.Cheltuielile de extradare vor fi suportate de partea contractanta pe teritoriul careia s-au efectuat.
2.Cheltuielile de tranzit vor fi suportate de partea contractanta solicitanta.
Art. 80: Modul de legatura
In problemele de extradare si tranzitare, organele centrale ale celor doua parti contractante, mentionate la art. 8 din prezentul tratat comunica direct intre ele.
CAPITOLUL III:Transferul urmaririi penale
Art. 81: Obligatia de a porni o actiune penala
Fiecare parte contractanta, la cererea celeilalte parti contractante, va porni, in conformitate cu propria sa lege, actiunea penala impotriva unui cetatean al sau, in cazul in care exista date suficiente ca a savarsit pe teritoriul celeilalte parti contractante, o fapta care este prevazuta ca infractiune de legile ambelor parti contractante.
Art. 82: Cererea de transmitere
1.Cererea de transmitere a urmaririi penale se face in scris.
2.La cerere se anexeaza o informare cuprinzand date asupra faptei savarsite, calificarii ei juridice, precum si toate probele existente cu privire la savarsirea infractiunii iar in masura in care este posibil, datele prevazute in art. 67.
Art. 83: Informatii privind solutionarea procesului
- Partea contractanta al carei cetatean este persoana urmarita va instiinta cealalta parte contractanta despre rezultatul procesului penal, iar in cazul in care ar interveni o hotarare definitiva, va trimite si copia de pe aceasta.
CAPITOLUL IV:Transferul persoanelor condamnate
Art. 84: Principii generale
1.Partile contractante se obliga, in conditiile prezentului tratat, sa coopereze in materie de transfer al persoanelor condamnate.
2.Persoana condamnata pe teritoriul uneia dintre partile contractante poate, in conditiile prevazute de prezentul tratat si fie transferata pe teritoriul celeilalte parti contractante, pentru executarea pedepsei privative de libertate la care a fost condamnata. In acest scop, persoana condamnata poate sa-si exprime dorinta de a fi transferata, in baza prezentului tratat adresandu-se fie autoritatilor competente ale statului de condamnare, fie celor ale statului de executie.
3.Transferul poate fi solicitat fie de statul de condamnare, fie de statul de executie.
Art. 85: Conditiile transferului
Transferul poate avea loc:
a)daca condamnatul este cetatean al statului de executie;
b)daca hotararea de condamnare este definitiva si executorie;
c)daca durata pedepsei privative de libertate, pe care condamnatul o mai are de executat la data cererii de transfer, este de cel putin 6 luni. In cazuri exceptionale, partile contractante pot conveni asupra transferului atunci cand durata pedepsei ramase de executat este mai mica de 6 luni
d)daca condamnatul sau, atunci cind, din motive de varsta ori stare fizica sau stare psihica, una dintre partile contractante considera necesar, reprezentantul sau legal consimte la transfer;
e)daca fapta pentru care s-a pronuntat hotararea de condamnare constituie infractiune potrivit legii partii contractante al carei cetatean este cel condamnat;
f)daca ambele parti contractante au convenit asupra transferului.
Art. 86: Comunicarea de informatii
1.Autoritatile competente ate statului de condamnare aduc la cunostinta oricarui condamnat cetatean al celuilat stat posibilitatea de a obtine, in conditiile prevazute de prezentul tratat transferul sau in vederea executarii pedepsei in statul al carui cetatean este.
2.Daca condamnatul isi exprima, pe langa statul de condamnare, dorinta de a fi transferat, acest stat trebuie sa informeze statul de executie, cat mai curand posibil, dupa ce hotararea a ramas definitiva.
3.Informatiile trebuie sa cuprinda:
a)numele, data si locul nasterii condamnatului;
b)atunci cand este posibil, adresa sa din statul de executie;
c)o expunere a faptelor care au condus la condamnare;
d)natura, durata si data cand a inceput executarea pedepsei.
4.Daca condamnatul exprima pe langa statul de executie dorinta de a fi transferat statul de condamnare comunica acestui stat la cererea sa, informatiile mentionate la paragraful 3.
5.Condamnatul trebuie si fie informat in scris despre orice hotarare luata de unul dintre cele doua state in legatura cu cererea de transfer.
Art. 87: Cererea de transfer si documentele anexe
1.Cererea de transfer trebuie sa fie formulata in scris.
2.La cerere se anexeaza:
a)un act care sa ateste ca persoana condamnata este cetatean al statului de executie;
b)copia de pe textele legale din care rezulta ca faptele care au dus la condamnarea persoanei ce urmeaza a fi transferata constituie infractiuni din punct de vedere al legii statului de executie;
c)copia legalizat de pe hotararea de condamnare, cu mentiunea ca este definitiva, precum si copia de pe textele de lege aplicate in cauza respectva;
d)acte din care rezulta durata pedepsei deja executate si a arestului preventiv, precum si durata pedepsei ce urmeaza a fi executata;
e)o declaratie privind consimtamantul la transfer
f)alte acte, daca autoritatea competenta a statului de condamnare considera necesara comunicarea acestora.
3.Daca unul dinte cele doua state considera necesar, poate solicita acte sau date suplimentare.
Art. 88: Consimtamantul la transfer
1.Condamntul trebuie sa-si dea consimtamantul la transfer de bunavoie si in deplina cunostinta a consecintelor juridice care decurg din aceasta. Procedura este cea prevazuta de legea statului de condamnare.
2.Statul de condamnare trebuie sa dea statului de executie posibilitatea verificarii, prin intermediul unui functionar consular, daca consimtamantul la transfer a fost dat cu respectarea conditiilor prevazute la paragraful 1.
Art. 89: Modul de legatura
In problemele de predare a condamnatilor, in vederea executarii pedepselor, ministerele de justitie ale celor doua parti contractante comunica direct intre ele.
Art. 90: Comunicarea rezolvarii cererii
- Partea contractanta solicitata trebuie sa informeze partea contractanta solicitanta, in scris in cel mai scurt timp, despre acordul sau refuzul transferului solicitat.
Art. 91: Predarea condamnatului
Daca propunerea de transfer este acceptata, autoritatile competente ale celor doua parti contractante vor conveni de indata, asupra locului datei si modalitatilor de transfer al persoanei condamnate.
Art. 92: Punerea in executare a pedepsei
1.Pedeapsa se executa pe baza hotararii pronuntate de instanta statului de condamnare.
2.Totusi, instanta competenta din statul de executie decide, prin hotarare judecatoreasca, asupra modalitatii de punere in executare a hotarari pronuntate in statul de condamnare.
3.Daca natura sau durata pedepsei pronuntate in statul de condamnare nu corespunde cu legea statului de executie, acest din urma stat prin hotarare judecatoreasca, o poate adapta la pedeapsa prevazuta de propria sa lege pentu infractiuni de aceeasi natura. Aceasta pedeapsa va fi cat mai corespunzatoare pedepsei aplicate prin hotararea de condamnare. Prin natura sau prin durata sa, aceasta pedeapsa nu poate sa o agraveze pe cea pronuntata in statul de condamnare si nici sa depaseasca maximumul prevazut de legea statului de executie.
4.Partea din pedeapsa care a fost executata in statul de condamnare se deduce din durata pedepsei stabilite de instanta din statul de executie, daca pedepsele sunt de acelasi fel in cazul in care instanta stabileste o pedeapsa de alt fel decat cea aplicata prin hotararea de condamnare, la stabilirea naturii si duratei pedepsei se tine seama de partea de pedeapsa executata.
5.Pedeapsa complimentara, pronuntata prin hotararea de condamnare, se executa in masura in care este prevazuta in legea partii contractante al carei cetatean este cel condamnat si nu a fost executata in statul de condamnare.
6.O copie de pe hotararea pronuntata de instanta statului de executie se comunica autoritatii competente a celuilalt stat.
Art. 93: Legea alpicabila
1.Executarea pedepsei se face potrivit legii statului de executie, care este singurul competent sa ia orice decizie.
2.Statul de condamnare este singurul competent sa reexamineze hotararea de condamnare prin cai judiciare de atac.
3.Ficare parte contractanta poate acorda gratierea sau amnistia, conform legii sale.
Art. 94: Incetarea executarii
Statul de condamnare informeaza statul de executie in legatura cu orice hotarare sau masuri care are ca efect inlaturarea caracterului executoriu al pedepsei. In acest caz, statul de executie trebuie sa inceteze executarea pedepsei.
Art. 95: Informatii privind executarea pedepsei
Statul de executie informeazi statul de condamnare in legatura cu executarea pedepsei:
a)la terminarea executarii pedepsei
b)in caz de evadare a condamnatului
c)daca statul de condamnare ii solicita informatii in legatura cu executarea pedepsei
Art. 96: Tranzitarea
1.Fiecare parte contractanta autorizeaza, la cerere, transportul in tranzit pe teritoriul sau al cetatenilor celeilalte parti contractante, transferati pentru executarea pedepsei de catre un stat tert in statul ai carui cetateni sunt.
2.Cererea pentru autorizarea tranzitului se formuleaza si se rezolva potrivit prevederilor din prezentul tratat referitoare la transferul persoanelor condamnate.
Art. 97
Cheltuielile de transfer
Cheltuielile ocazionate de transferul persoanelor condamnate sunt suportate de statul de executie, cu exceptia cheltuielilor ocazionate exclusiv pe teritoriul statului de condamnare.