Capitolul iii - Conducerea unităţii militare pe timp de pace - Regulamentul 1/2008 DE ORDINE INTERIOARĂ ÎN UNITATE - R.G.-1
M.Of. 815
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Noiembrie 2008
CAPITOLUL III:Conducerea unităţii militare pe timp de pace
SECŢIUNEA 1:Comandantul unităţii militare
Art. 39
(1)Comandantul unităţii militare este persoana cu autoritate învestită legal, care exercită actul de comandă asupra personalului structurilor subordonate, precum şi asupra celui aflat temporar în subordine. El reprezintă unitatea militară şi trebuie să fie model de exigenţă, moralitate, pregătire profesională, fermitate, iniţiativă şi principialitate.
(2)Comandantul poartă întreaga răspundere pentru capacitatea operaţională a unităţii militare, disciplina şi starea morală a personalului din subordine, integritatea patrimoniului şi Drapelul de luptă al unităţii.
Art. 40
Comandantul unităţii militare, în exercitarea actului de comandă, poate atribui, temporar, prin delegare de competenţă, o parte din atribuţiile şi responsabilităţile sale unor persoane subordonate.
Art. 41
(1)Comandantul unităţii militare organizează, pentru îndeplinirea misiunilor care îi revin, consilii militare/şedinţe de lucru în funcţie de eşalon, lunar, săptămânal sau ori de câte ori situaţia o impune, cu persoanele cu funcţii de conducere, anunţând din timp temele şi subiectele care urmează a fi discutate.
(2)La consiliile militare/şedinţele de lucru pot participa, în afara cadrelor de conducere, şi alte cadre militare şi personal civil care pot să contribuie la rezolvarea temelor de pe ordinea de zi.
Art. 42
(1)Activităţile care se desfăşoară la luarea în primire a comenzii unei unităţi militare sunt precizate în anexa nr. 1.
(2)Angajamentul care se semnează de către comandant este prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 43
Comandantul unităţii militare are următoarele atribuţii:
1.a) asigură capacitatea operaţională a unităţii;
2.b) conduce activităţile de întocmire şi executare a planurilor de instrucţie, de alertare, de mobilizare şi intervenţie şi ia măsuri de actualizare a acestora;
3.c) stabileşte şi urmăreşte respectarea orarului zilnic şi folosirea integrală a timpului prevăzut pentru instrucţie;
4.d) conduce activitatea de resurse umane şi de perfecţionare a pregătirii profesionale, ştiinţifice şi tehnice, precum şi de apreciere/promovare a subordonaţilor pe baza calităţilor profesionale şi morale ale acestora;
5.e) organizează, conduce şi îndrumă nemijlocit activităţile structurilor militare subordonate privind planificarea, executarea şi evaluarea instrucţiei şi exerciţiilor;
6.f) asigură promovarea, la termenele ordonate sau prevăzute în actele normative în vigoare, a rapoartelor, sintezelor, dărilor de seamă, situaţiilor şi a altor documente solicitate de eşaloanele superioare;
7.g) ia măsuri pentru rezolvarea rapoartelor/cererilor şi propunerilor subordonaţilor sau le propune pentru soluţionare la eşaloanele superioare;
8.h) asigură condiţii pentru participarea militarilor la slujbele confesiunii căreia îi aparţin, conform convingerilor lor religioase;
9.i) analizează periodic starea de sănătate a efectivelor subordonate;
10.j) organizează şi execută controale inopinate la subordonaţi, în scopul cunoaşterii permanente a nivelului de pregătire, al evaluării nivelului de cunoaştere şi a modului de respectare a prevederilor actelor normative în vigoare;
11.k) ordonă măsuri pentru eliminarea disfuncţionalităţilor constatate de comisiile de control;
12.l) raportează comandantului eşalonului superior modul de îndeplinire a misiunilor şi sarcinilor primite, deciziile luate şi modul de îndeplinire a acestora, precum şi alte aspecte care prezintă interes şi îi informează pe subordonaţi şi pe cei cu care cooperează în părţile ce îi privesc;
13.m) urmăreşte respectarea dispoziţiilor legale privind utilizarea eficientă a fondurilor aprobate prin buget şi prezentarea la timp a situaţiilor financiare privind execuţia bugetară;
14.n) asigură condiţiile pentru o bună administrare a cazărmii;
15.o) verifică măsurile de apărare împotriva incendiilor pentru obiectivele şi bunurile materiale pe care le deţine unitatea;
16.p) creează, când este cazul, condiţiile necesare pentru desfăşurarea activităţilor privind reconversia personalului militar din subordine;
17.q) stabileşte zile şi intervale orare pentru primirea subordonaţilor la raport şi a cetăţenilor în audienţă, controlează şi analizează modul de rezolvare a rapoartelor, cererilor şi reclamaţiilor primite;
18.r) ia măsuri pentru creşterea prestigiului unităţii în garnizoană, dezvoltă relaţiile dintre militari şi civili în limitele competenţei sale profesionale şi participă la viaţa culturală, ştiinţifică şi administrativă a localităţii;
19.s) dezvoltă relaţii cu mass-media potrivit prevederilor actelor normative specifice şi strategiei de comunicare a eşaloanelor superioare;
20.t) stabileşte regulile de acces specifice în unitate şi de primire a vizitatorilor, în conformitate cu prevederile anexei nr. 3;
21.u) informează locţiitorul/şeful de stat major cu datele necesare preluării comenzii;
22.v) solicită sprijinul ofiţerului de contrainformaţii şi securitate militară pentru cunoaşterea, prevenirea şi contracararea ameninţărilor generate de spionaj, sabotaj, subversiune, terorism şi crimă organizată, precum şi pentru realizarea măsurilor de protecţie a forţei; cooperează permanent cu ofiţerul de contrainformaţii şi securitate militară când sesizează aspecte privind apărarea naţională şi siguranţa militară;
23.w) sesizează Direcţia contrainformaţii şi securitate militară în maximum 24 de ore de la producerea unui incident de securitate;
24.x) răspunde de implementarea şi respectarea măsurilor de protecţie a informaţiilor clasificate în cadrul structurii proprii şi al celor subordonate;
25.y) asigură organizarea activităţii modulului documente clasificate şi, după caz, a componentei Sistemului Militar de Registre, conform normelor;
26.z) răspunde de modul de îndeplinire de către personalul din subordine a responsabilităţilor rezultate din aplicarea dispoziţiilor legale, care stau la baza realizării managementului financiar-contabil;
27.aa) răspunde de modul de organizare şi executare a controlului intern;
28.ab) răspunde de modul de organizare şi executare a activităţilor de securitate şi sănătate în muncă, protecţie a mediului, supraveghere tehnică şi metrologie legală, conform legislaţiei în vigoare;
29.ac) asigură organizarea modulului de securitate, coordonează activitatea acestuia şi îndeplineşte responsabilităţile pe linie de securitate, conform normelor în vigoare;
30.ad) facilitează accesul ofiţerilor de contrainformaţii desemnaţi în obiectivele, încăperile şi la datele şi informaţiile necesare desfăşurării activităţii specifice;
31.ae) organizează cooperarea, pe probleme de securitate, între modulul propriu de securitate şi modulul de contrainformaţii;
32.af) raportează comandantului eşalonului ierarhic superior măsurile întreprinse pentru soluţionarea situaţiilor sau a cazurilor semnalate în informările prezentate de structurile şi ofiţerii de contrainformaţii.
Art. 45
(1)Comandantul unităţii militare ordonă înscrierea în ordinul de zi pe unitate, în fiecare zi lucrătoare, a ordinelor/dispoziţiilor date în exercitarea şi executarea atribuţiilor ce îi revin.
(2)Ordinul de zi pe unitate se redactează în Registrul pentru înscrierea ordinelor de zi pe unitate sau poate fi tehnoredactat pe o staţie de lucru PC independentă, acreditată conform reglementărilor în vigoare pentru prelucrarea şi stocarea informaţiilor clasificate nivel "SECRET". Regulile privind redactarea/tehnoredactarea ordinului de zi pe unitate sunt prevăzute în anexa nr. 4.
(3)De la obligaţia de a redacta/tehnoredacta ordinul de zi pe unitate în fiecare zi lucrătoare, prevăzută la alin. (1), se exceptează unităţile militare a căror activitate nu necesită emiterea zilnică a unor ordine/dispoziţii pe problemele precizate la pct. 1.1 din anexa nr. 4.
SECŢIUNEA 2:Locţiitorul comandantului unităţii militare
Art. 46
Locţiitorul comandantului unităţii militare exercită atribuţiile comandantului, pe timpul cât acesta lipseşte.
Art. 47
Pentru a asigura continuitatea conducerii, locţiitorul comandantului unităţii militare se informează permanent despre ordinele date şi primite de către comandantul unităţii în toate domeniile de activitate şi îi prezintă propuneri de executare a acestora.
Art. 48
(1)Locţiitorul comandantului unităţii militare coordonează activitatea de relaţii internaţionale în cadrul unităţii, acolo unde este cazul.
(2)Locţiitorului comandantului unităţii militare îi pot fi stabilite de către comandant şi alte atribuţii care îi dau dreptul de a da ordine întregului personal al unităţii.
SECŢIUNEA 3:Şeful de stat major
Art. 49
Şeful de stat major se subordonează nemijlocit comandantului unităţii militare şi răspunde de întreaga activitate de stat major.
Art. 50
Şeful de stat major este autoritate învestită să conducă statul major şi are următoarele atribuţii:
a)organizează, conduce şi analizează periodic activitatea statului major;
b)organizează, conduce şi îndrumă nemijlocit activităţile de pregătire pentru ridicarea capacităţii operaţionale, asigurarea capacităţii de reacţie imediată, de alertă, de mobilizare şi de intervenţie;
c)planifică şi execută controale la structurile subordonate;
d)organizează transmiterea la timp, la structurile subordonate, a ordinelor comandantului unităţii şi ale comandanţilor eşaloanelor superioare şi controlează îndeplinirea lor;
e)conduce şedinţele de perfecţionare a pregătirii cadrelor militare din statul major conform reglementărilor în vigoare;
f)organizează paza şi apărarea Drapelului de luptă al unităţii şi controlează periodic starea accesoriilor acestuia;
g)îndrumă şi controlează activitatea privind întocmirea şi actualizarea documentelor de evidenţă nominală şi numerică a efectivelor;
h)organizează şi controlează modul de executare a serviciului interior;
i)organizează paza bunurilor materiale care se transportă în/din unitate;
j)verifică modul de depozitare, conservare şi întreţinere a armamentului, muniţiei şi tehnicii militare de la stoc şi de la serviciu, în conformitate cu actele normative în vigoare;
k)coordonează activitatea pentru elaborarea şi punerea în aplicare a măsurilor în domeniul culturii şi educaţiei militarilor, precum şi a celor de pregătire psihologică pentru luptă a personalului;
l)cunoaşte în permanenţă situaţia efectivelor de militari, existentul şi starea tehnicii militare, a muniţiei şi a mijloacelor de transport;
m)avizează orarul unităţii conform reglementărilor în vigoare şi îl prezintă comandantului pentru aprobare;
n)coordonează executarea instructajului*) ofiţerului de serviciu pe unitate înainte de intrarea acestuia în serviciu, îi înmânează secretul vechi şi nou; asigură pregătirea şefilor de detaşamente/echipe care pleacă în diferite misiuni;
*)Instructajul ofiţerului de serviciu este coordonat de locţiitorul comandantului structurii, acolo unde nu există funcţia de şef de stat major prevăzută în statul de organizare.
o)organizează şi verifică redactarea la timp a ordinului de zi pe unitate, a registrului istoric şi a jurnalului acţiunilor militare, când este cazul;
p)organizează aprovizionarea unităţii cu materiale de stat major şi instrucţie şi verifică modul de folosire a acestora;
q)ia măsuri pentru îndeplinirea obiectivelor stabilite pe linia perfecţionării sistemului informaţional şi automatizării conducerii trupelor;
r)controlează existentul, mânuirea, păstrarea şi actualizarea actelor normative specifice, doctrinelor, manualelor, hărţilor şi regulamentelor militare aflate în unitate.
SECŢIUNEA 4:Atribuţiile modulelor funcţionale din cadrul unităţii
Art. 51
Şefii de module răspund de instruirea, de mobilizarea, ieşirea la alertă şi de disciplina militară a modulelor şi, de asemenea, răspund de pregătirea de specialitate din domeniul lor de competenţă pentru întregul personal al unităţii şi de colaborarea cu celelalte module pentru îndeplinirea misiunilor.
SUBSECŢIUNEA 1:Modulul de personal
Art. 52
- Modulul de personal are următoarele atribuţii:
a)analizează gradul de încadrare cu personal a structurii şi prezintă propuneri comandantului unităţii militare pentru decizii în acest sens;
b)consiliază comandantul unităţii militare în domeniul resurse umane pentru funcţiile din competenţa acestuia şi din structurile subordonate, privind numirea în şi eliberarea din funcţii, mutarea, detaşarea, trecerea în rezervă sau înaintarea în gradul următor a cadrelor militare, conferirea de decoraţii şi titluri de onoare;
c)analizează şi prezintă propuneri comandantului unităţii militare privind perfecţionarea pregătirii personalului prin cursuri;
d)evaluează situaţia resurselor umane şi colaborează cu centrele militare judeţene şi zonale privind activitatea de recrutare şi de reconversie a personalului, potrivit responsabilităţilor stabilite în actele normative specifice;
e)întocmeşte, pe baza precizărilor eşalonului superior, programe de selecţie şi recrutare şi de reconversie profesională;
f)stabileşte necesarul de rezervişti care trebuie să execute pregătirea, potrivit legii, şi prezintă propuneri în acest sens;
g)formulează propuneri de soluţionare a cererile privind mutarea, detaşarea, trecerea în rezervă a soldaţilor şi gradaţilor profesionişti;
h)întocmeşte şi actualizează planul de mobilizare al unităţii pe baza concepţiei comandantului unităţii militare, în colaborare cu şefii de module şi sub îndrumarea nemijlocită a şefului de stat major;
i)propune şefului de stat major şi şefilor de module măsuri privind asistenţa psihomorală, socială şi religioasă a personalului din subordine, în condiţii de pace şi criză;
j)culege, analizează datele şi elaborează aprecieri/ recomandări privind disciplina militară;
k)organizează activitatea şefilor structurilor din subordine, potrivit reglementărilor în vigoare;
l)face propuneri privind repartizarea efectivelor la unităţi şi subunităţi;
m)urmăreşte modul de rezolvare a rapoartelor, cererilor, sesizărilor şi reclamaţiilor personalului militar şi civil;
n)coordonează redactarea ordinului de zi şi face alocarea/scoaterea la/de la drepturile de personal;
o)pune la dispoziţia ofiţerului de contrainformaţii şi securitate datele necesare pentru verificarea corectitudinii datelor înscrise în fişele personale întocmite de către personalul militar şi civil;
p)ţine evidenţa nominală a personalului militar şi civil din subordine care deţine titlul de specialist de clasă.
SUBSECŢIUNEA 2:Modulul de informaţii
Art. 53
Modulul de informaţii are următoarele atribuţii:
a)culege, centralizează, analizează şi prelucrează informaţiile primite şi prezintă, periodic, în cadrul unităţii elementele noi referitoare la organizarea, înzestrarea şi procedeele de acţiune ale armatelor altor state, evoluţiile fenomenului militar contemporan şi ale factorilor de risc şi ameninţare la adresa intereselor naţionale şi a structurii din care face parte;
b)elaborează, periodic, analize/sinteze şi studii informative pe care le înaintează eşaloanelor superioare şi le prezintă cadrelor din unitate în procesul de pregătire;
c)participă la experimentarea noilor tipuri de tehnică şi echipamente militare prevăzute să intre în dotarea unităţilor/subunităţilor din domeniul său de responsabilitate;
d)urmăreşte aplicarea normelor de înzestrare şi asigurare a bazei materiale a instrucţiei specifice, elaborând propuneri de perfecţionare în concordanţă cu misiunile ordonate.
SUBSECŢIUNEA 3:Modulul de operaţii şi instrucţie
Art. 54
Modulul de operaţii şi instrucţie are următoarele atribuţii:
a)elaborează documentele operative necesare ridicării capacităţii operaţionale şi asigurării capacităţii de reacţie imediată a unităţii;
b)elaborează documentele operative privind intervenţia cu trupe şi tehnică la obiectivele stabilite de către eşalonul superior;
c)elaborează documentele operative pentru trecerea unităţii la îndeplinirea unei misiuni;
d)întocmeşte planul de antrenare al unităţii în vederea pregătirii pentru ridicarea capacităţii operaţionale şi asigurarea capacităţii de reacţie imediată;
e)elaborează documentele necesare pentru intervenţie în condiţiile stării de urgenţă şi stării de asediu;
f)participă la elaborarea planului de mobilizare a unităţii;
g)planifică, organizează, îndrumă, controlează şi evaluează executarea serviciului interior;
h)organizează şi controlează executarea serviciului de luptă permanent;
i)coordonează şi verifică instrucţia de comandament, organizează şi conduce instrucţia individuală şi instrucţia colectivă a personalului din comandamentul unităţii;
j)planifică şi coordonează desfăşurarea instrucţiei psihomorale a personalului unităţii;
k)elaborează, în colaborare cu şefii de module, documentele de planificare, executare şi evaluare a instrucţiei de comandament, a pregătirii cadrelor unităţii şi înmânează, la timp, comandanţilor de unităţi/subunităţi extrase din aceste documente;
l)urmăreşte îndeplinirea planului instrucţiei/cu principalele activităţi ale unităţii, a rezultatelor obţinute, analizează periodic procesul de instrucţie şi face propuneri pentru îmbunătăţirea lui;
m)elaborează documentele pentru exerciţiile la care participă sau pe care le conduce, prezentând totodată comandantului unităţii militare măsurile de asigurare a acţiunilor de luptă şi de protecţie a forţei, precum şi cele de protecţie a mediului pe timpul organizării, pregătirii şi desfăşurării acestor activităţi;
n)organizează şi conduce şedinţe şi exerciţii demonstrative şi de instructaj metodic la acele categorii de instrucţie la care sau constatat deficienţe şi la temele cu conţinut complex;
o)verifică starea de întreţinere şi de funcţionare a elementelor tehnice ale bazei materiale de instrucţie din poligoane/tancodromuri;
p)coordonează activităţile de tradiţii militare şi educaţie civică, cultural-educative şi sportive din unitate;
q)urmăreşte şi evaluează realizarea obiectivului de performanţă privind reacţia de tip rapid, îndeplinirea unor misiuni izolate, protecţia populaţiei şi a mediului, starea de pregătire profesională, fizică şi psihică a personalului;
r)verifică modul de completare a registrului istoric al unităţii şi a jurnalului acţiunilor militare;
s)organizează, planifică şi elaborează documentele/ planurile, respectiv ordinele specifice şi coordonează activităţile de prevenire şi combatere a acţiunilor antisociale, subversive şi/sau teroriste.
SUBSECŢIUNEA 4:Modulul de logistică
Art. 55
Modulul de logistică are următoarele atribuţii:
a)planifică şi coordonează aprovizionarea cu toate categoriile de materiale;
b)organizează şi verifică evidenţa operativă şi statistică, unde este cazul, privind existentul, starea, vechimea în serviciu, declasarea, scoaterea din funcţiune, casarea şi valorificarea bunurilor materiale;
c)planifică şi organizează exploatarea, întreţinerea şi reparaţiile la tehnica şi materialele din dotarea unităţii;
d)organizează, coordonează şi asigură transporturile în folosul propriu şi al unităţilor subordonate;
e)asigură depozitarea, întreţinerea, conservarea bunurilor materiale şi hrănirea efectivelor, conform normelor în vigoare;
f)planifică, organizează şi conduce întreaga activitate productivă, cu respectarea normelor de protecţie a mediului, securitate şi sănătate în muncă, supraveghere tehnică şi metrologie legală;
g)planifică şi asigură materialele necesare acţiunilor sanitaro-antiepidemice, celor privind igiena muncii şi de protecţie a sănătăţii personalului;
h)fundamentează necesarul de fonduri ale acestui modul, în vederea proiectării bugetului pe anul următor;
i)asigură şi completează stocul de materiale şi piese de schimb necesare desfăşurării activităţii unităţii.
SUBSECŢIUNEA 5:Modulul de comunicaţii şi informatică
Art. 56
Modulul de comunicaţii şi informatică are următoarele atribuţii:
a)asigură planificarea, operarea şi mentenanţa sistemului de comunicaţii şi informatic necesare exercitării conducerii şi controlul funcţionării acestuia;
b)asigură aplicarea măsurilor de securitate a informaţiilor INFOSEC în sistemele de comunicaţii şi informatice prin personalul de specialitate;
c)coordonează activitatea unităţilor/subunităţilor de transmisiuni şi de informatică;
d)informează modulul de operaţii şi instrucţie cu privire la starea de operativitate a sistemelor de comunicaţii şi informatică şi ia măsuri pentru remedierea deranjamentelor;
e)evaluează periodic eficacitatea sistemelor de comunicaţii şi informatică şi ia măsuri de perfecţionare a acestora;
f)stabileşte măsurile organizatorice şi tehnice pentru asigurarea interoperabilităţii între sistemul propriu de comunicaţii şi informatic şi alte sisteme cu care acesta interacţionează;
g)urmăreşte utilizarea eficientă a resurselor umane, materiale şi financiare din domeniul comunicaţiilor şi informaticii;
h)asigură relaţionarea cu organele de telecomunicaţii teritoriale;
i)asigură administrarea resurselor informatice şi a mijloacelor electronice de prelucrare, stocare, distribuţie, securizare şi prezentare a acestora.
SUBSECŢIUNEA 6:Modulul financiar-contabil
Art. 57
(1)Activitatea financiar-contabilă se organizează potrivit legislaţiei, regulamentelor şi normelor specifice domeniului financiar-contabil şi se execută în cadrul structurilor specializate, prin care se realizează, în principal, următoarele:
a)planificarea financiară;
b)execuţia bugetară;
c)operaţiile de casă;
d)decontările;
e)salarizarea personalului militar şi civil;
f)organizarea şi conducerea contabilităţii;
g)inventarierea elementelor de activ şi de pasiv;
h)reevaluarea patrimoniului;
i)controlul financiar intern şi controlul financiar preventiv propriu;
j)alte activităţi specifice.
(2)Modulul financiar-contabil este structura de specialitate din cadrul unităţii prin care se asigură managementul financiar-contabil şi îndeplinirea sarcinilor financiar-contabile ce revin comandantului unităţii militare, în calitate de ordonator de credite.
(3)Modulul financiar-contabil are, în principal, următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
a)asigură întocmirea lucrărilor de planificare financiară;
b)organizează şi conduce execuţia bugetară pe baza principiilor, regulilor şi legislaţiei specifice domeniului finanţelor publice;
c)asigură utilizarea cu economicitate, eficienţă şi eficacitate a fondurilor publice alocate prin buget;
d)asigură desfăşurarea activităţilor specifice privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor, precum şi organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale;
e)coordonează activităţile specifice domeniului economic şi financiar-contabil de la nivelul compartimentelor de specialitate;
f)furnizează comandantului unităţii militare şi altor structuri interesate date şi informaţii cu privire la execuţia bugetului, nivelul stocurilor, estimări ale solicitărilor de resurse financiare;
g)desfăşoară activităţile şi acţiunile specifice stabilirii şi plăţii drepturilor băneşti cuvenite personalului;
h)asigură organizarea şi conducerea corectă şi la zi a contabilităţii, organizarea inventarierii generale a elementelor de activ şi de pasiv;
i)întocmeşte şi înaintează la termenul stabilit situaţiile financiare trimestriale/anuale, precum şi alte situaţii periodice, pe baza datelor rezultate din execuţia bugetară şi din contabilitate;
j)asigură organizarea controlului intern în domeniul financiar-contabil, precum şi a controlului financiar preventiv propriu asupra tuturor operaţiunilor economice şi financiar-contabile care se supun acestui tip de control;
k)şeful modulului financiar-contabil consiliază comandantul unităţii militare în scopul luării deciziilor optime, pe probleme specifice managementului financiar-contabil, în principal, cu privire la formarea, administrarea, angajarea şi utilizarea fondurilor publice, precum şi cu privire la responsabilităţile unităţii militare în procesul bugetar;
l)îndeplineşte alte sarcini stabilite de comandant, specifice domeniului financiar-contabil, conform legislaţiei în vigoare.
SUBSECŢIUNEA 7:Modulul/Structura de securitate militară/securitatea informaţiilor
Art. 58
La nivelul fiecărei unităţi militare funcţionează structura de securitate subordonată nemijlocit comandantului unităţii militare, pentru implementarea măsurilor de protecţie a informaţiilor clasificate, ale cărei atribuţii principale sunt prevăzute de normele privind protecţia informaţiilor clasificate în Armata României.
SUBSECŢIUNEA 8:Modulul de informare şi relaţii publice
Art. 59
Modulul de informare şi relaţii publice încadrat pe funcţii distincte* are atribuţiile prevăzute în instrucţiunile privind activitatea de informare şi relaţii publice în Armata României.
*Personalul de informare şi relaţii publice numit prin cumul de funcţii sau care are responsabilităţi pe linie de informare şi relaţii publice stabilite prin ordinul de zi pe unitate îndeplineşte aceleaşi atribuţii ca şi personalul încadrat pe funcţii distincte.
SUBSECŢIUNEA 9:Modulul asistenţă religioasă/Preotul militar
Art. 60
(1)Modulul asistenţă religioasă/Preotul militar este îndrumătorul religios şi spiritual în unitate, desfăşurându-şi activitatea pe baza unui program integrat în planul de activitate al unităţii, aprobat de comandantul unităţii militare.
(2)Modulul asistenţă religioasă/Preotul militar are atribuţiile prevăzute în instrucţiunile privind activitatea de asistenţă religioasă în Armata României.
SUBSECŢIUNEA 10:Modulul de cunoaştere şi asistenţă psihologică
Art. 61
Modulul de cunoaştere şi asistenţă psihologică are atribuţiile prevăzute în instrucţiunile privind activitatea de psihologie în Armata României.
SUBSECŢIUNEA 11:Consilierul comandantului pentru probleme ale maiştrilor militari şi subofiţerilor
Art. 62
Consilierul comandantului pentru probleme ale maiştrilor militari şi subofiţerilor are următoarele atribuţii:
a)îl consiliază pe comandantul unităţii militare în probleme vizând instruirea, perfecţionarea, dezvoltarea în cariera militară, moralul şi calitatea vieţii militarilor aflaţi în aria de responsabilitate;
b)îl informează pe comandantul unităţii militare asupra tuturor problemelor cu impact asupra operativităţii unităţii: nivelul de instruire, ordinea şi disciplina militară, starea de sănătate, nivelul calităţii vieţii şi moralul personalului din domeniul de responsabilitate, starea armamentului, tehnicii şi echipamentului individual din dotarea acestuia;
c)contribuie la cunoaşterea şi îndeplinirea standardelor de performanţă, instruire şi comportament militar pentru personalul din domeniul de responsabilitate;
d)contribuie la aplicarea întocmai a ordinelor şi precizărilor comandantului unităţii militare în vederea asigurării îndeplinirii misiunii principale, precum şi a celor vizând instruirea individuală şi realizarea coeziunii pentru luptă;
e)participă la întocmirea planurilor de instruire şi programelor şi formulează propuneri pentru optimizarea lor, înainte de a fi aprobate;
f)participă la şedinţele de lucru ale comandantului unităţii militare, în care se iau decizii care vizează personalul aflat în domeniul de responsabilitate;
g)desfăşoară discuţii individuale cu maiştrii militari, subofiţerii şi soldaţii şi gradaţii profesionişti, pentru a le cunoaşte problemele pe linia serviciului şi în afara acestuia şi participă la adunările fără ordine de zi ale acestor categorii de personal;
h)monitorizează programul de educaţie fizică militară a personalului din domeniul de responsabilitate, cooperând în acest sens cu modulul specializat şi cu medicul unităţii;
i)îi consiliază pe maiştrii militari, subofiţerii şi soldaţii şi gradaţii profesionişti din unitate în ceea ce priveşte cariera militară, perfecţionarea prin studii şi cursuri şi, eventual, pentru trecerea în corpul ofiţerilor/subofiţerilor;
j)face propuneri comandantului unităţii militare şi şefilor de structuri cu responsabilităţi în domeniu, pentru organizarea de activităţi educative, profesionale sau recreative cu şi pentru maiştrii militari, subofiţerii şi soldaţii şi gradaţii profesionişti, contribuind la dezvoltarea spiritului de corp al acestor categorii de personal militar;
k)informează comandantul unităţii militare şi prezintă propuneri de soluţionare a problemelor sociale ale categoriilor de personal aflate în responsabilitate, referitoare la spaţiul locativ, asigurare medicală, probleme familiale, refacerea capacităţii de muncă şi nivelul de trai;
l)urmăreşte modul în care sunt respectate tradiţiile militare şi normele de port regulamentar al ţinutei militare de către personalul din domeniul de responsabilitate;
m)participă, conform hotărârii comandantului unităţii militare, la activităţile practice şi exerciţiile desfăşurate de subunităţile/unităţile organice şi/sau subordonate;
n)însoţeşte comandantul unităţii militare pe timpul controalelor, inspecţiilor şi la ceremoniile şi activităţile oficiale, potrivit hotărârii acestuia, şi contribuie la menţinerea unor relaţii bune cu autorităţile publice locale;
o)se interesează de modul cum sunt acordate drepturile cuvenite personalului din domeniul de responsabilitate şi informează pe cale ierarhică, dacă este cazul, asupra unor situaţii deosebite pe această linie;
p)monitorizează şi îndrumă activitatea consilierilor comandantului şi a subofiţerilor de companie/similare de la eşaloanele subordonate şi colaborează cu alţi consilieri, de la acelaşi nivel ierarhic, pentru perfecţionarea activităţii specifice.
SUBSECŢIUNEA 12:Modulul Muzica militară
Art. 63
Şeful muzicii militare are următoarele atribuţii:
a)organizează, pregăteşte şi conduce fanfara la toate activităţile din unitate şi din garnizoană;
b)organizează activitatea formaţiilor de orchestră alcătuite din subofiţeri muzicanţi şi soldaţi şi gradaţi profesionişti din unitate şi din garnizoană;
c)organizează şi prezintă concerte cu fanfara şi cu alte formaţii artistice în unitate şi în garnizoană.
SUBSECŢIUNEA 13:Modulul juridic
Art. 64
Modulul juridic are atribuţiile prevăzute în instrucţiunile privind activitatea legislativă şi de asistenţă juridică în Armata României.
SECŢIUNEA 5:Atribuţiile personalului cu diferite funcţii în cadrul subunităţii
Art. 65
(1)Comandantul de subunitate răspunde de organizarea şi executarea instrucţiei şi a exerciţiilor, de starea de operativitate şi de mobilizare a subunităţii, de educare, disciplina militară, de starea morală şi sănătatea personalului, de prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale, de protecţia mediului pe timpul activităţilor subunităţii, de starea tehnică şi de întreţinere a armamentului şi tehnicii din dotare, precum şi de activitatea gospodărească a subunităţii.
(2)Comandantul de subunitate este comandantul întregului personal din subordine şi este obligat să îl cunoască, să respecte demnitatea subordonaţilor, să evalueze în orice moment starea de pregătire a subunităţii şi a fiecăruia dintre subordonaţii săi şi să ia toate măsurile ce se impun pentru menţinerea acesteia în standardele stabilite.
Art. 66
Comandantul de subunitate are următoarele atribuţii:
a)organizează, îndrumă şi desfăşoară instrucţia forţelor din subordine, pe baza planului instrucţiei subunităţii;
b)execută şedinţe de pregătire cu comandanţii subunităţilor subordonate nemijlocit;
c)asigură şi controlează desfăşurarea activităţilor conform programului orar al unităţii;
d)ia măsuri pentru menţinerea ordinii şi disciplinei militare în subunitate;
e)instruieşte şi controlează personalul subunităţilor destinate pentru serviciul interior;
f)organizează şi desfăşoară activităţi culturale, sportive şi de educaţie ostăşească cu subordonaţii;
g)verifică starea bunurilor şi a tehnicii subunităţii şi ia măsuri pentru întreţinerea şi menţinerea acestora în stare de funcţionare;
h)verifică periodic, conform actelor normative în vigoare, existenţa, condiţiile de păstrare şi manipulare ale întregului armament şi ale muniţiei aflate asupra subunităţii;
i)controlează modul de întreţinere şi exploatare a construcţiilor şi instalaţiilor folosite de subunitate, precum şi realizarea măsurilor de prevenire şi stingere a incendiilor;
j)ţine evidenţa nominală a rezultatelor obţinute de personalul din subordine şi a specialităţii de clasă pe care o deţine.
Art. 67
Subofiţerul de companie/similare are rolul de a-l consilia pe comandantul de companie/similare în problemele ce privesc militarii din corpul maiştrilor militari, subofiţerilor şi soldaţilor şi gradaţilor profesionişti, de a asigura asistenţă administratorului de subunitate, şi are următoarele atribuţii:
a)contribuie la cunoaşterea şi îndeplinirea standardelor de performanţă, instruire şi comportament militar de către maiştrii militari, subofiţerii şi soldaţii şi gradaţii profesionişti din subunităţi;
b)informează comandantul de companie/similare asupra tuturor problemelor cu impact asupra operativităţii subunităţii: nivelul de instruire, ordinea şi disciplina militară, starea de sănătate, nivelul calităţii vieţii şi moralul personalului din domeniul de responsabilitate, starea armamentului, tehnicii şi echipamentului individual;
c)contribuie la executarea ordinelor şi precizărilor comandantului de companie/similare pentru asigurarea îndeplinirii misiunii principale, precum şi a celor privind instruirea individuală şi realizarea coeziunii pentru luptă a subunităţii;
d)participă la întocmirea planului instrucţiei subunităţii şi face propuneri pentru optimizarea lui;
e)participă, în cadrul subunităţii, la adunările în care se iau decizii ce vizează personalul din domeniul de responsabilitate;
f)contribuie la asigurarea condiţiilor necesare şi monitorizează programul de educaţie fizică militară a personalului din domeniul de responsabilitate;
g)se informează şi furnizează comandantului de companie/similare date despre subofiţerii, maiştrii militari şi soldaţii şi gradaţii profesionişti angrenaţi în diverse forme de pregătire profesională şi îl consiliază în cazul trimiterii unora dintre aceştia la cursuri sau în misiuni, precum şi în cazul acordării unor recompense;
h)informează comandantul de companie/similare asupra problemelor sociale ale personalului aflat în domeniul de responsabilitate, referitoare la spaţiul locativ, asigurarea medicală, problemele familiale, refacerea capacităţii de muncă, nivelul de trai şi prezintă propuneri de soluţionare;
i)asigură asistenţă administratorului de subunitate pentru îmbunătăţirea condiţiilor de cazare, hrănire, echipare şi educare ale personalului din domeniul de responsabilitate;
j)participă şi se implică, conform hotărârii comandantului, la activităţile practice şi exerciţiile desfăşurate de companie/similare şi subunităţile organice;
k)urmăreşte modul în care sunt respectate tradiţiile militare şi normele de port regulamentar al ţinutei militare de către maiştrii militari, subofiţerii şi soldaţii şi gradaţii profesionişti din subunitate.
Art. 68
Administratorului de subunitate i se stabileşte prin ordin de zi pe unitate programul zilnic.
Art. 69
Administratorul de subunitate are următoarele atribuţii principale:
a)verifică şi evaluează permanent necesarul şi starea materialelor din gestiune, ia măsuri pentru menţinerea lor în stare de folosinţă şi raportează comandantului subunităţii lipsurile şi disfuncţionalităţile;
b)răspunde de gestionarea, starea de întreţinere şi păstrare a materialelor subunităţii, a armamentului, muniţiei şi a tehnicii militare, precum şi de asigurarea hrănirii efectivelor, când primeşte această sarcină;
c)asigură toate materialele necesare desfăşurării şedinţelor de instrucţie a subunităţii, potrivit ordinelor comandantului acesteia;
d)asigură subunităţile cu armament, muniţie, tehnică şi alte materiale, conform normelor de înzestrare;
e)ţine evidenţa militarilor, materialelor subunităţii, armamentului şi a tehnicii militare;
f)asigură muniţia necesară subunităţii pentru executarea tragerilor, exerciţiilor tactice, serviciului de pază şi face verificarea acesteia la terminarea activităţilor respective;
g)organizează şi asigură executarea curăţeniei şi menţinerea acesteia în toate încăperile şi sectoarele repartizate subunităţii;
h)urmăreşte respectarea de către soldaţii şi gradaţii profesionişti a regulilor pentru folosirea şi întreţinerea instalaţiilor din încăperi, încălzirea sobelor, prevenirea şi stingerea incendiilor în locul de dispunere a subunităţii şi menţinerea în stare bună a mijloacelor respective;
i)urmăreşte respectarea de către soldaţii şi gradaţii profesionişti a regulilor de protecţie a mediului în cadrul subunităţii;
j)distribuie la timp şi în totalitate, soldaţilor şi gradaţilor profesionişti, drepturile materiale;
k)rămâne la comanda subunităţii când ofiţerii din cadrul subunităţii lipsesc.
Art. 70
La subunitatea care nu are încadrată funcţia de administrator de subunitate sau acolo unde acesta lipseşte, pentru conducerea programului se numeşte ca înlocuitor un gradat, căruia i se subordonează întregul efectiv de soldaţi şi gradaţi profesionişti.
Art. 71
Soldaţii şi gradaţii profesionişti sunt subordonaţi nemijlocit comandantului de grupă/piesă/echipaj/echipă şi răspund de executarea întocmai şi la timp a îndatoririlor ce le revin, având următoarele atribuţii principale:
a)să aibă un nivel ridicat de pregătire la instrucţia militară generală, instrucţia militară de specialitate şi la instrucţia tactică, pentru a fi în măsură să acţioneze eficient pe câmpul de luptă sau în oricare împrejurări, în acţiuni de stabilitate şi de sprijin, umanitare ori altele ordonate de comandantul lor;
b)să îşi formeze deprinderile necesare de a acţiona potrivit specializării lor;
c)să cunoască prevederile regulamentelor militare, în părţile ce îi privesc, şi să execute în mod exemplar îndatoririle ce le revin;
d)să cunoască şi să aplice principiile dreptului războiului, normele de drept umanitar;
e)să cunoască şi să respecte regulile de purtare a uniformei militare, să întreţină şi să păstreze în stare bună de funcţionare bunurile încredinţate;
f)să cunoască funcţiile, gradele militare şi numele comandanţilor lor, până la comandantul de mare unitate inclusiv;
g)să respecte regulile de igienă individuală şi colectivă şi să raporteze comandanţilor lor şi personalului medico-sanitar în cazul contactării unei boli contagioase;
h)să informeze ofiţerul de contrainformaţii şi securitate care asigură unitatea militară, imediat, despre prezenţa în zonă a unor obiecte, maşini şi persoane suspecte, acţiuni de fotografiere şi/sau filmare a obiectivelor şi activităţilor militare, desfăşurate de cetăţeni străini şi autohtoni, reţinând cât mai multe detalii despre aceştia şi mijloacele de deplasare folosite.
Art. 72
Militarii nu au voie să părăsească locul de dispunere al unităţii decât în condiţiile prevăzute de regulament.
Art. 73
(1)Persoanele cu diferite funcţii din cadrul unităţii/subunităţii, în afară de atribuţiile prevăzute în acest regulament, se conduc în activitatea lor după prevederile regulamentelor şi instrucţiunilor de specialitate. De asemenea, în funcţie de sarcinile unităţii/subunităţii şi de specificul muncii, comandanţii pot stabili pentru subordonaţii lor, prin ordin de zi pe unitate, şi alte atribuţii, care vor fi în concordanţă cu prevederile legilor, ale dreptului umanitar, ale regulamentelor şi instrucţiunilor în vigoare, precum şi cu principiile stabilite în prezentul regulament.
(2)Pe timpul exerciţiilor sau al altor activităţi, pentru funcţiile nenominalizate în prezentul regulament se întocmesc atribuţii funcţionale specifice de către statul major/şeful de modul şi se aprobă de către comandantul unităţii militare.
(3)Atribuţiile funcţionale ale tuturor funcţiilor, nominalizate sau nenominalizate, se înscriu în fişa postului.
Art. 74
Fiecare militar, indiferent de treapta ierarhică pe care se găseşte, răspunde de modul de îndeplinire a îndatoririlor generale şi a atribuţiilor funcţionale, precum şi de faptele sale.