Capitolul ii - Camera de gardă - Regulament din 2024 privind organizarea şi funcţionarea Spitalului ''Prof. dr. Constantin Angelescu''

M.Of. 880

În vigoare
Versiune de la: 2 Septembrie 2024
CAPITOLUL II:Camera de gardă
SECŢIUNEA 1:Organizarea activităţii în camera de gardă
Art. 80
Activitatea este coordonată de către un asistent coordonator numit prin decizie a managerului.
Art. 81
Activitatea la camera de gardă este de 24 din 24 de ore şi se asigură prin program în ture.
Art. 82
(1)Conducerea Spitalului este obligată să asigure relaţii funcţionale ale camerei de gardă cu secţiile, laboratoarele şi celelalte compartimente din structura sa, în vederea asigurării şi îmbunătăţirii continue a calităţii actului medical şi creşterii satisfacţiei pacienţilor, precum şi cu alte unităţi sau servicii medicale şi nemedicale.
(2)Medicii de specialitate din secţii răspund prompt la solicitările medicilor din camera de gardă pentru stabilirea diagnosticului şi rezolvarea cazului.
(3)Organizarea activităţii medicale şi formarea profesională a personalului de la camera de gardă sunt în responsabilitatea directorului medical.
(4)Condiţiile în care îşi desfăşoară activitatea asistentul coordonator din camera de gardă sunt:
a)are program zilnic de 8 ore, la nevoie în ture, şi program suplimentar în caz de alarme generale sau în caz de afluenţă mare de pacienţi căreia echipa de gardă este în imposibilitate de a-i face faţă;
b)desfăşoară muncă în echipă cu prezentare la gardă cu 20 de minute înaintea orei începerii oficiale a gărzii în vederea preluării gărzii, iar în cazul în care asistentul este de gardă, aceasta va rămâne cel puţin 20 de minute după programul gărzii în vederea predării în noul schimb;
c)se deplasează pentru a asigura asistenţă prespitalicească în caz de accidente colective, calamităţi, dezastre şi alte situaţii în care se consideră de către medicul coordonator necesară deplasarea;
d)se abţine de la consumul de băuturi alcoolice de orice fel cu cel puţin 8 ore înaintea intrării în gardă. Medicul coordonator, locţiitorul acestuia sau asistenta-şefă de unitate are dreptul de a cere testarea persoanei cu fiola sau prin alte modalităţi, în condiţiile legii;
e)respectă confidenţialitatea tuturor aspectelor legate de locul de muncă, indiferent de natura acestora, iar în cazul părăsirii serviciului prin desfacerea contractului de muncă, transfer, detaşare sau demisie orice declaraţie publică cu referire la fostul loc de muncă este supusă procedurilor judiciare.
SECŢIUNEA 2:Atribuţiile camerei de gardă
Art. 83
(1)Personalul din camera de gardă are următoarele atribuţii:
a)asigură consultaţia, evaluarea, triajul, evaluarea, tratamentul de urgenţă al tuturor pacienţilor care se prezintă spontan la camera de gardă, cu sau fără bilet de internare, sau care sunt transportaţi de ambulanţă;
b)înregistrează pacienţii prezentaţi la camera de gardă;
c)asigură primul ajutor şi acordă asistenţa medicală calificată până când pacientul ajunge în secţie;
d)asigură îmbăierea pacienţilor, dezinfecţia şi deparazitarea bolnavilor şi efectelor;
e)asigură transportul şi tratamentul pe durata transportului, pentru bolnavii care se transferă în alte unităţi sanitare;
f)ţine evidenţa zilnică a mişcării bolnavilor şi asigură comunicarea locurilor libere cabinetelor din ambulatoriu;
g)asigură primul ajutor calificat şi asistenţă medicală de urgenţă care se acordă fără nicio discriminare legată (dar nu limitată) de: venituri, sex, vârstă, etnie, religie, cetăţenie, apartenenţă politică, indiferent dacă pacientul are sau nu asigurare medicală;
h)asigură protocolul de transfer interclinic care se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii;
i)are obligaţia de a asigura un plan de acţiune pentru asistenţă medicală în caz de război, dezastre, atacuri teroriste, conflicte sociale şi alte situaţii critice.
(2)Camera de gardă trebuie să deţină dotarea specifică - trusă de urgenţă care va include medicaţia, trusă de intubaţie, defibrilator şi poate asigura transportul în secţii.
(3)Criteriile de internare de urgenţă a pacienţilor consultaţi/asistaţi la camera de gardă şi criteriile de transfer de urgenţă către alte spitale se stabilesc prin norme de aplicare.
(4)Personalul serviciilor de urgenţă spitalicească nu poate participa în timpul programului de lucru la greve sau alte acţiuni revendicative, ce pot scădea capacitatea de intervenţie sau calitatea actului medical.
(5)Activitatea medicală a camerei de gardă este coordonată de către directorul medical.
SECŢIUNEA 3:Atribuţii şi responsabilităţi ale personalului din camera de gardă
Art. 84
Atribuţiile şi responsabilităţile asistentului coordonator din camera de gardă sunt în principal:
1.a) îşi exercită profesia de asistenţă medicală în mod responsabil şi conform pregătirii profesionale;
2.b) stabileşte atribuţiile de serviciu ale întregului personal din subordine, pe care le poate modifica, informând medicul coordonator al liniilor de gardă şi directorul medical;
3.c) coordonează, controlează şi răspunde de îndeplinirea promptă şi corectă a atribuţiilor de muncă;
4.d) coordonează, controlează şi răspunde de calitatea activităţii desfăşurate de personalul din subordine, de respectarea de către acesta a normelor de protecţie a muncii, precum şi a normelor de etică şi deontologie;
5.e) răspunde de respectarea deciziilor, a prevederilor cuprinse în fişa postului şi regulamentul de organizare şi funcţionare de către personalul aflat în subordine;
6.f) respectă şi asigură respectarea deciziilor luate în cadrul serviciului de medicul coordonator sau locţiitorul acestuia de către personalul aflat în subordine;
7.g) are responsabilitatea asigurării şi respectării confidenţialităţii îngrijirilor medicale, secretului profesional şi a unui climat etic faţă de bolnav;
8.h) coordonează şi controlează activitatea personalului mediu în preluarea promptă a bolnavilor de la camera de gardă, monitorizează activităţile de îngrijiri medicale, organizează activităţile de tratament, efectuează monitorizarea scriptică în foile de observaţie ale bolnavilor;
9.i) asigură respectarea drepturilor pacienţilor conform prevederilor legale;
10.j) participă la predarea-preluarea turei în tot compartimentul;
11.k) organizează şi conduce şedinţele (raport) de lucru ale asistenţilor medicali, participă la raportul de gardă cu medicii şi raportul organizat de unitate;
12.l) controlează zilnic condica de prezenţă şi o contrasemnează;
13.m) asigură funcţionalitatea aparaturii medicale;
14.n) asigură stocul de medicamente şi materiale disponibile şi nedisponibile, precum şi aprovizionarea cu acestea;
15.o) controlează modul în care medicamentele, materialele şi soluţiile sunt preluate de la farmacie, păstrate, distribuite şi administrate corespunzător, precum şi corectitudinea decontărilor;
16.p) răspunde de aprovizionarea departamentului cu instrumentar, lenjerie, alte materiale sanitare necesare şi de întreţinerea şi înlocuirea acestora conform normelor metodologice stabilite de unitate;
17.q) realizează inventarierea periodică a dotării secţiei, conform normelor stabilite, şi deleagă persoana care răspunde de aceasta faţă de administraţia instituţiei;
18.r) participă la întocmirea fişelor de evaluare a personalului din subordine;
19.s) evaluează şi apreciază, ori de câte ori este necesar, individual şi global, activitatea personalului din compartiment;
20.ş) organizează, împreună cu medicul coordonator şi cu consultarea reprezentantului Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România (O.A.M.G.M.A.M.R.), testări profesionale periodice şi acordă calificativele anuale, pe baza calităţii activităţii şi a rezultatelor obţinute la testare;
21.t) participă la selectarea asistenţilor medicali şi a personalului auxiliar prin concurs şi interviu, propune criterii de salarizare pentru personalul din subordine, potrivit reglementărilor legale;
22.ţ) supraveghează şi asigură acomodarea şi integrarea personalului nou-încadrat în vederea respectării atribuţiilor din fişa postului şi a regulamentului de organizare şi funcţionare;
23.u) controlează activitatea de educaţie, analizează şi propune nevoile de perfecţionare pentru categoriile de personal din subordine şi le comunică medicului coordonator şi asistentului-şef de unitate sanitară;
24.v) organizează instruirile periodice ale întregului personal din subordine prin respectarea normelor de protecţie a muncii;
25.w) coordonează organizarea şi realizarea instruirii voluntarilor;
26.x) întocmeşte graficul de lucru, graficul concediilor de odihnă, răspunde de respectarea acestora şi asigură înlocuirea pe perioada concediului;
27.y) aduce la cunoştinţa medicului-şef absenţa temporară a personalului în vederea suplinirii acestuia potrivit reglementărilor în vigoare;
28.z) coordonează, controlează şi răspunde de aplicarea şi respectarea normelor de prevenire şi combatere a infecţiilor asociate asistenţei medicale;
29.aa) respectă confidenţialitatea tuturor aspectelor legate de locul de muncă, indiferent de natura acestora, iar în cazul părăsirii serviciului, prin desfacerea contractului de muncă, transfer, detaşare sau demisie, orice declaraţie publică cu referire la fostul loc de muncă este supusă procedurilor judiciare;
30.ab) participă la cursurile de perfecţionare, la examenele finale şi instruieşte personalul subordonat, zilnic şi cu ocazia cursurilor special organizate;
31.ac) este informat în permanenţă de starea de indisponibilitate a personalului din subordine;
32.ad) controlează permanent ţinuta corectă, folosirea echipamentului de protecţie şi comportamentul personalului din subordine;
33.ae) are atribuţii prevăzute de lege în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
34.af) respectă prevederile legale aplicabile în unităţi sanitare.
Art. 85
Atribuţiile şi responsabilităţile asistentului medical din camera de gardă sunt în principal:
a)exercită profesia de asistenţă medicală în mod responsabil şi conform pregătirii profesionale;
b)răspunde de îndeplinirea promptă şi corectă a atribuţiilor de muncă;
c)răspunde de calitatea activităţii desfăşurate de personalul aflat în subordine, de respectarea de către acesta a normelor de protecţie a muncii, precum şi a normelor etice şi deontologice;
d)răspunde de îndeplinirea deciziilor, a prevederilor din fişa postului, precum şi a regulamentului de organizare şi funcţionare;
e)respectă deciziile luate în cadrul serviciului de personalul căruia i se subordonează şi asigură îndeplinirea acestora;
f)respectă confidenţialitatea îngrijirilor medicale;
g)asigură preluarea bolnavului în camera de stabilizare şi în celelalte camere ale compartimentului, monitorizarea acestuia, ajută/efectuează manevrele invazive sau neinvazive pe care le solicită medicul;
h)asigură supravegherea continuă a bolnavilor, efectuarea tratamentului şi examenelor paraclinice prescrise de către medic, anunţarea acestuia despre evoluţia bolnavilor, precum şi monitorizarea scriptică în fişe de observaţie clinică speciale ale bolnavilor;
i)asigură pregătirea psihică şi fizică a bolnavilor pentru examinările necesare, organizează transportul lor şi îi însoţeşte în caz de nevoie;
j)respectă drepturile pacienţilor conform dispoziţiilor legale;
k)participă la predarea/preluarea turei în tot departamentul şi participă cu medicul şef de tură la vizitele periodice;
l)răspunde de starea aparaturii medicale, a materialelor cu care lucrează;
m)asigură verificarea medicamentelor, materialelor, a stării de funcţionare a aparaturii medicale la preluarea turei, notarea acestora în condici speciale şi informarea asistentei-şefe cu privire la acest lucru;
n)cunoaşte permanent rulajul pacienţilor din cadrul camerei de gardă, ca: orele de sosire şi plecare, cazuistică, conduită terapeutică etc.;
o)răspunde de predarea corectă a hainelor şi valorilor pacienţilor;
p)răspunde de păstrarea şi predarea materialelor folosite în compartiment, cum ar fi lenjeria de pat, pături etc.;
q)respectă confidenţialitatea tuturor aspectelor legate de locul de muncă, indiferent de natura acestora, iar în cazul părăsirii serviciului, prin desfacerea contractului de muncă, transfer, detaşare sau demisie, orice declaraţie publică cu referire la fostul loc de muncă este supusă procedurilor judiciare;
r)participă la cursurile de perfecţionare la examenele finale şi instruieşte personalul subordonat zilnic şi cu ocazia cursurilor special organizate;
s)răspunde în timp util în cazul alarmei generale;
ş)aduce la cunoştinţa responsabilului cu mobilizarea indisponibilitatea sa pe o perioadă anume;
t)se deplasează conform planurilor la locurile prestabilite în maximum 20 de minute în caz de alarmă generală şi este obligat să comunice telefonic în maximum 15 minute de la primirea apelului;
ţ)are atribuţii prevăzute de lege în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
u)respectă prevederile legale aplicabile în unităţi sanitare.
Art. 86
Atribuţiile şi responsabilităţile registratorului sunt în principal următoarele:
a)exercită profesia în mod responsabil şi conform pregătirii profesionale;
b)răspunde de îndeplinirea promptă şi corectă a atribuţiilor de muncă;
c)respectă normele igienico-sanitare şi de protecţie a muncii;
d)completează baza de date cu pacienţii la zi, în timp real, odată cu sosirea pacienţilor;
e)este singura persoană responsabilă şi autorizată cu realizarea copiilor fişelor pacienţilor în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
f)oferă informaţii tuturor celor care solicită, direcţionând-i la persoanele responsabile în exercitarea actului medical;
g)se asigură că toate echipamentele avute în dotare sunt funcţionale;
h)anunţă conducerea unităţii în cazul în care echipamentele sunt defecte sau dacă apar disfuncţionalităţi în exploatarea acestora;
i)nu oferă informaţii cuprinse în fişa medicală a pacienţilor decât în prezenţa unui cadru medical specializat şi autorizat;
j)păstrează confidenţialitatea datelor cu privire la pacienţi introduse în baza de date a Spitalului;
k)răspunde de respectarea deciziilor, a prevederilor din fişa postului, precum şi a regulamentului de funcţionare;
l)participă la instruirile periodice ale întregului personal;
m)respectă confidenţialitatea tuturor aspectelor legate de locul de muncă, indiferent de natura acestora, iar în cazul părăsirii serviciului, prin desfacerea contractului de muncă, transfer, detaşare sau demisie, orice declaraţie publică cu referire la fostul loc de muncă este atacabilă juridic;
n)respectă regulamentul de organizare şi funcţionare al Spitalului;
o)participă la toate şedinţele de lucru ale personalului angajat;
p)îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de conducerea Spitalului în limita competenţei, în condiţiile legii.