Capitolul vi - Aparatul propriu al Consiliului - Regulament din 2018 de organizare şi funcţionare a Consiliului Superior al Magistraturii
M.Of. 1044
Ieşit din vigoare Versiune de la: 27 Decembrie 2022
CAPITOLUL VI:Aparatul propriu al Consiliului
Art. 79
(1)Consiliul dispune de un aparat propriu.
(2)Aparatul propriu al Consiliului este organizat în direcţii, servicii şi birouri şi este condus de un secretar general. În cadrul aparatului propriu funcţionează şi cabinetele demnitarilor.
Art. 80
(1)Secretarul general este numit de Plen, de regulă, dintre judecătorii care au cel puţin 8 ani vechime în magistratură.
(2)Secretarul general al Consiliului este ajutat de un secretar general adjunct, numit de Plen, de regulă, dintre procurorii care au vechimea prevăzută la alin. (1).
(3)Secretarul general şi secretarul general adjunct primesc câte o indemnizaţie lunară stabilită în condiţiile legii.
Art. 81
(1)Sub autoritatea preşedintelui şi a vicepreşedintelui Consiliului, secretarul general coordonează şi asigură buna funcţionare a compartimentelor din cadrul aparatului propriu al Consiliului, sens în care:
a)asigură colaborarea cu instanţele judecătoreşti şi cu parchetele de pe lângă acestea, cu Ministerul Justiţiei, cu Institutul Naţional al Magistraturii, cu Şcoala Naţională de Grefieri, cu Inspecţia Judiciară, cu alte instituţii şi autorităţi, în condiţiile legii;
b)asigură comunicarea hotărârilor Plenului şi secţiilor Consiliului;
c)asigură legătura dintre conducerea Consiliului şi compartimentele din aparatul tehnic administrativ;
d)asigură redactarea şi comunicarea ordinii de zi a şedinţelor Consiliului şi redactarea proceselor-verbale de şedinţă;
e)asigură ţinerea în registre speciale a evidenţei lucrărilor, precum şi arhivarea dosarelor;
f)coordonează elaborarea programelor privind activitatea Consiliului şi controlează modul de realizare a acestora;
g)transmite Ministerului Justiţiei propunerile cu privire la necesitatea iniţierii sau modificării unor acte normative în domeniul justiţiei, în condiţiile art. 38 alin. (5) din Legea nr. 317/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
h)coordonează elaborarea rapoartelor şi sintezelor privind activitatea Consiliului;
i)participă la şedinţele Plenului, iar la şedinţele secţiilor Consiliului poate participa şi prin delegare;
j)asigură pregătirea lucrărilor pentru şedinţele Plenului şi ale secţiilor Consiliului şi verifică realizarea măsurilor stabilite;
k)asigură transmiterea avizului către iniţiatori, în cazul proiectelor de acte normative ce privesc activitatea autorităţii judecătoreşti şi al oricăror altor proiecte de regulamente şi ordine care se aprobă de ministrul justiţiei, în cazurile prevăzute de lege, în condiţiile art. 38 alin. (3) şi (4) din Legea nr. 317/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
l)asigură publicarea anuală în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, şi pe pagina de internet a Consiliului a raportului privind starea justiţiei şi a raportului privind activitatea Consiliului, adoptate de Plen în temeiul art. 38 alin. (6) din Legea nr. 317/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
m)supune dezbaterii şi aprobării Plenului proiectul de buget al Consiliului;
n)coordonează activitatea de redactare şi editare a Buletinului Oficial al Consiliului;
o)numeşte, eliberează din funcţie, aplică sancţiunile disciplinare şi exercită orice alte atribuţii privind personalul cu funcţii de execuţie din aparatul propriu al Consiliului, în condiţiile legii;
p)face propuneri Plenului de numire şi eliberare din funcţie în legătură cu personalul cu funcţii de conducere;
q)prezintă preşedintelui Consiliului proiectul protocolului ce urmează a fi încheiat cu Ministerul Afacerilor Interne pentru paza sediului Consiliului, a bunurilor şi valorilor aparţinând acestuia, pentru supravegherea accesului şi menţinerea ordinii interioare necesare desfăşurării normale a activităţii în acest sediu;
r)prezintă preşedintelui Consiliului proiectul protocolului ce urmează a fi încheiat cu Ministerul Afacerilor Interne pentru asigurarea protecţiei judecătorilor şi procurorilor aleşi membri ai Consiliului;
s)desemnează persoanele din cadrul aparatului propriu care urmează să exercite atribuţiile prevăzute de art. 6 şi 7 din Legea nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Secretarul general îndeplineşte orice alte atribuţii încredinţate de Plen, preşedintele sau vicepreşedintele Consiliului.
Art. 82
În realizarea atribuţiilor sale, secretarul general emite dispoziţii, potrivit prevederilor legale şi prezentului regulament.
Art. 83
Atribuţiile secretarului general adjunct se stabilesc de preşedintele Consiliului, la propunerea secretarului general.
Art. 85
Conducerea compartimentelor din cadrul aparatului propriu al Consiliului se asigură de directori, directori adjuncţi, şefi de servicii şi şefi de birouri, care organizează, coordonează, îndrumă şi răspund de activitatea compartimentului pe care îl conduc şi asigură buna colaborare cu alte compartimente. În cadrul aparatului propriu al Consiliului funcţionează judecători şi procurori detaşaţi, personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, funcţionari publici, personal contractual, precum şi personal auxiliar de specialitate din cadrul instanţelor şi parchetelor, detaşat.
Art. 86
(1)Conducătorii compartimentelor din cadrul aparatului propriu al Consiliului au următoarele atribuţii comune:
a)verifică şi răspund de lucrările efectuate în cadrul compartimentelor pe care le conduc;
b)verifică modul în care personalul din subordine îşi îndeplineşte îndatoririle profesionale şi de serviciu şi propun secretarului general, în condiţiile legii, stimularea persoanelor cu activitate meritorie, măsurile corespunzătoare pentru prevenirea săvârşirii de abateri disciplinare şi iniţierea procedurii de aplicare a sancţiunilor disciplinare persoanelor care comit astfel de abateri;
c)răspund de repartizarea echilibrată a sarcinilor personalului din subordine, sens în care înaintează Direcţiei resurse umane şi organizare propuneri privind întocmirea fişei postului pentru fiecare persoană din cadrul compartimentului;
d)urmăresc şi răspund de elaborarea corespunzătoare şi la termenele stabilite a lucrărilor repartizate de conducerea Consiliului sau de secretarul general;
e)repartizează personalului din subordine lucrările primite de la conducerea Consiliului sau de la secretarul general;
f)evaluează activitatea profesională a personalului din subordine;
g)urmăresc păstrarea confidenţialităţii de către personalul din subordine cu privire la lucrările efectuate şi răspund de păstrarea integrităţii fizice a lucrărilor din cadrul compartimentului pe care îl conduc.
(2)Conducătorii compartimentelor din cadrul aparatului propriu al Consiliului îndeplinesc orice alte atribuţii stabilite prin lege sau prin regulamente, precum şi de conducerea Consiliului sau de secretarul general.
Art. 87
Structura compartimentelor aparatului propriu al Consiliului şi modul de organizare a activităţii acestora se stabilesc de Plen.
Art. 88
Atribuţiile funcţiilor din cadrul aparatului propriu al Consiliului sunt prevăzute în fişele posturilor.
Art. 89
(1)Din aparatul propriu al Consiliului fac parte:
8.Serviciul informatică şi statistică judiciară, alcătuit din:
a)Biroul informatică;
b)Compartimentul statistică judiciară;
1.Direcţia resurse umane şi organizare, alcătuită din:
a)Serviciul resurse umane pentru instanţele judecătoreşti;
b)Serviciul resurse umane pentru parchete;
c)Biroul formare profesională;
d)Biroul concursuri;
2.Direcţia economică şi administrativ, alcătuită din:
c)Biroul contabilitate;
a)Serviciul salarizare şi buget;
b)Serviciul administrativ şi aprovizionare;
c)Biroul contabilitate;3.Direcţia legislaţie, documentare şi contencios, alcătuită din:
a)Serviciul legislaţie şi documentare;
b)Serviciul contencios;
4.Direcţia afaceri europene, relaţii internaţionale şi programe, alcătuită din:
a)Serviciul afaceri europene şi relaţii internaţionale;
b)Serviciul programe europene şi internaţionale;
5.Serviciul sinteze şi pregătirea lucrărilor şedinţelor Consiliului Superior al Magistraturii;
6.Biroul grefa secţiilor;
7.Serviciul de relaţii cu publicul, registratură, secretariat şi arhivă, alcătuit din:
a)Biroul relaţii cu publicul;
b)Compartimentul registratură, secretariat şi arhivă;
8.Serviciul informatică şi statistică judiciară, alcătuit din:
a)Biroul informatică;
b)Compartimentul statistică judiciară;9.Compartimentul de audit public intern;
10.Biroul de informare publică şi relaţii cu mass-media;
11.Compartimentul de psihologie a personalului;
12.Compartimentul de documente clasificate;
13.Biroul de achiziţii publice şi protocol;
14.cabinetele demnitarilor, în subordinea membrilor aleşi ai Consiliului.
(2)La nivelul serviciilor se pot înfiinţa şi alte compartimente, în condiţiile prevăzute de lege şi regulament.
Art. 90
(1)În subordinea preşedintelui Consiliului funcţionează:
a)Compartimentul de audit public intern;
b)Biroul de informare publică şi relaţii cu mass-media;
c)Compartimentul de psihologie a personalului.
(2)În subordinea vicepreşedintelui Consiliului funcţionează Compartimentul de documente clasificate.
(3)În subordinea ordonatorului principal de credite funcţionează Biroul de achiziţii publice şi protocol, care constituie compartimentul specializat în atribuirea contractelor de achiziţii publice.
Art. 91
(1)Direcţia resurse umane şi organizare asigură cadrul organizatoric şi funcţional necesar desfăşurării activităţii Consiliului, instanţelor judecătoreşti şi parchetelor, Institutului Naţional al Magistraturii şi Şcolii Naţionale de Grefieri.
(2)Direcţia resurse umane şi organizare evaluează, în condiţiile legii, modul de organizare şi funcţionare a instanţelor judecătoreşti şi a parchetelor şi propune conducerii Consiliului măsurile corespunzătoare pentru asigurarea funcţionării eficiente a acestora.
(3)Serviciul resurse umane pentru instanţele judecătoreşti are următoarele atribuţii:
1.în domeniul resurselor umane:
a)efectuează lucrările referitoare la numirea şi eliberarea din funcţie a judecătorilor şi magistraţilor-asistenţi şi, daca este cazul, pe cele privind menţinerea în activitate;
b)efectuează lucrările referitoare la numirea, suspendarea şi revocarea din funcţii de conducere a judecătorilor, precum şi pe cele referitoare la numirea şi revocarea din funcţii de conducere a magistraţilor-asistenţi;
c)efectuează lucrările referitoare la promovarea în funcţii superioare de execuţie a judecătorilor şi magistraţilor-asistenţi;
d)efectuează lucrările referitoare la numirea în funcţie a judecătorilor stagiari pe baza rezultatelor obţinute la examenul de absolvire a Institutului Naţional al Magistraturii;
e)efectuează lucrările referitoare la eliberarea din funcţie a judecătorilor stagiari;
f)efectuează lucrările privind transferul judecătorilor;
g)efectuează lucrările privind suspendarea din funcţie a judecătorilor şi magistraţilor-asistenţi şi, dacă este cazul, pe cele privind interzicerea provizorie a exercitării unor atribuţii;
h)efectuează lucrările referitoare la conferirea de distincţii pentru judecători, potrivit legii;
i)întocmeşte lucrările referitoare la detaşarea judecătorilor în cadrul instanţelor judecătoreşti, la Consiliul Superior al Magistraturii, Institutul Naţional al Magistraturii, Şcoala Naţională de Grefieri, Ministerul Justiţiei sau la unităţile subordonate acestuia, la solicitarea acestor instituţii, precum şi la instituţii ale Uniunii Europene sau în organizaţii internaţionale, în condiţiile legii;
j)efectuează lucrările referitoare la delegarea judecătorilor;
k)ţine evidenţa funcţiilor de execuţie sau de conducere vacante şi a celor ocupate de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi de la celelalte instanţe judecătoreşti;
l)efectuează lucrările necesare publicării şi afişării funcţiilor vacante de judecător;
m)centralizează candidaturile depuse pentru ocuparea funcţiilor de conducere la instanţele judecătoreşti, a funcţiilor de judecător şi a funcţiilor de conducere de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi întocmeşte lucrările necesare secţiei în vederea propunerii de numire în funcţiile de conducere de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie;
n)efectuează lucrări privind acordarea unor drepturi judecătorilor;
o)întocmeşte şi păstrează dosarele profesionale ale judecătorilor şi magistraţilor-asistenţi, cu asigurarea confidenţialităţii datelor cuprinse în acestea;
p)efectuează lucrările necesare privind încadrarea, promovarea în funcţie, precum şi încetarea activităţii pentru personalul aparatului propriu al Consiliului;
q)întocmeşte şi păstrează dosarele profesionale ale personalului aparatului propriu al Consiliului, cu asigurarea confidenţialităţii datelor cuprinse în acestea;
r)ţine evidenţa posturilor vacante din aparatul propriu al Consiliului;
s)întocmeşte fişele de post pentru întreg personalul din aparatul propriu al Consiliului, la propunerea conducătorilor de compartimente;
ş)întocmeşte actele administrative de stabilire sau modificare a drepturilor salariale de competenţa ordonatorului principal de credite;
t)întocmeşte lucrările necesare pentru soluţionarea contestaţiilor împotriva actelor administrative de stabilire sau modificare a drepturilor salariale de competenţa ordonatorului principal de credite;
ţ)exercită, prin intermediul persoanelor desemnate de secretarul general al Consiliului, atribuţiile prevăzute la art. 6 şi 7 din Legea nr. 176/2010, cu modificările ulterioare, în privinţa membrilor Consiliului, judecătorilor, asistenţilor judiciari, magistraţilor-asistenţi, precum şi a personalului din cadrul aparatului propriu;
u)ţine evidenţa declaraţiilor date de judecători, magistraţii-asistenţi şi personalul aparatului propriu al Consiliului, în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (3) şi art. 6 alin. (1) din Legea nr. 303/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Pentru personalul aparatului propriu al Consiliului ţine şi evidenţa declaraţiilor prevăzute de art. 7 alin. (3) din Legea nr. 303/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
v)efectuează lucrările privind plângerile prealabile formulate împotriva hotărârilor Secţiei pentru judecători de către judecătorii vizaţi de acestea;
2.în domeniul organizării instanţelor:
a)examinează propunerile privind înfiinţarea sau desfiinţarea de instanţe judecătoreşti, inclusiv instanţe militare;
b)examinează propunerile privind înfiinţarea de secţii la nivelul curţilor de apel, tribunalelor şi judecătoriilor;
c)examinează solicitările privind înfiinţarea de sedii secundare ale instanţelor judecătoreşti;
d)fundamentează hotărârea Plenului Consiliului privind lista localităţilor care fac parte din circumscripţiile judecătoriilor;
e)întocmeşte lucrările privind categoriile de procese sau de cereri care se soluţionează în municipiul Bucureşti numai de anumite instanţe, cu respectarea competenţei materiale prevăzute de lege;
f)fundamentează avizul Secţiei pentru judecători pentru stabilirea numărului maxim de posturi pentru instanţe, inclusiv pentru instanţele militare;
g)fundamentează avizul Secţiei pentru judecători pentru stabilirea numărului maxim de posturi pentru Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie;
h)urmăreşte permanent echilibrarea statelor de funcţii cu volumul de activitate al instanţelor judecătoreşti şi, când este cazul, face propuneri pentru redistribuirea unor posturi între instanţe, inclusiv între instanţele militare, întocmind lucrările necesare;
i)fundamentează avizul Secţiei pentru judecători pentru suplimentarea sau reducerea numărului de posturi la instanţele judecătoreşti, inclusiv la instanţele militare;
j)ţine evidenţa posturilor de personal auxiliar de specialitate de la instanţele judecătoreşti;
k)întocmeşte lucrările privind structura organizatorică, statele de funcţii şi statele de personal ale Institutului Naţional al Magistraturii şi ale Şcolii Naţionale de Grefieri, la propunerea Consiliului ştiinţific al Institutului Naţional al Magistraturii, respectiv a Consiliului de conducere al Şcolii Naţionale de Grefieri;
l)întocmeşte lucrările necesare şi face propuneri privind stabilirea numărului vicepreşedinţilor curţilor de apel, ai tribunalelor şi ai tribunalelor specializate, precum şi a judecătoriilor la care funcţionează un vicepreşedinte, la propunerea preşedinţilor curţilor de apel.
(4)Serviciul resurse umane pentru parchete are următoarele atribuţii:
a)efectuează lucrările referitoare la numirea, eliberarea din funcţie ori, dacă este cazul, menţinerea în activitate a procurorilor;
b)efectuează lucrările referitoare la numirea, suspendarea şi revocarea din funcţii de conducere a procurorilor;
c)întocmeşte lucrările necesare emiterii avizului pentru persoanele propuse de ministrul justiţiei în vederea numirii şi revocării din funcţie a procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, a prim-adjunctului şi a adjunctului acestuia, a procurorului şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie, a adjuncţilor acestuia, a procurorilor şefi de secţie din cadrul acestora, precum şi a procurorului şef al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism şi a adjunctului acestuia;
d)întocmeşte lucrările necesare emiterii avizului de către Secţia pentru procurori pentru revocarea procurorilor numiţi în cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie şi Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism;
e)efectuează lucrările referitoare la promovarea în funcţii superioare de execuţie a procurorilor;
f)efectuează lucrările referitoare la numirea în funcţie a procurorilor stagiari pe baza rezultatelor obţinute la examenul de absolvire a Institutului Naţional al Magistraturii;
g)efectuează lucrările referitoare la eliberarea din funcţie a procurorilor stagiari;
h)efectuează lucrările privind transferul procurorilor;
i)efectuează lucrările privind suspendarea din funcţie şi, dacă este cazul, pe cele privind interzicerea provizorie a exercitării unor atribuţii de către procurori;
j)efectuează lucrările referitoare la conferirea de distincţii pentru procurori, potrivit legii;
k)întocmeşte lucrările referitoare la detaşarea procurorilor în cadrul parchetelor, la Consiliul Superior al Magistraturii, Institutul Naţional al Magistraturii, Şcoala Naţională de Grefieri, Ministerul Justiţiei şi unităţile subordonate acestuia, la solicitarea acestor instituţii, precum şi la instituţii ale Uniunii Europene sau în organizaţii internaţionale, în condiţiile legii;
l)ţine evidenţa funcţiilor de execuţie şi de conducere vacante şi a celor ocupate de la parchete;
m)efectuează lucrările necesare publicării şi afişării funcţiilor vacante de procuror;
n)centralizează candidaturile depuse pentru ocuparea funcţiilor de conducere vacante de la parchete;
o)efectuează lucrări privind acordarea unor drepturi procurorilor;
p)întocmeşte şi păstrează dosarele profesionale ale procurorilor, cu asigurarea confidenţialităţii datelor cuprinse în acestea;
q)efectuează lucrările privind plângerile prealabile formulate împotriva hotărârilor Secţiei pentru procurori de către procurorii vizaţi de acestea;
r)exercită, prin intermediul persoanelor desemnate de secretarul general al Consiliului, atribuţiile prevăzute de art. 6 şi 7 din Legea nr. 176/2010, cu modificările ulterioare, în privinţa procurorilor;
s)ţine evidenţa declaraţiilor date de procurori în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (3) şi art. 6 alin. (1) din Legea nr. 303/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
ş)examinează propunerile privind înfiinţarea sau desfiinţarea de parchete, inclusiv parchete militare;
t)examinează solicitările privind înfiinţarea de sedii secundare ale parchetelor;
ţ)fundamentează avizul Secţiei pentru procurori pentru stabilirea numărului maxim de posturi pentru parchete, inclusiv pentru parchetele militare;
u)urmăreşte permanent echilibrarea statelor de funcţii cu volumul de activitate al parchetelor şi, când este cazul, face propuneri pentru redistribuirea unor posturi între parchete, inclusiv între parchetele militare, întocmind lucrările necesare;
v)fundamentează avizul Secţiei pentru procurori pentru suplimentarea sau reducerea numărului de posturi la parchete, inclusiv la parchetele militare;
w)ţine evidenţa posturilor de personal auxiliar de specialitate de la parchete;
x)întocmeşte lucrările necesare şi formulează propuneri privind numărul adjuncţilor procurorilor generali ai parchetelor de pe lângă curţile de apel şi ai prim-procurorilor parchetelor de pe lângă tribunale şi judecătorii, unde prim-procurorii sunt ajutaţi de adjuncţi, la propunerea procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(5)Lucrările prevăzute la alin. (3) pct. 1 lit. g) şi cele prevăzute la alin. (4) lit. i) se întocmesc de îndată şi se transmit de urgenţă secţiei corespunzătoare.
(6)Compartimentele din cadrul Direcţiei resurse umane şi organizare întocmesc lucrările prevăzute la alin. (3) pct. 1 lit. a) teza a doua, lit. b), e) şi lit. m) teza finală, precum şi pe cele prevăzute la alin. (4) lit. a) teza a doua, lit. b), c) şi g), în termen de cel mult 30 de zile de la data înregistrării lucrării.
(7)Secţia analizează lucrările în termen de 30 de zile de la data întocmirii lor.
Art. 92
h)adeverinţe medicale, potrivit legii;
Dosarele profesionale ale judecătorilor, procurorilor şi magistraţilor-asistenţi cuprind:
a)fişa în care se consemnează evoluţia carierei de judecător, procuror sau magistrat-asistent, de la intrarea în profesie până la încetarea funcţiei;
b)cererea de numire în funcţie;
c)actele de stare civilă (în copie);
d)actele de studii (în copie);
e)curriculum vitae;
f)copii de pe carnetul de muncă şi alte acte doveditoare ale vechimii;
g)certificatul de cazier judiciar şi certificatul de cazier fiscal, depuse în condiţiile legii;
h)adeverinţe medicale, potrivit legii;i)documentele privind verificarea bunei reputaţii;
j)declaraţiile prevăzute de Legea nr. 303/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi alte declaraţii date de judecători şi procurori în temeiul unor legi speciale, care se păstrează de Consiliu;
k)documentele din care reies rezultatele obţinute la concursul de admitere în profesie, la examenul de capacitate, la alte examene şi concursuri privind cariera de magistrat sau magistrat-asistent;
l)lucrările scrise susţinute la examenele şi concursurile privind cariera de magistrat sau magistrat-asistent;
m)certificatul de absolvire a Institutului Naţional al Magistraturii, dacă este cazul, alte diplome şi certificate privind studiile relevante pentru cariera de magistrat sau magistrat-asistent;
n)ordinele, dispoziţiile, deciziile şi hotărârile privind numirea, delegarea, detaşarea, transferul, promovarea, suspendarea şi încetarea din funcţie;
o)evaluările activităţii profesionale a judecătorului, procurorului sau magistratului-asistent;
p)hotărârile irevocabile sau, după caz, hotărârile definitive privind aplicarea sancţiunilor disciplinare, precum şi celelalte hotărâri privind cariera şi drepturile judecătorilor, procurorilor şi magistraţilor-asistenţi;
q)actele încheiate ca urmare a verificărilor efectuate, prin care s-a reţinut o conduită necorespunzătoare;
r)rezultatele verificărilor Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii şi, după caz, ale Consiliului Suprem de Apărare a Ţării cu privire la declaraţiile prevăzute la art. 6 şi 7 din Legea nr. 303/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
s)procesul-verbal în care s-a consemnat depunerea jurământului, conform art. 34 alin. (4) din Legea nr. 303/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
ş)orice alte înscrisuri care privesc cariera judecătorilor, procurorilor sau magistraţilor-asistenţi.
Art. 93
(1)Datele din dosarele profesionale ale judecătorilor, procurorilor şi magistraţilor-asistenţi sunt confidenţiale.
(2)Judecătorul, procurorul sau magistratul-asistent are dreptul să îşi consulte propriul dosar profesional.
Art. 94
Biroul formare profesională are următoarele atribuţii:
a)efectuează lucrările necesare pentru stabilirea numărului anual de auditori de justiţie ai Institutului Naţional al Magistraturii şi a numărului de locuri pentru concursul de admitere la Şcoala Naţională de Grefieri;
b)realizează, împreună cu reprezentanţii Institutului Naţional al Magistraturii şi ai Şcolii Naţionale de Grefieri, repartizarea absolvenţilor acestor instituţii pe posturile vacante disponibile;
c)efectuează repartizarea pe posturile de judecători şi procurori, conform legii, a judecătorilor stagiari şi a procurorilor stagiari care au promovat examenul de capacitate;
d)întocmeşte lucrările privitoare la asigurarea bunei desfăşurări a activităţii de formare şi perfecţionare profesională a judecătorilor şi procurorilor, organizată de Institutul Naţional al Magistraturii;
e)întocmeşte lucrări pentru Plen şi secţii privitoare la activitatea de formare iniţială a auditorilor de justiţie, organizată de Institutul Naţional al Magistraturii;
f)elaborează programul de stagiu al personalului stagiar asimilat judecătorilor şi procurorilor din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii;
g)întocmeşte lucrări pentru Plen şi secţii privitoare la activitatea de formare iniţială a personalului auxiliar de specialitate, organizată de Şcoala Naţională de Grefieri;
h)efectuează lucrările privind exercitarea atribuţiilor Consiliului Superior al Magistraturii în domeniul evaluării profesionale a judecătorilor şi procurorilor şi asigură secretariatul comisiilor de evaluare a activităţii judecătorilor de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi a procurorilor de la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, constituite în cadrul Consiliului;
i)efectuează lucrările în vederea soluţionării contestaţiilor privind calificativele acordate judecătorilor, procurorilor şi magistraţilor-asistenţi de către comisiile de evaluare a activităţii profesionale;
j)efectuează lucrările privind desemnarea membrilor Consiliului în comisiile de evaluare, în condiţiile legii;
k)întocmeşte lucrările privind numirea şi revocarea directorului şi a directorilor adjuncţi ai Institutului Naţional al Magistraturii şi ai Şcolii Naţionale de Grefieri;
l)întocmeşte lucrările privind desemnarea judecătorilor şi a procurorilor care vor face parte din Consiliul ştiinţific al Institutului Naţional al Magistraturii, respectiv din Consiliul de conducere al Şcolii Naţionale de Grefieri;
m)organizează, sub coordonarea secretarului general, activităţile de formare profesională a personalului aparatului tehnic administrativ al Consiliului Superior al Magistraturii şi al instituţiilor coordonate.
Art. 95
Biroul concursuri are următoarele atribuţii:
a)efectuează lucrările necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor organizatorice ce revin Consiliului în legătură cu stabilirea numărului anual de cursanţi ai Institutului Naţional al Magistraturii şi organizarea concursului de admitere la Institutul Naţional al Magistraturii;
b)efectuează lucrările necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor organizatorice ce revin Consiliului în legătură cu organizarea concursului de admitere la Şcoala Naţională de Grefieri;
c)efectuează lucrările necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Consiliului în legătură cu organizarea concursurilor de admitere în magistratură;
d)efectuează verificări privind îndeplinirea condiţiei de bună reputaţie de către candidaţii declaraţi admişi la concursul de admitere la Institutul Naţional al Magistraturii, la concursul de admitere în magistratură, la concursul pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, precum şi la concursul pentru ocuparea posturilor vacante de personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor din cadrul Consiliului;
e)efectuează lucrările necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Consiliului în legătură cu organizarea examenelor de capacitate ale judecătorilor şi procurorilor stagiari, precum şi ale personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor;
f)efectuează lucrările necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Consiliului în legătură cu organizarea concursurilor de promovare a judecătorilor şi procurorilor în funcţii de execuţie vacante sau pe loc;
g)efectuează lucrările necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Consiliului în legătură cu organizarea concursurilor sau examenelor pentru numirea în funcţii de conducere a judecătorilor şi procurorilor;
h)efectuează lucrările necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Consiliului în legătură cu organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi pentru promovarea în funcţia de prim-magistrat-asistent şi de magistrat-asistent-şef la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie;
i)efectuează lucrările necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Consiliului în legătură cu organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante de grefier la instanţele judecătoreşti şi la parchetele de pe lângă acestea;
j)efectuează lucrările necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Consiliului în legătură cu organizarea concursurilor de numire a procurorilor în cadrul Secţiei pentru investigarea infracţiunilor din justiţie;
k)organizează concursuri sau, după caz, examene pentru ocuparea posturilor vacante de execuţie din aparatul propriu al Consiliului;
l)alte atribuţii vizând organizarea concursurilor ce intră în competenţa Consiliului, potrivit legii.
Art. 96
(1)Directorul Direcţiei resurse umane şi organizare sau persoana desemnată de acesta reprezintă direcţia în cadrul Consiliului de conducere al Şcolii Naţionale de Grefieri.
(2)Directorul Direcţiei resurse umane şi organizare este ajutat de un director adjunct, care îndeplineşte atribuţiile stabilite de secretarul general al Consiliului, la propunerea directorului direcţiei.
Art. 97
(3)Biroul contabilitate exercită următoarele atribuţii:
a)propune repartizarea indicatorilor financiari şi urmăreşte realizarea lor pe capitole bugetare şi pe categorii de cheltuieli, potrivit legii;
b)gestionează şi utilizează veniturile proprii, aprobate potrivit legii;
c)organizează activitatea casieriei, în conformitate cu prevederile legale; ia măsuri pentru efectuarea tuturor plăţilor în numerar, precum şi pentru efectuarea operaţiunilor curente cu Direcţia de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti şi cu unitatea bancară competentă pentru operaţiuni de plăţi externe;
d)asigură organizarea evidenţei contabile în cadrul Consiliului, îndrumă şi coordonează această activitate la ordonatorii terţiari de credite, centralizează situaţiile financiare trimestriale şi anuale ale ordonatorilor terţiari de credite şi asigură transmiterea acestora la Ministerul Finanţelor Publice la termenele stabilite potrivit reglementărilor legale;
e)organizează şi efectuează operaţiunile prevăzute de lege privind evidenţa contabilă a patrimoniului aflat în gestiunea responsabilului de bunuri din cadrul Serviciului administrativ şi aprovizionare;
f)înregistrează notele contabile, ţine evidenţa conturilor sintetice şi analitice şi întocmeşte balanţele de verificare lunare;
g)asigură evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale;
h)întocmeşte situaţia trimestrială privind execuţia cheltuielilor bugetare angajate pentru aparatul propriu al Consiliului;
i)centralizează situaţia trimestrială privind execuţia bugetară aprobată ordonatorilor din subordine şi asigură transmiterea acesteia la Ministerul Finanţelor Publice;
j)exercită atribuţii specifice corelate cu programele finanţate din fonduri europene şi internaţionale, la solicitarea Direcţiei afaceri europene, relaţii internaţionale şi programe.
(1)Direcţia economică şi administrativ exercită, prin Serviciul salarizare şi buget, în ceea ce priveşte salarizarea şi drepturile de personal, următoarele atribuţii:
a)întocmeşte statele de funcţii şi statele de personal pentru Consiliu, împreună cu Direcţia resurse umane şi organizare;
b)urmăreşte angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor de personal pentru aparatul propriu al Consiliului, potrivit legii;
c)urmăreşte, împreună cu Direcţia resurse umane şi organizare, aplicarea legislaţiei în domeniul drepturilor de personal: salarii, indemnizaţii, sporuri, grade, trepte, salariu de merit şi altele, pentru Consiliu;
d)avizează, împreună cu Direcţia resurse umane şi organizare şi cu Direcţia legislaţie, documentare şi contencios, încadrările şi modificările de încadrări, echivalările de funcţii şi specialităţi pentru Consiliu;
e)elaborează, împreună cu Direcţia resurse umane şi organizare, criteriile pentru acordarea premiilor trimestriale şi anuale pe categorii de personal;
f)calculează drepturile de personal (salarii, indemnizaţii, concedii de odihnă şi alte drepturi, cum ar fi premii şi stimulente) pentru personalul din aparatul propriu al Consiliului;
g)stabileşte şi asigură efectuarea plăţii în termen a obligaţiilor faţă de bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, fondul pentru şomaj şi fondul asigurărilor sociale de sănătate;
h)analizează proiectul de buget al Institutului Naţional al Magistraturii şi al Şcolii Naţionale de Grefieri şi formulează propuneri corespunzătoare;
i)fundamentează avizul conform al Consiliului pentru proiectele de buget ale instanţelor şi parchetelor, prin verificarea încadrării solicitărilor ordonatorilor secundari de credite în proiectele de buget ale ordonatorilor principali de credite, cu fundamentările corespunzătoare pe categorii de cheltuieli;
j)întocmeşte lunar situaţia privind monitorizarea cheltuielilor de personal finanţate de la bugetul de stat şi din venituri proprii pentru Consiliu şi unităţile aflate în coordonare şi o transmite, potrivit legii, Ministerului Finanţelor Publice;
k)întocmeşte Declaraţia informativă privind impozitul reţinut la sursă şi câştigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit;
l)întocmeşte dările de seamă statistice lunare privind indicatorii de muncă şi salarii pentru Consiliu şi asigură transmiterea acestora, conform legii, la Institutul Naţional de Statistică;
m)emite puncte de vedere în probleme de salarizare şi drepturi de personal, la solicitarea compartimentelor din cadrul Consiliului;
n)asigură întocmirea şi depunerea Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate;
o)exercită atribuţii specifice corelate cu programele finanţate din fonduri europene şi internaţionale, la solicitarea Direcţiei afaceri europene, relaţii internaţionale şi programe.
(2)Serviciul salarizare şi buget are, în ceea ce priveşte bugetul, următoarele atribuţii:
a)angajează, alături de ordonatorul de credite, utilizarea creditelor bugetare în limita bugetului aprobat;
b)fundamentează, pe baza propunerilor compartimentelor din cadrul Consiliului şi ale unităţilor aflate în coordonare, necesarul anual de credite, elaborează proiectul de buget al Consiliului şi se ocupă de obţinerea avizului consultativ al Ministerului Finanţelor Publice;
c)asigură fondurile necesare pentru deplasările personalului Consiliului în ţară şi în străinătate, ţine evidenţa operativă a acestora şi verifică deconturile, urmăreşte încadrarea în cheltuielile aprobate prin buget;
d)exercită, potrivit legii, controlul financiar preventiv asupra tuturor operaţiunilor şi documentelor din care derivă drepturi sau obligaţii patrimoniale;
e)analizează şi supune spre aprobare ordonatorului principal de credite propunerile cu persoanele desemnate de către ordonatorii terţiari de credite pentru acordarea vizei de control financiar preventiv propriu;
f)întocmeşte situaţia centralizatoare a tuturor operaţiunilor supuse vizei de control financiar preventiv propriu la nivelul ordonatorilor terţiari de credite şi asigură transmiterea trimestrială a acestora la Ministerul Finanţelor Publice.
(3)Biroul contabilitate exercită următoarele atribuţii:
a)propune repartizarea indicatorilor financiari şi urmăreşte realizarea lor pe capitole bugetare şi pe categorii de cheltuieli, potrivit legii;
b)gestionează şi utilizează veniturile proprii, aprobate potrivit legii;
c)organizează activitatea casieriei, în conformitate cu prevederile legale; ia măsuri pentru efectuarea tuturor plăţilor în numerar, precum şi pentru efectuarea operaţiunilor curente cu Direcţia de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti şi cu unitatea bancară competentă pentru operaţiuni de plăţi externe;
d)asigură organizarea evidenţei contabile în cadrul Consiliului, îndrumă şi coordonează această activitate la ordonatorii terţiari de credite, centralizează situaţiile financiare trimestriale şi anuale ale ordonatorilor terţiari de credite şi asigură transmiterea acestora la Ministerul Finanţelor Publice la termenele stabilite potrivit reglementărilor legale;
e)organizează şi efectuează operaţiunile prevăzute de lege privind evidenţa contabilă a patrimoniului aflat în gestiunea responsabilului de bunuri din cadrul Serviciului administrativ şi aprovizionare;
f)înregistrează notele contabile, ţine evidenţa conturilor sintetice şi analitice şi întocmeşte balanţele de verificare lunare;
g)asigură evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale;
h)întocmeşte situaţia trimestrială privind execuţia cheltuielilor bugetare angajate pentru aparatul propriu al Consiliului;
i)centralizează situaţia trimestrială privind execuţia bugetară aprobată ordonatorilor din subordine şi asigură transmiterea acesteia la Ministerul Finanţelor Publice;
j)exercită atribuţii specifice corelate cu programele finanţate din fonduri europene şi internaţionale, la solicitarea Direcţiei afaceri europene, relaţii internaţionale şi programe.Art. 98
Serviciul administrativ şi aprovizionare are următoarele atribuţii:
a)face propuneri pentru buget referitoare la cheltuielile de întreţinere, cheltuielile materiale şi de capital pentru activitatea Consiliului;
b)administrează întregul patrimoniu al Consiliului;
c)ţine evidenţa operativă a mijloacelor fixe şi a obiectelor de inventar;
d)ţine evidenţa bunurilor din patrimoniul Consiliului;
e)întocmeşte anual listele de inventar al bunurilor, pe camere şi pe persoane;
f)propune spre încheiere şi urmăreşte executarea în bune condiţii a contractelor de întreţinere şi servicii pentru apă, canalizare, gaze, electricitate, telefoane, lifturi, faxuri, copiatoare, maşini de scris, maşini de calcul şi alte bunuri sau servicii;
g)asigură aprovizionarea cu bunuri materiale, rechizite şi mijloace tehnice necesare desfăşurării activităţii Consiliului şi se preocupă de confecţionarea legitimaţiilor de serviciu, diplomelor, atestatelor şi a altor documente;
h)asigură recepţia, evidenţa şi distribuirea pe bază de fişe a tuturor bunurilor şi materialelor ce sunt achiziţionate pentru activitatea proprie a Consiliului;
i)asigură transportul de persoane şi mărfuri, întreţinerea şi exploatarea în condiţii bune şi de siguranţă a autoturismelor din dotarea Consiliului;
j)emite foile de parcurs zilnic pentru fiecare autoturism din dotarea Consiliului;
k)întocmeşte fişa activităţii zilnice pentru parcul auto;
l)întocmeşte situaţia privind consumul de carburanţi din cursul lunii pentru fiecare autoturism şi o depune la Serviciul salarizare şi buget la sfârşitul lunii;
m)verifică, în prima zi a lunii, stocul de carburanţi pentru fiecare autoturism, consemnând stocul existent într-un proces-verbal;
n)asigură reparaţiile curente, întreţinerea, curăţenia şi administrarea sediului Consiliului, precum şi pe cele capitale şi pe cele ale tuturor imobilelor aflate în administrare;
o)coordonează activităţile de reparaţii capitale şi curente la unităţile aflate în coordonarea Consiliului;
p)întocmeşte lista bunurilor din patrimoniul Consiliului, propuse pentru casare;
q)verifică activitatea magazionerului cu privire la modul de gestionare a materialelor intrate şi ieşite din magazie şi la modul de depozitare a acestora;
r)întocmeşte planul pentru deszăpezire, combaterea fenomenelor meteorologice periculoase şi paza contra incendiilor şi se preocupă de aplicarea lor;
s)asigură, împreună cu trupele de jandarmi, securitatea şi paza sediului propriu;
ş)asigură decontarea la timp a tuturor cheltuielilor efectuate zilnic pe linie de administraţie şi aprovizionare;
t)asigură însuşirea şi aplicarea normelor de protecţie a muncii de către personalul Consiliului;
ţ)întocmeşte planul de evacuare a personalului şi bunurilor materiale din Consiliu în caz de calamităţi şi catastrofe sau pe timp de război;
u)face anual propuneri de buget pentru înzestrarea cu materialele necesare a formaţiunilor de apărare civilă în timp de pace şi război;
v)participă, prin reprezentantul său, la pregătirea şi convocările organizate de comandamentul de apărare civilă; execută, conform planului de evacuare, exerciţii de alarmare a personalului şi exercită orice alte atribuţii privind apărarea civilă, precum şi atribuţii specifice corelate cu programele finanţate din fonduri europene şi internaţionale, la solicitarea Direcţiei afaceri europene, relaţii internaţionale şi programe.
Art. 99
Direcţia economică şi administrativ este condusă de un director, ajutat de un director adjunct, care îndeplineşte atribuţiile stabilite de secretarul general al Consiliului, la propunerea directorului direcţiei.
Art. 100
(1)Direcţia legislaţie, documentare şi contencios exercită prin Serviciul legislaţie şi documentare următoarele atribuţii:
1.în materie de legislaţie:
a)elaborează puncte de vedere privind avizarea proiectelor de acte normative;
b)întocmeşte sau participă, după caz, la elaborarea proiectelor de regulamente şi a altor reglementări a căror aprobare ori iniţiativă intră în competenţa Consiliului;
c)întocmeşte studii referitoare la necesitatea elaborării sau modificării unor acte normative în domeniul justiţiei, precum şi pe probleme de drept ivite în aplicarea legislaţiei;
d)elaborează puncte de vedere privind avizarea proiectelor de regulamente şi ordine care se aprobă de ministrul justiţiei, în cazurile prevăzute de lege;
e)sesizează secretarul general al Consiliului cu privire la necesitatea iniţierii sau modificării unor acte normative în domeniul justiţiei;
f)formulează puncte de vedere pe probleme juridice controversate, la solicitarea compartimentelor Consiliului, a Ministerului Justiţiei sau a instanţelor judecătoreşti şi parchetelor;
2.în materie de documentare:
a)asigură păstrarea colecţiei Monitorul Oficial al României, Partea I, şi completarea acestei colecţii pe măsura apariţiei de noi acte normative;
b)ia măsuri pentru cunoaşterea şi procurarea, în limita fondurilor alocate sau prin schimburi, donaţii etc., a lucrărilor şi revistelor de specialitate din ţară şi din străinătate;
c)ia măsurile necesare şi asigură păstrarea în bune condiţii a fondului de cărţi şi reviste de specialitate din gestiunea Bibliotecii Consiliului;
d)sprijină conducerile compartimentelor în constituirea unor puncte proprii de informare;
e)asigură funcţionarea Bibliotecii Consiliului;
f)asigură selectarea deciziilor Curţii Constituţionale prin care au fost admise excepţiile de neconstituţionalitate, precum şi a deciziilor Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie pronunţate în soluţionarea recursurilor în interesul legii.
(2)Serviciul contencios are următoarele atribuţii:
a)avizează din punctul de vedere al legalităţii orice măsură de natură să angajeze răspunderea patrimonială a ordonatorului principal de credite şi, dacă este cazul, formulează puncte de vedere pe aceste aspecte;
b)formulează puncte de vedere referitoare la procedurile care vizează plata unor sume de bani de către Consiliu sau recuperarea unor sume de bani de către Consiliu, precum şi la aspectele referitoare la salarizarea personalului, dacă aceste aspecte sunt controversate;
c)avizează din punct de vedere al legalităţii orice măsură care ar putea aduce atingere drepturilor Consiliului;
d)avizează contractele încheiate de Consiliu în calitate de ordonator principal de credite, referatul de necesitate care se întocmeşte în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările ulterioare, strategia de contractare privind achiziţia de servicii, precum şi contractele de achiziţie publică/acordul-cadru;
e)avizează, la solicitarea unităţilor aflate în coordonarea Consiliului, contractele încheiate de acestea;
f)întocmeşte lucrările referitoare la plângerile prealabile formulate împotriva hotărârilor secţiilor de către alte persoane decât judecătorii sau procurorii vizaţi de acestea şi la cele formulate împotriva hotărârilor Plenului Consiliului;
g)reprezintă Consiliul şi apără drepturile şi interesele acestuia în faţa instanţelor judecătoreşti şi a altor organe de jurisdicţii, formulând în acest sens acţiuni, cereri, întâmpinări şi alte lucrări;
h)comunică Direcţiei resurse umane şi organizare extrase de pe hotărârile judecătoreşti privind cariera şi drepturile judecătorilor, procurorilor şi magistraţilor-asistenţi, în maximum 5 zile de la pronunţare, precum şi hotărârile, după redactare, în vederea ducerii la îndeplinire a măsurilor dispuse în legătură cu executarea acestora;
i)avizează dispoziţiile secretarului general referitoare la numire, promovare, eliberarea din funcţie şi sancţionare disciplinară pentru personalul de execuţie din aparatul propriu al Consiliului;
j)întocmeşte calendarul estimativ privind alegerea membrilor Consiliului judecători şi procurori şi îndeplineşte orice alte măsuri în legătură cu procedura alegerii, dispuse de secretarul general.
Art. 101
Direcţia legislaţie, documentare şi contencios este condusă de un director, ajutat de un director adjunct. Directorul adjunct coordonează activitatea Serviciului contencios şi îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de secretarul general al Consiliului, la propunerea directorului direcţiei.
Art. 102
(1)Direcţia afaceri europene, relaţii internaţionale şi programe exercită atribuţii privind afacerile juridice europene şi internaţionale în domeniul de competenţă al Consiliului Superior al Magistraturii şi al instituţiilor aflate în coordonarea Consiliului, în beneficiul întregului sistem judiciar.
(2)Misiunea fundamentală a Direcţiei afaceri europene, relaţii internaţionale şi programe este de a sprijini Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, preşedintele şi vicepreşedintele Consiliului, comisiile de lucru ale Consiliului, membrii Consiliului, aparatul propriu şi instituţiile aflate în coordonarea Consiliului Superior al Magistraturii, precum şi instanţele judecătoreşti şi Ministerul Public în îndeplinirea atribuţiilor ce intră în competenţa acestora privind relaţia cu organizaţiile şi organismele internaţionale şi instituţiile Uniunii Europene, implementarea şi formularea proiectelor cu finanţare europeană sau externă, cooperarea juridică şi judiciară internaţională, precum şi de a contribui la formarea profesională a magistraţilor în domeniul dreptului Uniunii Europene şi al dreptului internaţional.
(3)Prin conducerea direcţiei şi Serviciul afaceri europene şi relaţii internaţionale, Direcţia afaceri europene, relaţii internaţionale şi programe îndeplineşte următoarele atribuţii:
a)asigură relaţia cu instituţiile şi organismele Uniunii Europene pe domeniile specifice de activitate ale Consiliului Superior al Magistraturii;
b)participă la dezvoltarea relaţiilor stabilite de Consiliul Superior al Magistraturii cu Organizaţia Naţiunilor Unite, Consiliul Europei, alte organizaţii şi organisme internaţionale, precum şi cu misiunile diplomatice ale statelor membre ale acestor organizaţii, acreditate la Bucureşti;
c)monitorizează îndeplinirea obligaţiilor care decurg din statutul României de membru al Uniunii Europene, precum şi a obligaţiilor internaţionale asumate prin tratate la care România este parte, în domeniul de competenţă al Consiliului Superior al Magistraturii;
d)centralizează datele statistice primite de la instanţe şi parchete, în vederea întocmirii unor rapoarte de progres adresate instituţiilor Uniunii Europene sau unor organizaţii internaţionale;
e)dezvoltă relaţiile bilaterale ale Consiliului Superior al Magistraturii, ale Institutului Naţional al Magistraturii şi ale Şcolii Naţionale de Grefieri cu structuri similare din alte ţări şi organizează schimburi de experienţă pentru judecători, procurori, personalul auxiliar de la instanţe şi parchete, precum şi pentru personalul din cadrul aparatului tehnic al Consiliului Superior al Magistraturii;
f)asigură secretariatul tehnic al participării Consiliului Superior al Magistraturii în cadrul activităţilor Reţelei Europene a Consiliilor Judiciare (ENCJ/RECJ);
g)participă la dezvoltarea colaborării Consiliului Superior al Magistraturii cu organisme şi structuri ale Uniunii Europene în domeniul justiţiei, precum Eurojust şi reţelele judiciare europene, şi, după caz, asigură reprezentarea la reuniuni ale acestora;
h)participă la dezvoltarea colaborării Consiliului Superior al Magistraturii cu comitetele şi comisiile Consiliului Europei în domeniul justiţiei şi, după caz, asigură reprezentarea la reuniuni ale acestora;
i)organizează conferinţe şi seminare pe probleme de reformă a justiţiei, cu participare internaţională;
j)elaborează lucrări pentru pregătirea participării preşedintelui, vicepreşedintelui, membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, secretarului general, secretarului general adjunct şi personalului din aparatul propriu al Consiliului la reuniuni şi vizite internaţionale sau întâlniri cu reprezentanţi ai organizaţiilor internaţionale, pentru pregătirea vizitelor şi reuniunilor internaţionale pe care preşedintele Consiliului le găzduieşte şi elaborează răspunsurile la solicitările organismelor şi structurilor Uniunii Europene, ale organizaţiilor internaţionale, ale agentului guvernamental pentru Curtea Europeană a Drepturilor Omului şi pentru Curtea de Justiţie a Uniunii Europene, precum şi ale altor instituţii din ţară şi străinătate, în domeniul său de competenţă;
k)elaborează materiale de promovare a imaginii Consiliului Superior al Magistraturii în alte state;
l)elaborează studii de drept comparat;
m)elaborează note privind propunerile de misiuni temporare în străinătate ale membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, ale personalului din aparatul tehnic, precum şi ale judecătorilor şi procurorilor şi ale reprezentanţilor instituţiilor aflate în coordonarea Consiliului; pentru judecători şi procurori, verifică existenţa acordului de participare al instanţei sau parchetului în care funcţionează, precum şi, dacă este cazul, datele deţinute de Institutul Naţional al Magistraturii cu privire la participările anterioare ale respectivului judecător sau procuror la misiuni temporare în străinătate, în vederea avizării propunerilor privind deplasările în străinătate de către preşedintele secţiei corespunzătoare a Consiliului;
n)asigură reprezentarea la reuniuni internaţionale şi în cadrul Uniunii Europene, în domeniul său de competenţă;
o)asigură secretariatul tehnic al comisiei de specialitate a Consiliului;
p)colaborează cu Direcţia legislaţie, documentare şi contencios în procesul de avizare a unor acte normative cu elemente de extraneitate sau vizând cooperarea juridică şi judiciară internaţională, precum şi în formularea unor opinii sau avize ale Consiliului în domenii interesând dreptul Uniunii Europene sau dreptul internaţional;
q)ia măsuri pentru asigurarea traducerii unor materiale necesare desfăşurării activităţii Consiliului Superior al Magistraturii, la solicitarea preşedintelui, vicepreşedintelui, secţiilor, comisiilor, membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, secretarului general, secretarului general adjunct, direcţiilor şi a celorlalte compartimente din aparatul propriu;
r)ia măsuri pentru organizarea activităţilor internaţionale sau cu caracter festiv ale Consiliului, cu sprijinul Biroului de achiziţii publice şi protocol;
s)îndeplineşte orice alte atribuţii în domeniul său de competenţă, potrivit legii şi în baza unei decizii a Plenului Consiliului.
(4)Prin conducerea direcţiei şi Serviciul programe europene şi internaţionale, Direcţia afaceri europene, relaţii internaţionale şi programe îndeplineşte următoarele atribuţii:
a)asigură derularea programelor finanţate de Banca Mondială şi de alţi donori europeni şi internaţionali, care au ca beneficiari Consiliul, sistemul judiciar sau instituţiile aflate în coordonarea Consiliului;
b)identifică şi elaborează propuneri de proiecte de finanţare din fonduri europene şi din alte fonduri internaţionale, după consultarea conducerii instituţiei, precum şi a celorlalte direcţii/structuri de specialitate din instituţie şi a reprezentanţilor sistemului judiciar, după caz, în calitate de potenţiali beneficiari ai proiectelor respective, în baza Protocolului de colaborare dintre Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Justiţiei, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în vederea consolidării activităţilor de atragere a fondurilor europene şi internaţionale;
c)întreprinde demersurile de competenţa Consiliului Superior al Magistraturii pe care le presupune un exerciţiu de programare, în vederea asigurării eligibilităţii proiectelor propuse (completarea sau modificarea fişei de proiect, redimensionarea bugetului solicitat); în acest scop conlucrează cu direcţiile/structurile potenţial beneficiare, precum şi cu instituţiile coordonatoare, după caz (Ministerul Justiţiei, Ministerul Fondurilor Europene, Ministerul Finanţelor Publice, alte ministere şi instituţii publice cu atribuţii în materie);
d)propune şi, ulterior aprobării, coordonează procedurile de lucru pentru implementarea unui proiect finanţat din fonduri europene sau internaţionale, precum: stabilirea grupurilor de lucru pentru implementarea fiecărui proiect, derularea activităţii acestora, stabilirea întâlnirilor de lucru cu beneficiarii - reprezentanţi ai Consiliului Superior al Magistraturii şi ai instituţiilor aflate în coordonarea sa, reprezentanţi ai instanţelor şi parchetelor, ai altor instituţii ale sistemului judiciar, colaborarea permanentă cu consultanţii selectaţi pentru a implementa proiectul respectiv etc.;
e)colaborează cu structurile de specialitate din cadrul Ministerului Fondurilor Europene în vederea organizării selecţiilor, a licitaţiilor, a întocmirii răspunsului Consiliului Superior al Magistraturii, respectiv a participării Consiliului Superior al Magistraturii şi a sistemului judiciar român la elaborarea unor oferte pentru diferitele programe de finanţare din fonduri europene;
f)supraveghează în permanenţă îndeplinirea de către contractor a obligaţiilor asumate în conformitate cu caietul de sarcini/termenii de referinţă, după caz;
g)supervizează facturile remise de contractori, în vederea efectuării plăţilor, după atestarea realităţii serviciilor menţionate în facturi de către direcţiile/structurile beneficiare;
h)coordonează şi monitorizează implementarea programelor şi proiectelor; în acest scop păstrează, în scris şi în format electronic, după caz, evidenţa privind obiectivele, desfăşurarea şi rezultatele programelor derulate;
i)ţine evidenţa generală a repartizării şi utilizării bunurilor achiziţionate din fonduri europene şi internaţionale, rambursabile sau nerambursabile, conform destinaţiei şi scopului prevăzute în program;
j)întocmeşte documentele de raportare periodică privind stadiul implementării programelor, rapoartele de monitorizare şi evaluare a proiectelor, conform procedurilor aplicabile proiectelor implementate din fonduri europene şi internaţionale; în acest scop colaborează cu coordonatorii programelor şi cu beneficiarii direcţi;
k)asigură schimbul de informaţii privind aspectele tehnice ale implementării programelor cu direcţiile implicate din cadrul Comisiei Europene şi cu structurile de specialitate din cadrul Ministerului Fondurilor Europene şi din Ministerul Justiţiei, cu experţii Băncii Mondiale şi cu reprezentanţii altor donori europeni şi internaţionali;
l)asigură legătura dintre Consiliu, ca autoritate de implementare, şi instituţiile relevante, pentru programele finanţate din fonduri europene şi internaţionale, care au fost implementate, sunt în curs de implementare sau urmează să fie implementate;
m)asigură legătura cu celelalte instituţii beneficiare ale asistenţei şi participă la reuniunile interinstituţionale în probleme de interes comun pentru programele finanţate din fonduri europene şi internaţionale;
n)participă la reuniunile internaţionale cu relevanţă pentru obiectul de activitate al serviciului;
o)asigură participarea la întâlnirile la nivelul conducerii şi membrilor Consiliului legate de programele finanţate din fonduri europene şi internaţionale;
p)colaborează cu Serviciul contencios în elaborarea cererilor şi apărărilor în litigiile având ca obiect proiecte de finanţare din fonduri europene şi din alte fonduri internaţionale sau programe finanţate de Banca Mondială şi de alţi donori europeni şi internaţionali, care au ca beneficiari Consiliul Superior al Magistraturii, sistemul judiciar sau instituţiile aflate în coordonarea Consiliului;
q)îndeplineşte orice alte atribuţii care pot rezulta din necesitatea derulării în bune condiţii a proiectelor şi pentru asigurarea absorbţiei fondurilor alocate.
Art. 103
Serviciul sinteze şi pregătirea lucrărilor şedinţelor Consiliului Superior al Magistraturii exercită următoarele atribuţii:
a)asigură pregătirea lucrărilor şedinţelor şi secretariatul Plenului şi al secţiilor Consiliului, cu excepţia celor date în atribuţia altor compartimente;
b)elaborează proiectul ordinii de zi şi al ordinii de zi soluţionate pentru fiecare şedinţă a Plenului şi a secţiilor Consiliului, pe care le prezintă preşedintelui sau, în lipsa acestuia, vicepreşedintelui spre aprobare şi le publică pe pagina de internet a Consiliului;
c)asigură redactarea şi publicarea hotărârilor adoptate de Plen şi de secţii pe pagina de internet a Consiliului, atunci când este nominalizat în ordinea de zi soluţionată;
d)întocmeşte şi comunică răspunsurile la cererile şi plângerile adresate Consiliului, care au fost analizate în şedinţele Plenului sau ale secţiilor, atunci când este nominalizat în ordinea de zi soluţionată a şedinţelor;
e)asigură redactarea proceselor-verbale de şedinţă;
f)răspunde, împreună cu Direcţia resurse umane şi organizare, de înaintarea, în cel mult 20 de zile, Preşedintelui României a hotărârilor privind propunerile de numire în funcţia de judecător sau procuror şi de eliberare din funcţia de judecător sau procuror, în vederea emiterii decretului de numire, respectiv de eliberare din funcţie;
g)înaintează, împreună cu Direcţia resurse umane şi organizare, în cel mult 30 de zile de la data validării examenului de capacitate, Preşedintelui României hotărârea Consiliului privind propunerile de numire în funcţie a judecătorilor şi procurorilor declaraţi reuşiţi la examenul de capacitate;
h)asigură arhivarea evidenţei lucrărilor Plenului şi ale secţiilor;
i)întocmeşte statistici cu privire la activitatea Plenului şi a secţiilor;
j)participă la elaborarea raportului anual privind activitatea Consiliului;
k)pune la dispoziţie colegiului redacţional al Buletinului Oficial al Consiliului hotărârile în vederea publicării;
l)colaborează cu Biroul informatică în vederea conceperii de programe care să permită exploatarea bazei de date privind activitatea Consiliului.
Art. 104
(1)Biroul grefa secţiilor are următoarele atribuţii:
a)asigură activitatea de secretariat al şedinţelor secţiilor Consiliului în materie disciplinară şi urmăreşte soluţiile pronunţate în cauzele în care a fost exercitată calea de atac;
b)redactează hotărârile secţiilor Consiliului prin care s-a soluţionat acţiunea disciplinară, în termen de cel mult 20 de zile de la pronunţare;
c)comunică de îndată, în scris, judecătorului sau procurorului, precum şi Inspecţiei Judiciare hotărârile secţiilor Consiliului prin care s-a soluţionat acţiunea disciplinară; ia măsuri, împreună cu Direcţia resurse umane şi organizare, pentru punerea în executare a hotărârilor judecătoreşti în materie disciplinară, inclusiv pe baza comunicărilor făcute de Inspecţia Judiciară; transmite hotărârile definitive anonimizate în vederea publicării în aplicaţia EMAP;
d)asigură, în condiţii de confidenţialitate, activitatea de secretariat al şedinţelor secţiilor Consiliului în care se soluţionează cererile de avizare a percheziţiei, reţinerii, arestării preventive sau arestului la domiciliu cu privire la judecători şi magistraţi-asistenţi, respectiv procurori;
e)redactează, în ziua în care au fost adoptate, hotărârile secţiilor Consiliului prin care s-au soluţionat cererile prevăzute la lit. d);
f)asigură activitatea de secretariat al şedinţelor secţiilor Consiliului şi redactează hotărârile secţiilor Consiliului prin care s-au soluţionat sesizările privind încălcarea normelor de conduită reglementate de Codul deontologic al judecătorilor şi procurorilor;
g)asigură activitatea de secretariat al şedinţelor secţiilor Consiliului în materia sesizărilor având ca obiect suspendarea din funcţie a judecătorilor şi procurorilor ori interzicerea provizorie a exercitării unor atribuţii şi redactează hotărârile pronunţate;
h)redactează orice alte hotărâri sau lucrări repartizate de către secretarul general sau de către secretarul general adjunct;
i)formulează puncte de vedere cu privire la problemele juridice ivite în procedurile pentru care asigură activitatea de secretariat.
(2)Pentru evidenţierea cauzelor în care secţiile au dispus suspendarea din funcţie a judecătorilor şi procurorilor sau interzicerea provizorie a exercitării unor atribuţii, Biroul grefa secţiilor ţine un registru cu următoarele rubrici: numărul curent, numele judecătorului/procurorului, titularul solicitării, temeiul suspendării ori al interzicerii provizorii a exercitării unor atribuţii, soluţia dispusă de secţia corespunzătoare a Consiliului şi data comunicării acesteia, alte menţiuni.
(3)Biroul grefa secţiilor întocmeşte şi păstrează şi Registrul general, în care se trec, în ordinea înregistrării, toate sesizările privind încălcările Codului deontologic al judecătorilor şi procurorilor.
Art. 105
(1)Serviciul de relaţii cu publicul, registratură, secretariat şi arhivă exercită, prin Biroul relaţii cu publicul, următoarele atribuţii:
a)primeşte, înregistrează, soluţionează petiţiile şi expediază răspunsurile către petiţionari;
b)întocmeşte raportul semestrial privind activitatea de soluţionare a petiţiilor;
c)ţine audienţe şi colaborează cu celelalte compartimente în vederea rezolvării problemelor ridicate de petenţi.
(2)Compartimentul registratură, secretariat şi arhivă exercită, sub conducerea şefului serviciului, următoarele atribuţii:
a)primeşte, înregistrează şi distribuie corespondenţa Consiliului;
b)asigură secretariatul pentru preşedintele şi vicepreşedintele Consiliului;
c)asigură secretariatul pentru secretarul general şi secretarul general adjunct;
d)preia arhiva de la compartimentele din aparatul propriu al Consiliului Superior al Magistraturii pe bază de proces-verbal;
e)gestionează arhiva preluată;
f)ţine registrul de evidenţă curentă de intrare-ieşire a documentelor depozitate în arhivă;
g)păstrează nomenclatorul arhivistic;
h)participă la selecţionarea documentelor de arhivă şi ţine evidenţa lucrărilor de selecţionare;
i)întocmeşte corespondenţa cu Arhivele Naţionale şi ţine evidenţa acesteia.
Art. 106
(1)Serviciul informatică şi statistică judiciară exercită, prin Biroul informatică, următoarele atribuţii:
a)participă la punerea în practică şi la actualizarea strategiei de informatizare a sistemului judiciar, în concordanţă cu dezvoltarea tehnologiei informaţiei şi cu sarcinile care revin Consiliului, potrivit legii;
b)colaborează cu compartimentele din cadrul Consiliului pentru îndeplinirea sarcinilor ce îi revin;
c)aplică tehnici şi metode noi de exploatare, administrare şi întreţinere a produselor şi serviciilor informatice, în vederea dezvoltării unui sistem informatic juridic eficient;
d)elaborează norme, proceduri de utilizare, protecţie şi securitate şi coordonează administrarea şi exploatarea eficientă, sigură şi securizată a produselor şi serviciilor informatice;
e)proiectează şi elaborează specificaţiile tehnice şi propune spre achiziţionare aplicaţii informatice şi baze de date, implementează şi coordonează exploatarea acestora în sistemul informatic al Consiliului;
f)ţine evidenţa specifică a dotării cu produse şi servicii informatice în cadrul Consiliului (locaţie, echipamente, utilizatori, licenţe, versiuni ale sistemelor de operare şi ale aplicaţiilor informatice etc.);
g)face propuneri în vederea stabilirii obiectivelor de investiţii privind produsele şi serviciile informatice, în conformitate cu strategia de informatizare a sistemului judiciar;
h)participă la elaborarea specificaţiilor tehnice din cadrul documentaţiei de achiziţie şi la evaluarea tehnică a ofertelor în procedurile de achiziţionare de produse şi servicii informatice pentru sistemul informatic al Consiliului;
i)participă la recepţionarea produselor şi serviciilor achiziţionate şi la derularea contractelor de achiziţie a produselor şi serviciilor informatice pentru sistemul informatic al Consiliului;
j)asigură legătura cu unităţile de service şi reprezintă instituţia în relaţiile cu acestea, atât pentru produsele şi serviciile gestionate de Consiliu, cât şi pentru produsele şi serviciile externalizate (service pentru imprimante, faxuri, copiatoare, service pentru administrarea unor aplicaţii utilizate în cadrul Consiliului), pentru menţinerea în stare de funcţionare a produselor şi serviciilor informatice din sistemul informatic al Consiliului;
k)asigură asistenţă tehnică de specialitate pentru eficientizarea exploatării produselor şi serviciilor informatice în cadrul Consiliului;
l)intervine operativ, împreună cu unităţile de service, şi ţine evidenţa intervenţiilor acestora pentru a asigura funcţionarea permanentă a produselor şi serviciilor informatice din cadrul Consiliului;
m)asigură asistenţa tehnică pentru publicarea pe pagina de internet a Consiliului şi în aplicaţia EMAP a informaţiilor şi a documentelor a căror publicare este prevăzută de lege sau de regulamente, inclusiv a celor vizând asigurarea transparenţei decizionale, elaborate de diverse compartimente ale Consiliului şi aprobate spre publicare de conducerea Consiliului;
n)exercită atribuţii specifice corelate cu programele finanţate din fonduri europene şi internaţionale, la solicitarea Direcţiei afaceri europene, relaţii internaţionale şi programe;
o)desfăşoară activităţi privind operaţionalizarea Sistemului informatic unic de management (SMIS) al fondurilor comunitare;
p)realizează înregistrarea şedinţelor Plenului şi ale secţiilor Consiliului Superior al Magistraturii, postarea acestora pe site, precum şi arhivarea lor;
q)realizează aplicaţii informatice.
(2)Compartimentul statistică judiciară exercită, sub conducerea şefului serviciului, următoarele atribuţii:
a)efectuează ori participă la efectuarea unor sinteze privind activitatea instanţelor judecătoreşti şi a parchetelor, propunând măsurile ce se impun;
b)propune spre aprobare Plenului Consiliului Superior al Magistraturii formularele cuprinzând indicatorii statistici referitori la activitatea desfăşurată de instanţele judecătoreşti şi de parchete, precum şi ghidul de completare a formularelor sau interfeţelor statistice;
c)elaborează puncte de vedere referitoare la funcţionarea modulului de statistică judiciară cuprins în aplicaţia ECRIS;
d)sintetizează, sistematizează şi interpretează datele statistice privitoare la activitatea instanţelor judecătoreşti şi a parchetelor;
e)urmăreşte volumul de activitate al instanţelor şi sesizează Secţiei pentru judecători dezechilibrele referitoare la volumul de activitate al acestora;
f)organizează şi îndrumă activitatea de statistică judiciară la instanţele judecătoreşti şi organizează arhivarea datelor statistice;
g)colaborează cu instanţele, parchetele de pe lângă acestea şi Ministerul Justiţiei în vederea bunei administrări şi a îmbunătăţirii permanente a modulului de statistică judiciară cuprins în aplicaţia ECRIS şi a celorlalte aplicaţii de statistică judiciară;
h)asigură comunicarea datelor statistice Institutului Naţional de Statistică, cu care ţine legătura permanent;
i)formulează propuneri de modificare a reglementărilor în domeniul statisticii judiciare;
j)formulează propuneri de îmbunătăţire a modulului de statistică judiciară din oficiu sau la solicitarea instanţelor, parchetelor sau Consiliului;
k)acordă sprijin de specialitate în dezvoltarea programelor prioritare ale Consiliului.Art. 107
(1)Compartimentul de audit public intern reprezintă Compartimentul de specialitate care exercită, în condiţiile legii, auditul intern asupra activităţilor desfăşurate în cadrul Consiliului, Institutului Naţional al Magistraturii şi Şcolii Naţionale de Grefieri.
(2)Compartimentul de audit public intern este constituit potrivit legii.
(3)Conducătorul Compartimentului de audit public intern este responsabil pentru organizarea şi desfăşurarea activităţilor de audit.
(4)Sfera auditului public intern cuprinde toate activităţile desfăşurate în cadrul entităţilor publice pentru îndeplinirea obiectivelor acestora, inclusiv evaluarea sistemului de control managerial.
Art. 108
(1)Atribuţiile Compartimentului de audit public intern sunt:
a)elaborează norme metodologice specifice Consiliului, cu avizul Unităţii Centrale de Armonizare pentru Auditul Public Intern (U.C.A.A.P.I.);
b)elaborează proiectul planului multianual de audit public intern, de regulă pe o perioadă de 3 ani, şi, pe baza acestuia, proiectul planului anual de audit public intern;
c)efectuează activităţi de audit public intern pentru a evalua dacă sistemele de management financiar şi control ale entităţii publice sunt transparente şi sunt conforme cu normele de legalitate, regularitate, economicitate, eficienţă şi eficacitate;
d)informează U.C.A.A.P.I. despre recomandările neînsuşite de conducerea Consiliului, precum şi despre consecinţele acestora;
e)transmite U.C.A.A.P.I., la solicitarea acesteia, rapoarte periodice privind constatările, concluziile şi recomandările rezultate din activităţile de audit;
f)elaborează raportul anual al activităţii de audit public intern;
g)raportează imediat preşedintelui Consiliului iregularităţile sau posibilele prejudicii identificate în realizarea misiunilor de audit public intern şi îndeplineşte măsurile stabilite de acesta.
(2)Compartimentul de audit public intern auditează, cel puţin o dată la 3 ani, fără a se limita la acestea, următoarele:
a)activităţile financiare sau cu implicaţii financiare desfăşurate de Consiliu şi entităţile publice aflate în coordonare din momentul constituirii angajamentelor până la utilizarea fondurilor de către beneficiarii finali, inclusiv a fondurilor provenite din finanţare externă;
b)plăţile asumate prin angajamente bugetare şi legale, inclusiv din fondurile comunitare;
c)administrarea patrimoniului, precum şi vânzarea, gajarea, concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul public al statului;
d)constituirea veniturilor publice, respectiv modul de autorizare şi stabilire a titlurilor de creanţă, precum şi a facilităţilor acordate la încasarea acestora;
e)alocarea creditelor bugetare;
f)sistemul contabil şi fiabilitatea acestuia;
g)sistemul de luare a deciziilor;
h)sistemele de conducere şi control, precum şi riscurile asociate unor astfel de sisteme;
i)sistemele informatice.
Art. 109
(1)Biroul de informare publică şi relaţii cu mass-media este organizat şi funcţionează potrivit prevederilor Legii nr. 304/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 303/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ghidului privind relaţia dintre sistemul judiciar şi mass-media, aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 582/2012*), cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Regulamentului (UE) 2016/679 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).
_________
*) Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 582/2012 nu a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2)Activitatea de relaţii publice şi comunicare se desfăşoară pe baza unei strategii de comunicare aprobate de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii.
(3)Biroul de informare publică şi relaţii cu mass-media este condus de un şef birou, care este şi purtătorul de cuvânt al instituţiei, şi are următoarele atribuţii:
a)răspunde la sesizările şi cererile formulate în baza Legii nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare, în legătură cu propria activitate;
b)informează preşedintele Consiliului cu privire la aspectele semnificative ce vizează justiţia, difuzate prin mass-media, şi comunică presei punctele de vedere oficiale;
c)îndeplineşte, potrivit legii, activităţile de informare publică;
d)întocmeşte şi actualizează anual Buletinul informativ privind liberul acces la informaţiile publice, potrivit legii;
e)realizează informarea publicului asupra activităţii Consiliului, publicarea pe site a acestor informaţii, actualizarea acestora, inclusiv prin menţionarea soluţiilor instanţelor judecătoreşti referitoare la actele Consiliului, şi răspunde presei în numele instituţiei, prin purtătorul de cuvânt;
f)realizează informarea şi documentarea cu privire la activitatea judiciară din care ar putea rezulta date şi informaţii de interes public;
g)monitorizează articolele din presa centrală şi, cu sprijinul birourilor de informare publică ale instanţelor şi parchetelor, pe cele din presa locală, cu privire la reflectarea activităţii Consiliului, a instanţelor sau parchetelor, şi întocmeşte zilnic revista presei şi sinteza presei;
h)efectuează sau participă la elaborarea unor studii, evaluări, lucrări de sinteză privind reflectarea activităţii Consiliului în mass-media;
i)elaborează prognoze privind aspectele din activitatea Consiliului ce urmează să fie reflectate în mass-media;
j)realizează orice alte activităţi de relaţii publice şi comunicare prevăzute de Ghidul privind relaţia dintre sistemul judiciar şi mass-media, aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 582/2012, cu modificările şi completările ulterioare, sau dispuse de preşedintele Consiliului.
(4)Purtătorul de cuvânt al Consiliului poate fi un judecător sau un procuror ori un absolvent al unei facultăţi de jurnalistică sau un specialist în comunicare. Purtătorul de cuvânt este numit de preşedinte, cu consultarea celorlalţi membri ai Consiliului.
(5)Purtătorul de cuvânt al Consiliului coordonează activitatea purtătorilor de cuvânt de la instanţele judecătoreşti şi parchetele de pe lângă acestea, în scopul utilizării aceloraşi bune practici în activitatea de relaţii publice şi comunicare a întregului sistem judiciar.
(6)Judecătorii, procurorii şi celelalte categorii de personal din cadrul aparatului propriu al Consiliului vor furniza purtătorului de cuvânt, în timp util, din oficiu sau la cererea acestuia, informaţiile de interes public.
(7)Purtătorul de cuvânt îndeplineşte activitatea de relaţii publice. În acest sens, purtătorul de cuvânt exercită următoarele atribuţii:
a)identifică, primeşte şi selectează informaţiile din interiorul instituţiei, defineşte sferele de interes, evaluează şi selectează informaţiile utile pentru Consiliu şi sistemul judiciar care prezintă interes pentru opinia publică;
b)pregăteşte materialele necesare pentru informarea presei - concepe şi redactează notele de presă, comunicatele de presă, dosarele de presă şi textele eventualelor declaraţii de presă;
c)asigură completarea comunicatelor de presă privind soluţiile instanţelor judecătoreşti referitoare la actele Consiliului;
d)organizează şi participă la manifestările pentru presă - concepe comunicatele de invitaţie la conferinţa de presă şi organizează evenimentul propriu-zis (conferinţă, briefing, seminar de presă, voiaj de presă, vizite de presă etc.);
e)menţine o legătură permanentă cu jurnaliştii, având întâlniri periodice cu aceştia pentru a asigura un flux informaţional constant reprezentanţilor presei şi pentru a menţine interesul acestora faţă de activitatea instituţiei pe care o reprezintă, dar şi pentru a asigura informarea corectă şi promptă a opiniei publice;
f)mediază contacte între conducerea instituţiei şi jurnaliştii care solicită interviuri sau declaraţii pentru o mai bună documentare a subiectului.
(8)În cazurile în care presa relatează stări de fapt care afectează reputaţia, independenţa sau imparţialitatea magistraţilor, purtătorul de cuvânt îl informează de îndată pe preşedintele Consiliului.
(9)Toate lucrările legate de mass-media reprezintă urgenţe şi se rezolvă telefonic sau în scris, chiar şi în afara orelor de program. Informaţiile de interes public sunt furnizate reprezentanţilor mass-mediei prin purtătorul de cuvânt.
(10)În cazul lipsei purtătorului de cuvânt din sediul instituţiei, preşedintele Consiliului va desemna un alt magistrat care să îl înlocuiască.
(11)Jurnaliştii se pot adresa purtătorului de cuvânt în toate problemele care privesc activitatea Consiliului, problemele principiale care privesc activitatea instanţelor şi parchetelor, precum şi în cele care privesc sistemul judiciar.
(12)Purtătorul de cuvânt al Consiliului furnizează informaţii reprezentanţilor mass-mediei cu privire la cariera judecătorilor şi procurorilor, în condiţiile legii.
Art. 110
(1)Compartimentul de psihologie a personalului este constituit potrivit Legii nr. 213/2004 privind exercitarea profesiei de psiholog cu drept de liberă practică, înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Colegiului Psihologilor din România, cu modificările ulterioare.
(2)Psihologii care fac parte din compartimentul prevăzut la alin. (1) sunt selectaţi dintre psihologii atestaţi, în condiţiile legii, în specialitatea «psihologia muncii şi organizaţională». Pot fi selectaţi şi psihologi înscrişi în Registrul unic al psihologilor cu drept de liberă practică din România ce deţin un atestat în specialitatea «psihologie clinică», aceştia având obligaţia de a obţine atestarea în specialitatea «psihologia muncii şi organizaţională» în termen de cel mult un an de la momentul angajării lor.
(3)Psihologii încadraţi la nivelul Consiliului exercită următoarele atribuţii:
a)participă în comisiile de testare psihologică pentru candidaţii la concursurile organizate de Consiliu, în condiţiile legii şi ale regulamentelor;
b)îndeplinesc atribuţiile stabilite, în condiţiile legii, în procedura de evaluare psihologică la fiecare 5 ani a judecătorilor, procurorilor, magistraţilor-asistenţi şi a personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, precum şi în cadrul programului de consiliere psihologică urmat de persoanele care au obţinut calificativul «Nerecomandabil» la evaluarea psihologică;
c)realizează, la cerere, consilierea psihologică a judecătorilor şi a procurorilor, precum şi a personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, potrivit legii;
d)desfăşoară lucrări de cercetare în domeniul psihodiagnozei şi psihologiei resurselor umane;
e)asigură asistenţa psihologică a personalului Consiliului pentru facilitarea acomodării cu cerinţele specifice unui anumit post şi a integrării noilor angajaţi în colectivul de lucru;
f)mediază conflictele interpersonale care afectează calitatea relaţiilor de muncă, în vederea diminuării sau rezolvării acestora;
g)elaborează programe de dezvoltare organizaţională şi adaptează instrumente de diagnoză organizaţională;
h)asigură pregătirea motivaţională şi aptitudinală a resurselor umane - antrenarea motivaţiei intrinseci, capacităţii de memorare, capacităţii de autocontrol, abilităţilor comunicaţionale şi optimizarea atenţiei;
i)îndeplinesc atribuţiile corespunzătoare sferei de competenţă privind sănătatea şi securitatea în muncă;
j)realizează, cel puţin o dată la 3 ani, o analiză a activităţilor organizaţionale la nivelul Consiliului Superior al Magistraturii pentru diagnosticarea eventualelor disfuncţionalităţi sistemice, în scopul eficientizării şi ameliorării condiţiilor de muncă; analiza este înaintată conducerii Consiliului în vederea luării măsurilor care se impun. O astfel de analiză poate fi realizată oricând, la solicitarea conducerii Consiliului;
k)gestionează şi arhivează probele psihologice aplicate, rezultatele şi orice alte documente în legătură cu acestea, precum şi însemnările ce au legătură cu exercitarea atribuţiilor;
l)primesc şi analizează rapoartele de activitate elaborate de psihologii de la instanţe şi parchete, formulând propuneri, dacă este cazul;
m)îndeplinesc orice alte sarcini stabilite de Plen, secţii sau conducerea Consiliului, în sfera de competenţă.
(4)În situaţia în care, în exercitarea atribuţiilor specifice, psihologul identifică existenţa unor potenţiali factori de risc psihosociali în privinţa personalului Consiliului, aduce acest lucru la cunoştinţa preşedintelui, vicepreşedintelui sau a secretarului general al Consiliului, după caz.
(5)La nivelul compartimentului de psihologie sunt organizate trimestrial sesiuni de dezvoltare a abilităţilor psihologice specifice pentru personalul Consiliului.
(6)Atribuţiile prevăzute la alin. (3)-(5) se exercită şi cu privire la personalul din cadrul Şcolii Naţionale de Grefieri. Analiza de climat organizaţional prevăzută la alin. (3) lit. j) poate fi realizată şi la solicitarea directorului Şcolii Naţionale de Grefieri, ori de câte ori este necesar, cu aprobarea preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, rezultatele acesteia urmând a fi aduse la cunoştinţa acestor persoane.
(7)Compartimentul de psihologie asigură coordonarea metodologică a activităţii psihologilor din sistemul judiciar.
(8)Psihologul are obligaţia de a păstra confidenţialitatea datelor obţinute sau deţinute în exercitarea funcţiei.Art. 111
(1)Compartimentul de documente clasificate reprezintă compartimentul de specialitate care asigură evidenţa, prelucrarea, procesarea, păstrarea, manipularea şi multiplicarea informaţiilor clasificate.
(2)Compartimentul de documente clasificate este constituit potrivit Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Compartimentul de documente clasificate funcţionează în subordinea vicepreşedintelui Consiliului.
(4)Activitatea Compartimentului de documente clasificate este coordonată de şeful structurii de securitate, în condiţiile prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 585/2002 pentru aprobarea Standardelor naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România, cu modificările şi completările ulterioare.
(5)Compartimentul de documente clasificate exercită, în principal, următoarele atribuţii:
a)predă şi primeşte corespondenţa clasificată;
b)asigură evidenţa materialelor şi a documentelor care conţin informaţii clasificate;
c)prelucrează şi procesează materialele şi documentele care conţin informaţii clasificate;
d)păstrează şi manipulează materialele şi documentele care conţin informaţii clasificate;
e)asigură păstrarea registrului de evidenţă a autorizaţiilor acordate personalului;
f)asigură păstrarea registrelor de evidenţă a informaţiilor strict secrete de importanţă deosebită, strict secrete şi secrete, a informaţiilor secrete de serviciu, a registrului unic de evidenţă a registrelor, condicilor, borderourilor şi caietelor pentru informaţii clasificate, a condicii de predare-primire a informaţiilor clasificate;
g)realizează operaţiunile de multiplicare a informaţiilor clasificate;
h)asigură arhivarea sau distrugerea documentelor ori a materialelor care conţin informaţii clasificate, în condiţiile legii.
Art. 112
(1)Biroul de achiziţii publice şi protocol are următoarele atribuţii:
a)elaborează programul anual al achiziţiilor publice, pe baza necesităţilor şi priorităţilor comunicate de celelalte compartimente din cadrul Consiliului;
b)verifică, înainte de iniţiere, dacă procedurile de achiziţie publică se regăsesc în programul anual al achiziţiilor publice şi identifică fondurile necesare derulării contractelor de achiziţie publică;
c)elaborează documentaţia de atribuire;
d)transmite spre publicare anunţurile de intenţie şi de participare sau, după caz, invitaţiile de participare;
e)asigură punerea la dispoziţia operatorilor economici a documentaţiei de atribuire, primeşte solicitările de clarificări de la operatorii economici şi transmite răspunsurile la acestea;
f)deschide ofertele depuse şi, după caz, alte documente care însoţesc oferta;
g)verifică îndeplinirea criteriilor de calificare de către ofertanţi/candidaţi, în cazul în care acestea au fost solicitate prin documentaţia de atribuire;
h)realizează selecţia/preselecţia candidaţilor, dacă este cazul;
i)realizează dialogul cu operatorii economici, în cazul aplicării procedurii de dialog competitiv;
j)realizează negocierile cu operatorii economici, în cazul aplicării procedurilor de negociere;
k)verifică propunerile tehnice prezentate de ofertanţi din punctul de vedere al modului în care acestea corespund cerinţelor minime din caietul de sarcini sau din documentaţia descriptivă;
l)verifică propunerile financiare prezentate de ofertanţi din punctul de vedere al încadrării în fondurile care pot fi disponibilizate pentru îndeplinirea contractului de achiziţie publică respectiv;
m)stabileşte ofertele inacceptabile sau neconforme şi motivele care stau la baza încadrării ofertelor respective în această categorie;
n)stabileşte ofertele admisibile;
o)aplică criteriul de atribuire, astfel cum a fost prevăzut în documentaţia de atribuire, stabileşte oferta/ofertele câştigătoare sau, după caz, formulează propunerea de anulare a procedurii de atribuire în cazuri justificate şi elaborează raportul procedurii de atribuire;
p)transmite către ofertanţi comunicarea privind rezultatul procedurii de atribuire;
q)redactează contractul de achiziţie publică;
r)transmite spre publicare anunţurile de atribuire;
s)constituie şi păstrează dosarul achiziţiei publice;
ş)îndeplineşte lucrările legate de atribuirea contractelor de achiziţie publică exceptate de la aplicarea Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare;
t)îndeplineşte orice alte atribuţii conferite de Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de alte acte normative în domeniu;
ţ)urmăreşte şi asigură realizarea în bune condiţii a deplasărilor membrilor şi personalului Consiliului în ţară şi în străinătate;
u)urmăreşte şi asigură realizarea unor condiţii corespunzătoare pentru delegaţiile străine invitate de Consiliu, cu sprijinul Direcţiei afaceri europene, relaţii internaţionale şi programe;
v)asigură realizarea activităţilor de protocol pentru şedinţele, întrunirile şi alte activităţi de lucru ale Consiliului;
w)sprijină celelalte compartimente ale aparatului Consiliului în organizarea unor manifestări internaţionale şi interne;
x)răspunde de completarea şi actualizarea formularelor de integritate aferente procedurilor de achiziţie publică, în conformitate cu prevederile Legii nr. 184/2016 privind instituirea unui mecanism de prevenire a conflictului de interese în procedura de atribuire a contractelor de achiziţie publică.
(2)Îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin. (1) lit. f)-o) se realizează prin comisiile de evaluare a ofertelor. Comisiile de evaluare se nominalizează, de regulă, din cadrul Biroului de achiziţii publice şi protocol, la propunerea şefului de birou, prin dispoziţia ordonatorului principal de credite.
(3)Activitatea Biroului de achiziţii publice şi protocol este coordonată de şeful de birou, care avizează toate lucrările elaborate în cadrul biroului, cu excepţia celor întocmite în îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin. (1) lit. f)-o). Celelalte compartimente ale Consiliului au obligaţia de a sprijini activitatea acestui compartiment, în funcţie de specificul documentaţiei de atribuire şi de complexitatea problemelor care urmează să fie rezolvate în contextul aplicării procedurii de atribuire.