Capitolul ii - Valorificarea masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică - Regulament din 2017 de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică

M.Of. 812

În vigoare
Versiune de la: 2 Februarie 2023
CAPITOLUL II:Valorificarea masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică
SECŢIUNEA 1:Organizarea licitaţiilor şi preselecţia solicitanţilor
Art. 10
(1)În perioada 1 septembrie - 15 octombrie, Regia Naţională a Pădurilor - Romsilva, prin comitetele directoare ale unităţilor din cadrul acesteia, Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură «Marin Drăcea», prin comitetul de direcţie al acestuia, respectiv Regia Autonomă «Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat», prin consiliul de administraţie al acesteia, aprobă lista partizilor ce urmează a fi exploatate în anul calendaristic următor; în lista de partizi se pot include şi partizi constituite în arborete care urmează să facă obiectul planurilor decenale de recoltare, pentru situaţia în care în ocolul silvic se desfăşoară lucrări de amenajare a pădurilor, dar nu a fost organizată şedinţa de preavizare a soluţiilor tehnice - Conferinţa a II-a de amenajare; informaţiile despre aceste arborete sunt transmise, în scris, ocolului silvic de către proiectantul lucrărilor de amenajare a pădurilor; autorizarea spre exploatare a acestor partizi poate fi făcută numai după emiterea actului administrativ de mediu, cu excepţia partizilor constituite pentru lucrări de îngrijire şi conducere a arboretelor, care pot fi autorizate şi înainte.

(2)În termen de maximum 10 zile calendaristice de la aprobarea listei partizilor, aceasta se publică pe site-ul administratorilor fondului forestier proprietate publică a statului. Pe site-ul www.produselepadurii.ro, precum şi pe site-ul administratorilor în acelaşi termen se publică şi catalogul masei lemnoase stabilite să se valorifice în anul calendaristic următor, pe fiecare ocol silvic. Catalogul conţine minimum următoarele documente şi informaţii:
a)lista partizilor aferentă anului de producţie următor; în listă se evidenţiază partizile pentru care este necesară obţinerea dreptului de servitute pentru accesul la acestea;
b)actele de punere în valoare, cu schiţa parchetului, inclusiv coordonatele geografice pentru cel puţin un punct din interiorul fiecărui parchet şi pentru cel puţin un punct din platforma primară;
c)preţul de APV al partizilor aferente anului de producţie următor;
d)datele de contact ale fiecărui ocol silvic la care se află masa lemnoasă stabilită a se valorifica;
e)modelul - conţinutul-cadru al contractului de vânzare a masei lemnoase;
f)conţinutul-cadru al caietului de sarcini pentru licitaţiile/negocierile care se vor organiza pentru vânzarea masei lemnoase, care cuprinde cel puţin informaţii privind: organizarea şi desfăşurarea licitaţiei/negocierii; lista partizilor şi loturilor/pieselor de lemn fasonat; grupajele de partizi; proiectul contractului de vânzare a masei lemnoase/lemnului fasonat; actele normative aplicabile; formularea, înregistrarea şi soluţionarea contestaţiilor cu privire la preselecţie şi/sau licitaţie/negociere, precum şi clauze minimale care trebuie cuprinse în contractul de vânzare a masei lemnoase;

g)clauze minimale care trebuie cuprinse în contractul de vânzare a masei lemnoase.

(21)Clauze minimale ale contractului de vânzare a masei lemnoase prevăzute la alin. (2) lit. g) se referă la:
a)predarea masei lemnoase spre exploatare se va face pe postaţe, după efectuarea plăţii contravalorii acesteia sau, dacă părţile convin, după depunerea de instrumente de plată cu scadenţă la maximum 30 de zile calendaristice;
b)valabilitatea contractelor de vânzare-cumpărare, cu posibilitatea prelungirii în situaţii de forţă majoră sau situaţii obiective care împiedică desfăşurarea normală a procesului de exploatare forestieră, constatate în condiţiile reglementărilor legale în vigoare;

c)cazurile de forţă majoră sau situaţiile obiective care împiedică desfăşurarea normală a procesului de exploatare forestieră, înregistrate în SUMAL 2.0 potrivit reglementărilor legale şi care exonerează părţile, în condiţiile legii, de obligaţii contractuale care rezidă din efectele înregistrate pe durata de acţiune a acestora;

d)regulile ce trebuie respectate, conform exigenţelor cerute de protecţia mediului, precum şi de certificarea managementului forestier, în cazul pădurilor certificate;
e)condiţiile de reziliere;
f)reglementările în baza cărora se derulează contractul de vânzare;
g)asigurarea condiţiilor de acces la masa lemnoasă/lemnul fasonat care se oferă spre vânzare, cu respectarea prevederilor art. 67 alin. (2) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(3)Cel târziu până la data de 1 decembrie a anului anterior anului de producţie, organizatorii licitaţiilor pentru vânzarea masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică a unei unităţi administrativ-teritoriale publică, pe site-ul organizatorului, lista partizilor ce urmează a fi exploatate în anul calendaristic următor. Pentru fiecare listă se ataşează actele de punere în valoare, cu schiţa parchetului, inclusiv coordonatele geografice pentru cel puţin un punct din interiorul fiecărui parchet şi pentru cel puţin un punct din platforma primară.

(4)Lista partizilor de masă lemnoasă prevăzută la alin. (1) şi (3) poate fi modificată şi/sau completată în funcţie de:
a)precomptările de masă lemnoasă efectuate potrivit legii;
b)modificarea/casarea unor partizi sau constituirea pe parcursul anului a unor partizi;

c)imposibilitatea recoltării şi/sau transportării masei lemnoase cauzată de forţa majoră, constatată în condiţiile legii, de calamităţi naturale, precum şi de fenomene climatice extreme;

d)stocurile de masă lemnoasă rămase nerecoltate din partizile aferente anului calendaristic anterior sau ca urmare a rezilierii unor contracte de vânzare-cumpărare a masei lemnoase;
e)revizuirea amenajamentelor silvice şi/sau modificarea programelor anuale de recoltare a masei lemnoase;
f)modificarea regimului juridic al fondului forestier proprietate publică;
g)situaţii generate de evoluţia pieţei lemnului;
h)situaţii generate de evoluţia stării arboretelor - anii de fructificaţie, dezvoltarea regenerărilor naturale, starea de sănătate a arboretelor, dezvoltarea arboretelor tinere.
(5)Orice modificare a listei partizilor se publică, în termen de 5 zile lucrătoare, pe site-urile prevăzute la art. 9 alin. (1).
Art. 11
(1)Din lista prevăzută la art. 10 alin. (1), din partizile de produse principale care urmează a fi exploatate în anul calendaristic următor, entităţile prevăzute la art. 3 alin. (1) pot stabili partizile al căror volum însumează cel mult 20% din volumul produselor principale cumulat cu cel al produselor accidentale precomptabile cuprinse în această listă; volumul astfel stabilit constituie rezerva de masă lemnoasă pentru precomptarea produselor accidentale I în scopul încadrării în volumul maxim ce se poate recolta anual ca produse principale conform prevederilor art. 59 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(2)Pentru fondul forestier proprietate publică a unei unităţi administrativ-teritoriale se poate constitui ca rezervă pentru precomptarea produselor accidentale şi pentru încadrarea în posibilitatea anuală un procent de cel mult 20% din posibilitatea anuală stabilită potrivit art. 59 alin. (2), (3) şi (10) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care urmează a se recolta anual.

(3)În lista de partizi prevăzută la alin. (2) se pot include şi partizi constituite în arborete care urmează să facă obiectul planurilor decenale de recoltare, pentru situaţia în care în ocolul silvic se desfăşoară lucrări de amenajare a pădurilor, dar nu a fost organizată şedinţa de preavizare a soluţiilor tehnice - Conferinţa a II-a de amenajare; informaţiile despre aceste arborete sunt transmise, în scris, ocolului silvic de către proiectantul lucrărilor de amenajare a pădurilor; autorizarea spre exploatare a acestor partizi poate fi făcută numai după emiterea actului administrativ de mediu, cu excepţia partizilor constituite pentru lucrări de îngrijire şi conducere a arboretelor, care pot fi autorizate şi înainte.

Art. 12
Vânzarea masei lemnoase şi a lemnului fasonat se realizează de către organizatori prin licitaţie publică, cu preselecţie, de tipul:
a)licitaţie cu strigare, cu participarea operatorilor economici în sala de licitaţie şi/sau online, în sistem de audio/videoconferinţă;

b)licitaţie în plic închis cu participarea operatorilor economici în sala de licitaţie şi/sau online, în sistem de audio/videoconferinţă;

c)licitaţie mixtă cu participarea operatorilor economici în sala de licitaţie şi/sau online, în sistem de audio/videoconferinţă;

d)licitaţie electronică.
Art. 13
Pentru fiecare licitaţie organizată, tipul de licitaţie se stabileşte de entităţile prevăzute la art. 3 alin. (1) şi art. 4 alin. (1) din cadrul organizatorului licitaţiei, cu prilejul aprobării preţurilor de pornire la licitaţie, şi se face cunoscut prin intermediul anunţului de licitaţie.
Art. 14
(1)Prima licitaţie pentru vânzarea masei lemnoase prevăzute a se recolta într-un an calendaristic din fondul forestier proprietate publică a statului, denumită în continuare licitaţia principală, se organizează şi are loc în perioada 1 noiembrie-31 decembrie a anului anterior recoltării.
(2)La licitaţia principală prevăzută la alin. (1), administratorii fondului forestier proprietate publică a statului oferă spre vânzare masă lemnoasă în procent de minimum 60% din volumul de masă lemnoasă stabilit a fi valorificat ca masă lemnoasă pe picior. Volumul din partizile care constituie rezerva nu va fi oferit la licitaţia principală.

(3)Licitaţia principală prevăzută la alin. (1) nu este urmată de negocierea partizilor rămase neadjudecate.
Art. 15
(1)Licitaţiile ulterioare licitaţiei principale organizate pentru vânzarea masei lemnoase sunt licitaţii intermediare.

(2)Licitaţiile intermediare se organizează pentru masa lemnoasă din: partizile neoferite la licitaţia principală, partizile neadjudecate în urma desfăşurării licitaţiei principale, cele rămase neadjudecate după două proceduri de achiziţie a prestărilor de servicii pentru lucrări de exploatare şi din partizile introduse în lista de partizi ulterior licitaţiei principale, în condiţiile art. 10 alin. (4).

(3)[textul din Art. 15, alin. (3) din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 02-feb-2023 de Art. I, punctul 17. din Hotarirea 99/2023]
Art. 16
În perioada 1 august-15 septembrie a anului de producţie se organizează licitaţiile intermediare pentru vânzarea masei lemnoase din rezerva constituită în condiţiile art. 11, rămasă neutilizată după precomptarea produselor accidentale realizate în cursul anului.
Art. 17
Lista operatorilor economici atestaţi pentru activitatea de exploatare forestieră se publică pe site-ul autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură şi se ţine la zi prin grija Comisiei de atestare pentru lucrări de exploatare forestieră; pe acelaşi site se publică şi se ţine la zi lista operatorilor economici atestaţi pentru activitatea de exploatare forestieră cărora li s-a retras/suspendat certificatul de atestare.
Art. 18
(1)Lemnul fasonat provenit din exploatarea în regie proprie, cu forţe proprii sau prin prestări servicii cu operatori economici atestaţi pentru lucrări de exploatare forestieră se vinde şi se livrează din depozite permanente sau temporare înregistrate în SUMAL 2.0, din platforma primară/de la o cale de transport cu caracter permanent, de la punctul de încărcare naval, precum şi fasonat la cioată, în condiţiile prezentului regulament; valorificarea din faza fasonat la cioată se face, în condiţiile legii, numai către destinatarii prevăzuţi la art. 45 alin. (1). Lemnul fasonat din produse secundare, produse accidentale II, produse de igienă, precum şi din produse extraordinare se poate vinde şi livra şi de la alte căi de acces sau de la căile de scos - apropiat.

(2)Lemnul fasonat se vinde pe loturi distincte constituite dintr-un singur sortiment; în cazul lemnului de lucru, piesele din sortimentele industriale de material lemnos, astfel cum sunt definite la art. 1 lit. w), se numerotează şi se trec în carnetul de inventariere al lotului. La carnetul de inventariere se poate ataşa fotografia lotului, caz în care aceasta va fi postată pe site-ul organizatorului.

(3)Lemnul fasonat, în cazul sortimentelor de furnir din speciile: nuc, cireş şi sorb, se vinde pe piese personalizate.
(4)Vânzarea pe piese personalizate se poate face şi pentru alte specii forestiere şi sortimente industriale decât cele prevăzute la alin. (3), corelat cu cerinţele pieţei, în baza hotărârii motivate a organizatorului licitaţiei.
(5)Lotul de lemn fasonat se constituie dintr-un singur sortiment industrial şi o singură specie, cu excepţia cazului în care sortimentul este «lemn de foc» sau «lemn rotund plăci/celuloză» şi sortimentele de lemn pentru celuloză, caz în care lotul poate avea mai multe specii, dar încadrate pe următoarele grupe: diverse specii de foioase tari, diverse specii de foioase moi, diverse specii de răşinoase; în scopul asigurării accesului la resursa de lemn fasonat, organizatorii licitaţiilor pot hotărî ca loturile să se dimensioneze şi în funcţie de necesităţile persoanelor fizice, persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale şi întreprinderilor familiale care nu desfăşoară activitate economică în sensul reglementărilor comunitare în domeniul ajutorului de stat, precum şi ale microîntreprinderilor, la solicitarea scrisă a acestora; prin excepţie, la speciile de răşinoase se pot grupa sortimente de lemn de lucru din specia brad cu sortimente din specia molid, iar la speciile de foioase se poate face gruparea sortimentelor de lemn de lucru pe grupele: diverse specii de foioase tari, diverse specii de foioase moi, numai dacă acestea nu au fost adjudecate după ce au fost oferite la cel puţin o licitaţie. Pentru celelalte sortimente, altele decât furnir şi buştean gater, se pot constitui loturi previzionate, pe specii/grupe de specii şi sortimente, ţinând cont de prevederile actelor de punere în valoare constituite la nivelul unui ocol silvic în limita a maximum 500 mc/lot. În situaţia produselor accidentale provenite din arborete afectate de acţiunea factorilor destabilizatori biotici şi abiotici, mărimea lotului de lemn fasonat poate fi de maximum 2.000 mc.

(6)Pentru respectarea principiului prevăzut la art. 60 alin. (5) lit. a) şi b) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, administratorii fondului forestier proprietate publică pot valorifica lemn fasonat prin licitaţii publice, cu respectarea reglementărilor în vigoare referitoare la ajutorul de stat şi a următoarelor criterii:
a)preţul oferit;
b)gradul de prelucrare a materialelor lemnoase;
c)aportul socioeconomic local al activităţii de prelucrare a lemnului raportat la cantitatea de lemn consumată.
(7)Modalitatea de punctare şi ponderile aferente criteriilor prevăzute la alin. (6) se stabilesc de către organizatorul licitaţiei de masă lemnoasă în baza unei metodologii elaborate şi aprobate de entităţile prevăzute la art. 3 sau art. 4, după caz.
(8)Pentru respectarea principiului prevăzut la art. 60 alin. (5) lit. a) şi b) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, administratorii fondului forestier proprietate publică pot acorda reduceri de preţ în baza unei scheme de ajutor de stat, adoptată în condiţiile legii.
Art. 19
(1)Pregătirea licitaţiei/negocierii de vânzare a masei lemnoase/lemnului fasonat se face de către organizatorul acesteia şi presupune, în mod obligatoriu, parcurgerea următoarelor etape:
a)stabilirea partizilor/loturilor/pieselor care se licitează;
b)aprobarea preţului de pornire la licitaţie;
c)elaborarea şi publicarea anunţului pentru licitaţie;
d)întocmirea/actualizarea listei operatorilor economici care au datorii restante la administratorii fondului forestier proprietate publică a statului, respectiv la administratorul/proprietarul fondului forestier proprietatea publică a unităţii administrativ-teritoriale care organizează licitaţia, după caz;
e)aprobarea caietului de sarcini, care cuprinde cel puţin informaţii privind: organizarea şi desfăşurarea licitaţiei/negocierii; lista partizilor şi loturilor/pieselor de lemn fasonat; grupajele de partizi; proiectul contractului de vânzare a masei lemnoase/lemnului fasonat; actele normative aplicabile; formularea, înregistrarea şi soluţionarea contestaţiilor cu privire la preselecţie şi/sau licitaţie/negociere.
(2)
[textul din Art. 19, alin. (2) din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 21-feb-2019 de Art. 1, punctul 16. din Hotarirea 55/2019]
Art. 20
(1)Anunţul privind organizarea licitaţiei de vânzare de masă lemnoasă din fondul forestier proprietate publică a statului se publică înainte de data desfăşurării acesteia cu cel puţin 30 de zile calendaristice, pentru licitaţia principală, şi cu cel puţin 10 zile calendaristice, pentru licitaţiile intermediare şi pentru licitaţiile de lemn fasonat.
(2)Organizatorii licitaţiilor pentru masa lemnoasă şi pentru lemnul fasonat provenite din fondul forestier proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale publică anunţul privind organizarea licitaţiei de vânzare cu cel puţin 10 zile calendaristice înainte de data desfăşurării acesteia.
(3)Anunţul prevăzut la alin. (1) şi (2) se publică pe site-ul www.produselepadurii.ro şi pe site-ul organizatorului; anunţul se afişează şi la sediul organizatorului. Modelul şi conţinutul-cadru ale anunţului privind organizarea licitaţiei de vânzare de masă lemnoasă şi/sau de lemn fasonat sunt prevăzute în anexa nr. 1.

(4)Anunţul afişat la sediul organizatorului şi cel publicat pe site-urile prevăzute la alin. (3) vor cuprinde datele prevăzute în anexa nr. 1, precum şi:
a)lista partizilor/loturilor/pieselor care se licitează;
b)preţul de pornire la licitaţie şi pasul de licitare, în cazul licitaţiei publice deschise în lei/mc volum brut, fără TVA.

(5)Preţul de pornire la licitaţie/negociere pentru masa lemnoasă din fondul forestier proprietate publică a statului se aprobă de entităţile prevăzute la art. 3 alin. (1), iar pentru masa lemnoasă din fondul forestier proprietate publică a unei unităţi administrativ-teritoriale se aprobă de către entităţile prevăzute la art. 4 alin. (1). Preţul de pornire se exprimă în lei/mc volum brut, fără TVA.

(6)În cazul lemnului fasonat, preţul de pornire la licitaţie/negociere se stabileşte pe principiile economiei de piaţă, corelat cu condiţiile de livrare; în cazul sortimentelor de lemn rotund şi despicat de lucru, preţul de pornire se stabileşte atât pentru volumul net, cât şi pentru coaja acestuia, pentru fiecare lot, respectiv pentru fiecare piesă personalizată.
(7)În cazul în care un lot/o piesă rămâne neadjudecat(ă), organizatorul licitaţiei, în baza fundamentării aprobate în scris de entităţile prevăzute la art. 3 alin. (1), respectiv art. 4 alin. (1), după caz, poate diminua preţul de pornire la licitaţie pentru lotul/piesa respectiv(ă).

Art. 21
(1)Pentru admiterea la licitaţie/negociere a operatorilor economici/grupurilor de operatori economici, preselecţia acestora se poate organiza cu minimum 3 zile lucrătoare înainte de data desfăşurării licitaţiei principale/licitaţiilor intermediare.

(2)Comisia de preselecţie este formată din 3 sau 5 membri aleşi din cadrul structurii organizatoare a licitaţiei/negocierii şi se numeşte prin decizie a conducătorului entităţii care organizează licitaţia, cu respectarea prevederilor Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Comisia de preselecţie îşi desfăşoară activitatea în condiţiile în care sunt prezenţi 2 din cei 3, respectiv 3 din cei 5 membri ai comisiei.
(4)Hotărârile comisiei de preselecţie se iau cu votul majorităţii simple a membrilor prezenţi.
(5)Pentru participare la licitaţie/negociere, operatorul economic trebuie să depună, până la termenul prevăzut în anunţul de licitaţie, o cerere de înscriere, conform modelului din anexa nr. 2, care se înregistrează în registrul de corespondenţă al organizatorului şi la care trebuie să fie anexate următoarele documente, în original sau, după caz, în copie certificată pentru conformitate cu originalul, prin semnătură, de către reprezentantul operatorului economic, după cum urmează:
a)documentul de înregistrare a operatorului economic la oficiul registrului comerţului sau, după caz, documentul echivalent de înregistrare, în cazul operatorilor economici străini, în copie;
b)certificatul constatator privind operatorul economic, eliberat de oficiul registrului comerţului direct sau prin serviciul online Info Cert, sau informaţii extinse despre acesta, solicitate de organizator prin serviciul Recom Online, cu cel mult 30 de zile calendaristice înainte de data preselecţiei, în copie;
c)declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului operatorului economic, potrivit modelului din anexa nr. 3;
d)certificatul de atestare pentru lucrări de exploatare forestieră al operatorului economic, valabil, anexa acestuia completată la zi, cazierul tehnic de exploatare completat la zi sau documentul similar recunoscut/echivalat de autoritatea de resort din România, în cazul operatorilor economici străini; acest document trebuie prezentat de către operatorii economici care sunt atestaţi pentru activitatea de exploatare forestieră în copie şi numai în cazul licitaţiilor/negocierilor organizate pentru valorificarea masei lemnoase;
e)certificatul de atestare privind capacitatea de industrializare a lemnului pentru producătorii din industria mobilei, potrivit prevederilor art. 58, numai în cazul licitaţiilor organizate pentru lemn fasonat numai de către administratorii fondului forestier proprietate publică a statului, în copie;

(51)Declaraţia pe propria răspundere prevăzută la alin. (5) lit. c) trebuie să cuprindă următoarele informaţii:
a)că nu are datorii restante faţă de administratorii fondului forestier proprietate publică a statului, respectiv faţă de proprietarul/administratorul fondului forestier proprietate publică a unităţii administrativ-teritoriale, după caz;
b)apartenenţa/neapartenenţa la un grup de operatori economici, aşa cum este definit la art. 1 lit. h);
c)asigurarea prin capacitatea proprie a procesării a 40% din volumul achiziţionat; această declaraţie este necesară numai pentru cumpărarea de lemn fasonat la drum auto, provenit din fondul forestier proprietate publică, din produse principale sau produse accidentale I;
d)situaţia completării la zi a atestatului de exploatare şi a cazierului tehnic de exploatare; în cazul în care atestatul de exploatare nu este completat la zi, în declaraţie se vor menţiona volumul de masă lemnoasă adjudecată/cumpărată direct/achiziţionată pentru prestări servicii şi neoperată în anexă, precum şi vânzătorul; acest document se va prezenta numai de către operatorii economici care participă la licitaţiile de vânzare a masei lemnoase;
e)situaţia volumului de lemn fasonat achiziţionat/procesat anual din fiecare specie şi sortiment industrial de material lemnos, astfel cum este prevăzută la art. 8 alin. (2); acest document se va prezenta numai de către operatorii economici care participă la licitaţiile de vânzare a lemnului fasonat.

(52)Documentele prevăzute la alin. (5) lit. a), b), d) şi e) pot fi accesate de către comisie şi prin mijloace electronice, pe site-urile web ale emitenţilor acestora.

(6)Cererea şi documentaţia prevăzute la alin. (5) se pot depune la organizatorul licitaţiei prin una dintre următoarele modalităţi:
a)direct la registratură, pe hârtie;
b)prin poştă/curier, pe hârtie, până la data stabilită în anunţ;

c)prin poşta electronică, format pdf, semnate cu semnătura electronică calificată sau sigiliu electronic calificat.
(7)Operatorii economici care nu au sediul în România depun documentele de înscriere la licitaţie atât în limba oficială a ţării de origine, cât şi în limba română, traducerea acestora fiind certificată de traducător pentru conformitate cu originalul.
(8)La licitaţiile/negocierile organizate pentru vânzarea de masă lemnoasă din fondul forestier proprietate publică pot participa operatori economici, înregistraţi într-un stat membru al Uniunii Europene, în baza certificatului de atestare pentru lucrări de exploatare forestieră valabil deţinut de aceştia sau a altui document similar, emis de autoritatea competentă din acel stat şi recunoscut/echivalat, în condiţiile legii, de autoritatea competentă din România.
(9)Pentru a fi admise la licitaţie/negociere pentru lemn fasonat, persoanele fizice depun:
a)autorizaţia de construcţie, în copie, pentru lemnul de lucru;
b)cartea de identitate, în copie.
(10)Cantitatea maximă de lemn fasonat care poate fi adjudecată în condiţiile alin. (9) este de maximum 50 mc/autorizaţie de construcţie, dar nu mai mult decât volumul de lemn fasonat rezultat din documentaţia tehnică aferentă autorizaţiei de construcţie, iar aceasta nu poate face obiectul comercializării. În situaţia în care aceeaşi autorizaţie de construcţie se foloseşte de mai multe ori pentru cumpărare de lemn fasonat şi se depăşeşte volumul prevăzut mai sus, volumul cu care se depăşeşte se consideră fără provenienţă legală.
Art. 22
(1)Comisia de preselecţie analizează documentele depuse de către solicitanţi şi hotărăşte admiterea/respingerea participării acestora la licitaţie/negociere, cu respectarea prevederilor Legii nr. 161/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Comisia de preselecţie respinge participarea la licitaţie/negociere a solicitantului care se află cel puţin în una dintre următoarele situaţii:
a)nu a depus/nu a transmis, prin poşta electronică, toate documentele prevăzute la art. 21 alin. (5) şi (9), după caz, până la data stabilită în anunţ sau documentele depuse sunt incomplete sau nu sunt certificate pentru conformitate cu originalul, după caz, sau dacă informaţiile culese în condiţiile art. 21 alin. (52) conduc la una dintre situaţiile prevăzute la lit. b)-g) şi j);

b)are datorii restante faţă de administratorii fondului forestier proprietate publică a statului, precum şi faptul că asociatul unic/unul din asociaţii operatorului economic este asociat la un operator economic/grup de operatori economici care are datorii restante faţă de proprietarul/administratorul fondului forestier proprietate publică; neadmiterea la licitaţie/negociere se face pentru masa lemnoasă/lemnul fasonat provenită/provenit din acest fond; organizatorii licitaţiilor au obligaţia să aducă la cunoştinţa operatorilor economici care s-au înscris la licitaţie situaţia datoriilor înregistrate, prin afişare la sediul organizatorului licitaţiei, până la data şi ora stabilite pentru depunerea documentelor pentru preselecţie sau pot acorda accesul operatorilor economici la situaţiile datoriilor restante prin intermediul web site-ului. Până la încheierea procesului-verbal de preselecţie, operatorul economic are posibilitatea achitării datoriilor restante;

c)are datorii restante faţă de proprietarul/administratorul fondului forestier proprietate publică a unităţii administrativ-teritoriale, precum şi faptul că asociatul unic/unul din asociaţii operatorului economic este asociat la un operator economic/grup de operatori economici care are datorii restante faţă de proprietarul/administratorul fondului forestier proprietate publică a unităţii administrativ-teritoriale; neadmiterea la licitaţie/negociere se face pentru masa lemnoasă/lemnul fasonat provenită/provenit din fondul forestier proprietate publică a unităţii administrativ-teritoriale în cauză;
d)nu are certificat de atestare pentru lucrări de exploatare forestieră valabil la momentul preselecţiei, în cazul operatorilor economici care solicită înscrierea la licitaţiile/negocierile de masă lemnoasă;
e)nu are capacitate de exploatare forestieră disponibilă conform certificatului de atestare şi anexei la acesta şi declaraţiei pe propria răspundere privind situaţia capacităţii anuale disponibile, în cazul operatorilor economici care solicită înscrierea la licitaţiile/negocierile de masă lemnoasă; capacitatea disponibilă pentru un an de producţie se calculează ca diferenţa dintre volumul anual atestat şi volumul autorizat cumulat cu volumul contractat, dar încă neautorizat la exploatare pentru respectivul an de producţie;
f)nu a realizat procentul prevăzut la art. 60 alin. (5) lit. c) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; constatarea nerealizării procentului prevăzut la art. 60 alin. (5) lit. c) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările, se face prin act administrativ emis de conducătorul structurii teritoriale de specialitate a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură competente teritorial, care se postează pe site-ul autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură; această prevedere se aplică numai în cazul operatorilor economici care solicită înscrierea la licitaţiile de lemn de lucru fasonat;
g)a depăşit procentul prevăzut la art. 60 alin. (5) lit. f) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; constatarea depăşirii se face prin act administrativ emis de conducătorul structurii teritoriale de specialitate a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură competentă teritorial; în termen de 5 zile lucrătoare, structura teritorială de specialitate a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură competentă teritorial transmite autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură actul administrativ, care are obligaţia postării pe site-ul acesteia, cu respectarea prevederilor art. 8 alin. (3);
h)nu prezintă certificatul de atestare referitor la capacitatea de industrializare a lemnului fasonat potrivit prevederilor art. 58, acesta nu este completat la zi sau nu are capacitate disponibilă, în cazul operatorilor economici din industria mobilei care solicită participarea la licitaţiile de vânzare a lemnului de lucru fasonat; această condiţie este numai în cazul licitaţiilor organizate de către administratorii fondului forestier proprietate publică a statului;

i)pentru licitaţiile de masă lemnoasă, dacă a avut contracte de masă lemnoasă pe picior reziliate în ultimele 6 luni anterior datei licitaţiei, din culpa sa, cu organizatorul licitaţiei pentru masă lemnoasă pe picior, respectiv nu a încheiat în ultimele 6 luni anterior licitaţiei, din culpa sa, sau a cesionat contrar prevederilor prezentului regulament contracte pentru masă lemnoasă pe picior pentru care a fost declarat adjudecatar;

i1)pentru licitaţiile de lemn fasonat, dacă a avut contracte de lemn fasonat reziliate în ultimele 6 luni anterior datei licitaţiei, din culpa sa, cu organizatorul licitaţiei pentru lemn fasonat, respectiv nu a încheiat în ultimele 6 luni anterior licitaţiei, din culpa sa, sau a cesionat contrar prevederilor prezentului regulament contracte pentru lemn fasonat pentru care a fost declarat adjudecatar;

j)la data preselecţiei are acumulate cel puţin 25 de puncte de penalizare, conform prevederilor Legii nr. 171/2010, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Operatorii economici nu participă la şedinţa comisiei de preselecţie.
Art. 23
(1)La sfârşitul şedinţei de preselecţie, comisia încheie un proces-verbal în care se consemnează: data şi locul desfăşurării preselecţiei, membrii comisiei de preselecţie prezenţi, solicitanţii care s-au înscris în vederea participării la licitaţie/negociere, solicitanţii admişi şi volumul maxim de masă lemnoasă pe care aceştia îl mai pot, la data preselecţiei, adjudeca conform datelor înregistrate în documentele prevăzute la art. 21 alin. (5), solicitanţii respinşi şi motivul respingerii lor, observaţii cu privire la organizarea şi desfăşurarea preselecţiei şi la ora afişării rezultatului preselecţiei.
(2)Procesul-verbal de preselecţie, după semnarea de către membrii comisiei prezenţi, se înregistrează în registrul de corespondenţă al organizatorului.
(3)Procesul-verbal al comisiei de preselecţie se afişează la sediul organizatorului licitaţiei şi se postează pe site-urile unde a fost publicat anunţul de licitaţie, cel mai târziu în ziua lucrătoare următoare preselecţiei.
(4)Operatorul economic care consideră că, din motive neîntemeiate, nu a fost admis să participe la licitaţie/negociere poate face contestaţie. Contestaţia se formulează în scris şi se depune la sediul organizatorului, în termen de maximum 24 de ore de la data şi ora afişării rezultatului preselecţiei. În situaţia în care termenul se împlineşte într-o zi nelucrătoare, acesta se prelungeşte corespunzător până în următoarea zi lucrătoare.
(5)Conducătorul organizatorului este obligat să soluţioneze contestaţia prin decizie motivată, în ziua depunerii contestaţiei sau în ziua lucrătoare următoare depunerii acesteia; decizia se afişează până la sfârşitul programului de lucru din ziua lucrătoare la sediul organizatorului şi se comunică contestatarului.
(6)În situaţia în care în urma analizării contestaţiei se stabileşte că aceasta a fost întemeiată, conducătorul organizatorului dispune admiterea contestatarului la licitaţie/negociere.
Art. 24
(1)Operatorilor economici care solicită informaţii privitoare la volumul şi calitatea masei lemnoase/lemnului fasonat care urmează a se licita/negocia li se pune la dispoziţie, la sediul ocolului silvic, documentaţia tehnică necesară în acest scop.
(2)În situaţia în care operatorii economici interesaţi să participe la licitaţie solicită să vizioneze masa lemnoasă care este supusă vânzării, organizatorul licitaţiei/negocierii asigură condiţiile pentru vizionare şi desemnează în acest sens un specialist, pe baza unei planificări.
Art. 25
(1)Operatorul economic înscris la licitaţie/negociere trebuie să facă dovada achitării, anterior începerii şedinţei de licitaţie, în contul organizatorului, prin instrumente bancare legale decontabile până la începerea licitaţiei şi certificate de bancă sau în numerar la casieria organizatorului, a:
a)garanţiei de contractare pentru volumul de masă lemnoasă/lemn fasonat pe care intenţionează să îl cumpere, în cuantum de 5% din valoarea de pornire la licitaţie, fără TVA; în cazul licitaţiei publice în plic închis garanţia de contractare poate fi mai mică decât suma garanţiilor partizilor/grupajelor de partizi/loturilor/pieselor pentru care se depune oferta în plic, dar nu mai mică decât cea mai mare garanţie de contractare a partidei/lotului/piesei pentru care a depus ofertă;
b)achitării tarifului de participare la licitaţie stabilit, în condiţiile legii, de către organizator.
(11)Operatorul economic înscris la licitaţie/negociere poate să constituie garanţia de contractare şi prin instrumente de garantare emise de o instituţie de credit din România, în condiţiile legii.

(2)Documentele privind achitarea garanţiei de contractare şi a tarifului de participare prevăzute la alin. (1) se depun în copie certificată pentru conformitate cu originalul la secretariatul comisiei de licitaţie, anterior începerii şedinţei de licitaţie. Instrumentele de garantare emise de o instituţie de credit se vor depune în original la secretariatul comisiei de licitaţie, anterior începerii şedinţei de licitaţie.

(3)Pentru participarea la negocierea organizată imediat după licitaţie, în aceeaşi zi sau în ziua lucrătoare imediat următoare şi având ca obiect masa lemnoasă neadjudecată la licitaţie, operatorii economici care au fost admişi la aceasta nu mai plătesc tarif de participare.
(4)Neîndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (1) determină interzicerea participării la licitaţie/negociere a operatorului economic.
(5)Garanţia de contractare constituită potrivit art. 1 lit. f) se restituie, după cum urmează:
a)lunar, în cazul contractelor de vânzare-cumpărare a masei lemnoase pe picior, la solicitarea cumpărătorului care a constituit garanţia, pe perioada derulării contractului, proporţional cu masa lemnoasă plătită şi transportată evidenţiată în SUMAL 2.0. Garanţia de contractare rămasă se restituie în termen de maximum 10 zile de la data procesului-verbal de reprimire a parchetului aprobat în SUMAL 2.0, dacă vânzătorul nu a ridicat pretenţii până la acea dată;
b)la ultima livrare sau în termen de maximum 10 zile de la plata şi livrarea lemnului fasonat, în cazul contractelor de vânzare-cumpărare a lemnului fasonat, dacă vânzătorul nu a ridicat pretenţii până la acea dată.

(51)În cazul masei lemnoase pe picior, garanţia de contractare se restituie lunar, la solicitarea operatorului economic care a constituit garanţia, în perioada derulării contractului, proporţional cu masa lemnoasă plătită şi expediată, evidenţiată în aplicaţia SUMAL 2.0.

(6)Garanţia de contractare prevăzută la alin. (5), care depăşeşte valoarea garanţiei de contractare pentru partizile adjudecate şi care nu a fost restituită, la solicitarea scrisă a operatorului economic, poate constitui garanţie pentru participarea la o licitaţie/negociere ulterioară organizată în condiţiile prezentului regulament şi/sau pentru plata masei lemnoase/lemnului fasonat şi/sau pentru plata cauţiunii, astfel cum este prevăzută la art. 66 alin. (1) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(7)Garanţia de contractare reţinută în condiţiile alin. (5) nu se restituie operatorului economic în următoarele situaţii:
a)nu a fost încheiat contractul de vânzare-cumpărare a masei lemnoase/lemnului fasonat, în termenul prevăzut în caietul de sarcini, din culpa operatorului economic;
b)masa lemnoasă pe picior nu a fost plătită şi exploatată/lemnul fasonat nu a fost plătit şi livrat, conform prevederilor contractuale, din culpa operatorului economic;

c)valoarea garanţiei de contractare, cu acordul părţilor, se foloseşte pentru participarea la o licitaţie/negociere ulterioară şi/sau pentru plata masei lemnoase/lemnului fasonat.
(8)Garanţia de contractare nerestituită în situaţia prevăzută la alin. (7) lit. a) şi b) se face venit al organizatorului licitaţiei.
(9)Tariful de participare la licitaţie este stabilit de organizatorul licitaţiei pe baza cheltuielilor aferente organizării şi desfăşurării licitaţiei şi, după caz, a negocierii, respectiv: consumul de materiale de birotică, serviciile Informatice, publicitate, închirierea spaţiului pentru organizarea licitaţiei, alte servicii efectuate pentru buna desfăşurare a licitaţiei, după caz, a negocierii şi pentru organizarea vizitelor în teren pentru vizionarea masei lemnoase.

SECŢIUNEA 2:Licitaţia publică cu strigare, licitaţia publică în plic închis şi licitaţia publică mixtă
Art. 26
(1)Licitaţiile se desfăşoară la locul, data şi ora comunicate prin anunţ.
(2)Licitaţiile se desfăşoară cu participarea comisiei de licitaţie şi a reprezentanţilor operatorilor economici în aceeaşi sală. În situaţia în care şedinţa este organizată în sistem de audio/videoconferinţă, reprezentanţii operatorilor economici pot opta pentru a fi prezenţi în sală sau online.

Art. 27
(1)Comisia de licitaţie este alcătuită din 3 sau 5 membri, numiţi prin decizie a conducătorului organizatorului; comisia de licitaţie nu poate avea aceeaşi componenţă cu cea de preselecţie şi îşi desfăşoară activitatea cu respectarea prevederilor Legii nr. 161/2003, cu modificările şi completările ulterioare. Din comisia de licitaţie va face parte şi un membru desemnat de ocolul silvic care asigură administrarea/serviciile silvice, pentru fondul forestier, altul decât cel proprietate publică a statului, atunci când licitaţiile se organizează de către proprietar.
(2)Şedinţa de licitaţie este deschisă de către preşedintele comisiei, care prezintă componenţa acesteia, numărul minim pentru cvorum, care este de 2 din cei 3, respectiv 3 din cei 5 membri ai comisiei, membrii prezenţi, tipul de licitaţie, modul de desfăşurare a licitaţiei şi toate informaţiile necesare desfăşurării licitaţiei.
(3)Hotărârile comisiei de licitaţie se iau cu votul majorităţii simple a membrilor comisiei prezenţi.
(4)Conducătorul administratorului fondului forestier proprietate publică a statului şi conducătorul organizatorului licitaţiei nu pot face parte din comisia de preselecţie sau din comisia de licitaţie.
Art. 28
(1)Pasul de licitare se stabileşte de organizatorul licitaţiei în lei/m3, la nivelul valorii de 5% din preţul de pornire, rotunjit la lei, şi se aplică numai la licitaţia publică cu strigare şi la etapa a doua a licitaţiei publice mixte.

(2)Licitările pentru licitaţia publică cu strigare şi la etapa a doua a licitaţiei publice mixte se pot face numai în sume reprezentând paşi întregi, cu respectarea prevederilor alin. (1).
(3)Este interzisă pornirea licitaţiei de la alt nivel decât cel al preţului de pornire aprobat şi comunicat de organizatorul licitaţiei.
Art. 29
(1)În cazul licitaţiei publice cu strigare, licitarea masei lemnoase începe şi se desfăşoară în ordinea prevăzută în listele de partizi/grupaje de partizi/loturi/piese afişate la sediul organizatorului licitaţiei şi publicate pe site-ul www.produselepadurii.ro şi pe site-ul organizatorului.
(2)Preşedintele comisiei anunţă preţul de pornire şi pasul de licitare, pentru partida/grupajul de partizi/lotul/piesa în cauză.
(3)Pentru fiecare partidă/grupaj de partizi/lot/piesă licitaţia începe de la preţul de pornire; oferirea, de către participant, a nivelului preţului de pornire este considerată ofertă; următoarele oferte, la nivelul a cel puţin un pas, ale participanţilor se consideră licitări; ofertele se înscriu în fişele de desfăşurare a licitaţiei.
(4)Este declarat adjudecatar licitantul care a oferit preţul cel mai mare, după 3 strigări succesive ale preşedintelui comisiei de licitaţie ale respectivei oferte sau, după caz, producătorul din industria mobilei care îşi exercită dreptul de preempţiune la cumpărarea masei lemnoase fasonate, potrivit prevederilor art. 47 din prezentul regulament.

(5)Dacă pentru partida/grupajul de partizi/lotul/piesa de lemn fasonat care face obiectul licitaţiei se face o singură ofertă, adjudecarea se poate face la respectiva licitaţie, numai dacă organizatorul licitaţiei prevede această posibilitate în caietul de sarcini al licitaţiei.

Art. 30
(1)În cazul licitaţiei publice în plic închis, se procedează astfel:
a)oferta se depune, în plic închis, anterior începerii şedinţei de licitaţie, la registratura organizatorului; un operator economic, la o licitaţie, poate depune numai o ofertă şi numai un plic închis; oferta trebuie să fie în original, să fie semnată şi ştampilată de reprezentantul operatorului economic;

b)în situaţia în care un operator economic depune oferte pentru mai multe partizi/grupaje de partizi/loturi/piese, acestea se centralizează de ofertant într-o singură listă care se depune într-un plic închis, în ordinea de prioritate de adjudecare preferată de acesta; lista trebuie să fie în original, să fie semnată şi ştampilată de reprezentantul operatorului economic;

c)după parcurgerea etapelor prevăzute la art. 27 alin. (2), comisia procedează la deschiderea plicurilor, în prezenţa participanţilor, după prezentarea fiecărui plic, care poate fi verificat, de oricare participant, privind autenticitatea şi integritatea acestuia;
d)comisia de licitaţie face publice ofertele pentru fiecare partidă/grupaj de partizi/lot/piesă şi le înregistrează în fişele de desfăşurare a licitaţiei, fişe care vor constitui anexe la procesul-verbal de licitaţie; comisia declară invalidă oferta care nu este în original, nu este semnată şi ştampilată de reprezentatul operatorului economic, precum şi oferta care este sub preţul de pornire la licitaţie;

e)este declarat adjudecatar, pentru fiecare partidă/grupaj de partizi/lot/piesă, operatorul economic care a oferit preţul cel mai mare, dacă acesta este cel puţin egal cu preţul de pornire sau, după caz, producătorul din industria mobilei care îşi exercită dreptul de preempţiune la cumpărarea masei lemnoase fasonate, în condiţiile art. 47 din prezentul regulament.

f)partida/grupajul de partizi/lotul/piesa de lemn fasonat pentru care se face o singură ofertă se poate adjudeca numai dacă în caietul de sarcini al licitaţiei există o prevedere în acest sens.

(2)În cazul în care sunt înregistrate cel puţin două oferte egale, care îndeplinesc condiţiile de adjudecare, licitaţia în plic închis, pentru partida/grupajul de partizi/lotul/piesa în cauză, se transformă în licitaţie publică deschisă cu strigare, urmându-se procedura prevăzută la art. 29; aceasta porneşte de la preţurile egale maxime deja oferite, considerate ofertă, fără paşi de licitaţie, cu participarea numai a operatorilor economici care au făcut respectivele oferte.

(3)Prevederile alin. (2) nu se aplică în cazul în care ofertele făcute sunt sub preţul de pornire la licitaţie, caz în care partida/grupajul de partizi/lotul/piesa nu se adjudecă.
(4)În cazul în care ofertantul/potenţialul adjudecatar depăşeşte volumul de masă lemnoasă disponibil pentru exploatare conform certificatului de atestare pentru lucrări de exploatare forestieră, anexei acestuia şi declaraţiei pe propria răspundere prevăzute la art. 21 alin. (5) şi/sau depăşeşte cuantumul garanţiei de contractare depuse pentru licitaţia în cauză, ofertele se vor considera invalide în ordinea inversă celei din oferta scrisă a acestuia din lista prevăzută la alin. (1) lit. b), depusă şi înregistrată în fişele de desfăşurare a licitaţiei; adjudecarea partizii/lotului/piesei în cauză se face în funcţie de ofertele valide.
Art. 31
(1)Licitaţia publică mixtă se organizează şi se desfăşoară astfel:
a)etapa I: prezentarea ofertelor scrise în plic închis: comisia de licitaţie deschide plicurile depuse de ofertanţi, în prezenţa participanţilor, face publice ofertele, înregistrează în fişa de desfăşurare a licitaţiei preţurile oferite pentru fiecare partidă/lot/piesă şi întocmeşte lista partizilor/loturilor/pieselor ofertate care se supun licitaţiei cu strigare; partizile/loturile/piesele pentru care nu s-a făcut nicio ofertă nu pot face obiectul etapei a II-a şi nu pot fi adjudecate la respectiva licitaţie;

b)etapa a II-a: licitaţia cu strigare, pentru fiecare partidă/lot/piesă, pornindu-se de la preţul cel mai mare oferit în plic închis, acesta neputând fi mai mic decât preţul de pornire aprobat în condiţiile prezentului regulament; procedura prevăzută la art. 29 se aplică în mod corespunzător. La această etapă pot oferta toţi operatorii economici admişi la licitaţie în urma preselecţiei şi au făcut oferte la etapa I.
(2)Partizile/Loturile/Piesele rămase neadjudecate după etapa a II-a şi care au mai fost oferite la o altă licitaţie se supun negocierii, organizată în aceeaşi zi, imediat după încheierea licitaţiei sau în ziua următoare acesteia, conform precizării din anunţul de licitaţie şi numai pentru operatorii economici ofertanţi la etapa a II-a şi ale căror oferte sunt cel puţin egale cu preţul de pornire la licitaţie.
Art. 32
(1)După fiecare licitaţie, indiferent de tipul licitaţiei, se întocmeşte procesul-verbal privind desfăşurarea şi rezultatul licitaţiei, în care se consemnează, în mod obligatoriu, următoarele: data şi locul desfăşurării licitaţiei, modul de anunţare a licitaţiei, membrii comisiei de licitaţie prezenţi, tipul licitaţiei, obiectul licitaţiei, solicitanţii care nu au îndeplinit condiţiile de participare la licitaţie, termenul de încheiere a contractelor de vânzare, observaţii cu privire la organizarea şi desfăşurarea licitaţiei.

(2)Fişele de desfăşurare a licitaţiei publice cu strigare şi licitaţiei publice mixte, semnate de membrii comisiei prezenţi, devin anexă la procesul-verbal al licitaţiei; fişele pot fi semnate şi de ofertanţi, comisia oferindu-le această posibilitate.
(3)În cazul licitaţiilor în plic închis, fişele de desfăşurare a licitaţiilor prevăzute la art. 30, semnate de membrii comisiei prezenţi, devin anexă la procesul-verbal al licitaţiei, fără obligativitatea semnării acestora de către operatorii economici.
(4)Procesul-verbal al şedinţei de licitaţie se semnează de către toţi membrii comisiei de licitaţie prezenţi.
(41)Rezultatul licitaţiilor se va afişa pe site-urile unde a fost publicat anunţul de licitaţie şi va conţine elementele de identificare ale partizii/grupajului de partizi/lotului/piesei de lemn fasonat, precum şi preţul de adjudecare; identitatea adjudecatarului poate fi precizată doar cu acordul scris al acestuia.

(5)Operatorii economici participanţi la licitaţie, indiferent de tipul licitaţiei, care consideră că nu au fost respectate prevederile prezentului regulament privind desfăşurarea licitaţiei pentru anumite partizi/loturi/piese pot face contestaţie; contestaţia se formulează în scris şi se depune la sediul organizatorului în ziua în care a fost desfăşurată licitaţia; conducătorul organizatorului este obligat să soluţioneze contestaţia în termen de 5 zile lucrătoare de la data desfăşurării licitaţiei; modul de analizare şi soluţionare se consemnează într-o decizie motivată, iar soluţia se comunică contestatarului, în scris; dacă în urma analizării contestaţiei se stabileşte că aceasta a fost întemeiată, organizatorul dispune anularea adjudecării pentru partida/lotul/piesa în cauză şi oferirea acesteia/acestuia la o nouă licitaţie.
Art. 33
(1)În cazul în care între momentul adjudecării şi cel al contractării, operatorul economic adjudecatar constată că masa lemnoasă nu corespunde ca volum sau/şi calitate cu prevederile actului de punere în valoare, îl va înştiinţa despre aceasta, în scris, pe organizatorul licitaţiei în termen de maximum 5 zile calendaristice de la încheierea procesului-verbal de licitaţie; la contestaţie va anexa documentaţia de verificare, întocmită conform normelor tehnice silvice în vigoare, însuşită de persoana de specialitate din cadrul operatorului economic.
(2)Contestarea prevederilor actului de punere în valoare, în situaţia prevăzută la alin. (1), obligă pe organizatorul licitaţiei la efectuarea unei verificări în teren, în conformitate cu normele tehnice silvice în vigoare, în prezenţa contestatarului.
(3)În cazurile prevăzute la alin. (2), termenul de 10 zile de la adjudecare până la încheierea contractelor de vânzare a masei lemnoase se prelungeşte cu perioada dintre data depunerii contestaţiei şi data transmiterii răspunsului de către contestatar; termenul primirii răspunsului este de maximum 20 de zile lucrătoare de la data depunerii contestaţiei.
(4)În situaţia în care conducătorul organizatorului constată că se confirmă aspectele contestate, acesta anulează adjudecarea şi restituie garanţia de contractare.
SECŢIUNEA 3:Licitaţia electronică
Art. 34
(1)Organizatorul licitaţiei electronice de vânzare a masei lemnoase prin modalităţile prevăzute la art. 3 alin. (1), ca "masă lemnoasă pe picior" sau ca "lemn fasonat", are obligaţia de a anunţa decizia de utilizare a licitaţiei electronice, în condiţiile art. 13, concomitent cu anunţarea preselecţiei pentru acest tip de licitaţie, pe site-urile prevăzute la art. 9, după caz.
(2)Preselecţia pentru licitaţia electronică se organizează cu minimum 3 zile lucrătoare înainte de data desfăşurării licitaţiei electronice, iar anunţul privitor la organizarea licitaţiei va cuprinde, în mod obligatoriu, următoarele elemente:
a)lista partizilor şi a grupajelor de partizi/loturilor/pieselor care se licitează, preţurile de pornire la licitaţie şi garanţia de contractare;
b)tariful de participare la licitaţie;
c)caietul de sarcini, care va cuprinde, după caz, informaţii privind: organizarea şi desfăşurarea licitaţiei, masa lemnoasă/lemn fasonat oferită/oferit la vânzare, proiectul contractului de vânzare a masei lemnoase şi principalele reglementări care trebuie respectate;
d)banca şi contul organizatorului unde se depune garanţia de contractare şi tariful de participare la licitaţie;
e)data şi ora de start al licitaţiei electronice;
f)informaţiile relevante referitoare la echipamentul electronic folosit, condiţiile tehnice şi modalităţile concrete de realizare a conectării;
g)adresa de e-mail unde se vor depune, în format electronic, documentele prevăzute la art. 21 alin. (5);
h)criteriul de atribuire: preţul cel mai ridicat sau criteriile stabilite în cazul licitaţiilor organizate potrivit art. 18 alin (6);
i)modalitatea de finalizare a licitaţiei electronice: data şi ora de închidere a licitaţiei electronice/numărul de runde de licitare şi calendarul precis de desfăşurare a rundelor/termenul-limită care va fi lăsat să curgă de la primirea ultimei oferte, după caz.
Art. 35
Pentru participarea la licitaţia electronică, solicitantul trebuie să depună până la data organizării preselecţiei o cerere de înscriere la licitaţia electronică, cu indicarea identităţii sale electronice, precum şi documentele prevăzute la art. 21 alin. (5), semnate cu semnătură electronică calificată sau sigiliu electronic calificat, în format electronic, la adresa prevăzută la art. 34 alin. (2) lit. g).
Art. 36
În cadrul şedinţei de preselecţie la licitaţia electronică, comisia de preselecţie urmează procedura prevăzută la art. 22.
Art. 37
(1)La sfârşitul şedinţei de preselecţie, comisia încheie un proces-verbal în care se consemnează: data şi locul desfăşurării preselecţiei, membrii comisiei de preselecţie prezenţi, solicitanţii care s-au înscris în vederea participării la licitaţie, solicitanţii admişi să participe la licitaţie, solicitanţii respinşi să participe la licitaţie şi motivul respingerii lor, eventuale observaţii cu privire la organizarea şi desfăşurarea preselecţiei.
(2)Procesul-verbal prevăzut la alin. (1), după semnarea de către membrii comisiei prezenţi, se înregistrează în registrul de corespondenţă al organizatorului licitaţiei.
(3)Fiecare solicitant primeşte la adresa sa de e-mail, comunicată cu ocazia indicării identităţii sale electronice prevăzute la art. 35, hotărârea comisiei de preselecţie.
Art. 38
(1)Operatorul economic care consideră că, din motive neîntemeiate, nu a fost admis să participe la licitaţie/negociere poate face contestaţie. Contestaţia se trimite la organizator, în format electronic, la adresa de e-mail prevăzută la art. 34 alin. (2) lit. g), în termen de maximum 24 de ore de la data şi ora afişării rezultatului preselecţiei. În situaţia în care termenul se împlineşte într-o zi nelucrătoare, acesta se prelungeşte corespunzător până în următoarea zi lucrătoare.
(2)Conducătorul organizatorului este obligat să soluţioneze contestaţia prin decizie motivată, în ziua depunerii contestaţiei sau în ziua lucrătoare următoare depunerii acesteia; decizia se trimite la adresa sa de e-mail, comunicată cu ocazia indicării identităţii electronice a operatorului economic, până la sfârşitul programului de lucru din ziua lucrătoare la sediul organizatorului şi se comunică contestatarului.
(3)În situaţia în care în urma analizării contestaţiei se stabileşte că aceasta a fost întemeiată, conducătorul organizatorului dispune admiterea contestatarului la licitaţie.
Art. 39
Operatorilor economici admişi să participe la licitaţia electronică, care solicită informaţii privitoare la volumul şi calitatea masei lemnoase care urmează a fi licitată, li se pune la dispoziţie, de către ocolul silvic la care se află aceasta, documentaţia tehnică necesară, în format electronic, cu excepţia carnetului de inventariere a arborilor destinaţi recoltării, care poate fi consultat gratuit, la cerere, la sediul ocolului.
Art. 40
Operatorul economic este admis să participe la licitaţia electronică dacă contravaloarea garanţiei de contractare şi a tarifului de participare au fost încasate de organizatorul licitaţiei cu cel puţin 60 de minute înainte de data şi ora stabilite pentru începerea licitaţiei.

Art. 41
(1)Licitaţia electronică se desfăşoară în una sau mai multe runde succesive, după caz.
(2)Pe parcursul derulării procedurii de licitaţie electronice şi după încheierea ei, vânzătorul nu are dreptul de a dezvălui identitatea ofertanţilor.

(3)Pe parcursul derulării procedurii de licitaţie electronică, vânzătorul are obligaţia de a comunica, instantaneu, tuturor ofertanţilor preţul maxim ofertat.

SECŢIUNEA 4:Vânzarea masei lemnoase prin negociere
Art. 42
(1)Partida/Grupajul de partizi/Lotul/Piesa de lemn rămasă/rămas neadjudecată/neadjudecat după o licitaţie se poate supune negocierii, organizată la data/datele prevăzută/prevăzute în anunţul de licitaţie/negociere, cu respectarea condiţiilor de preselecţie.

(2)Negocierea prevăzută la alin. (1) se poate face cu orice operator economic admis la licitaţie care îndeplineşte criteriile pentru a face ofertă şi care solicită în scris aceasta. Preţul rezultat din negociere nu poate să fie:
a)mai mic decât preţul de pornire stabilit pentru partida/grupajul de partizi/lotul/piesa de lemn la care nu au existat oferte la licitaţie;

b)mai mic decât preţui oferit de ofertantul unic pentru partida/grupajul de partizi la care a existat o ofertă la licitaţie.

(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), partida constituită din produse accidentale, rămasă neadjudecată după o licitaţie, se poate supune negocierii, organizată la data prevăzută în anunţul de licitaţie.

(4)Lotul/Piesa de lemn fasonat rămas/rămasă neadjudecat/neadjudecată după o licitaţie se poate supune negocierii, organizată la data prevăzută în anunţul de licitaţie, cu respectarea condiţiilor de preselecţie.
(5)Negocierea prevăzută la alin. (4) se poate face cu orice operator economic admis la licitaţie care îndeplineşte criteriile pentru a face ofertă şi care solicită în scris aceasta. Preţul rezultat din negociere nu poate să fie mai mic decât preţul de pornire la licitaţie pentru loturile/piesele de lemn fasonat pentru care nu au existat oferte la licitaţie sau decât preţul oferit de ofertantul unic.

(6)Comisia de negociere admite participarea la negociere numai a operatorilor economici care au îndeplinit condiţiile de preselecţie pentru participarea la licitaţie.
(7)Admiterea la negociere, pentru masa lemnoasă, se face numai pentru capacitatea de exploatare disponibilă în conformitate cu înregistrările din Certificatul de atestare pentru lucrări de exploatare forestieră, din anexa la acesta şi din declaraţia pe propria răspundere prevăzută la art. 21 alin. (5) şi numai în limita sumei băneşti rămasă neutilizată din garanţia de contractare depusă pentru participarea la licitaţie.
(8)În urma desfăşurării şedinţei de negociere, comisia întocmeşte un proces-verbal, după modelul procesului-verbal de licitaţie, semnat de membrii comisiei de negociere prezenţi.
Art. 43
(1)Operatorii economici participanţi la negociere care consideră că nu au fost respectate prevederile prezentului regulament privind desfăşurarea negocierii pentru anumite partizi/loturi/piese pot face contestaţie.
(2)Contestaţia se formulează în scris şi se depune la sediul organizatorului negocierii în ziua în care a fost organizată negocierea.
(3)Conducătorul organizatorului negocierii este obligat să soluţioneze contestaţia în termen de 5 zile lucrătoare de la data desfăşurării negocierii.
(4)Modul de analizare şi de soluţionare ale contestaţiei se consemnează într-o decizie motivată, iar soluţia se comunică contestatarului, în scris.
(5)Dacă în urma analizării contestaţiei se stabileşte că aceasta a fost întemeiată, organizatorul dispune anularea negocierii pentru partida/lotul/piesa în cauză şi ia măsuri pentru organizarea unei licitaţii sau unei noi negocieri, după caz.
Art. 44
(1)Partida de produse accidentale suprapuse, aşa cum sunt definite la art. 1 lit. u), apărute pe suprafaţa unei partizi contractate cu un operator economic se contractează cu acest operator dacă acesta solicită, în scris, şi dacă îndeplineşte condiţiile prevăzute de prezentul regulament. Organizatorul face oferta de contractare în maximum 5 zile lucrătoare de la data aprobării APV, iar, în maximum 5 zile lucrătoare de la comunicarea ofertei operatorul economic trebuie să-şi exprime opţiunea.
(2)Dacă titularul contractului de vânzare al partizii în a cărei suprafaţă a apărut situaţia prevăzută la alin. (1) acceptă oferta, se organizează, în maximum 5 zile lucrătoare, procedura de negociere şi încheiere a contractului de vânzare.
(3)Dacă titularul contractului de vânzare al partizii în a cărei suprafaţă a apărut situaţia prevăzută la alin. (1) nu acceptă oferta de contractare sau nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de prezentul regulament, organizatorul procedează la organizarea unei licitaţii pentru contactarea partizii în cauză cu alt operator economic sau aceasta se exploatează în regie proprie, exploatarea acesteia fiind prioritară.
(4)Preţul masei lemnoase cuprinse în partida prevăzută la alin. (1), care se contractează cu titularul contractului de vânzare-cumpărare al partizii pe suprafaţa căreia se suprapune partida de produse accidentale, se stabileşte prin negociere. Preţul rezultat din negociere nu poate fi mai mic decât preţul stabilit de entităţile prevăzute la art. 3 alin. (1) şi art. 4 alin. (1) pentru partida nou-constituită.

(5)Partizilor de produse accidentale constituite potrivit prevederilor legale pentru realizarea căilor de scos-apropiat, pentru partizile autorizate la exploatare şi care fac obiectul contractelor de vânzare-cumpărare a masei lemnoase, le sunt aplicabile dispoziţiile alin. (1)-(4).

(6)În partizile prevăzute la alin. (5) este inclusă şi masa lemnoasă din alte unităţi amenajistice aflate pe traseul căilor de scos-apropiat care trebuie realizate pentru accesibilizarea masei lemnoase contractate.
(7)Pentru negocierea masei lemnoase prevăzute la alin. (1), (5) şi (6) nu se organizează preselecţie. Operatorii economici depun la comisia de negociere o cerere de înscriere la negociere, la care vor anexa certificatul de exploatare şi cazierul tehnic de exploatare completat la zi, precum şi dovada achitării garanţiei de contractare; negocierea se face cu respectarea prevederilor art. 9 alin. (3).

SECŢIUNEA 5:Vânzarea directă a lemnului fasonat
Art. 45
(1)Pentru consumul propriu al persoanelor fizice, al unităţilor de interes local finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat sau de la bugetul local, care nu desfăşoară activitate economică în sensul reglementărilor comunitare în domeniul ajutorului de stat, precum şi strict pentru consumul propriu al persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale, întreprinderilor familiale, asociaţiilor şi fundaţiilor înfiinţate conform legii, administratorii fondului forestier proprietate publică a statului pot să vândă în mod direct, fără licitaţie şi fără negociere, lemn de foc, precum şi lemn rotund şi despicat de lucru cu diametrul la capătul gros de maximum 24 cm.

(11)În situaţia în care volumul de lemn rotund de lucru prevăzut în actul de punere în valoare, dintr-o anumită specie, cu diametrul la capătul gros mai mare de 24 cm, rezultat din partizi de produse secundare, produse accidentale II şi de tăieri în crâng, exploatate cu forţe proprii sau prin prestatori este mai mic de 20 mc, acesta poate fi vândut în mod direct entităţilor prevăzute la alin. (1), fără a mai fi necesară oferirea la licitaţie/negociere.
(12)Pentru consumul propriu al persoanelor fizice, al unităţilor de interes local finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat sau de la bugetul local, care nu desfăşoară activitate economică în sensul reglementărilor comunitare în domeniul ajutorului de stat, precum şi strict pentru consumul propriu al persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale, întreprinderilor familiale, asociaţiilor şi fundaţiilor înfiinţate conform legii, administratorii/prestatorii de servicii silvice/proprietarii fondului forestier proprietate publică a unităţii administrativ-teritoriale, după caz, pot să vândă în mod direct, fără licitaţie şi fără negociere, lemn de foc, precum şi lemn rotund şi despicat de lucru.

(2)[textul din Art. 45, alin. (2) din capitolul II, sectiunea 5 a fost abrogat la 02-feb-2023 de Art. I, punctul 45. din Hotarirea 99/2023]
(3)[textul din Art. 45, alin. (3) din capitolul II, sectiunea 5 a fost abrogat la 02-feb-2023 de Art. I, punctul 45. din Hotarirea 99/2023]
(4)
[textul din Art. 45, alin. (4) din capitolul II, sectiunea 5 a fost abrogat la 02-feb-2023 de Art. I, punctul 45. din Hotarirea 99/2023]
(5)[textul din Art. 45, alin. (5) din capitolul II, sectiunea 5 a fost abrogat la 02-feb-2023 de Art. I, punctul 45. din Hotarirea 99/2023]
(6)[textul din Art. 45, alin. (6) din capitolul II, sectiunea 5 a fost abrogat la 02-feb-2023 de Art. I, punctul 45. din Hotarirea 99/2023]
(7)[textul din Art. 45, alin. (7) din capitolul II, sectiunea 5 a fost abrogat la 02-feb-2023 de Art. I, punctul 45. din Hotarirea 99/2023]
(8)[textul din Art. 45, alin. (8) din capitolul II, sectiunea 5 a fost abrogat la 02-feb-2023 de Art. I, punctul 45. din Hotarirea 99/2023]
(9)[textul din Art. 45, alin. (9) din capitolul II, sectiunea 5 a fost abrogat la 02-feb-2023 de Art. I, punctul 45. din Hotarirea 99/2023]
(10)[textul din Art. 45, alin. (10) din capitolul II, sectiunea 5 a fost abrogat la 02-feb-2023 de Art. I, punctul 45. din Hotarirea 99/2023]
(11)Administratorul/Prestatorul de servicii silvice/Proprietarul fondului forestier proprietate publică a unei unităţi administrativ-teritoriale, pe baza hotărârii consiliului local, poate vinde direct şi lemnul de lucru fasonat cu diametrul la capătul gros mai mare de 24 cm, către persoane fizice şi către unităţile de interes local finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat sau de la bugetul local care nu desfăşoară activitate economică în sensul reglementărilor comunitare în domeniul ajutorului de stat, astfel:
1._
a)în volum de maximum 50 mc, pe baza autorizaţiei de construcţie, în vigoare;
b)în volum de maximum 10 mc/an/familie/unitate de interes local, pentru nevoi proprii.
2.Lemnul de lucru fasonat cumpărat în condiţiile de mai sus nu poate face obiectul comercializării către alte persoane fizice sau juridice.
(12)Preţurile de vânzare directă a lemnului fasonat se aprobă, pe baza principiilor economiei de piaţă, de către entităţile prevăzute la art. 3 alin. (1), respectiv la art. 4 alin. (1), după caz.
(13)Cantitatea şi destinaţia lemnului fasonat provenit din fondul forestier proprietate publică a unităţii administrativ-teritoriale, prevăzute la alin. (1), care poate fi vândută direct, se aprobă de consiliul local al acesteia.
(14)Lemnul fasonat prevăzut la alin. (1) se poate vinde şi livra din depozite, din platformele primare, de la căi de transport cu caracter permanent şi din punctul naval de încărcare, precum şi din faza fasonat la cioată. Lemnul fasonat provenit din produse accidentale II, produse de igienă, precum şi cel din produse extraordinare se poate vinde şi livra şi de la alte căi de acces sau de la căile de scos-apropiat.
(15)După asigurarea, în condiţiile art. 59 alin. (53)-(54) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, a necesarului de lemn, administratorul/prestatorul de servicii silvice/proprietarul fondului forestier proprietate publică a unităţii administrativ-teritoriale, după caz, poate valorifica ca masă lemnoasă partiziile rămase disponibile.
Art. 46
Administratorii fondului forestier proprietate publică a statului şi administratorul/prestatorul de servicii silvice/proprietarul fondului forestier proprietate publică a unităţii administrativ-teritoriale cu aprobarea consiliului local al acesteia pot oferi spre vânzare lemn fasonat şi la achiziţiile directe practicate de autorităţile publice contractante.
SECŢIUNEA 6:Valorificarea lemnului fasonat obţinut din fondul forestier proprietate publică a statului în condiţiile art. 60 alin. (5) lit. g) din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, republicată, cu modificările şi completările ulterioare
Art. 47
(1)Operatorii economici care deţin certificat de atestare ca producător din industria mobilei şi operatorii economici care deţin precontract de servicii de prelucrare primară a lemnului fasonat încheiat cu producătorii din industria mobilei care deţin certificat de atestare privind capacitatea de industrializare a lemnului, ofertanţi la licitaţiile publice prevăzute la art. 12 organizate de administratorii fondului forestier proprietate publică a statului pentru vânzarea lotului/piesei de lemn fasonat, îşi pot exercita dreptul de preempţiune, după cum urmează:
a)pe tot parcursul derulării acesteia, în cazul licitaţiei cu strigare, potrivit art. 29 alin. (4):
(i)dacă oferă un nivel de preţ egal cu ultimul preţ ofertat, invocând dreptul de preempţiune; sau
(ii)minimum un pas de licitaţie, în situaţia în care nu se invocă dreptul de preempţiune;
b)imediat după deschiderea plicurilor, în cazul licitaţiei în plic închis, potrivit art. 30 alin. (1) lit. e), licitaţia se transformă în licitaţie cu strigare, fără pas de licitaţie, cu participarea numai a operatorilor economici care au ofertat cel mai bun preţ şi a celui/celor care invocă dreptul de preempţiune;
c)în situaţia existenţei uneia/mai multor oferte depuse de operatorii economici care deţin certificat de atestare ca producător din industria mobilei sau de operatorii economici care deţin precontract de servicii de prelucrare primară a lemnului fasonat încheiat cu producătorii din industria mobilei, prin care se invocă dreptul de preempţiune, la un nivel egal de preţ cu cel mai mare preţ ofertat, în situaţia în care niciun operator economic nu îşi îmbunătăţeşte oferta, este declarată câştigătoare prima ofertă depusă/strigată de operatorul economic care deţine certificat de atestare ca producător din industria mobilei şi/sau de un operator economic care deţine precontract de servicii de prelucrare primară a lemnului fasonat încheiat cu producătorii din industria mobilei, care a invocat dreptul de preempţiune, la nivelul de preţ egal cu cel mai mare preţ ofertat.

(11)Operatorii economici care deţin precontract de servicii de prelucrare primară a lemnului fasonat încheiat cu producătorii din industria mobilei care deţin certificat de atestare privind capacitatea de industrializare a lemnului sunt obligaţi să depună, în vederea participării la licitaţiile publice prevăzute la art. 12, organizate de administratorii fondului forestier proprietate publică a statului pentru vânzarea lotului/piesei de lemn fasonat, şi următoarele documente:
a)precontract legalizat de servicii de prelucrare primară a lemnului fasonat încheiat cu producătorul din industria mobilei care deţine certificat de atestare privind capacitatea de industrializare a lemnului;
b)certificatul constatator privind operatorul economic prestator, eliberat de oficiul registrului comerţului direct sau prin serviciul online InfoCert, în care să fie obligatoriu înscris codul CAEN 1610 - Tăierea şi rindeluirea lemnului;
c)situaţia din SUMAL 2.0 a volumului procesat în instalaţiile proprii de către operatorii economici care deţin precontract de servicii de prelucrare primară a lemnului fasonat, în ultimele 12 luni, pe grupe de specii;
d)certificatul de atestare privind capacitatea de industrializare a lemnului, completat la zi cu volumele contractate, în original.
(12)Operatorii economici care deţin precontract de servicii de prelucrare primară a lemnului fasonat nu pot concura la licitaţiile publice prevăzute la art. 12 cu producătorii din industria mobilei cu care au încheiat precontractul de servicii de prelucrare.