Capitolul i - Organizarea examenului - Regulament din 2011 privind criteriile şi modul de evaluare a performanţelor profesionale individuale anuale ale personalului contractual şi de organizare şi desfăşurare a examenului de promovare în grade sau trepte profesionale imediat superioare a personalului contractual din aparatul propriu al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, precum şi din cadrul instituţiilor publice care funcţionează în subordinea acestuia
M.Of. 650
În vigoare Versiune de la: 12 Septembrie 2011
CAPITOLUL I:Organizarea examenului
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale
Art. 14
(1)Prin promovare se asigură evoluţia în carieră a personalului contractual, prin trecerea într-un grad superior sau o treaptă profesională ori funcţie superioară.
(2)Promovarea persoanelor încadrate cu contract individual de muncă în grade sau trepte profesionale se face, de regulă, pe un post vacant, iar în situaţia în care nu există un asemenea post, se face prin transformarea postului din statul de funcţii în care acestea sunt încadrate într-unui de nivel imediat superior.
(3)Promovarea în grade sau trepte profesionale a personalului contractual din sectorul bugetar se face prin examen, care poate fi organizat semestrial.
Art. 15
(1)Examenul de promovare în grade sau trepte profesionale a personalului contractual constă în susţinerea unei probe scrise sau a unei probe practice, după caz, şi a unui interviu, stabilite de comisia de examinare.
(2)Proba practică se susţine în cazul funcţiilor contractuale la care este necesară verificarea abilităţilor practice.
(3)Pentru a participa la examenul de promovare în grade sau trepte profesionale imediat superioare, candidatul trebuie să fi obţinut calificativul "foarte bine" la evaluarea performanţelor profesionale individuale cel puţin de două ori în ultimii 3 ani calendaristici dinaintea organizării examenului de promovare.
Art. 16
În vederea organizării examenului de promovare în grade sau trepte profesionale imediat superioare a personalului contractual, structurile din cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi ale unităţilor aflate în subordinea acestuia transmit compartimentelor de resurse umane din unitatea care organizează examenul de promovare bibliografia şi, dacă este cazul, tematica stabilită de conducătorul structurii de specialitate unde există funcţia contractuală în care urmează să se facă promovarea, precum şi propuneri privind componenţa comisiei de examinare şi cea de soluţionare a contestaţiilor.
SECŢIUNEA 2:Dosarul de examen
Art. 17
(1)Dosarul de examen se depune de către candidaţi în termen de 20 de zile de la data afişării anunţului privind organizarea examenului de promovare şi conţine în mod obligatoriu:
a)copia carnetului de muncă sau adeverinţa eliberată de compartimentul de resurse umane în vederea atestării vechimii în gradul/treapta profesional(ă) din care se promovează;
b)copiile rapoartelor de evaluare a performanţelor profesionale individuale din ultimii 3 ani calendaristici;
c)formularul de înscriere, prevăzut în anexa nr. 3.
(2)Carnetul de muncă va fi prezentat şi în original, în vederea verificării conformităţii copiei cu acesta.
SECŢIUNEA 3:Publicitatea examenului
Art. 18
(1)Anunţul privind organizarea examenului se afişează de către autoritatea sau instituţia publică organizatoare la sediul acesteia cu cel puţin 30 de zile lucrătoare înainte de data desfăşurării examenului.
(2)Anunţul va cuprinde obligatoriu următoarele elemente:
a)documentele solicitate candidaţilor pentru întocmirea dosarului de examen, data-limită şi ora până la care se pot depune acestea, locul unde se depun dosarele de examen, cu precizarea persoanelor şi datelor de contact;
b)tipul probelor de examen, locul, data şi ora desfăşurării acestora;
c)alte date necesare desfăşurării examenului.
(3)În condiţiile modificării unor aspecte referitoare la organizarea sau desfăşurarea examenului se face publicitatea modificării respective prin aceleaşi mijloace prin care s-a făcut publicitatea examenului.
SECŢIUNEA 4:Constituirea comisiilor de examen şi de soluţionare a contestaţiilor
Art. 19
Cu cel puţin 15 zile lucrătoare înainte de data desfăşurării concursului se constituie comisii de examen, respectiv comisii de soluţionare a contestaţiilor, prin act administrativ al conducătorului autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a examenului, în condiţiile prezentului regulament.
Art. 20
(1)Comisia de examen este formată din 3 membri: 2 membri din cadrul instituţiei sau autorităţii publice şi un membru de sindicat sau, după caz, un reprezentant al salariaţilor, cu experienţa şi cunoştinţele necesare în domeniul postului în care se face promovarea.
(2)Atât comisia de examen, cât şi comisia de soluţionare a contestaţiilor au fiecare în componenţa lor un preşedinte, 2 membri şi un secretar.
(3)Preşedintele comisiei de examen, respectiv al comisiei de soluţionare a contestaţiilor se desemnează din rândul membrilor acestora, prin actul administrativ de constituire a comisiilor.
(4)Secretariatul comisiei de examen şi secretariatul comisiei de soluţionare a contestaţiilor se asigură, de regulă, de către o persoană din cadrul compartimentelor de resurse umane ale autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a examenului, acestea neavând calitatea de membri.
(5)Secretarul comisiei de examen, care poate fi şi secretar al comisiei de soluţionare a contestaţiilor, este numit prin actul prevăzut la art. 19.
Art. 21
Persoanele desemnate în comisiile de examen sau de soluţionare a contestaţiilor trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a)să aibă o probitate morală recunoscută;
b)să deţină o funcţie cel puţin egală sau echivalentă cu funcţia contractuală vacantă pentru ocuparea căreia se organizează examenul;
c)să nu se afle în cazurile de incompatibilitate sau conflict de interese.
Art. 22
(1)Nu poate fi desemnată în calitatea de membru în comisia de examen sau în comisia de soluţionare a contestaţiilor persoana care a fost sancţionată disciplinar, iar sancţiunea aplicată nu a fost radiată, conform legii.
(2)Calitatea de membru în comisia de examen este incompatibilă cu calitatea de membru în comisia de soluţionare a contestaţiilor.
Art. 23
Nu poate fi desemnată în calitatea de membru în comisia de examen sau în comisia de soluţionare a contestaţiilor persoana care se află în următoarele situaţii:
a)are relaţii cu caracter patrimonial cu oricare dintre candidaţi sau interesele patrimoniale ale sale ori ale soţului sau soţiei pot afecta imparţialitatea şi obiectivitatea evaluării;
b)este soţ, soţie, rudă sau afin până la gradul al IV-lea inclusiv cu oricare dintre candidaţi ori cu un alt membru al comisiei de examen sau al comisiei de soluţionare a contestaţiilor.
Art. 24
(1)Situaţiile prevăzute la art. 22 şi 23 se sesizează de către persoana în cauză, de oricare dintre candidaţi, de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a examenului sau de orice altă persoană interesată, în orice moment al organizării şi desfăşurării examenului.
(2)Membrii comisiei de examen sau ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor au obligaţia să informeze, în scris, cu celeritate, persoanele care i-au desemnat despre apariţia oricărei situaţii dintre cele prevăzute la art. 22 şi 23. În aceste cazuri, membrii comisiei de examen sau ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor au obligaţia să se abţină de la participarea ori de la luarea vreunei decizii cu privire la examen.
(3)În cazul constatării existenţei uneia dintre situaţiile prevăzute la art. 22 şi 23, actul de numire a comisiei se modifică în mod corespunzător, în termen de cel mult două zile lucrătoare de la data constatării, prin înlocuirea persoanei aflate în situaţia respectivă cu o altă persoană care să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 21.
(4)În cazul în care oricare dintre situaţiile prevăzute la art. 22 şi 23 se constată ulterior desfăşurării uneia dintre probele examenului, rezultatul probei ori probelor desfăşurate se recalculează prin eliminarea evaluării membrului aflat în situaţie de incompatibilitate sau conflict de interese, sub rezerva asigurării validităţii evaluării a cel puţin două treimi din numărul membrilor comisiei de examen.
(5)În situaţia în care nu este asigurată validitatea evaluării a cel puţin două treimi din numărul membrilor comisiei de examen, procedura de organizare şi desfăşurare a concursului se reia.
Art. 25
Neîndeplinirea de către membrii comisiilor de examen şi de soluţionare a contestaţiilor a obligaţiei prevăzute la art. 24 alin. (2) se sancţionează potrivit Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 26
În funcţie de numărul şi de specificul posturilor pentru care se organizează examen, se pot constitui mai multe comisii de examen.
SECŢIUNEA 5:Atribuţiile comisiei de examen şi ale comisiei de soluţionare a contestaţiilor
Art. 27
Comisia de examen are următoarele atribuţii principale:
a)selectează dosarele candidaţilor;
b)stabileşte tipul probelor de examen: proba scrisă sau proba practică şi interviul, după caz;
c)stabileşte subiectele pentru proba scrisă;
d)stabileşte planul probei practice şi asigură condiţiile pentru desfăşurarea acesteia;
e)stabileşte planul interviului şi realizează interviul;
f)notează pentru fiecare candidat proba scrisă sau proba practică şi interviul;
g)transmite secretarului comisiei rezultatele examenului pentru a fi comunicate candidaţilor;
h)semnează procesele-verbale întocmite de secretarul comisiei după fiecare etapă de examen, precum şi raportul final al examenului, prevăzut în anexa nr. 4.
Art. 28
(1)Comisia de examen va evalua candidatul în cadrul examenului de promovare în grade sau trepte profesionale pe baza următoarelor criterii:
a)cunoştinţe teoretice necesare funcţiei evaluate;
b)comportament în situaţii de criză;
c)abilităţi de comunicare;
d)capacitate de sinteză.
(2)Candidatul este evaluat la criteriul prevăzut la alin. (1) lit. a) pe baza unei probe scrise din domeniul de activitate al angajatului, care să ateste pregătirea profesională şi gradul de acumulare a experienţei profesionale în domeniul respectiv. Proba scrisă poate fi susţinută şi sub forma unui test-grilă.
(3)Candidatul este evaluat la criteriile prevăzute la alin. (1) lit. b)-d) în cadrul interviului.
(4)Comisia de examen poate stabili şi alte criterii de evaluare specifice care vor fi evaluate în cadrul interviului, cum ar fi:
a)complexitate, iniţiativă, creativitate şi diversitate a activităţilor;
b)judecata şi impactul deciziilor;
c)influenţă, coordonare şi supervizare.
Art. 29
Comisia de soluţionare a contestaţiilor are următoarele atribuţii principale:
a)soluţionează contestaţiile depuse de candidaţi cu privire la selecţia dosarelor şi cu privire la notarea probei scrise, probei practice şi a interviului;
b)transmite secretarului comisiei rezultatele contestaţiilor pentru a fi comunicate candidaţilor.
Art. 30
Secretarul comisiei de examen şi secretarul comisiei de soluţionare a contestaţiilor au următoarele atribuţii principale:
a)primesc dosarele de examen ale candidaţilor, respectiv contestaţiile, după caz;
b)convoacă membrii comisiei de examen, respectiv membrii comisiei de soluţionare a contestaţiilor, la solicitarea preşedintelui comisiei;
c)întocmesc, redactează şi semnează alături de comisia de examen, respectiv comisia de soluţionare a contestaţiilor, întreaga documentaţie privind activitatea specifică a acesteia, inclusiv raportul final al examenului care va fi semnat de toţi membrii comisiei;
d)asigură transmiterea/afişarea rezultatelor obţinute de candidaţi la probele examenului, respectiv rezultatele eventualelor contestaţii;
e)îndeplinesc orice sarcini specifice necesare pentru buna desfăşurare a examenului.