Capitolul ii - Atribuţii generale - Regulament din 2009 de organizare şi funcţionare a direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
M.Of. 81
Ieşit din vigoare Versiune de la: 11 Februarie 2009
CAPITOLUL II:Atribuţii generale
Art. 12
Directorul executiv al direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii:
a)organizează, coordonează şi controlează, după caz, activităţile de asistenţă de sănătate publică, promovarea sănătăţii şi medicinii preventive, asistenţă medicală de urgenţă, curativă, de recuperare medicală, asistenţă medicală la domiciliu, care se acordă prin unităţile sanitare publice sau private, precum şi asistenţă de medicină legală şi de medicină sportivă;
b)coordonează şi controlează implementarea şi realizarea programelor naţionale de sănătate, pe care le derulează în teritoriul arondat, în scopul îndeplinirii obiectivelor şi realizării indicatorilor, prin desfăşurarea activităţilor specifice la nivel local;
c)evaluează anual rezultatele activităţii şi propune strategiile pentru ameliorarea stării de sănătate a populaţiei din teritoriu;
d)analizează periodic starea de sănătate a populaţiei din teritoriul arondat, în scopul identificării principalelor probleme de sănătate publică, şi alocă prioritar resursele de care dispune pentru intervenţiile cu cea mai mare eficienţă în ameliorarea stării de sănătate;
e)elaborează şi coordonează implementarea programelor locale de sănătate în concordanţă cu priorităţile de sănătate publică identificate la nivel local;
f)informează Ministerul Sănătăţii şi autorităţile administraţiei publice locale asupra stării de sănătate a populaţiei şi asupra concluziilor care rezultă din evaluare, periodic şi ori de câte ori consideră necesar;
g)asigură supravegherea şi controlul aplicării legislaţiei de către instituţiile şi organismele care au responsabilităţi în domeniul sănătăţii publice şi de către unităţile sanitare din sectorul privat de asistenţă medicală, colaborând în acest scop cu organismele profesionale din domeniul medico-sanitar la nivel local, cu autorităţile publice locale şi cu alte instituţii abilitate;
h)în calitate de ordonator secundar de credite, aprobă angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor în condiţiile legii;
i)coordonează acţiunile de limitare a efectelor apărute în urma dezastrelor, calamităţilor şi epidemiilor în domeniul de competenţă;
j)coordonează activitatea de audit public intern din cadrul direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi auditul public intern exercitat la nivelul spitalelor aflate în subordine, conform legii, în cazul în care nu este organizată o astfel de structură specializată în cadrul spitalului respectiv;
k)emite avize şi autorizaţii sanitare şi autorizaţii de liberă practică, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
l)coordonează activitatea de control în sănătatea publică la nivel local şi înaintează spre aprobare Ministerului Sănătăţii lista personalului împuternicit pentru desfăşurarea acestei activităţi, la propunerea directorului executiv adjunct pentru control în sănătate publică;
m)organizează şi coordonează asistenţa medicală materno-infantilă;
n)organizează activitatea de identificare şi soluţionare a problemelor de sănătate publică apărute în rândul persoanelor aparţinând grupurilor defavorizate;
o)coordonează activitatea serviciilor de ambulanţă judeţene şi al municipiului Bucureşti;
p)coordonează elaborarea raportului anual asupra stării de sănătate a comunităţii la nivel judeţean şi al municipiului Bucureşti;
q)evaluează anual rezultatele activităţii în domeniul medical şi adaptează strategiile de intervenţie pentru ameliorarea stării de sănătate a populaţiei din teritoriu;
r)colaborează cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale în vederea îndeplinirii atribuţiilor ce revin direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
s)desemnează reprezentanţii direcţiei de sănătate publică judeţene şi, respectiv, a municipiului Bucureşti în consiliile consultative ale spitalelor publice, conform prevederilor legale în vigoare;
t)propune Ministerului Sănătăţii, cu avizul consiliului judeţean sau al consiliului local, după caz, înfiinţarea ori desfiinţarea spitalelor publice;
u)propune conducerii Ministerului Sănătăţii măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii managerilor de spital, în cazul constatării nerealizării indicatorilor prevăzuţi în contractul de management;
v)evaluează necesarul de resurse umane de la nivelul asistenţei medicale în funcţie de nevoile comunitare identificate prin acţiuni specifice şi emite recomandări în acest sens;
w)controlează respectarea normativelor de personal ale instituţiilor publice din subordine;
x)propune Ministerului Sănătăţii reorganizarea, schimbarea sediului şi a denumirii unităţilor sanitare publice;
y)coordonează fundamentarea finanţării şi propune Ministerului Sănătăţii alocarea resurselor necesare desfăşurării activităţii;
z)nominalizează personalul din cadrul direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, pentru îndeplinirea atribuţiilor specifice din domeniul relaţiilor publice şi al comunicării;
aa) avizează bugetele de venituri şi cheltuieli ale instituţiilor publice aflate în subordinea sa;
bb) evaluează periodic performanţele profesionale pentru personalul din subordine şi acordă calificativul anual;
cc) încheie contractul de management cu managerul general al serviciului de ambulanţă;
dd) controlează respectarea programelor de instruire practică a elevilor şi studenţilor din unităţile de învăţământ care pregătesc asistenţi medicali şi moaşe, desfăşurate în unităţile sanitare, în colaborare cu directorul de îngrijiri/asistentul-şef şi cu reprezentantul inspectoratului şcolar judeţean;
ee) desemnează participanţi în comisiile de examinare pentru examenul de absolvire a şcolii postliceale sanitare;
ff) desemnează participanţi la selecţia asistenţilor medicali, comunitari, moaşelor, infirmierelor, precum şi ca membri în comisiile de examene şi concursuri de ocupare a posturilor vacante pentru aceste categorii de personal;
gg) desemnează participanţi la activităţile profesionale şi la manifestările organizate de Ordinul Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România;
hh) colaborează cu organizaţii profesionale, sindicale şi organizaţii neguvernamentale în proiecte ce privesc activitatea asistenţilor medicali;
ii) stabileşte proceduri de informare a opiniei publice cu privire la rezultatele activităţilor de control în sănătatea publică şi în alte situaţii cu risc pentru populaţie;
jj) desemnează coordonatorul activităţii de audit intern, auditorul cu cel mai înalt grad profesional, pentru unităţile sanitare din subordine care nu au birouri/compartimente de audit intern;
kk) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de conducerea Ministerului Sănătăţii, conform prevederilor legale.
Art. 13
Directorul executiv adjunct de sănătate publică şi programe al direcţiei de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii:
a)coordonează şi răspunde de activităţile de supraveghere epidemiologică a bolilor transmisibile şi netransmisibile, evaluarea factorilor de risc din mediul de viaţă şi muncă şi promovarea sănătăţii, desfăşurate la nivel teritorial;
b)organizează, coordonează şi monitorizează activitatea de sănătate publică desfăşurată de furnizorii de servicii medicale, indiferent de forma de organizare;
c)coordonează la nivel teritorial şi răspunde de desfăşurarea activităţilor de prevenire şi limitare a răspândirii bolilor transmisibile în situaţii de risc epidemiologic;
d)coordonează şi controlează modul de constituire, gestionare şi reîntregire a rezervei antiepidemice judeţene;
e)coordonează implementarea la nivel judeţean a activităţilor prevăzute în programele naţionale de sănătate publică;
f)organizează activitatea de monitorizare şi evaluare a programelor de sănătate, în conformitate cu actele normative în vigoare privind programele şi subprogramele de sănătate;
g)organizează analiza trimestrială şi anuală a indicatorilor programelor de sănătate de la unităţile sanitare din teritoriul arondat, în conformitate cu actele normative în vigoare privind programele şi subprogramele de sănătate;
h)transmite Ministerului Sănătăţii propuneri privind modul de îmbunătăţire a derulării programelor de sănătate la nivel local;
i)desemnează coordonatorii locali ai programelor de sănătate publică din rândul personalului propriu şi aprobă numirea coordonatorilor locali propuşi de unităţile sanitare din subordine;
j)organizează la nivel local activitatea de management al programului de imunizări;
k)organizează culegerea şi prelucrarea informaţiilor statistice medicale din domeniul său de competenţă, primite de la unităţile sanitare publice sau private, şi răspunde de transmiterea rapoartelor statistice periodice către instituţiile desemnate în acest scop;
l)aprobă, după caz, referatele de evaluare a unităţilor/activităţilor supuse avizării/autorizării sanitare;
m)coordonează activităţile de consultanţă de specialitate la cererea terţilor;
n)participă la elaborarea raportului stării de sănătate a comunităţii şi a raportului stării de sănătate în relaţie cu factorii de risc din mediul de viaţă şi de muncă;
o)participă la îndeplinirea planurilor de acţiune privind implementarea legislaţiei şi de consolidare instituţională în plan judeţean sau local;
p)elaborează şi propune directorului executiv bugetul specific domeniului pe care îl coordonează;
q)evaluează periodic performanţele profesionale pentru personalul din subordine şi acordă calificativul anual;
r)facilitează formarea şi perfecţionarea profesională a personalului din subordine;
s)îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de conducerea direcţiei în domeniul de competenţă.
Art. 14
Directorul executiv adjunct pentru asistenţă medicală al direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii:
a)coordonează implementarea la nivel local a strategiilor de sănătate elaborate de Ministerul Sănătăţii, pentru asigurarea asistenţei medicale a populaţiei;
b)răspunde de evaluarea necesarului de servicii medicale curative la nivel de judeţ, pe domenii de asistenţă medicală;
c)asigură furnizarea datelor specifice pentru elaborarea rapoartelor privind starea de sănătate a comunităţii şi a situaţiei privind necesarul de servicii de sănătate pentru populaţia din teritoriul arondat;
d)participă la elaborarea strategiei de dezvoltare a serviciilor de sănătate la nivel local, pe baza nevoilor de sănătate ale populaţiei şi în conformitate cu strategiile de sănătate stabilite de Ministerul Sănătăţii;
e)organizează reţeaua unităţilor sanitare publice din teritoriu în vederea asigurării eficienţei şi calităţii actului medical, cu aprobarea Ministerului Sănătăţii;
f)organizează şi evaluează activitatea cabinetelor medicale, medico-dentare, de îngrijiri de sănătate, a laboratoarelor şi activităţilor conexe actului medical, indiferent de forma de organizare, precum şi a unităţilor sanitare din subordine;
g)propune sancţionarea abaterilor în conformitate cu reglementările în vigoare;
h)asigură coordonarea şi integrarea serviciilor de îngrijire la domiciliu şi a serviciilor furnizate la nivel comunitar;
i)evaluează, coordonează şi monitorizează serviciile medicale furnizate în cadrul reţelei de asistenţă medicală primară, al reţelei ambulatorii de specialitate, precum şi al reţelei de asistenţă spitalicească;
j)evaluează, coordonează şi monitorizează serviciile medicale furnizate în cadrul reţelei de asistenţă medicală comunitară şi recuperatorie;
k)organizează asistenţa medicală pentru bolnavii psihici şi controlează serviciile medicale şi sistemul informaţional al bolnavilor psihici cu potenţial pericol social;
l)participă la elaborarea planului de intervenţie în caz de dezastre şi epidemii;
m)răspunde de organizarea şi actualizarea permanentă a evidenţei unităţilor sanitare publice şi private din teritoriu;
n)analizează nevoile de servicii medicale ale populaţiei şi propune directorului executiv modificarea structurii unităţilor sanitare din subordine;
o)analizează şi înaintează directorului executiv al direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti propunerile conducerilor unităţilor din subordine privind structura organizatorică, reorganizarea, restructurarea, schimbarea sediului şi a denumirii, în vederea aprobării de către Ministerul Sănătăţii, cu avizul consiliului judeţean sau al consiliului local, după caz;
p)răspunde de actualizarea evidenţei medicilor din teritoriu;
q)organizează culegerea şi prelucrarea informaţiilor statistice medicale primite de la unităţile sanitare publice sau private şi răspunde de transmiterea rapoartelor statistice periodice către instituţiile desemnate în acest scop;
r)asigură informarea personalului medical în legătură cu normele de etică profesională şi deontologie medicală şi informarea pacienţilor cu privire la drepturile şi îndatoririle acestora;
s)organizează evidenţa parteneriatelor public-private şi asigură sprijin local în implementarea strategiei Ministerului Sănătăţii de participare a sectorului privat la îmbunătăţirea performanţei sectorului sanitar;
t)reprezintă direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti în comisiile paritare organizate la nivel judeţean;
u)colaborează cu autorităţile administraţiei locale în desfăşurarea activităţilor medicale furnizate prin unităţile de asistenţă medico-socială şi asigură îndrumarea metodologică în acordarea serviciilor medicale în aceste unităţi;
v)analizează şi rezolvă sesizările şi reclamaţiile referitoare la asigurarea asistenţei medicale a populaţiei.
Art. 15
Directorul executiv adjunct pentru control în sănătatea publică al direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii:
a)organizează şi implementează activitatea de control în sănătatea publică la nivel judeţean şi în municipiul Bucureşti;
b)propune directorului executiv lista persoanelor care urmează a fi împuternicite pentru desfăşurarea activităţii de control în sănătatea publică, în vederea aprobării de către Ministerul Sănătăţii;
c)colaborează cu directorii executivi adjuncţi la întocmirea planului tematic anual al activităţii de control în sănătatea publică la nivel judeţean şi în municipiul Bucureşti;
d)elaborează şi propune directorului executiv bugetul specific activităţii de control în sănătatea publică;
e)stabileşte şi aplică măsurile necesare pentru îmbunătăţirea activităţii de control în sănătatea publică la nivel judeţean;
f)constată şi sancţionează contravenţiile la normele igienico-sanitare, la normele de prevenire şi combatere a bolilor transmisibile şi profesionale, la nivel judeţean;
g)organizează şi conduce la nivel judeţean acţiuni de control în sănătatea publică şi în situaţii de calamităţi naturale, evenimente deosebite, epidemii;
h)evaluează periodic performanţele profesionale pentru personalul din subordine şi acordă calificativul anual;
i)facilitează formarea şi perfecţionarea profesională a inspectorilor la nivel judeţean;
j)aprobă măsurile propuse de inspectorii sanitari din subordine şi emite documentele de autoritate sanitară: decizii de interzicere a activităţii, respectiv decizii de suspendare a activităţii, informarea altor instituţii publice abilitate;
k)notifică institutele de sănătate publică şi Ministerul Sănătăţii asupra constatării neconformităţilor cu legislaţia în vigoare pentru produsele avizate/notificate de către aceste instituţii, în vederea luării măsurilor legale în vigoare;
l)participă în echipele de control iniţiate de către Ministerul Sănătăţii şi de către alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale;
m)participă la elaborarea raportului stării de sănătate a comunităţii;
n)informează opinia publică cu privire la rezultatele activităţilor de control în sănătatea publică prin procedura stabilită de directorul executiv;
o)participă la elaborarea planului de acţiune în caz de dezastre/calamităţi.
Art. 16
Medicul şef al laboratorului de sănătate publică al direcţiei de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii:
a)organizează şi coordonează activitatea laboratorului de sănătate publică, inclusiv în cadrul activităţilor de laborator teritoriale;
b)organizează controlul intern şi extern de calitate;
c)se asigură de utilizarea eficientă a bazei materiale şi a resurselor umane în vederea realizării obiectivelor din cadrul programelor de sănătate publică;
d)organizează evidenţele de laborator, permiţând astfel accesul rapid la informaţii de laborator pentru serviciile/birourile de supraveghere şi control al bolilor transmisbile şi de evaluare a factorilor de risc din mediul de viaţă şi de muncă;
e)răspunde de transmiterea operativă a rezultatelor de laborator către directorul executiv adjunct de sănătate publică şi programe, respectiv serviciile/birourile beneficiare;
f)colaborează cu directorul executiv adjunct pentru control în sănătatea publică şi participă alături de acesta la elaborarea planului de acţiuni de inspecţie tematice care implică activităţi de laborator;
g)se asigură de existenţa bazei materiale necesare pentru efectuarea testărilor de laborator prevăzute în cadrul programelor de sănătate publică şi în cadrul activităţilor de control în sănătatea publică;
h)elaborează şi propune directorului executiv bugetul specific necesar desfăşurării activităţii;
i)răspunde de activitatea desfăşurată de personalul de laborator care îşi desfăşoară activitatea în cadrul birourilor, serviciilor sau compartimentelor teritoriale;
j)asigură participarea cu date specifice la elaborarea rapoartelor privind starea de sănătate a comunităţii şi a situaţiei privind necesarul de servicii de sănătate pentru populaţia din teritoriul arondat;
k)coordonează activităţile de specialitate desfăşurate la cererea terţilor;
l)evaluează periodic performanţele profesionale pentru personalul din subordine şi acordă calificativul anual;
m)facilitează formarea şi perfecţionarea profesională a personalului din subordine;
n)îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite de conducerea direcţiei.
Art. 17
Directorul executiv adjunct financiar-contabil al direcţiei de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii:
a)coordonează activitatea de elaborare, finanţare, execuţie şi raportare a indicatorilor financiari din bugetul de venituri şi cheltuieli al direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi al unităţilor din subordine;
b)asigură respectarea disciplinei financiare şi bugetare la nivelul direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti şi controlează aceste activităţi la nivelul unităţilor din subordine;
c)răspunde de organizarea şi ţinerea la zi a contabilităţii patrimoniului aflat în administrare şi a execuţiei bugetare;
d)răspunde de realitatea şi exactitatea datelor cuprinse în situaţiile financiare centralizate trimestriale şi anuale, precum şi de prezentarea acestora la termenul stabilit de organul ierarhic superior;
e)propune Ministerului Sănătăţii indicatorii financiari ce urmează a fi incluşi în legea anuală a bugetului de stat;
f)răspunde de avizarea şi repartizarea, după caz, a bugetului de venituri şi cheltuieli al unităţilor sanitare subordonate şi urmăreşte utilizarea eficientă a fondurilor alocate;
g)elaborează propuneri de casare şi transfer de bunuri materiale, pe care le înaintează Ministerului Sănătăţii;
h)răspunde de executarea indicatorilor economico-financiari din bugetul propriu şi urmăreşte executarea acestora la unităţile finanţate în baza bugetului aprobat;
i)răspunde de întocmirea lunară a execuţiei bugetului de stat, pe care o înaintează Ministerului Sănătăţii;
j)răspunde de întocmirea lunară a necesarului de credite bugetare pentru luna următoare pe titluri de cheltuieli şi programe de sănătate publică, pe care le înaintează Ministerului Sănătăţii;
k)pe baza evaluării bazei tehnico-materiale existente în teritoriu, stabileşte priorităţile de dezvoltare şi întreţinere a acesteia, propunând lucrări de investiţii, consolidare clădiri şi reparaţii capitale;
l)stabileşte necesarul de credite bugetare anuale pentru lucrări de investiţii, consolidări clădiri şi reparaţii capitale pentru unităţile subordonate;
m)analizează periodic modul de derulare a procesului investiţional şi solicită ordonatorului principal de credite modificări valorice ale creditelor repartizate anual pe obiective de investiţii, acolo unde este cazul.