Capitolul ii - Organizarea şi desfăşurarea concursului - Regulament din 2007 privind organizarea şi desfăşurarea concursului de ocupare a posturilor vacante de funcţionar public cu statut special din aparatul propriu al Ministerului Justiţiei

M.Of. 296

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 6 Septembrie 2007
CAPITOLUL II:Organizarea şi desfăşurarea concursului
Art. 3
(1)Concursul constă într-o probă scrisă de verificare a cunoştinţelor şi un interviu. Înainte de proba scrisă candidaţii vor susţine:
a)pentru funcţiile de execuţie, un test psihologic cu caracter eliminatoriu;
b)pentru funcţiile de conducere, un test psihologic şi un test pentru verificarea aptitudinilor manageriale, ambele cu caracter eliminatoriu.
(2)Data şi locul susţinerii concursului, tematica şi bibliografia, numărul posturilor vacante, condiţiile şi cerinţele specifice pentru ocuparea fiecărui post, prezentarea generală a postului, regulamentul şi probele de concurs, datele de contact, actele necesare pentru depunerea dosarului de înscriere, termenul limită pentru depunerea actelor de înscriere la concurs şi cuantumul taxei de concurs se aduc la cunoştinţă celor interesaţi prin afişare la sediul Ministerului Justiţiei, la sediul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi pe pagina web a Ministerului Justiţiei, cu cel puţin 30 de zile înainte de data fixată pentru desfăşurarea testului psihologic.
(21)În situaţii excepţionale, ministrul justiţiei poate decide reducerea termenului prevăzut la alin. (2) cu maximum 10 zile. Termenul astfel redus va fi adus la cunoştinţă persoanelor interesate prin anunţul de concurs.

(3)În situaţia în care se modifică data sau locul desfăşurării testului psihologic, se va publica un nou anunţ cu cel puţin 7 zile lucrătoare înainte de data acestuia.
Art. 4
(1)În funcţie de specificul posturilor scoase la concurs, ministrul justiţiei stabileşte, prin ordin, comisia sau comisiile de concurs şi comisia de soluţionare a contestaţiilor.
(2)Prin nota de aprobare a organizării concursului se desemnează şi persoanele din cadrul Direcţiei pentru resurse umane şi relaţii cu Consiliul Superior al Magistraturii care sunt responsabile pentru organizarea şi desfăşurarea concursului.
(3)Fiecare comisie are în componenţa sa un preşedinte, membri şi un secretar. Din comisia sau comisiile de concurs, precum şi din comisia de soluţionare a contestaţiilor face parte cel puţin un funcţionar public cu statut special. Secretariatul fiecărei comisii este asigurat de o persoană din cadrul Direcţiei pentru resurse umane şi relaţii cu Consiliul Superior al Magistraturii.
(4)Comisia sau comisiile de concurs şi comisia de soluţionare a contestaţiilor se constituie cu minimum 7 zile lucrătoare înainte de desfăşurarea testării psihologice. Preşedinţii acestor comisii stabilesc responsabilităţile şi termenele de realizare a acestora pentru fiecare membru în procesul de recrutare şi selecţie.
(5)Din comisia ori comisiile de concurs sau din comisia de soluţionare a contestaţiilor nu pot face parte acele persoane care sunt soţi, rude sau afini până la gradul al IV-lea inclusiv cu oricare dintre candidaţii înscrişi la concurs. Situaţia de incompatibilitate poate fi sesizată de persoana în cauză, de oricare dintre candidaţi, de orice angajat al Ministerului Justiţiei sau de către oricare altă persoană interesată.
(6)O persoană nu poate fi membru decât al uneia dintre comisiile menţionate la alin. (1), în cadrul aceluiaşi concurs. Această dispoziţie nu se aplică şi pentru secretarii acestor comisii.
(7)Fiecare membru al comisiei de concurs sau al comisiei de soluţionare a contestaţiilor semnează după numirea ca membru o declaraţie pe propria răspundere în care precizează că:
a)nu se află în vreuna dintre situaţiile de incompatibilitate prevăzute la alin. (5);
b)va respecta secretul şi confidenţialitatea lucrărilor comisiei şi a variantelor de subiecte ce vor fi elaborate.
(8)Membrii comisiei sau comisiilor de concurs şi ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor vor fi retribuiţi pentru munca depusă, în condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 257/2005 privind înfiinţarea pe lângă Ministerul Justiţiei a unei activităţi finanţate integral din venituri proprii.
Art. 5
(1)Comisia sau comisiile de concurs au următoarele atribuţii principale:
a)verifică cererile de înscriere şi actele depuse la dosarul candidatului, conform art. 2 alin. (1), şi resping cererile de înscriere ale candidaţilor care nu îndeplinesc toate condiţiile pentru a putea participa la concurs;
b)stabilesc subiectele pentru testul de verificare a aptitudinilor manageriale, proba scrisă, şi corectează lucrările;
c)stabilesc planul interviului şi realizează interviul;
d)stabilesc baremele de notare aferente testului de verificare a aptitudinilor manageriale, probei scrise şi probei interviului;
e)notează pentru fiecare candidat fiecare probă a concursului;
f)recorectează şi stabilesc nota finală acordată la fiecare probă a concursului, dacă există o diferenţă în notare mai mare de două puncte între corectori;
g)transmit în scris Direcţiei pentru resurse umane şi relaţii cu Consiliul Superior al Magistraturii, prin secretariatul comisiei, rezultatele concursului pentru a fi comunicate candidaţilor.
(2)Comisia de soluţionare a contestaţiilor are următoarele atribuţii principale:
a)soluţionează contestaţiile depuse de candidaţi cu privire la rezultatul verificării dosarelor acestora, precum şi contestaţiile cu privire la rezultatul testului de verificare a aptitudinilor manageriale, după caz;
b)soluţionează contestaţiile depuse de candidaţi cu privire la notarea fiecărei probe a concursului;
c)transmite, prin secretariatul comisiei, Direcţiei pentru resurse umane şi relaţii cu Consiliul Superior al Magistraturii rezultatele contestaţiilor pentru a fi comunicate candidaţilor.
(3)Persoanele responsabile pentru organizarea concursului au, în principal, următoarele atribuţii:
a)îndeplinesc atribuţiile specifice în legătură cu organizarea şi desfăşurarea concursului;
b)asigură afişarea rezultatelor verificării dosarelor candidaţilor;
c)asigură afişarea rezultatelor probelor de concurs şi a rezultatelor finale ale concursului;
d)îndeplinesc orice sarcini specifice necesare pentru buna desfăşurare a concursului.
(4)Secretariatul fiecăreia dintre comisiile menţionate la alin. (1) are următoarele atribuţii principale:
a)întocmeşte, redactează şi semnează alături de comisie întreaga documentaţie privind activitatea specifică a acesteia, inclusiv procesele-verbale ale fiecărei sesiuni de lucru a comisiei;
b)asigură transmiterea rezultatelor concursului Direcţiei pentru resurse umane şi relaţii cu Consiliul Superior al Magistraturii, pentru a fi comunicate candidaţilor;
c)îndeplineşte orice sarcini specifice necesare pentru buna desfăşurare a concursului.
Art. 6
(1)Cererea de înscriere şi actele prevăzute la art. 2 alin. (1) se depun, cu cel puţin 7 zile lucrătoare înainte de data fixată pentru susţinerea testului psihologic, la secretariatul Direcţiei pentru resurse umane şi relaţii cu Consiliul Superior al Magistraturii din cadrul Ministerului Justiţiei. Cererea de înscriere va fi adresată directorului Direcţiei pentru resurse umane şi relaţii cu Consiliul Superior al Magistraturii.
(2)Formulam l-tip pentru cererea de înscriere şi modelul de curriculum vitae se publică pe pagina web a Ministerului Justiţiei, iar un exemplar al formularului-tip pentru cererea de înscriere la concurs este pus la dispoziţia candidaţilor în momentul înscrierii.
(3)În cuprinsul cererii de înscriere la concurs candidatul specifică:
a)postul pentru care doreşte să susţină concursul;
b)lista actelor depuse la dosarul de concurs.
(4)Comisia de concurs are obligaţia de a verifica dosarele candidaţilor cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de data desfăşurării testului psihologic. Cererile de înscriere la concurs sunt respinse dacă nu sunt însoţite de actele prevăzute la art. 2 alin. (1) sau dacă din actele depuse nu rezultă îndeplinirea condiţiilor pentru ocuparea postului.
(5)Rezultatul verificării dosarelor de înscriere se afişează la sediul Ministerului Justiţiei şi se publică pe pagina web a Ministerului Justiţiei cu menţiunea "admis" sau "respins", cu cel puţin 4 zile lucrătoare înainte de desfăşurarea testului psihologic.
(6)În termen de o zi lucrătoare de la data afişării rezultatelor, candidaţii respinşi în urma verificării pot formula contestaţie.
(7)Contestaţiile vor fi soluţionate la expirarea termenului prevăzut la alin. (6) de către comisia de soluţionare a contestaţiilor, iar rezultatele contestaţiilor vor fi afişate cu minimum două zile lucrătoare înainte de desfăşurarea testului psihologic.
Art. 7
(1)Candidaţii pentru funcţiile de execuţie declaraţi admişi în urma verificării dosarelor de înscriere conform art. 6 alin. (4), (5), (6) şi (7) susţin testul psihologic.
(2)Rezultatele testării psihologice se afişează, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data susţinerii acesteia, pe pagina web a Ministerului Justiţiei, cu menţiunea "admis" sau "respins".
(3)Candidaţii declaraţi admişi în urma testului psihologic vor susţine proba scrisă de verificare a cunoştinţelor în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data afişării rezultatelor conform alin. (2).
Art. 8
(1)Candidaţii pentru funcţiile de conducere declaraţi admişi în urma verificării dosarelor de înscriere conform art. 6 alin. (4), (5), (6) şi (7) susţin testul psihologic. Prevederile art. 7 alin. (2) se aplică în mod corespunzător.
(2)Candidaţii declaraţi admişi în urma testului psihologic susţin, în termen de maximum două zile lucrătoare, un test pentru verificarea aptitudinilor manageriale.
(3)Testul pentru verificarea aptitudinilor manageriale constă în examinarea unor cunoştinţe teoretice prin intermediul unor teste-grilă sau întrebări deschise. Tematica şi bibliografia pentru acest test sunt incluse în anunţul de concurs şi se afişează pe pagina web a Ministerului Justiţiei.
(4)Rezultatele testului se afişează, în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la susţinerea acestuia, pe pagina web a Ministerului Justiţiei, cu menţiunea "admis" sau "respins". Candidaţii sunt declaraţi admişi dacă întrunesc minimum 70% din punctajul maxim aferent acestui test.
(5)Candidaţii pentru funcţiile de conducere declaraţi respinşi în urma testului pot depune contestaţie în termen de maximum o zi lucrătoare de la expirarea termenului prevăzut la alin. (4). Contestaţiile au ca obiect doar rezultatul testului pentru verificarea aptitudinilor manageriale.
(6)Contestaţiile se soluţionează de comisia de soluţionare a contestaţiilor în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la expirarea termenului prevăzut la alin. (5).
(7)Candidaţii declaraţi admişi în urma testului psihologic sau, după caz, a testului de verificare a aptitudinilor manageriale vor susţine proba scrisă de verificare a cunoştinţelor în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data afişării rezultatelor conform alin. (6).
Art. 9
(1)Tematica şi bibliografia pentru testul de verificare a aptitudinilor manageriale, pentru proba scrisă şi pentru interviu se propun de către conducătorii compartimentelor în care există posturi vacante scoase la concurs, în acord cu specificaţiile generale ale posturilor vacante, şi se prezintă spre aprobare ministrului justiţiei de către Direcţia pentru resurse umane şi relaţii cu Consiliul Superior al Magistraturii.
(2)Timpul destinat pentru elaborarea lucrării scrise este de maximum 3 ore, începând din momentul comunicării subiectelor.
Art. 10
(1)Comisia de concurs stabileşte modalitatea de testare în cadrul probei scrise, respectiv tip grilă sau sinteză.
(2)Comisia de concurs are obligaţia de a elabora minimum 3 variante de subiecte de concurs. Dacă proba scrisă este sub formă de test-grilă, comisia de concurs trebuie să elaboreze un număr de 3 ori mai mare decât numărul de întrebări stabilit pentru fiecare test-grilă.
(3)Subiectele pentru proba scrisă se stabilesc pe baza tematicii şi bibliografiei prevăzute în anunţul de concurs, în concordanţă cu nivelul şi specificul funcţiei sau funcţiilor pentru care se organizează concursul, astfel încât să reflecte capacitatea de analiză şi sinteză a candidaţilor şi cunoştinţele de specialitate ale acestora.
(4)Fiecare dintre variantele cu subiectele de concurs este introdusă într-un plic sigilat semnat de toţi membrii comisiei de concurs cu cel puţin două ore înainte de desfăşurarea probei scrise. Membrii comisiei de concurs semnează fiecare set de subiecte.
Art. 11
(1)Intrarea candidaţilor în sălile de concurs se face pe baza listelor întocmite pentru fiecare sală şi a buletinului/cărţii de identitate, cu o jumătate de oră înainte de începerea probei scrise. Lista cu repartiţia pe săli a candidaţilor se afişează, cu o zi înainte de prima probă de concurs, pe pagina web a Ministerului Justiţiei. După verificarea identităţii, fiecare candidat va păstra pe bancă buletinul/cartea de identitate, până la predarea lucrării scrise. Pe listă se menţionează prezenţa fiecărui candidat.
(2)Candidaţii care nu se află în sală în momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine proba scrisă. Este interzisă intrarea în sală a candidaţilor cu mijloace de comunicare la distanţă, computere personale, PDA-uri etc.
(3)Înainte de a se dicta subiectele, candidaţii îşi scriu numele şi prenumele pe colţul foii ce urmează a fi lipit, după care se aplică ştampila Ministerului Justiţiei, respectiv cea a Direcţiei pentru resurse umane şi relaţii cu Consiliul Superior al Magistraturii. Ştampila pe lucrările scrise şi semnătura pe ştampilă se aplică de către preşedintele comisiei de concurs.
(4)Plicul cu subiectele de concurs este ales şi desfăcut de către un candidat dintre cele 3 plicuri cu variantele de subiecte. Acesta semnează procesul-verbal încheiat în ziua susţinerii probei scrise.
(5)Pe toată durata desfăşurării probei scrise, în sălile de concurs au acces numai membrii comisiei de concurs şi persoanele care supraveghează candidaţii.
(6)În vederea elaborării lucrării scrise, candidaţii vor primi coli de hârtie având ştampila Ministerului Justiţiei. Se va putea folosi numai cerneală sau pix de culoare albastră. La cerere, se pot pune la dispoziţie în mod suplimentar coli de hârtie, iar dacă este necesar, cerneală sau pixuri.
(7)La expirarea timpului prevăzut la art. 9 alin. (2), delegatul care a supravegheat desfăşurarea probei strânge toate lucrările în ordinea predării lor de către candidaţi, sub semnătură, după care le predă numerotate comisiei de concurs, care le înscrie într-un borderou.
(8)Dacă examinarea se face în mai multe săli, se întocmeşte câte un borderou pentru lucrările din fiecare sală.
(9)Lucrarea se consideră predată de candidat după verificarea stării acesteia de către delegatul care a supravegheat desfăşurarea probei şi după semnarea borderoului de către candidat.
(10)Pe toată durata desfăşurării probei scrise este interzisă părăsirea sălii de concurs de către candidaţi. În cazuri excepţionale, părăsirea temporară a sălii de concurs se va putea face numai cu însoţitor.
(11)Orice fraudă sau încercare de fraudă dovedită se sancţionează prin eliminarea din concurs. În aceste cazuri, delegaţii care supraveghează lucrările îl sesizează de îndată pe preşedintele comisiei de concurs, care întocmeşte un proces-verbal despre constatările făcute şi măsurile luate, iar lucrarea se anulează cu menţiunea "fraudă".
Art. 12
(1)Pentru a fi declaraţi admişi în urma probei scrise candidaţii trebuie să obţină cel puţin nota 7.
(2)Dacă în proba scrisă au fost incluse discipline de concurs distincte, candidaţii vor fi declaraţi admişi dacă au obţinut minimum 5 la fiecare disciplină de concurs şi minimum nota 7 pentru întreaga probă.
(3)Lucrările scrise se corectează sigilate. Acele lucrări care prezintă însemnări în scopul identificării candidaţilor se anulează şi nu vor mai fi notate. Menţiunea "anulat" se face atât pe lucrare, cât şi pe borderoul de notare. După corectare de către toţi membrii comisiei, lucrările se desigilează, iar notele se trec în borderoul de notare.
Art. 13
(1)Rezultatele la proba scrisă se afişează în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data susţinerii probei.
(2)Candidaţii nemulţumiţi de notele acordate la proba scrisă pot depune contestaţie la secretariatul Direcţiei pentru resurse umane şi relaţii cu Consiliul Superior al Magistraturii din Ministerul Justiţiei, în termen de două zile lucrătoare de la data afişării rezultatelor. Contestaţiile au ca obiect doar nota obţinută în urma probei scrise.
(3)În vederea soluţionării contestaţiilor, colţurile lucrărilor se lipesc din nou.
(4)Contestaţiile se soluţionează de comisia de soluţionare a contestaţiilor în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la expirarea termenului prevăzut la alin. (2).
(5)Nota obţinută în urma contestaţiei nu poate fi mai mică decât nota contestată.
(6)Contestaţia este admisă, iar comisia de soluţionare a contestaţiilor modifică nota finală acordată de comisia de concurs, în situaţia în care:
a)constată că nota nu a fost acordată potrivit baremului şi răspunsurilor din lucrarea scrisă;
b)acordă o notă mai mare decât cea acordată de comisia de concurs.
(7)Contestaţia va fi respinsă în următoarele situaţii:
a)dacă în urma analizării contestaţiei se constată că nota a fost acordată potrivit baremului şi răspunsurilor din lucrarea scrisă;
b)dacă nota acordată de comisia de soluţionare a contestaţiilor este mai mică sau egală cu nota acordată de comisia de concurs.
Art. 14
(1)Proba interviului poate fi susţinută doar de către acei candidaţi declaraţi admişi la proba scrisă.
(2)Interviul se susţine în termen de maximum două zile lucrătoare de la afişarea rezultatelor contestaţiilor pentru proba scrisă sau de la expirarea termenului prevăzut la art. 13 alin. (2), în cazul în care nu au fost depuse contestaţii.
(3)Planul de interviu trebuie să conţină elemente care să evidenţieze în persoana candidatului:
a)abilităţile de comunicare;
b)factorii care motivează sau demotivează candidatul;
c)gândirea sintetică;
d)rezistenţa la stres;
e)comportamentul în situaţiile de criză;
f)cunoştinţele impuse de post;
g)abilităţile impuse de post;
h)alte elemente considerate relevante.
(4)Pentru funcţiile de conducere planul de interviu include şi elemente referitoare la:
a)abilităţile de comunicare şi capacitatea de a lucra în echipă;
b)capacitatea de a lua decizii şi de a evalua impactul acestora;
c)exercitarea controlului decizional;
d)capacitatea managerială;
e)capacitatea profesională.
(5)Întrebările şi răspunsurile la interviu se înregistrează audio. În acest sens, în cuprinsul cererii de înscriere la concurs candidaţii îşi vor exprima acordul în vederea înregistrării interviului, urmând ca această înregistrare să fie pusă la dispoziţia comisiei de soluţionare a contestaţiilor, dacă este cazul.
(6)Planul interviului se afişează pe uşa sălii de concurs şi pe pagina web a Ministerului Justiţiei după încheierea interviului.
(7)Candidaţii sunt consideraţi admişi la proba interviului dacă obţin minimum nota 7.
(8)Notele obţinute în urma probei interviului pot fi contestate în termen de 24 de ore de la afişare. Contestaţia se depune la secretariatul Direcţiei pentru resurse umane şi relaţii cu Consiliul Superior al Magistraturii din Ministerul Justiţiei.
(9)Contestaţiile se soluţionează de comisia de soluţionare a contestaţiilor în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la expirarea termenului prevăzut la alin. (8).
Art. 15
Media generală (nota) de promovare a concursului este de cel puţin 7.