Capitolul ii - Organizarea şi funcţionarea Consiliului de mediere - Regulament din 2007 de organizare şi funcţionare a Consiliului de mediere

M.Of. 505

În vigoare
Versiune de la: 14 Noiembrie 2019
CAPITOLUL II:Organizarea şi funcţionarea Consiliului de mediere
SECŢIUNEA 1:Funcţionarea Consiliului de mediere
Art. 5
(1)[textul din Art. 5, alin. (1) din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 13-iul-2016 de Art. I, punctul 3. din Hotarirea 24/2016]
(11)Consiliul de mediere este format din 9 membri titulari şi 3 membri supleanţi, aleşi prin vot direct şi secret de mediatorii cu drept de vot.
(2)Pot avea calitatea de membru al Consiliului de mediere mediatorii autorizaţi care îndeplinesc cumulativ condiţiile stabilite prin Lege, Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului de mediere şi prin Statutul profesiei de mediator.

(3)Pentru activitatea depusă, membrii Consiliului au dreptul la o indemnizaţie lunară în cuantum stabilit prin bugetul anual de venituri şi cheltuieli adoptat prin hotărâre a Consiliului.

(4)Consiliul îşi exercită mandatul până la preluarea mandatului de către noul Consiliu, prin procesul-verbal de şedinţă care are loc în maximum 30 de zile de la data validării rezultatelor alegerilor.
(5)Mandatul membrilor Consiliului este de 4 ani şi începe la data preluării acestuia în condiţiile alin. (4). Preluarea mandatului se realizează prin semnarea contractului de mandat de către fiecare membru al Consiliului, ca act subsecvent procesului-verbal de şedinţă.

Art. 6
(1)Activitatea executivă a Consiliului este coordonată de un preşedinte şi un vicepreşedinte, aleşi prin vot secret dintre membrii săi, pe durata prevăzută la art. 17 alin. (4) din Lege.

(2)Pentru activitatea depusă, preşedintele şi vicepreşedintele au dreptul la o indemnizaţie lunară de conducere, în cuantum stabilit prin hotărâre a Consiliului.

Art. 7
(1)Lucrările Consiliului sunt pregătite de o comisie cu activitate permanentă, denumită în continuare Comisia permanentă, formată din 5 membri desemnaţi de Consiliu dintre membrii săi pentru o perioadă de 2 ani. Preşedintele şi vicepreşedintele sunt membri de drept ai Comisiei permanente.

(2)Pentru activitatea depusă, membrii Comisiei permanente au dreptul la o indemnizaţie lunară în cuantum prevăzut prin bugetul anual de venituri şi cheltuieli aprobat prin hotărâre a Consiliului.
(3)La lucrările Consiliului de mediere pot fi invitate să participe persoane din orice alte instituţii sau organisme profesionale a căror consultare este necesară pentru luarea măsurilor sau adoptarea hotărârilor.

Art. 8
(1)Structura Consiliului, prevăzută în anexa nr. 1, este stabilită prin organigrama propusă de preşedinte şi aprobată de membrii Consiliului reuniţi în şedinţă.

(11)Consiliul de mediere are următoarele atribuţii principale:
a)promovează activitatea de mediere şi reprezintă interesele mediatorilor autorizaţi în scopul asigurării calităţii serviciilor din domeniul medierii, conform prevederilor Legii, Statutului profesiei de mediator, hotărârilor şi prezentului regulament;
b)protejează onoarea şi prestigiul profesiei, precum şi respectarea normelor de reglementare a profesiei;
c)elaborează standardele de formare în domeniul medierii, pe baza celor mai bune practici internaţionale în materie, precum şi standardele de formare în domeniul SAL;
d)autorizează programele de formare profesională iniţială şi continuă, precum şi pe cele de specializare a mediatorilor;
e)întocmeşte şi actualizează lista furnizorilor de formare profesională care au obţinut autorizarea;
f)autorizează mediatorii, în condiţiile prevăzute de Lege, de Statutul profesiei de mediator şi de procedura stabilită prin prezentul regulament;
g)hotărăşte asupra reducerii perioadei primei etape de pregătire profesională continuă;
h)cooperează, prin intermediul Sistemului de informare în cadrul pieţei interne, cu autorităţile competente din celelalte state membre ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European şi din Confederaţia Elveţiană, în vederea asigurării controlului mediatorilor şi al serviciilor pe care aceştia le prestează, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii şi libertatea de a furniza servicii în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010, cu modificările ulterioare;
i)întocmeşte şi actualizează Tabloul mediatorilor autorizaţi;
j)ţine evidenţa birourilor mediatorilor autorizaţi;
k)supraveghează respectarea standardelor de formare în domeniul medierii;
l)eliberează certificatul de absolvire în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
m)eliberează atestatul de calificare ca mediator;
n)adoptă Codul de etică şi deontologie profesională a mediatorilor autorizaţi, precum şi normele de răspundere disciplinară a acestora;
o)ia măsuri pentru respectarea prevederilor Codului de etică şi deontologie profesională a mediatorilor autorizaţi şi aplică normele privind răspunderea disciplinară a acestora;
p)face propuneri pentru completarea sau, după caz, corelarea legislaţiei privind medierea;
q)adoptă regulamentul privind organizarea şi funcţionarea sa;
r)organizează alegerile pentru următorul consiliu de mediere şi elaborează procedurile de organizare a alegerilor. Declanşarea procedurii de organizare a alegerilor se face cu 6 luni înainte de expirarea mandatului consiliului de mediere la acea dată;
s)mandatează organele de conducere ale corpului profesional al mediatorilor judeţean (C.P.M.J.) şi reprezentantul ales al Comisiei privind relaţia cu sistemul judiciar, în baza unui contract de mandat, cu atribuţiile precizate în prezentul regulament;
t)numeşte organele de conducere a C.P.M.J. şi reprezentantul Comisiei privind relaţia cu sistemul judiciar în situaţiile în care nu se depun candidaturi sau locurile au rămas vacante;
u)aprobă planul de activitate anual al organelor de conducere ale C.P.M.J.;
v)sprijină, coordonează, supraveghează şi controlează activitatea desfăşurată de organele de conducere ale C.P.M.J. şi a reprezentanţilor aleşi/numiţi ai Comisiei privind relaţia cu sistemul judiciar de pe lângă curtea de apel;
w)revocă, în caz de neîndeplinire din culpă a mandatului conferit, organele de conducere ale C.P.M.J. (preşedintele şi vicepreşedinţii), precum şi pe reprezentantul ales/numit al Comisiei privind relaţia cu sistemul judiciar de pe lângă curtea de apel;
x)soluţionează sesizările făcute împotriva hotărârilor organelor de conducere ale C.P.M.J.;
y)îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege.

(2)Pentru buna funcţionare şi îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin în condiţiile legii, Consiliul poate înfiinţa şi coordona comisii de specialitate formate din experţi pe domenii şi poate angaja contracte cu terţi.
(3)Pentru a asigura calitatea formării iniţiale şi continue a mediatorilor, Consiliul poate constitui un departament pentru calitatea formării în mediere.

(31)Pentru implementarea Directivei 2013/11/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 mai 2013 privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2.006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE (Directiva privind SAL în materie de consum) şi a Regulamentului (UE) nr. 524/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 mai 2013 privind soluţionarea online a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2.006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE (Regulamentul privind SOL în materie de consum), Consiliul de mediere înfiinţează Departamentul SAL-SOL în cadrul căruia va funcţiona un grup de lucru pentru transpunerea acestora şi înfiinţează Registrul entităţilor SAL-SOL.

(4)În vederea îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin, Consiliul constituie cel puţin următoarele comisii consultative cu caracter permanent:
a)Comisia consultativă a corpului profesional;
b)Comisia consultativă pentru calitatea formării;
c)Comisia consultativă pentru calitatea serviciului de mediere;
d)Comisia pentru promovarea medierii;
e1)Comisia privind relaţia cu sistemul judiciar;

e)[textul din Art. 8, alin. (4), litera E. din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 27-ian-2012 de Art. 1, punctul 1. din Hotarirea 7/2012]
f)Comisia pentru relaţia cu autorităţile şi alte organisme reprezentative;
g)Comisia legislativă.
h)Comisia pentru relaţii internaţionale;
i)Comisia pentru elaborare proiecte.

(5)_
a)În maximum 6 luni de la constituire, comisiile consultative cu caracter permanent elaborează şi adoptă regulamente proprii de organizare şi funcţionare, cu respectarea atribuţiilor stabilite de Consiliu, şi le supun aprobării membrilor Consiliului, reuniţi în şedinţă.

b)Consiliul poate face recomandări motivate către fiecare comisie consultativă, pentru a solicita modificarea sau completarea regulamentelor proprii.
c)Regulamentele comisiilor consultative sunt publice şi intră în vigoare de la data de la care se afişează pe site-ul Consiliului.
d)Hotărârile Consiliului cu privire la constituirea şi la regulamentele comisiilor consultative pot fi modificate doar cu acordul acestora.
(6)Comisia consultativă a corpului profesional este constituită din preşedinţii corpului profesional al mediatorilor autorizaţi din fiecare judeţ, a cărei consultare este necesară pentru adoptarea oricăror decizii privitoare la organizarea şi reglementarea profesiei de mediator.

(7)Comisia consultativă pentru calitatea formării este constituită din reprezentanţi, cel puţin de nivel formator principal, ai furnizorilor de formare înscrişi în Lista furnizorilor de formare autorizaţi de Consiliu şi are ca rol formularea de propuneri şi recomandări privind îmbunătăţirea calităţii formării iniţiale şi continue a mediatorilor, precum şi avizarea proiectelor de hotărâri ale Consiliului referitoare la sistemul de formare iniţială şi continuă, inclusiv cele ale Institutului de Formare Continuă, cu excepţia standardelor de formare.

(8)Comisia consultativă pentru calitatea serviciului de mediere este constituită din reprezentanţi ai organizaţiilor în domeniul medierii şi are rolul de a formula propuneri şi recomandări cu privire la modul de organizare, monitorizare şi control al acestor servicii.

(9)Comisia pentru promovarea medierii este constituită din mediatori autorizaţi, la propunerea membrilor Consiliului, şi are rolul de a propune strategii de promovare a profesiei şi de a elabora programe şi proiecte care să contribuie la informarea publicului larg şi a unor grupuri-ţintă specializate cu privire la mediere şi la activitatea Consiliului.
(101)Comisia privind relaţia cu sistemul judiciar este constituită din reprezentanţii aleşi la nivelul fiecărei Curţi de apel şi are rolul de a organiza activitatea de mediere pe raza curţilor de apel şi de a reprezenta mediatorii în relaţia cu sistemul judiciar.

(10)
[textul din Art. 8, alin. (10) din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 27-ian-2012 de Art. 1, punctul 3. din Hotarirea 7/2012]
(11)Comisia pentru relaţia cu autorităţile şi alte organisme reprezentative este constituită din mediatori autorizaţi, la propunerea membrilor Consiliului, şi are rolul de a propune strategii şi acţiuni în relaţia cu fiecare autoritate publică şi organism reprezentativ cu care Consiliul a încheiat un protocol de colaborare.
(12)Comisia legislativă este constituită din mediatori autorizaţi, la propunerea membrilor Consiliului, şi are rolul de a identifica nevoia unor corelări legislative şi de a face propuneri pentru abordarea unitară a medierii, în sensul legii.

(13)Comisia pentru relaţii internaţionale este constituită din mediatori autorizaţi, la propunerea membrilor Consiliului, şi are rolul de a asigura legături cu organisme similare din UE şi alte state.
(14)Comisia pentru elaborare proiecte este constituită din mediatori autorizaţi, la propunerea membrilor Consiliului.

Art. 9
Consiliul îşi acoperă cheltuielile de organizare şi funcţionare din următoarele tipuri de venituri:
a)taxe provenind din autorizarea mediatorilor;

b)taxe profesionale pentru exercitarea profesiei de mediator;

c)[textul din Art. 9, litera C. din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 13-iul-2016 de Art. I, punctul 10. din Hotarirea 24/2016]
d)[textul din Art. 9, litera D. din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 13-iul-2016 de Art. I, punctul 10. din Hotarirea 24/2016]
e)[textul din Art. 9, litera E. din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 13-iul-2016 de Art. I, punctul 10. din Hotarirea 24/2016]
f)[textul din Art. 9, litera F. din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 13-iul-2016 de Art. I, punctul 10. din Hotarirea 24/2016]
g)[textul din Art. 9, litera G. din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 13-iul-2016 de Art. I, punctul 10. din Hotarirea 24/2016]
h)[textul din Art. 9, litera H. din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 13-iul-2016 de Art. I, punctul 10. din Hotarirea 24/2016]
i)[textul din Art. 9, litera I. din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 13-iul-2016 de Art. I, punctul 10. din Hotarirea 24/2016]
j)donaţii, subvenţii, sponsorizări, finanţări şi alte surse de venit, dobândite în condiţiile legii;

k)alte sume rezultate din activitatea Consiliului, stabilite prin prezentul regulament, hotărârile Consiliului de mediere şi Statutul profesiei de mediator;

l)încasări din vânzarea materialelor proprii;
m)sume provenite din amenzile aplicate ca sancţiuni disciplinare;
n)alte tipuri de taxe stabilite prin hotărâri ale Consiliului.

Art. 10
(1)Calitatea de membru al Consiliului încetează în următoarele situaţii:
a)prin renunţare scrisă;
b)prin deces;
c)prin încetarea calităţii de mediator;
d)prin absenţa nemotivată la mai mult de 3 şedinţe ordinare într-un an;

e)prin suspendarea din calitatea de mediator, la cerere;
f)prin aplicarea unei sancţiuni disciplinare rămase definitivă.

g)prin revocare.

(2)Încetarea calităţii de membru se constată prin hotărâre a Consiliului.
(3)Absenţele se consideră a fi motivate în caz de boală, din motive familiale (deces, căsătorie, botez, boala unui membru din familie), concedii, participări la evenimente ca şi reprezentant al Consiliului şi în alte situaţii aprobate de Consiliu în şedinţa în care se absentează.

(4)În caz de încetare a mandatului de membru al Consiliului, membrii supleanţi aleşi vor completa Consiliul în ordinea listei, pentru perioada de mandat rămasă vacantă.

Art. 11
(1)[textul din Art. 11, alin. (1) din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 13-iul-2016 de Art. I, punctul 12. din Hotarirea 24/2016]
(2)Consiliul de mediere asigură organizarea şi desfăşurarea procedurii de revocare a membrilor săi.

(3)Revocarea Consiliului sau a oricăruia dintre membrii săi se poate face la iniţiativa unei pătrimi din numărul mediatorilor autorizaţi, decizia fiind adoptată cu o majoritate de jumătate plus unu din numărul mediatorilor autorizaţi.

Art. 12
Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin, Consiliul cooperează cu ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, cu instituţiile administraţiei publice locale, organizaţiile neguvernamentale, cu alte persoane juridice, precum şi cu persoanele fizice, în condiţiile legii.
Art. 13
(1)Coordonarea activităţii executive a Consiliului este asigurată de un preşedinte şi un vicepreşedinte aleşi în condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (1).

(2)Preşedintele coordonează întreaga activitate, reprezintă Consiliul în relaţiile cu terţii şi este ordonator de credite.
(3)Preşedintele convoacă şi prezidează şedinţele Consiliului şi ale Comisiei permanente.

(4)În exercitarea funcţiei sale preşedintele emite decizii.
(5)Preşedintele poate delega exercitarea unor atribuţii din competenţa sa şi poate încredinţa mandatul de reprezentare vicepreşedintelui ori altor persoane din cadrul Consiliului, în condiţiile legii.
(6)Vicepreşedintele este înlocuitorul de drept al preşedintelui. Dacă preşedintele şi vicepreşedintele sunt în imposibilitate temporară de a-şi exercita funcţiile, Consiliul poate delega unul dintre membrii săi pentru a îndeplini, parţial sau în totalitate, atribuţiile preşedintelui.
(7)Mandatul preşedintelui sau al vicepreşedintelui începe de la data semnării procesului-verbal de predare-preluare a gestiunii Consiliului, întocmit de preşedintele sau de vicepreşedintele care predă mandatul, după caz.
(8)Predarea mandatului de preşedinte sau de vicepreşedinte se face pe bază de proces-verbal la care se anexează documentele privind bunurile mobile şi imobile, situaţia financiară a conturilor bancare şi arhivele predate, respectiv preluate în gestiune.
(9)Perioada de predare a documentelor gestionate de preşedinte şi de vicepreşedinte este de 15 zile calendaristice, de la data alegerii în funcţie.

Art. 14
(1)Mandatul preşedintelui sau al vicepreşedintelui încetează în următoarele situaţii:
a)prin renunţare scrisă;
b)prin deces;
c)prin încetarea calităţii de membru al Consiliului;
d)absenţa nemotivată pe o perioadă mai mare de 3 luni consecutiv;

e)la împlinirea termenului mandatului prevăzut la art. 6 alin. (1).

f)prin revocare, cu votul a minimum 5 membri ai Consiliului.
(2)Încetarea mandatului de preşedinte sau vicepreşedinte se constată prin hotărâre a Consiliului.
(3)În caz de încetare a mandatului, Consiliul va organiza noi alegeri în termen de maximum 30 de zile de la constatarea vacantării postului.
Art. 15
(1)Activitatea Consiliului se desfăşoară pe baza planului anual de activităţi, aprobat prin hotărâre a Consiliului.
(2)Consiliul se întruneşte lunar în şedinţă ordinară, fixată prin hotărâre a Consiliului valabilă pe durata mandatului, la convocarea preşedintelui, cu propunerea ordinii de zi a şedinţei.

(3)Convocarea în şedinţă extraordinară se face ori de câte ori este necesar la propunerea preşedintelui sau a minimum 3 dintre membrii titulari ai Consiliului, cu propunerea ordinii de zi a şedinţei.

(4)Ordinea de zi pentru şedinţele ordinare se afişează pe portalul web al Consiliului cu minimum 5 zile înainte de data şedinţei, cu indicarea orei şi a locului desfăşurării şedinţei, iar pentru şedinţele extraordinare se afişează cu minimum 1 zi înainte.

(5)Şedinţele Consiliului sunt publice, cu excepţia cazului în care membrii săi hotărăsc altfel.
(51)Ordinea de zi va conţine şi specificarea caracterului public sau nepublic al şedinţei sau al unor puncte de pe ordinea de zi.

(6)Lucrările Consiliului se desfăşoară în prezenţa a cel puţin 7 membri. La lucrările Consiliului de mediere pot fi invitate să participe persoane din orice alte instituţii sau organisme profesionale a căror consultare este necesară pentru luarea măsurilor sau adoptarea hotărârilor.

(7)_
a)În exercitarea atribuţiilor sale, Consiliul adoptă hotărâri cu votul majorităţii membrilor care îl compun, exprimat direct sau prin mandat scris.
b)La solicitarea membrului Consiliului, voturile împotrivă şi cele de abţinere se motivează şi se consemnează separat în procesul-verbal de şedinţă.

(8)Hotărârile Consiliului care se referă la profesia de mediator sunt obligatorii pentru toţi mediatorii, se publică pe portalul web al Consiliului în maximum 5 zile de la data adoptării lor şi, după ce conţinutul acestora a fost avizat de membrii consiliului, după caz, se trimit spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(9)Consiliul adoptă hotărâri referitor la organizarea profesiei, sistemul de formare şi calitatea formării mediatorilor, precum şi referitor la avizarea programelor de formare, după consultarea comisiilor cu atribuţii în domeniu constituite conform art. 8 alin. (4), ale căror regulamente proprii au fost aprobate prin hotărâre a Consiliului.

(10)Cheltuielile de deplasare şi diurnă ale membrilor care participă la şedinţele ordinare sau extraordinare ori reprezintă Consiliul în relaţia cu terţii sunt suportate din bugetul anual al Consiliului, în limitele stabilite prin hotărâre a acestuia,
SECŢIUNEA 2:Atribuţiile Consiliului de mediere
Art. 16
Atribuţii de organizare şi funcţionare a Consiliului:
a)adoptă regulamentul privind organizarea şi funcţionarea sa, precum şi Statutul profesiei de mediator;

b)alege şi revocă preşedintele şi vicepreşedintele Consiliului şi membrii Comisiei permanente;
c)adoptă planul de activităţi anuale, bugetul anual de venituri şi cheltuieli şi Raportul de bilanţ financiar-contabil anual;
d)stabileşte şi actualizează cuantumul taxelor şi amenzilor din care îşi acoperă cheltuielile de organizare şi funcţionare, conform art. 21 din Lege;
e)organizează activitatea de redactare şi editare a publicaţiilor Consiliului;
f)acceptă donaţiile şi legatele făcute Consiliului;
g)aprobă achiziţia de bunuri mobile sau imobile ale Consiliului, pe baza unui raport de necesitare şi oportunitate;
h)organizează conferinţa naţională anuală a mediatorilor pentru a promova profesia de mediator şi activitatea Consiliului;
i)stabileşte natura şi regimul documentelor şi informaţiilor referitoare la activitatea Consiliului;
j)organizează alegerea următorului Consiliu, în condiţiile prevăzute de lege şi de prezentul regulament;
k)exercită controlul asupra activităţii şi asupra deciziilor Comisiei permanente, preşedintelui şi vicepreşedintelui;
l)aprobă regulamentul de desfăşurare a şedinţelor membrilor Consiliului, modul de stabilire a ordinii de zi, condiţiile de asigurare a caracterului public al şedinţelor, procedura de lucru între Comisia permanentă şi Consiliu, procedurile de lucru între Consiliu şi organismele de consultare, precum şi cu cele de specialitate;
m)aprobă procedura de lucru a Comisiei permanente, precum şi procedurile de lucru specifice pentru activităţile acesteia ce decurg din atribuţiile stabilite de Consiliu;
n)aprobă organigrama Consiliului, propusă de preşedinte, şi o publică pe portalul său web;

o)aprobă strategiile şi planurile de activităţi propuse de comisiile consultative şi de Comisia permanentă;
p)aprobă constituirea de noi comisii de specialitate, colaborările pe bază de protocol cu alte instituţii publice sau organizaţii naţionale şi internaţionale, precum şi participarea în proiecte, la iniţiativa Consiliului sau a unor terţi;
q)elaborează şi modifică Codul de etică şi deontologie profesională a mediatorilor autorizaţi şi normele de răspundere disciplinară a acestora, cu consultarea Corpului profesional al mediatorilor cu drept de exercitare a profesiei;

r)[textul din Art. 16, litera R. din capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 04-apr-2012 de Art. 1, punctul 3. din Hotarirea 195/2012]
s)stabileşte cazurile pentru care Consiliul emite hotărâri şi cele pentru care preşedintele emite decizii;
t)aprobă rapoartele anuale de activitate;
u)adoptă hotărâri cu privire la constituirea comisiilor consultative şi a regulamentelor de organizare şi funcţionare ale acestora;
v)solicită avizele comisiilor consultative cu caracter permanent, în conformitate cu atribuţiilor stabilite prin regulamentele proprii;
w)colaborează cu instituţiile de resort pentru transpunerea legislaţiei europene în materia medierii;
x)îndeplineşte orice alte atribuţii care privesc organizarea Consiliului, a Comisiei permanente şi a Secretariatului tehnic.

y)înfiinţează asociaţii, fundaţii sau societăţi comerciale şi participă la administrarea acestora.

z)înfiinţează Institutul de Formare Continuă şi reglementează activitatea în vederea creşterii calităţii pregătirii profesionale continue a mediatorilor autorizaţi. Consiliul de mediere desemnează prin hotărâre conducerea Institutului de Formare Continuă.

Art. 17
Atribuţii privind formarea mediatorilor:
a)avizează modificarea standardului ocupaţional al mediatorului;
b)propune modificări ale standardelor ocupaţionale existente şi face propuneri de noi standarde ocupaţionale care conţin denumirea de mediator, competenţe de mediator sau prevederi referitoare la mediere, în aplicarea art. 12 alin. (4) şi (5) din Lege;
c)adoptă standardele de formare în domeniul medierii;

d)autorizează cursurile şi programele de formare a mediatorilor, în condiţiile standardelor de formare a mediatorului, şi autorizează furnizorii de formare să deruleze cursuri şi programe de formare autorizate de Consiliu, verifică modul de organizare şi desfăşurare a cursurilor şi programelor de formare a mediatorilor prin Comisia consultativă pentru calitatea formării;

e)avizează programele de nivel master în domeniul medierii, care au ca scop dobândirea competenţelor de mediator, în condiţiile standardului de formare iniţială a mediatorului;
f)acreditează formatorii, examinatorii şi experţii evaluatori de programe de formare a mediatorului, în condiţiile standardului de formare iniţială a mediatorului;
g)adoptă procedurile de autorizare, avizare, acreditare din domeniul formării mediatorilor.

h)întocmeşte şi actualizează lista furnizorilor de formare autorizaţi şi o pune la dispoziţia celor interesaţi pe portalul web al Consiliului;
i)întocmeşte şi actualizează lista formatorilor, a examinatorilor şi a experţilor evaluator acreditaţi şi o pune la dispoziţia celor interesaţi pe portalul web al Consiliului;
j)colaborează cu organizaţii similare din străinătate pentru creşterea permanentă a calităţii formării mediatorilor şi promovarea intereselor acestora;
k)emite documentele care atestă calificarea profesională a mediatorilor, în condiţiile prevăzute de Standardul de formare a mediatorului;
l)supraveghează şi ia măsuri privind respectarea standardelor de formare în domeniul medierii, în condiţiile prevăzute de acestea;
m)stabileşte condiţiile de atestare a calificării ca mediator, precum şi pe cele de echivalare ori compensare a pregătirii în mediere, prevăzute de art. 8 alin. (5) din Lege, şi emite atestatul de calificare ca mediator şi certificatul de absolvire în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

n)emite documentele care atestă echivalarea ori compensarea pregătirii în mediere, în condiţiile prevăzute de art. 8 alin. (5) din Lege.

Art. 18
Atribuţii de control:
a)autorizează mediatorii, în condiţiile prevăzute de lege şi de prezentul regulament;
b)emite documentele de autorizare a mediatorilor;
c)întocmeşte şi actualizează Tabloul mediatorilor şi îl pune la dispoziţia celor interesaţi la sediul său, al instanţelor judecătoreşti, al autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi la sediul Ministerului Justiţiei şi pe pagina de internet a acestuia;
d)elaborează procedura de înscriere în Tabloul mediatorilor a mediatorilor autorizaţi;
e)aprobă forma Tabloului mediatorilor care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I;
f)ţine evidenţa formelor de exercitare a profesiei pentru mediatorii autorizaţi;
g)primeşte înştiinţările depuse în scris şi ţine evidenţa cetăţenilor străini care desfăşoară cu caracter ocazional activitate ca mediator pe teritoriul României;
h)apără şi promovează interesele mediatorilor în scopul prevenirii sau eliminării practicilor discriminatorii sau monopoliste în furnizarea serviciului de mediere;
i)colaborează cu alte instituţii publice pentru punerea în practică în mod unitar a legislaţiei în domeniul medierii, cu scopul de a dezvolta o practică unitară a furnizării serviciilor de mediere;
j)face propuneri pentru completarea sau, după caz, corelarea legislaţiei privind medierea;
k)întocmeşte şi actualizează cel puţin semestrial Registrul organizaţiilor din domeniul medierii, în condiţiile prevăzute de prezentul regulament, şi îl publică pe portalul său web.

l)[textul din Art. 18, litera L. din capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 29-apr-2015 de Art. 1, punctul 5. din Hotarirea 24/2015]
m)adoptă Codul de etică şi deontologie profesională a mediatorilor autorizaţi, precum şi normele de răspundere disciplinară a acestora;
n)ia măsuri pentru respectarea prevederilor conţinute de Codul de etică şi deontologie profesională a mediatorilor autorizaţi şi aplicarea normelor privind răspunderea disciplinară a acestora;
o)stabileşte condiţiile în care se poate face publicitate profesiei;
p)cooperează, prin intermediul Sistemului de informare în cadrul pieţei interne, cu autorităţile competente din celelalte state membre ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European şi din Confederaţia Elveţiană, în conformitate cu prevederile legale în domeniu;
q)ia măsuri pentru aplicarea în practică a dispoziţiilor art. 26 alin. (2) din Lege, în condiţiile respectării legislaţiei privind concurenta;
r)primeşte sesizările în legătură cu săvârşirea unei abateri dintre cele prevăzute la art. 38 din Lege, stabileşte condiţiile privind constituirea şi constituie comisiile de disciplină, după caz;
s)analizează şi aprobă sancţiunile stabilite de Comisia de disciplină şi răspunde de aplicarea acestora;
t)stabileşte regulile de arhivare care trebuie respectate de formele de exercitare a profesiei şi modelele de registre pentru organizarea activităţii mediatorilor.

u)[textul din Art. 18, litera U. din capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 29-apr-2015 de Art. 1, punctul 5. din Hotarirea 24/2015]
Art. 19
Consiliul îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de Lege şi de prezentul regulament.
SECŢIUNEA 3:Atribuţiile Comisiei permanente
Art. 20
Atribuţiile Comisiei permanente sunt:
a)asigură ducerea la îndeplinire a hotărârilor Consiliului şi desfăşurarea activităţii permanente a instituţiei, sub coordonarea preşedintelui, iar în lipsa acestuia, a vicepreşedintelui Consiliului;

b)elaborează proiecte de strategii, de planuri de activităţi şi de bugete de venituri şi cheltuieli;
c)pregăteşte şedinţele consiliului şi stabileşte priorităţile de pe ordinea de zi pe baza propunerilor membrilor Consiliului, transmise în scris şi însoţite de documentaţia necesară, acolo unde este cazul, depuse până la începerea şedinţei comisiei;

d)analizează Raportul anual de venituri şi cheltuieli şi formulează propuneri pentru a fi discutate şl adoptate de Consiliu;
e)elaborează proiecte de regulamente, metodologii, standarde şi proceduri privind organizarea profesiei de mediator şi le propune spre adoptare Consiliului;
f)formulează propuneri pentru completarea, modificarea sau, după caz, corelarea legislaţiei privind medierea;
g)formulează propuneri pentru conţinutul tematic al Conferinţei naţionale anuale;
h)verifică îndeplinirea condiţiilor privind autorizarea mediatorilor sau avizarea formei de exercitare, solicitate prin cereri, analizează cererile şi documentele anexate privind recunoaşterea pregătirii ca mediator şi înaintează Consiliului rezoluţia de aprobare sau respingere a cererilor analizate;

Art. 21
(1)Comisia permanentă este condusă de preşedintele Consiliului şi lucrează valabil în prezenţa majorităţii membrilor săi.
(2)Comisia permanentă îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite de Consiliu.
(3)Comisia permanentă se întruneşte ori de câte ori este necesar, în vederea îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin.
(4)Calitatea de membru în Comisia permanentă încetează în condiţiile prevăzute la art. 10, care se aplică şi membrilor Comisiei permanente.

[textul din capitolul II, sectiunea 4 a fost abrogat la 14-nov-2019 de Art. I, punctul 22. din Hotarirea 174/2019]
SECŢIUNEA 5:Secretariatul tehnic
Art. 24
(1)Secretariatul tehnic este structura de lucru executivă a Consiliului şi este condus de un director executiv.

(2)Secretariatul tehnic funcţionează conform organigramei propuse de preşedinte şi aprobate de membrii Consiliului, reuniţi în şedinţă.

(3)Secretariatul tehnic duce la îndeplinire hotărârile Consiliului şi deciziile preşedintelui Consiliului şi are următoarele atribuţii:
a)primeşte, ia în evidenţă şi distribuie corespondenţa adresată Consiliului;
b)eliberează actele emise de Consiliu, precum şi copii şi duplicate ale acestora, pe baza unei cereri motivate şi aprobate de preşedinte;
c)asigură suportul tehnic necesar desfăşurării activităţilor specifice Consiliului, preşedintelui şi vicepreşedintelui, precum şi membrilor Comisiei permanente;
d)asigură consilierea şi reprezentarea juridică a Consiliului printr-un serviciu juridic înfiinţat în cadrul Secretariatului tehnic şi direct subordonat preşedintelui;

e)redactează, înregistrează, arhivează şi ţine evidenţa documentelor Consiliului;
f)pregăteşte şi desfăşoară activităţi de relaţii publice pe plan intern şi extern, în limitele stabilite de Consiliu;
g)pregăteşte şi asigură suportul tehnic şi logistic pentru organizarea şi desfăşurarea conferinţei anuale a mediatorilor;
h)asigură consultanţă cu privire la mediere şi organizarea profesiei de mediator prin Oficiul de consultanţă la solicitarea scrisă din partea persoanelor fizice sau juridice, altele decât mediatorii autorizaţi;

i)răspunde de realizarea şi actualizarea site-ului web al Consiliului şi asigură informatizarea în condiţii optime a activităţii acestuia;
j)asigură activitatea de primire, depozitare, conservare, întreţinere şi exploatare a materialelor, inventarului propriu şi a mijloacelor fixe;
k)răspunde de realizarea materialelor publicitare şi a publicaţiilor proprii ale Consiliului, precum şi de distribuirea acestora;
l)răspunde de întreţinerea clădirii şi a bunurilor din dotare, de buna funcţionare a instalaţiilor, întocmeşte documentaţiile tehnice pentru executarea lucrărilor de reparaţii curente;
m)răspunde de respectarea normelor legale privind securitatea şi sănătatea în muncă, precum şi în cazul situaţiilor de urgenţă;
n)ţine evidenţa contabilă a cheltuielilor efectuate de Consiliu şi răspunde de respectarea prevederilor legale financiar-contabile;
o)întocmeşte raportul anual de execuţie bugetară al Consiliului şi face propuneri privind bugetul de venituri şi cheltuieli.
p)ţine evidenţa dosarelor de personal, întocmeşte Regulamentul de ordine interioară şi desfăşoară orice altă activitate specifică resurselor umane conform dispoziţiilor Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(4)Directorul executiv al Secretariatului tehnic se subordonează preşedintelui şi colaborează în îndeplinirea atribuţiilor sale cu vicepreşedintele, membrii Consiliului, comisiile consultative cu caracter permanent şi alte comisii speciale înfiinţate de Consiliu.
(5)Directorul executiv duce la îndeplinire hotărârile Consiliului, deciziile preşedintelui sau, după caz, ale vicepreşedintelui şi răspunde de modul de îndeplinire a atribuţiilor Secretariatului tehnic prevăzute prin prezentul regulament şi prin fişele de post ale angajaţilor aflaţi în subordine.

(6)Directorul executiv al Secretariatului tehnic mai are următoarele atribuţii:
a)răspunde de siguranţa din punctul de vedere al securităţii în muncă şi al situaţiilor de urgenţă, conform legislaţiei în vigoare;
b)răspunde de dotarea cu echipamentul necesar şi de efectuarea instructajului tuturor angajaţilor cu privire la modul de aplicare a măsurilor de prevenire şi combatere a accidentelor ce pot surveni în sediul unde îşi desfăşoară activitatea Secretariatul tehnic;
c)răspunde de organizarea acordării primului ajutor în situaţiile de urgenţă, prin constituirea unor echipe speciale în acest sens;
d)răspunde de adaptarea regulilor generale stabilite prin lege pentru securitatea şi sănătatea în muncă şi în situaţii de urgenţă la condiţiile locurilor de muncă existente;
e)răspunde de respectarea şi aplicarea normelor de securitate şi sănătate în muncă şi pentru situaţii de urgenţă de către toţi angajaţii;
f)răspunde de urmărirea modului în care se pun în practică măsurile stabilite de inspectorii de muncă cu prilejul controalelor şi al cercetării accidentelor de muncă.