Regulament din 2007 de organizare şi funcţionare a Consiliului de mediere

M.Of. 505

În vigoare
Versiune de la: 14 Noiembrie 2019
Regulament din 2007 de organizare şi funcţionare a Consiliului de mediere
Dată act: 13-mai-2007
Emitent: Consiliul de Mediere
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
(1)Consiliul de mediere, denumit în continuare Consiliu, este organism autonom cu personalitate juridică, de interes public, cu sediul în municipiul Bucureşti, cu atribuţii de reglementare în domeniul medierii, înfiinţat în temeiul art. 17 alin. (1) din Legea nr. 192/2006 privind organizarea şi exercitarea profesiei de mediator, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Lege.
(2)Consiliul de mediere este singura autoritate competentă din România care reglementează formarea profesională iniţială şi continuă a mediatorilor în conformitate cu Legea nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările şi completările ulterioare. Consiliul de mediere este autoritatea competentă din România privind recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesia de mediator.

(3)Consiliul de mediere înfiinţează şi reglementează Institutul de Formare Continuă, în vederea creşterii calităţii pregătirii profesionale continue a mediatorilor autorizaţi. Consiliul de mediere adoptă Regulamentul de organizare şi funcţionare a Institutului de Formare Continuă.
(4)În structura Consiliului de mediere funcţionează un secretariat tehnic, alcătuit dintr-un număr de persoane stabilit prin organigrama şi aprobat de Consiliul de mediere.
(5)Totalitatea mediatorilor autorizaţi de Consiliul de mediere constituie Corpul profesional al mediatorilor din România.

Art. 2
Prezentul regulament de organizare şi funcţionare a Consiliului, denumit în continuare regulament, reglementează punerea în aplicare a prevederilor legale privind medierea şi atribuţiile Consiliului, precum şi a dispoziţiilor privind organizarea profesiei de mediator.

Art. 3
(1)Prin mediator autorizat se înţelege persoana care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 7 şi art. 8 alin. (1) din Lege şi care îşi declară o formă de exercitare a profesiei prevăzută la art. 22 din Lege, avizată de Consiliu.

(11)Mediatorul autorizat este înscris în Tabloul mediatorilor în condiţiile prevăzute la art. 12 din Lege. Tabloul este actualizat de Consiliul de mediere periodic şi cel puţin o dată pe an este publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi este pus la dispoziţia celor interesaţi la sediul Consiliului, al instanţelor judecătoreşti, al autorităţilor administraţiei publice locale, la sediul Ministerului Justiţiei şi pe pagina de internet a Consiliului de mediere.

(2)Nicio organizaţie sau asociaţie constituită în baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare, a art. 24 din Lege, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau alte legi speciale, nu poate pretinde exclusivitate în vreun domeniu ce priveşte activităţile de mediere şi control al medierii.
(3)[textul din Art. 3, alin. (3) din capitolul I a fost abrogat la 29-apr-2015 de Art. 1, punctul 2. din Hotarirea 24/2015]
(4)
[textul din Art. 3, alin. (4) din capitolul I a fost abrogat la 11-apr-2014 de Art. I din Hotarirea 5/2014]
(5)[textul din Art. 3, alin. (5) din capitolul I a fost abrogat la 11-apr-2014 de Art. I din Hotarirea 5/2014]
Art. 4
Consiliul îşi desfăşoară activitatea pe baza următoarelor principii: principiul viziunii globale şi unitare; principiul legalităţii; principiul imparţialităţii; principiul cooperării; principiul prevenirii; principiul parteneriatului; principiul complementarităţii, transparenţei şi dialogului social; principiul confidenţialităţii, precum şi principiul responsabilităţii,
CAPITOLUL II:Organizarea şi funcţionarea Consiliului de mediere
SECŢIUNEA 1:Funcţionarea Consiliului de mediere
Art. 5
(1)[textul din Art. 5, alin. (1) din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 13-iul-2016 de Art. I, punctul 3. din Hotarirea 24/2016]
(11)Consiliul de mediere este format din 9 membri titulari şi 3 membri supleanţi, aleşi prin vot direct şi secret de mediatorii cu drept de vot.
(2)Pot avea calitatea de membru al Consiliului de mediere mediatorii autorizaţi care îndeplinesc cumulativ condiţiile stabilite prin Lege, Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului de mediere şi prin Statutul profesiei de mediator.

(3)Pentru activitatea depusă, membrii Consiliului au dreptul la o indemnizaţie lunară în cuantum stabilit prin bugetul anual de venituri şi cheltuieli adoptat prin hotărâre a Consiliului.

(4)Consiliul îşi exercită mandatul până la preluarea mandatului de către noul Consiliu, prin procesul-verbal de şedinţă care are loc în maximum 30 de zile de la data validării rezultatelor alegerilor.
(5)Mandatul membrilor Consiliului este de 4 ani şi începe la data preluării acestuia în condiţiile alin. (4). Preluarea mandatului se realizează prin semnarea contractului de mandat de către fiecare membru al Consiliului, ca act subsecvent procesului-verbal de şedinţă.

Art. 6
(1)Activitatea executivă a Consiliului este coordonată de un preşedinte şi un vicepreşedinte, aleşi prin vot secret dintre membrii săi, pe durata prevăzută la art. 17 alin. (4) din Lege.

(2)Pentru activitatea depusă, preşedintele şi vicepreşedintele au dreptul la o indemnizaţie lunară de conducere, în cuantum stabilit prin hotărâre a Consiliului.

Art. 7
(1)Lucrările Consiliului sunt pregătite de o comisie cu activitate permanentă, denumită în continuare Comisia permanentă, formată din 5 membri desemnaţi de Consiliu dintre membrii săi pentru o perioadă de 2 ani. Preşedintele şi vicepreşedintele sunt membri de drept ai Comisiei permanente.

(2)Pentru activitatea depusă, membrii Comisiei permanente au dreptul la o indemnizaţie lunară în cuantum prevăzut prin bugetul anual de venituri şi cheltuieli aprobat prin hotărâre a Consiliului.
(3)La lucrările Consiliului de mediere pot fi invitate să participe persoane din orice alte instituţii sau organisme profesionale a căror consultare este necesară pentru luarea măsurilor sau adoptarea hotărârilor.

Art. 8
(1)Structura Consiliului, prevăzută în anexa nr. 1, este stabilită prin organigrama propusă de preşedinte şi aprobată de membrii Consiliului reuniţi în şedinţă.

(11)Consiliul de mediere are următoarele atribuţii principale:
a)promovează activitatea de mediere şi reprezintă interesele mediatorilor autorizaţi în scopul asigurării calităţii serviciilor din domeniul medierii, conform prevederilor Legii, Statutului profesiei de mediator, hotărârilor şi prezentului regulament;
b)protejează onoarea şi prestigiul profesiei, precum şi respectarea normelor de reglementare a profesiei;
c)elaborează standardele de formare în domeniul medierii, pe baza celor mai bune practici internaţionale în materie, precum şi standardele de formare în domeniul SAL;
d)autorizează programele de formare profesională iniţială şi continuă, precum şi pe cele de specializare a mediatorilor;
e)întocmeşte şi actualizează lista furnizorilor de formare profesională care au obţinut autorizarea;
f)autorizează mediatorii, în condiţiile prevăzute de Lege, de Statutul profesiei de mediator şi de procedura stabilită prin prezentul regulament;
g)hotărăşte asupra reducerii perioadei primei etape de pregătire profesională continuă;
h)cooperează, prin intermediul Sistemului de informare în cadrul pieţei interne, cu autorităţile competente din celelalte state membre ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European şi din Confederaţia Elveţiană, în vederea asigurării controlului mediatorilor şi al serviciilor pe care aceştia le prestează, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii şi libertatea de a furniza servicii în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010, cu modificările ulterioare;
i)întocmeşte şi actualizează Tabloul mediatorilor autorizaţi;
j)ţine evidenţa birourilor mediatorilor autorizaţi;
k)supraveghează respectarea standardelor de formare în domeniul medierii;
l)eliberează certificatul de absolvire în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
m)eliberează atestatul de calificare ca mediator;
n)adoptă Codul de etică şi deontologie profesională a mediatorilor autorizaţi, precum şi normele de răspundere disciplinară a acestora;
o)ia măsuri pentru respectarea prevederilor Codului de etică şi deontologie profesională a mediatorilor autorizaţi şi aplică normele privind răspunderea disciplinară a acestora;
p)face propuneri pentru completarea sau, după caz, corelarea legislaţiei privind medierea;
q)adoptă regulamentul privind organizarea şi funcţionarea sa;
r)organizează alegerile pentru următorul consiliu de mediere şi elaborează procedurile de organizare a alegerilor. Declanşarea procedurii de organizare a alegerilor se face cu 6 luni înainte de expirarea mandatului consiliului de mediere la acea dată;
s)mandatează organele de conducere ale corpului profesional al mediatorilor judeţean (C.P.M.J.) şi reprezentantul ales al Comisiei privind relaţia cu sistemul judiciar, în baza unui contract de mandat, cu atribuţiile precizate în prezentul regulament;
t)numeşte organele de conducere a C.P.M.J. şi reprezentantul Comisiei privind relaţia cu sistemul judiciar în situaţiile în care nu se depun candidaturi sau locurile au rămas vacante;
u)aprobă planul de activitate anual al organelor de conducere ale C.P.M.J.;
v)sprijină, coordonează, supraveghează şi controlează activitatea desfăşurată de organele de conducere ale C.P.M.J. şi a reprezentanţilor aleşi/numiţi ai Comisiei privind relaţia cu sistemul judiciar de pe lângă curtea de apel;
w)revocă, în caz de neîndeplinire din culpă a mandatului conferit, organele de conducere ale C.P.M.J. (preşedintele şi vicepreşedinţii), precum şi pe reprezentantul ales/numit al Comisiei privind relaţia cu sistemul judiciar de pe lângă curtea de apel;
x)soluţionează sesizările făcute împotriva hotărârilor organelor de conducere ale C.P.M.J.;
y)îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege.

(2)Pentru buna funcţionare şi îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin în condiţiile legii, Consiliul poate înfiinţa şi coordona comisii de specialitate formate din experţi pe domenii şi poate angaja contracte cu terţi.
(3)Pentru a asigura calitatea formării iniţiale şi continue a mediatorilor, Consiliul poate constitui un departament pentru calitatea formării în mediere.

(31)Pentru implementarea Directivei 2013/11/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 mai 2013 privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2.006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE (Directiva privind SAL în materie de consum) şi a Regulamentului (UE) nr. 524/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 mai 2013 privind soluţionarea online a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2.006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE (Regulamentul privind SOL în materie de consum), Consiliul de mediere înfiinţează Departamentul SAL-SOL în cadrul căruia va funcţiona un grup de lucru pentru transpunerea acestora şi înfiinţează Registrul entităţilor SAL-SOL.

(4)În vederea îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin, Consiliul constituie cel puţin următoarele comisii consultative cu caracter permanent:
a)Comisia consultativă a corpului profesional;
b)Comisia consultativă pentru calitatea formării;
c)Comisia consultativă pentru calitatea serviciului de mediere;
d)Comisia pentru promovarea medierii;
e1)Comisia privind relaţia cu sistemul judiciar;

e)[textul din Art. 8, alin. (4), litera E. din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 27-ian-2012 de Art. 1, punctul 1. din Hotarirea 7/2012]
f)Comisia pentru relaţia cu autorităţile şi alte organisme reprezentative;
g)Comisia legislativă.
h)Comisia pentru relaţii internaţionale;
i)Comisia pentru elaborare proiecte.

(5)_
a)În maximum 6 luni de la constituire, comisiile consultative cu caracter permanent elaborează şi adoptă regulamente proprii de organizare şi funcţionare, cu respectarea atribuţiilor stabilite de Consiliu, şi le supun aprobării membrilor Consiliului, reuniţi în şedinţă.

b)Consiliul poate face recomandări motivate către fiecare comisie consultativă, pentru a solicita modificarea sau completarea regulamentelor proprii.
c)Regulamentele comisiilor consultative sunt publice şi intră în vigoare de la data de la care se afişează pe site-ul Consiliului.
d)Hotărârile Consiliului cu privire la constituirea şi la regulamentele comisiilor consultative pot fi modificate doar cu acordul acestora.
(6)Comisia consultativă a corpului profesional este constituită din preşedinţii corpului profesional al mediatorilor autorizaţi din fiecare judeţ, a cărei consultare este necesară pentru adoptarea oricăror decizii privitoare la organizarea şi reglementarea profesiei de mediator.

(7)Comisia consultativă pentru calitatea formării este constituită din reprezentanţi, cel puţin de nivel formator principal, ai furnizorilor de formare înscrişi în Lista furnizorilor de formare autorizaţi de Consiliu şi are ca rol formularea de propuneri şi recomandări privind îmbunătăţirea calităţii formării iniţiale şi continue a mediatorilor, precum şi avizarea proiectelor de hotărâri ale Consiliului referitoare la sistemul de formare iniţială şi continuă, inclusiv cele ale Institutului de Formare Continuă, cu excepţia standardelor de formare.

(8)Comisia consultativă pentru calitatea serviciului de mediere este constituită din reprezentanţi ai organizaţiilor în domeniul medierii şi are rolul de a formula propuneri şi recomandări cu privire la modul de organizare, monitorizare şi control al acestor servicii.

(9)Comisia pentru promovarea medierii este constituită din mediatori autorizaţi, la propunerea membrilor Consiliului, şi are rolul de a propune strategii de promovare a profesiei şi de a elabora programe şi proiecte care să contribuie la informarea publicului larg şi a unor grupuri-ţintă specializate cu privire la mediere şi la activitatea Consiliului.
(101)Comisia privind relaţia cu sistemul judiciar este constituită din reprezentanţii aleşi la nivelul fiecărei Curţi de apel şi are rolul de a organiza activitatea de mediere pe raza curţilor de apel şi de a reprezenta mediatorii în relaţia cu sistemul judiciar.

(10)
[textul din Art. 8, alin. (10) din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 27-ian-2012 de Art. 1, punctul 3. din Hotarirea 7/2012]
(11)Comisia pentru relaţia cu autorităţile şi alte organisme reprezentative este constituită din mediatori autorizaţi, la propunerea membrilor Consiliului, şi are rolul de a propune strategii şi acţiuni în relaţia cu fiecare autoritate publică şi organism reprezentativ cu care Consiliul a încheiat un protocol de colaborare.
(12)Comisia legislativă este constituită din mediatori autorizaţi, la propunerea membrilor Consiliului, şi are rolul de a identifica nevoia unor corelări legislative şi de a face propuneri pentru abordarea unitară a medierii, în sensul legii.

(13)Comisia pentru relaţii internaţionale este constituită din mediatori autorizaţi, la propunerea membrilor Consiliului, şi are rolul de a asigura legături cu organisme similare din UE şi alte state.
(14)Comisia pentru elaborare proiecte este constituită din mediatori autorizaţi, la propunerea membrilor Consiliului.

Art. 9
Consiliul îşi acoperă cheltuielile de organizare şi funcţionare din următoarele tipuri de venituri:
a)taxe provenind din autorizarea mediatorilor;

b)taxe profesionale pentru exercitarea profesiei de mediator;

c)[textul din Art. 9, litera C. din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 13-iul-2016 de Art. I, punctul 10. din Hotarirea 24/2016]
d)[textul din Art. 9, litera D. din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 13-iul-2016 de Art. I, punctul 10. din Hotarirea 24/2016]
e)[textul din Art. 9, litera E. din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 13-iul-2016 de Art. I, punctul 10. din Hotarirea 24/2016]
f)[textul din Art. 9, litera F. din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 13-iul-2016 de Art. I, punctul 10. din Hotarirea 24/2016]
g)[textul din Art. 9, litera G. din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 13-iul-2016 de Art. I, punctul 10. din Hotarirea 24/2016]
h)[textul din Art. 9, litera H. din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 13-iul-2016 de Art. I, punctul 10. din Hotarirea 24/2016]
i)[textul din Art. 9, litera I. din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 13-iul-2016 de Art. I, punctul 10. din Hotarirea 24/2016]
j)donaţii, subvenţii, sponsorizări, finanţări şi alte surse de venit, dobândite în condiţiile legii;

k)alte sume rezultate din activitatea Consiliului, stabilite prin prezentul regulament, hotărârile Consiliului de mediere şi Statutul profesiei de mediator;

l)încasări din vânzarea materialelor proprii;
m)sume provenite din amenzile aplicate ca sancţiuni disciplinare;
n)alte tipuri de taxe stabilite prin hotărâri ale Consiliului.

Art. 10
(1)Calitatea de membru al Consiliului încetează în următoarele situaţii:
a)prin renunţare scrisă;
b)prin deces;
c)prin încetarea calităţii de mediator;
d)prin absenţa nemotivată la mai mult de 3 şedinţe ordinare într-un an;

e)prin suspendarea din calitatea de mediator, la cerere;
f)prin aplicarea unei sancţiuni disciplinare rămase definitivă.

g)prin revocare.

(2)Încetarea calităţii de membru se constată prin hotărâre a Consiliului.
(3)Absenţele se consideră a fi motivate în caz de boală, din motive familiale (deces, căsătorie, botez, boala unui membru din familie), concedii, participări la evenimente ca şi reprezentant al Consiliului şi în alte situaţii aprobate de Consiliu în şedinţa în care se absentează.

(4)În caz de încetare a mandatului de membru al Consiliului, membrii supleanţi aleşi vor completa Consiliul în ordinea listei, pentru perioada de mandat rămasă vacantă.

Art. 11
(1)[textul din Art. 11, alin. (1) din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 13-iul-2016 de Art. I, punctul 12. din Hotarirea 24/2016]
(2)Consiliul de mediere asigură organizarea şi desfăşurarea procedurii de revocare a membrilor săi.

(3)Revocarea Consiliului sau a oricăruia dintre membrii săi se poate face la iniţiativa unei pătrimi din numărul mediatorilor autorizaţi, decizia fiind adoptată cu o majoritate de jumătate plus unu din numărul mediatorilor autorizaţi.

Art. 12
Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin, Consiliul cooperează cu ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, cu instituţiile administraţiei publice locale, organizaţiile neguvernamentale, cu alte persoane juridice, precum şi cu persoanele fizice, în condiţiile legii.
Art. 13
(1)Coordonarea activităţii executive a Consiliului este asigurată de un preşedinte şi un vicepreşedinte aleşi în condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (1).

(2)Preşedintele coordonează întreaga activitate, reprezintă Consiliul în relaţiile cu terţii şi este ordonator de credite.
(3)Preşedintele convoacă şi prezidează şedinţele Consiliului şi ale Comisiei permanente.

(4)În exercitarea funcţiei sale preşedintele emite decizii.
(5)Preşedintele poate delega exercitarea unor atribuţii din competenţa sa şi poate încredinţa mandatul de reprezentare vicepreşedintelui ori altor persoane din cadrul Consiliului, în condiţiile legii.
(6)Vicepreşedintele este înlocuitorul de drept al preşedintelui. Dacă preşedintele şi vicepreşedintele sunt în imposibilitate temporară de a-şi exercita funcţiile, Consiliul poate delega unul dintre membrii săi pentru a îndeplini, parţial sau în totalitate, atribuţiile preşedintelui.
(7)Mandatul preşedintelui sau al vicepreşedintelui începe de la data semnării procesului-verbal de predare-preluare a gestiunii Consiliului, întocmit de preşedintele sau de vicepreşedintele care predă mandatul, după caz.
(8)Predarea mandatului de preşedinte sau de vicepreşedinte se face pe bază de proces-verbal la care se anexează documentele privind bunurile mobile şi imobile, situaţia financiară a conturilor bancare şi arhivele predate, respectiv preluate în gestiune.
(9)Perioada de predare a documentelor gestionate de preşedinte şi de vicepreşedinte este de 15 zile calendaristice, de la data alegerii în funcţie.

Art. 14
(1)Mandatul preşedintelui sau al vicepreşedintelui încetează în următoarele situaţii:
a)prin renunţare scrisă;
b)prin deces;
c)prin încetarea calităţii de membru al Consiliului;
d)absenţa nemotivată pe o perioadă mai mare de 3 luni consecutiv;

e)la împlinirea termenului mandatului prevăzut la art. 6 alin. (1).

f)prin revocare, cu votul a minimum 5 membri ai Consiliului.
(2)Încetarea mandatului de preşedinte sau vicepreşedinte se constată prin hotărâre a Consiliului.
(3)În caz de încetare a mandatului, Consiliul va organiza noi alegeri în termen de maximum 30 de zile de la constatarea vacantării postului.
Art. 15
(1)Activitatea Consiliului se desfăşoară pe baza planului anual de activităţi, aprobat prin hotărâre a Consiliului.
(2)Consiliul se întruneşte lunar în şedinţă ordinară, fixată prin hotărâre a Consiliului valabilă pe durata mandatului, la convocarea preşedintelui, cu propunerea ordinii de zi a şedinţei.

(3)Convocarea în şedinţă extraordinară se face ori de câte ori este necesar la propunerea preşedintelui sau a minimum 3 dintre membrii titulari ai Consiliului, cu propunerea ordinii de zi a şedinţei.

(4)Ordinea de zi pentru şedinţele ordinare se afişează pe portalul web al Consiliului cu minimum 5 zile înainte de data şedinţei, cu indicarea orei şi a locului desfăşurării şedinţei, iar pentru şedinţele extraordinare se afişează cu minimum 1 zi înainte.

(5)Şedinţele Consiliului sunt publice, cu excepţia cazului în care membrii săi hotărăsc altfel.
(51)Ordinea de zi va conţine şi specificarea caracterului public sau nepublic al şedinţei sau al unor puncte de pe ordinea de zi.

(6)Lucrările Consiliului se desfăşoară în prezenţa a cel puţin 7 membri. La lucrările Consiliului de mediere pot fi invitate să participe persoane din orice alte instituţii sau organisme profesionale a căror consultare este necesară pentru luarea măsurilor sau adoptarea hotărârilor.

(7)_
a)În exercitarea atribuţiilor sale, Consiliul adoptă hotărâri cu votul majorităţii membrilor care îl compun, exprimat direct sau prin mandat scris.
b)La solicitarea membrului Consiliului, voturile împotrivă şi cele de abţinere se motivează şi se consemnează separat în procesul-verbal de şedinţă.

(8)Hotărârile Consiliului care se referă la profesia de mediator sunt obligatorii pentru toţi mediatorii, se publică pe portalul web al Consiliului în maximum 5 zile de la data adoptării lor şi, după ce conţinutul acestora a fost avizat de membrii consiliului, după caz, se trimit spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(9)Consiliul adoptă hotărâri referitor la organizarea profesiei, sistemul de formare şi calitatea formării mediatorilor, precum şi referitor la avizarea programelor de formare, după consultarea comisiilor cu atribuţii în domeniu constituite conform art. 8 alin. (4), ale căror regulamente proprii au fost aprobate prin hotărâre a Consiliului.

(10)Cheltuielile de deplasare şi diurnă ale membrilor care participă la şedinţele ordinare sau extraordinare ori reprezintă Consiliul în relaţia cu terţii sunt suportate din bugetul anual al Consiliului, în limitele stabilite prin hotărâre a acestuia,
SECŢIUNEA 2:Atribuţiile Consiliului de mediere
Art. 16
Atribuţii de organizare şi funcţionare a Consiliului:
a)adoptă regulamentul privind organizarea şi funcţionarea sa, precum şi Statutul profesiei de mediator;

b)alege şi revocă preşedintele şi vicepreşedintele Consiliului şi membrii Comisiei permanente;
c)adoptă planul de activităţi anuale, bugetul anual de venituri şi cheltuieli şi Raportul de bilanţ financiar-contabil anual;
d)stabileşte şi actualizează cuantumul taxelor şi amenzilor din care îşi acoperă cheltuielile de organizare şi funcţionare, conform art. 21 din Lege;
e)organizează activitatea de redactare şi editare a publicaţiilor Consiliului;
f)acceptă donaţiile şi legatele făcute Consiliului;
g)aprobă achiziţia de bunuri mobile sau imobile ale Consiliului, pe baza unui raport de necesitare şi oportunitate;
h)organizează conferinţa naţională anuală a mediatorilor pentru a promova profesia de mediator şi activitatea Consiliului;
i)stabileşte natura şi regimul documentelor şi informaţiilor referitoare la activitatea Consiliului;
j)organizează alegerea următorului Consiliu, în condiţiile prevăzute de lege şi de prezentul regulament;
k)exercită controlul asupra activităţii şi asupra deciziilor Comisiei permanente, preşedintelui şi vicepreşedintelui;
l)aprobă regulamentul de desfăşurare a şedinţelor membrilor Consiliului, modul de stabilire a ordinii de zi, condiţiile de asigurare a caracterului public al şedinţelor, procedura de lucru între Comisia permanentă şi Consiliu, procedurile de lucru între Consiliu şi organismele de consultare, precum şi cu cele de specialitate;
m)aprobă procedura de lucru a Comisiei permanente, precum şi procedurile de lucru specifice pentru activităţile acesteia ce decurg din atribuţiile stabilite de Consiliu;
n)aprobă organigrama Consiliului, propusă de preşedinte, şi o publică pe portalul său web;

o)aprobă strategiile şi planurile de activităţi propuse de comisiile consultative şi de Comisia permanentă;
p)aprobă constituirea de noi comisii de specialitate, colaborările pe bază de protocol cu alte instituţii publice sau organizaţii naţionale şi internaţionale, precum şi participarea în proiecte, la iniţiativa Consiliului sau a unor terţi;
q)elaborează şi modifică Codul de etică şi deontologie profesională a mediatorilor autorizaţi şi normele de răspundere disciplinară a acestora, cu consultarea Corpului profesional al mediatorilor cu drept de exercitare a profesiei;

r)[textul din Art. 16, litera R. din capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 04-apr-2012 de Art. 1, punctul 3. din Hotarirea 195/2012]
s)stabileşte cazurile pentru care Consiliul emite hotărâri şi cele pentru care preşedintele emite decizii;
t)aprobă rapoartele anuale de activitate;
u)adoptă hotărâri cu privire la constituirea comisiilor consultative şi a regulamentelor de organizare şi funcţionare ale acestora;
v)solicită avizele comisiilor consultative cu caracter permanent, în conformitate cu atribuţiilor stabilite prin regulamentele proprii;
w)colaborează cu instituţiile de resort pentru transpunerea legislaţiei europene în materia medierii;
x)îndeplineşte orice alte atribuţii care privesc organizarea Consiliului, a Comisiei permanente şi a Secretariatului tehnic.

y)înfiinţează asociaţii, fundaţii sau societăţi comerciale şi participă la administrarea acestora.

z)înfiinţează Institutul de Formare Continuă şi reglementează activitatea în vederea creşterii calităţii pregătirii profesionale continue a mediatorilor autorizaţi. Consiliul de mediere desemnează prin hotărâre conducerea Institutului de Formare Continuă.

Art. 17
Atribuţii privind formarea mediatorilor:
a)avizează modificarea standardului ocupaţional al mediatorului;
b)propune modificări ale standardelor ocupaţionale existente şi face propuneri de noi standarde ocupaţionale care conţin denumirea de mediator, competenţe de mediator sau prevederi referitoare la mediere, în aplicarea art. 12 alin. (4) şi (5) din Lege;
c)adoptă standardele de formare în domeniul medierii;

d)autorizează cursurile şi programele de formare a mediatorilor, în condiţiile standardelor de formare a mediatorului, şi autorizează furnizorii de formare să deruleze cursuri şi programe de formare autorizate de Consiliu, verifică modul de organizare şi desfăşurare a cursurilor şi programelor de formare a mediatorilor prin Comisia consultativă pentru calitatea formării;

e)avizează programele de nivel master în domeniul medierii, care au ca scop dobândirea competenţelor de mediator, în condiţiile standardului de formare iniţială a mediatorului;
f)acreditează formatorii, examinatorii şi experţii evaluatori de programe de formare a mediatorului, în condiţiile standardului de formare iniţială a mediatorului;
g)adoptă procedurile de autorizare, avizare, acreditare din domeniul formării mediatorilor.

h)întocmeşte şi actualizează lista furnizorilor de formare autorizaţi şi o pune la dispoziţia celor interesaţi pe portalul web al Consiliului;
i)întocmeşte şi actualizează lista formatorilor, a examinatorilor şi a experţilor evaluator acreditaţi şi o pune la dispoziţia celor interesaţi pe portalul web al Consiliului;
j)colaborează cu organizaţii similare din străinătate pentru creşterea permanentă a calităţii formării mediatorilor şi promovarea intereselor acestora;
k)emite documentele care atestă calificarea profesională a mediatorilor, în condiţiile prevăzute de Standardul de formare a mediatorului;
l)supraveghează şi ia măsuri privind respectarea standardelor de formare în domeniul medierii, în condiţiile prevăzute de acestea;
m)stabileşte condiţiile de atestare a calificării ca mediator, precum şi pe cele de echivalare ori compensare a pregătirii în mediere, prevăzute de art. 8 alin. (5) din Lege, şi emite atestatul de calificare ca mediator şi certificatul de absolvire în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

n)emite documentele care atestă echivalarea ori compensarea pregătirii în mediere, în condiţiile prevăzute de art. 8 alin. (5) din Lege.

Art. 18
Atribuţii de control:
a)autorizează mediatorii, în condiţiile prevăzute de lege şi de prezentul regulament;
b)emite documentele de autorizare a mediatorilor;
c)întocmeşte şi actualizează Tabloul mediatorilor şi îl pune la dispoziţia celor interesaţi la sediul său, al instanţelor judecătoreşti, al autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi la sediul Ministerului Justiţiei şi pe pagina de internet a acestuia;
d)elaborează procedura de înscriere în Tabloul mediatorilor a mediatorilor autorizaţi;
e)aprobă forma Tabloului mediatorilor care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I;
f)ţine evidenţa formelor de exercitare a profesiei pentru mediatorii autorizaţi;
g)primeşte înştiinţările depuse în scris şi ţine evidenţa cetăţenilor străini care desfăşoară cu caracter ocazional activitate ca mediator pe teritoriul României;
h)apără şi promovează interesele mediatorilor în scopul prevenirii sau eliminării practicilor discriminatorii sau monopoliste în furnizarea serviciului de mediere;
i)colaborează cu alte instituţii publice pentru punerea în practică în mod unitar a legislaţiei în domeniul medierii, cu scopul de a dezvolta o practică unitară a furnizării serviciilor de mediere;
j)face propuneri pentru completarea sau, după caz, corelarea legislaţiei privind medierea;
k)întocmeşte şi actualizează cel puţin semestrial Registrul organizaţiilor din domeniul medierii, în condiţiile prevăzute de prezentul regulament, şi îl publică pe portalul său web.

l)[textul din Art. 18, litera L. din capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 29-apr-2015 de Art. 1, punctul 5. din Hotarirea 24/2015]
m)adoptă Codul de etică şi deontologie profesională a mediatorilor autorizaţi, precum şi normele de răspundere disciplinară a acestora;
n)ia măsuri pentru respectarea prevederilor conţinute de Codul de etică şi deontologie profesională a mediatorilor autorizaţi şi aplicarea normelor privind răspunderea disciplinară a acestora;
o)stabileşte condiţiile în care se poate face publicitate profesiei;
p)cooperează, prin intermediul Sistemului de informare în cadrul pieţei interne, cu autorităţile competente din celelalte state membre ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European şi din Confederaţia Elveţiană, în conformitate cu prevederile legale în domeniu;
q)ia măsuri pentru aplicarea în practică a dispoziţiilor art. 26 alin. (2) din Lege, în condiţiile respectării legislaţiei privind concurenta;
r)primeşte sesizările în legătură cu săvârşirea unei abateri dintre cele prevăzute la art. 38 din Lege, stabileşte condiţiile privind constituirea şi constituie comisiile de disciplină, după caz;
s)analizează şi aprobă sancţiunile stabilite de Comisia de disciplină şi răspunde de aplicarea acestora;
t)stabileşte regulile de arhivare care trebuie respectate de formele de exercitare a profesiei şi modelele de registre pentru organizarea activităţii mediatorilor.

u)[textul din Art. 18, litera U. din capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 29-apr-2015 de Art. 1, punctul 5. din Hotarirea 24/2015]
Art. 19
Consiliul îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de Lege şi de prezentul regulament.
SECŢIUNEA 3:Atribuţiile Comisiei permanente
Art. 20
Atribuţiile Comisiei permanente sunt:
a)asigură ducerea la îndeplinire a hotărârilor Consiliului şi desfăşurarea activităţii permanente a instituţiei, sub coordonarea preşedintelui, iar în lipsa acestuia, a vicepreşedintelui Consiliului;

b)elaborează proiecte de strategii, de planuri de activităţi şi de bugete de venituri şi cheltuieli;
c)pregăteşte şedinţele consiliului şi stabileşte priorităţile de pe ordinea de zi pe baza propunerilor membrilor Consiliului, transmise în scris şi însoţite de documentaţia necesară, acolo unde este cazul, depuse până la începerea şedinţei comisiei;

d)analizează Raportul anual de venituri şi cheltuieli şi formulează propuneri pentru a fi discutate şl adoptate de Consiliu;
e)elaborează proiecte de regulamente, metodologii, standarde şi proceduri privind organizarea profesiei de mediator şi le propune spre adoptare Consiliului;
f)formulează propuneri pentru completarea, modificarea sau, după caz, corelarea legislaţiei privind medierea;
g)formulează propuneri pentru conţinutul tematic al Conferinţei naţionale anuale;
h)verifică îndeplinirea condiţiilor privind autorizarea mediatorilor sau avizarea formei de exercitare, solicitate prin cereri, analizează cererile şi documentele anexate privind recunoaşterea pregătirii ca mediator şi înaintează Consiliului rezoluţia de aprobare sau respingere a cererilor analizate;

Art. 21
(1)Comisia permanentă este condusă de preşedintele Consiliului şi lucrează valabil în prezenţa majorităţii membrilor săi.
(2)Comisia permanentă îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite de Consiliu.
(3)Comisia permanentă se întruneşte ori de câte ori este necesar, în vederea îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin.
(4)Calitatea de membru în Comisia permanentă încetează în condiţiile prevăzute la art. 10, care se aplică şi membrilor Comisiei permanente.

[textul din capitolul II, sectiunea 4 a fost abrogat la 14-nov-2019 de Art. I, punctul 22. din Hotarirea 174/2019]
SECŢIUNEA 5:Secretariatul tehnic
Art. 24
(1)Secretariatul tehnic este structura de lucru executivă a Consiliului şi este condus de un director executiv.

(2)Secretariatul tehnic funcţionează conform organigramei propuse de preşedinte şi aprobate de membrii Consiliului, reuniţi în şedinţă.

(3)Secretariatul tehnic duce la îndeplinire hotărârile Consiliului şi deciziile preşedintelui Consiliului şi are următoarele atribuţii:
a)primeşte, ia în evidenţă şi distribuie corespondenţa adresată Consiliului;
b)eliberează actele emise de Consiliu, precum şi copii şi duplicate ale acestora, pe baza unei cereri motivate şi aprobate de preşedinte;
c)asigură suportul tehnic necesar desfăşurării activităţilor specifice Consiliului, preşedintelui şi vicepreşedintelui, precum şi membrilor Comisiei permanente;
d)asigură consilierea şi reprezentarea juridică a Consiliului printr-un serviciu juridic înfiinţat în cadrul Secretariatului tehnic şi direct subordonat preşedintelui;

e)redactează, înregistrează, arhivează şi ţine evidenţa documentelor Consiliului;
f)pregăteşte şi desfăşoară activităţi de relaţii publice pe plan intern şi extern, în limitele stabilite de Consiliu;
g)pregăteşte şi asigură suportul tehnic şi logistic pentru organizarea şi desfăşurarea conferinţei anuale a mediatorilor;
h)asigură consultanţă cu privire la mediere şi organizarea profesiei de mediator prin Oficiul de consultanţă la solicitarea scrisă din partea persoanelor fizice sau juridice, altele decât mediatorii autorizaţi;

i)răspunde de realizarea şi actualizarea site-ului web al Consiliului şi asigură informatizarea în condiţii optime a activităţii acestuia;
j)asigură activitatea de primire, depozitare, conservare, întreţinere şi exploatare a materialelor, inventarului propriu şi a mijloacelor fixe;
k)răspunde de realizarea materialelor publicitare şi a publicaţiilor proprii ale Consiliului, precum şi de distribuirea acestora;
l)răspunde de întreţinerea clădirii şi a bunurilor din dotare, de buna funcţionare a instalaţiilor, întocmeşte documentaţiile tehnice pentru executarea lucrărilor de reparaţii curente;
m)răspunde de respectarea normelor legale privind securitatea şi sănătatea în muncă, precum şi în cazul situaţiilor de urgenţă;
n)ţine evidenţa contabilă a cheltuielilor efectuate de Consiliu şi răspunde de respectarea prevederilor legale financiar-contabile;
o)întocmeşte raportul anual de execuţie bugetară al Consiliului şi face propuneri privind bugetul de venituri şi cheltuieli.
p)ţine evidenţa dosarelor de personal, întocmeşte Regulamentul de ordine interioară şi desfăşoară orice altă activitate specifică resurselor umane conform dispoziţiilor Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(4)Directorul executiv al Secretariatului tehnic se subordonează preşedintelui şi colaborează în îndeplinirea atribuţiilor sale cu vicepreşedintele, membrii Consiliului, comisiile consultative cu caracter permanent şi alte comisii speciale înfiinţate de Consiliu.
(5)Directorul executiv duce la îndeplinire hotărârile Consiliului, deciziile preşedintelui sau, după caz, ale vicepreşedintelui şi răspunde de modul de îndeplinire a atribuţiilor Secretariatului tehnic prevăzute prin prezentul regulament şi prin fişele de post ale angajaţilor aflaţi în subordine.

(6)Directorul executiv al Secretariatului tehnic mai are următoarele atribuţii:
a)răspunde de siguranţa din punctul de vedere al securităţii în muncă şi al situaţiilor de urgenţă, conform legislaţiei în vigoare;
b)răspunde de dotarea cu echipamentul necesar şi de efectuarea instructajului tuturor angajaţilor cu privire la modul de aplicare a măsurilor de prevenire şi combatere a accidentelor ce pot surveni în sediul unde îşi desfăşoară activitatea Secretariatul tehnic;
c)răspunde de organizarea acordării primului ajutor în situaţiile de urgenţă, prin constituirea unor echipe speciale în acest sens;
d)răspunde de adaptarea regulilor generale stabilite prin lege pentru securitatea şi sănătatea în muncă şi în situaţii de urgenţă la condiţiile locurilor de muncă existente;
e)răspunde de respectarea şi aplicarea normelor de securitate şi sănătate în muncă şi pentru situaţii de urgenţă de către toţi angajaţii;
f)răspunde de urmărirea modului în care se pun în practică măsurile stabilite de inspectorii de muncă cu prilejul controalelor şi al cercetării accidentelor de muncă.

[textul din capitolul III a fost abrogat la 14-nov-2019 de Art. I, punctul 23. din Hotarirea 174/2019]
CAPITOLUL IV:Procedura de autorizare a mediatorilor
SECŢIUNEA 1:Autorizarea ca mediator
Art. 39
(1)Procedura defineşte responsabilităţile Consiliului şi modalitatea de autorizare a mediatorilor în România.
(2)Autorizarea ca mediator se poate face doar dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a)se face dovada că sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 7 lit. a)-f) sau, după caz, condiţiile art. 8 alin. (2)-(6) din Lege;
b)se face dovada că a fost achitată taxa de autorizare prevăzută de Lege, în cuantumul stabilit prin hotărâre a Consiliului;
c)se face dovada că a fost solicitată şi avizată o formă de exercitare a profesiei de mediator prevăzută de art. 22 din Lege şi de Statutul profesiei de mediator;

d)[textul din Art. 39, alin. (2), litera D. din capitolul IV, sectiunea 1 a fost abrogat la 29-apr-2015 de Art. 1, punctul 6. din Hotarirea 24/2015]
(3)Pe baza documentelor depuse conform art. 40 alin. (1), Consiliul constată că sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la alin. (2) lit. a) - c) şi emite o hotărâre şi autorizaţia de mediator.

(4)În vederea înscrierii în Tabloul mediatorilor, persoanele pentru care s-a emis hotărârea conform alin. (3) depun o cerere însoţită de documentele prevăzute la art. 40 alin. (9).

(5)Activitatea de mediator poate fi desfăşurată de la data înscrierii în Tabloul mediatorilor actualizat periodic pe portalul web al Consiliului, în condiţiile legii şi ale regulamentului, şi emiterii autorizaţiei de mediator de către Consiliu.

(6)Recunoaşterea pregătirii ca mediator a unui cetăţean al unui stat terţ se face conform prevederilor art. 8 alin. (2)-(6) din Lege, prin aplicarea condiţiilor stabilite prin Procedura de echivalare sau compensare a pregătirii, aprobată de Consiliu conform Legii.
(7)Recunoaşterea pregătirii ca mediator pentru un cetăţean român în condiţiile art. 72 alin. (2) sau ale art. 8 alin. (2)-(6) se face prin aplicarea corespunzătoare a Procedurii de echivalare sau compensare a pregătirii prevăzute de Lege.

Art. 40
(1)În vederea constatării de către Consiliu a îndeplinirii condiţiilor de autorizare ca mediator, persoanele interesate depun la secretariatul Consiliului o cerere, prevăzută în anexa nr. 2, la care se ataşează următoarele documente:
a)actul de identitate - copie certificată;

b)certificat de căsătorie, dacă este cazul - copie certificată;

c)diplomă de licenţă sau titlul de studii însoţit de atestatul de echivalare eliberat de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului - copie legalizată,

d)certificatul de naştere - în fotocopie;

e)documente care atestă pregătirea ca mediator, după caz, în fotocopie, respectiv:
1.e.1) certificatul de absolvire a cursului de formare ca mediator obţinut în condiţiile Legii, emis de Consiliu în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

2.e.2) atestatul de calificare ca mediator emis de Consiliul de mediere;

3.e.3) hotărârea Consiliului privind echivalarea pregătirii ca mediator, în cazul persoanelor care se încadrează în prevederile art. 8 şi 72 din Lege;

f)adeverinţă medicală cu menţiunea "Apt pentru profesia de mediator", eliberată de medicul de medicina muncii, sau, după caz, adeverinţă medicală eliberată de medicul de familie, cu menţiunea "Clinic sănătos" şi precizarea că include şi un examen efectuat de un medic specialist în psihiatrie, în termen de valabilitate la data depunerii cererii - în original;

g)cazier judiciar în termen de valabilitate la data depunerii cererii la Consiliu, pentru cetăţenii români, sau declaraţie notarială pe propria răspundere, pentru cetăţenii străini - original;
h)dovada vechimii în muncă - în fotocopie;

i)dovada plăţii taxei de autorizare.
j)actele de înfiinţare a formei de exercitare a profesiei de mediator aleasă, în două exemplare originale;
k)dovada spaţiului pentru sediul profesional, în copie certificată, care poate fi: contract de comodat, contract de închiriere sau subînchiriere, asociere în participaţiune etc.

(2)Persoanele prevăzute la alin. (1) primesc dovada depunerii cererii, respectiv numărul de înregistrare din registrul de intrări-ieşiri al Consiliului.
(3)Cetăţenii români sau străini care au absolvit cursuri înainte de apariţia legii sau prin parcurgerea unor programe de formare într-un stat terţ vor depune la Consiliu o cerere însoţită de documentele care atestă parcurgerea programului de formare, precum şi programa acestuia, cereri care vor fi analizate în conformitate cu Procedura de echivalare sau compensare prevăzută de Lege. În toate cazurile, Consiliul va emite o hotărâre individuală cu privire la îndeplinirea sau neîndeplinirea condiţiilor de echivalare sau compensare.

(4)Hotărârea Consiliului cu privire la un program de formare ca mediator, evaluat în condiţiile art. 72 alin. (2), se aplică tuturor cererilor formulate de persoane care au parcurs acelaşi program de formare.

(5)Persoanele interesate pot depune personal sau prin curier la Consiliu cererile de autorizare ori de echivalare a pregătirii ca mediator.
(6)Documentele anexate cererii în copie vor fi certificate de solicitant drept conforme cu originalul şi vor fi semnate de acesta.
(7)În toate cazurile, Consiliul va analiza doar cererile care sunt însoţite de toate documentele solicitate prin formularul tipizat de cerere, iar documentele depuse la Consiliu nu se restituie.
(8)În termen de 30 de zile de la data depunerii unei cereri, Consiliul adoptă o hotărâre privind aprobarea sau respingerea acesteia. Termenul de comunicare este de 10 zile calendaristice de la data adoptării hotărârii.

(9)În vederea înscrierii în Tabloul mediatorilor, persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 39 alin. (4) pot depune odată cu documentaţia de autorizare şi o cerere, conform anexei nr. 2B, însoţită de următoarele documente:
a)declaraţie pe propria răspundere cu privire la înregistrarea în evidenţele fiscale a activităţii de mediere şi a formei de exercitare a profesiei de mediator, conform anexei nr. 2C - în original;

b)[textul din Art. 40, alin. (9), litera B. din capitolul IV, sectiunea 1 a fost abrogat la 29-apr-2015 de Art. 1, punctul 7. din Hotarirea 24/2015]
c)declaraţia pe propria răspundere privind datele de înscriere în Tabloul mediatorilor, conform anexei nr. 2A - în original;

d)[textul din Art. 40, alin. (9), litera D. din capitolul IV, sectiunea 1 a fost abrogat la 04-apr-2012 de Art. 1, punctul 8. din Hotarirea 195/2012]
(91)[textul din Art. 40, alin. (9^1) din capitolul IV, sectiunea 1 a fost abrogat la 29-apr-2015 de Art. 1, punctul 8. din Hotarirea 24/2015]
(10)Odată cu constatarea îndeplinirii condiţiilor de autorizare ca mediator şi a avizării unei forme de exercitare a profesiei conform prezentului regulament, pentru solicitanţii care au depus şi documentaţia de la alin. (9), Consiliul dispune prin aceeaşi hotărâre şi la înscrierea în Tabloul mediatorilor, în termen de 30 de zile.

(11)[textul din Art. 40, alin. (11) din capitolul IV, sectiunea 1 a fost abrogat la 13-iul-2016 de Art. I, punctul 26. din Hotarirea 24/2016]
Art. 401
[textul din Art. 40^1 din capitolul IV, sectiunea 1 a fost abrogat la 04-apr-2012 de Art. 1, punctul 11. din Hotarirea 195/2012]
Art. 41
(1)Secretariatul tehnic verifică existenţa documentelor menţionate la art. 40 în vederea constatării îndeplinirii condiţiilor de autorizare şi poate solicita completări sau clarificări.
(2)[textul din Art. 41, alin. (2) din capitolul IV, sectiunea 1 a fost abrogat la 13-iul-2016 de Art. I, punctul 27. din Hotarirea 24/2016]
(3)[textul din Art. 41, alin. (3) din capitolul IV, sectiunea 1 a fost abrogat la 13-iul-2016 de Art. I, punctul 27. din Hotarirea 24/2016]
(4)[textul din Art. 41, alin. (4) din capitolul IV, sectiunea 1 a fost abrogat la 13-iul-2016 de Art. I, punctul 27. din Hotarirea 24/2016]
Art. 42
Consiliul comunică în scris răspunsul motivat la orice solicitare, în termen de maximum 30 de zile de la depunerea acesteia.

Art. 43
(1)Orice formă de exercitare a profesiei de mediator poate să îşi modifice adresa sediului profesional, datele de contact sau numele mediatorilor înscrişi în denumire, păstrându-şi acelaşi număr sub care a fost înscrisă iniţial în Registrul formelor de exercitare a profesiei, întocmit şi actualizat de Consiliu.
(2)Orice mediator poate să opteze pentru schimbarea sau încetarea formei de exercitare a profesiei de mediator şi radierea acesteia din Registrul formelor de exercitare a profesiei.
(3)În cazul modificării, schimbării sau încetării formei de exercitare a profesiei, mediatorul autorizat va depune la Consiliu o cerere însoţită de următoarele documente, pe care le va certifica personal pentru conformitate cu originalul:
a)actul de identitate - în fotocopie;
b)hotărârea prin care a primit avizul Consiliului pentru forma de exercitare pentru care solicită modificare, schimbare sau încetare - în fotocopie;
c)actul prin care face dovada modificării sau schimbării intervenite (dovada noului spaţiu, hotărârea asociaţilor, proces-verbal al adunării asociaţilor, certificat de căsătorie sau hotărârea definitivă privind desfacerea căsătoriei etc.) - în fotocopie;
d)dovada plăţii taxei privind analiza dosarului de schimbare sau încetare a formei de exercitare a profesiei, în cuantum stabilit de Consiliu - în fotocopie;
e)legitimaţia de mediator, vizată la zi - în fotocopie.
(4)Orice modificare survenită în forma de exercitare a profesiei de mediator deja avizată de Consiliu se constată prin decizie a preşedintelui.
(5)Schimbarea sau încetarea formei de exercitare a profesiei se aprobă prin hotărâre a Consiliului şi devine aplicabilă de la data emiterii hotărârii.
(6)Schimbarea formei de exercitare a profesiei atrage obligaţia îndeplinirii condiţiilor art. 45 alin. (1) de înscriere a noii forme de exercitare a profesiei în Tabloul mediatorilor în termen de maximum 30 de zile de la data eliberării hotărârii emise de Consiliu, sub sancţiunea radierii din Tabloul mediatorilor.
(7)Încetarea formei de exercitare a profesiei atrage radierea din Tabloul mediatorilor şi retragerea autorizaţiei ca mediator.
(8)Orice mediator are dreptul să îşi suspende activitatea pe o perioada determinată sau nedeterminată, pe baza unei cereri adresate Consiliului, la care va anexa documentele prevăzute la alin. (3) lit. a), b) şi e).
(9)Suspendarea activităţii la cererea mediatorului se constată prin decizie a preşedintelui şi se înscrie în Tabloul mediatorilor, conform legii.
(10)Încetarea suspendării se realizează prin depunerea unei cereri însoţite de următoarele documente:
a)act de identitate - în fotocopie;
b)hotărârea prin care a primit avizul Consiliului pentru forma de exercitare a profesiei - în fotocopie;
c)declaraţia tip de înscriere a datelor personale în Tabloul mediatorilor - în original.
(11)Încetarea cauzei de suspendare se constată prin decizie a preşedintelui.
(12)Autorizarea ca mediator, solicitată Consiliului ulterior încetării calităţii de mediator, se realizează în aceleaşi condiţii prevăzute la art. 39 şi 40.

[textul din capitolul IV, sectiunea 2 a fost abrogat la 14-nov-2019 de Art. I, punctul 26. din Hotarirea 174/2019]
[textul din capitolul V a fost abrogat la 14-nov-2019 de Art. I, punctul 27. din Hotarirea 174/2019]
[textul din capitolul V^1 a fost abrogat la 14-nov-2019 de Art. I, punctul 28. din Hotarirea 174/2019]
CAPITOLUL VI:Comisiile de disciplină
Art. 5219
(1)Consiliul de mediere, ca urmare a sesizării din oficiu sau a primirii în scris şi sub semnătură a unei sesizări privind abateri ale mediatorilor prevăzute de art. 38 din Lege, decide constituirea comisiilor de disciplină formate dintr-un membru al Consiliului şi 2 reprezentanţi ai mediatorilor, numiţi prin hotărâre de Consiliu.
(2)Invitarea celui în cauză în vederea audierii este obligatorie. În caz de neprezentare se va încheia un proces-verbal semnat de membrii comisiei din care sa reiasă că mediatorul a fost invitat şi nu s-a prezentat la termenul stabilit.
(3)Cercetarea se efectuează în termen de cel mult 60 de zile de la data autosesizării sau înregistrării sesizării, iar dosarul cu propunerea de sancţionare sau neaplicare a unei sancţiuni disciplinare se înaintează Consiliului de mediere, care hotărăşte cu privire la răspunderea disciplinară a mediatorului.
(4)Procedura de cercetare disciplinară în cazul abaterilor prevăzute de art. 38 lit. f) din Lege se desfăşoară în conformitate cu prevederile Statutului profesiei de mediator.
(5)Hotărârea Consiliului de mediere de aplicare a sancţiunilor poate fi atacată la instanţa de contencios administrativ competentă.
(6)Hotărârea de aplicare a amenzii prevăzută la art. 39 alin. (1) lit. b) din Lege, rămasă definitivă, constituie titlu executoriu. Neachitarea acestei amenzi în termen de 30 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii de sancţionare atrage de drept suspendarea calităţii de mediator până la achitarea sumei.
Art. 5220
Răspunderea disciplinară intervine pentru următoarele abateri:
a)încălcarea obligaţiei de confidenţialitate, imparţialitate şi neutralitate;
b)refuzul de a răspunde cererilor formulate de autorităţile judiciare, în cazurile prevăzute de lege;
c)refuzul de a restitui înscrisurile încredinţate de părţile aflate în conflict;
d)reprezentarea sau asistarea unei părţi într-o procedură judiciară sau arbitrală având ca obiect conflictul supus medierii;
e)săvârşirea unor fapte care aduc atingere probităţii profesionale;
f)neplata taxelor profesionale.
Art. 5221
Sancţiunile disciplinare se aplică în raport cu gravitatea abaterii şi constau în:
a)observaţie scrisă;
b)amendă de la 50 lei la 500 lei, limite care se actualizează periodic în funcţie de rata inflaţiei;
c)suspendarea din calitatea de mediator pe o durată de la o lună la 6 luni;
d)încetarea calităţii de mediator.

CAPITOLUL VI1:Asociaţiile profesionale ale mediatorilor şi organizaţii în domeniul medierii
Art. 831
Corpul profesional al mediatorilor din România (CPMR) este constituit din mediatorii autorizaţi cu drept de exercitare a profesiei în condiţiile legii.
Art. 832
CPMR va avea un reprezentant în relaţia cu sistemul judiciar la nivelul fiecărei curţi de apel din România.
Art. 833
Toţi mediatorii autorizaţi dintr-un judeţ formează CPMJ. CPMJ este organizat ca structură subordonată Consiliului de mediere, conducerea acestuia fiind asigurată de un preşedinte şi 2 vicepreşedinţi fără personalitate juridică, aleşi de mediatorii din judeţul în cauză prin vot direct şi secret sau numiţi de Consiliul de mediere în cazul în care nu există candidaţi din judeţul respectiv. Organizarea şi funcţionarea acestuia se vor face conform Statutului profesiei de mediator.
Art. 834
Mediatorii se pot constitui în asociaţii profesionale locale şi naţionale şi pot adera la asociaţii profesionale internaţionale. Consiliul de mediere ţine Registrul asociaţiilor profesionale şi îl publică pe site-ul propriu.

CAPITOLUL VII:Dispoziţii finale şi tranzitorii
Art. 84
(1)Fişele posturilor pentru funcţiile prevăzute în organigrama Consiliului sunt în competenţa de numire a preşedintelui şi se aprobă de către acesta.
(2)Fişele posturilor pentru preşedintele şi vicepreşedintele Consiliului sunt aprobate prin hotărâre a Consiliului.
Art. 85
Fondurile Consiliului constituite conform Legii şi prezentului regulament acoperă cel puţin următoarele categorii de cheltuieli:
a)cheltuielile de întreţinere: cheltuieli efectuate pentru plata utilităţilor la sediul Consiliului, cheltuieli de reparaţie curentă pentru sediu etc.;
b)cheltuielile de funcţionare: cheltuieli cu chiria pentru sediu, cheltuieli efectuate cu transportul, cazarea şi diurna membrilor Consiliului, ai comisiilor de specialitate, comisiilor de disciplină şi comisiilor consultative permanente pentru deplasarea la Bucureşti, care este localitatea unde Consiliul îşi are sediul, cheltuieli de transport, cazare şi diurnă în alte localităţi ale ţării, cheltuieli pentru procurarea de bunuri pentru mobilarea sediului, dotarea cu tehnică de calcul, aparatură de comunicare, birotică, consumabile, literatură de specialitate, cheltuieli ocazionate de realizarea portalului web, a bazelor de date electronice şi a unor programe soft specializate, actualizarea şi întreţinerea acestora, servicii pentru întreţinerea calculatoarelor, servicii de contabilitate, servicii de consultanţă financiară şi specialitate, alte tipuri de servicii de consultanţă, după caz, cheltuieli cu arhivarea, alte servicii care să sprijine şi să îmbunătăţească activitatea Consiliului etc.;
c)cheltuieli de personal: salariile angajaţilor în cadrul Secretariatului tehnic, indemnizaţiile membrilor, ale Comisiei permanente şi ale preşedintelui şi vicepreşedintelui, alte cheltuieli de personal, conform legii;
d)cheltuieli de editare: editarea de tipizate, broşuri, publicaţii în Monitorul Oficial al României, Partea I, pliante şi afişe de promovare a medierii şi Tabloului mediatorilor, alte publicaţii proprii;
e)cheltuieli cu organizarea de evenimente, precum conferinţa naţională a mediatorilor şi alte conferinţe, organizate direct şi în parteneriat;
f)cheltuieli pentru achiziţii, conform hotărârilor Consiliului;
g)alte tipuri de cheltuieli prevăzute de lege, aprobate prin bugetul anual al Consiliului.

Art. 86
(1)În termen de o lună de la data publicării prezentului regulament în Monitorul Oficial al României, Partea I, începe procedura de autorizare a mediatorilor.
(2)Persoanele care au absolvit până la data publicării prezentului regulament în Monitorul Oficial al României, Partea I, un curs de formare a mediatorilor în ţară ori în străinătate, dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 7 lit. a)-e) din Lege, pot solicita autorizarea ca mediator, în condiţiile legii şi prezentului regulament, având obligaţia prezentării documentelor care atestă programa de formare parcursă. Consiliul va decide autorizarea după evaluarea conţinutului documentelor care atestă programa de formare prezentată, inclusiv a duratei pregătirii pe baza criteriilor definite de Consiliu. Dispoziţiile art. 8 alin. (5) din Lege se aplică în mod corespunzător.
Art. 87
În termen de o lună de la publicarea prezentului regulament în Monitorul Oficial al României, Partea I, va fi adoptat Standardul de formare al mediatorului şi Programa-cadru în vederea autorizării furnizorilor de formare a mediatorilor.
Art. 88
(1)Dispoziţiile prezentului regulament devin aplicabile de la data adoptării lui şi se completează cu normele prevăzute în Hotărârea Consiliului de mediere nr. 39/2015 privind aprobarea Statutului profesiei de mediator.
(2)Orice prevedere contrară se abrogă.

Art. 89
Anexele nr. 1-11 fac parte integrantă din prezentul regulament.

-****-
ANEXA nr. 1:ORGANIGRAMA Consiliului de mediere
[POZĂ - A se vedea actul modificator]

ANEXA Nr. 2:CERERE DE AUTORIZARE MEDIATOR
CERERE DE AUTORIZARE MEDIATOR
Domnule preşedinte,
Subsemnatul/Subsemnata, ..........................................................................., domiciliat/domiciliată în ............................................................................................., identificat/identificată cu CI/BI seria .......... nr. .............., având CNP ........................................, adresa de e-mail ...........................................................,tel. ......................................, cetăţean ............................, vă rog să-mi aprobaţi prezenta cerere prin care solicit constatarea de către Consiliul de mediere a îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 7 lit. a)-f) din Legea nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, cu modificările şi completările ulterioare, şi autorizarea ca mediator, urmând a-mi desfăşura profesia într-o formă prevăzută de art. 22 din Legea nr. 192/2006, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care fac dovada spaţiului.
În vederea constatării îndeplinirii condiţiilor şi autorizării, anexez următoarele documente:
- actul de identitate - copie;
- certificat de naştere - copie;
- certificat de căsătorie - copie (dacă este cazul);
- diplomă de licenţă/titlu de studii - copie legalizată;
- documente care atestă pregătirea ca mediator - copie;
- programa de formare, eliberată de furnizorul de servicii de formare - copie;
- adeverinţă medicală cu menţiunea "Apt pentru profesia de mediator", eliberată de medicul de medicina muncii, sau adeverinţă medicală, eliberată de medicul de familie, cu menţiunea "Clinic sănătos", şi cu precizarea că include un examen efectuat de un medic specialist în psihiatrie, în termen de valabilitate la data depunerii cererii la Consiliul de mediere - original;
- cazier judiciar în termen de valabilitate la data depunerii cererii la Consiliul de mediere - original;
- dovada vechimii în muncă - copie;
- dovada achitării taxei de autorizare stabilite prin hotărâre a Consiliului de mediere;

- actele de înfiinţare a formei de exercitare a profesiei de mediator aleasă, în două exemplare originale;
- dovada spaţiului pentru sediul profesional, în copie certificată, care poate fi: contract de comodat, contract de închiriere sau subînchiriere, asociere în participaţiune etc.
Totodată mă angajez să achit întocmai şi la termen taxele hotărâte de Consiliul de mediere, să îmi îmbunătăţesc pregătirea prin participarea la cursuri de formare continuă în domeniu şi la întâlniri specifice profesiei de mediator, să respect prevederile Legii nr. 192/2006, cu modificările şi completările ulterioare, Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului de mediere, cu modificările ulterioare, şi Codul de etică şi deontologie profesională a mediatorilor.
Data
....................
Semnătura
....................
Domnului preşedinte al Consiliului de mediere
NOTĂ:
Cererea, însoţită de documentele solicitate, în ordinea specificată mai sus, se depune în dosar de carton alb cu şină. Toate documentele depuse în copie trebuie să fie certificate "conform cu originalul" şi semnate în original de deponent. Nu se acceptă documente trimise pe fax sau e-mail.
Actele depuse şi înregistrate la Consiliul de mediere nu se returnează. Dosarele incomplete nu se înregistrează.

ANEXA Nr. 2A:
DECLARAŢIE
În atenţia: Consiliului de mediere, str. Piaţa Sf. Ştefan nr. 7, sectorul 2, Bucureşti
Referitor la: Datele cu caracter personal care vor putea fi înscrise în Tabloul mediatorilor
Subsemnatul/Subsemnata, .........................................................................................., având CNP ..........................................., posesor al/a CI/BI seria .................. nr. ...................., emis/emisă de .............................................................................................., în calitate de reprezentant legal al ................................... (Birou de mediator X, Societate civilă profesională etc.) ........................................,cunoscând dispoziţiile art. 292 din Codul penal cu privire la falsul în declaraţii, declar pe propria răspundere că datele furnizate în această declaraţie sunt conforme cu realitatea.
Prezenta declaraţie reprezintă consimţământul meu expres şi sunt de acord ca datele mele, menţionate în rubricile de mai jos, să fie utilizate şi prelucrate de către Consiliul de mediere pentru întocmirea Tabloului mediatorilor, conform prevederilor Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare.
Am cunoştinţă de faptul că Tabloul mediatorilor are regim de document public în condiţiile Legii nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, cu modificările şi completările ulterioare.

1.

Denumirea completă a formei de exercitare a profesiei de mediator

 

2.

Sediul profesional

 

3.

Pregătirea în domeniul medierii

 

4.

Domenii de specializare

 

5.

Experienţa practică în activitatea de mediere

 

6.

Limba străină în care mediatorul este capabil să desfăşoare medierea (dacă este cazul)

 

7.

Asociaţia profesională în care este membru

 

8.

Organizaţii internaţionale din domeniul medierii în care este membru (dacă este cazul)

 

9.

Existenţa unei clauze de suspendare (dacă este cazul)

 

10.

Datele de contact ale formei de exercitare a profesiei pe care Consiliul de mediere le poate face publice (telefon, fax, e-mail, website)

Telefon:

Fax:

E-mail:

Website:

Data
..................
Semnătura
................

*) La anexa nr. 2A, primul paragraf se modifică şi va avea următorul cuprins:
"În atenţia: Consiliului de mediere, bd. Nicolae Bălcescu nr. 17-19, sectorul 1, Bucureşti"

*) La anexa nr. 2A, punctul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:

7. Corpul profesional al mediatorilor din judeţul în care este membru

 

ANEXA Nr. 2B:
CERERE PENTRU ÎNSCRIEREA ÎN TABLOUL MEDIATORILOR
Domnule Preşedinte,
Subsemnatul(a), .................., domiciliat(ă) în .................., identificat(ă) cu CI/BI seria ...... nr. ..........., având CNP ........., adresa de e-mail ............., tel. ........, cetăţean ..............., vă rog să îmi aprobaţi prezenta cerere prin care solicit înscrierea în Tabloul mediatorilor, conform art. 40 alin. (9) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului de mediere, aprobat prin Hotărârea Consiliului de mediere nr. 5/2007, cu modificările şi completările ulterioare.
În vederea înscrierii în Tabloul mediatorilor depun prezenta cerere, însoţită de următoarele documente:
- a) Declaraţia-tip pe propria răspundere privind înregistrarea în evidenţele fiscale a activităţii de mediere şi a formei de exercitare a profesiei de mediator - în original sau certificatul de înregistrare fiscală - în copie;
[textul din anexa 2^B a fost abrogat la 29-apr-2015 de Art. 1, punctul 13. din Hotarirea 24/2015]
- c) declaraţia-tip pe propria răspundere (anexa nr. 2A) privind datele de înscriere în Tabloul mediatorilor - în original.
Mă oblig să înştiinţez Consiliul de mediere cu privire la orice modificare intervenită în datele de contact sau referitoare la forma de exercitare a profesiei.

Data

..................

Semnătura

...........................

Domnului preşedinte al Consiliului de mediere
IMPORTANT!
Cererea, însoţită de documentele solicitate, în ordinea specificată mai sus, se depune în dosar de carton alb cu şină.
Toate documentele, depuse în copie, trebuie să fie certificate "conform cu originalul" şi semnate de titular.
Actele, depuse şi înregistrate la Consiliul de mediere, nu se returnează.
ANEXA Nr. 2C:
DECLARAŢIE pe propria răspundere cu privire la înregistrarea în evidenţele fiscale a activităţii de mediere şi a formei de exercitare a profesiei de mediator
Domnule Preşedinte,
Subsemnatul(a), .................., domiciliat(ă) în .................., identificat(ă) cu CI/BI seria ...... nr. ..........., având CNP ........., adresa de e-mail ............., tel. ........, cetăţean ..............., în calitate de mediator, mă angajez să depun toate diligenţele pentru a-mi declara activitatea de mediere la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi să înştiinţez Consiliul de mediere despre obţinerea certificatului de înregistrare fiscală (CIF), în cel mai scurt timp, în vederea menţinerii în Tabloul mediatorilor.

Data

..................

Semnătura

...........................

Domnului preşedinte al Consiliului de mediere

ANEXA nr. 3:
Domnului preşedinte al Consiliului de mediere
CONTRACT de constituire a societăţii civile profesionale de mediatori între:
1.dl/dna .................................................................;
2.dl/dna .................................................................;
3.dl/dna .................................................................;
4.dl/dna ..................................................................
s-a convenit constituirea unei societăţi civile profesionale de mediatori, supusă reglementărilor prevăzute de Legea nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator şi în conformitate cu Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului de mediere.
- Art. 1: Denumirea societăţii
Societatea civilă profesională de mediatori poartă denumirea de ............................ şi are sediul în ........................ .
- Art. 2
Societatea se constituie pe o durată de ............................ .
- Art. 3
Condiţiile de asociere sunt prevăzute în statutul societăţii civile profesionale de mediatori, încheiat potrivit Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului de mediere şi care face parte integrantă din prezentul contract.

Localitatea ......................

Data .......................

Semnătura

.......................

ANEXA nr. 4:
STATUTUL societăţii civile profesionale de mediatori .................
ANEXA nr. 5:ACT DE ÎN FIINŢARE a biroului de mediator(i)
Subsemnatul/Subsemnaţii, .............................., persoană/persoane care îndeplineşte/îndeplinesc condiţiile prevăzute de art. 7 lit. a)-f) din Legea nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator,
ÎNFIINŢEZ/ÎNFIINŢĂM
birou de mediator(i) cu:
1.denumirea .................................................................................;
2.sediul profesional al biroului este: ...............................................;
3.aportul la constituirea patrimoniului de afectaţiune profesională necesar cabinetului constă în: (se descrie aportul, valoarea, actul sau modalitatea de dobândire) .......................... .
Mă angajez să achit întocmai şi la termen taxele hotărâte de Consiliul de mediere (se fac menţiuni suplimentare).
Data .................... Semnătura ..........................
Depus azi, .............., la Consiliul de mediere şi copiile certificate ale hotărârilor de autorizare.
Secretar,
............................
Avizat în şedinţa Consiliului de mediere din ....................
Preşedinte,
L.S.
ANEXA nr. 6:MODELUL ştampilei formelor de exercitare a profesiei
I._
1.Ştampila are formă rotundă.
2.Diametrul ştampilei este de 3 cm.
3.Conţinutul ştampilei:
a)Consiliul de mediere;
b)judeţul sau, după caz, municipiul Bucureşti (în care îşi are sediul forma de exercitare a profesiei);
c)denumirea formei de exercitare a profesiei.
4.Menţiunile privind Consiliul de mediere şi denumirea judeţului se inscripţionează în interiorul circumferinţei ştampilei, urmărind linia circumferinţei.
5.Menţiunea privind forma de exercitare a profesiei se inscripţionează în interiorul circumferinţei ştampilei.
II._
Exemple:
ANEXA nr. 7:
REGULI DE PUBLICITATE a mediatorilor şi a formelor de exercitare a profesiei de mediator
ANEXA nr. 8:COD de etică şi deontologie profesională a mediatorilor
1.Preambul
Codul de etică şi deontologie profesională a mediatorilor autorizaţi, împreună cu normele privind răspunderea disciplinară a acestora, prevăzute în Legea nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator (legea) şi Regulamentul de organizare şi funcţionare al Consiliului de mediere constituie principalele reguli în conformitate cu care mediatorii îşi desfăşoară activitatea.
Prezentul cod cuprinde ansamblul normelor şi caracteristicilor ce definesc calitatea activităţii profesionale, având rol de a servi ca linie de conduită obligatorie mediatorilor, astfel încât aceştia să desfăşoare o activitate competentă şi responsabilă, în conformitate cu etica profesiei.
1.1.Definiţii
În sensul prezentului cod, medierea este modalitatea voluntară de soluţionare a conflictelor dintre două sau mai multe persoane, pe cale amiabilă, cu sprijinul unei terţe persoane neutre, calificate şi independente, printr-o activitate desfăşurată în conformitate cu prevederile legale în domeniu şi cu normele prezentului cod.
Mediatorul este persoana neutră, imparţială şi calificată, aptă să faciliteze negocierile dintre părţile aflate în conflict, în scopul obţinerii unei soluţii reciproc convenabile, eficiente şi durabile.
Probitatea profesională reprezintă respectarea tuturor normelor deontologice şi de organizare şi funcţionare ale profesiei stabilite prin lege, regulamentul de organizare şi funcţionare, prezentul cod şi prin hotărâri ale Consiliului de mediere.
1.2.Misiunea mediatorului
Într-o societate întemeiată pe respect faţă de justiţie, mediatorul îndeplineşte un rol esenţial. Într-un stat de drept, mediatorul are sarcina de a încerca soluţionarea conflictelor pe cale amiabilă, în condiţii de neutralitate, imparţialitate şi confidenţialitate.
Mediatorul nu are şi nu poate avea o obligaţie de rezultat, ci doar de prudenţă şi diligentă. Soluţionarea conflictului depinde exclusiv de acordul părţilor, misiunea principală a mediatorului fiind aceea de a depune toate eforturile de care este capabil şi priceperea pe care o are pentru a sprijini părţile să ajungă la un acord.
1.3.Obiectivele codului
Normele deontologice sunt destinate să garanteze, prin acceptarea lor liber consimţită, buna îndeplinire de către mediator a misiunii sale, recunoscută ca fiind indispensabilă pentru buna funcţionare a societăţii. Nerespectarea acestor norme de către mediatori va duce, în ultimă instanţă, la aplicarea unei sancţiuni disciplinare.
Obiectivele prezentului cod sunt următoarele:
a)să ofere mediatorilor liniile de conduită directoare în activitatea pe care o desfăşoară;
b)să apere interesul public [medierea este, conform art. 4 alin. (1) din Legea nr. 192/2006, cu modificările şi completările ulterioare, o activitate de interes public];
c)să promoveze încrederea în mediere ca modalitate alternativă de soluţionare a conflictelor.
2.Principii generale
2.1.Libertatea părţilor de a recurge la mediere şi de a lua o decizie
2.1.1.Mediatorul are obligaţia de a se asigura că părţile au recurs la procedura de mediere în mod voluntar, în cunoştinţă de cauză şi fără a fi constrânse. Fac excepţie de la acest principiu situaţiile în care medierea este o procedură obligatorie prevăzută de legile speciale.
2.1.2.Mediatorul trebuie să respecte şi să încurajeze dreptul părţilor de a lua orice decizie liberă şi în cunoştinţă de cauză care să soluţioneze divergenţele dintre ele.
2.1.3.Mediatorul va informa de la început părţile în ce va consta activitatea sa şi asupra faptului că decizia finală le aparţine în mod exclusiv şi că se pot retrage oricând din procesul de mediere.
2.1.4.Mediatorul nu va oferi părţilor consultanţă legală sau de specialitate, în schimb poate sfătui părţile că pot obţine asistenţă juridică independentă sau de specialitate.
2.1.5.Mediatorii trebuie să acorde asistenţă numai în cazul în care au calificarea necesară pentru a răspunde în mod rezonabil orizontului de aşteptare al părţilor angajate în mediere.
2.2.Nediscriminarea
Mediatorul nu va refuza activitatea de mediere şi nu o va exercita la standarde inferioare din motive ce ţin de rasa, culoarea, naţionalitatea, originea etnică, limba, religia, sexul, opinia, apartenenţa politică, averea sau originea socială a părţilor.
2.3.Independenţa, neutralitatea şi imparţialitatea mediatorului
Mediatorii trebuie să fie independenţi, neutri faţă de dispute şi părţi şi să conducă procesul de mediere într-un mod imparţial. În exercitarea atribuţiilor lor profesionale trebuie să se bucure de deplină independenţă faţă de entităţile care ar putea avea interese în cauzele în care are loc medierea. Această independenţă trebuie să fie de natură a le garanta imparţialitatea, neutralitatea şi echidistanţa faţă de cauză, rezultatele acesteia şi de părţile implicate în dispută.
Mediatorul trebuie să evite orice situaţie de natură să îi limiteze independenţa şi să respecte normele de etică profesională.
Dacă în orice moment din timpul procesului de mediere mediatorul îşi pierde aceste atribute, el este obligat să aducă acest fapt la cunoştinţa părţilor implicate în conflict şi, dacă este cazul, să anunţe entitatea care a supus cazul spre mediere.
În situaţiile în care vor fi soluţionate prin mediere conflicte de familie, independenţa şi imparţialitatea mediatorului nu pot fi argumente pentru a ignora sau a neglija interesul superior al minorului.
2.4.Încrederea şi integritatea morală
Relaţia dintre mediator şi părţi se bazează pe încredere, având la bază cinstea, probitatea, spiritul de dreptate şi sinceritatea mediatorului.
2.5.Secretul profesional - confidenţialitatea
Prin însăşi natura misiunii sale, mediatorul este depozitarul secretelor părţilor implicate în procedura medierii şi destinatarul comunicărilor de natură confidenţială.
Fără o garanţie a confidenţialităţii, încrederea nu poate exista. Prin urmare, secretul profesional este recunoscut ca fiind deopotrivă un drept şi o îndatorire fundamentală şi primordială a mediatorului.
Mediatorul trebuie să respecte secretul oricărei informaţii confidenţiale de care ia cunoştinţă în cadrul activităţii sale profesionale. Această obligaţie nu este limitată în timp.
2.6.Conflictul de interese
Mediatorul trebuie să refuze preluarea unui caz dacă ştie că există împrejurări care l-ar împiedica să fie neutru şi imparţial, precum şi atunci când constată că drepturile în discuţie nu pot face obiectul medierii.
Mediatorii vor face cunoscute toate conflictele de interese potenţiale sau existente de care sunt, în mod rezonabil, conştienţi. Comunicarea conflictelor de interese se face atât părţilor aflate în conflict, cât şi, dacă este cazul, entităţii care a supus cazul spre mediere. Dacă părţile nu îşi dau acordul expres privind participarea sa în continuare, mediatorul este obligat să renunţe la soluţionarea respectivului caz.
De asemenea, mediatorul nu poate reprezenta sau asista vreuna dintre părţi într-o procedură judiciară ori arbitrală având ca obiect conflictul supus medierii.
Mediatorul nu poate fi audiat ca martor în legătură cu faptele sau actele de care a luat cunoştinţă în cadrul procedurii de mediere.
2.7.Stabilirea onorariilor
Mediatorul trebuie să informeze părţile cu privire la onorariu, iar valoarea însumată a onorariului şi a cheltuielilor ocazionate de procedura medierii trebuie să fie echitabilă şi justificată. Acesta va explica părţilor baza de calcul şi valoarea onorariilor, precum şi a deconturilor de cheltuieli.
2.8.Răspunderea mediatorului
Mediatorul răspunde civil, penal şi disciplinar pentru încălcarea obligaţiilor sale profesionale, în conformitate cu prevederile legii civile, ale legii penale şi ale normelor stabilite de Consiliul de mediere.
Încălcarea prevederilor prezentului cod constituie atingere adusă probităţii profesionale şi atrage sancţionarea conform legii.
2.9.Incompatibilităţi
Exercitarea profesiei de mediator este compatibilă cu orice altă profesie, cu excepţia incompatibilităţilor prevăzute prin legi speciale.
2.10.Calitatea procesului de mediere
Mediatorii trebuie să depună toate diligentele necesare în vederea prestării unui serviciu de calitate în condiţii de siguranţă, respect reciproc, egalitate de şanse, respectarea diversităţii, corectitudine profesională şi procedurală.
3.Comportamentul profesional
3.1.În exercitarea profesiei, mediatorii au obligaţia să respecte hotărârile Consiliului de mediere.
3.2.Mediatorul trebuie sa adopte un comportament apt de a contribui la creşterea prestigiului profesiei. Pentru aceasta el trebuie să fie devotat profesiei, să îşi îmbunătăţească tehnicile şi practicile profesionale, urmând în acest scop cursuri de formare continuă. Mediatorul trebuie să se asigure că personalul angajat sau administrativ necesar activităţii de mediere respectă deontologia şi secretul profesiei.
Toţi mediatorii, astfel cum sunt definiţi în conţinutul legii, trebuie să se abţină, chiar în afara exercitării profesiei, de la orice încălcări ale legilor, regulamentelor şi regulilor profesiei şi de la orice acţiuni contrare imparţialităţii, independenţei şi onoarei profesiei, susceptibile să aducă ştirbire demnităţii acesteia, adică probităţii profesionale.
3.3.Mediatorul este autorizat să informeze publicul despre serviciile pe care le oferă, cu condiţia ca informaţia să fie fidelă şi veridică, cu respectarea secretului profesional, a altor principii esenţiale ale profesiei şi a regulilor de publicitate stabilite prin norme aplicabile profesiei.
Mediatorul va evita să facă menţiuni care să aducă atingere intereselor altor practicieni în mediere.
4.Relaţiile dintre mediatori
4.1.Practicienii în mediere îşi datorează amabilitate şi respect reciproc, nefiind permise vulgaritatea şi manifestările necuviincioase. Ei trebuie să se abţină de la orice atitudine jignitoare ori imputări răuvoitoare, în general să se abţină de la orice acţiune susceptibilă de a aduce daune altor colegi mediatori.
4.2.Divergenţele dintre mediatori se vor soluţiona pe cale amiabilă, iar în situaţia nerezolvării pe această cale, vor fi supuse dezbaterii Consiliului de mediere, constituit în instanţă disciplinară.
5.Dispoziţii finale
Regulile privind conduita etică şi deontologia profesională sunt obligatorii pentru toţi mediatorii.

ANEXA nr. 9:
CODUL DE ETICĂ al membrilor Consiliului de mediere
ANEXA nr. 10:
REGULAMENT privind normele de organizare a Consiliului de mediere pentru prelucrarea datelor cu caracter personal în conformitate cu legislaţia în domeniu şi reglementările în domeniul medierii

ANEXA nr. 11:
Procedurile de organizare a alegerilor membrilor Consiliului de mediere

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 505 din data de 27 iulie 2007