Art. 8. - Consiliul de mediere are următoarele atribuţii principale: - Regulament din 2007 de organizare şi funcţionare a Consiliului de mediere

M.Of. 505

În vigoare
Versiune de la: 14 Noiembrie 2019
Art. 8
(1)Structura Consiliului, prevăzută în anexa nr. 1, este stabilită prin organigrama propusă de preşedinte şi aprobată de membrii Consiliului reuniţi în şedinţă.

(11)Consiliul de mediere are următoarele atribuţii principale:
a)promovează activitatea de mediere şi reprezintă interesele mediatorilor autorizaţi în scopul asigurării calităţii serviciilor din domeniul medierii, conform prevederilor Legii, Statutului profesiei de mediator, hotărârilor şi prezentului regulament;
b)protejează onoarea şi prestigiul profesiei, precum şi respectarea normelor de reglementare a profesiei;
c)elaborează standardele de formare în domeniul medierii, pe baza celor mai bune practici internaţionale în materie, precum şi standardele de formare în domeniul SAL;
d)autorizează programele de formare profesională iniţială şi continuă, precum şi pe cele de specializare a mediatorilor;
e)întocmeşte şi actualizează lista furnizorilor de formare profesională care au obţinut autorizarea;
f)autorizează mediatorii, în condiţiile prevăzute de Lege, de Statutul profesiei de mediator şi de procedura stabilită prin prezentul regulament;
g)hotărăşte asupra reducerii perioadei primei etape de pregătire profesională continuă;
h)cooperează, prin intermediul Sistemului de informare în cadrul pieţei interne, cu autorităţile competente din celelalte state membre ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European şi din Confederaţia Elveţiană, în vederea asigurării controlului mediatorilor şi al serviciilor pe care aceştia le prestează, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii şi libertatea de a furniza servicii în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010, cu modificările ulterioare;
i)întocmeşte şi actualizează Tabloul mediatorilor autorizaţi;
j)ţine evidenţa birourilor mediatorilor autorizaţi;
k)supraveghează respectarea standardelor de formare în domeniul medierii;
l)eliberează certificatul de absolvire în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
m)eliberează atestatul de calificare ca mediator;
n)adoptă Codul de etică şi deontologie profesională a mediatorilor autorizaţi, precum şi normele de răspundere disciplinară a acestora;
o)ia măsuri pentru respectarea prevederilor Codului de etică şi deontologie profesională a mediatorilor autorizaţi şi aplică normele privind răspunderea disciplinară a acestora;
p)face propuneri pentru completarea sau, după caz, corelarea legislaţiei privind medierea;
q)adoptă regulamentul privind organizarea şi funcţionarea sa;
r)organizează alegerile pentru următorul consiliu de mediere şi elaborează procedurile de organizare a alegerilor. Declanşarea procedurii de organizare a alegerilor se face cu 6 luni înainte de expirarea mandatului consiliului de mediere la acea dată;
s)mandatează organele de conducere ale corpului profesional al mediatorilor judeţean (C.P.M.J.) şi reprezentantul ales al Comisiei privind relaţia cu sistemul judiciar, în baza unui contract de mandat, cu atribuţiile precizate în prezentul regulament;
t)numeşte organele de conducere a C.P.M.J. şi reprezentantul Comisiei privind relaţia cu sistemul judiciar în situaţiile în care nu se depun candidaturi sau locurile au rămas vacante;
u)aprobă planul de activitate anual al organelor de conducere ale C.P.M.J.;
v)sprijină, coordonează, supraveghează şi controlează activitatea desfăşurată de organele de conducere ale C.P.M.J. şi a reprezentanţilor aleşi/numiţi ai Comisiei privind relaţia cu sistemul judiciar de pe lângă curtea de apel;
w)revocă, în caz de neîndeplinire din culpă a mandatului conferit, organele de conducere ale C.P.M.J. (preşedintele şi vicepreşedinţii), precum şi pe reprezentantul ales/numit al Comisiei privind relaţia cu sistemul judiciar de pe lângă curtea de apel;
x)soluţionează sesizările făcute împotriva hotărârilor organelor de conducere ale C.P.M.J.;
y)îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege.

(2)Pentru buna funcţionare şi îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin în condiţiile legii, Consiliul poate înfiinţa şi coordona comisii de specialitate formate din experţi pe domenii şi poate angaja contracte cu terţi.
(3)Pentru a asigura calitatea formării iniţiale şi continue a mediatorilor, Consiliul poate constitui un departament pentru calitatea formării în mediere.

(31)Pentru implementarea Directivei 2013/11/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 mai 2013 privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2.006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE (Directiva privind SAL în materie de consum) şi a Regulamentului (UE) nr. 524/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 mai 2013 privind soluţionarea online a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2.006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE (Regulamentul privind SOL în materie de consum), Consiliul de mediere înfiinţează Departamentul SAL-SOL în cadrul căruia va funcţiona un grup de lucru pentru transpunerea acestora şi înfiinţează Registrul entităţilor SAL-SOL.

(4)În vederea îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin, Consiliul constituie cel puţin următoarele comisii consultative cu caracter permanent:
a)Comisia consultativă a corpului profesional;
b)Comisia consultativă pentru calitatea formării;
c)Comisia consultativă pentru calitatea serviciului de mediere;
d)Comisia pentru promovarea medierii;
e1)Comisia privind relaţia cu sistemul judiciar;

e)[textul din Art. 8, alin. (4), litera E. din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 27-ian-2012 de Art. 1, punctul 1. din Hotarirea 7/2012]
f)Comisia pentru relaţia cu autorităţile şi alte organisme reprezentative;
g)Comisia legislativă.
h)Comisia pentru relaţii internaţionale;
i)Comisia pentru elaborare proiecte.

(5)_
a)În maximum 6 luni de la constituire, comisiile consultative cu caracter permanent elaborează şi adoptă regulamente proprii de organizare şi funcţionare, cu respectarea atribuţiilor stabilite de Consiliu, şi le supun aprobării membrilor Consiliului, reuniţi în şedinţă.

b)Consiliul poate face recomandări motivate către fiecare comisie consultativă, pentru a solicita modificarea sau completarea regulamentelor proprii.
c)Regulamentele comisiilor consultative sunt publice şi intră în vigoare de la data de la care se afişează pe site-ul Consiliului.
d)Hotărârile Consiliului cu privire la constituirea şi la regulamentele comisiilor consultative pot fi modificate doar cu acordul acestora.
(6)Comisia consultativă a corpului profesional este constituită din preşedinţii corpului profesional al mediatorilor autorizaţi din fiecare judeţ, a cărei consultare este necesară pentru adoptarea oricăror decizii privitoare la organizarea şi reglementarea profesiei de mediator.

(7)Comisia consultativă pentru calitatea formării este constituită din reprezentanţi, cel puţin de nivel formator principal, ai furnizorilor de formare înscrişi în Lista furnizorilor de formare autorizaţi de Consiliu şi are ca rol formularea de propuneri şi recomandări privind îmbunătăţirea calităţii formării iniţiale şi continue a mediatorilor, precum şi avizarea proiectelor de hotărâri ale Consiliului referitoare la sistemul de formare iniţială şi continuă, inclusiv cele ale Institutului de Formare Continuă, cu excepţia standardelor de formare.

(8)Comisia consultativă pentru calitatea serviciului de mediere este constituită din reprezentanţi ai organizaţiilor în domeniul medierii şi are rolul de a formula propuneri şi recomandări cu privire la modul de organizare, monitorizare şi control al acestor servicii.

(9)Comisia pentru promovarea medierii este constituită din mediatori autorizaţi, la propunerea membrilor Consiliului, şi are rolul de a propune strategii de promovare a profesiei şi de a elabora programe şi proiecte care să contribuie la informarea publicului larg şi a unor grupuri-ţintă specializate cu privire la mediere şi la activitatea Consiliului.
(101)Comisia privind relaţia cu sistemul judiciar este constituită din reprezentanţii aleşi la nivelul fiecărei Curţi de apel şi are rolul de a organiza activitatea de mediere pe raza curţilor de apel şi de a reprezenta mediatorii în relaţia cu sistemul judiciar.

(10)
[textul din Art. 8, alin. (10) din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 27-ian-2012 de Art. 1, punctul 3. din Hotarirea 7/2012]
(11)Comisia pentru relaţia cu autorităţile şi alte organisme reprezentative este constituită din mediatori autorizaţi, la propunerea membrilor Consiliului, şi are rolul de a propune strategii şi acţiuni în relaţia cu fiecare autoritate publică şi organism reprezentativ cu care Consiliul a încheiat un protocol de colaborare.
(12)Comisia legislativă este constituită din mediatori autorizaţi, la propunerea membrilor Consiliului, şi are rolul de a identifica nevoia unor corelări legislative şi de a face propuneri pentru abordarea unitară a medierii, în sensul legii.

(13)Comisia pentru relaţii internaţionale este constituită din mediatori autorizaţi, la propunerea membrilor Consiliului, şi are rolul de a asigura legături cu organisme similare din UE şi alte state.
(14)Comisia pentru elaborare proiecte este constituită din mediatori autorizaţi, la propunerea membrilor Consiliului.