Secţiunea 2 - Atribuţiile Consiliului de mediere - Regulament din 2007 de organizare şi funcţionare a Consiliului de mediere

M.Of. 505

În vigoare
Versiune de la: 14 Noiembrie 2019
SECŢIUNEA 2:Atribuţiile Consiliului de mediere
Art. 16
Atribuţii de organizare şi funcţionare a Consiliului:
a)adoptă regulamentul privind organizarea şi funcţionarea sa, precum şi Statutul profesiei de mediator;

b)alege şi revocă preşedintele şi vicepreşedintele Consiliului şi membrii Comisiei permanente;
c)adoptă planul de activităţi anuale, bugetul anual de venituri şi cheltuieli şi Raportul de bilanţ financiar-contabil anual;
d)stabileşte şi actualizează cuantumul taxelor şi amenzilor din care îşi acoperă cheltuielile de organizare şi funcţionare, conform art. 21 din Lege;
e)organizează activitatea de redactare şi editare a publicaţiilor Consiliului;
f)acceptă donaţiile şi legatele făcute Consiliului;
g)aprobă achiziţia de bunuri mobile sau imobile ale Consiliului, pe baza unui raport de necesitare şi oportunitate;
h)organizează conferinţa naţională anuală a mediatorilor pentru a promova profesia de mediator şi activitatea Consiliului;
i)stabileşte natura şi regimul documentelor şi informaţiilor referitoare la activitatea Consiliului;
j)organizează alegerea următorului Consiliu, în condiţiile prevăzute de lege şi de prezentul regulament;
k)exercită controlul asupra activităţii şi asupra deciziilor Comisiei permanente, preşedintelui şi vicepreşedintelui;
l)aprobă regulamentul de desfăşurare a şedinţelor membrilor Consiliului, modul de stabilire a ordinii de zi, condiţiile de asigurare a caracterului public al şedinţelor, procedura de lucru între Comisia permanentă şi Consiliu, procedurile de lucru între Consiliu şi organismele de consultare, precum şi cu cele de specialitate;
m)aprobă procedura de lucru a Comisiei permanente, precum şi procedurile de lucru specifice pentru activităţile acesteia ce decurg din atribuţiile stabilite de Consiliu;
n)aprobă organigrama Consiliului, propusă de preşedinte, şi o publică pe portalul său web;

o)aprobă strategiile şi planurile de activităţi propuse de comisiile consultative şi de Comisia permanentă;
p)aprobă constituirea de noi comisii de specialitate, colaborările pe bază de protocol cu alte instituţii publice sau organizaţii naţionale şi internaţionale, precum şi participarea în proiecte, la iniţiativa Consiliului sau a unor terţi;
q)elaborează şi modifică Codul de etică şi deontologie profesională a mediatorilor autorizaţi şi normele de răspundere disciplinară a acestora, cu consultarea Corpului profesional al mediatorilor cu drept de exercitare a profesiei;

r)[textul din Art. 16, litera R. din capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 04-apr-2012 de Art. 1, punctul 3. din Hotarirea 195/2012]
s)stabileşte cazurile pentru care Consiliul emite hotărâri şi cele pentru care preşedintele emite decizii;
t)aprobă rapoartele anuale de activitate;
u)adoptă hotărâri cu privire la constituirea comisiilor consultative şi a regulamentelor de organizare şi funcţionare ale acestora;
v)solicită avizele comisiilor consultative cu caracter permanent, în conformitate cu atribuţiilor stabilite prin regulamentele proprii;
w)colaborează cu instituţiile de resort pentru transpunerea legislaţiei europene în materia medierii;
x)îndeplineşte orice alte atribuţii care privesc organizarea Consiliului, a Comisiei permanente şi a Secretariatului tehnic.

y)înfiinţează asociaţii, fundaţii sau societăţi comerciale şi participă la administrarea acestora.

z)înfiinţează Institutul de Formare Continuă şi reglementează activitatea în vederea creşterii calităţii pregătirii profesionale continue a mediatorilor autorizaţi. Consiliul de mediere desemnează prin hotărâre conducerea Institutului de Formare Continuă.

Art. 17
Atribuţii privind formarea mediatorilor:
a)avizează modificarea standardului ocupaţional al mediatorului;
b)propune modificări ale standardelor ocupaţionale existente şi face propuneri de noi standarde ocupaţionale care conţin denumirea de mediator, competenţe de mediator sau prevederi referitoare la mediere, în aplicarea art. 12 alin. (4) şi (5) din Lege;
c)adoptă standardele de formare în domeniul medierii;

d)autorizează cursurile şi programele de formare a mediatorilor, în condiţiile standardelor de formare a mediatorului, şi autorizează furnizorii de formare să deruleze cursuri şi programe de formare autorizate de Consiliu, verifică modul de organizare şi desfăşurare a cursurilor şi programelor de formare a mediatorilor prin Comisia consultativă pentru calitatea formării;

e)avizează programele de nivel master în domeniul medierii, care au ca scop dobândirea competenţelor de mediator, în condiţiile standardului de formare iniţială a mediatorului;
f)acreditează formatorii, examinatorii şi experţii evaluatori de programe de formare a mediatorului, în condiţiile standardului de formare iniţială a mediatorului;
g)adoptă procedurile de autorizare, avizare, acreditare din domeniul formării mediatorilor.

h)întocmeşte şi actualizează lista furnizorilor de formare autorizaţi şi o pune la dispoziţia celor interesaţi pe portalul web al Consiliului;
i)întocmeşte şi actualizează lista formatorilor, a examinatorilor şi a experţilor evaluator acreditaţi şi o pune la dispoziţia celor interesaţi pe portalul web al Consiliului;
j)colaborează cu organizaţii similare din străinătate pentru creşterea permanentă a calităţii formării mediatorilor şi promovarea intereselor acestora;
k)emite documentele care atestă calificarea profesională a mediatorilor, în condiţiile prevăzute de Standardul de formare a mediatorului;
l)supraveghează şi ia măsuri privind respectarea standardelor de formare în domeniul medierii, în condiţiile prevăzute de acestea;
m)stabileşte condiţiile de atestare a calificării ca mediator, precum şi pe cele de echivalare ori compensare a pregătirii în mediere, prevăzute de art. 8 alin. (5) din Lege, şi emite atestatul de calificare ca mediator şi certificatul de absolvire în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

n)emite documentele care atestă echivalarea ori compensarea pregătirii în mediere, în condiţiile prevăzute de art. 8 alin. (5) din Lege.

Art. 18
Atribuţii de control:
a)autorizează mediatorii, în condiţiile prevăzute de lege şi de prezentul regulament;
b)emite documentele de autorizare a mediatorilor;
c)întocmeşte şi actualizează Tabloul mediatorilor şi îl pune la dispoziţia celor interesaţi la sediul său, al instanţelor judecătoreşti, al autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi la sediul Ministerului Justiţiei şi pe pagina de internet a acestuia;
d)elaborează procedura de înscriere în Tabloul mediatorilor a mediatorilor autorizaţi;
e)aprobă forma Tabloului mediatorilor care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I;
f)ţine evidenţa formelor de exercitare a profesiei pentru mediatorii autorizaţi;
g)primeşte înştiinţările depuse în scris şi ţine evidenţa cetăţenilor străini care desfăşoară cu caracter ocazional activitate ca mediator pe teritoriul României;
h)apără şi promovează interesele mediatorilor în scopul prevenirii sau eliminării practicilor discriminatorii sau monopoliste în furnizarea serviciului de mediere;
i)colaborează cu alte instituţii publice pentru punerea în practică în mod unitar a legislaţiei în domeniul medierii, cu scopul de a dezvolta o practică unitară a furnizării serviciilor de mediere;
j)face propuneri pentru completarea sau, după caz, corelarea legislaţiei privind medierea;
k)întocmeşte şi actualizează cel puţin semestrial Registrul organizaţiilor din domeniul medierii, în condiţiile prevăzute de prezentul regulament, şi îl publică pe portalul său web.

l)[textul din Art. 18, litera L. din capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 29-apr-2015 de Art. 1, punctul 5. din Hotarirea 24/2015]
m)adoptă Codul de etică şi deontologie profesională a mediatorilor autorizaţi, precum şi normele de răspundere disciplinară a acestora;
n)ia măsuri pentru respectarea prevederilor conţinute de Codul de etică şi deontologie profesională a mediatorilor autorizaţi şi aplicarea normelor privind răspunderea disciplinară a acestora;
o)stabileşte condiţiile în care se poate face publicitate profesiei;
p)cooperează, prin intermediul Sistemului de informare în cadrul pieţei interne, cu autorităţile competente din celelalte state membre ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European şi din Confederaţia Elveţiană, în conformitate cu prevederile legale în domeniu;
q)ia măsuri pentru aplicarea în practică a dispoziţiilor art. 26 alin. (2) din Lege, în condiţiile respectării legislaţiei privind concurenta;
r)primeşte sesizările în legătură cu săvârşirea unei abateri dintre cele prevăzute la art. 38 din Lege, stabileşte condiţiile privind constituirea şi constituie comisiile de disciplină, după caz;
s)analizează şi aprobă sancţiunile stabilite de Comisia de disciplină şi răspunde de aplicarea acestora;
t)stabileşte regulile de arhivare care trebuie respectate de formele de exercitare a profesiei şi modelele de registre pentru organizarea activităţii mediatorilor.

u)[textul din Art. 18, litera U. din capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 29-apr-2015 de Art. 1, punctul 5. din Hotarirea 24/2015]
Art. 19
Consiliul îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de Lege şi de prezentul regulament.