Procedura din 2021 de rezolvare a reclamaţiilor/sesizărilor/divergenţelor privind măsurarea cantităţilor de gaze naturale

M.Of. 31

În vigoare
Versiune de la: 11 Ianuarie 2022
Procedura din 2021 de rezolvare a reclamaţiilor/sesizărilor/divergenţelor privind măsurarea cantităţilor de gaze naturale
Dată act: 22-dec-2021
Emitent: Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
(1)Prezenta procedură stabileşte:
a)etapele procesului de rezolvare a reclamaţiilor/sesizărilor/divergenţelor privind măsurarea cantităţilor de gazelor naturale;
b)algoritmul de calcul al cantităţilor de gaze naturale măsurate eronat de sistemele de bază.
(2)Prezenta procedură se aplică cantităţilor de gaze naturale tranzacţionate în România.
Art. 2
(1)Prezenta procedură se aplică reclamaţiilor/sesizărilor/divergenţelor privind măsurarea cantităţilor de gaze naturale cu sistemele de bază, respectiv cu:
a)mijloacele de măsurare a gazelor naturale supuse controlului metrologic legal, care se regăsesc în Lista oficială L.O. - 2012;
b)sistemele/mijloacele de măsurare a gazelor naturale, nesupuse controlului metrologic legal.
(2)Sistemele/Mijloacele de măsurare prevăzute la alin. (1) trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 2 alin. (2) din Regulamentul de măsurare.
Art. 3
(1)Prezenta procedură se aplică de următorii operatori economici, respectiv de:
a)producătorul de gaze naturale;
b)producătorul de biogaz/biometan;
c)operatorul de înmagazinare a gazelor naturale;
d)operatorul de transport şi de sistem al gazelor naturale;
e)operatorul de distribuţie a gazelor naturale;
f)operatorul sistemului de distribuţie închis;
g)operatorul terminalului GNL;
h)furnizorul de gaze naturale.
(2)Prezenta procedură se aplică de operatorii prevăzuţi la alin. (1) în relaţia cu solicitantul, pentru rezolvarea reclamaţiilor/sesizărilor/divergenţelor privind măsurarea cantităţilor de gaze naturale.
Art. 4
(1)Solicitantul prevăzut la art. 3 alin. (2) este persoana fizică sau juridică care se consideră vătămată într-un drept recunoscut de lege sau într-un interes legitim, parte la un/o contract/acord de interconectare/convenţie.
(2)Contractul/Acordul de interconectare/Convenţia prevăzut/prevăzută la alin. (1) poate fi:
a)contractul de înmagazinare subterană a gazelor naturale;
b)acordul de interconectare:
(i)prevăzut la art. 251 alin. (4), art. 252 alin. (5), art. 253 alin. (8) sau art. 253 alin. (9) din Codul reţelei;
(ii)încheiat între producătorul de biogaz/biometan şi OTS/OD;
(iii)încheiat între operatorul terminalului GNL şi OTS/OD;
c)Convenţia-cadru privind stabilirea parametrilor tehnologici aferenţi punctelor fizice de intrare în/ieşire din Sistemul naţional de transport al gazelor naturale, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 79/2013;
d)contractul de transport al gazelor naturale aferent punctelor de intrare/ieşire în/din SNT, întocmit conform prevederilor anexei nr. 1 sau nr. 12 la Codul reţelei;
e)Contractul-cadru de distribuţie a gazelor naturale şi Condiţiile generale de contractare pentru prestarea serviciului de distribuţie a gazelor naturale, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 78/2020, cu modificările şi completările ulterioare;
f)contractul pentru furnizarea gazelor naturale.
Art. 5
(1)Prezenta procedură nu se aplică de:
a)operatorul pieţei de gaze naturale;
b)OTS în relaţia cu solicitanţii pentru rezolvarea reclamaţiilor/sesizărilor/divergenţelor cu privire la măsurarea cantităţilor de gaze naturale, prevăzute în acordurile de interconectare transfrontaliere.
(2)Prezenta procedură nu se aplică pentru rezolvarea reclamaţiilor/sesizărilor/divergenţelor cu privire la:
a)măsurarea cantităţilor de gaze naturale lichefiate, a gazelor naturale comprimate, a gazelor naturale comprimate pentru vehicule sau a gazelor petroliere lichefiate;
b)calitatea gazelor naturale.
Art. 6
(1)Măsurarea eronată a cantităţilor de gaze naturale se poate constata de operatorul economic prevăzut la art. 3 alin. (1) lit. a)-g) în urma realizării următoarelor activităţi desfăşurate în baza licenţei de operare, respectiv la:
a)citirea indexului contorului şi/sau convertorului electronic/calculatorului de debit;
b)verificarea periodică a obiectivelor din sectorul gazelor naturale;
c)verificarea metrologică periodică a mijlocului de măsurare a gazelor naturale prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. a);
d)înlocuirea contorului sau a altor componente ale sistemului de măsurare a gazelor naturale;
e)verificarea ca urmare a înregistrării unei sesizări din partea solicitantului;
f)verificarea pentru identificarea intervenţiei neautorizate asupra mijlocului de măsurare.
(2)Cu ocazia constatării prevăzute la alin. (1) se întocmeşte o notă de constatare privind corectitudinea datelor de măsurare privind consumul de gaze naturale.
(3)Nota de constatare prevăzută la alin. (2) cuprinde cel puţin următoarele informaţii:
a)ocazia în urma căreia s-a constatat că măsurarea cantităţilor de gaze naturale este eronată;
b)locul de consum aferent, respectiv adresa şi codul locului de consum;
c)prezentarea situaţiei existente cu specificarea următoarelor informaţii: tipul, seria şi indexul contorului, convertorului electronic şi/sau calculatorului de debit;
d)defecţiunea constatată;
e)demersurile necesare în vederea remedierii situaţiei constatate.
(4)Copia notei de constatare prevăzută la alin. (2) se transmite, după caz, producătorului/operatorului sistemului de înmagazinare/operatorului de transport şi de sistem/operatorului de distribuţie/furnizorului de gaze naturale şi/sau clientului final.
Art. 7
(1)În sensul prezentei proceduri, următorii termeni, expresii şi abrevieri se definesc după cum urmează:
a)ANRE - Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei;
b)GNL - gaze naturale lichefiate;
c)OD - operatorul sistemului de distribuţie a gazelor naturale/operatorul sistemului de distribuţie închis;
d)OGNL - operatorul terminalului GNL;
e) - operatorul de înmagazinare a gazelor naturale;
f)OTS - operatorul de transport şi de sistem al gazelor naturale;
g)P - producătorul de gaze naturale sau biogaz/biometan;
h)PM - postul de măsurare a gazelor naturale;
i)PRM - postul de reglare-măsurare a gazelor naturale;
j)SM - staţia de măsurare a gazelor naturale;
k)SRM - staţia de reglare-măsurare a gazelor naturale;
l)Codul reţelei - Codul reţelei pentru Sistemul naţional de transport al gazelor naturale, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 16/2013, cu modificările şi completările ulterioare;
m)Convenţia-cadru - Convenţia-cadru privind stabilirea parametrilor tehnologici aferenţi punctelor fizice de intrare în/ieşire din Sistemul naţional de transport al gazelor naturale, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 79/2013;
n)expertiză metrologică - ansamblu de operaţiuni efectuate în scopul de a examina şi de a demonstra starea unui mijloc de măsurare şi de a determina caracteristicile metrologice ale acestuia, printre altele, prin raportarea la cerinţele din reglementările de metrologie legală aplicabile, conform prevederilor pct. 11 din anexa nr. 1 la Ordonanţa Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 11/1994, cu modificările şi completările ulterioare;
o)Lista oficială L.O. - 2012 - Lista oficială a mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal L.O. - 2012, aprobată prin Ordinul directorului general al Biroului Român de Metrologie Legală nr. 148/2012, cu modificările şi completările ulterioare;
p)Regulamentul de măsurare - Regulamentul de măsurare a cantităţilor de gaze naturale tranzacţionate în România, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 62/2008, cu modificările şi completările ulterioare;
q)sistemul de bază - sistemul/mijlocul de măsurare a cantităţilor de gaze naturale utilizat pentru decontare fiscală;
r)Standardul de distribuţie - Standardul de performanţă pentru serviciul de distribuţie şi de sistem al gazelor naturale, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 162/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
s)Standardul de transport - Standardul de performanţă pentru serviciul de transport şi de sistem al gazelor naturale, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 161/2015;
t)verificarea metrologică - modalitatea de control metrologic legal, alta decât aprobarea de model, prin care se constată şi se confirmă că mijlocul de măsurare îndeplineşte cerinţele prevăzute în reglementările de metrologie legală; termenul "verificare metrologică" este specific numai mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal, conform prevederilor pct. 32 din anexa nr. 1 la Ordonanţa Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 11/1994, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Termenii şi expresiile prevăzute la alin. (1) se completează cu termenii şi expresiile definite în legislaţia aplicabilă în domeniul gazelor naturale.
CAPITOLUL II:Etapele procesului de rezolvare a reclamaţiilor/sesizărilor/divergenţelor privind măsurarea gazelor naturale
Art. 8
(1)Reclamaţiile/Sesizările/Divergenţele, prevăzute la art. 2 alin. (1), sunt valabile pentru măsurarea cantităţilor de gaze naturale înregistrate în:
a)ultima lună, în situaţia acordurilor de interconectare sau a convenţiilor tehnice prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. b) sau c);
b)ultimele 3 luni consecutive, în situaţia contractelor prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. a), d) şi e);
c)ultimele 3 luni consecutive pentru clienţii finali casnici, respectiv 6 luni în cazul clienţilor noncasnici, în situaţia contractelor prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. f).
(2)Reclamaţiile/Sesizările/Divergenţele, prevăzute la alin. (1), se întocmesc pentru sistemele de bază aflate în funcţiune pe instalaţii.
(3)Ulterior demontării sistemelor de bază din instalaţii, cu excepţia demontării în vederea realizării verificării metrologice sau a expertizării metrologice a acestora, reclamaţiile/sesizările/divergenţele privind măsurarea cantităţilor de gaze naturale nu mai fac obiectul prevederilor prezentei proceduri.
Art. 9
(1)Reclamaţiile/Sesizările/Divergenţele cu privire la mijloacele de măsurare a gazelor naturale supuse controlului metrologic legal prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a) se soluţionează de către Biroul Român de Metrologie Legală prin expertize metrologice, finalizate prin rapoarte de expertiză, conform prevederilor art. 26 din Instrucţiunile de metrologie legală - IML: 5-05 - Autorizarea persoanelor fizice şi juridice care efectuează verificări metrologice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.660/2005 privind aprobarea unor instrucţiuni de metrologie legală, cu modificările şi completările ulterioare, sau în baza unei înţelegeri între părţi cu respectarea algoritmilor de recalculare care fac obiectul acestei proceduri, după caz.
(2)Reclamaţiile/Sesizările/Divergenţele cu privire la sistemele/mijloacele de măsurare a gazelor naturale, prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b), se soluţionează conform prevederilor prezentei proceduri.
(3)După caz, la rezolvarea reclamaţiilor/sesizărilor/divergenţelor prevăzute la art. 2 alin. (1) se iau în considerare şi dispoziţiile:
a)Standardului de transport;
b)Standardului de distribuţie;
c)Standardului de performanţă pentru activitatea de furnizare a energiei electrice/gazelor naturale, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 83/2021;
d)Convenţiei-cadru;
e)acordului de interconectare prevăzut la art. 251 alin. (4), art. 252 alin. (5), art. 253 alin. (8) sau art. 253 alin. (9) din Codul reţelei;
f)Regulamentului de programare şi funcţionare a depozitelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale, aprobat prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei.
Art. 10
(1)Procedura de rezolvare a reclamaţiilor/sesizărilor/divergenţelor privind măsurarea cantităţilor de gaze naturale se consideră declanşată odată cu înregistrarea la operatorul economic prevăzut la art. 3 alin. (1) lit. a)-g) a reclamaţiei/sesizării/divergenţei transmise de solicitant/furnizorul de gaze naturale, însoţită de documentele justificative existente, în copie, după caz.
(2)Reclamaţia/Sesizarea/Divergenţa prevăzută la alin. (1) este formulată în scris, în limba română, şi este depusă/transmisă online sau prin fax/poştă/poştă electronică la P/OÎ/OTS/OD/OGNL.
(3)Reclamaţia/Sesizarea/Divergenţa prevăzută la alin. (1) trebuie să cuprindă cel puţin următoarele informaţii:
a)datele de identificare ale solicitantului:
(i)pentru persoane fizice: numele şi prenumele, adresa de domiciliu şi adresa de corespondenţă, dacă este cazul;
(ii)pentru persoane juridice: denumirea, sediul social, nr. de ordine în registrul comerţului; codul unic de înregistrare, reprezentant legal - numele şi prenumele, adresa de corespondenţă;
b)datele referitoare la sistemul de bază: adresa locului de consum, codul locului de consum, respectiv codul SRM/SM/PRM/PM, tipul şi seria sistemului/mijlocului de măsurare a gazelor naturale;
c)datele de contact ale solicitantului: numărul de telefon şi/sau adresa de poştă electronică;
d)prezentarea pe larg a situaţiei de fapt la care se referă reclamaţia/sesizarea/divergenţa;
e)solicitarea sau nu, după caz, a expertizării metrologice a mijlocului de măsurare, prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. a).
(4)Documentele justificative prevăzute la alin. (1) sunt copii, după caz, după:
a)factura/facturile de gaze naturale aferentă(e) perioadei reclamate;
b)buletinul de mişcare a mijloacelor de măsurare a gazelor naturale;
c)nota de constatare, prevăzută la art. 6 alin. (2), după caz;
d)procesul/procesele verbal/verbale privind măsurarea cantităţilor de gaze naturale;
e)alte documente cuprinzând informaţiile sau datele necesare rezolvării reclamaţiei/sesizării/divergenţei.
Art. 11
(1)După înregistrarea reclamaţiei/sesizării/divergenţei, operatorul economic prevăzut la art. 3 alin. (1) lit. a)-g) parcurge următoarele etape, respectiv:
a)analizarea preliminară a reclamaţiei/sesizării/divergenţei, precum şi a documentelor justificative ataşate, după caz;
b)solicitarea completării acestora cu datele şi informaţiile suplimentare, în situaţia în care reclamaţia/sesizarea/divergenţa este neclară şi/sau documentele ataşate nu sunt concludente;
c)convocarea şi audierea solicitantului, după caz;
d)solicitarea informaţiilor necesare de la alte instituţii publice şi/sau alţi operatori economici, după caz;
e)verificarea informaţiilor comunicate de solicitant, inclusiv deplasarea la faţa locului;
f)deplasarea prevăzută la lit. e) se realizează la:
(i)punctul de predare/preluare, în vederea verificării funcţionării sistemului/mijlocului de măsurare şi a componentelor acestuia; acolo unde instalaţia şi dotarea tehnică a PM/PRM/SM/SRM permit, se poate monta în serie cu sistemul de bază un sistem de referinţă;
(ii)locul de consum, în vederea verificării funcţionării mijlocului de măsurare a gazelor naturale;
g)înlocuirea sistemului/mijlocului de măsurare a gazelor naturale sau/şi verificarea sau expertizarea metrologică a acestuia, doar în situaţia în care este necesară, după caz;
h)expertizarea metrologică a mijlocului de măsurare prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. a), după caz, şi obţinerea raportului de expertiză;
i)întocmirea procesului-verbal de analiză, a raportului de expertizare metrologică sau a fişei de măsurare, după caz;
j)întocmirea documentelor specifice întocmite în urma verificării prevăzute la lit. e);
k)analizarea tuturor informaţiilor obţinute în vederea soluţionării reclamaţiei/sesizării/divergenţei;
l)elaborarea răspunsului solicitantului;
m)comunicarea răspunsului solicitantului prin fax/poştă/poştă electronică etc.
(2)În situaţia în care reclamaţia/sesizarea/divergenţa privind măsurarea cantităţilor de gaze naturale este înregistrată la furnizorul de gaze naturale, aceasta este redirecţionată spre rezolvare către P/OÎ/OTS/OD/OGNL, după caz, cu informarea solicitantului despre acest fapt.
(3)Redirecţionarea şi informarea prevăzute la alin. (2) se realizează de către furnizorul de gaze naturale, în termen de 3 zile lucrătoare de la data înregistrării reclamaţiei/sesizării/divergenţei.
(4)Informarea prevăzută la alin. (2) cuprinde informaţiile referitoare la redirecţionarea reclamaţiei/sesizării/divergenţei către P/OÎ/OTS/OD/OGNL, după caz, precum şi la faptul că răspunsul urmează să fie formulat şi transmis de P/OÎ/OTS/OD/OGNL.
(5)Reclamaţia/Sesizarea/Divergenţa se clasează dacă solicitantul nu răspunde în termen de 30 de zile de la data solicitării prevăzute la alin. (1) lit. b).
(6)În situaţia prevăzută la alin. (2), P/OÎ/OTS/OD/OGNL căruia i-a fost redirecţionată spre rezolvare reclamaţia/sesizarea/divergenţa parcurge etapele prevăzute la alin. (1).
Art. 12
Rezolvarea reclamaţiei/sesizării/divergenţei cu privire la măsurarea cantităţilor de gaze naturale se finalizează prin elaborarea şi comunicarea răspunsului către solicitant, conform prevederilor art. 11 alin. (1) lit. l) şi m).
Art. 13
(1)Răspunsul către solicitant se elaborează de P/OÎ/OTS/OD/OGNL în baza informaţiilor prevăzute la art. 10 şi/sau a procesului-verbal de analiză, a raportului de expertiză metrologică pentru mijloacele de măsurare sau a fişei de măsurare/documentelor specifice, după caz.
(2)Dacă este cazul, răspunsul prevăzut la alin. (1) este însoţit şi de algoritmul de calcul al cantităţilor de gaze naturale măsurate eronat prevăzut în anexa nr. 1 sau 2, după caz.
Art. 14
Răspunsul către solicitant trebuie să cuprindă următoarele informaţii:
a)datele de identificare ale solicitantului:
(i)pentru persoane fizice: numele şi prenumele; adresa de domiciliu;
(ii)pentru persoane juridice: denumirea; sediul social; nr. de ordine în registrul comerţului; codul unic de înregistrare; reprezentantul legal - numele şi prenumele;
b)datele referitoare la sistemul de bază: adresa locului de consum; codul locului de consum, respectiv codul SRM/SM/PRM/PM; tipul şi seria sistemului/mijlocului de măsurare a gazelor naturale;
c)enumerarea documentelor în baza cărora a fost elaborat răspunsul;
d)soluţia pronunţată, motivele de fapt şi de drept care au stat la baza elaborării răspunsului, precum şi temeiul legal al soluţiei pronunţate;
e)semnătura reprezentantului legal al P/OÎ/OTS/OD/OGNL sau a împuternicitului acestuia.
CAPITOLUL III:Verificarea sistemelor de bază şi algoritmul de calcul al cantităţilor de gaze naturale măsurate eronat
SECŢIUNEA 1:Verificarea sistemelor/mijloacelor de măsurare a gazelor naturale
Art. 15
(1)P/OÎ/OTS/OD/OGNL are obligaţia de a răspunde la reclamaţia/sesizarea/divergenţa cu privire la măsurarea gazelor naturale, astfel:
a)P/OÎ/OGNL răspunde în maximum 15 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia;
b)OTS răspunde în maximum 15 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia, în conformitate cu prevederile Standardului de transport;
c)OD răspunde în maximum 15 zile de la data înregistrării acesteia, în conformitate cu prevederile Standardului de distribuţie.
(2)P/OÎ/OTS/OD/OGNL are obligaţia să verifice la faţa locului funcţionarea sistemului de bază, conform prevederilor art. 11 alin. (1) lit. e), astfel:
a)P/OÎ/OGNL în maximum 5 zile lucrătoare de la data înregistrării reclamaţiei/sesizării/divergenţei;
b)OTS în maximum 2 zile lucrătoare de la data înregistrării reclamaţiei/sesizării/divergenţei, în conformitate cu prevederile Standardului de transport;
c)OD în maximum 5 zile lucrătoare de la data înregistrării reclamaţiei/sesizării/divergenţei, în conformitate cu prevederile Standardului de distribuţie.
(3)P/OÎ/OTS/OD/OGNL verifică la faţa locului, după caz, cel puţin următoarele:
a)P/OÎ/OGNL verifică etanşeitatea îmbinărilor, existenţa şi integritatea sigiliilor, funcţionarea sistemului/mijlocului de măsurare la debitul minim şi la debitul maxim al gazelor naturale;
b)OTS verifică etanşeitatea în aval de sistemul/mijlocul de măsurare şi face controlul sistemului/mijlocului de măsurare, în conformitate cu prevederile Convenţiei-cadru;
c)OD verifică etanşeitatea îmbinărilor, existenţa şi integritatea sigiliilor OD, funcţionarea sistemului/mijlocului de măsurare la debitul minim şi la debitul maxim al aparatelor consumatoare de combustibili gazoşi.
(4)P/OÎ/OTS/OD/OGNL are obligaţia să notifice solicitantul cu privire la data şi ora când urmează să se efectueze verificarea prevăzută la alin. (2), astfel:
a)P/OÎ/OGNL notifică în maximum 3 zile lucrătoare de la data înregistrării reclamaţiei/sesizării/divergenţei;
b)OTS notifică în maximum 2 zile lucrătoare de la data înregistrării reclamaţiei/sesizării/divergenţei, în conformitate cu prevederile Convenţiei-cadru;
c)OD notifică în maximum 3 zile lucrătoare de la data înregistrării reclamaţiei/sesizării/divergenţei, în conformitate cu prevederile Standardului de distribuţie.
(5)Solicitantul poate participa sau nu la verificarea prevăzută la alin. (2).
(6)În situaţia în care solicitantul nu dă curs notificării prevăzute la alin. (4), P/OÎ/OTS/OD/OGNL efectuează verificarea prevăzută la alin. (2) în lipsa acestuia.
(7)Rezultatele verificării prevăzute la alin. (2) se înscriu în documentele specifice, prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. j), întocmite de P/OÎ/OTS/OD/OGNL, astfel:
a)P/OÎ/OGNL întocmeşte un proces-verbal care se semnează de ambele părţi, după caz, respectiv de P/OÎ/OGNL şi solicitant;
b)OTS întocmeşte un proces-verbal care se semnează de ambele părţi, respectiv de OTS şi solicitant, conform prevederilor art. 22 alin. (3) din Convenţia-cadru;
c)OD întocmeşte documente specifice care se semnează de ambele părţi, după caz, respectiv de OD şi solicitant, în conformitate cu prevederile Standardului de distribuţie.
Art. 16
(1)În situaţia în care, în urma verificării prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. e), solicitantul doreşte expertiza metrologică a mijlocului de măsurare a cantităţilor de gaze naturale, acesta depune/transmite o cerere la:
a)P/OÎ/OGNL;
b)OTS, în conformitate cu prevederile Standardului de transport;
c)OD, în conformitate cu prevederile Standardului de distribuţie.
(2)În situaţia în care, în urma verificării prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. e), părţile, P/OÎ/OTS/OD/OGNL şi solicitantul, stabilesc că este necesară expertiza metrologică a mijlocului de măsurare a cantităţilor de gaze naturale, aceasta se realizează:
a)în cel mai scurt timp posibil pentru sistemele/mijloacele de măsurare a cantităţilor de gaze naturale care necesită demontarea şi transportul la un laborator metrologic autorizat;
b)în maximum 5 zile lucrătoare pentru sistemele/mijloacele de măsurare a cantităţilor de gaze naturale care se verifică la locul de funcţionare.
(3)Solicitantul are dreptul să asiste la efectuarea expertizei metrologice prevăzute la alin. (1).
Art. 17
(1)Pentru a se asigura obiectivitatea şi neutralitatea rezultatului, expertizarea metrologică a mijlocului de măsurare a gazelor naturale prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. a) se efectuează de o terţă parte într-un laborator metrologic autorizat, agreat de părţi, sau în laboratorul metrologic autorizat al P/OÎ/OTS/OD/OGNL, în prezenţa reprezentantului împuternicit al direcţiei regionale de metrologie legală.
(2)Expertizarea metrologică prevăzută la alin. (1) se finalizează prin întocmirea raportului de expertiză metrologică a mijlocului de măsurare a gazelor naturale.
(3)În conformitate cu prevederile tabelului nr. 3 din anexa nr. 3 - Lista de tarife pentru lucrările efectuate de Biroul Român de Metrologie Legală în cadrul exercitării controlului metrologic legal al mijloacelor de măsurare şi măsurărilor, LT-2009, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 712/2009 pentru aprobarea Regulamentului privind taxele şi tarifele pentru autorizarea şi controlul activităţilor nucleare şi pentru modificarea unor acte normative privind taxe şi tarife percepute pentru unele prestări de servicii, cu modificările ulterioare, expertiza metrologică prevăzută la alin. (1) cuprinde următoarele activităţi:
a)examinarea vizuală;
b)verificarea metrologică.
(4)Expertiza metrologică prevăzută la alin. (1) poate fi efectuată pentru:
a)evaluarea mijlocului de măsurare a gazelor naturale în vederea stabilirii echivalenţei cerinţelor tehnice şi metrologice în scopul recunoaşterii aprobărilor de model, încercărilor, verificărilor metrologice iniţiale;
b)evaluarea mijlocului de măsurare a gazelor naturale la solicitarea autorităţilor publice, instanţelor de judecată, părţilor unor tranzacţii, persoanelor fizice etc.
(5)Raportul de expertiză metrologică prevăzut la alin. (2) poate conţine cel puţin următoarele informaţii:
a)datele de identificare a solicitantului expertizei metrologice;
b)datele de identificare a mijlocului de măsurare a gazelor naturale supus expertizei metrologice:
(i)denumirea mijlocului de măsurare;
(ii)tipul mijlocului de măsurare;
(iii)producătorul mijlocului de măsurare;
(iv)caracteristicile tehnice;
(v)seria şi anul fabricaţiei;
(vi)aprobarea de model, dacă este cazul;
c)observaţii privind starea mijlocului de măsurare a gazelor naturale în momentul preluării, în vederea efectuării expertizei metrologice;
d)informaţii cu privire la mecanismul integrator şi/sau de afişare al mijlocului de măsurare, respectiv cu privire la starea sigiliilor metrologice existente;
e)existenţa sigiliului aplicat în vederea conservării probelor;
f)informaţii despre reprezentanţii părţii interesate care au asistat la expertiza metrologică;
g)actul normativ din legislaţia metrologică în baza căruia se efectuează expertiza;
h)etaloanele folosite;
i)rezultatele obţinute în urma verificărilor;
j)concluziile raportului de expertiză.
(6)Raportul de expertiză metrologică prevăzut la alin. (2) specifică în mod expres rezultatul de tip "admis" sau "respins".
(7)Rezultatul prevăzut la alin. (6) poate fi:
a)"admis", şi în această situaţie reclamaţia/sesizarea/divergenţa nu este întemeiată, iar cheltuielile aferente înlocuirii şi expertizării metrologice a mijlocului de măsurare a gazelor naturale sunt suportate de solicitant;
b)"respins", şi în această situaţie reclamaţia/sesizarea/divergenţa este întemeiată, iar cheltuielile aferente înlocuirii şi expertizării metrologice a mijlocului de măsurare a gazelor naturale sunt suportate de P/OÎ/OTS/OD/OGNL, respectiv de cel care exploatează sistemul/mijlocul de măsurare a gazelor naturale.
Art. 18
(1)Pentru a se asigura obiectivitatea şi neutralitatea rezultatului, verificarea sistemului/mijlocului de măsurare a gazelor naturale prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. b) se efectuează de o terţă parte într-un laborator, agreat de părţi, sau în laboratorul proprietarului mijlocului de măsurare, în prezenţa reprezentanţilor celor două părţi, respectiv P/OÎ/OTS/OD/OGNL şi solicitant.
(2)Verificarea prevăzută la alin. (1) se finalizează prin întocmirea următoarelor documente:
a)procesul-verbal de analiză;
b)buletinul de verificare a sistemului/mijlocului de măsurare a gazelor naturale;
c)fişa de măsurare a gazelor naturale.
(3)Documentele prevăzute la alin. (2) precizează în mod expres rezultatul de tip "admis" sau "respins".
(4)Rezultatul prevăzut la alin. (3) poate fi:
a)"admis", şi în această situaţie reclamaţia/sesizarea/divergenţa nu este întemeiată, iar cheltuielile aferente înlocuirii şi verificării sistemului/mijlocului de măsurare a gazelor naturale sunt suportate de solicitant;
b)"respins", şi în această situaţie reclamaţia/sesizarea/divergenţa este întemeiată, iar cheltuielile aferente înlocuirii şi verificării sistemului/mijlocului de măsurare a gazelor naturale sunt suportate de P/OÎ/OTS/OD/OGNL, respectiv de cel care exploatează sistemul/mijlocul de măsurare a gazelor naturale.
Art. 19
(1)Pentru sistemul/mijlocul de măsurare a gazelor naturale prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. b) care nu poate fi verificat în laborator, dar care poate fi verificat la faţa locului, verificarea acestuia se efectuează de către proprietarul sistemului/mijlocului de măsurare în baza unei proceduri operaţionale agreate de părţi.
(2)Verificarea prevăzută la alin. (1) se finalizează prin întocmirea următoarelor documente:
a)procesul-verbal de analiză;
b)fişa de măsurare a gazelor naturale.
(3)Documentele prevăzute la alin. (2) precizează în mod expres rezultatul de tip "admis" sau "respins".
(4)Rezultatul verificării, prevăzută la alin. (1), poate fi:
a)"admis", şi în această situaţie reclamaţia/sesizarea/divergenţa nu este întemeiată, iar cheltuielile aferente verificării sistemului/mijlocului de măsurare a gazelor naturale sunt suportate de solicitant;
b)"respins", şi în această situaţie reclamaţia/sesizarea/divergenţa este întemeiată, iar cheltuielile aferente verificării sistemului/mijlocului de măsurare a gazelor naturale sunt suportate de P/OÎ/OTS/OD/OGNL, respectiv de cel care exploatează sistemul/mijlocul de măsurare a gazelor naturale.
Art. 20
În situaţia în care mijlocul de măsurare a gazelor naturale supus expertizării metrologice, deşi înregistrează corect consumul de gaze naturale, nu deţine verificarea metrologică periodică, conform prevederilor Listei oficiale L.O.-2012, cheltuielile aferente înlocuirii şi expertizei metrologice a mijlocului de măsurare a gazelor naturale sunt suportate de P/OÎ/OTS/OD/OGNL, respectiv de cel care exploatează mijlocul de măsurare a gazelor naturale.
SECŢIUNEA 2:Algoritmul de calcul al cantităţilor de gaze naturale măsurate eronat
Art. 21
(1)În situaţia în care sistemul/mijlocul de măsurare a gazelor naturale a fost declarat "respins", pentru motive precum zgomote în funcţionare, aspect, cădere de presiune etc., dar erorile de măsurare se încadrează în limitele maxime admise de legislaţia metrologică în vigoare, cantităţile de gaze naturale măsurate nu se corectează.
(2)În situaţia în care sistemul/mijlocul de măsurare a gazelor naturale a fost declarat "respins" şi erorile de măsurare nu se încadrează în limitele maxime admise de legislaţia metrologică în vigoare, cantităţile de gaze naturale măsurate se corectează.
Art. 22
(1)Algoritmul de calcul al cantităţilor de gaze naturale măsurate eronat în punctul de predare-preluare comercială a gazelor naturale este prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta procedură.
(2)Algoritmul de calcul al cantităţilor de gaze naturale măsurate eronat clienţilor finali este prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta procedură.
(3)Punctul de predare-preluare comercială prevăzut la alin. (1) asigură măsurarea cantităţilor de gaze naturale în relaţia dintre:
a)OTS şi OÎ;
b)OÎ şi OTS;
c)P şi OTS;
d)P şi OD;
e)OTS şi OD;
f)OD şi OD;
g)OGNL şi OTS;
h)OTS şi OGNL;
i)OGNL şi OD.
CAPITOLUL IV:Dispoziţii tranzitorii
Art. 23
Reclamaţiile/Sesizările/Divergenţele privind măsurarea gazelor naturale transmise P/OÎ/OTS/OD/OGNL/furnizorului de gaze naturale înaintea intrării în vigoare a prezentei proceduri şi nesoluţionate se rezolvă în conformitate cu prevederile prezentei proceduri.
Art. 24
Prezenta procedură poate fi utilizată şi la stabilirea prejudiciului în cazurile de suspiciune de sustragere de gaze naturale, exclusiv ca algoritm de calcul în speţele deduse soluţionării instanţelor judecătoreşti.
ANEXA nr. 1:
ALGORITMUL DE CALCUL al cantităţilor de gaze naturale măsurate eronat în punctul de predare-preluare comercială a gazelor naturale
ANEXA nr. 2:
ALGORITMUL DE CALCUL al cantităţilor de gaze naturale măsurate eronat clienţilor finali
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 31 din data de 11 ianuarie 2022