Capitolul ii - Etapele procesului de rezolvare a reclamaţiilor/sesizărilor/divergenţelor privind măsurarea gazelor naturale - Procedura din 2021 de rezolvare a reclamaţiilor/sesizărilor/divergenţelor privind măsurarea cantităţilor de gaze naturale

M.Of. 31

În vigoare
Versiune de la: 11 Ianuarie 2022
CAPITOLUL II:Etapele procesului de rezolvare a reclamaţiilor/sesizărilor/divergenţelor privind măsurarea gazelor naturale
Art. 8
(1)Reclamaţiile/Sesizările/Divergenţele, prevăzute la art. 2 alin. (1), sunt valabile pentru măsurarea cantităţilor de gaze naturale înregistrate în:
a)ultima lună, în situaţia acordurilor de interconectare sau a convenţiilor tehnice prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. b) sau c);
b)ultimele 3 luni consecutive, în situaţia contractelor prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. a), d) şi e);
c)ultimele 3 luni consecutive pentru clienţii finali casnici, respectiv 6 luni în cazul clienţilor noncasnici, în situaţia contractelor prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. f).
(2)Reclamaţiile/Sesizările/Divergenţele, prevăzute la alin. (1), se întocmesc pentru sistemele de bază aflate în funcţiune pe instalaţii.
(3)Ulterior demontării sistemelor de bază din instalaţii, cu excepţia demontării în vederea realizării verificării metrologice sau a expertizării metrologice a acestora, reclamaţiile/sesizările/divergenţele privind măsurarea cantităţilor de gaze naturale nu mai fac obiectul prevederilor prezentei proceduri.
Art. 9
(1)Reclamaţiile/Sesizările/Divergenţele cu privire la mijloacele de măsurare a gazelor naturale supuse controlului metrologic legal prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a) se soluţionează de către Biroul Român de Metrologie Legală prin expertize metrologice, finalizate prin rapoarte de expertiză, conform prevederilor art. 26 din Instrucţiunile de metrologie legală - IML: 5-05 - Autorizarea persoanelor fizice şi juridice care efectuează verificări metrologice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.660/2005 privind aprobarea unor instrucţiuni de metrologie legală, cu modificările şi completările ulterioare, sau în baza unei înţelegeri între părţi cu respectarea algoritmilor de recalculare care fac obiectul acestei proceduri, după caz.
(2)Reclamaţiile/Sesizările/Divergenţele cu privire la sistemele/mijloacele de măsurare a gazelor naturale, prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b), se soluţionează conform prevederilor prezentei proceduri.
(3)După caz, la rezolvarea reclamaţiilor/sesizărilor/divergenţelor prevăzute la art. 2 alin. (1) se iau în considerare şi dispoziţiile:
a)Standardului de transport;
b)Standardului de distribuţie;
c)Standardului de performanţă pentru activitatea de furnizare a energiei electrice/gazelor naturale, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 83/2021;
d)Convenţiei-cadru;
e)acordului de interconectare prevăzut la art. 251 alin. (4), art. 252 alin. (5), art. 253 alin. (8) sau art. 253 alin. (9) din Codul reţelei;
f)Regulamentului de programare şi funcţionare a depozitelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale, aprobat prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei.
Art. 10
(1)Procedura de rezolvare a reclamaţiilor/sesizărilor/divergenţelor privind măsurarea cantităţilor de gaze naturale se consideră declanşată odată cu înregistrarea la operatorul economic prevăzut la art. 3 alin. (1) lit. a)-g) a reclamaţiei/sesizării/divergenţei transmise de solicitant/furnizorul de gaze naturale, însoţită de documentele justificative existente, în copie, după caz.
(2)Reclamaţia/Sesizarea/Divergenţa prevăzută la alin. (1) este formulată în scris, în limba română, şi este depusă/transmisă online sau prin fax/poştă/poştă electronică la P/OÎ/OTS/OD/OGNL.
(3)Reclamaţia/Sesizarea/Divergenţa prevăzută la alin. (1) trebuie să cuprindă cel puţin următoarele informaţii:
a)datele de identificare ale solicitantului:
(i)pentru persoane fizice: numele şi prenumele, adresa de domiciliu şi adresa de corespondenţă, dacă este cazul;
(ii)pentru persoane juridice: denumirea, sediul social, nr. de ordine în registrul comerţului; codul unic de înregistrare, reprezentant legal - numele şi prenumele, adresa de corespondenţă;
b)datele referitoare la sistemul de bază: adresa locului de consum, codul locului de consum, respectiv codul SRM/SM/PRM/PM, tipul şi seria sistemului/mijlocului de măsurare a gazelor naturale;
c)datele de contact ale solicitantului: numărul de telefon şi/sau adresa de poştă electronică;
d)prezentarea pe larg a situaţiei de fapt la care se referă reclamaţia/sesizarea/divergenţa;
e)solicitarea sau nu, după caz, a expertizării metrologice a mijlocului de măsurare, prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. a).
(4)Documentele justificative prevăzute la alin. (1) sunt copii, după caz, după:
a)factura/facturile de gaze naturale aferentă(e) perioadei reclamate;
b)buletinul de mişcare a mijloacelor de măsurare a gazelor naturale;
c)nota de constatare, prevăzută la art. 6 alin. (2), după caz;
d)procesul/procesele verbal/verbale privind măsurarea cantităţilor de gaze naturale;
e)alte documente cuprinzând informaţiile sau datele necesare rezolvării reclamaţiei/sesizării/divergenţei.
Art. 11
(1)După înregistrarea reclamaţiei/sesizării/divergenţei, operatorul economic prevăzut la art. 3 alin. (1) lit. a)-g) parcurge următoarele etape, respectiv:
a)analizarea preliminară a reclamaţiei/sesizării/divergenţei, precum şi a documentelor justificative ataşate, după caz;
b)solicitarea completării acestora cu datele şi informaţiile suplimentare, în situaţia în care reclamaţia/sesizarea/divergenţa este neclară şi/sau documentele ataşate nu sunt concludente;
c)convocarea şi audierea solicitantului, după caz;
d)solicitarea informaţiilor necesare de la alte instituţii publice şi/sau alţi operatori economici, după caz;
e)verificarea informaţiilor comunicate de solicitant, inclusiv deplasarea la faţa locului;
f)deplasarea prevăzută la lit. e) se realizează la:
(i)punctul de predare/preluare, în vederea verificării funcţionării sistemului/mijlocului de măsurare şi a componentelor acestuia; acolo unde instalaţia şi dotarea tehnică a PM/PRM/SM/SRM permit, se poate monta în serie cu sistemul de bază un sistem de referinţă;
(ii)locul de consum, în vederea verificării funcţionării mijlocului de măsurare a gazelor naturale;
g)înlocuirea sistemului/mijlocului de măsurare a gazelor naturale sau/şi verificarea sau expertizarea metrologică a acestuia, doar în situaţia în care este necesară, după caz;
h)expertizarea metrologică a mijlocului de măsurare prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. a), după caz, şi obţinerea raportului de expertiză;
i)întocmirea procesului-verbal de analiză, a raportului de expertizare metrologică sau a fişei de măsurare, după caz;
j)întocmirea documentelor specifice întocmite în urma verificării prevăzute la lit. e);
k)analizarea tuturor informaţiilor obţinute în vederea soluţionării reclamaţiei/sesizării/divergenţei;
l)elaborarea răspunsului solicitantului;
m)comunicarea răspunsului solicitantului prin fax/poştă/poştă electronică etc.
(2)În situaţia în care reclamaţia/sesizarea/divergenţa privind măsurarea cantităţilor de gaze naturale este înregistrată la furnizorul de gaze naturale, aceasta este redirecţionată spre rezolvare către P/OÎ/OTS/OD/OGNL, după caz, cu informarea solicitantului despre acest fapt.
(3)Redirecţionarea şi informarea prevăzute la alin. (2) se realizează de către furnizorul de gaze naturale, în termen de 3 zile lucrătoare de la data înregistrării reclamaţiei/sesizării/divergenţei.
(4)Informarea prevăzută la alin. (2) cuprinde informaţiile referitoare la redirecţionarea reclamaţiei/sesizării/divergenţei către P/OÎ/OTS/OD/OGNL, după caz, precum şi la faptul că răspunsul urmează să fie formulat şi transmis de P/OÎ/OTS/OD/OGNL.
(5)Reclamaţia/Sesizarea/Divergenţa se clasează dacă solicitantul nu răspunde în termen de 30 de zile de la data solicitării prevăzute la alin. (1) lit. b).
(6)În situaţia prevăzută la alin. (2), P/OÎ/OTS/OD/OGNL căruia i-a fost redirecţionată spre rezolvare reclamaţia/sesizarea/divergenţa parcurge etapele prevăzute la alin. (1).
Art. 12
Rezolvarea reclamaţiei/sesizării/divergenţei cu privire la măsurarea cantităţilor de gaze naturale se finalizează prin elaborarea şi comunicarea răspunsului către solicitant, conform prevederilor art. 11 alin. (1) lit. l) şi m).
Art. 13
(1)Răspunsul către solicitant se elaborează de P/OÎ/OTS/OD/OGNL în baza informaţiilor prevăzute la art. 10 şi/sau a procesului-verbal de analiză, a raportului de expertiză metrologică pentru mijloacele de măsurare sau a fişei de măsurare/documentelor specifice, după caz.
(2)Dacă este cazul, răspunsul prevăzut la alin. (1) este însoţit şi de algoritmul de calcul al cantităţilor de gaze naturale măsurate eronat prevăzut în anexa nr. 1 sau 2, după caz.
Art. 14
Răspunsul către solicitant trebuie să cuprindă următoarele informaţii:
a)datele de identificare ale solicitantului:
(i)pentru persoane fizice: numele şi prenumele; adresa de domiciliu;
(ii)pentru persoane juridice: denumirea; sediul social; nr. de ordine în registrul comerţului; codul unic de înregistrare; reprezentantul legal - numele şi prenumele;
b)datele referitoare la sistemul de bază: adresa locului de consum; codul locului de consum, respectiv codul SRM/SM/PRM/PM; tipul şi seria sistemului/mijlocului de măsurare a gazelor naturale;
c)enumerarea documentelor în baza cărora a fost elaborat răspunsul;
d)soluţia pronunţată, motivele de fapt şi de drept care au stat la baza elaborării răspunsului, precum şi temeiul legal al soluţiei pronunţate;
e)semnătura reprezentantului legal al P/OÎ/OTS/OD/OGNL sau a împuternicitului acestuia.