Ordonanță de urgență 224/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru întreprinderile din domeniul turismului şi alimentaţiei publice, a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de COVID-19
M.Of. 1330
În vigoare Versiune de la: 14 Iunie 2021
Ordonanță de urgență 224/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru întreprinderile din domeniul turismului şi alimentaţiei publice, a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de COVID-19
Dată act: 30-dec-2020
Emitent: Guvernul
Pandemia COVID-19 reprezintă un şoc major pentru economia globală, dar şi pentru economia naţională. În acest context, industria turistică, structurile de cazare, structurile de alimentaţie, agenţiile de turism, este printre cele mai afectate ramuri ale economiei naţionale.
Acest lucru a fost cauzat de restricţiile impuse de Guvernul României în timpul stării de urgenţă şi în timpul stării de alertă.
În baza Decretului nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României, a Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările şi completările ulterioare, a Hotărârii Guvernului nr. 394/2020 privind declararea stării de alertă şi măsurile care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările şi completările ulterioare, Hotărârii Guvernului nr. 476/2020 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României şi măsurile care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările şi completările ulterioare, Hotărârii Guvernului nr. 553/2020 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 17 iulie 2020, precum şi stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările şi completările ulterioare, Hotărârii Guvernului nr. 668/2020 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 16 august 2020, precum şi stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările şi completările ulterioare, Hotărârii Guvernului nr. 782/2020 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 15 septembrie 2020, precum şi stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările şi completările ulterioare, Hotărârii Guvernului nr. 856/2020 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 15 octombrie 2020, precum şi stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările şi completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 967/2020 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 14 noiembrie 2020, precum şi stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările şi completările ulterioare, Hotărârii Guvernului nr. 1.065/2020 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 14 decembrie 2020, precum şi stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 au fost impuse restricţii de funcţionare pentru operatorii economici care îşi desfăşoară activitatea în domeniu, unităţile de alimentaţie publică, atât cele independente, cât şi cele care funcţionează în cadrul unităţilor de cazare, restricţii ce au constat în suspendarea temporară începând cu data instaurării stării de urgenţă a activităţii operatorilor economici, restricţii extinse până la data de 31 august 2020 pentru unităţile care funcţionează în spaţii închise. Măsurile obligatorii impuse de autorităţile competente au avut un impact negativ direct asupra întreprinderilor din sectorul de alimentaţie publică, restaurante şi alte servicii de servire a mesei, ducând la suspendarea activităţii acestora din motive neimputabile lor şi, în consecinţă, la trimiterea personalului angajat în şomaj tehnic.
Pe de altă parte, în cazul specific al structurilor de cazare şi al agenţiilor de turism, a fost vorba de o reducere inerentă a cererii ca efect direct al pandemiei, pierderile întreprinderilor în cauză fiind determinate, pentru perioada menţionată, de restricţiile administrative impuse prin Ordonanţa Militară nr. 2/2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19, cu modificările şi completările ulterioare, şi prin actele subsecvente, dar şi de scăderea cererii datorate reticenţei de a călători.
Turismul este un sector important al economiei naţionale. Conform unui studiu realizat de către asociaţiile patronale din turism, pe baza situaţiilor financiare depuse la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală pentru anul 2019, se estimează că impactul industriei turistice HORECA la formarea PIB este de 5,07%, 3,42% impact financiar direct - valoare adăugată; 0,91% impact social - salarii angajaţi şi aport consum; 0,74% impact financiar indirect - furnizori şi investiţii.
Conform datelor statistice oficiale, furnizate de Institutul Naţional de Statistică, numărul total de înnoptări, români şi străini, în structurile de primire turistice a scăzut la jumătate în perioada ianuarie-septembrie 2020, comparativ cu aceeaşi perioadă din anul precedent, iar înnoptările turiştilor străini au scăzut cu aproximativ 80%. Scăderea circulaţiei turistice a avut repercusiuni şi asupra volumului de activitate, respectiv asupra cifrei de afaceri.
Analizând datele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală privind cifra de afaceri pe primul semestru 2020, comparativ cu primul semestru 2019, se constată următoarele:
- a) în privinţa structurilor de cazare, s-a constatat o reducere a cifrei de afaceri cu 36,8%. Cei mai afectaţi au fost marii contribuabili, - 64,8%, urmaţi de contribuabilii mijlocii, - 48,4% şi de cei mici, - 36,8%;
- b) în privinţa structurilor de alimentaţie, s-a constatat o reducere a cifrei de afaceri cu 33,5%. Cei mai afectaţi au fost contribuabilii mijlocii, - 40,5%, urmaţi de contribuabilii mici, - 32,2% şi de cei mari, - 27,8%;
- c) în privinţa agenţiilor de turism, s-a constatat o reducere a cifrei de afaceri cu 60,5%. Cei mai afectaţi au fost contribuabilii mari, - 71,4%, urmaţi de cei mijlocii, 62,8% şi de cei mici, 51,6%.
Totodată, operatori economici din turism angajează un număr mare din forţa de muncă activă a României prin contractele individuale de muncă încheiate - 4,2% din numărul de salariaţi, decembrie 2019, conform datelor Institutului Naţional de Statistică, astfel încât nevoia de sprijin al acestora prin ajutoare de stat este o cerinţă reală cu un impact mare asupra echilibrelor macroeconomice ale României.
În aceste condiţii, adoptarea unor măsuri de natură economică de către statele membre ale Uniunii Europene reprezintă acţiuni esenţiale pentru a atenua aceste efecte negative asupra economiei. Astfel, scopul prezentei scheme de ajutor de stat este de a reduce impactul negativ asupra operatorilor economici din sectorul turistic, structuri de cazare, structuri de alimentaţie, agenţii de turism, prin acordarea unui ajutor nerambursabil care acoperă o parte din pierderea din cifra de afaceri aferentă perioadei în care activitatea respectivilor operatori economici a fost afectată de primul val al pandemiei de COVID-19.
Măsurile de sprijin propuse influenţează direct capacitatea operaţională a întreprinderilor din acest sector de a-şi menţine şi relua activităţile pe o piaţă de consum grav afectată de pandemia de COVID-19, iar prin neluarea acestor măsuri de sprijin, întreprinderile se pot confrunta cu grave dificultăţi în desfăşurarea activităţilor curente şi cu impact direct asupra veniturilor bugetului de stat, dar şi asupra creşterii ratei şomajului în România.
Scopul măsurilor de sprijin este să asigure continuitatea activităţii operatorilor economici din sectorul turistic, structuri de cazare, structuri de alimentaţie, agenţii de turism, grav afectaţi de impactul economic al epidemiei de coronavirus prin îmbunătăţirea accesului la lichidităţi, pentru a-i ajuta să îşi continue activitatea şi să păstreze locurile de muncă.
Prezenta schema de ajutor se adresează întreprinderilor din industria ospitalităţii, structuri de cazare, structuri de alimentaţie, agenţii de turism, afectate de efectele pandemiei în perioada martie-iunie 2020.
Prezenta schemă de ajutor de stat stimulează supravieţuirea şi relansarea acestui sector prin:
- a) salvarea de la faliment a unui număr important de actori economici din sector şi salvarea locurilor de muncă generate de aceştia. Intrarea acestora în faliment ar genera un efect de domino economic ce ar avea grave implicaţii economice la nivel naţional;
- b) stimularea întreprinderilor din acest sector să menţină activitatea pentru o perioadă de minimum 6 luni.
În contextul celui de-al doilea val al pandemiei, în care deja au fost aplicate noi restricţii şi probabil vor mai urma altele, se impune adoptarea de urgenţă a măsurilor de sprijin pentru continuarea şi restartarea activităţilor economice în acest sector.
Ţinând cont de faptul că sprijinirea întreprinderilor reprezintă o prioritate a programului de relansare economică al Guvernului României,
în condiţiile în care acest sector are o contribuţie importantă la creşterea economică naţională şi crearea de locuri de muncă, sens în care acestea trebuie să beneficieze din partea statului de politici publice care vizează printre altele îmbunătăţirea accesului la finanţare,
luând în considerare faptul că este necesară implementarea unei măsuri de sprijin până la expirarea termenului-limită prevăzut în Comunicarea Comisiei Europene - Cadru temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 (2020/CE 91 I/01), cu modificările şi completările ulterioare, respectiv 30 iunie 2021,
ţinând cont de faptul că neluarea unor măsuri urgente, cu caracter excepţional, ar putea aduce prejudicii bugetului de stat ca urmare a încetării activităţii unor operatori economici,
întrucât neadoptarea unor măsuri în regim de urgenţă pentru întreprinderile din acest sector ar conduce la întârzierea relansării economice,
având în vedere că notificarea actului normativ adoptat conduce la emiterea mai rapidă a deciziei de autorizare din partea Comisiei Europene, aspect necesar pentru acordarea ajutorului de stat,
având în vedere necesitatea de a asigura resurse financiare suplimentare contribuabililor care intră în sfera impozitului specific unor activităţi prin reducerea sarcinii fiscale privind impozitul specific,
ţinând cont de faptul că, în continuare, o mare parte dintre activităţile din sfera impozitului specific unor activităţi nu pot fi desfăşurate sau nu se desfăşoară în condiţii de profitabilitate,
având în atenţie necesitatea adoptării unor instrumente care să protejeze mediul de afaceri şi sistemul economic, în contextul în care, prin măsurile impuse de autorităţi, în contextul pandemiei SARS-CoV-2, sectorul turismului este unul dintre cele mai grav afectate,
ţinând seama de faptul că nepromovarea acestor reglementări ar avea consecinţe negative, în sensul că ar conduce la scăderea numărului operatorilor din sfera impozitului specific din circuitul economic, precum şi a locurilor de muncă create de aceştia şi o lipsă bruscă sau indisponibilitate de lichiditate poate antrena chiar insolvabilitatea operatorilor din piaţă, cu efecte grave asupra mediului de afaceri şi implicit asupra veniturilor statului,
considerăm că reglementarea scutirii la plata impozitului specific unor activităţi pentru perioada 1 ianuarie-31 martie 2021 reprezintă o măsură necesară, a cărei reglementare nu poate fi amânată.
Dat fiind faptul că aspectele indicate vizează interesul public şi constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanţă de urgenţă.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1
(1)Prin prezenta ordonanţă de urgenţă se stabileşte cadrul legal cu privire la instituirea unei scheme de ajutor de stat privind acordarea de finanţare din fonduri publice naţionale şi/sau din fonduri externe pentru întreprinderile din domeniul turismului, alimentaţiei publice şi organizării de evenimente, a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de COVID-19.
(2)Ajutoarele de stat acordate în baza prezentei scheme sunt compatibile cu piaţa comună în baza art. 107 alin. (3) lit. (b) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, denumit în continuare TFUE, astfel cum este interpretat de secţiunea a 2-a şi secţiunea 3.1 din Comunicarea Comisiei Europene - Cadru temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 [C(2020) 1863], cu modificările şi completările ulterioare [C(2020) 2215 din 3 aprilie 2020, C(2020) 3156 din 8 mai 2020, C(2020) 4509 din 29 iunie 2020 şi C(2020) 7127 din 13 octombrie 2020], şi se acordă după comunicarea de către Comisia Europeană a deciziei de autorizare. Modificarea şi/sau completarea prezentei scheme de ajutor de stat îşi produc(e) efectele de la data comunicării de către Comisia Europeană a deciziei de autorizare.
(1)Prin prezenta ordonanţă de urgenţă se stabileşte cadrul legal cu privire la instituirea unei scheme de ajutor de stat privind acordarea de finanţare din fonduri publice naţionale şi/sau din fonduri externe pentru întreprinderile din domeniul turismului, alimentaţiei publice şi organizării de evenimente, a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de COVID-19.
(2)Ajutoarele de stat acordate în baza prezentei scheme sunt compatibile cu piaţa comună în baza art. 107 alin. (3) lit. (b) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, denumit în continuare TFUE, astfel cum este interpretat de secţiunea a 2-a şi secţiunea 3.1 din Comunicarea Comisiei Europene - Cadru temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 [C(2020) 1863], cu modificările şi completările ulterioare [C(2020) 2215 din 3 aprilie 2020, C(2020) 3156 din 8 mai 2020, C(2020) 4509 din 29 iunie 2020 şi C(2020) 7127 din 13 octombrie 2020], şi se acordă după comunicarea de către Comisia Europeană a deciziei de autorizare. Modificarea şi/sau completarea prezentei scheme de ajutor de stat îşi produc(e) efectele de la data comunicării de către Comisia Europeană a deciziei de autorizare.(3)În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
e)beneficiari de ajutor de stat - structuri de primire turistice cu funcţiuni de cazare clasificate, structuri de alimentaţie, înregistrate în scopuri fiscale pe teritoriul României, agenţii de turism licenţiate, ghizii de turism atestaţi şi organizatorii de evenimente, care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României şi care primesc ajutor de stat, conform acestei scheme, deţinute de sau organizaţi ca întreprinderi înfiinţate în baza Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, republicată, cu modificările ulterioare, a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanţi în afaceri, aprobată cu modificări prin Legea nr. 301/2011, cu modificările şi completările ulterioare, a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016;
g)durata schemei - prezenta schemă de ajutor de stat se derulează până la data de 31 decembrie 2021, plata sumelor corespunzătoare urmând a fi realizată până cel târziu la data de 30 iunie 2022, în limita creditului bugetar;
a)administrator tehnic al sistemului informatic de gestionare a schemei de ajutor de stat - Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, denumit în continuare STS;
b)administrator operaţional al sistemului informatic de gestionare a schemei de ajutor de stat - Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, denumit în continuare MEAT;
c)sistem informatic de gestionare a schemei de ajutor de stat - sistemul informatic integrat proiectat şi dezvoltat de STS pe baza cerinţelor operaţionale furnizate de MEAT, în scopul gestionării acordării sprijinului financiar pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 3, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă; sistemul informatic este găzduit şi administrat din punct de vedere tehnic de STS, respectiv din punct de vedere operaţional de MEAT;
d)ajutor de stat - orice măsură care îndeplineşte criteriile prevăzute la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene;
e)beneficiari de ajutor de stat - structuri de primire turistice cu funcţiuni de cazare clasificate, structuri de alimentaţie, înregistrate în scopuri fiscale pe teritoriul României, agenţii de turism licenţiate, ghizii de turism atestaţi şi organizatorii de evenimente, care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României şi care primesc ajutor de stat, conform acestei scheme, deţinute de sau organizaţi ca întreprinderi înfiinţate în baza Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, republicată, cu modificările ulterioare, a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanţi în afaceri, aprobată cu modificări prin Legea nr. 301/2011, cu modificările şi completările ulterioare, a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016;f)contractul de finanţare - act juridic cu titlu oneros, încheiat între Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului în calitate de furnizor, pe de o parte, şi beneficiar, pe de altă parte, prin care se aprobă acordarea finanţării în temeiul prezentei scheme;
g)durata schemei - prezenta schemă de ajutor de stat se derulează până la data de 31 decembrie 2021, plata sumelor corespunzătoare urmând a fi realizată până cel târziu la data de 30 iunie 2022, în limita creditului bugetar;h)furnizor de ajutor de stat - entitatea deţinută de stat sau care administrează resurse ale statului, care acordă întreprinderilor facilităţi de natura ajutorului de stat. În cazul de faţă, furnizorul de ajutor de stat este Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului;
i)întreprinderi în dificultate - întreprinderi care se află în cel puţin una din situaţiile următoare, conform art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat:
1.în cazul unei societăţi cu răspundere limitată, reglementată de Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, alta decât un IMM care există de mai puţin de 3 ani sau, în sensul eligibilităţii pentru ajutor pentru finanţare de risc, un IMM aflat la 7 ani de la prima sa vânzare comercială care se califică pentru investiţii pentru finanţare de risc în urma unui proces de diligenţă efectuat de un intermediar financiar selectat, atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, "societate cu răspundere limitată" se referă în special la tipurile de societăţi menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului, iar "capital social" include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
2.în cazul unei societăţi reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii, alta decât un IMM care există de mai puţin de 3 ani sau, în sensul eligibilităţii pentru ajutor pentru finanţare de risc, un IMM aflat la 7 ani de la prima sa vânzare comercială care se califică pentru investiţii pentru finanţare de risc în urma unui proces de diligenţă efectuat de un intermediar financiar selectat, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, aşa cum reiese din contabilitatea societăţii, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, «o societate în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii» se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;
1.în cazul unei societăţi cu răspundere limitată, reglementată de Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, alta decât un IMM care există de mai puţin de 3 ani sau, în sensul eligibilităţii pentru ajutor pentru finanţare de risc, un IMM aflat la 7 ani de la prima sa vânzare comercială care se califică pentru investiţii pentru finanţare de risc în urma unui proces de diligenţă efectuat de un intermediar financiar selectat, atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, "societate cu răspundere limitată" se referă în special la tipurile de societăţi menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului, iar "capital social" include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
2.în cazul unei societăţi reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii, alta decât un IMM care există de mai puţin de 3 ani sau, în sensul eligibilităţii pentru ajutor pentru finanţare de risc, un IMM aflat la 7 ani de la prima sa vânzare comercială care se califică pentru investiţii pentru finanţare de risc în urma unui proces de diligenţă efectuat de un intermediar financiar selectat, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, aşa cum reiese din contabilitatea societăţii, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, «o societate în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii» se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;3.atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
4.atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;
5.în cazul unei întreprinderi care nu este un IMM, atunci când, în ultimii doi ani: raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5 şi capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0.
Art. 2
(1)Ajutorul se acordă beneficiarilor sub forma unor granturi în cuantum de 20% din baza de calcul, rezultată din desfăşurarea activităţilor aferente codurilor CAEN prevăzute la art. 3 alin (2), în anul 2020 comparativ cu anul 2019, dar nu mai mult de echivalentul în lei al sumei de 800.000 euro la nivel de întreprindere. Cifrele utilizate trebuie să fie brute, înainte de deducerea impozitelor sau altor taxe.
(2)Baza de calcul al ajutorului reprezintă:
a)pentru beneficiarii care raportează cifra de afaceri, diferenţa dintre cifra de afaceri obţinută din activitatea eligibilă aferentă anului 2019 şi cifra de afaceri obţinută din activitatea eligibilă aferentă anului 2020;
b)pentru beneficiarii care aplică regimul special pentru agenţiile de turism în conformitate cu dispoziţiile art. 311 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, diferenţa dintre volumul facturilor emise în anul 2019 pentru serviciile de călătorie, inclusiv marja, şi volumul facturilor emise în anul 2020 pentru serviciile de călătorie, inclusiv marja;
c)pentru beneficiarii care ţin evidenţa în partidă simplă, în conformitate cu dispoziţiile art. 1 alin. (5) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, diferenţa dintre încasările obţinute din activitatea eligibilă aferentă anului 2019 şi încasările obţinute din activitatea eligibilă aferentă anului 2020.
(3)Baza de calcul al ajutorului, calculată conform prevederilor alin. (2), este certificată şi asumată fie de către un expert contabil sau o societate de expertiză contabilă membru/membră al/a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, selectat/selectată şi remunerat/remunerată de către aplicant, fie de către un auditor financiar sau o firmă de audit autorizat/autorizată în România, care sunt membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România, selectat/selectată şi remunerat/remunerată de către aplicant.
(4)Cursul de schimb utilizat în implementarea schemei de ajutor de stat instituite prin prezenta ordonanţă de urgenţă este cursul Băncii Naţionale a României valabil la data de lansare a apelului de proiecte.
(5)Din grantul acordat beneficiarii pot achita obligaţii fiscale şi alte creanţe bugetare care se înregistrează la plată după data acordării ajutorului de stat şi până la expirarea perioadei de 6 luni, respectiv 12 luni de la data primei plăţi.Art. 3
(2)Beneficiarii prezentei scheme sunt agenţii de turism licenţiate care desfăşoară activităţi conform codurilor CAEN 7911, 7912, 7990, structuri de primire turistice cu funcţiuni de cazare clasificate, care desfăşoară activităţi conform codurilor CAEN 5510, 5520, 5530, 5590, structuri de alimentaţie, care desfăşoară activităţi conform codurilor CAEN 5610, 5621, 5629, 5630, organizatorii de evenimente care desfăşoară activităţi conform codului CAEN 8230 şi care sunt înregistrate în scopuri fiscale pe teritoriul României, precum şi ghizii de turism care desfăşoară activităţi conform codului CAEN 7990. Activităţile sunt eligibile dacă sunt desfăşurate în baza unor licenţe de turism, certificate de clasificare, autorizaţii de funcţionare sau atestate de ghid de turism valabile.
(1)Beneficiarii schemei de ajutor de stat sunt întreprinderile care îndeplinesc, la data depunerii cererii de finanţare, condiţiile de eligibilitate prevăzute în schema de ajutor de stat, inclusiv cele impuse de legislaţia în domeniul ajutoarelor de stat.
(2)Beneficiarii prezentei scheme sunt agenţii de turism licenţiate care desfăşoară activităţi conform codurilor CAEN 7911, 7912, 7990, structuri de primire turistice cu funcţiuni de cazare clasificate, care desfăşoară activităţi conform codurilor CAEN 5510, 5520, 5530, 5590, structuri de alimentaţie, care desfăşoară activităţi conform codurilor CAEN 5610, 5621, 5629, 5630, organizatorii de evenimente care desfăşoară activităţi conform codului CAEN 8230 şi care sunt înregistrate în scopuri fiscale pe teritoriul României, precum şi ghizii de turism care desfăşoară activităţi conform codului CAEN 7990. Activităţile sunt eligibile dacă sunt desfăşurate în baza unor licenţe de turism, certificate de clasificare, autorizaţii de funcţionare sau atestate de ghid de turism valabile.(3)Ajutorul poate fi acordat întreprinderilor care nu sunt în dificultate, în sensul definiţiei de la art. 1 alin. (3) lit. i) şi/sau întreprinderilor care nu erau în dificultate la 31 decembrie 2019, dar care s-au confruntat cu dificultăţi sau au intrat în dificultate ulterior, din cauza epidemiei de COVID-19.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (3), ajutorul se poate acorda microîntreprinderilor sau întreprinderilor mici, în sensul anexei I la Regulamentul general de exceptare pe categorii de ajutoare, Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, care se aflau deja în dificultate la 31 decembrie 2019, cu condiţia să nu facă obiectul unei proceduri colective de insolvenţă în temeiul legislaţiei naţionale şi să nu fi primit ajutor pentru salvare sau ajutor pentru restructurare.
(5)Pentru a putea beneficia de ajutor este necesar ca, la momentul acordării ajutorului în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă, operatorii economici prevăzuţi la alin. (4) care au primit ajutor pentru salvare să fi rambursat împrumutul sau să fi încetat garanţia, iar operatorii economici care au primit ajutor pentru restructurare să nu mai facă obiectul unui plan de restructurare.
(6)Beneficiarii nu fac obiectul unei decizii emise de către Comisia Europeană/alt furnizor de ajutor de stat/Consiliul Concurenţei de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa integral recuperată, cu dobânzile aferente.
(7)Întreprinderile beneficiare trebuie să îndeplinească şi următoarele condiţii pentru a fi eligibile:
a)nu au mai primit un alt ajutor conform secţiunii 3.1 din Comunicare sau, dacă au primit, ajutorul primit însumat cu cel primit în baza prezentei scheme nu depăşeşte echivalentul în lei al sumei de 1.800.000 euro;
c)au depus situaţiile financiare anuale aferente ultimelor două exerciţii financiare încheiate, pentru care s-a împlinit termenul legal de depunere, prevăzut la art. 36 alin. (1) din Legea nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, dacă au obligaţia să întocmească asemenea situaţii.
a)nu au mai primit un alt ajutor conform secţiunii 3.1 din Comunicare sau, dacă au primit, ajutorul primit însumat cu cel primit în baza prezentei scheme nu depăşeşte echivalentul în lei al sumei de 1.800.000 euro;b)nu se află în insolvenţă la momentul înscrierii în cadrul schemei de ajutor de stat.
c)au depus situaţiile financiare anuale aferente ultimelor două exerciţii financiare încheiate, pentru care s-a împlinit termenul legal de depunere, prevăzut la art. 36 alin. (1) din Legea nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, dacă au obligaţia să întocmească asemenea situaţii.Art. 4
(2)Prin schema de ajutor de stat se acordă ajutoare de stat unui număr estimat de 74.000 de beneficiari.
(3)Semnarea contractului de finanţare cu beneficiarul în cadrul schemei se face până cel târziu la data de 31 decembrie 2021, iar plata sumelor se face până cel târziu la data de 30 iunie 2022, cu respectarea prevederilor art. 1 alin. (2).
(4)Dacă valoarea însumată a cererilor de finanţare aprobate depăşeşte valoarea creditului de angajament sau bugetar alocat cu această destinaţie, angajarea, respectiv plata către beneficiar se va face proporţional, prin raportarea sumei aprobate pentru fiecare beneficiar la suma totală a cererilor de finanţare aprobate.
(5)Virarea efectivă a sumei care constituie grantul se face prin ordonanţare individuală, în contul ce cuprinde grupul de cifre 50.70, deschis de către operatorii economici la unitatea Trezoreriei Statului în a cărei rază teritorială îşi au sediul sau la care sunt luaţi în evidenţă fiscală, în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau în conturile deschise la bănci comerciale din România, care vor fi partenere în derularea schemei şi vor fi selectate printr-o procedură deschisă, transparentă, nediscriminatorie, necondiţionată şi suficient promovată. Între Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului şi organizaţia/organizaţiile ori instituţia/instituţiile de drept privat selectată/selectate, denumită/denumite în continuare instituţie/instituţii parteneră/partenere, se încheie o convenţie de colaborare în baza căreia se derulează măsura de ajutor. Instituţiile partenere selecţionate au calitatea de agenţie de implementare a ajutoarelor de stat şi pot acorda din surse proprii facilităţi de creditare pentru societăţile aplicante în cadrul schemei.
(1)Sumele aferente schemei de ajutor de stat se asigură de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate cu această destinaţie şi/sau din fonduri externe.
(2)Prin schema de ajutor de stat se acordă ajutoare de stat unui număr estimat de 74.000 de beneficiari.
(3)Semnarea contractului de finanţare cu beneficiarul în cadrul schemei se face până cel târziu la data de 31 decembrie 2021, iar plata sumelor se face până cel târziu la data de 30 iunie 2022, cu respectarea prevederilor art. 1 alin. (2).
(4)Dacă valoarea însumată a cererilor de finanţare aprobate depăşeşte valoarea creditului de angajament sau bugetar alocat cu această destinaţie, angajarea, respectiv plata către beneficiar se va face proporţional, prin raportarea sumei aprobate pentru fiecare beneficiar la suma totală a cererilor de finanţare aprobate.
(5)Virarea efectivă a sumei care constituie grantul se face prin ordonanţare individuală, în contul ce cuprinde grupul de cifre 50.70, deschis de către operatorii economici la unitatea Trezoreriei Statului în a cărei rază teritorială îşi au sediul sau la care sunt luaţi în evidenţă fiscală, în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau în conturile deschise la bănci comerciale din România, care vor fi partenere în derularea schemei şi vor fi selectate printr-o procedură deschisă, transparentă, nediscriminatorie, necondiţionată şi suficient promovată. Între Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului şi organizaţia/organizaţiile ori instituţia/instituţiile de drept privat selectată/selectate, denumită/denumite în continuare instituţie/instituţii parteneră/partenere, se încheie o convenţie de colaborare în baza căreia se derulează măsura de ajutor. Instituţiile partenere selecţionate au calitatea de agenţie de implementare a ajutoarelor de stat şi pot acorda din surse proprii facilităţi de creditare pentru societăţile aplicante în cadrul schemei.(6)Bugetul schemei de ajutor de stat este estimat la 500 milioane euro, echivalent lei.
Art. 5
Beneficiarii schemei de ajutor de stat prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă au obligaţia menţinerii activităţii pentru care au obţinut finanţare pentru cel puţin 6 luni sau 12 luni de la data primei plăţii, în cazul în care valoarea grantului este mai mare de echivalentul în lei al sumei de 200.000 euro, dacă prin acte normative nu se instituie restricţii de natură a impune suspendarea ori întreruperea activităţii comerciale. Perioada de suspendare ori întrerupere a activităţii comerciale nu se ia în calcul la determinarea termenului de 6 luni, respectiv 12 luni de la data primei plăţi.
Art. 6
(1)Modalitatea şi data de lansare a apelului de proiecte, procedura de înscriere, verificare, contractare, plată şi monitorizare se detaliază în procedura de implementare a schemei de ajutor de stat.
(2)În vederea acordării ajutorului de stat, reprezentanţii furnizorului au obligaţia să verifice următoarele:
a)îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate;
b)existenţa raportului de expertiză contabilă, semnat electronic de expertul contabil, sau a raportului de audit, semnat electronic de auditorul financiar;
c)corespondenţa dintre baza de calcul anuală obţinută din activitatea eligibilă aferentă anilor 2019 şi 2020, declarată pe propria răspundere de către aplicant în formularul de înscriere, cu valorile calculate, certificate şi asumate de către expertul contabil sau de către auditorul financiar;
d)faptul că solicitantul nu înregistrează obligaţii fiscale restante şi alte creanţe bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. În acest sens, furnizorul ajutorului de stat va extrage, din oficiu, certificatele de atestare fiscală, în mod automat, prin aplicaţia informatică PATRIMVEN. În cazul în care se înregistrează astfel de obligaţii restante, beneficiarul se obligă să le achite din ajutorul acordat în cadrul programului;
e)[textul din Art. 6, alin. (2), litera E. a fost abrogat la 14-iun-2021 de Art. 1, punctul 11. din Legea 159/2021]
(3)Dacă se constată de către furnizor că la înscriere aplicantul a făcut declaraţii incomplete, nereale sau neconforme cu realitatea, furnizorul dispune recuperarea ajutorului de stat, pentru motivul nerespectării condiţiilor de acordare, în conformitate cu dispoziţiile art. 39 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, în calitate de furnizor, va încheia un protocol de colaborare cu Ministerul Finanţelor şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, având ca obiect verificarea valorii cifrei de afaceri realizate din activitatea de turism, activitatea structurilor de cazare, structurilor de alimentaţie şi agenţiilor de turism la contribuabilii selectaţi în funcţie de riscul fiscal rezultat din analiza de risc.Art. 7
(1)Ajutoarele de stat acordate conform prezentei scheme pot fi cumulate cu alte măsuri de sprijin acordate în baza secţiunii 3.1 din Comunicarea Comisiei Europene - Cadru temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 (2020/C 91 I/01), cu modificările şi completările ulterioare, în limita plafonului echivalent în lei al sumei de 1.800.000 euro, precum şi cu ajutoare acordate în temeiul altor secţiuni ale comunicării, în conformitate cu dispoziţiile din secţiunile specifice ale acesteia cu privire la cumul.
(1)Ajutoarele de stat acordate conform prezentei scheme pot fi cumulate cu alte măsuri de sprijin acordate în baza secţiunii 3.1 din Comunicarea Comisiei Europene - Cadru temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 (2020/C 91 I/01), cu modificările şi completările ulterioare, în limita plafonului echivalent în lei al sumei de 1.800.000 euro, precum şi cu ajutoare acordate în temeiul altor secţiuni ale comunicării, în conformitate cu dispoziţiile din secţiunile specifice ale acesteia cu privire la cumul.(2)Măsurile de ajutor acordate în baza prezentei scheme pot fi cumulate cu ajutoarele care se încadrează în domeniul de aplicare a regulamentelor europene referitoare la ajutoarele de minimis în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, Regulamentul (UE) nr. 1.408/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis în sectorul agricol, Regulamentul (UE) nr. 717/2014 al Comisiei din 27 iunie 2014 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis în sectorul pescuitului şi acvaculturii şi Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general sau cu ajutoarele care se încadrează în domeniul de aplicare a regulamentelor de exceptare pe categorii în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat - Regulamentul general de exceptare pe categorii de ajutoare, Regulamentul (UE) nr. 702/2014 al Comisiei din 25 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare în sectoarele agricol şi forestier şi în zonele rurale ca fiind compatibile cu piaţa internă, în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi Regulamentul (UE) nr. 1.388/2014 al Comisiei din 16 decembrie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în producţia, prelucrarea şi comercializarea produselor obţinute din pescuit şi acvacultură ca fiind compatibile cu piaţa internă, în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, cu condiţia respectării dispoziţiilor şi normelor privind cumularea prevăzute în regulamentele respective.
Art. 8
(1)Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor acordate în baza schemei de ajutor se fac în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale şi europene în vigoare.
(2)Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului are obligaţia să publice pe site-ul instituţiei textul integral al schemei de ajutor de stat.
(3)Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului trebuie să păstreze înregistrări detaliate referitoare la toate ajutoarele acordate în cadrul schemei. Aceste înregistrări conţin toate informaţiile necesare pentru a stabili dacă sunt respectate criteriile din reglementările europene în domeniu şi trebuie păstrate timp de 10 ani de la data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei.
(4)Beneficiarii ajutorului de stat acordat în baza prezentei scheme trebuie să păstreze toate documentele aferente acestuia timp de 10 ani şi sunt obligaţi să le pună la dispoziţia Consiliului Concurenţei ori de câte ori le sunt solicitate. Această evidenţă trebuie să conţină informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condiţiilor impuse prin actul de acordare, cum sunt: datele de identificare a beneficiarului, durata, valoarea, momentul şi modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate.
(5)Beneficiarii de ajutoare de stat au obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului schemei, în formatul şi în termenul solicitat de acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului.
(6)Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, în calitate de furnizor de ajutor de stat, are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional, în formatul şi în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, precum şi datele şi informaţiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat şi a rapoartelor şi informărilor necesare îndeplinirii obligaţiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.
(7)Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului are obligaţia încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România - RegAS a prezentei scheme, precum şi a plăţilor efectuate şi a eventualelor recuperări, în conformitate cu prevederile Ordinului preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind registrul ajutoarelor de stat.
(8)Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, în calitate de furnizor de ajutor de stat, publică informaţiile relevante cu privire la fiecare ajutor individual acordat în temeiul prezentei scheme pe site-ul web al instituţiei şi asigură furnizarea informaţiilor către Consiliul Concurenţei în vederea publicării pe site-ul dedicat ajutoarelor de stat, în termen de 12 luni de la data acordării.
(9)Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, în calitate de furnizor de ajutor de stat, transmite Consiliului Concurenţei informaţiile necesare pentru întocmirea rapoartelor anuale, pe care acesta le prezintă Comisiei Europene.
(10)Până la data de 30 iunie 2021, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, în calitate de furnizor de ajutor de stat, transmite prin intermediul Consiliului Concurenţei către Comisia Europeană o listă a măsurilor instituite în baza prezentei scheme.
Art. 9
(1)Furnizorul ajutoarelor de stat monitorizează respectarea condiţiilor de eligibilitate pe toată durata de derulare a schemei, iar în situaţia în care constată nerespectarea acestora, întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor legislaţiei în vigoare. Recuperarea ajutorului de stat se va efectua potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Ajutorul de stat care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii până la data recuperării. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor din Regulamentul (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE.
(2)Ajutorul de stat se recuperează în integralitate şi în situaţiile în care se constată că beneficiarii nu au respectat prevederile prezentei scheme de ajutor de stat, inclusiv faptul că:
a)nu au respectat obligaţia menţinerii activităţii în condiţiile art. 5;
b)au făcut declaraţii incomplete sau neconforme cu realitatea pentru a obţine ajutorul de stat;
c)nu au respectat obligaţiile prevăzute în contractul de finanţare.
Art. 10
[textul din Art. 10 a fost abrogat la 24-feb-2021 de Art. I, punctul 12. din Ordonanta urgenta 10/2021]
Art. 11
[textul din Art. 11 a fost abrogat la 24-feb-2021 de Art. I, punctul 12. din Ordonanta urgenta 10/2021]
-****-
PRIM-MINISTRU FLORIN-VASILE CÎŢU Contrasemnează: Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului, Claudiu-Iulius-Gavril Năsui Ministrul finanţelor, Alexandru Nazare |
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 1330 din data de 31 decembrie 2020
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (24)
Modificat de numărul de obiecte din listă: (3)
- Legea 159/2021 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 10/2021 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 224/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru întreprinderile din domeniul turismului, structuri de cazare, structuri de alimentaţie şi agenţii de turism, a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de COVID-19, precum şi privind unele măsuri fiscale
- Legea 160/2021 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 224/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru întreprinderile din domeniul turismului, structuri de cazare, structuri de alimentaţie şi agenţii de turism, a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de COVID-19, precum şi privind unele măsuri fiscale
- Ordonanță de urgență 10/2021 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru întreprinderile din domeniul turismului, alimentaţiei publice şi organizării de evenimente, a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de COVID-19
Modificate de acest act numărul de obiecte din listă: (1)
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (20)
- Ordinul 991/2021 pentru aprobarea Procedurii de implementare a schemei de ajutor de stat prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 224/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru întreprinderile din domeniul turismului, alimentaţiei publice şi organizării de evenimente, a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de COVID-19
- Regulamentul 1589/13-iul-2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (text codificat)
- Directiva 849/20-mai-2015 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului şi de abrogare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Directivei 2006/70/CE a Comisiei
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (39)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (39)
- Sentinta nr. RJ g87g27e2e/2024 din 08-feb-2024, Tribunalul Vrancea, suspendare executare act administrativ (Contencios administrativ si fiscal)
- Decizie nr. RJ 4e396gd28/2023 din 31-mar-2023, Curtea de Apel Oradea, anulare act administrativ (Contencios administrativ si fiscal)
- Decizie nr. RJ 867d6e327/2023 din 20-mar-2023, Curtea de Apel Iasi, anulare act administrativ (Contencios administrativ si fiscal)